پرسشی که باید پس از کرونا به آن پاسخ دهیم
سایر منابع:
سایر خبرها
جهان پساکرونا
تمامی این موارد، مورخان معتقدند که شیوع طاعون در اروپا در فاصله سال های 1347 تا 1350 میلادی نیز نقش مهمی در تسریع این فرآیند داشته و فضای مناسبی را در اروپا برای بنیان گذاری یک نظم جمعی جدید مهیا کرده است. طاعون یا مرگ سیاه که احتمالا از بنادر تجاری جنوا در ایتالیا به اروپا وارد شده بود، با سرعت بسیار زیاد در شهرهای پرجمعیت آن دوران منتشر و طی چندماه تا شمال قاره کشیده شد. بیماری در کمتر ...
مبانی دینی نظریه مردم سالاری در حکومت اسلامی/ حیدر همتی
شبکه اجتهاد: درگفتمان انقلاب اسلامی در ایران راه سومی را در سبک زندگی انسان و از جمله در عرصه نظام های سیاسی، در مقابل بشر معاصر نهاد که از ویژگی های آن نه شرقی و نه غربی بودن، عدم موافقت با تحجر و تجدد و خارج از دوگانه سنت و مدرنیته به وجود آورد. تبیین ابعاد نظری این گفتمان از ضروریات امروزین انقلاب اسلامی در گام دوم است. از ویژگی های این راه سوم که در برابر انسان امروزین نهاده شده است ترکیب ...
عشق سال های کرونا؛ روزی می آید که این سختی ها به رمان تبدیل می شود
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ متن زیر ترجمه ای است از نیویورک تایمز: اتفاقات خیلی سریع در حال رخ دادن است؛ منظور فقط اتفاقات مربوط به کوید 19 نیست. دیروز انگار شش سال و نیم پیش بود. برای نویسندگان شاخک های ویروس کرونا هر روز بیشتر حساس می شود اما همه چیز کپی است. اما اگر همه نویسندگان در سراسر دنیا شروع به نوشتن درباره یک موضوع کنند چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا همه نویسندگان یک سال ...
سوسیالیسم بازار
قطعیت ها چیره شود. پیشرفت های شگرف در تکنولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی و دیگر رشته های علمی از جمله مصادیق این غلبه بر عدم قطعیت های طبیعی است. با این وجود، انسان به طور کامل بر این عدم قطعیت ها غلبه نکرده است و تسلط بر طبیعت در همه جوامع نیز یکسان نیست. تفاوت بین سطح رفاهی جوامع مختلف، این تفاوت ها را منعکس می کند. یکی از دستاوردهای رفاهی غلبه بر عدم قطعیت طبیعی، رشد جمعیت جهان از یک میلیون ...
مهدویت و افق های پیش رو
پایگاه خبری جماران: باور به ظهور مصلحی جهانی و برپاشدن صلح، عدل و امنیت دائمی در گستره زمین و مسدود شدن راه های غلبه شر بر سرشت و سرنوشت آدمی، پیش از آنکه باوری الهی و در راستای هنجارهای ایمانی باشد، نیازی عام و فطری است که انسان را با امیدواری در راه رسیدن به صبحی روشن به تکاپو وا می دارد و دست روزگار را از تطاول امید به آینده ای درخشان کوتاه می کند. انسان به رغم تنوع عقیده و مرام با الهام از ...
نظر محسن رضایی درباره تحلیل چامسکی و کسینجر درباره پساکرونا
، پاسداری از اصول نظم جهانی لیبرال را جدی بگیرد. کیسینجر در پایان نتیجه می گیرد که چالش کنونی جهان، مدیریت بحران و ساخت آینده به طور همزمان است. استاد دانشگاه امام حسین (ع) افزود: بحران واقعی انسانها، تنهایی و فاصله گرفتن از خود حقیقی بشر است که بی عدالتی نهادینه شده در نظام سرمایه داری این تنهایی را تشدید می کند. انسان های درمانده و زخم خورده از بحران کرونا، از همه دانشمندان و مصلحین و ...
همراه با کرونا یک قرن بعد از وبا امید شریفی
هیچ وقت فکر نمی کردم بعد از آخرین بیماری همه گیر (البته برای کشور ما) کُشنده که دقیقا 100سال پیش تمام ایران از جمله کرمان و جنوب آن را به قتلگاهی تبدیل کرد، دیگر شاهد چنین روزهایی باشم. نمی دانم قدرت علم را بیش از اندازه تصور می کردم یا قدرت بیماری را دست کم گرفته بودم، فکر می کردم که مثل وبای سال 1344 هجری شمسی، علم و قرنطینه کردن شهرها نمی گذارد وارد چنین روزهایی شویم. شاید در سال 1344 کشور ما ...
کتاب هایی که از بیماری های واگیردار می گویند: از وبا و طاعون، تا کرونا و کووید 19 در آینه تاریخ
مشاهده نکرده بودند . این وبا، از ایران به روسیه و از روسیه به اروپا رفت و در شهر گلاسگو از جمعیت دویست هزار نفری آن، شش هزار و دویست نفر را کشت. (ص 13). وی درباره سرایت طاعون نیز، چنین می نویسد: راجع به بروز طاعون یادداشت تاریخی مهمی که در دست است نقل می شود. در سنه 1247 در اکثر بلاد ایران و روم ناخوشی طاعون به هم رسید. در استرآباد، دوازده هزار نفر خلق تلف شدند. در مازندران قریب ...
جهان پسا کرونا آیا ترسناک و نامطمئن خواهد بود؟
تیتر20- حال ویروس کرونا بار دیگر جهان را به لرزه انداخته تا جایی که طبق گزارش بهداشت جهانی (WHO) این ویروس به یک چالش جهانی و پاندمیک (همه گیر) تبدیل شده است. این ویروس، چهارماه پیش ابتدا در ووهان چین، خود را نشان داد اما اکنون اکثر کشورهای جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. بی تردید انسان این بار نیز بساط این ویروس منحوس را با تمام دردها و ناملایماتی که برایش ایجاد کرده خیلی زود جمع ...
انسان مضطر حضور خدا را در قلب خویش احساس می کند/ انسان پساکرونا
رای ارتقا سیستم ایمنی بدن را به خدمت گرفته است. این روزها با بروز بیماری کرونا و عبور آن از مرحله اپیدمی / همه گیری به پاندمی / جهان گیری، همه احاد بشر و از جمله انسان مدرن در مقابل وضعیتی آنومیک و بی سابقه قرار گرفته است که همه پیش فرض ها و یافته های ذهنی او را به چالش کشیده است. انسانی که در جهان پسانیچه ای توهم مرگ خدا را باور کرده و با چشم بستن بر آسمان، خود را متولی معنابخشی زندگی ...
نقدی بر نظرات چامسکی و کیسینجر در مورد جهان پسا کرونا
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان ؛ زمین با بحرانی روبرو است که حتی با وجود پیشرفت های علمی انسان، نمی توان آن را مهار کرد. چنین وضعیتی خوشایند کشور های قدرتمند دنیا نیست، چرا که آنها به شدت نگران آینده و حیات سیاسی و اقتصادی و نظامی خود هستند. نوآم چامسکی ، تحلیلگر و زبانشناس آمریکایی درباره آینده جهان پس از کرونا اظهار نظر کرده، هر چند این اظهار نظر در این زمینه به جا ...
پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کروناویروس در ایران
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی شهر فردا ، در ادوار تاریخ همواره مثال هایی از فراگیری بیماری هایی نظیر سل، طاعون، وبا و ... مطرح بوده است. با این وجود به دلیل تظاهرات بیرونی و ماهیت اجتماعی این بیماری ها، تشابهاتی از نظر تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در ادوار مختلف وجود داشته است. هر بلا و مخاطره ای بالقوه توانایی ایجاد مجموعه ای از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فیزیکی یا جغرافیایی، سیاسی ...
مثنوی ویروس کرونا
شده مجروح و کشته در همه جا زین میان شاد دشمن بدکار خارج و داخلی شده همکار بس پیام ها که رد و بد گردید نقشه ها بهر داخلی می چید تا که دولت به وضع چیره بشد بس خسارات به شهر دیده بشد لیک شکر خدا ورق برگشت بر تبهکارِ دون مسلط گشت خود دولت هم مقصر بود او مقصر، نه اینکه قاصر بود کی توان این چنین باور داشت رأس جمهور هم زان خبر نداشت ...
زیست معنوی در دنیایی از تظاهر در گفت وگو با رضا بابایی: جوامعی که ظاهر دینی دارند صرفا معنویت گرا ...
دکتر بابایی را می خوانید: انسان معنوی، در درون جهانی دیگر دارد و بیشتر در آن زندگی می کند تا در دنیای خاکی. در جهان درونی او، هستی غایتی دارد که به سوی آن می رود و او نیز روی به سوی همان غایت دارد. لذت ها و رنج های او متفاوت است. انسان معنوی، خدا را در همه ذرات عالم می بیند و در نزد او هیچ موجودی و هیچ رخدادی، هویتی مستقل ندارد. وقتی به ماهیت معنویت یا به جهان معنوی می ...
نگاه متفاوت و خاص آزاده صمدی به آمدن ویروس کرونا!!
کنیم به نظم او دست درازی کنیم نگاه کرده ایم کرونا شورشی بود علیه این نگاه ما کرونا دردناک است، همانگونه که طاعون بود، همانگونه که در سالهای پایانی قرن گذشته ایرانی وبا دردناک بود. این درد زایمان جهان جدیدی است. می توان با اتکاء به تجربه های پیشین بشر امیدوار بود که علم در چند ماه آینده بر این ویروس غلبه کند، بنابراین ما ابناء بشر باید برای زیست کیفی تر پس از این اعتراض طبیعت آماده ...
چطور از شر وسواس خلاص شویم؟
روح و جان با یاد خدا موثرترین راه برای از بین بردن وسواس است. شیطان در دلی که مزیّن به یاد خداست، فرصت خراب کاری پیدا نمی کند پیامبر(ص) در روایتی شیطان را با نام وسواس خوانده است[2] و در سوره ناس هم درباره وسواس گفته می شود؛ به خدا پناه می برم از شر وسواس پنهانی که شیطان و گاهی انسان ها در روح و جان ایجاد می کنند. بنابراین زمانی که احساس می کنیم ندایی از درون به ما می گوید ...
یادداشت رسیده: کرونا در مناقشات علم و دین
مستقیماً انسان را هدف قرار داده است. به طوری که لحظه ای از انسان غافل نبوده و بر تمام جنبه های زندگی بشر تأثیر گذاشته و هر آن در حال تولید مثل مخربانه است. شاید رخدادهای ویرانگر جنگ جهانی اول و دوم با آن همه خسارات به اندازه این موجود ذره بینی بشریت را این قدر هراسان نکرده باشد. هم اکنون واژه کرونا فراگیرترین کلمه ای است که روزانه ورد زبان هر حیوان ناطقی در سراسر جهان است. شدت حرکت و عمق تخریبی این ...
هنری کیسینجر: شکست دولت ها از کرونا جهان را به آتش می کشد
...> دموکراسی های جهان باید از ارزش های روشنگری خود دفاع و از آنها حمایت کنند. عقب نشینی جهانی از توازن قدرت مشروع سبب می شود که قرارداد اجتماعی در سطح داخلی و بین المللی از هم بپاشد. با این حال، این مساله مشروعیت قدرت در هزاره دوم هرگز نمی تواند به طور همزمان با تلاش برای غلبه بر طاعون کووید-19 حل و فصل شود. محدودیت از هر سو، هم در سیاست های داخلی و هم در دیپلماسی بین المللی، ضروری است. اولویت ها باید ...
قدردانی آیت الله عبادی از جهادگران عرصه سلامت/ لیبرال دموکراسی غرب ویروسی خطرناکتر از طاعون و کرونا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله سید علیرضا عبادی شامگاه (17 فروردین) در ویژه برنامه شمیم طی سخنانی مهم و راهبردی به تشریح موضوعات روز کشور و جهان و به خصوص موضوع کرونا پرداخت و گفت: قبل از هر موضوع و صحبتی باید بار دیگر از همه خدمتگزاران به این مردم خوب و در شرایط فعلی، جهادگران حافظ سلامت جامعه که مجموعه ی پزشکان و پرستاران و متصدیان اصلی این دفاع مقدس هستند، تشکر کنم، گفت ...
سال اول کرونایی شمسی
وضعیت موجود با این سیاست ها سبب شد در آفریقای جنوبی نزدیک نیم میلیون نفر جان خود را به خاطر ابتلا به ایدز از دست بدهند. این یکی از موارد متعددی است که ساختار و ویژگی های جوامع سبب گسترش همه گیری ها شده اند. 2- گاه نیز این بیماری ها جوامع را تغییر می دهند. فرانسوی ها وبای سال 1832 را همه گیری ای می نامند که شکل پاریس را برای همیشه تغییر داد و سبب شد کانال های فاضلاب در شهر ایجاد شود و جوی ...
سبک زندگی کرونایی
سرعت تغییر داده است. درست است که بشر هنوز نتوانسته بیماری های فراگیر را ریشه کن کند، اما توانسته است با تکیه بر دانش و توانایی خود بر آنها غلبه کند، تا زندگی در جوامع گوناگون همچنان جریان داشته باشد. طبق نظر کارشناسان، کرونا نیز مثل آنفلوآنزا، سل و طاعون یک بیماری واگیردار است که تهدیدی برای حیات بشر به شمار می آید؛ اما نکته اینجاست که نباید اجازه داد زندگی انسان ها را مختل کند. ...
درون و بیرون همه اوست نوشتاری از محمدتقی فرجی
ن صراط مستقیم فهم الهی می شود. ایدئولوژی و دینداری توحیدی، خدا را یکی می داند و همه مخلوق، از هر رنگ و نژاد و قوم و اندیشه را بنده یک خدا می شناسد. در ترازی عدل الهی، هر کس مبتنی بر وزن خود و بر اساس اوزان ارزشی رصد می شود. محققاً و یقیناً مؤمن و کافر، و خوب و بد نزد خدا یکی نیستند. هرکس آن بدرود عاقبت کار که کشت. بر خلاف نگاهی که می پندارد زشت و زیبا و عدل و ظلم و علی(ع) و معاویه و حسین(ع) و شمر و ...
کرونا باعث بازاندیشی در بنیادهای زندگی خواهد شد
می گیرد از ایمان هم یاری می گیرد. بحث مهمی در مورد شرور وجود دارد که ماهیت شر چیست و با انسان چه می کند؟ امید و قدرت را از انسان می گیرد و یاس و ناامیدی را بر انسان غلبه می دهد. انسان چه مواجهه ای باید با شر داشته باشد؟ مسئله اول این است که انسان ها دریابند که واقعیتی به نام شرور وجود دارد، آن وقت درمی یابند که چه مواجهه ای با آن داشته باشند. اما اگر انسان ها سرمست از قدرت و نظام دانش ...
واقع نمایی رسانه ای در مواجهه با بحران
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ، چند روزی است که یک مهمان ناخوانده ، ما را آشفته کرده و آرامش زندگی روزمره مان را به اضطراب و ترس کشانده است. گویی طبیعت بار دیگر به خروشان افتاده تا نهیبی بر زندگانی انسانی باشد که به خود غرّه شده است. اکنون که انسان از خروش طبیعت به قرنطیه روی آورده، این رسانه هایند که مأمن و مأوا او شده اند. ما در یک جهان اشباع شده از رسانه ها ...
رابطه مشیت الهی و خواست انسان چگونه است؟
نموده و این اراده انسان و قدرت او طبق اراده تکوینی خدا، به او افاضه شده، و وجود و اراده اش در طول اراده و وجود حق تعالی واقع گردیده، و این اجتماع هیچ گونه محذوری ندارد و محالی پیش نخواهد آمد؛ زیرا نه اجتماع دو علت تامّه بر معلول واحد است و نه اراده و اختیار انسان از او سلب شده است، بلکه چون خدا به او إذن اراده و انتخاب داده، خود راه خویش را برگزیده و همان را اراده کرده که مراد حق است. اگر ...
آیا همه گیری ویروس کرونا یک مقدمه برای تغییر جهان است؟
واکنش می مانند. در این نگاه، تنها راه کنترل بلند مدت این همه گیری را تغییر رفتار انسان و دعا بدرگاه الهی و توبه و تضرع و درخواست بخشش از خداوند عنوان می کنند. این نگاه در پیروان بسیاری از ادیان از کلیمی و مسیحی و مسلمان رسوخ دارد و از زبان بسیاری از بزرگان مذهبی و حتی سیاسی جهان از پاپ و خاخام های یهودی و اسلامگرایان خصوصا سلفی[2] تا نیوکان های امریکایی چنین اعتقادی شنیده می شود. اشتهار شهر قم که از ...
کرونا و عالمی دیگر به نام فضای مجازی
اینک آنچه در مورد وضعیت کرونایی جهان معاصر ما می توان گفت این است که به نظر می رسد در پایان جهان و در دوره ای که آخرالزمان می دانیمش، شیطان و حزب شیطان به آخرین تلاش خود در تقابل با حزب الله و زمینه سازان ظهور دست زده اند، تلاشی نه تنها برای نگاه داشتن انسان در دنیا، که برای کشاندن او به رتبه ای پایین تر که در اندیشه و خیال باطل شان خود را در آن فضا نیرومندتر و ساختارها و مناسبات شان را مستحکم تر می دانند. این رتبه و فضا، عالمی است که می توان آن را عالم مجازی یا فضای مجازی نام نهاد، عالمی که وهم و خیال در رتبه ای پایین تر از دنیا و با مجازی اندر مجاز دنیا آن را برپا ساخته است. ...
"کرونا ویروس" و نابودی نظام سرمایه داری
و فرهنگ های ما همه بر اساس استخراج سوخت های فسیلی بنا شده اند. به همین ترتیب، ما نمی دانیم جهانی شدن بدون یک میلیارد نفر در زاغه ها، بدون جنگل زدایی، بازارهای حیوانات زنده و بدون بیماری های گسترده و فقر در جهان توسعه یافته چگونه به نظر خواهد رسید. همه این ها به ویژگیهای اساسی سرمایه داری تبدیل شده اند. به همین دلیل من استدلال کرده ام که بعید است سرمایه داری طولانی مدت زنده ...