سایر منابع:
سایر خبرها
شهاب الدین سهروردی، فیلسوف نامدار ایرانی و احیاگر حکمت خسروانی
بعد از خود تأثیرگذار باشد. شهاب الدین سهروردی در یکی از روستاهای زنجان چشم به جهان گشود. نام کامل او را بیشتر شرح حال نگاران ابوالفتوح شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی ملقب به شیخ اشراق و مقتول ثبت کرده اند اما به نوشته ابن خلکان مورخ، برخی نام او را احمد و برخی دیگر کنیه او را نامش دانسته اند.(1) گفتنی است که در سال تولد سهروردی میان شرح حال نگاران اختلاف به چشم می ...
سهروردی؛ شهابی در آسمان نوآوران فلسفه
را در ایران نمی شناخت. نگاهی به زندگی سهروردی شهاب الدین یحیی سهروردی حکیم اشراقی بزرگ در سال 549 ه-ق در دهکدهٔ سهرورد زنجان به دنیا آمد. ابتدا برای کسب معرفت به مراغه سفر کرد و مدتی شاگرد مجدالدین جیلی بود. سهروردی در مراغه از جیلی اصول فقه، فقه، کلام و فلسفه آموخت. در همین مراغه بود که سهروردی با فخر رازی همکلاس بود و هر دو در درسی های جیلی شرکت می کردند. جیلی با یک واسطه ...
آشنایی با زندگینامه شیخ اشراق/فلسفه اشراق چیست؟
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، شهید راه عشق و اندیشه سهروردی معروف به شیخ اشراق، بدون شک از اعجوبه های روزگار است. وی ذهنی فوق العاده نوجو و مبتکر داشته است. زندگی شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید فیلسوف نامدار ایرانی اهل شهر سهرورد شهرستان خدابنده استان زنجان است. سهروردی پس از سپری ...
سهروردی در فلسفه خلقت، تئوری های تازه ای دارد
-بودا- به بت) شیت پهلوی مبدل به شید فارسی شده است. البته در زبان پهلوی کلمه آفتاب نیز به عنوان لغت برای خورشید وارد زبان پهلوی شد. در فرهنگ پهلوی اصطلاحاتی چون هورشیت چیهر به معنای خورشیدچهره (و نام یکی از پسران زرتشت) و نیز هورخشت به کار رفته است. این استاد دانشگاه گفت: بدون تردید اصطلاح هورخش در حکمت اشراقی همان خورشید در فرهنگ اوستایی و پهلوی است. شیخ اشراق با استناد به مفهوم هورخش، خورشید را ...
باید از دل فلسفه اسلامی، پاسخی برای مشکلات معاصر یافت
به گزارش کمیسیون ملی یونسکو-ایران، برنامه زنده نت گپ های یونسکویی در صفحه اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو – ایران با عنوان شیخِ اشراق و افلاطونیان پارس به میزبانی عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران و انشاءلله رحمتی مترجم و پژوهشگر آثار شهاب الدین سهروردی برگزار شد. در این نشست مجازی رحمتی با بیان اینکه دغدغه اصلی، یافتن حرفی برای امروز از دل فلسفه اسلامی بود تا ...
ارمغان سهروردی تذکر به انسانی دیگر
حکمت اشراق، به شهود و سلوک می دهد بیش از وزنی است که به برهان می دهد، اما شهود او را از برهان باز نمی دارد و شهودش او را بی نیاز از برهان نمی کند بلکه شهود او سبب تقویت برهان او می شود. با این توضیح که سهروردی با طرح شهود و حکمت حقه، توانست بر دامنه منابع فکری خویش بیفزاید و از میراث عرفانی، آیات و روایات، حکمت یونانی، مصری، بابلی، هندی و حکمت ایران باستان هم استفاده کند و با گسترش منابع یک فیلسوف ...
به مناسبت روز زنجان؛ این استان و شهر را بهتر بشناسید! +تصاویر
زنجان شهر یکی از عظیم ترین گنبدهای تاریخی جهان قدمت شهر زنجان به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد برمی گردد. این استان از گذشته های دور دارای اهمیت زیادی بوده است چون در حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته است. گنبد عظیم سلطانیه یکی از معروف ترین مکان های تاریخی این شهر است و بعد از کلیسای سانتا ماریا فلورانس و ایاصوفیه ترکیه یکی از عظیم ترین گنبدهای تاریخی دنیاست. قدیمی ترین عنصر شهر زنجان که به اواسط دوران صفویه تعلق دارد، به نام کاروانسرای سنگی است که در قسمت شرقی ورودی شهر به اسم دروازه همدان، قرار دارد. این کاروانسرا که اکنون قسمت اصلی آن از بین رف ...
دوری از افراط درس مهم امام محمد باقر(ع) به شیعیان است
که از روش برهان و استدلال برای اثبات شیعه استفاده کنند. امام باقر(ع) روایات جامعی برای پیش برد علم و احکام اسلام بیان کردند آیت الله فقیهی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به فرارسیدن سال روز شهادت امام باقر(ع) اظهار داشت: برنامه های امام باقر(ع) در دو بُعد علمی و سیاسی بود که بُعد سیاسی هنگامی که شدت پیدا کرد حکومت ظلم ایشان را با زهر به شهادت رساند. ...
فیلسوفی در حرکت
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی شهر کتاب، هشتم مردادماه در تقویم رسمی کشور به نام روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق، عارف و مؤسس مکتب اشراق نام گذاری شده است. او در سهرورد زنجان چشم به جهان گشود و در کودکی شروع به تحصیل قرآن، ادبیات عربی و فارسی کرد. پس از آن برای تکمیل تحصیلات خود سهرورد را ترک کرد و عازم مراغه شد و نزد مجدالدین عبدالرزاق جیلی حکمت ...
فیلسوفی در حرکت
به گزارش ایسنا، سهروردی در بیست سالگی به اصفهان سفر کرد و مشغول تحصیل علم منطق و افکار ابن سینا شد و کتاب بصائر عمر بن سهلان ساوی را خواند. پیش از سی سالگی اصفهان را ترک کرد و به دیار بکر رسید و بعد به آناتولی و بعد از اقامت کوتاه در آنجا به دمشق رفت و در آنجا به شهرهای بسیاری سفر و با بزرگان روزگار خود ملاقات کرد و بحث حکمت اشراق را پیش کشید. سهروردی در سی سالگی به حران رفت و در آنجا با فخرالدین ماردینی آشنا شد و ...
روزی به نام شیخ اشراق ، روزی به نام ملی زنجان
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان ؛ گرامیداشت روز ولادت شیخ شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهرودی چندسالیست روز زنجان نامگذاری شده است . فیلسوفی که پس از قرنها هنوز آوازه تاریخ است این روزها طرفداران زیادی در جای جای دنیا دارد. حدود 900 سال پیش روستای سهرود شهرستان خدابنده زنجان که اکنون به شهر تبدیل شده است شاهد ولادت فرزندی بود که توانست فیلسوف نامدار ...
هشتم مرداد روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی
خبرگزاری میزان - شهاب الدین یحیی بن حُبش معروف به شیخ اشراق سال 549 هجری قمری در سهرورد زنجان متولد شد، مؤسس مکتب اشراق و صاحب آثار متعددی نزدیک به پنجاه کتاب و رساله است. فلسفه اسلامی دارای سه نحله فلسفه مشایی، فلسفه اشراقی و حکمت متعالیه است که به ترتیب ابوعلی سینا، شهاب الدین سهروردی و ملاصدرا مؤسسان این سه نحله فلسفی بوده اند. در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگ ترین ...
هورخش در اندیشه سهروردی واسط نفوس با عوالم غیبی
به گزارش ایکنا؛ نشست بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، امروز، هشتم مردادماه، به صورت مجازی و به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در این نشست به طرح بحث در زمینه جایگاه هورخش در هستی شناسی و معرفت شناسی شیخ اشراق پرداخت که در ادامه متن سخنان وی را می خوانید؛ کشف منابع و مراجع شیخ اشراق در حوزه متون اوستایی و پهلوی و یا متون ...
چکیده مقالات شماره بیست و هشتم فصلنامه سیاست متعالیه
می شده، لیکن نزد نوسلفیه، جهاد، از دیگر عبادت ها مانند نماز و روزه و حج مهم تر است. از این نظر نتایج حاصل از این تحول مفهومی، از مفهوم دعوت در سلفیه به جهاد به عنوان اسلام عملی در نوسلفیه و قرار دادن مفهوم توحید در مقابل دو مفهوم بدعت و شرک، بدعت در جوامع مسلمان و شرک در خارج از جوامع اسلامی به صورت مضاعف به بازتولید خشونت هم در درون جوامع مسلمان، خاصه در خاورمیانه و هم در درون جوامع ...
هشتم مردادماه روز ملی زنجان
میراث آریا: بنابراین با عنایت به مراتب فوق و با توجه به ویژگی های تاریخی و فرهنگی استان هشتم مردادماه سالروز تولد شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) در تقویم ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز استان زنجان به ثبت رسیده است شایان ذکر است، شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتح، ملقب به شهاب الدین شیخ همدلی زنجان ، فیلسوف نامدار ایرانی است که اهل سهرورد – شهرستان خدابنده استان زنجان است. شهاب ...
سهروردی احیاگر حکمت خسروانی با قرائت عمیق اسلامی بود
مشائیان می دانند و بدانی آنچه عرفا می بینند و این یعنی رسیدن به اشراقات ربانی از راه نه فقط تزکیه ی نفس، بلکه همراه با تزکیه ی عقل. سهروردی هم به عربی نوشته است، هم به فارسی؛ نوشتن به زبان عربی در آن روزگار مرسوم و متداول بوده چرا که زبان رسمی علم، زبان عربی بوده است و مهم تر آنکه زبان رسمی دین اسلام هم عربی است؛ اما فارسی نویسی شیخ اشراق، ظریفه ای دارد که خوب است به آن توجه شود. شیخ ...
شمس و شیخ اشراق
روایت شمس از شهادت شیخ اشراق، روایت سیف الدین آمدی است. آمدی از نظر تاریخی و سال تولد می توانسته شیخ اشراق را دیده باشد. شمس از آمدی این سخن را گرفته که شهاب الدین سهروردی، علمش بر عقلش غالب بود و عقل می باید بر علم حاکم باشد. علم تحت حاکمیت عقل پر می گستراند ورنه به خون خود می نشیند و شیخ ما به خون خود نشست. در حالی که اگر بدانید حیاتتان به تناور شدن حقیقت معرفت خواهد انجامید حفظ حیاتتان بر شما ...
شیخ اشراق از نامدارترین متفکران ایرانی است/ در نقد سهروردی
شیخ اشراق از نامدارترین متفکران ایرانی است که می توان به درستی او را از بزرگ ترین اندیشمندان دنیای اسلام نیز دانست. متن زیر با عنوان در نقد شیخ اشراق نوشته فرزاد نعمتی که در ادامه از نظر شما می گذرد: شیخ اشراق، شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی (587 549 ه. ق) اهل سهرورد زنجان، از نامدارترین متفکران ایرانی است که می توان به درستی او را از بزرگ ترین اندیشمندان دنیای اسلام نیز دا ...
بررسی شبکه های مفهومی آیات از رهگذر روایات تأویلی در فصلنامه علوم حدیث
: در میان روایات تفسیری، روایات تأویلی به جهت معرفتی جایگاه ویژه ای دارند. این روایات - که بازگو کننده دلالت های غیر ظاهر کلام الهی هستند - کمتر بررِسی معناشناختی شده است و بیشتر تحت تأثیر انگاره فراعرفی بودن، تحلیل محتوایی آن ها خارج از توانایی بشر تلقی می شود. چنین رهیافتی نه تنها شیعه را در موضع اتهامِ تعطیلی عقل در فهم کلام الهی قرار داده، بلکه راه دست یابی به بخش وسیعی از معارف قرآن را نیز مسدود ...
تجربه ای از تولید علم دینی در قرون میانه اسلامی
ضعف عقل آنان می داند (همان: 2/345) البته به نظر نمی رسد در فلسفه او، این جنبه از قضیه، یعنی نجوم، ویژگی تازه و چندان متفاوتی پیدا کرده باشد، اما تأکید بر آن به دلیل تأثیرپذیری از جریان های اشراقی، قابل توجه است. به عبارت دیگر، در حکمت صدرایی که ترکیبی از تفکر مشاء و اشراق و ارائه صورت جدید به این تفکر ترکیبی است، عرش می تواند جایگاه بسیار مهمی داشته باشد. عرش در این تفکر، مظهر اسماء الهی ...