آشنایی قصه گویان کانون خراسان رضوی و سمنان با قصه گویی مدرن
سایر خبرها
کارگاه آموزشی قصه گویی مدرن
گو در این شیوه از قصه گویی می تواند به اصل قصه وفادار نباشد و آن را بازنویسی کند و آگاه باشد که استفاده از یک ابزار نوین، قصه را به روز نمی کند؛ بلکه بایست چرایی و چگونگی استفاده از ابزار مشخص باشد و این که قصه گو، چرا آن را انتخاب کرده و چگونه می خواهد از آن استفاده کند. خسروی به سه بخش قصه مدرن، کلاسیک و قصه ای که تبدیل به مدرن می شود اشاره کرد و گفت: در قصه ی مدرن همه چیز از صفر تا ...
اساس پیدایش قصه گویی مدرن؛ نیاز نسل امروز است
هنرمندانه و همزمان، استفاده از نمادها در رساندن مفاهیم، سادگی و کاربرد عامیانه زبان، شناخت دایره واژگان روز مخاطب و استفاده از چند صدایی یا چند راوی که با برداشت های مختلف و از زاویه دیدهای مختلف بیان می شود از شاخصه های ادبیات مدرن است. این کارشناس و مدرس در حوزه قصه گویی مدرن مطالب را به دو بخش مرتبط با قصه و مرتبط با اجرای قصه تقسیم کرد و گفت: در گام نخست از سه فیلتر می توان قصه ...
مربیان کانون فارس با جادوی صدا و زبان بدن آشنا شدند
زمانی که قصه گو از روی صندلی بلند می شود یا از پشت صحنه حرکت می کند و به سمت مخاطب می رود، قصه آغاز می شود. محمدیان پیام قصه را از خود قصه مهم تر دانست و ادامه داد: در بازآفرینی قصه های عامیانه، باید به موقعیت و پیامی که برای گروه سنی مخاطب دارد توجه ویژه داشت. به گفته ی او، قصه گو مانند شعبده بازی است که با مهارت، میان ابزارهای موجود هماهنگی برقرار می کند. او در بخش دیگری از سخنانش مهم ...
استقبال لرستانی ها از جشنواره قصه گویی کانون
آذر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز قصه و قصه گویی، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده بود که به تازگی در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید و این مناسبت پس از طرح و تصویب نهایی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی کشور ثبت خواهد شد. گفتنی است: بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون شامل بخش های ملی ، بین الملل ، قصه گوی برتر ...
جذب دوباره مخاطب بعد از تعطیلی های مکرر تئاتر سخت است
با حمایت خانم برومند برگزار شد. در آنجا من کارگاهی در رابطه با تئاتر عروسکی داشتم که خروجی آن کار تبدیل به نمایشی در آن جشنواره شد. درواقع این اثر نمایشی جزو آثاری بود که در بخش مهمان جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک با مشارکت خانه عروسک و همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری استان یزد به صحنه رفت و خوشبختانه در جشنواره موردتوجه قرار گرفت و در اختتامیه نیز بخش هایی از آن در فواصل برنامه ...
در پنجمین روز سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر چه گذشت
پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر بودند. مسئولان جشنواره در پنجمین روز، خبرهای خوشی از سانس های فوق العاده برای مخاطبان داشتند و براین اساس، به دلیل استقبال تماشاگران سه فیلم صحنه زنی ، بوتاکس و دشت خاموش به سانس فوق العاده رسیدند. در این روز، دو نشست خبری برای فیلم های صحنه زنی و گیسوم برگزار شد که در نشست فیلم صحنه زنی به کارگردانی علیرضا صمدی، پیام احمدی نیا بازیگر فیلم اظهار کرد ...
گیسوم؛ نه ضدجنگ و نه میهن پرست!
- اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، فیلم های ایرانی در جشنواره جهانی فیلم فجر نتوانسته اند چندان حضور قابل توجهی داشته باشند. استقبال از فیلم های قدیمی مرمت شده سینمای ایران نشان می دهد که حالِ سینمای ایران خوب نیست! از آثار تلخ و زرد و سلبریتی زده ای که گاهاً محتوای چشمگیری بیرون می آید. در میان سه فیلم "گیسوم"، "میجر" و "شهربانو" که هرکدام جغرافیا و ...
18هزار پا به درخواست حاج قاسم ساخته شد
مستند 18هزار پا از آن دست مستندهایی است که ارزش چندبار دیدن را دارد و پس از تماشا مخاطب را به خاطر داشتن نیروهای نظامی متخصص، شجاع و توانمند، به قله احساس غرور و افتخار می رساند. مهدی شاه محمدی کارگردان و تهیه کننده این مستند که روایتگر امدادرسانی هوایی به مردم تحت محاصره فوعه و کفریا است، از انگیزه اولیه ساخت این مستند، سختی های تصویربرداری در ارتفاع 18هزارپایی و دستور مستقیم شهید حاج قاسم سلیمانی برای ساخت آن می گوید. جوان به بهانه نمایش این مستند در جشنواره جهانی فیلم فجر با کارگردان این اثر گفت و گو کرده است. ...
نوید به تویی: گیسوم قصه هویت و بازگشت است
مردم کشورهای اروپایی از علاقه خود به جستجوی هویت ایران می گویند. گیسوم قصه ای به دنبال حل سوتفاهم ها و چرایی است. درباره علت گفت و گو نکردن و گسست های ایجاد شده است و گیسوم را می توان قصه هویت و بازگشت دانست. او ادامه داد: یک فیلم اگر خوب است، مدیون گروه عوامل و همه همکاران است و من از همه همکارانم در این فیلم تشکر می کنم. به نظرم، سرعت زندگی در این فیلم لحاظ شده است و تدوین آن 9 ماه طول ...
نگاهی به سریال بوتیمار | این بار، همه چیز به زوج لولایی و گلچین ختم نمی شود
برای خنده تبدیل شده است. مریم، مادر خانواده گلابی به خوبی از ابزار کرونایی ماسک، تب سنج و الکل برای کمک به کنش/واکنش های بازی خود استفاده می کند. چنان که از همان ابتدا به عنوان یک ویژگی در شخصیت او به مخاطب معرفی می شود. بازیگران بر خلاف آثار چند ماه اخیر و به خصوص نون خ 3 که از ماسک استفاده ابزاری و گاه توهین آمیز می کردند در این سریال هم کاملا به رعایت شیوه نامه های بهداشتی پایبندند و هم از ضربه ...
پیش بینی برای وضعیت سالن های سینما و حکایت یک "محاق"
ابراهیم ابراهیمیان که به تازگی ساخت فصل نخست سریال میدان سرخ را به پایان رسانده است، درباره ساخت فیلم سینمایی که به زودی آغاز می کند به ایسنا گفت: طی یکسال گذشته سرگرم ساخت فصل نخست میدان سرخ بودم و ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی را تجربه کردم. اما قطعا آدم های شبیه من که دغدغه ساخت فیلم سینمایی دارند، به هیچ وجه با ساخت سریال اقناع نمی شوند. چیزی که در سینما و شکل قصه گویی و برخورد با مخاطب وجود دارد در هیچ مدیوم دیگری نیست ...
کاوه مظاهری: بوتاکس یک کمدی سیاه است/ فیلمی شبیه فارگو برادران کوئن
مخاطبان خاص خود را نیز داشته است. وی ادامه داد: هرازگاهی در سینمای ایران یک موضوع و یا یک گونه ترند می شود و بعد از مدتی از ترند بودن می افتد و من نمی خواهم با چنین جریانی فیلم بسازم، مخاطب با بوتاکس می خواهد با این فیلم قصه ببیند، سرگرم شود و با دیدن آن مخاطب متوجه می شود که به آن احترام گذشته می شود و جدی گرفته می شود. مظاهری با اشاره به دیگر آثار خود بیان کرد: این فیلم ...
پیشگویی های ترسناک یک سریال
سریال ها که می تواند مابه ازای زیادی در دنیای تک بعدی عقیدتی در جهان داشته باشد، سرگذشت ندیمه است. سریالی که با نگاهی به کتاب مارگارت اتوود ساخته شده است. نگاهی که در این سریال می تواند هراس های بی شماری نصیب مخاطب کند. مخاطبی که در جهان مدرن امروزی به ناگاه با همان المان های پیشرفته داستانی در برابر چشمانش قرار می گیرد که باورش سخت می نماید. داستان عقیده های سفت و سخت و تک بعدی گروهی که ...
یک فرصت دوباره به رامبد جوان داده شد
از همه این که این سیلی نقد مخاطب باعث ارتقا کیفیت می شود و دیگر هر برنامه یا سریالی که با هزینه چند میلیاردی تولید شود صرف پخش آن دغدغه صاحب اثر نیست بلکه اقناع مخاطب مهمتر است. نکته ای که در تلویزیون انگار اصلا وجود ندارد و فقط پخش مقصود سازندگان است. این اتفاقات نتیجه رویکرد منطقی و مبتنی بر کیفیت اثر است و باید از آن استقبال کرد چون واقعا اگر در عرصه تلویزیون هم بخش خصوصی حضور داشت و ...
میجر تنور فجر جهانی را گرم کرد/ سالن های شلوغ اما سرد!
داستان گویی و تسلط بر ابزار سینما و تصویرسازی رسیده است که همین امتیاز میجر را به فیلم گرم و دوست داشتنی تبدیل کرده است. در میان فیلم های ایرانی حاضر در جشنواره سی وهشتم تا به اینجا می توان میجر را موفق ترین اثر در برقراری ارتباط با مخاطب دانست؛ فیلمی که پس از رونمایی در سالن شماره 6 پردیس سینمایی چارسو با تشویق حاضران در سالن مواجه شد و دور از انتظار هم نیست که امتیازاتش از نگاه داوران ...
بودجه تلویزیون اجازه رقابتش با رسانه خانگی را نمی دهد
این رقابت حرفی برای گفتن داشته باشد برای اینکه سیستم تلویزیون آنقدر پیچیده و دچار مشکلات زیادی است که قادر نیست با قصه پردازی، درست رقابت کند. اگر تلویزیون این واقعیت را بپذیرد که بودجه اش این اجازه را به او نمی دهد که با انتخاب بازیگر و کارگردان بتواند با رسانه خانگی رقابت کند. تنها ابزار قدرتی که برای رقابت دارد قصه و داستان است یعنی باید بپذیرد که مردم داستان را دوست دارند. ...
از یک بازدید رسمی تا "صحنه زنی" و حرف های مجید مجیدی
مجید مجیدی، در نشست خبری فیلم بدوک گفت: خدا را شکر که در نهایت، تلاشِ دست اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر نتیجه داد چون پیوستن به فیاپف دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است. به گزارش ایسنا، طبق گزار ش رسیده، فیلم سینمایی بدوک عصر روز یکشنبه 9 خرداد در پردیس سینمایی چارسو در بخش کلاسیک های مرمت شده با حضور مجید مجیدی کارگردان این فیلم، امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی ...
هنرمندی معلمان در شناساندن هویت فرهنگی به دانش آموزان است، قابل ستایش است
... نخستین جشنواره معلمان هنرمند که مبتنی بر تحقق بخشی به اهداف سند تحول بنیادین، طراحی شده است با حضور 21000 معلم هنرمند از سراسر کشور در حالی به کار خود پایان می دهد که راه درازی تا رسیدن به کشف و معرفی همه هنرمندان عرصه آموزش و پرورش، در پیش رو داریم . امیدوارم امتداد این رویداد بزرگ فرهنگی - هنری، در سال های آتی در جامعه معلمان کشور، بهانه ای برای توجه بیشتر به استفاده از زبان و ...
شناخت استانداردهای لحنی و خلاقیت های صوتی از وسواس های یک قصه گوی موفق است
پس از ارسال به ادارات کل کانون در سراسر کشور، توسط کمیته آموزش و دبیرخانه استانی بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی بررسی شد و به شکل کارگاه دو روزه و با دعوت از مدرس بنام قصه گویی و کارشناس فرهنگی استان یزد و حضور 40 مربی و رابط انجمن قصه گویی استان برنامه ریزی و اجرایی گردید. آرایی مدرس این دوره با اشاره به اینکه به طور کلی تَن صدا 38 درصد و کلمات 7 درصد از ارتباطات موثر را شکل ...
اخبار مهم فرهنگ و هنر برنا
عیاری در کارگاه نگاهی به آن سوی آتش ، با مرور تجربه ساخت این فیلم از یک راز در ارتباط با ایده گرفتن از قصه سووشون سیمین دانشور پرده برداشت. معرفی فیلم به مناسبت برگزاری سی وهشتمین جشنواره جهانی فجر؛ چهارشنبه سوری فیلمی که فرهادی را به دنیا معرفی کرد چهارشنبه سوری سومین فیلم سینمایی اصغر فرهادی است. اعلام برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در صدا و سیمای مراکز ...
2 خبر کوتاه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان
از نکاتی است که باید به آن توجه شود، گفت: قصه ها به دو شیوه یا به صورت سینه به سینه و شفاهی و یا به صورت مکتوب و استفاده از منابع غنی کهن مثل کلیله و دمنه، سیاست نامه، تاریخ بیهقی، اسکندرنامه و غیره به دست ما می رسند. آورند ادامه داد: قصه گو لازم است برای درک و دریافت سریع تر پیام، به میزان درک و فهم مخاطب خود توجه ویژه داشته باشد و قصه را متناسب با سطح مورد نظر انتخاب کند، زیرا اگر ...
91 اثر تاریخی استان سمنان در هشت سال گذشته ثبت ملی شد
به گزارش مرآت ، مصطفی یغمائیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: از مجموع 91 اثر تاریخی غیر منقول ثبتی استان سمنان در فهرست آثار ملی، 16 اثر مربوط به سمنان، 11 اثر مربوط به شاهرود، 12 اثر مربوط به گرمسار، پنج اثر مربوط به آرادان، 12 اثر مربوط به مهدیشهر، 13 اثر مربوط به سرخه، هشت اثر مربوط به میامی و 14 اثر مربوط به دامغان بود. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و ...
آیا "میجر" برای جشنواره جهانی فیلم فجر مناسب است؟/ توصیه "میجر"؛ با بی بی سی مصاحبه نکن!
باشند تا جشنواره جهانی! دست اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر باید به سمتِ نمایش فیلم هایی بروند که افق های روشن تری داشته باشد؛ اگرچه فیلم "میجر" به لحاظ قهرمان سازی، توجه به دوردست ها، استفاده از استعدادهای بومی ما را به جهانی می برد که قابل ستایش است و از "شهربانو" دیدنی تر است؛ اما باز هم می توان در نوعِ چیدمان و انتخاب فیلم های سینمای ایران و عرضه آن ها به جشنواره های خارجی، رفتارِ ...
روایت چالش مادرانگی
.... اگر چه فقط صدای ایشان را به عنوان یک کاراکتر - که اتفاقاً برای من خیلی مهم است- در فیلم داریم اما این حضور هم به نوعی نقش آفرینی است به خاطر لحن بیان و جنس صدا باید با دقت انتخاب می شد. همه انتخاب ها برای من راضی کننده است امیدوارم برای مخاطب هم همین طور باشد. پیش از تجربه فیلمسازی، سال ها در عرصه سینما فعال بوده اید و شناخت کاملی از فضای سینما و آثار فیلمسازان زن در این حوزه دارید ...
فیلم خوب راهش را پیدا می کند
. این کارگردان جوان که فیلم دومش را با انگیزه بیشتر و جزئی نگری دقیق تری نسبت به اثر قبلی اش ساخته است، به خبرنگار ما می گوید: پیش بینی می کردم که فیلمم در رقابت با آثار انتخابی این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر قرار بگیرد، چون در شهربانو قصه مادرانگی را از جنسی متفاوت و پرفرازونشیب می بینیم که شاید کمی جسورتر از قصه های روایت شده در روزگار فعلی ماست. نگاه مخاطب؛ با ارزش تر از جوایز و ...
کارگاه تخصصی پادکست قصه گویی در خوزستان
پانا (اهواز) - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان گفت واحد آموزش و پژوهش و انجمن قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، کارگاه تخصصی پادکست قصه گویی را خردادماه سال جاری، به صورت الکترونیکی (lms) برگزار می کند. وحید کیانی در گفت و گو با پانا با اعلام این خبر افزود: این دوره آموزشی 5 ساعت، ویژه مربیان، مسئول و مربی امور فرهنگی، هنری و ادبی کانون استان ...
حاصل دلتنگی فرخ نژاد و علاقه من به سینمایی که دوستش دارم
؟ خیر. نمی توانم یک شکلی رسم کنم. چون خودم هم خطوط منفصلی هستم و پیوستگی حیات و رفتار ندارم. مانند خیلی از آدم های دیگر. این فیلم هم یک جزیره دیگر در کارنامه کاری من است. اما داشتن دغدغه اجتماعی در هیچ یک از فیلم های من غایب نیست و توجه به موضوعات اجتماعی در همه فیلم های من غیر قابل انکار است. علاوه برعامل مشترک مبنی بر داشتن دغدغه اجتماعی، محل رخداد داستان و اصرار بر عدم استفاده از بازیگر ...