کتابی دیگر از قاسم پورحسن
سایر خبرها
عقل و استناد؛ دو عنصر فهم معارف دین در مکتب تفکیک
ایشان این نیست، اصل سخن ایشان این است که ما در نظام معارف الاهی باید در آغاز، استقلال معرفتی آن مکتب را رعایت کنیم؛ یعنی معتقد باشیم هر مکتب دارای روش شناسی خاص خودش است و اگر قرار است به درستی آن مکتب را بشناسیم باید این اصول را رعایت کنیم. منظور ایشان این است اگر می خواهید فلسفی بیندیشید باید بدانید فلسفه دارای یک روش شناسی است که شما باید آن را رعایت کنید. اگر شما در فهم فلسفه ...
محمد رضا حکیمی از زبان خود او/ پاسخ به منتقدان دربارۀ مکتب تفکیک/ تجربۀ شخصی از خلع بدن / چرا طبق وصیت، ...
؟ -هردو. هم خودم علاقه داشتم و لازم می دانستم و هم دیگران به من برای نوشتن و تالیف ، پیشنهاد دادند و تشویقم کردند. آثار و تالیفاتم به لطف خدا ،مورد توجه فرهیختگان قرار گرفته و چاپهای متعدد شده است . و برخی از تالیفات ؟ الحیاه ، مکتب تفکیک ، اجتهاد و تقلید در فلسفه ، الهیات الهی و الهیات بشری ، معاد جسمانی در حکمت متعالیه، کلام جاودانه ، قیام جاودانه، شیخ آقا بزرگ ...
دوگانگی اندیشه توسعه و پیشرفت
البته باید میان مواجهه ایران عصر صفوی، و ایران عصر قاجار با غرب تفاوت قائل شد. در یکی مواجهه به صورت فعال و در دیگری مواجهه به صورت منفعل صورت می گیرد که رمز مواجهه منفعل در عصر قاجاریه را باید در عمق عقب ماندگی جامعه ایران در عصر قاجار جست وجو کرد. البته موضوع عقب ماندگی ایران فقط به دلیل جا ماندن کشور از غرب و مواجهه آن با غرب قدرتمند نبود، بلکه با مساله عدالت نیز ارتباط تنگاتنگی داشت؛ امری ...
تاثیری که بوعلی سینا بر عرفان و میراث خود برای ملاصدرا و خواجه عبدالله گذاشت
عقل و شهود به حقیقت دست پیدا کرد این استاد دانشگاه در پایان سخنانش گفت: مباحث ملاصدرا شرحی است بر نمط العارفین ابن سینا و مسند آن شرح محقق طوسی است که نشان می دهد دسترسی ملاصدرا به شرح محقق طوسی بر نمط العارفین بوعلی سینا. ابن سینا سعی می کند که دو بال عرفان و حکمت و فلسفه را گسترده کند و مراتب را به گونه ای معرفی کند که بعد از او اثر تعالیم ابن سینا در منطق الطیر عطار و در لوایح جامی و ...
مهدی نصیری: مرحوم حکیمی متافیزیک ارسطویی و افلاطونی را صحیح و منطبق بر براهین عقلی و تصریحات وحیانی نمی ...
شواهد بر مشرک بودن و نه موحد بودن جناب ارسطو و افلاطون دلالت دارد، جبران شود؟ آیا تا پیش از ورود فلسفه به جهان اسلام و شکل گیری آن با فارابی و ابن سینا، مسلمانان و صحابه پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در فهم توحید دچار نقصان و مشکل بودند؟ آیا فلسفه مزیت و آورده ای برای مسلمانان در امر توحید داشت که این آورده در آیات قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام موجود نبوده است؟! اشکال از اینجا آغاز می شود که ...
فلسفه علم تاریخ؛ از روشنگری تا پساتجدد منتشر شد
کتاب فلسفه علم تاریخ؛ از روشنگری تا پساتجدد اثر رابرت ام. برنز، هیو ریمنت – پیکارد با ترجمه عباس منوچهری و همکاران از سوی سازمان سمت در 520 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 82 هزار تومان منتشر شد. مجموعه نظریه و روش در مطالعات تاریخی ، که کتاب حاضر در زمره آن قرار می گیرد، مجموعه کتاب هایی است که به قصد رفع خلأهای نظری و روش شناختی در پژوهش و آموزش تمامی شاخه های مطالعات تاریخی در ایران ...
سلسله نشست های آرمان شهر با موضوع واقع گرایی سیاسی برگزار شد
نهایتاً سربرآوردن حکومت های توتالیتر را به دنبال داشته است. از این رو فیلسوفان معاصر غرب نظیر هابرماس، پوپر، ویتکنشتاین و هایدگر با نگاهی انتقادی - اصلاحی به فلسفه مدرن، به دنبال راه برون رفت از مشکلات آن هستند. احمدی افرمجانی سپس افزود در مطالعات فلسفه معاصر می توان به این نتیجه رسید که آیا همه پیش فرض های فلسفه جدید غرب در باب آرمان های عقلانی بشر نظیر آزادی و عدالت ابدی است؟ آیا نب ...
معرفی، نقد و تلخیص کتاب کاربردهای دانشگاه نوشته کلارک کِر
این اساس نویسنده با بذل توجه به جایگاه جدیدی که دانشگاه در جامعه بر آن تکیه خواهد زد، به مسائل محوری این نهاد و آنچه باید وجه همت آن قرار گیرد می پردازد. اما در ویرایش سال 2001 این کتاب، نویسنده با اصلاح مجدد مطالب اثر و همچنین اضافه نمودن فصلی مجزا که به تفاوت های دانشگاه در سال 1963 و 2001 مربوط می شود، کاربرد دانشگاه در جامعه را بر اساس تحولات اجتماعی-فرهنگی و تکنولوژیک معاصر مورد تحلیل قرار می ...
بحثی در نسبت دین و عقلانیت
از عقل وجود دارد: عقل فلسفی محض و عقل عام بشری. در کنار تلقیات مختلف از عقل فلسفی محض، رایج ترین تلقی، همان عقل استدلالی و برهانی است که فلاسفه کلاسیک عقل گرا و فلاسفه اسلامی از آن بهره گرفته اند. این عقل، بر دو قسم است: عقل نظری که به کار تأملات نظری و غیرکاربردی می آید و عقل عملی که در مسائل عملی و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. بر طبق این معنا، گزاره دینی آنگاه عقلانی است که از ...
مؤسسه بوستان کتاب قم دو اثر را راهی بازار نشر کرد
اثبات وجود خدا است؛ هریک از این موضوعات، مرکز توجه اندیشمندان غرب و شرق بوده و همچنان در محافل مطالعات دینی محل بحث و بررسی است. اثر پیش رو به قلم دکتر یحیی کبیر، حاصل تدریس، نقد و بررسی همین موضوعات در قالب واحدهای درسی رشته فلسفه دین در دانشگاه است. در این نوشتار، مقصود از دین بیشتر سنت ادیان توحیدی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) است. موقف این اثر در مورد اصل وجود خداوند ...
کتاب فاطمیان و علوم عقلی منتشر شد
نظریه پردازان اولیه شان می گرفتند، علم را وسیله ای برای اهداف سیاسی و دینی خود می دانستند. از منظر حمیدالدین کرمانی که عبدالملکی در مقدمۀ خود از آن مدد گرفته است، مهم ترین نظریه پردازی های اسماعیلی، تحصیل علم، شناخت نظام عالم طبیعت و مابعدالطبیعه را در برمی گیرد. بدین ترتیب در گفتمان اسماعیلیه علم و دین توأمان شدند و در این مذهب فلسفه و منطق جایگاه ویژه ای پیدا کرد. بنا به آنچه ...
رجبی تهرانی: اندیشه های استاد حکیمی برگرفته از زیست عینی در میان توده های محروم بود
تطبیق آن بر قرآن و سنت نیز احتیاط کرد و فهم خود را بر متن وحیانی تحمیل نباید کرد. در تکمیل سخن می گویم، اساسا آزاداندیشی، بنیان فلسفه است و در مقام گردآوری و الهام گیری می توان بهره فراوانی از متون وحیانی برگرفت اما در مقام داوری در فلسفه آنچه به کار می آید، برهان استوار است و بس، نه امور نقلی و تعبدی و اگر عقل آزاداندیش، نیز درست راهبری شود، هرگز مخالفتی با اصول مسلم و مبرهن قرآن و سنت ...
عاشورا با رویکرد تاریخی محض قابل تحلیل نیست
کرد و اگر فقه ندانید، نمی توانید در هیچ علمی مجتهد شوید و توجه ندارند که تاریخ روش های ویژه ای دارد، اما باید مراقب بود که خودمطلق پندار نشد. نکته دیگر در باب منابع است که لزوماً نباید تاریخی باشد و هر چیزی که بتواند داده ای را در اختیار ما قرار بدهد می تواند منبع باشد. پس باید توجه کنیم که منابع را منحصر به منابع تاریخی ندانیم. در خصوص عاشورا از منابع روایی بی نیاز نیستیم و باید از ...
پرسش های حکیمانه قرآن برای اثبات وجود خدا
آسمان و زمین ظاهر شدند؛ موجوداتی که هریک نظام مخصوص و آثار و خواص ویژه ای دارند! اما این گونه نظریه های علمی که مورد قبول جامعه علمی است را می توان تنها به عنوان یک احتمال، اشاره به معنای علمی آیه دانست و نه اینکه به طور یقینی به قرآن نسبت داد، چرا که این گونه علوم قطعی نیستند و اساسا این علوم هستند که باید در خدمت قرآن برای تبیین و فهم بهتر باشند نه اینکه علوم را به قرآن تحمیل کرده و یا به دنبال ...
انسان چگونه می تواند به مقام فناء فی الله برسد؟
تلاش عقل قادر به ادراک کلیات می شود، رشد می کند، خود را تقویت می کند تا چهل سالگی که به کمال می رسد وقتی به کمال رسید انسان دارای نفس ناطقه مجرد عقلی است که نفس ناطقه مجرد عقلی برای هر انسانی به جز چهارده معصوم و نور پاک در ابتدا وجود ندارد، انسان ها باید تلاش کنند تا به این مرحله برسند. قرآن نیز به این مطلب اشاره می کند: و لقد خلقنا الانسان من سلاله من طین ثم جعلناه نطفة فی قرار مکین ثم ...
الهیات دیالوگی؛ تلاشی برای دستیابی به حیات معنوی مشترک
، با برخی از محققان هندی بود که گفت وگویی بین ادیان شرقی و غربی تلقی می شد. اکنون می خواهم نوع جدیدی از الهیات را معرفی کنم که الهیات دیالوگی و نیز عبارت جدیدی است و غیر از یکی دو منبع، در این باره مطالعات دقیقی انجام نشده است. الهیات دیالوگی و اَشکال ارائه آن الهیات دیالوگی دست کم در سه شکل ارائه می شود که از حیث روش شناختی، جامعه شناختی و هستی شناختی است. آنچه در این بحث ...
سخنان رهبر انقلاب درباره عظمت علمی الحیات را مرور کنید تا بدانید الحیات یعنی چه!
به چالش می کشد، بر اساس روش علمی و عقلی صحیح، آنها را نقد می کند و آنها را عقلانی و علمی نمی داند و مخالف و مغایر با تعالیم اصیل اسلامی می داند. مکتب تفکیک، هرگز با عقل و تفکر صحیح مخالف نبوده و نیست و نخواهد بود و تعقل و تفکر صحیح را الزاما معادل فلسفه و عرفان مصطلح اسلامی و رایج به نام فلسفه ملاصدرا و عرفان محی الدین عربی و.... نمی داند. بنابراین خلط این مباحث با یکدیکر و ...
قرآن در ایران معاصر| عبدالله ناصری طاهری
جریان اصلی بازگشت به قرآن دستاورد دوران جدید است که رویکردهای جدیدی به قرآن را شکل می دهد؛ قرآن همچنان مهجور است و برای دستیابی به جنبه های عقلانی قرآن باید فضای گفت وگو و تولید علم باز شود. جایگاه قرآن را در جامعه ایرانی چه در پیشامشروطه و چه پسا مشروطه، مصداق آیه وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا: و پیامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند (فرقان، 30) است و نسبت قرآن با جامعه ایرانی تحت تاثیر جامعه اسلامی دوران پیشا مدرن و تحت تاثیر روایات بود. در دوران پیشامدرن و در جهان اهل سنت، رویکرد به قرآن متاثر از اهل حدیث بوده و در جهان تشیع هم این ارتباط متاثر از اخباری گری بود. از این رو باید در نظام آموزشی و سیاسی ما قرآن به عنوان امری اصلی، در استنباط و صدور حکم، مورد توجه قرار گیرد. روح کلی اسلام ، انسان سازی و هدایت بشر است و به تعبیر یکی از علما قرآن کارخانه آدم سازی است. در این نوشتار، نسبت قرآن با انسان مسلمان را پیش از مشروطه و دوران تجدد را ارزیابی می کنیم. ...
بدفهمی علم امام نتیجه توهم فهم علم خداست/ واقعه کربلا را تاریخی ببینیم یا الهیاتی؟
؟ در گفت وگوی مفصل با غلامرضا زکیانی، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و پژوهشگر فلسفه، این موضوعات را بررسی کرده ایم؛ این گفت وگو را می خوانید؛ * بحث بر سر نحوه خوانش صحیح از حرکت امام سوم حسین(ع) است. همواره این حرکت از منظر الهیات و تاریخی مورد توجه قرار گرفته و از طرفی مسئله علم امام(ع) هم به میان آمده است. تحلیل شما چیست؟ بله، همانطور که اشاره کردید، دو خوانش از ...
مقایسه همه گیری طاعون و کرونا
.... او به اهمیت و جایگاه این کتاب به خصوص در عصر حاضر پرداخت و گفت: دالس (نویسنده اثر) تلاش کرده با توجه به علاقه ای که به مساله تحولات طاعون سیاه داشته به سراغ اسناد برود و منابع مختلف تاریخی و غیرتاریخی را مورد توجه قرار دهد. ظریفیان به نقد و بررسی کتاب طاعون و افول تمدن اسلامی پرداخت و گفت: 25 صفحه نخستین چاپ دوم این کتاب به مقدمه ای بسیار عالمانه اختصاص دارد که می توان ...