المیزان، مؤثرترین کتاب تاریخ اسلام / علامه طباطبایی چگونه با فلسفه غرب ...
سایر منابع:
سایر خبرها
از دین به درآمد و دوباره با برهان آن را پذیرفت!
آن زمان خواند و سپس راهی نجف شد و آنجا از محضر بزرگانی، چون آیات آخوند خراسانی و میرزا حسین نائینی بهره گرفت. ایشان بی تردید در فقه و اصول مجتهد بود. زمانی که ایشان به قم تشریف آورد، ابتدا فقه تدریس می کرد، اما به تعبیر خود آن بزرگوار، در قم درس های فقه و اصول، یعنی علوم نقلی متعدد بودند، اما در تفسیر، اعتقادات برهانی، مخصوصاً امامت، ولایت، علم امام و ایضاً مباحثی مانند مبدأ و معاد و... درسی گفته ...
عرفانی که کارایی اش در جهان معاصر بیشتر است
به گزارش ایکنا، مراسم گرامیداشت بیست وسومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری(ره)، شب گذشته، 24 آبان، به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه محمدتقی جعفری و با سخنرانی جمعی از اندیشمندان برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان عبدالله نصری، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) را در این نشست می خوانید که با موضوع جایگاه علامه جعفری در تاریخ فلسفه معاصر ایراد شده است؛ در عصر حاضر می بینیم که فلسفه ما بی ...
اقتضائات جهانی نمی گذارد دیگری را نادیده بگیریم
به گزارش ایکنا، مراسم روز جهانی فلسفه با عنوان دیگری امروز 25 آبان به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در این مراسم علی اصغر مصلح، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی درباره موضوع در میانه من و دیگری سخن گفت که در ادامه می خوانید؛ سخن من تأکید بر موضوعی است که مرتبط با دیگری است و آن، موضوع میانه است. اما پیش از اینکه وارد خود موضوع خاص میانه من و دیگری ...
سروش محلاتی: تمام بدبختی های مسلمانان از این است که به ظواهر احکام بسنده کرده اند
...، گفت: علامه طباطبایی در دوران حیات علمی خود، زمانی که در حوزه نجف مشغول به تحصیل بود، مانند بقیه طلاب و فضلا به مباحث فقه و اصول پرداخت و در طول یک دهه، در درس اساتید بزرگ آن دوره نجف مثل میرزای نائینی، مرحوم اصفهانی و مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی، شرکت کرد و به مقامات بالا در دستیابی به قوه اجتهاد و استنباط رسید و مرحوم میرزای نائینی، گواهی اجتهاد به علامه، ارائه کرد. این استاد حوزه ...
از شرح مثنوی تا مکاتبه با فلاسفه غربی/ علامه ای که در 23 سالگی به درجه اجتهاد رسید
آشکار ساخت. وی سال های متمادی در تبریز، تهران، حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف به کسب علوم اسلامی و انسانی اهتمام ورزید. او نه تنها در عرصه فلسفه، بلکه در وادی عرفان، ادبیات فارسی، ادبیات غرب، علوم طبیعی و تجربی نیز تأملات فکری و نظری داشت. نگاه ژرف نگرانه و دغدغه وافر برای کسب دانش و همچنین ارتباط و گفت وگوهای فکری و علمی او با اندیشمندان و متفکران غرب و شرق از جمله برتراند راسل و وایت ...
آثار علامه جعفری مشحون از آرا و نظریات ابتکاری و بدیع است
...، حکایت از جامعیت ایشان است در کلیه علوم اسلامی. تفاوت استاد فلسفه با فیلسوف وی افزود: ایشان یک سال و نیم در تهران و در محضر مرحوم میرزا مهدی آشتیانی و نیز میرزا مهدی مازندرانی در قم که از فلاسفه برجسته آن دوران بودند و نیز ایامی در نجف در محضر شیخ بادکوبه ای و برخی دیگر از فلاسفه به خصوص شیخ مرتضی دامغانی که حکیم تراز اول آن زمان نجف اشرف بودند، به تحصیل و دانش اندوزی در زم ...
از ملاقات با امیرالمومنین(ع) تا مکاتبه با راسل
تا کمک خرج خانواده باشد. چندان روشن نیست چه شد که شوق تحصیل و یادگیری در محمدتقی شکل گرفت، ولی او در پانزده سالگی از تبریز به تهران رفت و مدتی در حوزه های تهران تحصیل کرد و پای درس میرزا مهدی آشتیانی حاضر شد و سپس به قم رفت. با این حال حضور در تهران و قم پاسخگوی عطش علمی محمدتقی نبود و به همین دلیل عازم مهمترین مرکز علمی جهان تشیع یعنی شهر نجف شد. در شهر نجف مجلس درس بسیاری از اساتید ...
علامه طباطبایی (ره) به روایت دکتر احمد بهشتی
علامه طباطبایی را نه به عنوان مفسری عزلت نشین یا اندیشمندی فلسفه پژوه که به عنوان استاد و صاحب اندیشه ای انسان پرور و جامعه ساز باید شناخت. با این رویکرد، افکار علامه مرزهای قم و ایران را درنوردید و با هانری کربن به غرب سفر کرد. امروز چهلمین سالروز درگذشت علامه طباطبایی است که در اسفند 1281 در تبریز به دنیا آمد و 24 آبان 1360 در قم به سرای باقی شتافت. از شاگردان برجسته ایشان می توان به حضرت آیت ا ...
منوچهر صدوقی سها: آثار علامه در نجف، نشان دهنده منزلت فلسفی او است
اصیلی آشکار می شود. علامه اشکال کانت را حل کرد صدوقی سها گفت: کتاب دیگر علامه، مبدا اعلی است. وقتی که از نجف به تهران آمده بودند همان تفکرات فلسفی محض را داشتند و این کتاب را نوشتند. مطالب کتاب، می تواند نویسنده آن را به عنوان فیلسوف مطرح کند. برهان وجودی در شرق و غرب عالم هست. برهان صدیقین هم توسط برخی از متفکران ما مطرح می شود. این برهان هم در حوزه فلسفه اسلامی و هم آن طرف مطرح ...
علامه ای که سه فرزندش در نوزادی جان سپردند
با منصوره روزبه، خواهر رضا روزبه از دانشمندان عصر پهلوی ازدواج کرد. سید محمدحسین برادر بزرگ ترو سید محمدحسن برادر کوچکتر اسم فامیل الهی طباطبایی را بر خود گذاشت و از عرفا و فلاسفه به نام آن زمان شد و 13 سال قبل از برادر بزرگتر در سال 1347 جان به جان آفرین تسلیم کرد. بازگشت به وطن آیت الله سید محمدحسین طباطبایی که در نجف اشرف به مقام اجتهاد رسید به علت ممنوع شدن خر ...
حداد عادل: علامه طباطبایی با نقد ماتریالسیم به مدافعان حکمت الهی قدرت بخشید/ تاکید اعرافی بر فربه کردن ...
در حوزه های علمیه مطرح نبود و حتی فاصله حوزه های علمیه از علوم انسانی از آغاز به اندازه ای بود که اساتید فلسفه هم ناچار بودند برای کار فلسفی از قم به تهران مهاجرت کنند یعنی حوزه علمیه حتی فلسفه با سابقه هزار ساله را هم نمی پذیرفت. حتی وقتی علامه طباطبایی شروع به ایجاد درس و بحث فلسفی جدی می کند یک کارت زرد هم گرفته که داستان آن در جای خود بیان شده است اما علامه بر کار خود مداومت کرده است. علامه ...
24 آبان، سالروز عروج صاحب تفسیر المیزان
ه قدم مانده به در، آقا میرزا علی رو به همسر سید کرد و گفت: دختر عمو! این بار فرزندت می ماند، پسر است و نامش هم عبدالباقی است. و با این حرف، خداحافظی کرد و رفت. چند ماه بعد بود که همسر سید، باردار شد. به نقل از علامه آمده است: هنگامی که در نجف اشرف به درس و بحث اشتغال داشتم یکی از روزها مرحوم قاضی به من برخورد کرد و بدون مقدمه گفت: اگر طالب دنیایی نماز شب و اگر طالب آخرتی نماز شب بخوان ...
اشکال این است که علمای ما با خارج ارتباط ندارند/ تلاش علامه جعفری برای گفت وگو با دیگر فلاسفه
از یکی از اینها پرسیدم که چطور به علامه ارادت دارید؟ این آدم که چندین کتاب دارد گفت: در دوران جوانی، ایشان ما را به دین علاقه مند کرد؛ یعنی در زمانی که این بحث ها مطرح نبود ایشان بین مهندسان و ... حاضر می شد و دین را تبلیغ می کرد. دیگر اینکه علامه آثار متفاوتی دارد. ایشان در نجف حاضر می شود که فضای خاصی حاکم بوده است. هم قبل و هم پس از انقلاب وقتی که برنامه ها نوشته شد، سعی شان بر این بود تا اسلامی ...
نصری: علامه جعفری مساله محور است/ اسدی: علامه معتقد بود علوم اسلامی هم باید متحول شود
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ) به تازگی مجموعه ای 13 جلدی از آثار علامه محمدتقی جعفری از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده که هم زمان با سالگرد رحلت آن عالم اندیشمند امروز رونمایی شد. این اثر که انتشار آن با همکاری مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری ادامه خواهد یافت، مجموعه ای از منظومه فکری این اندیشمند را با موضوع هایی هم چون انسان شناسی، تعلیم و تربیت، اخلاق، وجدان، فلسفه، فلسفه غرب ...
اگر المیزان نبود، المنار جهان را فراگرفته بود
دانش بی کران علامه طباطبایی جز با عنایت و لطف خداوند توجیه پذیر نیست. عابدی با اشاره به کتب اصول فلسفه و روش رئالیسم و بدایه الحکمه ، گفت: علامه طباطبایی با نگارش این دو کتاب به مبارزه با تفکر کمونیستی و مارکسیستی پرداخت، لذا می توان گفت اگر این کتب نبودند در حوزه علمیه تفکر مارکسیستی رشد پیدا می کرد و بسیاری از مردم در دامان کمونیست می افتادند. مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی ...
نصری: علامه جعفری مساله محور است/ اسدی: علامه معتقد بود علوم اسلامی هم باید متحول شود
، فلسفه و ... تسلط داشت و وجوه مختلف علوم اسلامی را به خوبی می دانست یادآور شد: از فردی چنین چند بعدی بسیار قابل تامل است که چه قدر ارتباط خوبی با مخاطبی داشت. او درباره مجموعه 13 جلدی که رونمایی می شود، توضیح داد: این کار متفاوت، مستقل و ویژه ای است. این مجموعه تاکنون 13 جلد آن منتشر شده و احتمالا تا 40 جلد هم ادامه پیدا کند چون علامه جعفری در موضوعات مختلف صحبت کرده است. نصری برای ...
گزارش شفقنا از بزرگداشت علامه جعفری؛ نگاه ویژه علامه به نهج البلاغه/ کتاب های او پاسخ به نیازهای روز ...
علماء امروز در خودشان هستند. جهان امروز به حکمت و حتی فقه ما نیاز دارد. اما کاری در این زمینه نشده است. سعی علامه در آن زمان برای برقراری ارتباط با دانشمندان غربی قابل تقدیر است. به گزارش خبرنگار شفقنا، غلامرضا اعوانی استاد موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانیان و عضو فرهنگستان علوم در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال علامه جعفری، وی را اهل صدق و اخلاص دانست و گفت تمام زندگی او در خدمت اسلام بود ...
چطور می توان علامه جعفریِ فیلسوف را شناخت؟
کتاب را وقتی از نجف به تهران آمده بودند و تفکرات فلسفی محض را داشتند نوشتند و در کتاب مطالبی هست که این چند مطلب می تواند نویسنده کتاب را به عنوان فیلسوف مطرح کند. مثلا برهان آنتولوژیک و وجودی در اثبات حق تعالی در شرق و غرب عالم هست. در این طرف هم فارابی و ابن سینا برهان صدیقین را دارند که منشا آن هم قرآن است. این برهان شاید بیش از هزار سال هم در حوزه فلسفه اسلامی و هم در آن طرف مطرح است و بحث می ...
قارونی فکر نکنیم
که بین حیات سکولار و حیات معقول آن اصول سه گانه حیات معقول یعنی علم، فلسفه و دین باید با محوریت دین حرکت کنیم و مواظب باشیم که مثل حیات سکولار دین را به حاشیه نرانیم. مروری بر زندگی علامه جعفری علامه محمدتقی جعفری در سال 1302 در تبریز دیده به جهان گشود و تحصیلات عالیه را در تبریز، تهران، قم و نجف اشرف نزد استادان و فقیهان بزرگ زمان از جمله میرزا مهدی آشتیانی، شیخ محمدرضا ...
غلامرضا اعوانی: زمانی علامه جعفری به شرح نهج البلاغه پرداخت که کمتر کسی به این کتاب توجه داشت
شفقنا – غلامرضا اعوانی تصریح کرد: علامه جعفری با خارج ارتباط داشته است. اما برخی علماء امروز در خودشان هستند. جهان امروز به حکمت و حتی فقه ما نیاز دارد. اما کاری در این زمینه نشده است. سعی علامه در آن زمان برای برقراری ارتباط با دانشمندان غربی قابل تقدیر است. به گزارش خبرنگار شفقنا، غلامرضا اعوانی استاد موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانیان و عضو فرهنگستان علوم در مراسم گرامیداشت سالگرد ...
ورود فلسفه اسلامی به معرفت شناسی یا انسان شناسی از باب لوازم هستی شناسی است/ فلسفه اسلامی فطرت بنیاد ...
به گزارش ایلنا، هم اندیشی چگونگی تحول در علوم انسانی 24 آبان ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی با محوریت موضوعی فلسفه نوصدرایی و علوم انسانیِ اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. غلامی با اشاره به موضوع بحث خود که پیرامون فلسفه نوصدرایی و علوم انسانیِ اسلامی است، عنوان کرد: این بحث را به سه بخش تقسیم می کنم: قسم اول، مقدمه ای درباره کلیت فلسفه اسلامی، قسم دوم ...
ویژگی های منحصر به فرد مرحوم علامه طباطبایی
شده است. وی در ادامه در مورد جامعیت شخصیت مرحوم علامه طباطبایی افزود: جامعیت شخصیت ایشان یک رتبه و یک ویژگی خاص داشت که وقتی وارد تفسیر می شد کاملا یک مفسر است و قرآن را با قرآن تفسیر می کند وقتی وارد فلسفه می شود فلسفه و حکمت الهی را از فلسفه واردتی غرب که آموزش گرفته جدا کرده بلکه حکمت متعالیه فلسفه اسلامی را تامین می کند و ارتقا می بخشد. استاد سطوح عالی حوزه در مورد تولید ...
25 آبان، سالروز رحلت استاد محمد تقی جعفری
می خواند و قرائت قرآن را به محمدتقی تعلیم داد. علامه جعفری پس از تحصیلات عالیه علوم اسلامی در شهر تبریز، تهران، قم و نجف اشرف در محضر آیات عظام، میرزا فتاح شهیدی، شیخ محمدرضا تنکابنی، شیخ کاظم شیرازی، سید عبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم کسب فیض کرد. وی به تدریج برای اقشار گوناگون مردم در دانشگاه ها و مساجد به سخنرانی پرداخت و ساواک برای کنترل این جلسات ...
استاد عابدی: تفسیر المیزان در شرایط فقر مطلق منبع و کتاب نوشته شد
به شبهات اشاره کرد و افزود: زمان علامه طباطبایی شاید فلسفه خیلی محبوبیت نداشت؛ رفتار و عمل و سلوک علامه طباطبایی وجهه خوبی برای فلسفه و عرفان درست کرد و خیلی افراد به سمت آن جذب شدند. استاد عابدی علامه طباطبایی را نسخه مفرده و منحصربفرد در قاموس روحانیت و حوزه های علمیه دانست و ادامه داد: علامه طباطبایی مقید بود در شهادت ائمه معصومین (ع) یکروز روضه منزل آیت الله مرعشی نجفی می رفت و ...
تفسیر المیزان علامه طباطبایی شیعه را رو سفید کرد
حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، با بیان اینکه علامه طباطبایی شخصیتی بود که نه تنها ایران، آذربایجان و خاندان طباطبایی بلکه از مفاخر جهان اسلام به شمار می آمد، اظهار کرد: علامه در سال 1281 در تبریز متولد شد و بعد گذراندن دروس مقدماتی در تبریز جهت ادامه تحصیل عازم نجف اشرف شد تا از کلاس درس اساتیدی چون آیت الله العظمی کوه کمری، آیت الله ...
چرا علامه طباطبایی، علامه طباطبایی شد؟
تمام در نجف به تحصیل علوم دینی و کمالات اخلاقی و معنوی مشغول می شوند. علامه طباطبایی علوم ریاضی را در نجف اشرف نزد سید ابوالقاسم موسوی خوانساری نوه سید ابوالقاسم خوانساری فراگرفت. او دروس فقه و اصول را نزد استادانی، چون محمد حسین نائینی و محمدحسین غروی اصفهانی خواندند و مدت درس های فقه و اصول ایشان در مجموع 10 سال بود. استاد او در فلسفه حکیم متأله، سید حسین بادکوبه ای بود که ...
علامه طباطبایی؛ فارابی عصر و مفسر کبیر قرآن
الانسان بعد الدنیا ، حاصل تفکرات این دوره است، همچنین تفسیر مختصری از ابتدای قرآن تا سوره اعراف نیز در این دوران گزارش شده است. علامه طباطبایی از سال 1325 در قم ساکن شد و فعالیت علمی خود را از سرگرفت. او درس تفسیر و فلسفه را در قم آغاز کرد و به تدریج، دروس اساسی حکمت مانند کتاب شفاء و اسفار رابا تمام موانعی که وجود داشت، تدریس کرده و شاگردان فراوانی نیز تربیت کرد لذا وی را احیاگر علوم ...
فلسفه مقام آزادی است/ لزوم پرهیز از سرفصل نویسی برای رشته فلسفه
دارند اما در این که فلسفه بحث آزاد است اختلاف ندارند. به این جهت اگر کسانی فلسفه را علمی در ردیف علم های سودمند می دانند ممکن است کارها و آثار خوب پدید آورند اما آنها عالم فلسفه اند نه فیلسوف. فلسفه چیزی از اساس متفاوت با علوم به معنی جدید است. ارتباط فلسفه با علم جدید هم همان نیست که در قدیم میان مابعدالطبیعه در الهیات و طبیعیات وجود داشت. حوزه نشر آثار فلسفی چه هدفی را دنبال کند اکنون ...