سایر منابع:
سایر خبرها
مهدویان در فیلم مرد بازنده نشانه هایی از زخم کاری استفاده کرده است
حسین سلطان محمدی، منتقد سینما و تلویزیون، درخصوص فیلم سینمایی مرد بازنده اظهار داشت: با محمدحسین مهدویان و کارهایش تقریبا همه آشنا هستیم و کارگردان فیلم اولی یا فیلم دومی نیست، به همین خاطر توقع از آن هرسال بیشتر می شود و وقتی با فیلمی روبرو می شویم که یکی از بازیگران آن جواد عزتی است و تجربه همکاری شان در زخم کاری ، تجربه خوبی بوده که در اینجا هم ادامه پیدا می کند، انتظارات افزایش می یابد. ...
قهرمان "مرد بازنده" مهدویان شبیه قهرمان "لاتاری" و حاج کاظم "آژانس شیشه ای" است
کسی می خواهد درباره آن فیلم بسازد؟ بنابراین تعریف ما از سینمای اجتماعی منوط به این است که اجتماع را تعریف کنیم؛ خودمان چه کسی هستیم و چگونه زندگی می کنیم و برای چه قشر و گروهی فیلم می سازیم؟ بلیغ در بخش دوم سخنان خود با اشاره به فیلم سینمایی مرد بازنده گفت: می خواهم بحث را ناظر بر فیلم امشب یعنی مرد بازنده ادامه بدهم. به نظرم آقای مهدویان جزو کارگردان هایی است که می توان خط سیری را در ...
سخنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد: نمایندگان سهم خواه و مداخله گر به اصول قانونگذاری و نظارت ذاتی شان ...
به نمایندگان محترم استان یادآوری می نمایم بدانند که قانون گذاری و نظارت، دو وظیفه اصلی آنهاست و بدانند که در آغاز فعالیت نمایندگی خود، در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد کرده اید که قانون اساسی را که در اصل 57 خود بر تفکیک و استقلال قوا صراحت دارد، حافظ و نگهبان باشند؛ همچنین سوگند یاد کرده اید که در انجام وظیفه وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایید. بنابراین تمام استان را به یک دید نگاه کنند و نگاه جغرافیایی، رفاقتی و قومی قبیله ای را کنار بگذارید و به جای پرداختن به مسائل جزئی، موارد کلان و مهم را پیگیری نمایید. ...
همسرکشی با همدستی مرد غریبه
مردی غریبه اقرار کرد. متهم گفت: از مدتی قبل با همسرم اختلاف داشتم. در این اثنا با مردی جوان آشنا شدم و ارتباط ما شکل گرفت. در نهایت در حالی که از شرایطم خسته شده بودم، با شوهرم درگیر شدم و او را با واردکردن ضرباتی به سرش به قتل رساندم. بعد با آن مرد تماس گرفتم و همه چیز را برایش تعریف کردم. قرار شد جسد را از خانه بیرون ببریم. او به منزلم آمد و با هم جنازه را جابه جا کردیم و سپس من در شکایتی دروغین ادعا کردم همسرم مفقود شده است. بنا بر این گزارش زن میانسال در حال حاضر در بازداشت است و تحقیقات درباره این پرونده همچنان ادامه دارد. ...
محصول مشترک و ژانرهای مغفول؛ هزار راه نرفته
در جشنواره چهلم فجر برای نخستین بار به تماشای فیلم هایی نشستیم که در ردیف گونه هایی قرار داشتند که سینمای ایران در آن گونه ها دارای بضاعت بسیار اندکی است، بیرو در گونه فیلم بیوگرافی، مرد بازنده در گونه جنایی و معمایی و لایه های دروغ رامین سهراب در گونه اکشن. ساختار ضعیف لایه های دروغ سبب واکنش ها و حواشی بسیار زیادی شد و فضا را برای گروهی فراهم ساخت تا به بهانه مشارکت بنیاد سینمایی ...
درام کارآگاهی نم کشیده!
نیمروز را می توان بهترین فیلم های محمدحسین مهدویان دانست. لاتاری و قسمت دوم ماجرای نیمروز با عنوان رد خون را می توان درجا زدن دانست و درخت گردو و سپس شیشلیک هم پسرفت محسوب می شوند. سریال زخم کاری نیز با وجود استقبال بالا اما به خاطر مشکلات بسیار زیاد فرمی و محتوایی با انتقادات فراوانی همراه شد. فیلم جدید مهدویان با عنوان مرد بازنده نیز در این طیف است؛ هر چند که از شیشلیک نمره بالاتری می ...
انگار با پوستر جشنواره فجر می خواهیم فاتحه جشنواره را بخوانیم
کاری مهدویان برای من غیر قابل تصور بود. من زمانی که برای تماشای فیلم مرد بازنده می رفتم فکر کردم با یک اثر ضعیف دیگر در کارنامه مهدویان مواجه خواهم بود. این منتقد سینما افزود: فقر بزرگ سینمای ایران فقدان ژانر است. مهدویان تلاش کرده است در فیلم مرد بازنده با همه ملاحظات موجود ارتباط خوبی با الگوهای مورد نظرش بگیرد. تمام ایرادهای زخم کاری در فیلم مرد بازنده برطرف شده بود. فیلم نوآر نگاه ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | نگاهی به فیلم "علفزار" ؛ بازپرس وارد می شود
خبرگزاری تسنیم - محمد جلیلوند درباره فیلم علفزار که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد نوشت: بخش مهمی از سینمای پلیسی-جنایی از اتفاق های واقعی بهره گرفته و پرونده های مربوط به این حوزه، نقشی کلیدی در شکل گیری فیلمنامه های این گونه پرطرفدار دارند. یکی از زیرشاخه های گونه یاد شده، درام های دادگاهی است که نمونه های فوق العاده ای در سینمای جهان دارد که نمونه شاخص آن را در فیلم (د ...
معرفی فیلم های جشنواره فجر 40 / ملاقات خصوصی + تصاویر
شده است. ملاقات خصوصی یکی از پربازیگرترین فیلم های جشنواره چهلم فیلم فجر است. امیر بنان که با تهیه کنندگی فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی مطرح شد امسال به غیر از ملاقات خصوصی تهیه کنندگی فیلم محمدحسین مهدویان با نام مرد بازنده را هم دارد. دختری سر به راه به نام پروانه در محله ای بدنام که پر از اراذل و اوباش است، زندگی و رشد کرده. او در قلب همین کوچه ها که از آن شرارت می ...
انقلاب 57 و تبدیل مسائل فقهی به مسئله اجتماعی
.... در نتیجه، انسجام اجتماعی سست شد. در رویارویی عملی با حیات اجتماعی، دین به منزله ی سرمایه ی اجتماعی، کارآمدی خود را از دست داد و مهم تر این که اخلاقِ متکی به دین هم سست شد. زیرا آن هنگام که تردید در باب آموزه های دینی رواج یابد، اخلاقی که بر دین ابتناء دارد، نیز از دست می رود. معماران انقلاب و انقلابیون، اساسا به این نکته التفات نظری نداشتند که وقتی دین، به پشتوانه ی قدرت ...
پرونده کامل چهلمین جشنواره فیلم فجر در قم
روند. جشنواره امسال به لحاظ تنوع ژانری هم دست پُری دارد و از ملودرام های اجتماعی و سیاسی تا دفاع مقدسی و کمدی و اکشن در میان آنها به چشم می خورد . در میان فیلم های حاضر در جشنواره امسال، مرد بازنده مهدویان، دسته دختران منیر قیدی، بدون قرار قبلی بهروز شعیبی و خائن کشی کیمیایی به لحاظ کارنامه سازندگان شان بیشتر به چشم می آیند و احتمال شگفتی سازی ملاقات خصوصی ، برف آخر و شادرو ...
شادروان زیر ذره بین منتقدان/بار فیلم روی دوش موقعیت های کُمیک
...، چیزی عجیب و غریب، ترسناک، خنده دار و غیرواقعی را خلق کند. به گزارش ایرنا، چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور 22 فیلم در بخش سودای سیمرغ ، 10 فیلم در بخش فیلم کوتاه و هشت فیلم در بخش مستند از 11 تا 22 بهمن به دبیری در برج میلاد به عنوان خانه جشنواره، برگزار می شود. فیلم های این دوره از جشنواره در سینماهای 31 استان در سراسر کشور اکران خواهد شد. چراغ جشنواره فیلم فجر در روز نخست با 2 فیلم بیرو و مرد بازنده روشن شد و در روز دوم نیز فیلم های علفزار و شادروان به نمایش درآمدند. امروز چهارشنبه 13 بهمن ماه و در سومین روز از جشنواره، 2 فیلم برف آخر و لایه های دروغ به نمایش درآمد. ...
برف آخر نگاه عاشقانه بر محیط زیست
شق دختر بود. همه این ها را گرگ ها به هم پیوند می دهند. دامپزشک و دامدار زخم خورده از حمله گرگ، زن در پی تیمار گرگی زخمی و جوان به دنبال تیمار دختر فراری. کارگردان همه این ماجراها را با تامل و آرامش تعریف می کند و تلاش دارد از زمهریر زمستان و برف آتش عشق را روشن نگه دارد. چنان که در انتها گرگ نجات یافته مرد دامپزشک را به سمت آتش می کشاند تا از بند انزوا رهایی یابد. لحظات بسیار ت ...
علفزار مدعی بررسی پرونده های جنایی واقعی/تابویی که شکسته شد
.... فیلم سینمایی علفزار عنوان اثری در ژانر جنایی است که با سوژه ای ملتهب به چهلمین جشنواره فجر آمده است. اثری با ژست اجتماعی که در چرک ترین و بی اخلاق ترین بستر روایتی ممکن، مدعی بررسی پرونده های جنایی واقعی است و این همه را در تیتراژ ابتدایی فیلم متذکر می شود. اثری به شدت تلخ که البته از بازی های روان و یک دستی برخوردار است و کارگردان فیلم اولی آن به خوبی توانست مخاطب را در 90 دقیقه بر ...
شمایل کارآگاهی خسته اما پرهیاهو
بینید نه خودش را . مهدویان و عزتی؛ از رفاقت تا همکاری او امسال با مرد بازنده ساخته محمدحسین مهدویان در فجر چهلم حاضر است. این دو به واسطه همکاری های موفق سال های اخیرشان روزهای خوبی را می گذارنند و به یک زوج هنری شش دانگ تبدیل شده اند. احتمالاً هنوز اثر تماشای زخم کاری از ذهن مخاطبان بیرون نرفته که قرار است تماشاگر مرد بازنده باشند. این اتفاق از دو وجه قابل بررسی است، از این ...
نگاهی به مرد بازنده مهدویان / فیلمی متوسط با شتاب زدگی در مراحل تولید
...، شتاب زدگی در مراحل تولید و حتی تدوین مرد بازنده خودنمایی می کند. تغییر راکورد صدای جواد عزتی، نماهای تک پرسوناژ پرتکرار، اصلاح نشدن دقیق رنگ و نور و بعضی از نکات تدوینی، نشان می دهد مراحل تولید و پس از تولید مرد بازنده بدون دقت کافی طی شده و احتمالا تیم سازنده به قدری درگیر رساندن کار به جشنواره بودند که از رعایت جزئیات اثرگذار غافل شدند. با همه این احوال ،فیلم آخر مهدویان را باید تماشا کرد چون کارگردان مهم و موثری برای سینمای ایران است اما ای کاش مدتی به خودش و تیم تقریبا ثابتش استراحت دهد و به جای تولید ممتد در سینما و شبکه نمایش خانگی، با تامل و فرصت بیشتری وارد رویه ساختن شود. ...
نگاهی به فیلم "مرد بازنده"| در ستایش عدالت طلبی
با محوریت موضوع های یاد شده کشانده و به سینمای سیاسی جان تازه ای بخشیده است. در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر و در نخستین روز نمایش برای اهالی رسانه، فیلم سینمایی (مرد بازنده) به کارگردانی محمدحسین مهدویان به نمایش درآمد که درونمایه جنایی-پلیسی داشته و در لایه های زیرین آن می توان به مولفه های سینمای سیاسی دست پیدا کرد. قصه قتل جوان ثروتمندی که ظرف سه سال از هیچ به همه جا رسیده و فعالیت ...
معرفی فیلم مرد بازنده محمدحسین مهدویان
این وجود مشکل مرد بازنده این است که الگوهای این دو ژانر عملاً به شکل مناسبی ترکیب نشده اند. مسعود فراستی ویدئو | نظر مسعود فراستی درباره فیلم مرد بازنده مهدویان پویان عسگری شیشلیک و زخم کاری را فراموش کنید، مهدویان با مرد بازنده به قلمرو قدرتش بازگشته فیلمی تازه، گیرا و سرگرم کننده برای سینمای ایران که اسلوب داستانگویی و رویکرد سرد ژانری اش ماجرای نیمروز ...
مرد بازنده ؛ سرخی زیر خاکستر
داستان لایه لایه و سر و شکل پیچیده ی مرد بازنده را چندان نباید جدی گرفت. خود فیلم هم در ساختار و طراحی مسیر پیش روی قهرمانش و از همه مهم تر شیوه ی باز کردن گره های داستانی اش، علیرغم حساسیت سازندگان فیلم از منظر فضاسازی چرک و خفقان آور و نزدیک کردن فیلم به گونه نوآر (مثل بارانی چرک آلود که قطع نمی شود و فیلم هفت را به یاد می آورد و پرهیز از به کارگیری اشباع رنگی در تصاویر تا جای ممکن) و از سویی ...
چهره واقعی دادگاه ها تا ارائه شمایلی جدید از جواد عزتی
او سبب شد تا حضور وی در هر اثری به اتفاق مهم آن پروژه و هر حضور او در فیلمی، تهدیدی جدی برای رقبایش در جهت کسب سیمرغ باشد. عزتی امسال با مرد بازنده، شمایل دیگری از بازی خود را به منصه ظهور گذاشت. او با یک گریم سنگین، به شیمی خوبی از یک کارآگاه زبرک رسید و توانست تا حدود زیادی بر فن بیان خود که می رفت به پاشنه آشیل نقش آفرینی هایش تبدیل شود، مسلط باشد. ، فیلمساز جوان و البته پرکار سینمای ...
مرد بازنده ؛ یک داستان پرتعلیق کارآگاهی
مهدویان در مرد بازنده توانسته از این دام فرار کند. فیلم گرچه عمدتاً (و البته با فراز و نشیب) از الگو های ژانری استفاده می کند، اما در عین حال توانسته این باور را ایجاد کند که داستان فیلم دارد در کشوری به نام ایران رخ می دهد. این باورپذیری به شدت متکی به نقش آفرینی بازیگر اصلی اش هم هست. جواد عزتی فاصلۀ زیادی با شخصیت احمد دارد – چه از نظر سنّ وسال و چه به لحاظ طرز نگاه و شیوۀ راه رفتن ...
یک پلیس که شخصیت نشده است
محمدحسین مهدویان در هفتمین فیلمش همچنان در حال تجربه گرایی است یا می توانیم این گونه بگوییم که او قصد دارد ژانر های متعدد را بیازماید که گاه می تواند از پس آن بربیاید. مهدویان که در جشنواره سال قبل فیلم شیشلیک را کارگردانی کرده بود و به دلیل ضعف مفرط با نقد های بسیاری مواجه شد، امسال با فیلم مرد بازنده به چهلمین جشنواره فیلم فجر آمده است؛ اثری پلیسی/معمایی که در سینمای ایران به شدت جای خالی اش ...
مرد بازنده برگ برنده مهدویان شد
فیلمساز تقریبا با سوژه ها و مضامین جریان اصلی سینمای ایران تحت عنوان ژانر خودساخته اجتماعی هم اثر متفاوتی در کارنامه او به شمار می رود. جاه طلبی های مهدویان در تجربه گونه های متفاوت سینمایی در فیلم مرد بازنده تجلی پیدا می کند و این تغییر رویکرد در ساختار و ارائه مضمون سبب شده که کارنامه سینمای متفاوت با جریان اصلی سینمای ایران باشد. مردبازنده ظاهرا یک فیلم کاراگاهی با ویژگی های فیلم های ...
تلخ و شیرین جشنواره
پس هر نقشی به خوبی برآید، در کاراکتری متفاوت از فیلم های گذشته اش که اغلب کمدی بودند، در نقش یک بازپرس و در فضایی کاملا جدی در این فیلم ایفای نقش کرده است. علاوه بر جمشیدی سایر بازیگران نیز با بازی های سنجیده، فیلمنامه علفزار را به خوبی جلو می برند. اعتراض اهالی رسانه جواب داد در روز نخست جشنواره و در زمان نشست خبری فیلم مرد بازنده که با استقبال اهالی رسانه برگزار شد، به علت ...
نوآر سیاسی منهای لینو ونتورا
ر این راه داستان به آقازاده یک وزیر گره خورده و رنگ و بوی سیاسی و امنیتی پیدا می کند. مأمور 56 ساله که رابطه خوبی با فرزندانش ندارد و از سوی قدرت های پشت پرده تهدید و محدود می شود پا در راه سختی برای رسیدن به حقیقت می گذارد و با اینکه پرونده از او گرفته شده و به طور صریح به او گفته شده پا پس بکشد با وجود تهدیدهای مختلف تا افشای حقیقت پیش می رود. جواد عزتی در ایفای نقش اول فیلم بازی مقب ...
حال نظام سلامت خوب نیست
است شروع شده است. اما هنوز خطر امیکرون ساده پنداشته می شود. هشدار های وزارت بهداشت گاه در هیاهوی دیگرانی که از این دو سال خسته اند، گم می شود. این نشنیدن ها و ساده انگاری ها می تواند به صدمات جبران ناپذیر بینجامد. بیمارستان ها با افزایش سریع نرخ بستری روبه رو شده اند و فشار کاری کارکنان نظام سلامت به سرعت در حال افزایش است. کارکنان نظام سلامت خسته و فرسوده از موج قبل و همه آنچه در این دو سال رخ داد ...
یادداشتهای چهلمین جشنواره فیلم فجر - 3 روز اعتراض ...
هرچقدر سعی کنیم به حضور کرونا در جشنواره امسال کم توجهی کنیم، بازهم نمی توانیم از کنار تاثیرات محسوس آن بر نحوه برگزاری و حواشی پیش آمده در جریان جشنواره بگذریم. با همه انتقادهایی که به برگزارکنندگان جشنواره به دلیل رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی می شود، باید منصف بود و خود را جای آنها گذاشت. وقتی برخی اهالی رسانه به بدیهی ترین نکات بی توجهی نشان می دهند، دیگر نمی توان انتظار داشت که ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | علف زار و شادوران ؛ معمایی در برابر کمدی
خبرگزاری تسنیم - سید سعید هاشم زاده در نقد فیلم های دومین روز جشنواره فیلم فجر درباره فیلم علفزار نوشت: علف زار یک معمایی دادگاهی کمبود درام کاراگاهی، ورزشی، معمایی و دادگاهی در سینمای ایران، در همین دو روز اول جشنواره رفع شد. علف زار جای خالی دیگری را پر کرد. یک درام دادگاهی را تقدیم مخاطبان کرد که کم داشتیم، نه می توانستیم شبیه عدالت برای همه را نشان دهیم و نه دوازده مرد ...
شادروان ؛ کاش این طوری تمام نمی شد
کارت بانکی اش پی ببرند و برای این کار دست به کارهایی می زنند اما اغلب آنها ناموفق است. خط داستانی شادروان ، تلخ است، چرا که فقر، اصولاً موضوع تلخ و آزاردهنده ای است، اما در این فیلم، کارگردان چهره ای انسانی و واقعی تر از فقر نشان می دهد که با آن، تماشاگر به خنده، میهمان می شود. لودگی و ادا و اطوار در کار نیست. همه شخصیت ها، مابه ازای بیرونی دارند و باورپذیرند. گریم بازیگران، دوست داشتنی ...