آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد
سایر منابع:
سایر خبرها
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
را بخشیده باشند اما باز بر امام جامعه است که فرد محارب را مجازات کند چرا که در امنیت عمومی اخلال ایجاد کرده و این دیگر حکم خصوصی نیست و متوقف بر شاکی خصوصی هم نیست. نماینده مجلس خبرگان رهبری حکم محارب را شرعاً و قانوناً اعدام برشمرد و اذعان کرد: حکم کسانی که در جامعه قمه کشی می کنند، در اتوبان شیشه ماشین ها را می شکنند، خیابان را به آتش می کشند، قطعاً حکم محارب می باشد و روایت به صراحت بر اعدام چنین افرادی صحه می گذارد. ...
موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟ درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آن ها اعدام است. در ماده 283 تصریح شده است که انتخاب هریک از ...
فاضل میبدی : باید زندانیان سیاسی را آزاد کنند/ کجای دنیا از اعدام خوشحال می شوند و تبریک می گویند؟ / ...
/ پاسخ تند فاضل میبدی به هشدار امام جمعه اصفهان درباره برحورد آتش به اختیار مردم در حوزه حجاب کعبی، عضو خبرگان رهبری: حتی اگر خانواده مقتول، محارب را ببخشند، امام جامعه باید محارب را مجازات کند اژه ای: انتخاب هر یک از حدود چهارگانه محاربه به اختیار قاضی است / افساد فی الارض هم از صراحت قانون برخوردار است عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی ...
نیک بین: موافق مجازات هایی هستم که به امنیت کشور منجر می شود
اقتصاد24 - محمد آیتی : جواد نیک بین، نماینده کاشمر در خصوص اعدام محسن شکاری و تفسیر های متفاوتی که از محاربه برای اجرای حکم او صورت گرفت به نشان تجارت گفت: من با مجازات هایی که باعث امنیت در کشور شود، موافقم و فکر نمی کنم هیچ کدام از مردم هم با آن مخالف باشند، کسی که به اعدام به واسطه جرمی، محکوم می شود یا حکمی برای او صادر می گردد، مرجع تشخیص و تنویر افکار عمومی در این رابطه، قوه قضاییه است. به ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
؟ در هر پرونده قضائی امکان اینکه از طرف هر کسی اظهار نظری شود، وجود دارد اما این مضرّ به رسیدگی از سوی قاضی نیست و قاضی بر اساس مقرراتی که داشته رسیدگی کرده و جرم را مصداق محاربه دانسته و مطابق ماده 279 قانون مجازات اسلامی محکوم کرده و طی تشریفات اعتراضی و استینافی که صورت گرفته، حکم بدوی در دیوان عالی کشور تایید شده است. در همه پرونده های قضائی وقتی اعتراض می شود، اعاده دادرسی ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
...، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد . ماده 281 قانون مجازات اسلامی، در خصوص محارب، تصریح میکند: راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راهها شوند، محاربند . براساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ارعاب مردم، دست به سلاح ببرد و موجب سلب امنیت محیطی که در آن، دست به سلاح برده شود، همچنین، هر راهزن و سارق و قاچاقچی ای که ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
اراده شخصی و انگیزه متمایل به هدف شده است. 3-متهم علاوه بر انگیزه به ماهیت عمل نیز آگاهی کامل داشته و به مسئولیت کیفری خود واقف بوده است. 4-در مورد جرائم عمدی همواره لازم نیست که بین قصد متهم و نتایج واقفه تطابق وجود داشته باشد، از این رو صرف این ادعا که فردی در محل ارتکاب جرم کشته نشده است؛ مصداق محاربه را طبق 110 قانون مجازات اسلامی از او سلب نمی کند. 5-محاربه و افساد فی الارض جزو ...
پژوهشگر حقوق عمومی: مجازات محاربه نشان از توجه ویژه اسلام به امنیت مردم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام رضا محمدی کرجی در یکی دیگر از سلسله نشست های علمی تحت عنوان تأملات ، که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه برگزار شد، به بررسی حقوقی محاربه پرداخت و با بیان اینکه همه کشورها دارای قوانین مشخص هستند و مردم با تبعیت از قانون در حقیقت به خود احترام می گذارند، عنوان کرد: گریز از قانون و بی توجهی ...
ملک زاده: کسی از اعدام خوشحال نمی شود، اما امنیت اجتماعی اولویت دارد/ شهادت صیادشیرازی نتیجه عفو دادن ...
؟ در پاسخ باید گفت که این قبیل موضوعات و سوالات از قدیم الایام بوده است. اول انقلاب که گروهک های منافق دست به کشتار مردم بی گناه و انقلابی می زدند، وقتی دستگیر شدند و برایشان حکم اعدام بریده شد، نزد امام خمینی آمدند و گفتند که چرا اینها را می خواهید اعدام کنید. شاید اعدام نکردن آنها به مصلحت باشد و حتی به نفع خود این مرتکبین جرم. پس مهربانی و رحمت اسلامی کجا می رود؟ امام در پاسخ گفت: چرا شما فقط ...
قاتلان و اغتشاشگران محارب نیستند چون نظام مقصر است!
جمهوری اسلامی معرفی کرده است! در همین حال، فردی به نام "آیت ا... رحمت" که گفته شده عضو دفتر استفتائات بیت امام(ره) بوده نیز به شرق اینطور گفته است که طبق نظر امام(ره) در صورتی که جرم محارب ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است نه اعدام.! [4] این حرف در حالی است که امام راحل بعنوان یک فقیه و فیلسوف که حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست؛ یکبار حتی برای یک مصاحبه ...
آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟
الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا ۖ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ، مجازات محارب سه چیز است اعدام، قطع دست و پا و یا نفی از بلد؛ بحث این است که اختیار تعیین مجازات بر عهده چه کسی است؟ روایات متعددی داریم که معصوم(ع) این اختیار را به امام جامعه داده است که در این جا ولی فقیه یا قاضی که مأذون از نائب امام و ولی فقیه است نیز اختیاردار است و می تواند مجازات شخص محارب را تعیین کند ...
نگاه تاریخی به محارب و حکم آن در اسلام
به صورت برعکس، و نفی بلد است که در مورد آخر اختلاف نظر وجود دارد که نفی بلد به چه معنایی است. وی در ادامه افزود: متناسب با جرم که افراد مرتکب می شوند، مجازات برای آن تعریف می گردد و در تاریخ اسلام طبق نقلی که در منابع ذکر شده است آمده است که تعدادی از قبیله عرینه و قبیله بکر خدمت پیامبر گرامی اسلام رسیدند و چون آب و هوای مدینه مناسب با طبع آنان نبود، رسول گرامی اسلام(ص) آنان را بیرون شهر ...
تفقه سروش؛ به نرخ روز با چاشنی سفسطه و تحریف
چنین اعلام کرده است: إِنَّمَا جَزَاء الَّذِینَ یُحَارِبُونَ الله وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُواْ أَوْ یُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ یُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ [1] پس طبق فرمایش قرآن کریم چهار مجازات برای محارب وجود دارد. اول: قتل(اعدام) دوم: به صلب کشیده ...
ردادی: باید تبیین شود که اعدامی ها معترض عادی نیستند بلکه قاتل و محاربند
همین کشور و از همین شهرها بودند و جبهه انقلاب و مردم از اجرای مجازات ها چه حبس باشد چه اعدام قطعاً خوش حال نیست. اما یک نگاهی به طرف مقابل بیندازید کافی است که به کاسب بودن آن ها پی ببرید. روزهای اول کاسبی آن ها با عصبانی کردن مردم و کشاندنشان به خیابان ها برای انجام اعمال غیرقانونی بود و حالا مرحله جدیدی از نون در خون زدنشان به وسیله اشک تمساح ریختن برای این جوانان است. ناراحتیم، اما ...
اعدام کنید، اغتشاش می کنیم!
، فلاکت و ناکارآمدی در اداره کشور، اکثریت مردم ناراضی و نسبت به آن اعتراض دارند، صدور و اجرای حکم اعدام آتش اعتراضات را شعله ورتر خواهد کرد . به گزارش جماران، در این بیانیه همچنین آمده است: صرف نظر از اشکالات فقهی و حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم وجود داشته است، اساساً اعدام راهکاری درست برای تأمین امنیت و کاستن از التهاب نیست؛ زیرا این کار به خشم و کینه جامعه می ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
مورد در اختیار حاکم قرار داده می شود. مرحوم امام می فرمایند: حاکم بین سه مورد مخیر است . اما ایشان از این نظر عدول کردند و فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند ...
استاد حوزه علمیه مطرح کرد: چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام
را باید قصاص شود و بعدش باید نفی بلد شود. 2- هرکسی که شهر سلاح کند و مردم را ضرب و شتم کرده و مال آنها را هم گرفته است و کسی را نکشته است، این شخص محارب است و جزای محارب دارد و امرش به دست امام است اگر امام خواست او را می کشد. از همین جا مشخص می شود که اگر کسی شهر سلاح کرد و مال دیگران را گرفت و جراحت وارد کرد اما کسی را هم نکشت باز هم ممکن است مجازات او قتل باشد البته به ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
چهار مجازات زیر است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- تبعید برخی حقوقدانان معتقدند شاید می شد برای متهم انواع دیگری از مجازات را با توجه به نوع جری و نسبت آن مثل تبعید در نظر گرفت. به عنوان مثال آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان، معتقد است: حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش اعتدال ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به ...
در نشست علمی "بررسی قرآنی و فقهی محاربه" مطرح شد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست
مبارکه مائده برای محارب چهار مجازات قتل (اعدام)، به صلیب کشیدن، نفی بلد (تبعید) و بریدن دست و پا ذکر شده است. این استاد حوزه با بیان اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازات ها را که صلاح دید انتخاب کند. وی با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی، بیان کرد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
...، با دست بردن به اسلحه به قصد ارعاب و ترساندن یا به قصد جان و مال و ناموس مردم، موجب سلب امنیت محیط گردد، به انتخاب قاضی، به صلب، اعدام، قطع دست راست و پای چپ یا نفی بلد، محکوم خواهد شد. وی تصریح کرد: کسانی که امنیت مردم را به خطر می اندازند و اقدام به آتش کشیدن خیابان ها یا به شهادت رساندن نیروهای امنیتی می کنند باید بدانند که قانون برخورد قاطع با آن ها را در نظر گرفته و حامیان آن ها هم با شعار اعدام نکنیدبه مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی ایران پرداخته در جرم آن ها شریک هستند. انتهای پیام/ ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
...> اما براساس قانون و فقه این نکته نیز بیان شده است که چنانچه در محاربه قتلی صورت بگیرد، در هر صورت حکم اعدام است و چنانچه صرفا کشیدن سلاح و ترساندن مردم رخ بدهد (بدون اینکه بقیه شروط محاربه محقق شود) مجازات فرد محارب نفی بلد یا همان تبعید خواهد بود. بنابراین قاضی پرونده محسن شکاری باتوجه به ابعاد واقعه و اثری که در جامعه به جا گذاشته، معمول ترین حکم یعنی اعدام را صادر کرده است. ...
کنکاشی فقهی ، حقوقی پیرامون آیه محاربه
دنبال آن ها فرستادند و دستگیرشان کردند و آن چه را در حق چوپانان انجام داده بودند به عنوان مجازات آنان اجرا کرد. این آیه درباره این گروه نازل شد و قانون اسلام را در برابر چنین عملی شرح داد. در این آیه چند نوع عقوبت برای محارب در نظر گرفته شده است که عبارتند از : 1_ قتل " کشتن " 2_ صلب " بدار آویختن " 3_ قطع کردن دست و پا 4_ نفی بلد لازم به یادآوری است که بنا به قواعد زبان و ...
حکم محاربه در منابع فقهی اهل سنت و شیعه مشخص است | انگیزه اعتراض مولوی عبدالحمید چیست ؟!
.... اکثر کتب هر دو مذهب این تفسیر را قبول دارند که قاضی با توجه به شرایط موجود می تواند یکی از حدود مشخص را به عنوان مجازات محارب در نظر بگیرد که این حدود، مجازات قتل، به دار آویختن، قطع دست و پا به صورت مخالف و یا تبعید اند و در این صورت قاضی اگر برای محارب مجازات قتل را برگزیند، حکمش نافذ است حتی اگر محارب کسی را نکشته باشد. حجت الاسلام والمسلمین حیدری عنوان کرد: عده قلیلی چه در مکتب ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
از کتاب حدود می گوید: هر کس اسلحه اش را به قصد ترساندن مردم برهنه سازد محارب است. خواه این عمل او در خشکی باشد یا در دریا، در شب باشد یا در روز، در شهر باشد یا در غیرشهر و آیا شرط است که از اهل ریبه باشد؟ جای تردید است لیکن قول صحیح تر این است که در صورتی که عمل به قصد اخافه صورت گرفته است دیگر جائی برای این شرط وجود ندارد. محقق حلی تجرید سلاح برای اخافة مردم را محاربه دانسته و در مورد اینکه آیا ...
قتل قضایی ؛ بدون استمهال!
بلد که بنا به تصریح ماده 283 قاضی صادر کننده حکم در انتخاب هر یک از مجازات های مذکور اختیار دارد. مساله ای مهم این است که در فرض وجود ارکان محاربه در اقدامات و قصد مرتکب، با تکیه بر متون قانونی و فقهی مجازات شخص محارب باید همسو و متناسب با اقدامات وی باشد، در مورد حاضر بنا به اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه شخصی ناشی از اقدامات ایشان جان خود را از دست نداده است و در نظر گرفتن ...
یادداشت رسیده | پیامبر(ص) و حکم به اعدام محارب
به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، این روزها اعدام یکی از اغتشاشگرانی که با قمه کشی و عربده کشی در خیابان به یک مأمور امنیتی حمله کرده و او را مجروح کرده بود به جرم محاربه، اخافه مردم و ناامن کردن فضای جامعه، سوژه حمله رسانه های معاند به نظام اسلامی شده است که متاسفانه عده ای نیز در داخل با تظاهر به استدلال های فقهی و حقوقی به هجمه کنندگان ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
... وی افزود: هر چند بعضی از حقوقدانان معتقدند سلاح بیرون کشیدن در مقابل مامورین شاید به دلیل ایجاد مانع برای فرار کردن باشد و مصداق اخافه نیست و داخل در عنوان محاربه نیست. عبدلیان پور گفت: البته این نکته را هم عرض کنم که ما به عدالت و دقت قضات، به ویژه قضات دیوان عالی کشور یقین و اعتماد داریم و ذکر این مطالب از جهت مباحثه علمی و نقد آن چیزی بود که مشهور شده است. رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: کسی که پرونده را مطالعه کرده است یعنی قاضی، بهتر می داند که چه حکمی بدهد و کسی که پرونده را نخوانده و به آن اشراف ندارد، صلاحیت نقد حکم صادره را ندارد. ...