عقل گرایی یعنی هر دلیلی قوی تر؛ مقبول تر
سایر منابع:
سایر خبرها
عبداللهی: سعادت نقطه تلاقی حکمت نظری و عملی است/ نوری: فارابی فضای حکمت عملی را به سمت علم اخلاق برد
.... دیدگاه دیگر درباره سعادت انسانی در اندیشه ابن سینا، نفی اتحاد نفس با عقل فعال است. از نظر وی چون عقل عملی، ناظر به تدبیر بدن و جسمانیت است بنابراین کمال حقیقی انسان از نظر فلسفه ابن سینا، در عقل نظری است که ناظر به آسمان و معارف است و البته در نهایت باید به عقل مستفاد برسد که متصل به عقل فعال شود. او در انتها بیان کرد: می توان گفت دیدگاه فلاسفه اسلامی تا زمان ملاصدرا در زمینه ...
پشیمانی را در آغوش بگیر و ادامه بده!
...، بلکه ما را به معنای واقعی عاقل می کنند. این احساسات، ما را از راه فرایندی دیالکتیک به حقایقی پیچیده می رسانند. باید به جای انکار پشیمانی، دوسوگرایی را با آغوش باز بپذیریم. باید برای رسیدن به یک ایده آل، جدّوجهد کنیم، یعنی به گونه ای رفتار کنیم که انگار وجود ایده آلی مطلق ممکن است. در عین حال به یاد داشته باشیم که چنین ایده آلی وجود ندارد، چون عملاً نتایج، تصادفی اند و همه احتمالات باهم وجود دارند. ...
دیوارنویسی هایی که هیچ کس از آن راضی نیست!
کارهایشان را تایید می کرد؟ باورکنید نه! این ها را می گوید و می رود. میان شعارها، چندتایی شعار جنسیتی هم هست. یاد بعضی دانشجویان شریف می افتم. انگار انتهای افراط و تفریط هر دویشان یکی است اما هر کدام با سر و شکلی متفاوت خودش را در جامعه نشان می دهد. شهید سلیمانی امروز زنده نیست که بدانیم در مواجهه با این حادثه چگونه رفتار میکرد اما حداقل در موارد گذشته بارها شاهد انتقاد رهبر انقلاب ...
هنر مداحی از چند منظر/جایگاه موسیقی در مداحی امروز
مجید محمدزمانی پژوهشگر حوزه رسانه و افکار عمومی به مناسبت دیدار مقام معظم رهبری با مادحین اهل بیت در گزارشی به تحقیق درباره مداحی با سبک وسیاق روز پرداخته است.مداحی امروز باید محتوا، مخاطب و محیط و فضای اثرگذار متناسب خود را انتخاب کرده و از مزیت های هر دو رویکرد سنتی و پاپ استفاده نماید. در کنار هیئات عمومی ، نیازمند رشد هیئات تخصصی هستیم تا بتوانند مرجعیت اجتماعی و تربیت تخصصی مخاطبین خود را پیگیری کنند. نگاه به گروه های تخصصی مخاطب باید جایگزین نگاه توده ای و بازاری به مخاطب گردد. ...
دُر تابان هنر اصفهان
، فرمانروای ترکستان تابلوی صلح حیوانات حاج مصورالملکی چگونه زیست؟ وقار و سکوت دائمی این هنرمند، انسان را بی اختیار مجذوب خود می کند، بدون اینکه انسان جرئت نزدیک شدن به حریم آرامش و صفای او را داشته باشد. اما درست عکس این احساس در باطن او جلوه گر است، بدین معنی که اگر به او نزدیک شوید، و سؤالی کنید، با خنده رویی و آرامش مطلقی شما را می پذیرد. هنوز غنچه شخصیتی اش ...
شیطان چگونه انسان ها را وسوسه می کند؟
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: تاریخ به عنوان یکی از ابعاد و مظاهر فرهنگ و تمدن حائز اهمیت است، زیرا شناخت و دریافت گونه های مختلف هر فرهنگ و تمدنی بدون دسترسی به تاریخ انواع هنرها و دانش هایی که در تمدن ظهور کرده یا تکامل یافته ممکن نخواهد بود. اسلام هم که دینی کامل و غنی و دارای فرهنگ و تمدن عالی است توجّه بسیاری به تاریخ و تاریخ نگاری دارد. با یک نگاه کلی به آیات قرآن و کلام بزرگان دین می ...
ظلم در چه جامعه ای بروز می کند؟!
جامعه منسجم را طبق هنجار ها وقتی از مرحله عقل عبور می کند و به روح می رسد داشته باشیم. مرحله روح برای هگل این است که همه شونده ها احساس داشته و وابسته به نظام بوده و می خواهند جان را فدای او کنند. حال سوال اینجاست که در چه جامعه ای چنین چیزی پیدا می شود؟ در جامعه امروز چنین چیزی پیدا نمی شود. پس چه کار باید بکنیم؟ ما باید عقب نشینی کنیم و به چیزی که عقل می گوید اتکا کرده و به فلسفه کانت برگردیم. در این بازگشت باید کانت اصلاح شده و توجه به احساسات و عواطف و شکست پذیری آن ها نیز داشته باشیم. ...
فقه و حکمت عملی هیچکدام ما را از دیگری بی نیاز نمی کنند
اندیشه فارابی، باید اکمل افراد جامعه باشد یعنی خودش به کمال نهایی انسان نائل شده باشد. چنین شخصی باید از نظر قوای عاقله و عقل عملی و نظری و قوای متخیله در اوج باشد و قابلیت های وی هم به فعلیت رسیده باشد. فارابی می گوید چنین شخصی غیر از نبی نیست چون نبی از لحاظ دیگر، فیلسوف هم هست. از نظر وی نبی برای هدایت جامعه باید دو کار انجام دهد که شامل تعلیم و تأدیب مردم یا آموزش و پرورش است. وی در ...
از رفتار پیامبر اکرم(ص) با زنان تا مذهب فردوسی
بنده بر چنین دیدگاهی نقد دارم. ایشان می گوید کسی نباید فکر کند برتری دارد به خاطر اینکه از کدام قبیله و دارای کدام رنگ پوست است، اما معتقدم اساساً برتری و یکسان بودن باید کنار گذاشته شود بلکه مهمتر این است که تعقل عملی برای ما حجت باشد و براساس برهان و استدلال عمل کنیم. از این جهت ما عقل گرا هستیم و می گوییم هر جا دلیلی قوی تر است باید آن را قبول کنیم. نکته دیگر این است که ما می توانیم به استاد ...
گزاره های اخلاقی پشتوانه واقعی دارند
رابطه فعل و غایت را متصف به صدق و کذب کنیم یعنی گزاره های اخلاقی، صدق و کذب پذیر خواهند بود چون این رابطه یک رابطه حقیقی است که وابسته به اختیار ما نیست و در نتیجه بر این اساس صدق و کذب پذیر خواهند بود. حال سؤال این است که چگونه می توانیم این گزاره ها را بر اساس واقعیات ارزیابی کنیم. ملاصدرا گزاره های اخلاقی را به دو دسته بدیهی و نظری تقسیم می کند. وی درباره گزاره های بدیهی اخلاقی می گوید ...
جدال بر سر انسان ناآزاد
برای این جریان فکری، جان داشتن به معنای حرکت کردن است و ماده به معنای آن چیزهایی است که باید جذب یا دفع کرد تا از این جان داشتن صیانت کرد. در نتیجه، با توجه به این نحوه آغاز اندیشیدن بدیهی است که برای فلسفه رایج علم طبیعی تنها راه دستیابی به حقیقت نه نتیجه گیری قیاسی است و نه نتیجه گیری ریاضی، بلکه تنها راه استنتاج از جزء به کل است. جزئی که چیزی جز انسان نیست. در واقع برای این جریان ...
نه تنها شعر نو، ادبیات هم جایگاه مجزا و منفردی ندارد
متذکر شد: در وهله نخست باید از این منظر و موضوع غافل نبود که کارکرد دیوان حافظ و سعدی برای صورت غالب جامعه تنها به اندازه اسباب دیزاین و طراحی داخلی دکوراسیون منزل و یا کافی شاپ ها اهمیت دارد. افرادی که ظاهرا تظاهر به فرهنگ دوستی می کنند و تلاش مذبوحانه ای برای ظهوری متفاوت در عقل عوام دارند ولی کمترین میزان فهم یا نسبت بین آنها با معارف و جهان بینی این شاعران وجود دارد. وی ادامه داد ...
علیرضا اکبری چگونه فکر می کرد و چرا جاسوس شد؟ / گاندوی انگلیسی: سرمایه سیاسی لندن در تهران در حال سوختن ...
، بلکه او را پرورش دادند تا چون موریانه در عمق استراتژیک فکری و ادراکی جامعه رسوخ کرده و به مرور از درون آن را متلاشی کند، ازاین رو اکبری حتی از تروریستی چون کلاهی و کشمیری که شهدایی گران قدر چون رجایی؛ باهنر و بهشتی را از انقلاب اسلامی گرفتند نیز بدخیم تر بوده است. سوخت رفتن یک پروژه بزرگ جاسوسی در تهران پس از اعدام علی رضا اکبری در تهران، یکی از همکاران او در لندن طی یک ...
خطر تفکر متافیزیکی
ما تجربه حضورِ نفس ( من ) را به جوهر عقلی منسوب کنیم، از نظر هیوم این فقط تصعید مجموعه تأثرات حسی است که زیر کلمه جوهر جمع شده اند. بنابراین تجربه گرایی هیوم عقل گرایی و هستی شناسی دکارت را نقد می کند. کانت کلمه جوهر را از محتوای متافیزیکی آن تهی کرده و به مقولات فهم مبدلش می کند. یعنی جوهر امر ذهنی است و متعلق به خرد ناب برای تعقل و تعامل بشری است با دنیا. نقد فلسفه معاصر، چه تحلیلی ...
دیدگاه ابن سینا درباره بدیهی بودن اخلاق و حسن و قبح ذاتی
بودن انسان عمدتاً به صورت فردی فایده ای ندارد، بلکه با وجود جمع معنا پیدا می کند. البته منظور وی از قیاس، همان استدلال است، ولی چون تعبیر آن رایج شده از همان قیاس استفاده می کند. ابن سینا می گوید ما در امور مدنی ناچار به جدل هستیم بنابراین ربطی ضروری در استعمال جدل در امور مدنی داریم. بارزترین و شاه کلید امر مدنی هم اخلاق است و در این امور ناچار به جدل هستیم. درباره معنای استدلال جدلی یا ...
اعوانی: یکی از دستاوردهای حکمای اسلامی تطبیق دادن حکمت عملی با شریعت است/ جوادی: ابن سینا بدیهی بودن ...
وجود جمع معنا پیدا می کند. البته منظور وی از قیاس، همان استدلال است، ولی چون تعبیر آن رایج شده از همان قیاس استفاده می کند. به گفته این استاد فلسفه، ابن سینا می گوید ما در امور مدنی ناچار به جدل هستیم بنابراین ربطی ضروری در استعمال جدل در امور مدنی داریم. بارزترین و شاه کلید امر مدنی هم اخلاق است و در این امور ناچار به جدل هستیم. درباره معنای استدلال جدلی یا قیاس جدلی هم باید گفت که ابن ...
ندری ابیانه: حکمت عملی در میان مسلمانان به حاشیه رفته است/ غلامی: حکمت عملی اگر متحول نشود ظرفیت تمدن ...
نشان دهد شریعت چگونه عقلانی است و علوم عقلی باید مورد توجه ما قرار گیرد گفت: برخی می گویند دغدغه فارابی خلافت بود، اما دغدغه وی نبوت و تبیین عقلانی آن بود. فارابی برای تبیین این مسئله می گوید کلیات شریعت و فقه، در حکمت عملی آمده است. بنده همیشه فکر می کردم چرا بیشتر آثار فارابی مربوط به فلسفه عملی است تا فلسفه سیاسی؟ علت این امر توجه وی به عقل برهانی و نقش آن در مسائل اجتماعی و سیاسی است. همچنین ...
نظریه مشاوره خانواده درمانی بوئن چیست؟
.... ایجاد تمایز بین عواطف و خود متمایزسازی نظریه خانواده درمانی بوئن به مراجعه کنندگان کمک می کند تا احساساتی را که در درون خانواده رخ می دهد، شناسایی کنند. همچنین توجه داشته باشند که چه زمانی احساسات سایر اعضای خانواده را باید جدی گرفت و آنها را درک کرد. در این نوع نظریه، اعضای خانواده همدلی و همچنین تحت تاثیر قرار نگرفتن را یاد می گیرند. این رویکرد شامل کمک به هریک از ...
ایران در میانه دین گرایی و دین گریزی
، شهری و روستایی و دین داری های حکومت پسند و مردم پسند را نیز مورد توجه قرار داد، چون وضعیت انواع مرتبه های دینداری و وجوه چندگانه دین ورزی اجتماعی و فرهنگی (یعنی وجوهی چون باورها، مناسک، ارزش ها و هنجارها، عواطف، علقه ها و احساسات، نگرش ها، گرایش ها و ایستارها، تجربه، اخلاقیات و دانش دینی) برحسب متغیرهای متعدد، متکثر و متنوع گفته شده در جامعه ایران کنونی دارای نوسان، تغییر و تحولات و تفاوت های محسوسی ...