سایر منابع:
سایر خبرها
از گزیده و حس و حالی از نهج البلاغه دکتر عماد افروغ تا آن است شیوه حکومت سید مهدی شجاعی
گذشت را در زیر دندان قدرت خود مزمزه می کنند، حلاوت تواضع را بر بام رفعت خویش می چشند. کتاب گزیده و حس و حالی از نهج البلاغه آخرین اثر مکتوب مرحوم دکتر عماد افروغ در نشر نیستان است که چاپ دوم آن هم اکنون در دسترس علاقه مندان است. دکتر عماد افروغ در این کتاب گزیده هایی منتخب از خطبه ها حکمت ها و نامه های نهج البلاغه را انتخاب و به فراخور توان و فکر و اندیشه خود متونی در شرح و ...
نگاهی به مشی نظری و عملی مرحوم دکتر عماد افروغ به بهانه پیام تسلیت رهبر انقلاب برای درگذشت وی
شعار سال: حجت الاسلام دکتر سیدمحمدحسین هاشمیان: دکتر افروغ یک پروژه نظری در عرصه علم داشت و پروژه ای را در فضای کنشگری اجتماعی - سیاسی پیگیری می کرد. در حوزه نظر یک استاد جامعه شناسی بود که شاید مهم ترین ویژگی ایشان تلاش برای بنا گذاشتن دانش جامعه شناسی مبتنی بر اسلام و مبانی اسلامی و مشخصا مبتنی بر قرآن کریم و نهج البلاغه بود . در این مسیر و رهگذر، دغدغه ایشان درباره فلسفه صدرایی این بود ...
افروغ، منتقدی دلسوز و صادق بود
شناس و سیاستمداری معتدل و نیکخواه می دیدم. او واقعا از ته دلش دلسوز این مملکت بود و منتقدی ناصح محسوب می شود و متأسفانه مسئولان هیچ وقت به سخنان او افرادی دلسوز چون او گوش نمی دهند. او نه یک اصولگرای جریانی بود و نه یک اصلاح طلب جریانی؛ او را نمی توان در هیچ یک از این عناوین گنجاند و فردی مستقل و میانه رو محسوب می شد . او ادامه داد: آقای افروغ در بیان نظراتش صداقت داشت و صادقانه آنچه ...
عماد افروغ که بود؟
...> عماد افروغ در انتخابات ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد، اما موفق به کسب آرا نشد. دور بعد، اما افروغ وارد جبهه اصولگرایان شد و این بار توانست به عنوان نماینده تهران وارد مجلس شورای اسلامی شده و ریاست کمیسیون فرهنگی را بر عهده گیرد. عماد افروغ و اظهاراتش درباره میرحسین موسوی عماد افروغ را می توان از نزدیکان میرحسین موسوی قلمداد کرد. او پیش از آغاز انتخابات ...
درباره مرحوم دکتر عماد افروغ، جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی
دکتر عماد افروغ که بعد از یک دوره بیماری جمعه شب -دقیقا شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان- بار و بندیل بست و به جهان باقی سفر کرد، تمام عمر تلاش کرد فلسفه و جامعه شناسی را به نحوی با هم متصل کند. تمام عمر دل بسته انقلاب بود و مومن به آرمان هایش، اما در عین حال منتقد سرسخت سیاست گذاری های اشتباه حاکمیتی بود و این اواخر مدام هشدار می داد که تا دیر نشده باید فکری کرد. در این امر ذره ای اهل مماشات نبود ...
بازنشر گفتگوی مهر با مرحوم افروغ
این زاویه مفهومی و فلسفی به سراغ نهج البلاغه رفت و دید که آیا امام علی (ع) به هستی اجتماعی و در نتیجه عدالت اجتماعی توجه دارند یا خیر؟ یکی از سندهای خوبی که می توان این مساله را در آن دنبال کرد نامه حضرت به مالک اشتر است. * حضرت امیر در نامه به مالک اشتر در حوزه عدالت به چه مواردی اشاره می کنند؟ حضرت در نامه مالک اشتر عباراتی را بیان می کنند که بسیار زیبا و پر مغز است در یکی از ...
دینداری وارونه و امر بمعروف مظلوم!
و حاکمان جاده دوسویه میباشد. سند و تجسّم این سخن حکومت و زمامداری رسول رحمت (ص) در مدینه النبی و امامت امیرالمؤمنین(ع) در مدت پنج ساله بس دشوار حکومت علوی است. علی (ع) در بخشی از خطبهی سخنرانی 34 نهج البلاغه، در حالی که زمام حکومت کشور پهناور اسلامی را در دست دارد و به انواع و اقسام دشواری و دردسر مبتلا است، با صراحت و صدای رسا به عموم مسلمانان میگوید: ای مردم هم من بر عهده ...
ضرورت مهارت آموزی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر/ امر به خوبی ها در اولویت باشد
آنکه کار را اصلاح کند آن را خراب می کند. مَن عَمِلَ عَلی غَیرِ عِلمٍ کانَ ما یُفسِدُ أکثَرَ مِمّا یُصلِحُ . حجت الاسلام محمدحسین مدبر اولین نکته در این زمینه را شناخت ضرورت و اهمیت و جایگاه مهم امر به معروف و نهی از منکر دانست و با نقل روایتی از امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه گفت این فریضه در مقایسه با سایر واجبات و نیکی ها و خوبی ها حتی جهاد در راه خدا مانند یک دریای پهناور در مقابل آب ...
اخلاق سیاسی امام علی؛ مروری بر سیره سیاسی علوی در دوره خلافت
السلام) که به این مسأله، توجه نموده اند، اشاره می شود. 1) خطبه 92 نهج البلاغه : وقتی که مردم به مقابل در خانه امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمدند تا ایشان را برای پذیرش حکومت، آماده سازند، فرمودند: دَعُونِی وَ الْتَمِسُوا غَیرِی یعنی مرا رها کنید و به دنبال کس دیگری باشید . به اعتقاد ما آن حضرت (علیه السلام) جانشین واقعی پیامبر بودند و باید اداره امور جامعه به دست ایشان می بود. در دوره پس ...
یادداشت|عماد افروغ؛ مردی که شرحِ اسم خویش بود
. مرحوم عماد افروغ هر سال تاسوعا و عاشورا در روستای لفور از توابع سوادکوه به سخنرانی در جمع اهالی این خطه می پرداخت؛ انگار می خواست کلمات زلال عاشورا را در روستای فطرت ذهن آدم ها بکارد. نویسنده کتاب" عاشورا و رهایی" رهایی را در عاشورا یافته بود و برای آشنا کردن مردم با این حقیقت پا به راه بود. او به دنبال ریشه های عاشورا به نهج البلاغه نقب زده بود و واپسین سال های حیاتش را مشغول پژوهش در نهج ...
مرحوم افروغ به روایت شاگردش؛ او یک خردگرای دینی بود که ایرانیان را خوب می شناخت
البلاغه لذت می برد و در سال های پایانی حیاتش نگاهش را معطوف کرده بود تا از نهج البلاغه بهره گیرد و به دیگران منتقل سازد. در پایان این بخش در یک کلام باید بگویم که مرحوم دکتر افروغ از دین برآمد و بر دین فرود آمد. جامعه ایرانی را می شناخت دعوا یا به عبارتی دیگر دعوی جامعه شناسی، درک و شناخت واقعیت های جامعه است. من چند گفتگوی ویژه با مرحوم افروغ در مورد واقعیت های جامعه داشتم. ...
افروغ روشنفکری منصف و عدالتجویی حق طلب بود
او آموخته بود و چه سر و سرهایی با نهج البلاغه داشت. بر این عقیده ام که افروغ، نسخه دیگری ندارد و ما جز او کسی را نداریم که به پاکی و صداقت او، به علم و درایت او، با دغدغه و قدرت خطابه او، با استدلال و زبان او، با شناخت کامل از علوم اسلامی و علوم جدید پا به میدان نهاده و از قدرت و سیاست و ثروت و حتی جان خود بگذرد و در راه مردم صدای آزادی و عدالتخواهی سر دهد. افروغ صدای مردمی بود که قدر ...
باز نشر یک گفت و گو: عماد افروغ و ماکیاولیسم مذهبی
ده ماکیاولیسم مذهبی نیست، پس چیست؟ من شاهد این بودم که در چند سال اخیر همان عملگرایی بعد از جنگ، که در قالب مدیریت علمی محقق شد، در قالب مدیریت دینی اعمال می شود. یعنی یک روح در جسم دو شعار. من بعد از جنگ گفتم که سیاست بعد از جنگ، سیاستی پراگماتیستی و عملگرایانه است. اما آن عملگرایی به نام علم صورت می گرفت و به ساحت دین و اخلاق آسیبی وارد نمی کرد ولی این عملگرایی چون به نام دین صورت می گیرد به ساح ...
شرح و تفسیر دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان+صوت
هنگام شبهه دعوتشان گمراهی است و راهنمایشان کوری.( نهج البلاغه خطبه 38) در شبهه های سیاسی که واقع می شود اولیای خدا از اعداء خدا تشخیص داده می شوند. 3- سر بلند از امتحانات الهی امام علی ع – فی صفه الانبیاء ع و الاولیاء – : قد اختبرهم الله بالمخمصهِ ، و ابتلاهم بالمَجهدهِ ، و امتحنهم بالمَخاوِفِ. یعنی: خداوند آنان را به گرسنگی آزمود و به انواع سختی گرفتارشان ساخت و ...
عماد افروغ که بود و چرا او را باید یک روشنفکر انقلابی دانست؟
ه گزارش سایت مثلث آنلاین، بهه نقل از سایت فردا: عماد افروغ پس از تحمل یک دوره بیماری سخت امروز 25 فرودین 1402 درگذشت. اویی که در تمام دوران حیات خود سعی کرد پیوندی عملی میان مفاهیم نظری جامعه شناسی با عرف و سنت برقرار کند و هم زمان با تمام وجود به اصل دموکراسی و تکثر اندیشه ها باور داشت. او می گفت آنچه باعث عقب رفت یک جامعه می شود، قطبی گرایی در سیاست و اجتماع است. او باور داشت ذات جامعه ایرانی ...
نوحه خوانی دیده نشده از مرحوم دکتر عماد افروغ در شب عاشورا+فیلم
عمرش مشغول پژوهش روی نهج البلاغه بود، اما بسیاری از کارهای او به دلیل بیماری و مرگش، ناتمام ماند. مراسم وداع با مرحوم عماد افروغ صبح شنبه ساعت 8:30 صبح در مسجد دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. مراسم تشییع و تدفین او نیز در صحن حاج آقا مصطفی خمینی حرم امام خمینی(ره) برگزار می شود. مراسم ترحیم این استاد عاشورایی نیز روز دوشنبه 28 فروردین از ساعت 16:30 تا 18 در مسجد حضرت امیر علیه السلام برگزار خواهد شد. ...
عماد علوم اجتماعی انقلاب اسلامی
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ، برای من طلبه که در هر سه مقطع تحصیلات دانشگاهی، توفیق تلمذ و دانشجویی اش را داشتم، افروغ نمونه روشنفکر انقلاب اسلامی بود، هم نظریه پرداز و منتقد بود و هم مجاهد و عامل. در ساحت نظر بر عماد اندیشه کل گرایی توحیدی اسلامی امام خمینی(ره) تکیه داشت و در ساحت عمل بر عدالت و رعایت حقوق الناس فروغ می بخشید. معرفت و استمرار آرمان های انقلاب اسلامی و ...
تسلیت رئیس دیوان محاسبات در پی درگذشت عماد افروغ
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احمدرضا دستغیب رئیس کل دیوان محاسبات کشور با صدور پیامی درگذشت عماد افروغ را تسلیت گفت. متن پیام او بدین شرح است: عماد افروغ از اساتید متعهد و برجسته دانشگاه بود که آثار و تالیفات مختلفی از وی در حوزه جامعه شناسی، اندیشه، تمدن غرب و اسلام شناسی به یادگار مانده و خدمات ارزنده ای در عرصه های علمی، فرهنگی و سیاسی کشور ارائه کرده است. ...
فروغ ماندگار افروغ
...، حقوق شهروندی و عدالت، روشن فکری، اصل گرایی فلسفی و ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران اشاره کرد. به گفته فرزند آن مرحوم، عماد افروغ به دلیل ارادت ویژه ای که به مولای متقیان امام علی علیه السلام داشت، در واپسین سال های عمرش مشغول پژوهش روی نهج البلاغه بود، اما بسیاری از کارهای او به دلیل بیماری و مرگش، ناتمام ماند. مرحوم عماد افروغ هر سال در تاسوعا و عاشورا در روستای لفور از ...
سبحانی: افروغ در پی اخلاق و عدالت برای جامعه ایرانی بود/ عافیت طلب نشد و تا پایان انقلابی ماند
آرمان ها و اهدافش اهل مماشات نبود و بدون رودربایستی با کجی ها مقابله می کرد. در پی اخلاق و عدالت برای جامعه بود این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به شخصیت دینی و مذهبی که مرحوم افروغ داشت، تصریح کرد: او با توجه به جوهره دینی که داشت در سال های گذشته تلاش می کرد براساس آموزه های امام علی(ع) در نهج البلاغه و نگرش علوی، سره را در مسیر حرکت انقلاب اسلامی از ناسره تشخیص ...
باز نشر / دکتر عماد افروغ :طبق دیدگاه امام علی(ع)، گرسنگی محرومان، نتیجه ظلم برخورداران است
نظر گیرنده فضیلت نیست، بخشش زیاد موجب گداپروری و انحراف بخشی از اقشار جامعه می شود، اما عدالت همه جامعه را بسوی اصلاح می برد. افروغ در پایان با اشاره به فرمایش پیامبر(ص) که نان را ضامن برپایی نماز و زکات می خواند، افزود: شهید مطهری می گوید این جمله زیربنایی بودن مادیات نسبت به معنویت را می رساند. یعنی اگر مادیات خراب باشد، معنویت نخواهد بود و تنها با اجرای عدالت در جامعه، می توان معنویت را تامین کرد. ارزشهای اخلاقی پس از عدالت قرار می گیرد و بدون عدالت، جود و کرم در جامعه تاثیر خود را نخواهد گذاشت. انتهای پیام ...
عماد افروغ، جامعه شناس، پژوهشگر و نویسنده درگذشت
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ، عماد افروغ جامعه شناس، پژوهشگر و نویسنده کشورمان، دقایقی پس از اذان صبح آخرین شب قدر ماه مبارک رمضان، دیده از جهان فرو بست. فرزند آن مرحوم در گفت وگویی با تأیید این خبر گفت: پدرم در اواخر دوران سرطان خود از مشکلات ریه رنج می برد و نارسایی تنفسی فوت او را رقم زد. افروغ که متولد سال 1335 شیراز بود در سال 1365 از دانشگاه همان شهر، کارشناسی ...
پرچمدار نقد درون گفتمانی
عماد افروغ از جامعه شناسانی شناخته می شد که با توجه به طرحی که سال ها ذیل بحث رئالیسم انتقادی دنبال می کرد، معتقد بود مساله انقلاب اسلامی به علت پیچیدگی ای که در وقوع آن صورت گرفته با عقل سکولار و اثباتی قابل فهم نیست. به عنوان مثال افروغ تحلیل های معمول از انقلاب اسلامی را ناشی از نوعی عدم فهم بیان می کرد که باعث شده است مسائلی مثل انتظار و شهادت که در فرهنگ شیعه عامل قدرت رهایی بخش هستند مورد ...
اسماعیلی: افروغ فردی دانشگاهی بود که درد مردم داشت/ عاملی: افروغ به دنبال راه حلی برای اقامه عدالت در ...
را طی کنند. او یادآور می شود: عماد افروغ یک جامعه شناس مسلمان با دیدگاه عدالت گرایانه اسلامی بود که تلاش می کرد هم به عنوان یک جامعه شناس و هم به عنوان یک متفکر مسلمان مسائل اجتماعی ایران را دنبال و راه حلی برای اقامه عدالت در جامعه ارایه دهد. او یک عدالت گرای به تمام معنا و یک اندیشمند پرفروغ بود که به درستی می توان گفت او عماد افروغ بود. پس از پایان این مراسم پیکر عماد ...
عماد افروغ درگذشت + پیام های تسلیت
ایام نورانی و رحمت ، آمرزش و رضوان الهی و هم نشینی با اولیا، صلحا و شهدا را برایش آرزومندم و حسن اولئک رفیقا محمد مخبر معاون اول رییس جمهور برای افروغ نوشت: انا لله و انا الیه راجعون. خبر درگذشت دکتر عماد افروغ اندیشمند جامعه شناسی ایران واصل و موجب تاثر و تالم گردید. ایشان چه در قامت یک استاد دانشگاه و اندیشمند علوم اجتماعی و چه در جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی همواره دغدغه های ...
در رثای مبدع قانون ساماندهی مد و لباس کشور
شهریور 1359 به دلیل برگزاری تظاهراتی علیه آمریکا در مقابل سفارتخانه این کشور در اعتراض به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان مسلمان ایرانی در آمریکا، دستگیر و زندانی شده و در زندان بیش از پنج بار محاکمه و سپس از آن کشور اخراج شده و به کشور بازگشته بود و در رشته جامعه شناسی دانشگاه شیراز و سپس دانشگاه تربیت مدرس تا مقطع دکتری تحصیل کرده بود، همان جامعه شناسی که کتاب گزیده و حس و حالی از نهج البلاغه را ...
زیبایی شناسی هنری در ادبیات انقلاب با غرب متفاوت است
نظامی و غیره اجرا کرده ایم و نتیجه اش را هم گرفته ایم. ولی در آکادمی های ما که آن ها را مرکز علم و عقل می شناسیم جایگاهی ندارد. همینطور سایر شعار های انقلابی. دانشمندان و متخصصان غرب زده ای که در آکادمی ها وجود دارند به این بحث راه نمی دهند ولی آن هایی هم که انقلابی هستند تلاش نکرده اند این بحث را در آکادمی ها نفوذ دهند. چون این ها هم می روند در آکادمی مرعوب می شوند. این مثل معروف است که می گویند بچه ...
مقاله | بررسی آسیب های اجتماعی نوپدید و نقش اقامه نماز در کاهش این آسیب ها
عَمُودُ دِینِکُمْ [6] . الصَّلاهُ عَمودُ الدِّینِ، مَثَلُها کَمَثَلِ عَمودِ الفُسطاطِ؛ إذا ثَبَتَ العَمودُ یَثبُتُ الأوتادُ و الأطنابُ، و إذا مالَ العَمودُ و انکَسَرَ لَم یَثبُتْ وَتِدٌ و لا طُنُبٌ [7] . فَرَضَ اللَّهُ .... الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْرِ(حکمت 252 نهج البلاغه) [8] . إنّما فرضت الصلاة ... لإقامة ذکر اللّه [9] . مَا مِنْ صَلاَةٍ یَحْضُر ...