داوری اردکانی برای اولین بار توسعه را وارد ادبیات فلسفی کرد
سایر منابع:
سایر خبرها
علامه طبا طبایی عالِم وارسته ای که کوه علم و اخلاق بود
عالی علمی را در مدرسه طالبیه تبریز پشت سر گذاشتند به همراه برادرشان به نجف رفتند و حدود 10 سال در شهر نجف تحصیل کردند و در کنار علوم اسلامی مشغول آموزش علوم ریاضی شدند و درس فقه و اصول را در محضر اساتید بسیار بزرگی مثل مرحوم محمدحسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی و مرحوم آقا محمدحسین نائینی گذراندند. این استاد حوزه علمیه با اشاره به علاقه فراوان مرحوم علامه طباطبایی به حکمت و فلسفه اظهار ...
درباره علامه طباطبایی بیشتر بدانیم
علمی دارای وجهه سیاسی نیز می باشد. صاحب المیزان، در دوران نهضت اسلامی در زمره روحانیون مبارز بود که از همان نخستین روز های نهضت اسلامی همراهی خود را با امام خمینی اعلام داشته بود. به طوری که بار ها به مناسبت های مختلف همگام با دیگر روحانیون مبارز با صدور اعلامیه هایی رژیم پهلوی را محکوم می کرد. امضای او در اعلامیه مراجع و آیات عظام حوزه علمیه درباره قانون شکنی های رژیم شاه که در اسفند 1341 ...
فلسفه اسلامی اساساً فلسفه ای قرآنی است
اندیشمندان به رابطه علم فقه به ویژه فقه معاملات با علم اخلاق و همچنین آداب سلوک و رفتار توجه دارند. اخلاق جنبه عملی فلسفه یا حکمت عملی است و در آن فضائل اساسی روح انسان مشخص می شود که عبارتند از: خرد، عدالت، شجاعت و عفت. اگر فلسفه و شرع بر شمردن این فضائل در نفس انسانی اتفاق نظر دارند، فیلسوفان اخلاق در اسلام به مسئله عمل و اخلاق توجه داشته اند. چنان که ابن مسکویه می گوید، اخلاق بهترین چیزی ...
آیا با وجود دین، باز به فلسفه نیاز داریم یا نیازمند آن نیستیم؟
به گزارش خبرنگار مهر ، سومین پنجشنبه ماه نوامبر هر سال میلادی، از سوی سازمان بین المللی یونسکو به عنوان روز جهانی فلسفه نامگذاری شده است. در طول تاریخ افراد بسیاری فلسفه را تکریم و افرادی آن را تحریم کرده اند و بحث های پیرامون نسبت فلسفه با دین و علوم دیگر همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. یکی از چهره های برجسته حوزه فلسفه در سالهای اخیر مرحوم آیت الله مصباح یزدی بود که از شاگردان برجسته ...
علامه طباطبایی مجتهدی تمام عیار
، فلسفه و کلام را در زادگاه خود تحصیل کرد. وی از سال 1297 تا 1304 شمسی تمامی درس های مربوط به سطح را فراگرفت و با شور و شوق بسیاری کتاب های مربوط به ادبیات، فقه، اصول، کلام و معارف اسلامی را آموخت. این دانشمند فرزانه 11 سال در کنار مرقد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) علم آموخت و در این میان فقه، اصول، فلسفه، ریاضیات، رجال را از محضر استادانی همچون آیت الله نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید ...
خاطره اولین دیدار آیت الله مصباح با علامه طباطبایی؛ مردی با لباسی ساده و نگاهی به آسمان
این جلسه که بیرون آمدیم هم حجره ای ما از بنده پرسید که درس چطور بود و بنده عرض کردم خیلی متفاوت از دروس دیگر است و این درس، درس خاصی است و از آن به بعد مرتبا به جلسات تفسیر ایشان رفتم و حتی به جلساتی که در منزل ایشان تشکیل می شد رفتم و بعدا در جلسات چند نفره و خصوصی هم راه پیدا کردم و بعد وارد جلسات اخلاق ایشان هم شدم و در جلسات دوره ای هم که در منزل افراد مختلف بود حضور داشتم و گاهی هم این جلسات ...
علامه طباطبایی چهره ماندگار جهان اسلام
انقلاب اسلامی، ارایه مبانی فکری و پاسخگویی به شبهات جوانان در ارتباط با فلسفه اسلام در مقابل فلسفه غرب، نقش خود را در جهان اسلام و شناساندن تفکر شیعی به خوبی ایفا کرد. محقق و فعال فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به نقش علامه طباطبایی در شیعه شناسی و ارتباط با متفکران غربی، می گوید: توجه علمای دین شناس غربی به عظمت علامه طباطبایی، گویای شخصیت بی نظیر ایشان در جهان است. جوانپور ...
عقب ماندگی ایران در فلسفه را به گردن واژه اسلامی نیندازیم
به گزارش ایکنا، فلاسفه ایرانی و اسلامی در دوره ای از تاریخ یعنی بعد از آن که فلسفه یونان وارد جوامع اسلامی شد، نه تنها در این فلسفه هضم نشدند بلکه آن را رشد دادند و بومی کردند و افتخارات فلسفه ایرانی و اسلامی تا دوره ملاصدرا به صورت بارزی امتداد یافت ولی حداقل در نیم قرن یا یک قرن اخیر این رشد چندان محسوس نیست و شاهد آن اینکه امروز ما فلاسفه ای در سطح جهانی نداریم که آراء آنان مورد بحث و نقد در ...
همایش بین المللی اندیشه های علامه محمدتقی جعفری در دانشگاه تبریز برگزار شد
زندگی ماشینیسم و فرهنگ غرب، گرایش به زندگی پوچ گرایی بود که علامه با طرح نقش مهم و تاثیرگذار مباحث دینی و اسلامی در حیات بشری، به پوچ گرایی زندگی غربی پرداخت. به گفته حجت الاسلام دکتر علیزاد، علامه جعفری در دهه 40 در عرصه پیروزی انقلاب اسلامی هم نقش مهمی داشته به طوری که در سال 1344 ساواک به وی تذکر می دهد علیه شاه چیزی نگوید و در سال 1361 در جبهه حضور داشته است. استاد سطح ...
آملی لاریجانی: شخصیت علامه طباطبایی مجموعه ای بی نظیر از فکر و عمل است
انسان بعد از دنیا است. آملی لاریجانی در ادامه افزود: رساله بعد از دنیا مملو از معارف معادی است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تفسیرالمیزان به عنوان شاخص ترین اثر علامه طباطبایی را دریایی از معارف الهی توصیف کرد و یادآور شد: کتاب رسائل علامه نیز چه رسائلی که در بحث های منطقی و چه رسائلی که در مباحث توحیدی است، حائز اهمیت می باشد. وی برهان آیت الله طباطبایی را ابداع ...
معرفت نفس مهم ترین بخش اندیشه ای علامه طباطبایی است
و به حقائق و نهادهای اجتماعی توسعه داده است که در پایان در آخرین کتاب خود به تمدن سازی رسیده است؛ به نظر من نظرات علامه در این موضوع بسیار دقیق تر از سایر نظریه پردازان است. آیت الله لاریجانی قوت و تنوع علمی علامه طباطبایی را از عنایات الهی دانست و اظهار داشت: در میان همه مباحثی که توسط مرحوم علامه مطرح شده است، مطلب معرفت نفس از همه مهم تر است و خود مرحوم طباطبایی به این بحث اهتمام ...
علامه طباطبایی برجسته ترین دانشمند عصر معاصر
تبریز در 23 اسفند 1281 هجری شمسی شاهد تولد سید محمد حسین طباطبایی از تبار امام حسن مجتبی(ع) بود. سید محمد حسین در پنچ سالگی مادر و در 9 سالگی نیز پدرش را از دست داد. به گزارش ایسنا، هوش، استعداد و توانمندی های بی نظیر سید محمد حسین زیر نظر استادانی هم چون سید علی قاضی، مرتضی طالقانی و سید حسین بادکوبه ای در علوم اسلامی خاصه علوم فقه، فلسفه و عرفان شکوفا شد. سید محمد حسین ...
نکاتی انتقادی درباره اندیشه دکتر فیرحی/ محمدعلی لیالی
شبکه اجتهاد: دکتر داود فیرحی را می توان یکی از گفتمان سازها و یکی از شبکه سازهای فکری جریان تجدّدخواه ایران دانست که اگرچه شاید روش او با امثال دکتر سروش متفاوت باشد، امّا مقصد و نتیجه کار آنها یکی بوده است. فیرحی، دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران، استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضو مدعوّ دانشگاه مفید قم و برخی مراکز علمی و مجامع دولتی، عضو شورای علمی و مشورتی ...
تفسیرِ تواضع
. بی توجهی به مادیات نیز حاصل همین ندیدن خویشتن است. خانه ای که مشتمل بر دو اتاق کوچک است را اجاره می کند و امرارمعاشش تنها از راه درآمد ناچیزی است که به واسطه تألیف کتاب به دست می آورد. تواضع، حتی خودش را در لابه لای مباحث علمی هم نشان می دهد. زمانی که ایشان به تدریس فلسفه مشغول شد صدای مخالفت هایی از گوشه و کنار می رسید که باید تدریس فلسفه متوقف گردد. آیت الله بروجردی به دلیل ...
علامه طباطبایی؛ فارابی عصر و مفسر کبیر قرآن
الانسان بعد الدنیا ، حاصل تفکرات این دوره است، همچنین تفسیر مختصری از ابتدای قرآن تا سوره اعراف نیز در این دوران گزارش شده است. علامه طباطبایی از سال 1325 در قم ساکن شد و فعالیت علمی خود را از سرگرفت. او درس تفسیر و فلسفه را در قم آغاز کرد و به تدریج، دروس اساسی حکمت مانند کتاب شفاء و اسفار رابا تمام موانعی که وجود داشت، تدریس کرده و شاگردان فراوانی نیز تربیت کرد لذا وی را احیاگر علوم ...
برگزاری دوره های سبک زندگی قرآنی از سوی سازمان دارالقرآن
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است. حسین تقی پور، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم در این رابطه گفت: در چند سال اخیر موضوع سبک زندگی قرآنی به صورت جدی در دستور کار سازمان دارالقرآن قرار گرفت که شاهد ثمرات این طرح در مجموعه هایی که آن را برگزار کرده اند، بوده ایم. وی ادامه داد: در بحث سبک زندگی که موضوعی تمدنی است، ما عملا در مواجهه با نظام لیبرال دمکرات غرب هستیم که ...
اسرار سر به مهر علامه های آذربایجان
نش اندوزی های بسیار علامه جعفری، موجب تنوع آثار و نوشته های او شد. ایشان در عرصه هایی چون هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، مباحث کلامی و عرفان، فلسفه حقوق، هنرو زیبایی، شرح نهج البلاغه، تفسیر و نقد مثنوی، فلسفه تاریخ و تمدن شناسی، مبانی اندیشه سیاسی اسلام، شناخت خیام و نظامی و حافظ قلم زد و آثار گوناگونی از خود بر جای نهاد. آن چه در همه این آثار به چشم می خورد، نگاه جدید او به مسائل بشری است. ...
ابن سینا را در غرب بزرگ ترین منطق دان قرون وسطی می شناسند
. برای آن ها این متن سنگین بود زیرا کتابی که سال ها روی آن کار کردند اگر مطلبی در آن باشد که در مرکز مباحث منطق موجهات است و آن ها توجه نکردند چرا باید برای آن ها سنگین باشد من پاسخی برایش ندارم. اما مهم این است که عکس العمل همه این بوده و یا چند تن از منطق دان ها. دو تن از مهم ترین آن ها که جاحظ و ویلیامسون بارها به این مساله اشاره کردند و چون غنی هستند با یک کشف مسایل تمام نمی شود و به راحتی حاضرند ...
استاد حوزه مطرح کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اهداف و عملکردها
حجت الاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی، رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهارکرد: پژوهشگاه برای هر یک از پژوهشکده ها، هویت خاصی را تعریف کرده است؛ پژوهشکده نظام های اسلامی، هویت خویش را نظام سازی اسلامی و پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی نیز هویتش را فرهنگ و بازسازی ساختار فرهنگی تعریف کرده است. بر همین اساس هویت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی نیز تولید مبانی و منطق علوم انسانی و علوم اسلامی تعریف شده است. رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه پس از ده سال ریاس ...
زبان فلسفه زبان درد است
بلکه عین آنست زیرا اولاً مصداق چیزی که مثل هیچ چیز و هیچکس نیست و از همه زیباتر و خواستنی تر است، معشوق نام دارد. فلسفه از عشق و دوستی جدا نمی شود بلکه با مهر و دوستی به وجود می آید و می یابد. این معنی، علم بودن و آموختنی بودن فلسفه را نفی نمی کند. همه اهل فلسفه درس فلسفه آموخته اند و بدون آموختن این درس به دشواری می توان به تفکر نزدیک شد اما آموختنی که صرف آشنایی با اجزا جسم فلسفه باشد و راه به روح ...
میخ آخر بر تابوت یک تمدن طولانی
فریبنده ای مثل آزادی، دموکراسی، برابری، حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق کودکان، حقوق اقلیت ها، حقو ق رنگین پوستان، حقوق حیوانات و با عرض معذرت،حقوق دگرباشان، گوش فلک را کر می کردو آن چنان هژمونی رسانه ای آن ها را گفتمان غالب ساخته بود که هرگونه مخالفت و حتی نقد آن ها از کفر ابلیس هم بدتر بود. اما امروز! ادعای 2500 سال تمدن که در فرازهاوفرودهای خود از یونان و روم باستان به فلسفه ...
گادامر بزرگ ترین فیلسوف هرمنوتیکی | گفت وگو با اصغر واعظی
گادامر از نظر اصغر واعظی استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، نماینده اصلی هرمنوتیک فلسفی است. واعظی معتقد است که تاثیر بسیار عمیقی بر مباحث فلسفی و الهیاتی معاصر و نیز شیوه های جدید تفسیر در علوم انسانی گذاشته است. او به تازگی کتاب راهنمای دانشگاه کمبریج با عنوان گادامر را به فارسی ترجمه کرده است. محسن آزموده در روزنامه اعتماد نوشت: هرمنوتیک در مختصرترین تعریف آن یعنی دانش تفسیر یا مطالعه ...
تاریخچه فلسفه علم و افراد مؤثر در پیشبرد آن
تاریخ فلسفه علم که در غرب با فیلسوفان یونان باستان آغاز شد، توسعه ی روش شناسی و مبانی روش علمی را شکل داده است. تاریخ فلسفه علم در قرن هجدهم، نخستین پیشرفت واقعی را در روش علمی خاصی به وجود آورد که علم را از غیر علم جدا می کرد. حتی امروز نیز دشوار است تعریفی از علم داشت و شاید بدتر این باشد که بخواهیم نشان دهیم چه چیزی علم نیست. فرید کریمی در زومیت نوشت: تاریخ فلسفه علم قرن هاست که ...
خدمات انسانی ابن سینا به بهداشت عمومی و معالجه بیماران
ده است؛ مثلاً درباره نبات از لحاظ فلسفی در شفا و از نظر طبی در قانون بحث کرده است؛ قانون بزرگترین کتاب طبی اسلامی به شمار می رود و تا قرن 17 کتاب طبی درسی جهان بود. وی افزود: سال 1333 بزرگداشتی برای ابن سینا برگزار شد و یک اندیشمند غربی به ایران آمد و گفت امپراتور لهستان در قرن 17 دانشگاهی را تأسیس کرد و قانون کتاب درسی این دانشگاه بود. ابن سینا فردی دقیق بود. ایشان ده ها رساله در فلسفه و ...
دوره ای که همه مشغول فقه و اصول بودند علامه طباطبایی علوم عقلی تدریس می کرد
نیز شرکت می کردم. درس شفایشان خلوت شده بود ولی درس اسفار شلوغ بود و عده زیادی از فضلای حوزه در درس اسفار ایشان شرکت می کردند. ایکنا با توجه به اینکه لازمه فعالیت فلسفی آزاداندیشی است، شما این ویژگی را در دروس فلسفه علامه طباطبایی مشاهده می کردید؟ بله، اگر در فلسفه آزادی اندیشه نباشد نمی توان به فیلسوف، فیلسوف گفت. فیلسوف کسی است که آزادی اندیشه و حریت فکری داشته باشد. اگر ...
رنج فیلسوف بودن، تلقی ژاک دریدا از فلسفه
...: رویکرد اول با توجه کردن به نقد دریدا به سنت فلسفه- نقد آن چیزی که دریدا منطق محوری تفکر فلسفی غرب می داند- می کوشد تا به دلیل دیگری برای معنای فلسفه آنچنان که دیگر فلاسفه می پنداشتند بیابد. خواهیم دید که در این رویکرد مرزهای سنتی میان فلسفه و ادبیات برداشته خواهد شد و البته فلسفه معنایی وسیع خواهد یافت. رویکرد دوم به جایگاه پرسش در تفکر دریدا خواهد پرداخت و با لحاظ تاریخ فلسفه به ...
بیانیه ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی
علیه و شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی به ویژه شهدای حوزه و دانشگاه؛ و درود می فرستیم به رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی . برای کمیته اعطای ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی مایه مباهات است تا اعلام نماید، به لطف الهی هر سال شاهد شکوفایی بیشتر علوم انسانیِ اسلامی و رشد و پیشرفت آن هستیم. در عین حال، همچنان مهم ترین اولویت در عرصه علوم انسانیِ ...
علوم انسانی اسلامی به لبیک بدنه علمی نیاز دارد
می بینند و هرچه خارج از این فرهنگ علمی باشد از نظر آن ها سبب هویت بخشی و به رسمیت شناختن نیست به شکل طبیعی جدایی و واگرایی نسبت به او احساس می کنند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما زمانی موفق می شویم علوم انسانی را به عنوان مبنای تمدن اسلامی و شکل دهنده مناسبات اجتماعی، جامعه ساز و انسان ساز داشته باشیم که فرهنگ علمی جامعه ما بر اساس علوم انسانی اسلامی شکل بگیرد. یعنی بدنه مولدان ...
اسپینوزا؛ فیلسوفی عقل گرا و روش شناس | یک زندگی بدون آسایش
. به همین دلیل این معرفت ناشی از تجربه مبهم خوانده می شود و او معرفت از راه ادراک حسی [9] را غیر تام می پندارد. در این نوع از معرفت ذهن حالت انفعالی به خودش می گیرد و تصورات آن حاصل از قدرت فعال نیست. در این حالت ما چیزهایی درباره طبیعت اشیای خارجی می دانیم و یک آگاهی کوچکی نسبت به آن داریم اما به هیچ وجه معرفت تام به ذات آن نخواهیم داشت (همان). باید به این نکته توجه داشته باشیم که ...