تکنولوژی چاقوی دو لبه نیست / نمی توان تکنولوژی را غسل تعمید داد
سایر منابع:
سایر خبرها
آینده فلسفه از نظر یک فیلسوف آمریکایی
به این تمایزات بسیار ضعیف شده است. به نظر نمی رسد زبان آن قدر ساده و واضح باشد که بتوانیم به راحتی عبارات را در دسته بندی های ساده ای چون تحلیلی و ترکیبی، توصیفی و ارزشی قرار دهیم. یک علت آن، از میان رفتن اطمینان از کفایت این تمایزات است؛ خوش بینی کلی که ما می توانیم همه، یا حتی بیشتر مسائل فلسفی را با استفاده از روش های تحلیل فلسفی حل کنیم، اکنون فروکش کرده است. نتیجه اینکه اعتماد به نفس فلسفه ...
بررسی نظریه معنا از دیدگاه علامه طباطبایی در فصلنامه قبسات
به گزارش ایکنا، صد و نهمین شماره فصلنامه قبسات به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: تکانه هایی در میراث خداناباوری؛ نقدی بر رویکرد الحادی آنتونی فلو ، نظریه معنا از دیدگاه علامه طباطبایی ، تطوّر قاعده بسیط الحقیقة در فلسفه اسلامی و دستاوردها و نتایج آن ، آیت الله مطهری و نظریه اسلام فطری ، منطق سید قطب در وحدت پژوهی سوره های ...
فارابی گشت تازه ای در مسیر فلسفه ایجاد کرد
به کتاب فارابی، مؤسس فلسفه اسلامی که مجموعۀ مقالات من است. پنجاه، شصت سال پیش، در دانشگاه تهران به همت بزرگان علم و فرهنگ کشور سمیناری بین المللی در مورد فارابی برگزار شد. کسانی که به فلسفه اسلامی آشنا بودند، از هم وطنان و افراد نامداری از خارج کشور، از جمله محسن مهدی در آن حضور داشتند. من هم یک سخنرانی ایراد کردم، تحت عنوان فارابی، مؤسس فلسفه اسلامی . این استاد فلسفه با بیان این پرسش که ...
داستان پرحاشیه فست فود آمریکایی؛ وقتی انسان خودش را به عنوان هوش مصنوعی جا می زند
... با تمام این ها، رستوران های زنجیره ای بزرگی چون چِکِرز هنوز هم به تبلیغات گمراه کننده ی خود درباره ی استفاده از هوش مصنوعی در خدمات سواره ی خود ادامه می دهند؛ اما واقعیت این است که تا آماده شدن این فناوری هنوز هم راه درازی باقی مانده و تا آن زمان، گرفتن سفارش های راننده های گرسنه بر عهده ی هوش همیشه قابل اتکای بشری است. مقاله رو دوست داشتی؟ لایک نظرت چیه؟ ارسال نظر بوکمارک اشتراک گذاری مهدی بازیار دنبال کردن تبلیغات تبلیغات ...
معاون دفتر تبلیغات اسلامی: علوم انسانی مبتنی بر زیست بوم جمهوری اسلامی
پردازی توجه ویژه داشته باشد، بخش عمده ای از مسائل و معضلات جمهوری اسلامی حل خواهد شد. می خواهم این عبارت را استفاده کنم و از همه نخبگان و افراد صاحب فکر و ایده دعوت به گفتگو کنم که ما علاوه بر نیم نگاه کلانی که به حوزه تحول علوم انسانی، ایده علوم انسانی اسلامی و یا اسلامی سازی علوم داریم، باید توجه جدی و همه تلاشمان را معطوف به تولید علوم انسانی جمهوری اسلامی کرده و مسائل جمهوری اسلامی را پاسخ بگوییم ...
دیالوگ ها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
مقدم از بازیگران سینما و تلویزیون در این مراسم اظهار کرد: چقدر جای پرداختن به دیالوگ ها در ادبیات ما خالی است و آنچه ما از ادبیات کهن درباره ادبیات قصار می شنویم از دل سخنرانی ها برآمده و گاه به عنوان ضرب المثل کاربردی است. وی ادامه داد: کتاب حرف هایی که در ذهن مان می ماند که توسط یک بازیگر جمع آوری شده برای آحاد جامعه مفید است و باید در انتشار آن تلاش کرد تا همه مردم در هر جایگاهی آن ...
اعوانی: در دیدگاه ابن عربی، اصل تمام ادیان ولایت است
سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حمیدرضا حافظی : مراسم افتتاحیه همایش بین المللی محی الدین ابن عربی، میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر دوشنبه 20 آذر 1402 با حضور متفکرانی از ایران و روسیه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در ابتدا شهرام پازوکی به عنوان دبیر علمی همایش ضمن توضیحاتی درباره شکل گیری این همایش که از ایده های رئیس اسبق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بوده ...
همایش الهیات فرهنگ در فرهنگسرای خانواده برگزار شد
دارند نه صرفا به عنوان رهبر سیاسی صرف بلکه به عنوان یک انسان اندیشمند و متفکر. بنده امیدوارم بتوانیم همه از فضل و علم ایشان استفاده ببریم. سارا فلاحی، علی اکبر بسطامی، دکتر بهزاد علیزاده (نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی) سجاد صفار هرندی (رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی) علی هوشمند (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام) محمود شالویی (مشاور وزیر و رئیس انجمن آثار و مفاخر ...
انتقاد صریح فعال فرهنگی به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجموعه های حاکمیتی، دولتی و مردمی در حوزه فرهنگ تلاش کرده اند، اما به طور کلی نمی توان حد و حدود گذاشت و بگوییم که موفقیت از آن کیست؟ وی ادامه داد: تمامی این موارد را می توان چله تلاشگری شورای عالی فرهنگی عنوان کرد، اما مردم باید نمره قبولی به ما دهند. باور و ذهنیت غلطی در حوزه ازدواج حاجیلویی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره استحکام وضعیت خانواده ها، گفت ...
شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرارگاهی شدن می تواند پاسخگوی تحولات باشد
کردیم که گفتیم حل می کنیم. به من گفتند همه را بگذار کنار، فقط یک بند را حل کنید. گفتند برو فرهنگ بستن کمربند را حل کن و بعد دربارۀ بقیۀ بندها صحبت کنیم؛ شش ماه هم فرصت دارید. نایب رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: من گفتم این موضوع را هفتادروزه حل می کنم و نشان می دهم بالای 75درصد مردم کمربند خواهند بست. فقط خواهشم این است که مصاحبه ای دربارۀ این موضوع نکنید. دکتر قالیباف ...
نگاه ناقص به دین عامل بسیاری از مشکلات فرهنگی است
. بنده امیدوارم بتوانیم همه از فضل و علم ایشان استفاده ببریم. یادآور می شود، در این مراسم که سارا فلاحی، علی اکبر بسطام و بهزاد علیزاده، نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی) حضور داشتند، سجاد صفار هرندی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، علی هوشمند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، محمود شالویی، مشاور وزیر و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی حضور داشتند پیام دهشیری، رئیس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه و عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قرائت شد. انتهای پیام ...
فلسفه شکل گیری و تحولات 40 ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی
19 آذرماه سالگرد تأسیس شورایعالی انقلاب فرهنگی است، از این رو با غلامرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورا درباره فلسفه شکل گیری و تحولات 40 ساله شورا گفت وگو داشتیم. گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ پس از فروپاشی نظام پهلوی، نهادهای مختلف یکی پس از دیگری پا گرفت، اما فرهنگ حاکم بر نهادهای جامعه مخصوصاً نهادهای فراگیری مانند آموزش و پرورش و دانشگاه ها، مسأله ساده ای نبود که ...
تأثیر درک هویت انقلاب اسلامی در فهم مکتب امام
: کتاب مرآت انقلاب بدون پرداخت به جزئیات اندیشه و نگاه رهبری با نگاهی کلان نگر و فراشناختی به منظور طراحی چارچوب های کلی و تولید روش استخراج، به بررسی اندیشه رهبری و مکتب امام پرداخته است و در تدوین و طراحی روش موردنظر به ندرت از روش های آکادمیک غرب گرایانه استفاده شده و تا حد امکان شیوه های منظومه سازی مورد استفاده در حوزه فقه به کار گرفته شده است. فرهنگ افزود: در این اثر برای دستیابی ...
رواج جریان تفکیک در جامعه علمی کشور
دنیای مادی دانستند. البته این دیدگاه نیز جای تأمل دارد، زیرا نمی توان گفت دین به صورت کلی سخنی درباره مسائل مادی ندارد. رئیس جامعه المصطفی بیان کرد: برخی نیز دیدگاه تعامل میان دین و علم را مطرح نمودند به این صورت که علم می تواند مبانی و پیش فرض های خود را از دین اتخاذ کند و دین نیز متقابلاً می تواند از یافته های علمی برای بیان دیدگاه ها و اثبات دعوای خود استفاده نماید. بر اساس این نگاه، گویی علم و دین در عرض یکدیگر قرار دارند؛ اما بر اساس نظر برخی اندیشمندان معاصر، علم و دین در طول یکدیگر هستند و دین روح حاکم بر پیکره علم به شمار می آید. انتهای پیام ...
گفت وگوی تفصیلی| فلسفه شکل گیری و تحولات 40 ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی
تحولی اش را شروع کرده که بتواند بنابر اقتضائات گام دوم انقلاب به تعبیر مقام معظم رهبری قرارگاه حکمرانی فرهنگ و دانش کشور باشد. بنابراین انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی داشت و در نظام فرهنگی و حکمرانی کشور دانشگاه یک پدیده محوری و کلیدی است و فلسفه وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اینکه یک انقلاب همه جانبه در عرصه فرهنگ انجام دهد با پدیده دانشگاه شروع شد و طی این 43 سال شورا و ستاد انقلاب ...
تأکید بر استمرار پیشرفت های علمی و فرهنگی کشور تا استقرار تمدن نوین اسلامی
کارنامه ای مشحون از دستاوردها، توانمندی ها و تجربیات مهم و اثربخش در زمینه های مختلف فرهنگی، علمی، تربیتی و آموزشی این شورا هستیم. اساسا فلسفه و چرایی تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در نگاه نخست آن است که دو حوزه مهم و سرنوشت ساز فرهنگ و علم باید به دور از تلاطم ها و کشمش های روزمره، مدیریت و سیاست گذاری شود تا یک خطّ سیر معقول و منطقی در این دو حوزه مهم همواره مسیر حرکت را ترسیم کند اما متناسب با ...
هایدگر به روایت سال ها
.... بگذریم. 1935-1936 هایدگر در سال 1935 سرچشمه اثر هنری و سال بعد کتاب مهم ادای سهمی به فلسفه (درباره رویداد از آن خود کننده) ” را نوشت. این کتاب نماینده تفکر هایدگر متأخر بود. هایدگر در این دوره دیگر به تحلیل دازاین برای فهم هستی اعتقاد نداشت و معتقد بود که هستی همواره و در هر شرایطی امکان یا اجازه فهم از خودش را در اختیار انسان قرار نمی دهد و به نظر می ...
آیا با فیزیک کوانتوم می توان وجود خدا را اثبات کرد؟
.... قائمی نیا بیان کرد: دلیل دیگر اهمیت فیزیک کوانتوم برای فلاسفه و حتی دینداران، توفیقات زیادی است که به همراه داشته است. نکته دیگر اینکه وقتی ما گاهی با برخی دوستان درباره فیزیک کوانتوم بحث می کنیم به راحتی می گویند این ربطی به فلسفه ندارد اما به نظرم این تصورات ناپخته ای از فیزیک کوانتوم است چون فیزیک کوانتوم چهار مرحله پشت سر گذاشته است. در آغاز پیدایش، به عنوان حل مسائل جهانِ ...
صفر تا صد قوانین هوش مصنوعی اتحادیه اروپا؛ از ممنوعیت ها تا زمان اجرا
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از دویچه وله، هدف از قانون گذاری در این زمینه، دستیابی به هوش مصنوعیِ قابل فهم، شفاف، منصفانه، امن و سازگار با محیط زیست است. این مقررات مانع از فرصت های توسعه استارت آپ های هوش مصنوعی نمی شود. درباره چه چیزی قانون گذاری شد؟ تعریف اتحادیه اروپا از هوش مصنوعی به دوراز جانبداری و با در نظر گرفتن تحولات آینده تدوین شده است. بر اساس پیش ...
نگاه فیلسوفانه به شادی و شادکامی چه مولفه هایی دارد؟
زنیم؟ فلسفه شادکامی و تحقیقات مرتبط دیگر با شادکامی به چه کار ما می آید؟ چگونه می توان برای تصمیم گیری های مهمی، چون مهاجرت از مباحث نظری مرتبط با شادکامی استفاده کرد؟ در ارتباط با بخش اول، وقتی از شادکامی حرف می زنیم، از چه حرف می زنیم؟ گفت: رفتن به سراغ موضوعی به عنوان فلسفه آن، یعنی رفتن به سراغ مباحث نظری بنیادین درباره آن موضوع. یعنی چیز هایی که در علوم دیگر مانند روان شناسی ...
بازنگری ضرورت های احیاء و نوسازی پایگاههای فرهنگی نظام
ستاد پس از شکل گیری و انجام ماموریت های محوله ی آغازین خود، در نوزدهم آذرماه سال 1363 به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر شکل داده و در راستای نیل به مقاصد عالیه فرهنگی انقلاب، کامل گردید. آنچه در فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان گردیده، عبارت است از: "فهم و تبیین و تثبیت ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و بازآرایی مداوم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و پایش پیشرفت های فرهنگی کشور متناسب با ...
علوم انسانی اسلامی موانع و چالش ها
بنیان های فکر مدرن در عرصه هستی شناسی، انسان شناسی، انسان گرایی و غایات زندگی است. در گذشته علم به عنوان معرفت مطابق با واقع بود ولی علم مدرن دانش است نه معرفت . تمام تحولاتی که علم مدرن از عصر روشنگری تا کنون پیدا کرده است سبب نشد از پارادایم علم مدرن خارج شویم؛ با وجود همه تحولاتی که در فلسفه علم مدرن رخ داد ولی هنوز هم در بنیاد و عناصر فکر مدرن قرار داریم. هنوز همه چیز در خدمت انسان است، هنوز ...
اشتباه ابتدای انقلاب؛ بریدن از سنت علمی یک قرن اخیر را تکرار نکنیم/ قتل های زنجیره ای به حاملان فلسفه ...
موضوع انسداد و افول عظیم توانایی تولید فکردر ایران، در کافه خبر خبرگزاری با حضور دکتر امیرحسین ساکت استاد فلسفه دانشگاه تهران به بحث گذاشته شد. یکی از راه حل ها از نظر ساکت این بود که حکومت برای دانشگاهیان مصونیت قائل باشد. از نظر او تحولات اجتماعی، فرهنگ جدیدی را اقتضا می کند، اما کسانی که منافعی در نظم سابق جامعه دارند از این تحولات متضرر خواهند شد، و با توسل به فرهنگ و سنت های سابق در برابر ...
فقه را باید در بستر اداره جامعه دید/ هر تلقی ای از فقه نمی تواند در خدمت عدالت اجتماعی باشد/ معتقد به ...
بحث است که فقه در مقوله استقرار عدالت اجتماعی در جامعه چه نقش و کارکردی دارد. اگر فقه می خواهد در خدمت بسط عدالت اجتماعی باشد، هر تلقی ای از فقه نمی تواند کمک کار عدالت اجتماعی باشد. برای نمونه، اگر فقه کاملاً فردی باشد و وظیفه فقیه را صرفاً استنباط حکم شرعی بداند، کجا می تواند فقه را در خدمت بسط عدالت در جامعه و تغییر مناسبات اجتماعی موجود، به سمت مناسبات اجتماعی مطلوب قرار دهد؟ اما اگر فقه را ولایی یا حکومتی دیدیم، نه فردی، آنگاه فقه امکان و ظرفیت آن را پیدا می کند که در خدمت عدالت قرار گیرد. ...
دغدغه بسیاری از مدیران مدارس در این روزها
...> پرداختن فقط به آموزش هر چند با نمرات بالا، فرزندان ما را یک بعدی بار می آورد. موفقیت فقط پیشرفت در بعد علمی و مدرک گرفتن نیست؛ بلکه موفقیت، پیشبرد اهداف زندگی در همه ابعاد آن است. علم منهای ایمان زمینه پرواز را فراهم نمی کند. دانش آموزان باید هوش عاطفی داشته باشند دانش آموز سالم باید هم هوش علمی بالایی داشته باشد و هم هوش عاطفی و هیجانی بالا. اگر در کنار درس، مدرک ایمان و اخلاق ...
اپیکتتوس؛ برده ای که سببِ رهاییِ دیگران شد
رویکرد سقراطی است -کم رنگ شدن حکمتِ نظری و پرداختن به حکمتِ عملی. توضیح بیش تر این که فلاسفۀ پیش از سقراط به تبیین پدیده های عالمِ واقع علاقمند بودند و به بیان هالینگ دِیل (4) -مترجم و نویسندۀ بریتانیایی- تمایل به برون نگری داشتند، اما سقراط به راهِ دیگری رفت؛ انسان مدارانه از بیرون پرهیز و به درون نظرکرد و اخلاق را در مرکز فلسفه اش قرار داد. اپیکتتوس هم باور داشت که فلسفه را ...
کتاب های خودیاری راهنمای مکتوب برای ناشادی اند
های اخلاقی جدی ای هست که در این چارچوب قرار نمی گیرد. نمی توانید بگویید کانت در جست وجوی شادکامی است، چراکه شادکامی در اخلاق کانت جایگاهی ندارد. در نهایت، ضمن اینکه کتاب بدنه بحث های اخلاقی را در برمی گیرد، نمی توان گفت همه اخلاق را در این قالب آورده است. کتاب بیشتر بر این باور است که نگرش ما در شادکامی بسیار تعیین کننده است و آن را بافتار شادی می خواند. مک اینتایر یکی از ...