شُکوه عدالت علوی در نامه ای به فرماندار مصر
سایر منابع:
سایر خبرها
روز بیست و پنجم: این مال نابودت می کند
وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِیهِ نَارًا وَکَانَ ذَلِکَ عَلَی اللّهِ یَسِیرًا ﴿سوره نساء،30﴾ ای کسانی که ایمان آورده اید اموال همدیگر را به ناروا مخورید مگر آنکه داد و ستدی با تراضی یکدیگر از شما [انجام گرفته] باشد و خودتان را مکشید زیرا خدا همواره با شما مهربان است (29) و هر کس از روی تجاوز و ستم چنین کند به زودی وی را در آتشی درآوریم و این کار بر خدا آسان است(30) در این آیات قرآن درصدد ...
رجبی دوانی: ریشه فکری خوارج را در سبقت از ولایت باید جست وجو کرد/ چگونه حق طلبی به دنیاخواهی تبدیل شد؟
قبایل یمنی کوفه بود و بیشتر مردم کوفه هم یمنی بودند و سپاه حضرت نیز عمدتا از یمنی ها تشکیل شده بود. لذا توانست بر اراده امیرالمؤمنین (ع) و حتی سخنانی که مالک اشتر در دفاع از حضرت بر زبان می آورد، غلبه کند. وقتی قرآن ها به نیزه رفت، در درجه اول گروهی از اشرافِ قبایل و سیاسیونی که تداوم حرکت و سیاست امام علی (ع) را در تضاد با منافع نامشروع خود می دانستند و در پی یافتن فرصتی برای ضربه زدن ...
روز بیست و پنجم ماه رمضان؛ دعا و ترتیل قرآن
وَفَرِیقٌ فِی السَّعِیرِ ﴿ 7 ﴾ و بدین گونه قرآن عربی به سوی تو وحی کردیم تا [مردم] مکه و کسانی را که پیرامون آنند هشدار دهی و از روز گردآمدن [خلق] که تردیدی در آن نیست بیم دهی گروهی در بهشتند و گروهی در آتش ( 7) وَلَوْ شَاء اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِن یُدْخِلُ مَن یَشَاءُ فِی رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمُونَ مَا لَهُم مِّن وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ ﴿ 8 ﴾ و اگر خدا ...
قاری این سوره در جوار خداوند قرار می گیرد + صوت آیات
... تا هر ساحر ماهری را نزد تو بیاورند (37) فَجُمِعَ السَّحَرَ ةُ لِمِیقَاتِ یَوْمٍ مَّعْلُومٍ ﴿38﴾ پس ساحران برای موعد روزی معلوم گردآوری شدند (38) وَ قِیلَ لِلنَّاسِ هَلْ أَنتُم مُّجْتَمِعُونَ ﴿39﴾ و به توده مردم گفته شد: آیا شما هم جمع خواهید شد؟ (39) لَعَلَّنَا نَتَّبِعُ السَّحَرَ ةَ إِن کَانُوا هُمُ الْغَالِبِینَ ﴿40﴾ بدین ...
روزه داریِ معناگرایانه بهترین مجرای رزق های معنوی است
و اگر ادب نماید و با روزه داری لب از طعام و شراب بربندد و راه روزه داریِ معناگرایانه را بر خود هموار سازد، رزق های معنوی از سوی میزبانِ گشاده دست بر او جاری گردد. لب فرو بند از طعام و از شراب سویِ خوانِ آسمانی کن شتاب دَم به دَم بر آسمان می دار امید در هوای آسمان رقصان چو بید باش در روزه شکیبا و مُصِر دَم به دَم قوتِ خدا را منتظر کان خ ...
شیعه و دموکراسی؛ هدایات الحسام و آداب معامله والی با خداوند
که شیوه حکومت علوی را در پیش گرفته باشد. عهد مالک اشتر سفارش نامه نغز و پر مغزی است که امیرمومنان (ع) آن را برای مالک اشتر نخعی نوشت و او را که از سوی آن حضرت به حکومت مصر منصوب شده بود راه و آیین فرمانروایی آموزانید. این عهد سند بسیار عزیز و شریفی است که از روزگاران دور به دست ما رسیده و نه تنها از ارجمندترین وثایق کهن شیعه و بلکه از گرامی ترین اسناد سیاسی تاریخ اسلام است و حتی می ...
ویروس مبارک کرونا
تحولات گسترده ای که ایجاد می کنی، زمان را چنان گسترده می کنی و زندگی ما را چنان عمق می دهی که گویی چند صد سال زندگی کرده ایم و تجربه های فراوان اندوخته ایم و تحولات بی نظیری را به چشم دیده ایم. اکنون من چقدر خوشبختم از حضور در مجلسی که تو هم حضور داری و در بزمی که تو هم میهمان آنی! کرونای مبارک، لطفا با ما باش تا با تو در خانه نقاشی بکشیم، ساز بزنیم و برقصیم. تا با تو کتاب بخوانیم و با تو ...
عدالت علوی در جامعه اسلامی
خود در این خصوص نامه می نوشتند و هم در امر قضا توصیه هایی داشتند. بر همین اساس و به تعبیر رئیس قوه قضائیه، امروز کارگزاران در نظام اسلامی مسئولیت اجرای عدالت دارند و نباید تصور شود که اجرای عدالت فقط مربوط به قاضی در محکمه است. در ابتدا باید گفت که پیش نیاز هر نوع اصلاحات اجتماعی که برخی، نام های دیگری بر آن نهاده اند، عدالت اجتماعی است و مادامی که این مؤلفه به منصه ظهور نرسد، نمی توان انتظار ...
امیرمومنان برای چه حکومت را پذیرفت؟
اشخاص در حکومت دغدغه سه چیز را دارند: قدرت، مکنت، منزلت . این سه امر بسیار پر وسوسه است هرچند که سیاستمداران به زبان نیاورند. دغدغه اصلی همین هاست البته استنثا هم هست . امیرمومنان در کلام 131 نسبت خود با قدرت و مکنت را روشن کرده است. در این بیان با خدا هم سخن می گوید که این نگاه در میان مردم به شدت آسیب دیده بود و همه از حکومت همان را می فهمیدند و همان را می خواستند که رایج و حاکم شده بود ( قدرت ...
سیره حکومت داری امام علی(ع)
ماهو انسان پرداخته می شد. آنجا که ایشان در نامه به مالک اشتر می گوید: مردم دو دسته اند: یا برادر دینی تو هستند یا انسانی مانند تو. با همه مهربان باش و همچون گرگ خون آشام نسبت به مردم مباش! به همین دیدگاه اشاره دارد. پس ایشان حکومت را امری فراگیر می دانستند که باید همه آحاد مردمی را که در ذیل حاکمیت اش زندگی می کنند از مواهب خود برخوردار سازد. این اعتقاد و نگاه در تاریخ حکومت علی(ع) جنبه عینی دارد و ...
تبعات احساس نابرابری و تبعیض و خشم ناشی از آن، دامن همه را می گیرد/ گفتمان اصلاحات متهم به شکم سیری می ...
شفقنا- سخنگوی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه توجه به عدالت، چیزی جدای از باور حزب نیست، تاکید کرد: وقتی نقطه عزیمت سیاست اصلاحات، بر حقوق سیاسی مدنی گذاشته شود و ربط این شعارها و گفتمان با نان شب مردم معلوم نباشد، از نگاه توده های مردم به ویژه محرومان، تعبیر به دعوای قدرت یا شکم سیری می شود. ایرنا نوشت: حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیمه اردیبهشت ماه به مناسب روز معلم و کارگر و به سیاق سال ...
معرفی امام علی در 20 عنوان کتاب و کلام شعرا
محراب کوفه شد آن رهبری که کعبه بر او زادگاه بود یک عمر از رعیت خود هم ستم کشید اشک شبش به غربت روزش گواه بود دستش برای مردم دنیا نمک نداشت عدلش به چشم بی نگهان اشتباه بود هم صحبتی نداشت که در نیمه های شب حرفش به چاه بود و نگاهش به ماه بود مولا پس از شهادت زهرا غریب شد زهرا نه یار او که بر او یک سپاه بود وقتی که از محاسن او می چکید خون عباس را به صورت بابا نگاه بود "میثم!" هزار حیف که پوشیده شد ز خون رویی که بهر گمشدگان شمع راه بود غلامرضا سازگار 826/د102/ق منبع: ایبنا ...
ما شیعیان علی ع
محمدتقی رهبر _ عضو جامعه روحانیت مبارز پیامبر اکرم(ص) درباره سیره امام علی(ع) به عمار یاسر سفارش می کنند که ای عمار! اگر دیدی علی به تنهایی از یک راه می رود و تمام مردم به راهی دیگر، تو راه علی را برو، زیرا که او تو را از مسیر هدایت و رستگاری خارج نسازد. این سعادت ما شیعیان است که خود را پیرو و راهروی امیرالمومنین(ع) می دانیم؛ بزرگواری که معراج و شهادتش به لیالی گرانقدر قدر گره خورده ...
ماجرای بزرگترین آرزوی امام علی(ع) در سکوت آفتاب
، سلام بر فرشتگان خوب خدا عناوین فصول کتاب سکوت آفتاب است. حجت الاسلام دکتر خدامیان آرانی در مقدمه کتاب سکوت آفتاب نوشته است: آن روز را فراموش نمی کنم که این سخن مولایم علی(ع) را خواندم که او با خدای خویش سخن می گفت: خدایا مرا از دست این مردم راحت کن! باور این سخن برایم سخت بود. چگونه مردی مثل او آرزوی مرگ می کند؟ برای همین بود که تصمیم گرفتم به مطالعه و تحقیق بپردازم ...
انتقاد تندمسیح مهاجری از شورای نگهبان/ از عنوان جعلی "عدم احرازصلاحیت" استفاده می کنند تا اصل برائت دست ...
جایگزین آن کرده اند و با استفاده از این عنوان جعلی، خود را از پای بندی به اصل برائت نجات داده اند. البته آنها تصور می کنند خود را نجات داده اند ولی واقعیت اینست که هم خود را و هم کشور و ملتی را از مهم ترین اصل عقلی و شرعی و اخلاقی دور می نمایند و مهم تر اینکه بنیانی ترین پایه اعتقادی مردم را که عدالت است خدشه دار می کنند. عدالت، فقط اقتصادی نیست. سیاست، اخلاق، قضاء و اجتماعیات ...
آیت الله رمضانی: امام علی(ع) معجزه تربیتی رسول اکرم(ص) بود/ عدالت در شهادت امیرالمؤمنین(ع) عزادار است/ ...
تفاده کند، متاسفانه برخی از روشنفکران به این کتاب آسمانی بی مهری کردند، فاصله گرفتن از قرآن صامت و قرآن ناطق موجب گمراهی جامعه بشری و جامعه اسلامی است، کسی که بخواهد مسیر را به نحو شایسته طی کند، باید به معارف قرآنی یعنی توحید و آموزه های عقلانی بازگردد. وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) بین حکومت و عدالت جمع کرد، او حاکم عادلی بود که به واسطه عدل، شهید شد، امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) در خصوص ابن ملجم گفت که با اسیر خودت مدارا کن و با او مهربان و خوش رفتار و دلسوز باش، با وج ...
انتقاد از شعرهای سطحی و رویکرد صدا و سیما
کارهای بسیار درخشانی در این دو، سه دهه اخیر درباره و در مدح علی (ع)، شیوه زندگی ایشان و ماجرای شهادت شان هم به لحاظ نوع نگاه و اندیشه و هم به لحاظ زبان و هم به ویژه به لحاظ فنون بلاغی خلق شده است. امینی با اشاره به جایگاه مضامین دینی در شعر نو گفت: وقتی شیوه های جدید شعری همانند شعر نیمایی و خصوصا شعر سپید و آزاد به وجود آمد، تصور این بود که این شیوه های جدید شعری دیگر شاید خیلی به کار ...
مدیر حوزه علمیه مازندران تبیین کرد: مواسات و کمک مومنانه در گفتار پیامبر اعظم و اهل بیت(ع)
...، مساعدترین زمینه برای پذیرش عدالت و دوری از ظلم و ستم نسبت به همنوع خود است. حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با اشاره به اهمیت مواسات و تاکید پیامبر در توجه دادن به امور زمینه ساز مواسات گفت: حضرت رسول اکرم (ص) برای جریان سازی فرهنگ مساوات در میان مردم از هر عامل مثبت بهره می گرفتند. از باب نمونه، حفظ انسجام در جماعت به قدری برای حضرتش مهم است که شخصاً شانه های نمازگزاران را با دست ...
شاعر کوزه ها
رسد که خیام در سرایش رباعیاتی با موضوع کوزه، نیم نگاهی نیز به مفهوم کوزه در اساطیر داشته است: دی کوزه گری بدیدم اندر بازار بر پاره گلی لگد همی زد بسیار و آن گل به زبان حال با او می گفت من همچو تو بوده ام مرا نیکودار در تعبیر خواب: خیام کوزه را نمادی از انسان می داند. البته این نگاه انسانی به کوزه ریشه های اسطوره ای دیگری نیز دارد. برای مثال در علم تعبیرخواب، شکستن ...
تحقیر حاکمان کشورهای اسلامی؛ نتیجه غصب ولایت امیرالمؤمنین(ع)/خوئی:اسلام باید بهترین امت ها می شد
امروز بخش کوچکی از میراث ماندگارش، نهج البلاغه است که راه سعادت، کمال و رستگاری را نشان می دهد. جرداق به علاوه می نویسد که چه می شد پس از رحلت پیامبر، علی در جایگاهی که خدا و رسولش برای او تعیین کرده بودند، می نشست و مردم را از فیض دانش، معرفت و اخلاص خودش بهره مند می کرد؟ این پژوهشگر دینی افزود: نویسنده فقید لبنانی جای دیگری از کتابش می گوید درد بزرگ علی این بود که در زمانی زیست که زمان ...
به استقلال گل زدم 6 ماه محروم شدم!
این تیم بودند، اما در ادامه با وساطت یکی از اعضای هیات مدیره استقلال رشت رضایت نامه ام صادر شد. اولین جمله ای که علی پروین به تو گفت را به خاطر داری؟ او به من گفت برای اینکه پرسپولیسی شوی باید 300 هزار تومان هم پول بدهی. شما چه پاسخی به او دادید؟ در آن زمان تیم جنوب اهواز مرا می خواست و پول خوبی نیز به من می داد، به علی آقا گفتم من از این پول ها ندارم ...
یاد مرگ و ذکر معاد از نظر امام علی(ع) بالاترین ذکرهاست
حُلُولُهَا ؟ (نهج البلاغه، کلام 224) به خدا سوگند، اگر شب را روی خارهای سخت مانم بیدار، و از این سو بدان سویم کِشند در طوقه ای آهنین گرفتار، خوش تر دارم تا روز رستاخیز بر خدا و رسول در آیم ، بر یکی از بندگان ستمکار، یا اندک چیزی را گرفته باشم به ناسزاوار. و چگونه بر کسی ستم کنم به خاطر نفسی که به کهنگی و فرسودگی شتابان است و زمانِ ماندنش در خاک دراز و فراوان؟! در این سخن، امام (ع) به ...
کرونا خانواده های ایرانی را فقیرتر کرد
محور آمارتیاسن مورد توجه است آن است که به جای پایه اطلاعاتی درآمد که در نگاه متعارف درآمد و ثروت هدف نهایی تلقی می شود، می گوید درآمد و ثروت چیزی جز ابزاری در خدمت انسان نیستند، و انسان محور و مدار توسعه است. منظور شما الگوی های اومانیستی است که در فضای فکری بین المللی بعد از رنسانس مطرح شده است؟ مراد از انسان در نظریات آمارتیاسن هم توده مردم است و آن نگاه اومانیستی که اشاره ...
خلاصه مقالات بیست و هفتمین شماره فصلنامه سیاست متعالیه
اصناف سه گانه حکومت که مبنای تقسیم آن به نوعی ناظر بر نگاه وی به قلمرو سیاست و رابطه دین و اخلاق با آن است، تحلیل گردید. بایسته های اخلاقی رفتار حاکمان در سه ساحت رابطه با خدا، خود و مردم به تفکیک بیان شد و بایسته های اخلاقی رفتار وزیران علاوه بر سه ساحت مذکور در دو ساحت ارتباط با حاکم و ارتباط واسطه ای میان مردم و حاکم نیز مورد تبیین قرار گرفت. نتایج نشان داد کشفی ذات و سرشت قدرت را نه ...
مواضع علمای شیعه در "یوم النکبه"؛ از تحریم کالاهای یهودی تا پیشنهاد آیت الله کاشانی به اروپاییان
در تبعید به سر برده بود، میدان دار مخالفت با اقدام یهودی ها شد. آیت الله کاشانی که توانسته بود توده های مسلمان را جذب کند، مردم را به حمایت از فلسطین فراخواند و اجتماعات عظیمی به این مناسبت تشکیل شد. ** اعلامیه آیت الله کاشانی: دولت یهودی کانون مفاسد بزرگ برای مسلمین خواهد بود آیت الله کاشانی در اعلامیه ای که در روز 11 دی 1326 منتشر کرد، اظهار داشت: بسم الله الرحمن الرحیم ...
نخستین سنگ محک رویکرد فرهنگی مجلس یازدهم
به گزارش ایکنا، انقلاب اسلامی بیش از آنکه به منزله انقلابی اقتصادی یا متکی به تحرکات مسلحانه شناخته شود، انقلابی فرهنگی و برپایه حضور و مشارکت توده های مردم است و همین باعث می شود که انتظار عمومی از جایگاه فرهنگ در نظام برخاسته از این انقلاب بسیار فراتر از جایگاه و میزان توجه فعلی به این حوزه باشد. این امر هم بدین دلیل است که حوزه فرهنگ در واقع حوزه ارزش ها، آرمان ها و هویت یک ملت است که حتی بر ...
ادعای افطاری لاکچری فراکسیون زاگرس نشینان برای کرسی نائب رئیسی نماینده کرمانشاه
اسامی گردانندگان این ضیافت می کند. توکلی در این نامه آورده بود: در ادوار اخیر مجلس برای تصرف مناصب قدرت در مجلس، نمایندگانی به ضیافت های اشرافی در مکان های گران قیمت دعوت می شدند که میزبان یا میزبانان از نمایندگان جاه طلب گدای رأی بودند که ظاهراً در این دوره نیز تکرار می شود. بی شک این رفتار اموی در این دوره زشت تر و شرم آورتر است چون ادعای اصولگرایی هست و ملتی که این خانه را به عاریه به ...
آیندۀ کرونا مجهول است/مسئولین مردم را به وقت قرنطینه نکردند/ کرونا وضع مساجد و جمعه و جماعت ما را کم رنگ ...
عاص و باید در ایام مبارکی چون شب های قدر و رمضان ترور شوند و 17 رمضان را برای این کار زشت خود انتخاب کردند دو نفر از خوارج به دمشق و قاهرۀ مصر رفتند و ابن ملجم نامرد به کوفه آمد. امام علی (ع) در 17 رمضان یا 19 رمضان به مسجد کوفه رفت و بعد از وضو دستانش را بلند کرد و فرمود: طلقت الدنیا ثلاثاً پروردگارا تو شاهد باش دنیا را طلاق دادم به طلاق ثلاثه و هیچ گونه عشق و تعلقی نسبت به دنیا ندارم ...
به نشر و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 15 عنوان کتاب مشترک چاپ کردند
تبیین دقیق آن است. سعیدی در ادامه با اشاره به کتاب فیلم نامه ! تاریخ سینمای ایران به کوشش محمد حسن شاهنگی از زیر مجموعه کتاب اندیشه مرکز پژوهش های جوان گفت: این اثر با نگاه به دو جریان اصلی در سینمای قبل از انقلاب به عنوان جریان وارداتی از هند و جریان تقلیدی از سینمای اروپا، پژوهش های درخور توجهی ارائه کرده است. آدرس را عوضی داده اند ؛ غرب و پایان تاریخ نیز نوشته غلامعلی سلیمانی از اعضای ...