انسان با نیروی عقل می تواند نیروهای پست و حیوانی را کنترل کند
سایر منابع:
سایر خبرها
عمل به دستورات الهی عامل رشد عقلانی در انسان است
جاودان با بیان اینکه یکی از برترین نیروها در انسان عقل او است، عنوان کرد: اگر انسان بر روی قدرت عقلانی خود تمرین کند می تواند آن را به کمال برساند و نیروهای پست حیوانی را هم تحت لوای حق به کار گیرد. استاد حوزه علمیه ادامه داد: رشد عقلانی بستگی به این دارد که شما بر روی همه اعمال خود دقت داشته باشید که طبق دستورات خداوند باشد. وی با بیان اینکه انسان ها یا بر اساس شهوت و هوس یا ...
ترتیب آموزشی حجاب؛ حیا و شکوفایی عقل / به جای امر به باید، برای تبلیغ دین زحمت بکشیم
می آورد و این قانون زندگی است که باید آن را به مردم آموزش داد. وی با تأکید بر لزوم آموزش و بیان اهمیت عفت در کلام و رفتار، گفت: لازم نیست به صورت مستقیم به مردم بگوییم عفیف باشند بلکه اینکه به مردم آموزش دهیم که حرف های زشت نزنند، از کلمات صحیح و ارزشمند در کلام خود استفاده کنند، همین موضوع به افزایش عفت عمومی جامعه منجر خواهد شد. شهیدزاده در پاسخ به این سؤال که چرا این نگاه ...
تدبر در قرآن کریم
...> خلاصه و نتیجه تدبر شاید این باشد که مؤمن باید دیگران را به ویژه خانواده خود را به نیکی و نماز سفارش کند، همان گونه که پیامبر (ص) همه را هدایت می کرد، اما بدون اجبار در عمل. – درباره: وَلِکُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا (یا موضوع مقامات انسان و عامل آن) نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِلَیْهِ یَصْعَدُ ...
تو می خواهی راهت را از من بپرسی؟
فاعلیت اخلاقی هستیم. اما جهانی که ما را احاطه کرده است، فاقد همه این ویژگی هاست. ما در جهان بیگانه ایم. فیلسوف اگزیستانس این پیش فرض مهم افلاطونی را که جهان به زبان ریاضی و لذا فهم پذیر است، به چالش می گیرد. تمدن و فرهنگ غرب قرن ها بر مبنای این پیش فرض بنیادین شکل گرفته بود که جهان علی الاصول فهم پذیر و عقل پذیر است. ممکن است که ما انسان ها هر از گاهی با معمایی در این جهان روبرو شویم، اما معما ها ...
مجید معارف: اخلاق به بهانه فقه منزوی نشود
بازگوکننده چه نوع زیست اخلاقی است و چه قرائتی از اخلاق را ارائه می دهد؟ تردیدی نیست که اخلاق، اعم از فردی و اجتماعی در قرآن کریم جایگاهی بسیار بزرگ و متعالی دارد و آیات اخلاقی به دو صورت آمده است، یک دسته آیاتی که به صورت صریح یک فضیلت یا حکم اخلاقی را بیان می کنند، مثل .. وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا؛ و همه باید به عهد خود وفا کنید که البته (در قیامت) از عهد و ...
تبیین سه مرحله اعتقادی، اخلاقی و عملی عفاف/ سقوط تمدنی با گسترش فساد
د انسان قرار داده تا از آن بهره مند شود اما در چارچوب قانون و مقرارت، همانطور که حقوق دیگری نیز انسان دارد مانند حق مالکیت اما باید در چارچوب مقررات و حفظ حقوق همه از آن بهره مند شود. اسلام نیامده تا التذاذات انسان را محدود کند بلکه می خواهد چارچوبی به آن دهد که همه انسان ها بتوانند با همه ظرفیتهایشان از این بهره های الهی به صورت مناسب استفاده کنند. مرحله دوم؛ بخش اخلاقی ما ...
آیا چشم زخم واقعیت دارد؟
توسلاتی از اهل بیت در دفع چشم زخم وارد شده است که به فرمان خداوند می تواند جلوی تاثیر نیروی مغناطیسی چشمها را بگیرد: 1- یاد کردن خداوند: امام صادق(ع) فرمود: هرکس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شد خدا را یاد کند زیرا وقتی خداوند را یاد کند ضرری به برادر مومنش نمی رسد [7] 2- گفتن تبارک الله احسن الخالقین: امام صادق(ع) فرمود: کسی که چیزی از برادرش او را ...
خلاصه کتاب فضای مجازی از دیدگاه آیات و روایات به قلم حجت الاسلام سید تقی حسینی
تر از همه، عقاید است. اگر عقاید سست یا نابود شد، احکام و اخلاق مفهومی نخواهند داشت. 1 سطحی نگری سطحی نگری در حقیقت نبود فکر واندیشه است.آنچه هست شبه فکر است سطحی نگری همان زود باوری است.مشکل افراد سطحی نگر این است که بسیار سریع مغلوب و مطیع مخاطب خود می شود. هرکس با او روبرو می شود، با او همراه می شود. در این صورت انسان سطحی نگر بسیار مضر و خطرناک می شود. افراد سطحی نگر در ...
قطب الدین صادقی: عده ای می خواهند با نام سمندریان برای خود شناسنامه درست کنند
. دنبال تلنگر زدن انسان ها و بردن آنان به سمت معرفت، دانش، تعقل و تحلیل است. برای همین سمندریان علاقه خاصی به اجرای این نمایشنامه داشت. انتقاد از نمایش های پر زرق و برق و فاقد تعقل چه قدر در تئاتر توانستیم ادامه دهنده راه استاد سمندریان باشیم؟ او آموزگار و کارگردان خوبی برای تئاتر ما بود. امیدوارم جوانان ما این الگو را حفظ کنند. من شیوه های کاری و فکری ایشان را در ...
حجاب موثرترین حربه برای آرامش روانی زنان
اطقاء شهوت ها باشد. وی افزود: اهمیت حجاب زن از آن جهت است که نه تنها حافظ اخلاق تجسم تقوی و عفت در سطح جامعه است بلکه وجود چنین حکمی در اسلام نوعی احترام گذاردن به زن مسلمان و محفوظ نگهداشتن وی از نگاه های گناه آلود مردان است. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: افسردگی حاد، اضطراب، تنش و استرس، از بیماریهای روانی دوران معاصر است که ساختار وحدت یافته شخصیت انسان را از بین می برد، قدرت ...
زندگینامه خواندنی داریوش ارجمند بازیگر سرشناس ایران+تصاویر
دانشگاه مشهد بودم. طرفدار تیم استقلال و رنگ آبی هستم و در زمان مدیرعاملی دکتر افشار زاده بعنوان مشاور فرهنگی باشگاه استقلال انتخاب شدم. حس وطن دوستی همه جای ایران سرای من است، من عاشق ذره ذره خاک این مملکتم از کویرش تا جنگلش، از بندرش تا کوه هایش، اما بیش از همه عاشق کویرش هستم. من در بم فیلم جست و جوگر و مسافر ری را بازی کردم در آنجا دیدم که نخل و درخت پرتقال ...
تأکید آیت الله خوشوقت بر حفظ چادر و حجاب برای تمام خانم ها/ چادر معمولی را تغییر ندهید
، چادر با شکل و فرم ساده آن هرچند هنوز هم مورد استفاده است، اما کمتر دیده می شود. خبرگزاری تسنیم بخشی از سخنان ارزشمند محروم آیت الله عزیزالله خوشوقت رحمه الله علیه، استاد اخلاق و عالم دینی، را در خصوص انواع چادر و تغییر شکل ظاهری آن مورد بازخوانی قرار داده است تا نظر این دانشمند اسلامی در خصوص تغییر فرم ظاهری چادر ساده مورد توجه قرار گیرد. آیت الله خوشوقت در بخشی از نظرات خود اعلام ...
مصاحبه مهمّی با پیشوای بزرگ شیعیان جهان
آرشه تنگ پس از اظهار خوشوقتی و تشکر از پذیرفته شدن حضور ایشان خواستار شد تا به سئوالات ایشان پاسخ فرمایند. آیت الله اظهار خوشوقتی فرمودند. آرشه تونگ: آیت الله چرا استعمال الکل و مواد خمری در مذهب اسلام قدغن شده است؟ جواب: انسان به سبب داشتن عقل اشرف مخلوقات شناخته شده و منظور از خلقت وی همانا پیمودن راه تکامل در خداشناسی می باشد ودیعه گران بهای شعور و عقل که خداوند به ما داده برای ...
حجاب راهی برای سالم سازی جامعه
زندگی اش سودمند خواهد شد؛ هیچ میل و گرایشی در انسان بی هدف و بی جهت قرار داده نشده است. پوشش، مهم ترین عامل تعدیل و کاهش این میل است. امام علی(ع) می فرمایند: زَکاةُ الجمالِ، العفاف؛ زکات زیبایی، عفاف است. جمال خدادادی زن یک نوع سرمایه رحمانی است که باید به جا و درست مصرف شود. زکات این جمال، پوشش و عفاف است. امتناع از جلوه گری در مقابل نامحرم، موجب کنترل این غریزه و حفظ حریم شده، با ...
اسراف؛ بزرگ ترین آفت جوامع اسلامی
و وجدان انسان از اسراف نفرت دارد. رحیمی با بیان این که تنبلی ها، ناآگاهی ها، غفلت ها و رفاه زدگی ها است که زمینه را برای اسراف هموار می کند، افزود: اسراف همیشه و همه جا بر پیکر اخلاق، اقتصاد و سلامتی فرد و جامعه ضربه وارد می کند. وی با اشاره به این که در شرایط کنونی جامعه اسلامی که فشار استکبار برای تحمیل و تشدید فقر بر امت اسلام، هر چه بیشتر شده است، اسراف گناه کوچکی نیست ...
خواسته های انسان نباید مانعی برای طاعت الهی شود
را از ذکر جسمی معاف نمی کند چراکه همه وجود آدمی ملک خداوند است و کسی نمی تواند بعد از وصل دست از عبادت بردارد. آیت الله صدیقی با تأکید بر اینکه اهل بیت(ع) در محبت الهی تمام و کامل بودند، عنوان کرد: قلب این بزرگواران عرش و ظرف مشیت الهی است و خداوند بر قلوب آنان تصرف و استقرار دارد. تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ادامه داد: انسان باید از حق تعالی تمنا کند که عمرش در مسیر ...
اهداف چندمنظوره در شُرور-بخش سوم و پایانی
در بسیاری از موارد، راهنمایی عقل عادی برای تشخیص مصادیق خیر و شرّ کافی نیست و همین امر، دلیل نیاز به وحی الهی و تشریع احکام دینی است. در اینجا این سؤال مطرح می شود که با توجه به اختلاف مردم در استفاده از عقل و در دسترسی به محتوای وحی، چگونه همه انسان ها می توانند شناخت صحیحی نسبت به همه وظایف عقلی و تکالیف شرعی پیدا کنند تا زمینه انتخاب صحیح در هر مورد برایشان فراهم شود؟ پاسخ استاد ...
جامعه ای که حجاب اسلامی نداشته باشد فقر و بدبختی در آن نفوذ می کند
از یک حیوان هم پست ترند و انگیزه دوم من این است که خود قرآن مجید می فرماید: والتقوا فتنه لا تصیین الذین ظلموا منکم خاصه و اعلموا ان الله شدید العقاب و بترسید از آن روزی که عذاب الهی فرا رسد که مخصوص ظالمان نیست بلکه مظلومان را نیز در برمی گیرد، ظالمان را به خاطر ظلمی که کرده اند و مظلومان را به خاطر اینکه زیر بار ظلم رفته اند. و اگر ما انسان هایی که در این جامعه اسلامی زندگی می کنیم ...
فلسفه شرور و بلایا و وظیفه ما (2)
سد که خود آن هم مراتبی دارد و تدریجاً از قوه به فعل می رسد. روشن است که تکامل عقل برای همه انسان ها یکسان نیست. نگاهی به جامعه و تاریخ کافی است دریابیم که انسان ها بسیار متفاوت هستند، هم از لحاظ استعدادهای ذاتی برای تعقل و هم از لحاظ شتاب تکامل. آن قدر این مراتب زیاد است که قابل احصا نیست و تنها به وسیله مفاهیم کلی و مبهمی می توان آنها را دسته بندی کرد. * ضرورت وحی برای تشخیص خوب و بد ...
معیارهای کنترلی عدالت اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی
...> دکتر سید محمدرضا بهشتی ادامه داد: در اندیشه ی مرحوم شهید آیت الله بهشتی با مقدماتی که عرض کردم همه ی این مراتب را ملاحظه می کنیم: عدل در ساحت الوهیت؛ عدل در ساحت جهان شناسی و بروز هستی شناسی در جهان شناسی؛ عدل در ساحت و مناسبات بین انسانی؛ آن هم در قلمروهای مختلف روابط بین انسانی مطرح است. مسئله ی عدل و عدالت در حوزه ی اخلاق مطرح است و دوباره به سراغ عدالت در حوزه ی سیاست، حقوق، اقتصاد و... حرکت می ...
باید با دید دلسوزانه و معالجه سراغ بدحجاب ها رفت
...، لباس هایشان ریخت و برهنه و شرمنده شدند و شروع کردند با برگ درختان خود را پوشاندند، بعد خدا همان جا هشدار می دهد بنی آدم مواظب باشید شیطان شما را فریب ندهد . آیت الله شیخ بهائی در ادامه اظهار داشت: کار شیطان در قدم اول این است که انسان را به مرز برهنگی ببرد و هر چه به مرز برهنگی نزدیک تر کند، شورش هیجانات حیوانی در انسان بیشتر می شود و انسان برای گناه و پرده دری آماده تر می شود و ...
دیدار جمعی از فعالین حوزه عفاف و حجاب با نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان
خصوص ضرورت اقنای فکری مشخص خواهد شد. وی در پایان با بیان نکات معنوی در باب عفاف و حجاب، افزود: دل انسان باید عفت داشته باشد زیرا این مقوله بازدارنده از گناه است؛ همانگونه که در علم اخلاق حیا درونی است و بازتابش به عنوان حجاب در ظاهر نمایان می شود. انتهای پیام/ منبع: اصفهان شرق ...
بررسی استنادات قرآنی ملاصدرا در فصلنامه اندیشه نوین دینی
بررسی آثار روشنفکران معاصر چهار دلیل بر مدعای آن ها بدست آمده است که عبارت اند از: نفی عقل منبعی، ابزارانگاری محض عقل، وجود ویژگی های برتر در اصالت عقل و دین سنتی ناآزموده. تلاش شده است ادله مذکور به شیوه تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گیرند. نادیده انگاشتن کارکردهای مختلف عقل، نفی شریعت و نگاه کارکردی به دین، ارائه تصور نادرست از انسان و توانایی های عقلانی او و همچنین نقض غرض الهی از ارسال رسل از ...
به این مردم طوری خدمت کنید آن طوری که این مردم دلداده اسلام و انقلابند
ذلت شماست و ما به انتظار جشن نابودی شما نشسته ایم و تا آنجا مطالبی که گفته شد جهان بینی الهی مرا که اقتباس از قرآن و رهبر و فطرت می باشد تشکیل می دهند. به همه شما اجر مجاهدان واقعی فی سبیل الله را بدهد. اما شما برادران عزیز انجمن اسلامی روستا! برادران متعهد و مؤمن به اسلام و قرآن و انقلاب اسلامی! سلام علیکم جمیعاً و رحمه الله و برکاته؛ خداوند ان شاءالله شما را در مسیر اعتلای کلمه توحید ...
موضوع کار پیامبر(ص) انسان بود
ارزش قائل بود. او انسان ها را باور داشت و می دانست همه انسان ها، دنیایی از استعدادهای متنوع و متفاوت هستند؛ لذا رسول الله(ص) فرمود: اَلّناسُ معادِنُ کَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّهِ یعنی انسان ها مانند معدن های طلا و نقره هستند. امیرالمؤمنین(ع) نیز در خطبه اول نهج البلاغه فرمود: خدای متعال پیامبر(ص) را فرستاد لیُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ تا گنجینه های خرد را در میان انسان ها شکوفا کند ...
عضو خبرگان: مشکلات به خاطر انتخاب غلط است
کمک نمی کردند برخی مشکلات همچنان باقی بود. دولت وضعیت اقتصاد را سرو سامان دهد امام جمعه تاکستان با انتقاد شدید از وضعیت بد اقتصادی و معیشتی مردم گفت: در این زمینه نقد جدی بر دولت دارم و به نظر می رسد بسیاری از مدیران اقتصادی دولت تخصص و توان لازم را ندارند که وضعیت کشور به این شرایط رسیده است. وی گفت: متأسفانه معنویت و اخلاق هم در کشور آسیب دیده و مسئولان باید به ...
فیلسوف مسلمان در سلوک خود از هر روش تفکری می تواند استفاده کند
فیلسوف و متفکر مسلمان، درون سلوک خود، از هر روش تفکری می تواند استفاده کند. روش تفکّر وقتی در جریان سلوک به کار می رود و در راه درست قرار می گیرد، به آب زلال و پاکیزهٔ غایت تظهیر می شود. به گزارش شیعه پرس، کتاب درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی ، تألیف نصرالله حکمت، استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شهید بهشتی به همت انتشارات الهام به چاپ دوم رسید. در ادامه بخشهایی از این کتاب ...
رسانه ها مروج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باشند
اسلامی اشاره کرد و گفت: همه ارگان های مختلف فرهنگی، آموزشی، تربیتی و خانواده برای گسترش و نهادینه کردن این فرهنگ مسوول هستند. وی بر رعایت حجاب و پوشش اسلامی به عنوان یک امر واجب تاکید کرد و گفت: رعایت نکردن حجاب و عفاف یک امر حرام است و فردی که حجاب و عفاف را رعایت نکند یک گناه و معصیت اجتماعی انجام داده است. همتیان با تاکید بر اینکه مردان و زنان ما در نظام اسلامی عفیف هستند ...
جایگاه بصیرت در سپهر اندیشه قرآنی
یارانش برمبنای بصیرت معرفی شده: قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِیرَهٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی: بگو این طریقه و راه من است که من و هرکس پیرو من است، برپایه بصیرت و بینایی به سوی خدا دعوت می کنیم. تفسیر نمونه این گونه معنا می کند: من این راه را بی اطلاع یا از روی تقلید نمی پیمایم، بلکه از روی آگاهی و بصیرت، خود و پیروانم همه مردم جهان را به سوی این طریقه می خوانیم. ...