سایر خبرها
انسان های ظاهربین به کامیابی دنیا دل می بندند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز در نخستین جلسه درس خارج فقه سال تحصیلی جدید که در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: در فرازی از دعای مکارم الاخلاق آمده، بارالها؛ روزی من کن فوز در روز قیامت را. وی درباره فوز، عنوان کرد: برخی فوز را انجام افعال خیر و اجتناب از اعمال شرور بیان می کنند و بعضی دیگر نیز ...
بی بصیرتی انسان ها به حرکت های اسلامی در طول تاریخ آسیب زده است
تبلیغات اسلامی مشگین شهر در این راستا تصریح کرد: البته بر اساس آموزه های اسلامی دل بستن به امور دنیوی مذموم است که موجب غفلت انسان از خدا می شود. صمدی بی بصیرتی و عدم معرفت نسبت به فانی بودن امور دنیوی را عامل اصلی گمراهی انسان ها دانست و اظهار داشت: در تاریخ اسلام به ویژه در ماجرای عاشورا شاهدیم که برخی از خواص بی بصیرت به سبب گرایش به امور دنیوی، به حرکت های اسلامی آسیب وارد کردند. ...
چرا خداوند از ما روی برگردانده است؟
السلام سوال کرد که منظور از غضب خدا چیست؟ حضرت در جواب ایشان فرمودند : غضب خدا همان عقاب الهی است ( که آثار گناهان خود شخص می باشد ) و هرکس که بگوید خدا از حالتی به حالت دیگر تغییر کرده است صفت مخلوق را به خداوند نسبت داده است. ( اصول کافی / ج1 / ص110) در تفاسیر نیز ذیل آیه شریفه 39 سوره فاطر به این مطلب اشاره شده است: این نکته نیز لازم به یادآوری است که خشم و غضب در مورد پروردگار ...
اصلی ترین راه کسب آرامش
اگرچه یکی از مصادیق روشن یاد خداست. زیرا آنچه مهم است به یاد خدا بودن در تمام حالات خصوصادروقت گناه است. قرآن کریم درباره افرادی که گرفتار آتش دوزخ می شوند، می فرماید: وَرضُوا بِالحَیاةِ الدُّنیَا وَاطمَأَنّوا بِها ؛ یعنی : اینها به دنیا بسنده کرده، راضی و مطمئن شدند، در حالی که دنیا متاع فریب است: وَمَا الحَیاةُ الدُّنیَا إلاّ مَتاعُ الغُروُر یعنی : دنیا متاع فریب است و انسان را می فریبد ...
فسق اقتصادی از نظر قرآن
گریبانگیر جامعه اسلامی شود و خدا نسبت به این افراد و ساکتان، غضبناک شده و آنان را نابود سازد. مترفان، مجرمان جوامع از نظر قرآن، بزرگ ترین مجرمان هر جامعه مترفان آن هستند. مترفان افرادی هستند که از لحاظ اقتصادی در شرایط بسیار خوبی قرار دارند، ولی گرفتار رفاه زدگی فکری و رفتاری و اخلاقی هستند و نعمت های خدا را به درستی به کار نمی گیرند، بلکه در مصرف اسراف و تبذیر می کنند. این گروه از افراد ...
تفسیری درباره آیه فَادْخُلی فی عِبادی، وَ ادْخُلی جَنَّتی
دارد هیچ اعتراضی ندارد، بلکه آنها را کاملا بجا و درست می یابد؛ و روشن است که کسی که نسبت به خداوند و شؤون خدائی خداوند راضی باشد خدا هم از او راضی خواهد بود و لذا چنین نفسی در ادامه، با عنوان مَرْضِیَّه ستوده شده است؛ البته در برخی روایات، متعلَق اطمینان ولایت امیر المؤمنین معرفی شده که این نیز در همان راستا است؛ زیرا از طریق ولایت امیر المؤمنین و اهل بیت است که انسان می تواند هدایت های ارشادی و ...
فقط مسلمانان به بهشت میروند؟
حکیم و عادل بعد از آن که راه حق را برای انسان ها تبیین نمود (توسط حجت های باطن و ظاهری) آن گاه آنان را به حساب و کتاب عمل فرا می خواند. (ماکنا معذّبین حتی نبعث رسولاً) به مقتضای این آیه کسانی که حجت بر آنان تمام نشده است و نتوانستند دین حق را بشناسند و در نتوانستن تقصیری نداشتند، از این جهت مشمول عذاب الهی قرار نمی گیرند. 4 - در فرهنگ اسلامی کفر چند معنا دارد که یکی از آن ها ...
بلایا و نسبت آن با معنای زندگی
دارد ولی بلایا باعث می شود انسان در رسیدن به هدف خود دچار مانع شود. در این صورت چگونه باید با بلایا برخورد نگرشی و انگیزشی و روشی داشت؟ ب- تاثیر بلایا بر هدف خارجی چیست؟ اینجا چون هدف به عنوان ماالیه الحرکه وجود دارد و از پیش تعیین شده است، سوال می شود که بلایا چگونه می تواند ما را به هدف خارجی برساند و در فرآیند رسیدن به هدف نقش بسترسازی ایفا کند؟ 2.معنا به مثابه ارزش ...
تربیت کودکان از دیدگاه پیامبر
.... ترحم به هر فردی، متضمن اجرای تمام حقوق و مزایا درباره او است. اسلام برای آنکه توجه مردم را به کودک جلب کند، سختی و مجاهدت مربیان در راه تربیت و رفاه و آسایش و تأمین حوایج کودکانشان را عباد و جهاد در راه خدا می داند. از امام رضا(علیه السلام) روایت شده که مردی به حضور پیامبر اسلام9 رسید و عرض کرد: حق این فرزند بر من چیست؟ فرمود: اسم و ادب او را نیکو گردانی و او را در جای شایسته خویش قرار دهی ...
خانه دیگر سیاه نیست
خدا کرد چیزی به زبان آورم همانا که هیچ قلمی نیز نمی تواند زندگی او را بر روی صفحه نقش ببندد. زمانی که قشر مجذومان را نیازمندتر از سایر بیماران دید، برای ادامه حیات به مظلوم ترین و محروم ترین انسان ها که کسی حاضر نبود حتی نگاهی به آن ها بیندازد، انس و الفت گرفته و به لقب "پدر جذامیان ایران" مفتخر شد. رفتن پدر یتیمان و جذامیان در تمام دنیا صدا کرد و تمامی اقشار جامعه از جمله مقام ...
نقش دین در رفع بحران های انسانی
واقعی زن در جهان،امروز معیار و ملاک خوبی و بدی لذت گرایی و سوداگرایی مادی است دعوت انسان از ارزش های و فضا یل والای انسانی و مبارزه با نفس اماره بی معنا شده است و رذایل اخلاقی براساس این ملاک ها توجیه اخلاقی پیدا کرد ه اند ریشه این بحران اخلاقی غفلت از ساخت غیر مادی انسان و فضایل فطری او و عدم توجه به خدا وتعالیم پیامبران الهی می باشد راه برون رفت از این بحران آن است که بار دیگر آدمی به خود رو کند و ...
دو هدف الهی و انسانی جهاد در اسلام
یکی از اهداف جهاد در اسلام دفاع از مظلومان و مستضعفان در برابر جبهه ظالمان و مستکبران است و این امر هم از این منطق نشئت می گیرد که اولین و اساسی ترین حق انسان ها، حق حیات سالم است که از آزادی فطرت پاک انسانی سرچشمه می گیرد و لذا اگر کسی بخواهد این حق را از انسانی سلب کند وظیفه اسلامی حکم می کند که از مظلوم در مقابل ظالم دفاع کرد؛ آیه 75 سوره مبارکه نسا نیز این بعد از جهاد را مورد توجه قرار داده و ...
چالش های دین و معنویت در تمدن مدرن
تاریخی در صورتی رخ می دهد که وجود انسانی، فاقد چارچوب های معنا بخش و نظام اعتقادی که حس جهت یابی و سمت و سوی حرکت ها و رفتارهای ما را تعیین می کند باشد. انسان بحران زده، بدون تجهیز به نظامی از باورها و اعتقادات نسبت به خود و جهان، به حال خود رها شده و به درون آشوب ها و نابسامانی های یک محیط ناب پرتاب می شود، و در یک وضعیت حسرت بار و فاقد هر نوع جهت یابی گرفتار می گردد. احساس گم گشتگی همراه با سردی ...
معنای متفاوت شهادت در فرهنگ دینی/ مردم ایران مدیون شهدا هستند
جبهه حق علیه باطل است، گفت: مردم ایران همواره مدیون شهدا هستند، شهدایی که بزرگوارانه ترین و شریف ترین نوع مرگ یعنی شهادت را انتخاب کردند. خداوند شفاعت شهدا را عاملی برای سعادت انسان ها قرار داده است حجت الاسلام غلامحسن حیاتی اضافه کرد: شهادت در فرهنگ دینی دو معنای متفاوت دارد؛ گاهی به معنای خاص آن است، یعنی کسی که در راه خدا جان خود را تقدیم اسلام و قرآن می کند و با این معنا ...
معرفت؛ ماهیت مهدوی اربعین
قدرها و قدر ندانستن ها است. باور نکردن قدرها و اندازه ها است. مردمی پیامبر(ص) را در اختیار داشتند و همزمان امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین و شما دیدید با این خانواده چگونه برخورد شد و مردم نتوانستند از آن ها استفاده کنند. ایرانیان مورد تمجید پیامبر(ص) و آیاتی در فضیلت آنها وی با اشاره به تمجید پیامبر(ص) از ایرانیان، بیان کرد: پیامبر(ص) درباره ایرانیان اینقدر تعریف و تمجید ...
مصیبتها و شدائد برای تکامل بشر ضرورت دارند
آنکه شر شما در آن است و خدا می داند و شما نمی دانید. پیشگیری و درمان با بررسی آیات و روایات ائم ، بلایی بنده را به پیش رانده و یا او را از انجام کاری که به مصلحت نیست، باز می دارد و یا خطا و انحرافی را جبران می کند و گاه بلا، در حکم هشداری است که انسان را از خطر باز می دارد. شکوفا شدن استعدادهای نهفته انسانی یکی دیگر از علل و حکمتهای مصایب است ...
■ علل ترک نماز
خدا خیر و شر شما را می داند و خود شما نمی دانید. د) حب دنیا: حب افسار گسیختۀ دنیا و علاقۀ قلبی به تمایلات نفسانی، انسان را دچار غفلت نموده و خود ریشۀ همۀ خطاها و گناهان است و در اثر این غفلت است که انواع گناهان از انسان سر خواهد زد و حتی در نماز هم، تمام توجه کسی که محب دنیا است به سمت دنیا و منابع آن خواهد بود و در نتیجه لذتی از نماز نبرده، کم کم کاهل نماز شده، چه بسا نماز را ترک کند ...
یاد مرگ و آثار تربیتی آن
آرزوهای خود است و به ناچار مرگ را از یاد می برد. از آنجا که یاد مرگ، نقش بسیار سازنده ای در زندگی انسان دارد، رسول مکرم اسلام(ص)، یادکنندگان مرگ و قیامت را هم درجه و هم رتبه شهدا معرفی می کند: به رسول خدا(ص) عرض کردند: آیا کسی با شهدا محشور خواهد شد؟ فرمود: بلی، کسی که در شبانه روز بیست مرتبه مرگ را یاد کند . ایشان همچنین این افراد را زیرک ترین مردم می داند: از حضرت رسول خدا (ص) سئوال شد ...
نقش تاثیرگذار حضرت زینب(س) در احیای تشیّع/ درس گفتار آیت الله مظاهری
.... ابن زیاد رو به سوی ایشان کرد و گفت: دیدی خدا با شما چه کرد؟ حضرت زینب سلام الله علیها برخاست و با شدّت فراوان فرمود: مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا هَؤُلَاءِ قَوْمٌ کَتَبَ اللَّهُ عَلَیْهِمُ الْقَتْلَ فَبَرَزُوا إِلَی مَضَاجِعِهِمْ وَ سَیَجْمَعُ اللَّهُ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُمْ فَتُحَاجُّ وَ تُخَاصَمُ فَانْظُرْ لِمَنِ الْفَلْجُ یَوْمَئِذٍ ثَکِلَتْکَ أُمُّکَ یَا ابْنَ مَرْجَانَه [2] ...
جایگاه امامت در آیه وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا چگونه اثبات می شود؟ معنا و ...
) ترجمه: وهمگی به ریسمان خدا چنگ زنید وپراکنده نشوید ونعمت خدا را بر خود یاد کنید، آنگاه که دشمنان یکدیگر بودید، پس خداوند میان دلهایتان الفت انداخت ودر سایه نعمت او برادران یکدیگر شدید، و بر لب پرتگاهی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد. این گونه خداوند آیات خود را برای شما بیان می کند، شاید هدایت شوید. این آیه شریفه بیانگر اصلی اساسی است؛ و آن این که مسلمانان همگی باید ...
رزق و روزی از منظر آیات و روایات
به آن داده شده و مجازات سختی برای آن در نظر گرفته شده است، قرآن کریم درباره مجازات زنا می فرماید: هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت [و محبّت کاذب] نسبت به آن دو شما را از اجرای حکم الهی مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهی از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند (نور 2) زنا دارای آسیب های جبران ناپذیری می باشد که در ذیل به آنها اشاره می گردد: ...
شکل ظاهری جن ها و توانایی های آنها چیست؟
استمع نفر من الجنّ... (سوره جن، آیه1) 3. احادیث و روایات فراوانی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام و امامان در این خصوص وجود دارد؛ 4. اجنه توسط بسیاری از انسان ها رؤیت شده اند؛ 5. آیاتی از قرآن کریم وجود جنّ را مبرهن می داند، از جمله: ...جنوده من الجنّ و الإنس و الطّیر: سپاهیان سلیمان از جن و آدمی و پرنده، گرد آمده و به صف می رفتند. ( سوره نمل، آیه 17) و آیه و ...
باور به منجی و موعودگرایی در ادیان مختلف
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری حوزه؛ باور به منجی و یک نجات دهنده در آخر الزمان از مشترکات میان ادیان مختلف است. به عبارتی اگر چه ادیان مختلف، دین خود را به عنوان آخرین و کامل ترین راه هدایت به پیروان خود معرفی کرده اند اما در عین حال به وجود یک منجی معتقدند. باور به منجی آخرالزمان، یک امر غیر عقلانی نیست از اینرو هم یک مسلمان هم یک مسیحی،یهودی، زرتشتی و هر فرد دینداری، با عقل عرفی می تواند آن را بپذیرد، به شرطی که دلایل وجود آن را بتواند از گفته های پیامبران به دست آورد. البته اگر کسی باو ...
یادداشت رسیده | رمز رستگاری شهید حاج قاسم سلیمانی
) است زیرا دستور به تسلیم مطلق از نظر گفتار و کردار در برابر همه فرمانهای پیامبر (ص) و حتی تسلیم قلبی در برابر او، نشانه روشنی بر این است که او در احکام و فرمانها و داوری هایش نه اشتباه می کند و نه عمدا چیزی برخلاف حق می گوید، معصوم از خطاست و هم معصوم از گناه. 2 - آیه فوق هرگونه اجتهاد در مقام نص پیامبر (ص) و اظهار عقیده را در مواردی که حکم صریح از طرف خدا و پیامبر (ص) درباره آن رسیده ...
نگاه الهیاتی به مسئلهٔ شر
فوائدی هم برای شرور ذکر می کنند که به نظر می رسد این مباحث بیشتر جنبه موعظه و نصیحت دارد. البته در کتاب های ادبی ما هم فراوان در زمینه این فوائد، شواهدی یافت می شود [44] ، اما متأسفانه در کتاب های متداول کلامی ما این زیبایی ها و شاهکارهای ادب فارسی خالی است. [45] با همه تلاش های بزرگان، هنوز ما در آغاز راه هستیم. باید گام های ابتدایی را برداریم، به ویژه با توجه به دیدگاه های جدید و ...
زندگی مدیران نباید از سطح متوسط مردم فراتر برود/ وزیر صنعت زودتر تعیین تکلیف شود
مصداق ستایش است، به همان اندازه که ستایش یک انسان نااهل بد است سکوت در برابر ستایش یک انسان اهل هم بد است. نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: گاهی تکبر و حقارت و رقابت موجب می شود که ستایش به جا صورت نگیرد، اگر خدا را ستایش کنیم سزاوار است، پس از خدا انبیا و معصومین مطلق هستند می توان ستایش کرد و مابقی افراد را هر کدام در حد خودشان! انتهای پیام/86048/ج/ ...
زندگی مدیران نباید از سطح متوسط مردم فراتر برود/ وزیر صنعت زودتر تعیین تکلیف شود
مصداق ستایش است، به همان اندازه که ستایش یک انسان نااهل بد است سکوت در برابر ستایش یک انسان اهل هم بد است. نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: گاهی تکبر و حقارت و رقابت موجب می شود که ستایش به جا صورت نگیرد، اگر خدا را ستایش کنیم سزاوار است، پس از خدا انبیا و معصومین مطلق هستند می توان ستایش کرد و مابقی افراد را هر کدام در حد خودشان! انتهای پیام/86048/ج/ ...
رعایت نکردن موازین بهداشتی در شرایط کرونا تضییع حق الناس است
خود را مدیریت کنیم. امام جمعه عسلویه در خطبه دوم گفت: خدا را شاکریم که بعد از وقفه چند ماهه نماز باشکوه و دشمن شکن جمعه در این شهرستان آغاز شد. نماز جمعه هم دیدار دوستان است هم ذکر خدا و معنویت است. هاشمی نژاد به فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: به فرموده رهبری، نقش حضرت امام در مدیریت جنگ برجسته بود. امام خمینی (ره) جنگ را صرفاً مسئله نیروهای مسلح نمی ...
تفسیر دانشگاهیان از جمله سردار دل ها/ شرط شهیدشدن، شهیدبودن است به چه معناست؟
با آن بوده است. سید مرتضی موسوی مسئول بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی قم: مرگ در نظر اهل معرفت دو نوع است، مرگ طبیعی یا قهری؛ که همان جداشدن روح از جسم است و مرگ اختیاری یا مرگ معنوی و آن عبارت از ترک شهوات است. عارفان می گویند حدیث پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند: موتوا قبل ان تموتوا اشاره به مرگ اختیاری، معنوی و ترک شهوات دارد؛ زیرا هرکس حقیقتاً خواهان خدا باشد، قلبش مملو از محبت ...