سایر منابع:
سایر خبرها
نقدی بر تفکر انکار نظام اقتصاد اسلامی
اقتصادی بیست حکم انشائی نداریم و بقیه ارشادی؛ یعنی ارشاد به سیره عقلا به شمار می روند. آیه و روایتی ناظر به چگونگی تحقق رشد اقتصادی یا کنترل تورم نداریم. جامعه شناسی و روانشناسی و سایر علوم انسانی هم همین گونه است. اقتصاد مثل علم طب است که به تخصص خاص نیاز دارد. اسلام نیامده است که علم بیاورد. پیامبر یک مرشد معنوی است. شیمی، فیزیک و طب ربطی به اسلام ندارد. اقتصاد اسلامی یک شوخی است. در جایی ...
سرمایه سالاری را با مالکیت خصوصی اشتباه نکنیم
بحث این است که آیا کسی می تواند مالدار یا ثروتمند یا دارای ثروت بشود و آیا کسی می تواند مالک خصوصی باشد؟ این در همه نظام های متعارف دنیا هست و حتی در نظام های سوسیالیستی نیز مالکیت خصوصی وجود دارد [البته] به جز کمونیسم. [اما] این نکته را باید موردتوجه قرار داد که مالکیت خصوصی در نظام سرمایه داری به معنای حاکمیت سرمایه، سلطه سرمایه بر کار است که [چنین چیزی] در اسلام نداریم. ...
تاکید بر نقش راهبردی ائمه جمعه استان فارس؛ بانک اطلاعاتی در زمینه مسائل راهبردی تدوین شود
برای ما مشکل می کند گفت: یکی از سوالاتی که امروز مطرح می شود این است که آیا در زمان پیامبر اکرم(ص) نیز فقه به معنای اصطلاحی امروز رواج داشته است یا نه؟ که در جواب باید گفت ما فقه را علم به احکام شرعیه فرعیه می دانیم بنابراین فقه به همین معنای اصطلاحی امروز بوده است. امام جمعه شیراز با بیان اینکه دیگر ادیان از جمله ادیانی که قبل از اسلام در جزیره العرب رواج داشتند، دارای فقه بودند افزود ...
تمدید مهلت ارسال مقالات به کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث
) 2-جهت دهی اندیشه های نخبگان و جامعه علمی جهان اسلام در راستای اهداف مقدس انقلاب اسلامی ایران 3-تاثیر بر اندیشه عموم جامعه از طریق خواص جامعه در راستای هدایت اندیشه ها به سمت اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران 4-تولید آثار علمی فاخر در راستای گام دوم بر اساس قرآن و حدیث محورهای همایش محورهای اصلی همایش بین المللی گام دوم از منظر قرآن و حدیث ...
انکار مکتب اقتصادی جفا به اسلام است / ورشکستگی نظری سیوسیالیسم و سرمایه داری
به گزارش ایکنا، آیت الله مهدی هادوی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه، 13 مهرماه در درس خارج فقه خود با اشاره به طرح برخی مباحث در مورد اقتصاد اسلامی در روزهای اخیر در فضای رسانه ای، گفت: گاهی این مسئله مطرح می شود که اسلام اقتصاد و مکتب اقتصادی ندارد؛ برخی رفقا می گویند ما اقتصاد اسلامی نداریم، شما چه درسی می دهید؟ البته مثال هایی هم که می زنند نشان می دهد آشنایی چندانی با این مباحث ندارند. ...
چند خبر کوتاه از حوزه علمیه خراسان
فقهی و اصولی، آشنایی با منابع متداول علم اصول، فقه و دانش های مرتبط نیز، از موضوعات مورد آموزش در این کارگاه است. حصاری در پایان با اشاره به الزامی بودن این کارگاه برای طلاب سال اول درس خارج، خاطرنشان کرد: مقطع درس خارج در واقع آخرین مرحله تحصیلی و یک گام قبل از ورود به مباحث اجتهاد می باشد که در این مرحله، یکی از بایسته های اساسی هر دانش پژوه حضور در درس خارج و مکتوب نمودن بیانات استاد ...
انکار اقتصاد اسلامی، بازگشت به لیبرالیسم
، عدالت اجتماعی یا آزادی یا برابری است. قلمرو موضوعی مکتب اقتصاد، همان قلمرو موضوعی علم اقتصاد است. همان طور که علم اقتصاد، هم تولید را برمی رسد، هم توزیع را، مکتب هم این دو را واکاوی می کند، بنابراین، علم اقتصاد از وضعیت موجود سخن می گوید و مکتب اقتصاد، از وضعیت مطلوب. طبیعی است که در بررسی و تعیین وضعیت مطلوب، پای اصول و ارزش ها به بحث باز می شود، زیرا وضعیت مطلوب براساس اصول و ارزش ...
کدام سیره عقلا؟/ رسالت دین محدود به اخلاق نیست
و در جنگ دست مسلمانان رسیده در اینجا مطرح است. سوسیالیست ها مالکیت امامتی را قبول ندارند؛ چون امام را قبول ندارند. مالکیت دولتی را قبول می کنند. این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مثلاً نظر اسلام در مورد آزادی اقتصادی متفاوت است. واقعاً اهداف آزادی اسلام با لیبرالیست ها و سوسیالیست ها یکی است؟ مکتب اقتصاد یعنی اصول و اهداف. هدف اقتصاد اسلامی با آن اقتصادها یکی است؟ قطعاً متفاوت است. همین حرمت ...
تجربه ناموفق چهل ساله و بسندگی به فقه؛ ادله مخالفان اقتصاد اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین محمداسماعیل توسلی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا اقتصاد اسلامی داریم یا خیر؟ اظهار کرد: این روزها این سؤال مطرح است و اینکه اگر اقتصاد اسلامی داریم آیا علم هست یا نیست؟ برای پاسخ علمی به این سؤال و شبهه، حداقل به سه دانش شامل دانش فقه، فلسفه و خود دانش اقتصاد نیاز داریم. اجمالاً باید گفت که همه اندیشمندان در این مسئله متفق القول هستند که اسلام مکتب و نظام اقتصادی دارد و آن را ارائه داده، اما دربار ...
علم و عمل دو ابزار موفقیت است / المپیاد علمی محکی برای شناسایی طلاب خوش فکر است
از این رو باید نسبت به این دو درس اهتمام شود. وی با بیان اینکه تحصیل همه علوم در حوزه برای علم فقه است، اظهار کرد: علم اصول نیز از دو جهت اهمیت دارد؛ اول اینکه خود اصول سر منشا فهمیدن سایر علوم هست و اگر اصول ضعیف باشد انسان به جایی نمی رسد. به همین علت است که برخی از دانشگاه های اروپایی در بررسی های شان به این نتیجه رسیده اند که باید نسبت به این علم آموزش داده شود زیرا علمای شیعه با نظر به ...
پاسخ یک استاد دانشگاه به ادعای نفی اقتصاد اسلامی/امکان؛ چرایی و وجود اقتصاد اسلامی
به گزارش تازه ترین ها به نقل از روابط عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام ، در پی مطرح شدن مجدد برخی از مطالب در مورد عدم وجود علوم اجتماعی اسلامی و اقتصاد اسلامی، دکتر محمد نعمتی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام، در امکان، چرایی و وجود علوم اجتماعی اسلامی و اقتصاد اسلامی یادداشتی را منتشر نمود. از نگاه وی این رد نتیجه عدم آگاهی از تاریخ عقاید و وقایع اجتماعی اقتصادی مکاتب ...
مدیرحوزه های علمیه: نور قرآن و علوم دینی به برکت انقلاب در جهان توسعه پیدا کرده است
... امام جمعه قم با تاکید بر اینکه قرآن نماد اعجاز، سخن و قدرت کلمه است، عنوان کرد: انسان از ظرفیت های مختلفی برخوردار است اما با این حال شاید قدرت هیچ نماد انسانی، بالاتر از قدرت کلمه، کلام و سخن نباشد. عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: باید در دانش اصول فقه، باب های نو برای قواعد متن قرآنی گشوده شود، قرآن دارای بطونی بی نهایت است که از خدا صادر شده و حتی این ظرفیت باید در علم اصول ...
آشنایی با نظام های حقوقی جهان در استنباط فقها موثر است
. او تصریح کرد: اگر فقهای ما با نظام های حقوقی جهان امروز آشنا باشند، چه بسا در نحوه تفکر و استنباطشان اثر می گذارد و این به تجربه ثابت شده است. استاد حوزه علمیه با اشاره به این موضوع که حوزه علمیه قم سال ها و قرن ها بعد از حوزه نجف تاسیس شده است، گفت: چه بسا، حوزه نجف در خیلی موارد از حوزه علمیه قم جلوتر است گرچه بعد از انقلاب، حوزه قم جهش کرده و در حال برداشتن گام های بزرگی ...
شبهه نداشتن علوم انسانی اسلامی(پرسش و پاسخ)
...: اخیراً بحثی در محافل علمی حوزوی و فضای مجازی مطرح شده مبنی بر اینکه ما اقتصاد اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و روان شناسی اسلامی و به طور کلی علوم انسانی اسلامی نداریم و معتقدند اقتصاد اسلامی یک شوخی است! حال پاسخ ما نسبت به این طرح شبهه چگونه باید باشد؟ پاسخ: علم و دین، دو بال پرواز تضاد میان علم و دین از دیرباز در جوامع انسانی مطرح بوده به طوری که برخی دانشمندان منشأ ...
حوزه علمیه نقد را می پذیرد اما جسارت را هرگز
. وی ادامه داد: منظر دوم این است که اندیشه و روح قرآنی باید در همه رشته ها، علوم حوزوی و دانش های انسانی دمیده شود به عبارت دیگر یک بار ما مستقلا قرآن را به صورت موضوعی یا ترتیبی مورد بررسی قرار می دهیم و در رویکرد دیگر اصول فقه، کلام، حدیث، علوم انسانی و اجتماعی باید به نور قرآنی روشن شوند. مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: قرآن کریم باید به مظاهر روح برای همه نظامات حوزوی در ...
ترجمه شعر شریف مرتضی برای سیدالشهدا(ع)/جز سوگواری گریزی نداری
خود را صرف فراگیری دانش و تدریس علوم متداول در زمان خود کرد و شاگردان فراوانی را در دانش هایی همچون فقه، کلام، تفسیر، لغت، شعر و دیگر علوم پرورش داد و آنان را از دانش خود بهره مند ساخت. شریف مرتضی همچنین به جمع آوری کتاب شیفتگی بسیاری نشان می داد؛ تا جاییکه به گفته یکی از دوستانش ابوالقاسم تنوخی، او حدود 80 هزار جلد کتاب را نزد خود نگاهداری می کرد. (5) سید مرتضی علم الهدی از ...
برآورده کردن نیازهای جامعه یکی از مهم ترین وظایف نظام دینی است
علوم انسانی، با حوزه های علمیه تعامل داشت که این کار ساده ای نیست. ما در علوم حوزوی در فقه از یک ابزار و منطقی مثل علم اصول استفاده می کنیم که منطقی قوی است و طبیعتاً در طول تاریخ توسعه پیدا کرده است و پالایش شده است و توسعه های قوی عقلی و غیره یافته است، اما معلوم نیست که ما بتوانیم با این ابزار سراغ علوم انسانی برویم و چه بسا در آنجا پیش فرض های دیگری لازم داشته باشیم و از روش های دیگر باید ...
پسا اسلام گرایی در قم!
، نباید چشم و گوش ما را پر کند که بگوییم اسلام نظام دارد. نه، اسلام در هر زمینه ای احکام جزیی و قواعد دارد، امّا چیزی به عنوان نظام ندارد.” این دو سخن به روشنی تحولی را نشان می دهند که در فضای گفتمانی حاکم بر حوزه علمیه قم در حال رخ دادن است و با بیانی کوتاه می توان آن را “گذار از اسلام گرایی به پسا اسلام گرایی” دانست. این تحول چنان که آصف بیات، جامعه شناس و استاد برجسته مطالعات ...
حقیقتی به نام اقتصاد اسلامی/ محمدجواد توکلی
رویکردهای سوسیالیستی، از سمت نظام سوسیالیستی به سمت نظام بازار آزاد غش کردند و ظاهرا تمایل دارند که از اسلام نیز برداشتی سازگار با اقتصاد سرمایه داری ارائه کنند. ایشان دچار خلط علوم انسانی و تجربی نیز شده و تصور کردند که وقتی از علم اقتصاد اسلامی سخن می گوییم، این جمله شبیه ادعای فیزیک یا شیمی اسلامی است. اقتصاد اسلامی سوسیالیستی نیست؛ مظلومیت شهید صدر سوسیالیستی دانستن اندیشه ...
اقتصاد اسلامی نداریم!
متاجر داریم یا در فقه مکاسب داریم. کتاب مضاربه داریم، تعداد زیادی کتاب داریم. من این را گفته ام و از عهده ی این ادعا هم بر میایم. ما در مجموع این ها، 20 حکم انشایی بیشتر نداریم؛ بقیه احکام ارشادی است. یعنی چی؟ یعنی جعل از طرف پیغمبر در کل این برنامه مکاسب و اقتصاد ما، حکم جعل نشده است و همگی ارشادی است. ارشاد به سیره ی عقلا است. امر عقلایی پیش از امر دینی معتقدم که این عقلا ...
اقتصاددان حوزوی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه مطرح کرد: اقتصاد اسلامی یا سکولار / قانون بانکداری اسلامی ...
...> لازمه پاسخگویی به این سؤال و اینکه منشأ این سؤال در کجا است این است که ابتدا مروری بر شکل گیری علم اقتصاد انجام بدهیم و اینکه چگونه شد که گفتند اقتصاد یک علم است و economic science مطرح شد و گفته شد اقتصاد مثل فیزیک و شیمی، یک علم است و ارزش ها در اقتصاد جایی ندارد. گفته شد اقتصاد یک دانش جهان شمول است و به عبارتی سیره عقلا است و فرقی نمی کند شما مسلمان، مسیحی، یهودی یا لائیک باشید. اقتصاد ...
موضوع شناسی اشتباه؛ خاستگاه دیدگاه غلط پیرامون اقتصاد اسلامی
سرمایه داری را از بین می برد. پول اعتباری که بستر نظام سرمایه داری است، حتی از منظر شما هم نمی تواند شرعی باشد، چراکه همان 20 حکم مولوی مورد ادعای شما را نیز نقض می کند. احتمالاً یکی از آن 20 حکم مولوی، حرمت رباست. امروزه تمام ساختار پولی و بانکی جهان، بر پایه ربا و ظلم سیستمی طراحی شده و همه زندگی مردم جهان را متأثر کرده است. در حقیقت شما با یک سیستم ربوی منسجمی مواجه هستید که برای حذف و ...
از مرا باید قانع کنند تا رد مباحثه و مناظره
طرف دیگر هیچ کسی را نپذیرند؛ این درست نیست که از یک طرف بگویند ما علوم انسانی اسلامی را قبول نداریم و از طرف دیگر گفته شود که علت اینکه قبول ندارم آن است که خراب کاری ها را نباید به اقتصاد اسلامی بچسبانیم؛ مگر ما اقتصاد کنونی را اسلامی می دانیم که بخواهیم خراب کاری ها را به اسلام بچسبانیم. چه کسی گفته این اقتصاد، اسلامی است. آقای علوی، همین رئیس جمهور کنونی که مورد حمایت شما بوده، بارها ...
انتشار مسائل نو پیدای فقهی در دو فصلنامه فقه و اجتهاد
اجتهاد آمادگی دارد تا مقالات فقهی دانش پژوهان را منتشر کند. حجت الاسلام پورصدقی به اولویت های پژوهشی مجله فقه و اجتهاد اشاره کرد و گفت: پژوهش در بخش فقه های تخصصی و مضاف از قبیل فقه حکومتی، فقه پزشکی، فقه هنر و رسانه، فقه اقتصاد، فقه سیاسی، فقه حقوق بشر، فقه خانواده و تربیت و... اولویت این دو فصلنامه است و تحقیقات در زمینه مباحث مربوط به مبادی و فلسفه علم فقه و اصول و روش شناسی علم فقه ...
علم بلاغت نقطه پیوند رسانه و مهارت های تبلیغی
؛ مثال بارز آن شعار کرونا را شکست می دهیم بود که هیچ ردی از جبهه تبلیغی یا حوزه در آن مشاهده نمی شد و در واقع شعاری بود که چینی ها آن را مطرح کرده بودند. برای ارتقاء تبلیغ و دانش تبلیغی لازم است مؤسساتی که در حاشیه حوزه به صورت پراکنده به برنامه تبلیغ می پردازند وارد متن حوزه شوند و به صورت یک مجموعه واحد نسبت تقویت علم تبلیغ اقدام کنند. پرداختن به علم اصول و فقه کاری ضروری است ...
درس خارج حوزه ؛ باید و نباید های آن (2): از اینکه پزشکی را رها کردم و به حوزه علمیه آمدم یک ثانیه هم ...
کنند و علم را گسترش می دهند، اگر شما اعتراض دارید قدیم درباره چشم صد صفحه می خواندیم و یاد می گرفتیم الآن چرا دو جلد کتاب می نویسید؟ چرا دو هزار صفحه می نویسید؟ اگر اشکال به او وارد باشد اشکال شما به فقه و اصول هم وارد است این اشکال بچه گانه است که چرا علم اصول فربه می شود و مسائل زیاد مطرح می شود. * حذف مسائل غیر کاربردی و اضافه کردن مسائل جدید به علم اصول یک نکته ای هست ک ...
شش نکته در باب نفی اقتصاد اسلامی / امین رضا عابدی نژاد
توصیفی و نیز در روش های اثبات مساله و نیز در اصول و مبانی اثبات مسائل، وابسته به نوعی معرفت شناسی، جهان ذهن اعتباری، هستی شناسی، انسان شناسی و مبانی ارزش شناختی هستند به همین جهت علومی فرهنگی به شمار می روند؛ و از این جهت به هیچ وجه با علوم تجربی قابل مقایسه نیستند. 5- اظهار شده است: پیغمبر یک مرشد معنوی است نیامده اقتصاد... درست بکند. در پاسخ باید گفت قرآن کریم در آیات ...