سایر منابع:
سایر خبرها
تفکیکیان توانایی و دغدغه مواجهه با فلسفه جدید را ندارند
شعار سال: چنانکه می دانیم پیروان مکتب تفکیک، الهیات را به الهی و بشری تقسیم کرده و جریان وحی (دین-قرآن) را یکسره از جریان عقل (فلسفه-برهان) متمایز می دانند. براساس چنین تمایزی است که می گویند روش فهم دین، روش عقل نیست، بلکه وحی است. در باب این مدعا چه می توان گفت؟ برای پاسخ به این پرسش نخست باید تعریف خود را از وحی و عقل، دین و قرآن، فلسفه و برهان، معلوم کنیم. در همین آغاز بحث مایلم بر این نکته تاکید کنم که ...
اندیشه ملاصدرای شیرازی در خصوص هنر و دین
... فلسفه دین ملاّصدرا, از دین فلسفی او جدا نیست. گرایش ایشان در فلسفه دین, مبتنی بر عقل محض نیست, بلکه ترکیبی است از عقل و نقل و عرفان. وی پس از دوری و پرهیز از روشهای جدلی رایج در علم کلام متداول روزگار خود,8 با توجّه به احاطه و جامعیّت بی نظیر به جمع عقل و نقل و عرفان پرداخت و روشی نو در دین شناسی پایه ریزی کرد. تفسیر قرآن, شرح اصول کافی و بخشهایی از اسفار, مفاتیح الغیب, مبدأ و معاد و ...
فقه عهده دار چه چیزهایی است؟/ابعاد نظام معرفتی دین
وجود انسان ها) است. یعنی کسی که به این تعالیم ملتزم است و در چارچوب اصول حکم می کند مرتبه وجودی اش ارتقا پیدا می کند و باعث ارتقای وجودی او می شود و عمل این آموزه ها برآیند و آثار خارق العاده ای دارد. آنچه را که ما در شرایط عادی زندگی مان به آنها عادت کرده ایم نقض می شود. مثلاً مار، نیش می زند ولی با صدقه و دعا و عنایت و نذر و نیازی بر خلاف عادت، سم تأثیر خود را نمی گذارد و آنچه که ما به ...
زیبایی های اخلاقی در مکتب امام حسن مجتبی(ع)
به آن عملی ندارند و بر آن هستند تا مبتنی بر علم نه ظن و بر اساس عقل نه جهل عمل کنند. این علم که با دسته بندی داده های بیرونی در قالب تفکر و سپس عرضه آن به داشته های درونی فطری به عنوان تعقل به دست می آید، انسان را با حقایق آشنا می کند و نیز جهت گیری قلبش را سامان می دهد تا گرایش به حق و گریزش از باطل داشته باشد. از همین رو چنین افرادی از علم حقیقی برخوردار می شوند و شناختی نسبت به عظمت الهی می ...
آداب گفت وگوی تمدنی در سیره رضوی
مند شوند. گفت وگوی تمدنی در سیرۀ عملی و سیاسی آن حضرت که موضوع این نوشته است، بخشی از ابعاد شخصیت آن امام است. 1. ضرورت کاربرد عقل عقل حجتی خدادادی است که تمام انسان ها فارغ از هر دین و آیینی آن را پذیرفته و به داده های آن احترام می گذارند؛ چراکه به کارگیری عقل در کنار علم دستیابی به هدف را آسان می کند. از این رو، در هر گفت وگویی باید عقل را معیار قرار داد و از زورگویی و برتری ...
حجت الاسلام والمسلمین اشکوری: نفی اقتصاد اسلامی ناشی از غفلت است/ کسانی که توانایی استنباط از منابع را ...
به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی اشکوری از شاگردان بزرگان عرصه فقاهت همچون امام راحل، مقام معظم رهبری و آیات عظام شهید سیدمحمدباقر صدر، سید عبدالاعلی سبزواری، گلپایگانی، منتظری، میرزا جواد تبریزی و وحید خراسانی به شمار می رود. وی هم اکنون استاد خارج فقه و اصول و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری است. این استاد حوزه در این گفت و گو ضمن بررسی ...
تحریف مفهوم عقلانیت؛ حربه عافیت طلبان
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبتنی بر آموزه های دینی و سیره اهل بیت(ع) است، گفت: وقتی عده ای در جامعه تلاش می کنند تا با تحریف مفاهیم ارزشمند القائات غلط به ذهن مردم تزریق کنند، رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از درک غلط و تحریف حقایق و نهادینه شدن تحریفات فرمایشات کلیدی مطرح ...
پاسخ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) به نفی اقتصاد اسلامی از سوی آیت الله علوی بروجردی
...> تقلیل ساده انگارانه ساینس به تجربی بودن آن، چنان خطای عظیمی را سبب می شود که ره و روش فکر و اندیشه محمد بن زکریای رازی و تلقی اش از خلقت با روش ها و برداشت های بیکن و دکارت یگانه پنداشته شود و ابتنای تجربه جدید بر بنیان های فلسفی و فلسفه علم مدرن همچون سوبژکتیویسم، دئیسم، نیهیلیسم، پوزیتیویسم، ابطال گرایی و ... مورد غفلت واقع گردد. در غرب جدید نوعی فهم از انسان، جهان، خدا پدیدار شد ...
دلیل اختلاف نظرها درباره گستره رسالت چیست؟/ نظام اقتصادی اسلامی به درستی کشف نشده است
پاسخ به اینکه دلیل وجود اختلاف نظرها علی رغم بهره گیری از روش های یکسان (یعنی استفاده از نص و نقل) چیست تصریح کرد: ریشه بسیاری از اختلاف ها ناشی از سو برداشت محققان از حرف های یکدیگر است و بسیاری از اختلاف نظرها با گفت وگوی مستقیم برطرف می شود. وی ادامه داد: بررسی گسترهٔ رسالت پیامبر اسلام بحث عمیق نظری و علمی است و نباید انتظار داشته باشیم با بهره گیری از عقل و نص به نتیجه یکسان برسیم و ...
توحید، عدل و قدرت الهی در نگاه امام رضا(ع) / قیاس هیچ حجتی ندارد
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، شامگاه شنبه، 19 مهرماه، در نشست دوم سوگواره ملی امام رضا(ع) در بحثی با عنوان توحید و عدل در عیون اخبارالرضا(ع) گفت: براساس اعتقادات احمد بن جنبل و جبریه و برخی مکاتب دیگر فکری، فاعل افعال بد انسان خداست؛ این افراد افعال بد خود را به خدا نسبت می دهند، در حالی که از نظر ما این نسبت دادن ها کفر است. البته اگر کفر ...
استفاده از ماسک در شرایط امروز وجوب شرعی، عقلی، فردی و اجتماعی دارد
هم می توانیم از روح این آیه اینگونه برداشت کنیم که با ترک ماسک زدن خودمان و مردم را به هلاکت نیندازیم. بنابراین هم عقل و هم قرآن هر دو حکم می کنند که خود را حفظ کنید و جلوی شیوع بیماری را بگیرید. کارشناس امور دینی تصریح کرد: زاویه دوم تحلیل مسئله استفاده از ماسک در شرایط امروز جامعه، رجوع به متخصص است. عقلای عالم در هر امری که تخصص ندارند و نیاز به تخصص وجود دارد، به اهل فن و متخصصین ...
ارسطو راه کسب سعادت انسانی را عمل به فضائل تلقی می کند
به نگارش اخلاق نیکوماخوسی می انجامد این است که خیر اعلی یا بهترین خیر برای انسان ها کدام است؟ . ارسطو راه کسب سعادت انسانی را نه فضیلت مندی که عمل به فضائل تلقی می کند و با تبدیل اخلاق به دانشی عملی، و وارد کردن روان شناسی به بحث از رفتار انسان، فلسفۀ اخلاق را عمیقاً متحول می سازد. کتاب حاضر، پس از مروری بر زندگی، آثار و روش پژوهش ارسطو و ارائۀ نمایی کلی از محتوای اخلاق نیکوماخوسی، به ...
دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام بررسی کرد: آیا اقتصاد اسلامی وجود دارد؟
روایت وجود داشته باشد و اگر نبود به عقل ظنی خود عمل کنیم؟ پس چگونه است فقهاء بزرگوار ما از یک حدیث (لا تنقض الیقین بالشک) چندین کتاب درباب استصحاب می نویسند؟ و یا به وسیله چند روایت کل مباحث اصول عملیه علم اصول را تدوین می کنند؟ آیا در تاریخ فقه شیعه نیز چنین مناقشاتی مطرح بوده است؟ به نظر حقیر بحث اصلی میان ما و آقای علوی بروجردی عینا همان دعوایی است که میان اصحاب امام صادق ...
لزوم شناخت عوامل و موانع موفقیت در زندگی/عقل، انسان را بنده خدا می کند
به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان در پنجمین جلسه درس اخلاق آفلاین جامعه الزهرا علیهاالسلام که به تبیین موضوع آداب طلبگی پرداخت، به حدیثی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد که فرمودند: سه چیز است که مانع رسیدن انسان به کمالات می شود: کوتاهی همت، نداشتن برنامه ریزی و بهره نبردن از عقل . لزوم شناخت عوامل و موانع موفقیت در زندگی استاد اخلاق حوزه تصریح کرد ...
شهید صدر گفت فلسفه و اقتصاد مسلمین نه اقتصاد و فلسفۀ اسلام
بر فقه به عنوان دانش تمدن ساز تأکید دارد، درعین حال معتقد به تحول است؛ ما از سخنان ایشان بخش اول را گرفته و فقیه را همه کاره و قانون گذار می دانیم، ولی تحول در راستای فهم اجتماعی و تغییر متون فقهی با رویکرد اجتماعی را مورد بی توجهی قرار داده ایم. البته سخن از صدر است، ولی مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) هم مجتهدان تحول خواه هستند؛ امام در اواخر عمر بحث زمان و مکان را مطرح و رهبری فقه پویا را ...
فقه نظام، اختصاص به یک یا چند باب ندارد/ در رویکرد حداقلی، فقه نظام قابل تصویر نیست/ اگر حکومت همراه ...
اختصاصی شبکه اجتهاد: بی شک هر نظام هستی شناختی و معرفت شناختی، سبک زندگی و نظام مختص به خود را دارد که اگر نتواند مبانی هستی شناختی و معرفتی خود را به ساختار و نظام تبدیل کند، عملاً دچار یک سلسله مفاهیم و عقاید خنثی خواهد شد. ممکن است عده ای از به اصطلاح روشنفکران و متجدد مآبان مدعی شوند که در قرن اتم و تسخیر فضا و توسعه تکنولوژی و ارتباطات و عصر رایانه و اینترنت، اداره جامعه به وسیله یک نظام حقوقی مبتنی بر فقه، محمل عقلانی و منطقی ندارد و فقهایی که به اصول ثابت و بعضاً مقدسی در حقوق اسلا ...
نصیری: منکر جامعه سازی دینی به طور نسبی نیستم/ پیروزمند: عصر حیرت افتادن به دام قبض و بسط شریعت است
بنیان گذاشتند، اما با رحلت ایشان به دلیل عدم عمل به توصیه ایشان و عدم مراجعه مردم به امام علی(ع) که سقیفه عامل آن بود، قطار اسلام از ریل خارج شد و این قطار تا ظهور حجت معصوم که بسط ید داشته باشد، به ریل برنمی گردد. یعنی حتی در دورانی که امام علی(ع) حکومت را به دست می گیرند نیز ایشان بسط ید کامل نداشتند؛ بنابراین، حجت معصوم خدا بین مردم حضور دارد و حتی حکومت هم تشکیل می دهد، اما بسط ید کامل ...
علم اقتصاد اسلامی قابلیت تدوین پیدا کرده است / پاسخ شهید صدر به ابهامات
مجموع این مطالب مشخص می شود این مطالب فقه و معارف دینی نیست؛ گرچه از آنها بسیار بهره مند می شود. اقتصاد اسلامی مجموعاً یک رشته علمی است بنابراین اگر کسی می خواهد در این زمینه تخصص داشته باشد باید به صورت دقیق از اقتصاد جدید استفاده کند و مجموعه مباحث اقتصاد جدید اعم از خُرد و کلان و نظام سوسیالیستی را از نظر بگذارند و روشن شود اسلام با کدام بخش ها اختلاف نظر پیدا می کند. در این شرایط بخش مهمی از بحث حل می شود و شاید اختلاف نظرها به مقدار کمی برسد. انتهای پیام ...
حکمت متعالیه؛ نمونه میان رشتگی قرآن و فلسفه / قرآن به مثابه یک رشته علمی نیست
اندیشه ایشان باشد. ایکنا امروزه دانش هایی به وجود آمده است، مانند زبان شناسی یا رهیافت های هرمنوتیکی. اما اگر اینها را برای فهم قرآن و متون اسلامی به خدمت بگیریم، چه سنخی است؟ آیا میان رشته ای است؟ اینکه می گوییم علوم قرآنی با علوم انسانی، دو فرض دارد؛ یک وقت است که از آن علوم برای علوم قرآنی استفاده می کنیم. تفسیر، علم قرآنی است نه قرآن. تفسیر منسوب به مفسر است. می گوییم علامه ...
طلاب در کنار تحصیل، به تبلیغ یافته های قرآنی بپردازند
با تاکید بر اینکه پرورش عالم و مجتهد لازم و تبلیغ نیز یکی از ارکان مهم حوزه های علمیه است، ادامه داد: علم حوزه های علمیه، قرآنی است، لذا علاوه بر فراگیری مقدماتی همچون صرف، نحو، بلاغت و ...، باید به سمت فهم و تبلیغ یافته های قرآنی در بین جامعه باشید. وی با بیان اینکه قرآن، آخرین درسی است که خداوند متعال بر انسان نازل کرده، از این رو علاوه بر تلاوت، باید آن را مطالعه کرد، گفت: علاقه به ...
فعالیت مدرسه مجازی علامه طهرانی آغاز شد
قلم مرحوم علامه طهرانی نگاشته شده است. در این کتاب برای اولین بار به صورت جامع، سیر و احوالات انسان کامل تشریح شده است. حجت الاسلام و المسلمین وکیلی از مدرسین برجسته خارج فقه و اصول و حکمت، به شرح و تبیین معارف عرشی این کتاب خواهد پرداخت. شرایط شرکت: آزاد برای همه. برای بهره کافی، گذراندن لااقل یک دور فلسفه اسلامی در حد کتاب بدایة الحکمه یا مشابه آن یا شرکت در درس عقاید یا سبک ...
کرامت انسانی در حقوق بشر اسلامی و بین الملل، بررسی فقهی حقوقی شد
...، حقوق بشر اسلامی به لحاظ رعایت مصادیق و اصول کرامت انسانی از مقام والاتر و ارجح تری نسبت به اعلامیه ی حقوق بشر بین المللی برخوردار است. اما با توجه به عدم اجرا و کم رنگ شدن آن در کشورهای اسلامی و دیگر کشورهای جهان این نیاز احساس می شود که با توجه به رهنمودهای دین مبین اسلام در رابطه با اصل کرامت انسانی، بایستی این عنصر مهم در حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر بین الملل مورد بازنگری قرار گیرد. گفتنی است، تدوینگر این پایان نامه از هدایت و راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین مهدی صالحی مقدم در مقام استاد راهنما و دکتر محمد علی قاسمی در مقام استاد مشاور، بهره برده است. ...
اقتصاد بیمار؛ زاییده تفکر لیبرالی
امروز آیا با عقلانیت اسلامی سازگار است؟ جایگاه عقلانیت اسلامی در عرصه کجاست؟ نباید از نظر دور داشت که سیره عقلایی که در دین پذیرفته شده، سیره متشرعه است و سیره عقلایی که مقابل نص و شریعت باشد از هیچ حجیتی برخوردار نخواهد بود. در پایان به مغالطه ایشان اشاره کنم و آن اینکه ایشان می گویند: مگر علم شیمی یا فیزیک اسلامی داریم که اقتصاد اسلامی داشته باشیم اتفاقا علم اقتصاد علوم انسانی و انسان ...
کرونا و انقلابی بنیادین در اُنس آدمی با هستی
موجودات نیز در زمینه ابزارها و امروزه در بستر تکنولوژی به نحو معینی ظاهر می شوند. بنابراین حقیقت، مطابقت ذهن با یک موجود خارجی نیست، بلکه آگاهی و پرده برداری از نحوه وجود موجودات درون جهان انسان (پیش فهم ها، پیش دیدها، انتظارهای) و از طرف دیگر التفات به آشکارگی آن در صورت تکنولوژی موجود است. به همین جهت است که تا 1-ماهیت تکنولوژی از سویی و 2-التفات به معیار و ملاک معنا برای انسان ...
ویژه نامه چالش های فقهی کرونا منتشر شد
اقتصاد و سلامت کدام اهم است؟ یکی از مباحث اساسی در چالش های فقهی کرونا تعارضات حوزه اقتصاد و سلامت است. در شرایط فعلی اقتصادی، محدودیت های ناشی از کرونا فشارهای بیشتری را به معیشت مردم وارد کرده است و این سؤال را به وجود می آورد که تا کجا باید دستورهای حوزه بهداشت و درمان را اولویت داد. حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان در یادداشتی به این موضوع پرداخته است. این استاد سطوح عالی ...
ارسطو راه کسب سعادت انسانی را عمل به فضائل تلقی می کند
...> دیگر آثاری که به آنها ارجاع داده شده است واژه نامه نمایه اخلاق نیکوماخوسی ارسطو، که حاوی درسگفتارهای او در آتن است، یکی از اصلی ترین آثار فلسفۀ اخلاق به شمار می رود. پرسشی که به نگارش اخلاق نیکوماخوسی می انجامد این است که خیر اعلی یا بهترین خیر برای انسان ها کدام است؟ . ارسطو راه کسب سعادت انسانی را نه فضیلت مندی که عمل به فضائل تلقی می کند و با تبدیل اخلاق به دانشی ...
بهای حقیقت ؛ دیوید بی. رِسنیک؛ ترجمه طالب جابری؛ سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی آیا حقیقت بهایی دارد؟
نسبت به این مسائل هشیار بود. فصل نهم به نحوی جمع بندی فصول قبل است. دو دیدگاه رادیکال درباره دانشمندان وجود دارد. برخی آن ها را انسان هایی یکسره فرهیخته و دور از هر گونه تعلقات مادی می داند. در مقابل، کسانی دانشمندان را انسان های تشنه قدرت و ثروت معرفی می کنند. اما واقعیت چیزی بین این دو است. نه دانشمندان موجوداتی یکسره قدیس گونه و به دواز آلایش های مادی هستند و نه انسان هایی تشنه ثروت ...
بررسی حکم مشارکت انتخاباتی در پژوهشنامه فقهی
پدیده ای تاریخی است و هر دوره تاریخی بر اساس تفسیر کلانی که انسان نوعی آن دوره، از هستی دارد شکل می گیرد؛ این تفسیر کلان اساس و بنیاد فرهنگ و عرف جوامع می شود به گونه ای که در تاروپود عرف آن جامعه حضور دارد. اگرچه گاهی در وجه نظر اولیه و ظاهر گرایانه حکم به عدم مغایرت این موضوعات با شرع شود، اما به دلیل ماهیت فرهنگی این موضوعات بسط و کارکرد این موضوعات وابسته به حضور فرهنگ حاکم بر آن هاست. از همین رو ...
از بازبینی حق زن در متن فقه و فتوی تا فمینیسم اسلامی
باید نخوانیم، این خودش اشکال جدی از منظر اخلاق باور دارد. مثلا در باب احکامی که پای جان انسان در میان است مثل سنگسار و ارتداد و سابُّ النبی که هیچ نشانی از این احکام شداد غلاظ در قرآن نیست، اما در متون فقهی ما هست. ظاهرا جمهور فق ها به این قصه، چنان که باید، واکنشی نشان نمی دهند و قلیلی از آن ها واکنش نشان داده اند. به همین خاطر فکر می کنم نواندیشی دینی به مثابه یک آموزه روش ...
اسرار نماز را بشناسیم
برمی گردد نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تمام اسرار نماز با علم و تجربه به دست نمی آید، ادامه داد: در تیمم انسان طهارت می گیرد اما بعد از آن برای خوردن غذا باید دست را تمیز کند بدین معنا که مباحث دینی را نباید با یافته های علمی تفسیر کرد. این مفسر قرآن کریم با تاکید بر این که گاهی انسان در مرتبه ای از عرفان قرار می گیرد که می تواند عالم غیب را ...