سایر منابع:
سایر خبرها
اروپایی ها بدعهدی می کنند و نگران هم می شوند
سازی اورانیوم 20 درصدی را متوقف کند، برنامه غنی سازی خودش را به سطح مورد توافق در برجام بازگرداند و از انجام اقدامات دیگری که فضای دیپلماسی موثر را محدود می کند امتناع کند. (بیشتر بخوانید) علاوه بر این، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس نیز در توئیتر از غنی سازی 20 درصدی اورانیوم توسط ایران ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که این اقدام باز گشت جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی را با خطر رو به رو
غنی سازی 20 درصدی و بازگشت به شرط بازگشت
مهر و موم یک سیلندر 137.2 کیلوگرمی حاوی اورانیوم 4.1 درصد و اتصال آن به خط تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد خبر داد. سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم درخصوص این برنامه با بیان اینکه اروپایی ها ناتوانی خود را در تعهد به برجام نشان دادند، تصریح کرد: 20درصد غنی سازی به معنای مرگ برجام نیست بلکه عکس العمل ما به عدم تعهدات طرف مقابل در برجام است. ایران غنی سازی 20 درصدی اورانیوم
بازخوانی واکنش های داخلی و خارجی به تولید اورانیوم با غنای 20 درصد در کشور
واکنش های بسیاری در داخل و خارج از کشور همراه شده است. اقدام صلح آمیز و قانونی ایران بر اساس ان پی تی، برجام و پادمان جامع قانونی سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، نیز در این باره گفت: تمام روال حقوقی شروع غنی سازی 20 درصد طی شده است. ضمانت اجرایی برجام خود ایران است و هر وقت تشخیص دهیم که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی کند، ماده 36 این اختیار را به ما می دهد که ایران تعهدات خود
آمریکا تحریم ها را لغو کند، غنی سازی 20 درصدی را متوقف می کنیم
ادامه گفت: ایران منتظر خواهد ماند تا ببیند چگونه می خواهند به توافق هسته ای برگردند و به تعهدات خود عمل کنند. کره جنوبی حق نگهداری اموال ایران را ندارد معاون وزیر امور خارجه در خصوص توقیف نفتکش کره جنوبی در خلیج فارس اظهار داشت: این یک مسئله سیاسی نیست و ارتباطی با وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی ندارد. عراقچی افزود: داستان نفتکش موضوع دیگری است و شواهد و اسنادی وجود
شرط بازگشت از غنی سازی 20 درصد
دوشنبه شب هم سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه خواست که غربیها اساسا فکر چنین مذاکراتی را از سر بیرون کنند. از سوی دیگر بایدن می داند که جمهوری خواهان و حتی برخی از اعضای حزب دموکرات از برجام در دوران اوباما و تصویب آن در سال 1394 رضایت نداشتند و اکنون نیز با بازگشت بی قید و شرط به آن مخالفت خواهند کرد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن گفته است که بعد از بازگشت به توافق هسته ای با تهران
واکنش بلژیک به غنی سازی 20 درصدی ایران
به گزارش عصر امروز، وزارت امور خارجه بلژیک درخصوص غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد در ایران، ابراز نگرانی کرد. این وزارتخانه در حساب توییتری خود نوشت: بلژیک از اعلام اخیر ایران درخصوص غنی سازی 20 درصدی اورانیوم نگران است . دستگاه دیپلماسی بلژیک افزود: از ایران می خواهیم از برجام محافظت کرده و از تلاش های گروه تروئیکا در این زمنیه به طور کامل حمایت کند . این
گام بلند ایران برای لغو تحریم ها
غربی ها تبدیل شود. قانون لغو تحریم ها چه می گوید؟ قبل از امضای توافق هسته ای، ایران در سطح 20 درصد اقدام به غنی سازی می کرد اما مطابق برجام باید سطح غنی سازی اورانیوم را حداکثر تا 3.67 نگه می داشت. بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در تاریخ 18 اردیبهشت 1397 و بازگشت تحریم های یک سویه آمریکا علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران تا یک سال منتظر وعده اروپایی ها برای اجرای برجام و انجام
اردن: ایران در امور کشورهای عربی مداخله دارد
عربستان سعودی که به یمن لشکرکشی کرده، با طرح ادعاهایی از قبیل دخالت در امور کشورهای عربی برای حضور در هرگونه توافق همانند توافق هسته ای تلاش و التماس می کنند. ایران با رد این گونه اتهامات، تأکید کرده است که گفت وگوی جدیدی در کار نخواهد بود و آمریکا باید به تعهدات خود در برجام برگردد.
واکنش انگلیس به تصمیم هسته ای اخیر ایران
به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس ، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس امروز چهارشنبه در پیامی توییتری بدون اشاره به عدم انجام تعهدات لندن ذیل توافقِ بین المللی برجام، به تصمیم اخیر تهران در خصوص آغاز غنی سازی 20 درصدی واکنش نشان داد. وزیر امور خارجه انگلیس در این خصوص ادعا کرد: آغاز غنی سازی ایران تا 20 درصد رویداد جدی و آسیب زایی است؛ این اقدام برجام را به خطر انداخته و فرصت بازگشت به
بازگشت وندی شرمن
جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا و تیم انتقالی اش برای دو پست کلیدی دولت فدرال یعنی شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه، معاونانی را برگزیدند تا به این طریق مقام های پیشین در دولت اوباما در دولت جدید شروع به فعالیت کنند. نشریه پولیتیکو با اشاره به گفته دو نفر از چهره های نزدیک به مقام های دولت انتقالی طی گزارشی نوشته است، وندی شرمن از چهره های فعال قدیمی در حوزه دیپلماسی قرار است معاون وزیر امور
اروپا: غنی سازی 20 درصدی ایران توجیه ندارد!
بدون تأخیر غنی سازی اورانیوم 20 درصدی را متوقف کند، برنامه غنی سازی خودش را به سطح مورد توافق در برجام بازگرداند و از انجام اقدامات دیگری که فضای دیپلماسی موثر را محدود می کند امتناع کند. در پایان این بیانیه آمده است: ما برای ارزیابی نحوه مقابله با عدم پایبندی ایران با سایر طرف های این توافق در چارچوب برجام در تماس خواهیم بود. فرانسه، انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی
واکنش انگلیس به تصمیم هسته ای اخیر ایران
به گزارش ایمنا ، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس امروز چهارشنبه در پیامی توییتری بدون اشاره به عدم انجام تعهدات لندن ذیل توافق بین المللی برجام، به تصمیم اخیر تهران در خصوص آغاز غنی سازی 20 درصدی واکنش نشان داد. وزیر امور خارجه انگلیس در این خصوص ادعا کرد: آغاز غنی سازی ایران تا 20 درصد رویداد جدی و آسیب زایی است؛ این اقدام برجام را به خطر انداخته و فرصت بازگشت به دیپلماسی را تضعیف خواهد کرد. منبع: مهر کد خبر 466945
جهان عرب و امان خواهان روابط خوب با ایران هستند
اروپا را برای جلوگیری از خروج شرکت های اروپایی از ایران فعال کردند که کارآیی چندانی نداشت. اروپا سپس اقدام به تأسیس ساز وکاری برای انجام تبادلات مالی میان ایران و شرکت های اروپایی بدون نیاز به نظام مالی آمریکا کرد که در بهمن ماه سال 1397 با تأسیس شرکت اینستکس عملی شد. تهران نیز تلاش کرد توافق هسته ای را به شرط عمل دیگر طرف های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند اما با گذشت
تروییکای اروپایی طرفِ برجام خواستار توقف غنی سازی 20 درصدی شدند!
تروییکای اروپایی امضاء کننده برجام امروز در بیانیه ای بدون اشاره به عدم انجام تعهدات خود ذیل این توافقِ بین المللی، از ایران خواستند که غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند! به گزارش شیعه پرس، تروییکای اروپایی امضاء کننده توافق هسته ای سال 2015 میلادی موسوم به برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه)، امروز چهارشنبه در بیانیه ای بدون اشاره به عدم انجام تعهدات خود ذیل این توافقِ بین المللی از
تروئیکای اروپایی بار دیگر علیه اقدامات هسته ای ایران بیانیه دادند
هیچ گونه توجیه معتبر غیرنظامی ندارد و ریسک های بسیار مهمی را از لحاظ مسائل منع اشاعه به دنبال دارد، نقض آشکار تعهدات ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و این توافق را بیش از پیش تحت فشار قرار می دهد. در ادامه این بیانیه، وزرای خارجه سه کشور اروپایی در خصوص اقدام هسته ای اخیر ایران مدعی شده اند: این یک تحول منفی است که تعهد اعضای برجام در روز 21 دسامبر [10 دی] برای حفظ برجام را
ابراز نگرانی تروئیکای اروپایی در باره غنی سازی 20 درصدی اورانیوم
دهد. ایران 2 سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد. براین اساس، ایران 15 دی ماه 1398، با صدور بیانیه ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و
ابراز نگرانی تروئیکای اروپایی در باره غنی سازی 20 درصدی اورانیوم
دهد. ایران 2 سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد. براین اساس، ایران 15 دی ماه 1398، با صدور بیانیه ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و
قدرت آفرینی با تولید و ذخیره ماهانه 9 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد
اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند. صبح روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 98، سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت شدند و نامه روحانی ، رئیس جمهور ایران توسط سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آن ها داده شد. در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری
کارشناس روس: غرب حق ابراز نگرانی درباره وضعیت برجام را ندارد
دونایوا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آغاز غنی سازی 20 درصد در ایران گامی بود که این کشور برای پاسخ به عدم پایبندی طرف های غربی به تعهدات بین المللی خود در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، برداشته است. وی افزود: دلیل اولیه این اقدام ایران خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات سه کشور اروپایی بود که گام قابل توجهی در اجرای برجام برنداشتند و بیشتر از عمل
ایران غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند
به گزارش سلام نو به نقل از مهر، تروییکای اروپایی امضاء کننده توافق هسته ای سال 2015 میلادی موسوم به برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه)، امروز چهارشنبه در بیانیه ای بدون اشاره به عدم انجام تعهدات خود ذیل این توافقِ بین المللی از ایران خواستند که غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند! به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه مشترک این 3 کشور که توسط وزارت خارجه بریتانیا منتشر شد، با طرح
وندی شرمن هم در دولت بایدن سمت گرفت
نشریه آمریکایی پالیتیکو روز سه شنبه به نقل از منابع نزدیک به جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا گزارش داد که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته ای با ایران که به توافق موسوم به برجام منجر شد، در دولت جو بایدن نیز در سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه فعالیت خواهد کرد. این دو منبع نزدیک به جو بایدن که پالیتیکو از افشای نامشان
برجام؛ صبر راهبردی و پیام تحولات تازه فردو
گام های پنجگانه ایران در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق صورت گرفت. ایران درست یک سال پیش یعنی 15 دی ماه 1398، با صدور بیانیه ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس،
تلاش برای حفظ برجام را دوچندان می کنیم
عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز در این ارتباط گفت: تمام روال حقوقی شروع غنی سازی 20 درصد طی شده است. ضمانت اجرایی برجام خود ایران است و هر وقت تشخیص دهیم که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی کند ماده 36 این اختیار را به ما می دهد که ایران تعهدات خود را جزیی و کلی متوقف کند از این رو شروع تولید هم بر اساس ان پی تی، هم برجام و هم پادمان جامع قانونی است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: کاربرد
معنی اظهارات جدید مشاور بایدن درباره بازگشت به برجام چیست؟
، جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی جو بایدن باز هم در اظهاراتی تفسیرپذیر و غیرشفاف در مصاحبه ای با سی ان ان گفته که دولت بایدن در صورت بازگشت ایران به تعهدات برجام به این توافق هسته ای بازخواهد گشت، اما این مسئله را به عنوان مبنایی برای مذاکرات بعدی در خصوص برنامه موشکی ایران قرار خواهد داد. سالیوان به فرید زکریا تحلیلگر سی ان ان گفت: رئیس جمهور بایدن گفته که اگر ایران به پایبندی به مفاد توافق
فشار ایران به اروپا
را ندارند، گفت: اگر آنها می گویند غنی سازی 20 درصد انحراف از برجام است این موضوع به دلیل اجرا نشدن و انحراف کامل تعهدات آنها در رفع تحریم هاست. معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اگر رفع تحریم ها انجام نشود یک پایه برجام لنگ است و اروپایی ها به جای اینکه به غنی سازی 20 درصد بپردازند، قدردان ایران باشند که در چند سال گذشته به رغم اینکه از منافع رفع تحریم ها بهره مند نبود اما برجام را حفظ
اروپا طلبکار نباشد
دانسته است. نکات زیر به سخنگوی کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا یادآوری می شود. 1- تردیدی نیست که طرف های اروپائی یعنی انگلیس،فرانسه و آلمان بعد از آمریکا در زمره کشورهائی بودند که با عدم انجام تعهدات خود، مفاد اصلی برجام را نقض کردند. در واقع غنی سازی اورانیوم تا سطح بیست درصد، پاسخ منطقی ایران به عدم پایبندی این کشورها به تعهدات خود بود. 2- برجام یک تعهد بین المللی است و این
اتحادیه اروپا: برجام همچنان پابرجا است
به گزارش شهدای ایران ، کمیسیون اتحادیه اروپا امروز سه شنبه در نشستی در بروکسل اعلام کرد که این اتحادیه معتقد است که علیرغم تصمیم ایران برای غنی سازی 20 درصدیِ اورانیوم، سایر تعهدات تحت برنامه جامع اقدام مشترک همچنان پابرجا هستند. در بیانیه صادره از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا بدون اشاره به عدم انجام تهعدات اروپایی ها ذیل برجام در این خصوص آمده است: در عین حال ما تأکید می کنیم که علیرغم
حساب و کتاب غنی سازی 20درصدی
ایران موضع گیری کرد. او گفت: هر وقت تشخیص دهیم که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی کند، ماده36 این اختیار را به ما می دهد که ایران تعهدات خود را جزئی و کلی متوقف کند از این رو شروع تولید هم براساس ان پی تی، هم برجام و هم پادمان جامع قانونی است. راکتور تعطیل شدنی نیست معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: کاربرد غنی سازی 20درصد برای سوخت رآکتور تهران است که سوخت آن همواره از خارج وارد می شد تا
پیام ایران به آمریکا با غنی سازی 20 درصد
پیچیده ای نیست و فقط کافی است همه طرف ها بدون قید و شرط به تعهدات شان را به طور کامل و مطابق متن برجام عمل کنند. دو راه بازگشت به برجام حسینی با اشاره به نگاه دولت بایدن به بازگشت به توافق هسته ای اظهار داشت: از نگاه نزدیکان بایدن و دولت او، بازگشت به برجام با پیچیدگی هایی روبه رو است به ویژه آنکه اگر دموکرات ها در مجلس سنا در اکثریت نباشند. از نظر آنها، بایدن باید جمهوریخواهان