چالش های روایت سینمایی از مصلحت / عدالت موضوع سیاسی نیست
سایر منابع:
سایر خبرها
نشست خبری فیلم روشن | کارگردان: چرا می گویید فیلمِ من سیاه است؟/ من برای این دولت و آن دولت فیلم نمی سازم
نخستین تجربه بازیگری انصاریان در تلویزیون گفت: اولین کاری که انصاریان در تلویزیون بازی کرد "زیر آسمان شهر" بود که او پذیرفت و همکاری خوبی شکل گرفت و او کارش را همان گونه خوب ادامه داد. سارا بهرامی دیگر بازیگر این فیلم، در ادامه این نشست درباره تجربه حضور در فیلم "روشن" گفت: من فیلمنامه را دوست داشتم و مشتاق به همکاری با روح الله حجازی بودم. حضور رضا عطاران نیز در این فیلم برایم تعیین ...
روح الله حجازی: سینما وظیفه دارد به نقاط کور بپردازد
غریبی بود که دوستش داشتم. سارا بهرامی دیگر بازیگر این اثر بیان کرد: فیلمنامه روشن را خیلی دوست داشتم و علاقه مند بودم با آقای حجازی همکاری کنم، حضور رضا عطاران برایم تعیین کننده بود. همیشه دغدغه من سینما و بازی کردن نقش های مختلف بوده است اصلاً به کوتاه یا بلند بودنش فکر نکردم. حجازی: عطاران نبود، روشن را نمی ساختم حجازی در بخش دیگر اظهار کرد: پیش از گرفتن پروانه ...
فجر 39 در سوگ علی انصاریان / پای جن به جشنواره باز شد!
.... مصلحت روایتی ملتهب درباره عدالت دارد؛ آن هم با ارجاع مستقیم به برخی حوادث واقعی ثبت شده در تاریخ سال های ابتدایی انقلاب اسلامی در اواخر دهه 50؛ داستان فیلم درباره یک مقام ارشد قضایی است که فرزندش مرتکب قتل می شود و مصلحت اندیشی اطرافیان در مواجهه با این پرونده، تبدیل به محور اصلی روایت فیلم می شود. دارابی در نخستین گام کارگردانی خود، موفق ظاهر شده است. انتخاب درست ...
پرحرفی آقای بازیگر در برنامه دورهمی! /خاطره جالب دلاوری از اولین نقش منفی + فیلم
میرویم که معاشرت کنیم و صاحب خانه هم تدارک دیده ناراحت می شود چیزی نخوریم! بازیگر سریال گشت ویژه با اشاره به حواشی فضای مجازی گفت: فضای مجازی فضای خوبی ندارد. متاسفانه هر کسی که حاشیه بیشتری داشته باشد، بیشتر مطرح و معروف می شود. دلاوری درباره وضعیت سینما گفت: ما فیلمنامه های خوبی در سینما نداریم، نمی دانم از کجا نشات می گیرد. در کنار آن بودجه های خوبی برای کار هنری نداریم. درصورتی که ابتدایی ترین موارد برای داشتن یک پروژه خوب است. مدیری گفت:در دوران کرونا چقدر به اهالی موسیقی، تئاتر و عوامل پشت صحنه در حرفه های مختلف سخت گذشت و کاری نداشتند. ...
توضیحات تهیه کننده مصلحت درباره تغییرنام فیلمش
بلند را بسازیم به فیلمنامه ملتهب و جذاب مصلحت رسیدیم. محمدرضا شفاه تهیه کننده در مورد ساخت این فیلم بیان کرد: موضوع عدالت هرچند موضوع همیشگی است و هیچ وقت بی اهمیت نشده، اما در جامعه امروز ما خیلی ها مطالبه دارند و ما وظیفه داریم این مطالبه گری را از طریق سینما انجام دهیم. شفاه در خصوص تغییر نام فیلم از مصلحت نظام به مصلحت عنوان کرد: وقتی فیلم را تولید کردیم روی گزینه مصلحت ...
از تماشای مصلحت اواخر دهه 50 تا روز تلخ جشنواره فیلم فجر
استفاده نکرده بودند، اما بازی ها به حدی خوب از آب در آمده بود که کمتر انتقادی می توان از آن گرفت. فیلمنامه درست و روایت سوژه در بستر تاریخی باعث شد تا بتوان مصلحت باشگاه فیلم سوره و سازمان اوج را تا امروز یکی از بهترین آثار این دوره از جشنواره لقب داد. دارابی در نشست فیلم اش درباره انتخاب بازیگران گفته بود: من ابتدا خیلی می ترسیدم و برای انتخاب بازیگر استرس داشتم ما لحظات پیچیده زیادی در ...
همراه با فجر39؛ مصلحت به مصلحت نظام تشخیص داده نشد / ماجرای شباهت گریم دادستان فیلم به آیت الله گیلانی
با حال خوب از سینما خارج شود. در بخش دیگری از نشست محمدرضا شفاه تهیه کننده فیلم مصلحت با بیان این که مردم مطالبات خود را در مصلحت مشاهده خواهند کرد، گفت: عدالت موضوعی است که هیچ وقت تکراری و کهنه نمی شود و مسئله ای است که در جامعه مطالبه گر بسیاری دارد. شفاه با اشاره به تغییر نام فیلم مصلحت که پیش از این نامش مصلحت نظام بود، گفت: در انتهای فیلم بود که به نام مصلحت نظام رسیدیم ...
می خواستیم مصلحت پرطمطراق باشد
فیلمی درباره دهه های گذشته بسازیم که متفاوت از دیگر آثار این گونه بوده و پر طمطراق باشد. وحید رهبانی – بازیگر– که در فیلم شیشلیک نقشی متضاد با نقش خود در این فیلم داشت، هم درباره مصلحت و تفاوت دو نقش خود گفت: سیاسی بودن فیلم، برچسبی است که به این قبیل فیلم ها چسبانده می شود. این اثر مشخصا درباره عدالت صحبت می کند و فکر می کنم که این موضوع خیلی به فضای امروز ما نزدیک است عدالت مسئله هر دو فیلم شیشلیک و مصلحت و در یکی از این ها من جرثومه فساد هستم و در دیگری شکارچی فساد و به نظرم این اتفاقی جالب است. انتهای پیام ...
شفاه: تغییر نام فیلم مصلحت خواست ما نبود/قصه ملتهبی که نقد درون گفتمانی دارد
فیلم فجر است. وحید رهبانی نیز درباره نقش قهرمان مطالبه گر در مصلحت توضیح داد: وقتی قرار است حرف مردم بیان شود خیلی خوب است که نماینده اش باشم و حالم با بیان این دیالوگ ها خیلی زیاد خوب شد چراکه انتخاب برای ایفای این نقش، نوعی نعمت به حساب می آید. محمدحسین لطیفی بیان کرد: مردم با بیان همین نوع حرف ها بود که به دنبال حق طلبی بودند و انقلاب کردند و خدشه دار شدن برخی ارزش ها، لطماتی ...
حمله مسعود فراستی به فیلم ابلق!
خیلی سختی داشتیم. آبیار درباره نسبت فیلم "ابلق" با جامعه امروز و چالشی که مطرح کرد، افزود: هنرمند آیینه جامعه است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را انتخاب می کند اما می گوییم مصلحت یک مُسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش ها زندگی می کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف ...
مصلحت فیلمی دوگانه سوز!/ پرداختی تمیز و هنرمندانه به دعوای مصلحت و عدالت
دوگانه ساز باشد، دوگانه سوز است و با طراحی روایتش، دوگانه مصلحت-عدالت را بی معنی می کند. از منظر خالقان مصلحت ، هیچ مصلحتی بالاتر از عدالت نیست و مصلحتی که در آن اجرای عدالت در نظر گرفته نشود، اصلاً مصلحت نام نمی گیرد. این حرفِ موردِ وثوقِ همگان، در مصلحت تبدیل به فیلمنامه ای خوش ریتم شده که با یک اجرای تکنیکیِ قابل قبول، در میان خوب های فجر39 قرار گرفته است. یک دعوای یک طرفه ...
گزارش دوربین تسنیم از چهارمین روز جشنواره فیلم فجر| دعوت بازیگران "مصلحت" به عدالتخواهی در روز اعتراض به ...
امسال با دو کاراکتر یکی فاسد و دیگری عدالتخواه به سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر آمده است به خبرنگار تسنیم گفت: هر دو فیلم "شیشلیک" و "مصلحت" یک حرف می زنند با زبان های مختلف؛ آن چیزی که می گویند و ما نیاز داریم عدالت است. خوشحالم که در این دو فیلم حضور داشتم و نقش آفرینی کردم. پله اول انتخاب فیلم ها برایم فیلمنامه است و اینکه بدانم نقشی که انتخاب می کنم برایم هیجان ایجاد کند. جالب است که در دو فیلم با دو نقش متفاوت بازی کردم. انتهای پیام/ ...
وقتی عدالت قربانی مصلحت نمی شود/ زالاوا ؛ تمرینی در ژانر وحشت
اخیر بازار ساخت فیلم های سیاسی و تاریخ معاصر گرم است و سازمان هنری رسانه ای اوج نقش عمده ای در این تولیدات داشته است. کسب تجربه در این ژانر منجر به تولید آثاری شده که امروز می توان روی این ژانر مغفول در سینما حساب باز کرد و تعداد فیلم هایی که در کارنامه آن است سال به سال بیشتر می شود. انتخاب درست وحید رهبانی برای نقش بازپرس جلالی در کنار فرهاد قائمیان که او را متفاوت تر از دیگر فیلم هایش ...
مسئله ابلق انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است
...> آبیار درباره نسبت فیلم ابلق با جامعه امروز توضیح داد: هنرمند آیینه جامعه است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را انتخاب می کند ولی می گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش ها زندگی می کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف او را بپذیرند اما وقتی آدم ها را می بیند، انتخاب می کند ...
مظلوم سازی از سلطنت طلبان و مجاهدین خلق به بهانه نقد درون گفتمانی عدالت
محمدرضا مهدوی پور/ فیلم سینمایی مصلحت عنوان اثری است که ظاهرا دغدغه مند است و سعی دارد نقد درون گفتمانی بر حاکمیت نظام جمهوری اسلامی باشد؛ اما به واسطه عدم شناخت و دانش کافی و همچنین دقت لازم در طرح دغدغه ها و بیان روایت خود به زبان سینما، به فیلمی در مواجهه با انقلاب اسلامی مبدل شده است. اثری است که شاید اگر نام حوزه هنری و سازمان اوج را در پس خود نداشت، مخاطب را با ذهنیت تماشای فیلمی سفارش شده ...
نگاهی به فیلم های چهارمین روز جشنواره فجر/ زالاوا و مصلحت
موضوع و هم بازی های خوب. فیلمی که نمونه های زیادی از آن در ایام دهه فجر در شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شوند. چه لزومی دارد سرمایه هنگفتی برای ساخت چنین فیلمی در نظر گرفته شود؟ موضوع عدالت و حق کشی و مصلحت طلبی همیشه سوژه جذابی بوده و هست. نمونه های امروزی قطعا جذابیت بیشتری دارند تا روایتی که چهل سال پیش اتفاق افتاده است. ...
روزنامچه فجر 4/ درخشش دوبارۀ اوج با مصلحت
هنری و سازمان اوج است. نام فیلم در ابتدا مطلحت نظام بود. سپس بنا به مصالحی، به پدری تغییر نام داد. و در نهایت، به مصلحت بازگشت. فیلم دربارۀ مجازات آقازاده ها است که آیا عدالت در مورد آنها رعایت می شود یا نه. فرهاد قائمیان در نقش دادستان، یک نقش دو وجهیِ مثبت و منفی را ایفاء کرده است، چیزی که برای بنده یادآور نقش سرگرد جیمز هرناندز در فیلم جرائم بزرگ (2002) ساختۀ کارل فرانکلین است که دو ...
مردم کُرد خرافی نیستند/زالاوا در نکوهش خرافه پرستی است
غفاری ضمن تبریک روز زن، از عوامل فیلم زالاوا دعوت کرد که روی صحنه بیایند. امیری درباره انتخاب مضمون این اثر سینمایی گفت: احساس و کنجکاوی درباره موضوع باور در من شکل گرفته بود و دوست داشتم اولین فیلم ام مخصوص به خودم و دغدغه ام باشد. برای همین سراغ افسانه ای رفتم که در خانواده سینه به سینه نقل شده بود. او افزود: برای همین تصمیم گرفتم اثری بسازم درباره این که چطور یک باور به ...
گزیده ای از آخرین مصاحبه جام جم با علی انصاریان:خداحافظی؟! یعنی چه؟!
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، علی انصاریان پس از روزها جنگیدن با ویروس کرونا آسمانی شد و از میان ما پرکشید. جواب های آن روز علی در کافه میرداماد را بارها و بارها خواندم. چیه این زندگی... با مرگ مساله داری؟ خیلی. از مرگ خوشم نمی آید. این همه سختی می کشی بعد یکباره از این دنیا بروی... خداحافظ...یعنی چه! اگر نامیرا شوی چگونه زندگی می کنی؟ همین جوری که الان زندگی می کنم به زندگی ادامه خواه ...
نشست خبری روشن در سینمای رسانه برگزار شد
کننده بود. من به طول نقشم فکر نکردم و تنها دوست داشتم که در این فیلم حضور داشته باشم. حجازی درباره حضور رضا عطاران در این فیلم گفت: من به رضا عطاران گفتم که اگر در این فیلم بازی کنی، من آن را می سازم، چراکه این نقش را برای شما نوشتم و فقط می خواهم شما در آن حضور داشته باشی. حجازی در پاسخ به این سوال که وضعیت مردم در 8 سال دولت شبیه به فیلم شما است، گفت: من فیلمساز سیاسی نیستم و آثارم ...
مصلحت در حمایت از عدالت و غیرسیاسی است
عدالت است. اما اینکه چطور این همکاری ها را انتخاب می کنم، پله اول فیلمنامه است و سپس هیجان سر صحنه برایم اهمیت دارد. نازنین فراهانی بازیگر فیلم سینمای مصلحت درباره حضور خود گفت: نقش کمی در این مجموعه داشتم، اما می توانم بگویم این فیلم با امکانات محدود یک فیلم اول ساخته شده است و باید به کارگردان آن تبریک گفت. او به عنوان کارگردان فیلم اول، تسلط خوبی داشت. سهی بانو ذوالقدر ...
عدالت را سیاسی نکنید
که به این قبیل فیلم ها چسبانده می شود. این اثر مشخصا درباره عدالت صحبت می کند و فکر می کنم که این موضوع خیلی به فضای امروز ما نزدیک است. دارابی کارگردان فیلم در ادامه در خصوص انتخاب بازیگران گفت : وقتی شروع به تولید کردیم برای انتخاب بازیگر بسیار می ترسیدم. چراکه این اثر سکانس های سختی داشت. ما دنبال بازیگرانی می گشتیم که استار نباشند و از سبقه تئاتری برخوردار باشند تا برای فیلم وقت بگذارند ...
التهاب و جذابیت علت اصلی انتخاب مصلحت
فیلم ادامه داد: سیاسی بودن فیلم، برچسبی است که به این قبیل فیلم ها چسبانده می شود. این اثر مشخصا درباره عدالت صحبت می کند و فکر می کنم که این موضوع خیلی به فضای امروز ما نزدیک است. دارابی در خصوص انتخاب بازیگران توضیح داد: وقتی شروع به تولید کردیم برای انتخاب بازیگر بسیار می ترسیدم. چراکه این اثر سکانس های سختی داشت. ما دنبال بازیگرانی می گشتیم که استار نباشند و از سبقه تئاتری برخوردار باشند تا ...
روز فیلم اولی ها در فجر 39 / از یک داستان جنایی تا ردپای جن در کاخ جشنواره!
به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین ، در حالی که جشنواره فجر سی ونهم به نیمه رسیده است، امروز 15 بهمن ماه و در چهارمین روز از برپایی این رویداد نوبت به فیلم اولی ها رسید و زالاوا و مصلحت در سینمای رسانه برج میلاد و پردیس ملت برای جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات، منتقدان و عوامل فیلم به نمایش درخواهد آمد. برهمین اساس امروز و در سانس نخست فیلم سینمایی زالاوا به کارگردانی و ارسلان امیری ...
هوتن شکیبا و الناز شاکردوست از ابلق و سیمرغ گفتند
ورزش کنم و افزایش وزن داشته باشم. در زمان فیلمبرداری نیز این افزایش وزن برایم سخت بود. نرگس آبیار درباره داستان و کاراکتر اصلی فیلم بیان کرد: اگرچه کاراکتر اصلی مصلحت و سکوت را انتخاب می کند اما می گوئیم که مصلحت یک مسکن موقت است. راحله قصه ما انتخاب می کند که دروغ بگوید اما جبر وادارش نمی کند. این داستان آدم ها در شرایط پیچیده است؛ این داستان هر روزه آدم هاست که وقتی در شرایط پیچیده ای ...
هنرمند آینه جامعه است
فیلم بودم کافی است. هوتن شکیبا نیز درباره نقش خود در ابلق توضیح داد: سعی کردم در بازی چالشی برای خودم ایجاد کنم. اضافه وزن پیدا کردم و با وجود کرونا و تعطیلی باشگاه ها تلاش کردم در خانه تمرین کنم. حوصله انجام این کارها را داشتم و امیدوارم که نقش خوبی شده باشد. در ادامه شاکر دوست در پاسخ به همین سئوال تصریح کرد: گرفتن سیمرغ برایم افتخار است. با این نقش صدای عده ای از زنان ...
زالاوا و مصلحت فیلم های چهارمین روز فجر 39
به گزارش تازه نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز در چهارمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه برج میلاد، دو فیلم سینمایی زالاوا و مصلحت نمایش داده می شوند. فیلم سینمایی زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری و تهیه کنندگی روح الله و سمیرا برادری است. سمیرا برادری در مصاحبه ای گفته که این فیلم در ژانر کمدی وحشت ساخته شده است. در این اثر بازیگرانی، چون نوید ...
بازیگری که با عبور از گیشه به سیمرغ رسید/حسرت های تک تیرانداز
از همان مرحله انتشار اخبار پیش تولید، تازه ترین پروژه سینمایی باشگاه فیلم سوره را در کانون کنجکاوی رسانه ها قرار داد. فیلم سینمایی مصلحت در آغاز با نام موقت پدری کلید خورد، در ادامه تلاش شد تا نام مصلحت نظام برای آن انتخاب شود اما توافق نهایی بر سر همین نام مصلحت شکل گرفت. این فیلم سینمایی اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند در کارنامه حسین دارابی محسوب می شود که محمدرضا شفاه آن را تهیه ...
علی کریمی: انصاریان را همچون برادرم دوست داشتم
به گزارش ایرنا، علی کریمی که رابطه صمیمانه ای با علی انصاریان داشت، به شدت از خبر درگذشت دوست و همبازی قدیمی اش ناراحت و متاثر است. بازیکن اسبق تیم ملی و بایرن مونیخ که در بیمارستان فرهیختگان حاضر شده بود، اظهار داشت: درگذشت علی انصاریان اتفاق تلخ و دردناک برای ورزش ایران بود. وی افزود: من علی انصاریان را همچون برادرم دوست داشتم و احساس می کنم یکی از عزیزترین افراد زندگی ام را از دست ...