سایر منابع:
سایر خبرها
شرح مقدماتی فلسفه روسو به روایت دلینی
روشنگری آن زمان که همگان مبهوت دستاوردهای عالم مدرن بودند و مقولاتی چون پیشرفت، عقلانیت مدرن، آزادی، تکنولوژی و غیره امور بی چون و چرا می نمودند، روسو با نوشتن گفتاری درباره علوم و هنرها با دقت و ظرافت هر چه تمام تر ارکان اساسی دنیای مدرن را به چالش کشید. البته این نقادی مدرنیته را نباید دفاع از سنت تلقی کنیم. روسو علاوه بر نقادی بنیادین مولفه های مدرنیته جزمیات سنت را نیز از تیغ نقد می گذراند. شاهد ...
نسبت ما با کانت هنوز روشن نیست/ ایرانی ها کانت را گاه بیش از آنچه هست و گاه کوچک تر از آنچه هست، جلوه ...
اراده خیر تنها چیزی است که به خودی خود خیر است و در وجود آدمی است. جذابیت این بخش از فلسفه کانت برای ما یا به خاطر مفهوم خودآیینی است که نگاه بدیعی به انسان دارد یا به خاطر سنت اخلاق گرای ما که تاکید فراوانی بر تکلیف و قیود اخلاقی دارد. با توجه به مواجهه کانت با سنت پیشین خودش چگونه می شود کانت را در نسبت با سنت متافیزیکی خودمان بازخوانی کنیم؟ نگاه کانت به مابعدالطبیعه یک ...
دانشنامه فلسفه دین ؛ تلاشی برای نجات فلسفه دین از سلطه الاهیات مسیحی
فلسفه دین به ویژه در جامعه ما دارد. قبل از اینکه به مفهوم دانشنامه تخصصی بپردازم، ابتدائا می خواهم درباره خود فلسفه دین که این دانشنامه در آن حوزه است، توضیحاتی بدهم. اشاره کنم اگرچه مباحث و مسائل فلسفه دین، تاریخی به قدمت خود فلسفه دارد و اگرچه تعبیر فلسفه دین در زبان انگلیسی از اواخر قرن هجدهم رواج پیدا کرد و در طول قرن بیستم تحت تاثیر هگل معانی متعدد و مختلف پیدا کرد، اما رواج آن به ...
سکولاریسم و آزادی وجدان ؛ اثر جدیدی از چارلز تیلور در بازار نشر
در شرایطی که میان باورهای والدین و محتوای برخی کلاس های آموزشی مدرسه ها تضاد هست. (ص. 102) آینده سکولاریسم عنوان فصل نتیجه گیری این کتاب است که طی آن تحول جوامع دموکراتیک معاصر، بیانگر آن است که اکنون وقت ان رسیده که معنا و هدف های سکولاریسم را از نو مفهوم سازی کنیم. از عصر آگوستین تا دوره مدرن، رابطه میان قدرت قدسی و غیرقدسی پراهمیت و چالش برانگیز بوده است؛ ولی چالش های عصر حاضر از جنسی دیگرند ...
چرا من ساختارگرا نیستم؟/ پیش گفتار میشل فوکو بر ترجمه انگلیسی کتاب الفاظ و اشیا: باستان شناسی علوم انسانی
...، علوم مربوط به امور ضروری، علومی که جملگی به فلسفه نزدیک اند: در تاریخ این علوم می توان پیدایش تقریبا بی انقطاع حقیقت و عقل محض را مشاهده کرد. اما رشته های دیگر – مثلا رشته هایی که به موجودات زنده و زبان ها و امور واقع در حوزه اقتصاد مربوط می شوند – بیش از حد با تفکر تجربی، بیش از حد با نوسانات بخت یا صور خیال، بیش از حد با سنت های قدیمی و رویدادهای بیرونی آمیخته اند، زیرا گمان می رود که تاریخ ...
آثار برلین تجسم پنجه در افکندن با اصول بنیادین سنت فکری غربی است/ لیبرالیسمی مبارزطلب
برای فلسفه سیاسی این است که تصور جامعه کاملی که در آن همه آرمان ها و خیر های اصیل به دست آید، نه تنها اتوپیایی، بلکه ذاتا ناساز و متناقض است، زندگی سیاسی نیز مانند زندگی اخلاقی، پر از انتخاب های اساسی میان خیر و شر های رقیب است. عقل در این موارد ما را بی یار و یاور می گذارد، هر چه بکنیم نتیجه ای جز خسران و بعضاً تراژدی نخواهد داشت. به گفته مولف کتاب، اندیشه سیاسی برلین چون در امیدهای ...
فلسفه سیاسی هانا آرنت چاپ شد
توان ثابت کرد که دولتی از هر نوعش بتواند کنترل تام و تمامی بر همه شهروندانش اعمال کند. به نظر می رسد همیشه جزیره هایی از مقاومت شخصی و خصوصی وجود دارد، و فرقی نمی کند که میزان و حدود ترور و ارعاب و سلطه چقدر باشد. می توان استدلال کرد که این مقاومت یا نتیجه ناکارآمدی دولت است یا نتیجه اراده فرو ننشاندنی برخی افرادی که در هر حال و هر وضعیت همیشه در برابر سرکوب مقاومت می کنند. محال است بتوان به نحوی ...
برگزاری هم اندیشی باز زایی الهیات در عصر پساکرونا
به بررسی برخی تجربه های وجودی برآمده از شرایط همه گیری کرونا از چنین منظری پرداخت و گفت: تمدن غرب، در اثر کرونا با رفورماسیونی جدید مواجه است. واکاوی هایی که در مورد عملکرد کلیسا در موردکرونا وجود دارد را می توان زمینه ای برای پیش بینی یک رفورماسیون جدید در غرب قرار داد. در جوامعی مانند جمهوری های استقلال یافته از شوروی یا جوامعی که از سنت های دینی به عنوان میثاق هویت بخشِ جمعی استفاده کردند، این ...
فلسفه در تبعیدگاه
به واگشایی و فراروی دارد،؛ از این رو، ناظر به هستی است که پیش روی اوست. همگنان که هر یک به ایده ای و نظمی خو کرده اند، نقادی او را طغیان علیه حقیقت می نامند. به این ترتیب درحالی که فیلسوف آگاهانه و آزادانه از حقیقت می پرسد، دیگرانی او را با مفهوم از- پیش- مهیای حقیقت محاکمه می کنند. تفکر فلسفی پاسداشت آگاهی و آزادی است. فلسفه به تعبیر مرلوپونتی اساسا حرکتی است که همواره دانستن را به ندانستن ...
انتشار ششمین شماره فرهنگ بان / از قانون شناسی عبدالله مستوفی تا هویت ایرانی در روزگار باستان
دانشگاه جامعه پذیری فساد دانشگاهی و بازتولید و بسط فساد نوشته دکتر داود حسینی هاشم زاده و در بخش اندیشه و فرهنگ آفرینش گری چیست؟ اثر ژیل دلوز و ترجمه دکتر مازیار مهیمنی و نگاهی به دو فیلم سینمایی از چشم انداز فلسفه نیچه نوشته حامد حجت خواه آمده است. بخش تاریخ نیز دربردارنده دو مقاله است. قانون شناسی عبدالله مستوفی و میرزایوسف مستشارالدوله نوشته دکتر احمد کاظمی موسوی و انقلاب مشروطه، دربار و ...
واکنش اساتید حوزه به ادعای علوی بروجردی در نفی اقتصاد اسلامی
، تاسیسی نیستیم بلکه تاییدی هستیم یعنی معمولا سیره عقلا را می پذیریم مگر در ربا [که] می گوییم ربا منع شده یا از فلان کار منع شده است ولی این طور نیست که هیچ چیز دیگری وجود ندارد. در نظریه پردازی و در علوم اجتماعی و علوم اقتصادی ما نیازمند به فلسفه و اخلاق هستیم. بحث این است که ما سنت های الهی را متوجه باشیم. درواقع جهان اجتماعی ای که اسلام می سازد با جهان اجتماعی ای که سوسیالیسم ارائه می کند و ...
انسان مدرن غربی دوباره بت شده است
روشن تر است. این تباهی کلی است و از اعراضی کلی بر می آید و آن کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ : پوشاندن به معنای پاک کردن یا زدودن اثر اعمال بد از توجه مثبت و چرخش کلی به سمت خداوند می آید. *آیا می توان از ذات اعمال یا فرد سخن گفت؟ درک مشخص از حقّ به معنای دیدن حقّ به عنوان محل قدرت صرف نیست. بلکه حقّ یک مفهوم هزار تو است. آن کس که از این حقیقت هزار توی انضمامی روی بر می تابد ...
کوچیدن از ادبیات تعلیمی به ادبیات تسهیلی
اطلاعات کتاب شناختی Zomorodi, Somayeh (2020), Mel And His Trouble With One Thousand Shoes , Illustrated by N. Broomand, California, USA, PROLANCE. نویسنده محترم خانم سمیه زمردی این کتاب را ملهَم از آیه 37 سوره اسراء درباره راه رفتن متکبرانه سامان داده است و بی شک حُسن سلیقه ایشان را در انتخاب شخصیت داستان (هزارپا) مرتبط با این موضوع، باید ستود! چکیده ماجرا این است که هزارپایی به نام مِل در مزرعه ای زندگی می کند. او هزار تا پا دارد و می خواهد برای هر یک از پاهای خودش کفشی داشته باشد. تا اینکه 950 کفش در رنگ ها و اندازه های گوناگون فراهم می کند و پس از تلاش بسیار می تواند پنجاه کفش دیگر هم فراهم بیاورد. هیچ کس در آن مزرعه به اندازه مل کفش ندارد. مل هر روز پس از اینکه بیدار می شود کفش هایش را تمیز می کند و با دیگران بازی نمی کند تا مبادا کفش هایش کثیف شوند و می گوید: همه این کفش ها برای من است و ...
نخبگان، در بند نقش ایوان
محمدصادق مصحفی، دانشجوی ارشد فلسفه در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان نخبگان، در بند نقش ایوان درباره ی برخی اظهارنظرها پیرامون دوچرخه سواری زنان نوشت: چندی ست دوچرخه سواری بانوان، کشور را در ورطه سقوط قرار داده و حتی سبب مرگ قریب الوقوع برخی مسئولین نیز گشته است. واقعا با این بحران امنیت ملی چه باید کرد؟ اخیرا یکی از نمایندگان دلسوز نظام و اسلام، امکان جرم انگاری ...
سیره و اندیشه رهبران انقلاب اسلامی در اثر سروش محلاتی جایی ندارد
...: دیدگاه مقام معظم رهبری حتی متفاوت از امام است. رهبری علاوه بر مقبولیت و مشروعیت، کارآمدی را نیز به مشروعیت نظام می افزایند. رهبری انقلاب در جمع آقایان مصباح، مومن، هاشمی، شاهرودی در سال 83 بیانات مربوط به کارآمدی نظام به عنوان مبنای مشروعیت را بیان می کنند. وی گفت: مفهوم دیگری که در آثار سروش محلاتی وجود دارد معصوم انگاری حاکمان است. در نقد محلاتی باید گفت چه کسی به معصومیت ولی فقیه ...
استاد ایرانی کالج کانترا کاستا: قلب در قرآن مهمتر از فکر است/ تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه غربی
: در واقع مثل عیسی نزد خدا همچون مثل آدم است او را از خاک آفرید سپس بدو گفت باش پس وجود یافت. (سوره آل عمران / 59) این آیات را چگونه می توان تحت اللفظی معنا کرد. *نقد شما بر خوانش تحت اللفظی قرآن کریم است؟ قرآن کتابی چند بعدی و چند لایه است و اشتباه است که متشابهات آن را تحت الفظی خواند. کاربرد کلمه روح در قرآن همه جا از امر خداوند و اینکه روح به خداوند تعلق دارد ...
ققنوس ایرانی؛ زایشی از پس ویرانی
این سنت فکری راه بازیابی مفهوم “امید” را باید در خوانش ” انسان ایرانی” معاصر از اسطوره هایش جستجو کرد. در آستانه “تجدد ایرانی” نیما یوشیج در شعری به اسطوره ققنوس می پردازد. شاملو در توصیف این شعر آن را “دستاورد ناگهانی” می خواند. معنای “ناگاه” چیست؟ آیا “گاه”ی را می توان برای شاعر در نظر گرفت؟ اگر به راستی “گاه”ی برای شعر متصور باشد در کجا باید آن را جست؟ برخی پژوهشگران با ارائه تفسیری که ...
علوم انسانی و تاریخ اقتصاد برای اقتصادخوانده ها
مارکس و رانت ریکاردو را نمی داند (خودش دکترای اقتصاد از پرینستون داشت و با این همه در کتاب ها و مقالاتش نشان می دهد که به این مباحث مسلط است، از نسل در حال انقراض اقتصاددان های برآمده از سنت علوم اجتماعی.) چند وقتی است که یکی از درس های مجازی در مورد سرمایه داری و تاریخ آن را دنبال می کنم. استادش یک متخصص تاریخ است و ذره ذره درس پر از اطلاعات و پر از شیرینی یادگرفتن و کشف و شهودهای جدید ...
برنامه همایش بحران کرونا و چالش فلسفه سیاسی_اجتماعی غرب اعلام شد
... بحران کرونا و نقد فلسفه سیاسی نئولیبرالیسم 15:00 - 14:45 مریم بختیاریان عقلانیت سیستمی در مواجهه با بحران کرونا 15:15 - 15:00 حسین سلطان محمدی چگونگی تأثیر معنویت در پیشگیری و درمان بیماری کرونا 15:30 - 15:15 مهدی حسینی چالش های فکری سنت و مدرنیته در عبور از بحران کرونا 15:30-15: ...
تأملی دربارهٔ تفسیر معاصرانهٔ قرآن
آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی بوده است. او همکار هانری کربن در حوزه فلسفه تطبیقی و تاریخ فلسفه اسلامی بوده و خود چندین اثر علمی در حوزه فلسفه اسلامی و تاریخ آن نگاشته است. او عضو و رئیس شاخه مریمیه از سلسلهٔ متصوفهٔ شاذلیه است. او هم اکنون در امریکا به تدریس و تحقیق و نگارش کتاب مشغول است. وی به لحاظ مشرب فکری، قائل به “خرد جاویدان” [2] و مکتب سنّت گرایی است و در حوزه عرفان و ...
تاریخ علم بدون فلسفه علم نابینا است/ ابن سینا نخستین نویسنده در تاریخ منطق است
بتوانیم مقوله قیاس اقترانی شرطی را بازخوانی کنیم. پس از بازخوانی، بازیابی و نهایتا ارزیابی کنیم و این همه را باید در پرتو منطق جدید انجام بدهیم. با همان ابزار کلاسیک نمی توان به سراغ این نظریه رفت و در چارچوب منطق جدید و مدرن بازخوانی، ثانیا بازیابی و نهایتا ارزیابی کرد. منطق جدید به تعبیر فرگه یک میکروسکوپ است و در مقدمه کتاب مفهوم نگاری منطق جدید را به میرکوسکوپ تشبیه کرده است که از ورای آن می ...
معرفی تاریخ اندیشه غرب در کتاب پنجاه متفکر بزرگ سیاسی
...> در ادامه همین فصل آمده است: این روسو بود که مفهوم حاکمیت مردم را ایجاد کرد و نخستین کسی بود که بر شایستگی و حق مردم عادی برای مشارکت در نظام سیاسی به عنوان شهروندان کامل تاکید کرد. این ها ادعا های حساسیت برانگیزی در زمانه خود بودند و در نهایت در اندیشه و عمل سیاسی مدرن رخنه کردند. به شکل عام تر، روسو عمیقاً طرز تفکر ما را به عنوان انسان تغییر داد و ما را مخلوقاتی احساسی در نظر گرفت و نه صرفاً ...
نگاهی به کارنامه کاری پل المر مور ، منتقد محافظه کار آمریکایی
ستاره صبح - پل المر مور زاده دوازدهم دسامبر 1864 در سنت لوئیس است. وی پژوهشگر، منتقد محافظه کار آمریکایی و یکی از مبلغین برجسته انسان گرایی نوین در نقد ادبی بود. او در دانشگاه های واشنگتن سنت لوئیس و هاروارد به تحصیل پرداخت. پل پس از دوران کاری کوتاه مدت خویش در محیط آکادمیک به عنوان سردبیر ادبی روزنامه ایندیپندنت در فاصله سال های 1901 تا 1903 مشغول به کار شد و سپس به مدت 6 سال در فاصله سال های ...
پیامد پذیرش مادیت نفس، نفی معاد است / پاسخ به منکران تجرد نفس
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین سیداباذر نبویان، مدرس فلسفه حوزه و دانشگاه، دهم اسفندماه در نشست علمی نقد ادله نوین مادیت نفس ، در مجمع عالی حکمت اسلامی به بررسی تفاسیر فیزیکال از نفس و دلایلی پرداخت که فیزیکالیست ها بیان می کنند تا نشان دهند نفس مجرد نیست و مادی است. وی افزود: آرمسترانگ در مسئله ذهن و بدن گفته است بدن روی نفس اثر می گذارد؛ مثلاً اگر بدن زعفران بخورد، روح شاد می ...
ساختار معرفتی گروه منطق فهم دین
به وقوع انقلاب اسلامی و مقتضیات تشکیل حکومت اسلامی، و نظر به ضرورت تحول، تکامل و توسعه ی معرفت دینی و علوم اسلامی، و با لحاظ نیاز وافر به تاسیس علم دینی بویژه در عرصه ی علوم انسانی، از یک سو؛ و با توجه به سرریز سیل آسای نظریه های گوناگون در زمینه ی فلسفه دین، فهم دین و معرفت دینی از سوی دوم؛ و با توجه به فقر نظری در قلمرو روش شناسی فهم دین از سوی سوم؛ و با توجه رسالت و اهداف مصوب پژوهشگاه به ...
بررسی رؤیاانگاری وحی در فصلنامه قبسات
بررسی و ارزیابی راه حل های پیشنهادی مدافعان برهان تجربه دینی برای غلبه بر این چالش می باشد. نتایج این بررسی نشان می دهد هیچ کدام از این راه حل ها قادر نیستند پاسخی کامل به چالش تجارب دینی متعارض ارائه نمایند، هرچند به نظر می رسد راه حل تفسیرگرایی قابل دفاع تر از دیگر راه حل ها باشد. همچنین از بررسی ها می توان نتیجه گرفت که تجارب دینی را نمی توان به مثابه براهینی بر اثبات وجود خدا دانست؛ زیرا فاقد ...
رئالیسم جادویی بومی پذیر است
اده شد. آلخو کارپانتیه رمان نویس کوبایی که در اروپا زندگی و تحصیل می کرد در سال 1949 این اصطلاح ادبی را به عنوان یک سبک جدید نوشتاری متعلق به کشورهای آمریکایی دانست. کارپانتیه از این فلسفه برای ایجاد روشی نو در بازنمایی ادبیات و فرهنگ ملت خود استفاده کرد. او وجه تمایزی بین رئالیسم جادویی بومی خودش و روش های بازنمایی اروپایی قائل شد. در واقع کارپانتیه معتقد بود که رئالیسم جادویی بدون این که هیچ پ ...