بررسی فلسفه اسلامی در جهان معاصر
سایر منابع:
سایر خبرها
نیازمند تولید دانش فلسفی در حوزه مناسبات اجتماعی هستیم
به گزارش خبرگزاری مهر ، در شانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی سوره موضوع فلسفه اسلامی در جهان معاصر؛ نوستالژی یا ضرورت با حضور حجت الاسلام واعظی استاد فلسفه دانشگاه باقرالعلوم (ع) مورد بررسی قرار گرفت. دیانی در ابتدای برنامه این سوال را مطرح کرد که آیا همچنان فلسفه رونق و حیات سابق خودش را دارد و امروز صحبت کردن از فلسفه همچنان طراوت سابق را دارد یا خیر؟ واعظی گفت: بنده فکر ...
فلسفه اسلامی به خوبی به دنیا معرفی نشده است
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و استاد فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع) در شانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی سوره که با موضوع فلسفه اسلامی در جهان معاصر؛ نوستالژی یا ضرورت از شبکه چهار سیما پخش شد، اظهار کرد: اگر یک نگاه توصیفی به صحنه فکر فلسفه معاصر بیندازیم، در واقع با طیفی از پویش های فلسفی مواجه ...
ما نیاز به کشف باورهای بنیادین در حوزه فلسفه داریم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دکتر محمدتقی طباطبایی ، در نشست تخصصی با عنوان امکان فلسفه در ایران به مناسبت روز جهانی فلسفه در محل کافه فلسفه، با بیان این که فلسفه یک ضرورت برای زندگی است و فکر کردن یک امر غیر دستوری و برخاسته از خود زندگی است، در ادامه اظهار کرد: فلسفه از بیرون به زندگی تحمیل نشده است. از این رو پرسش از امکان فلسفه و هر نوع پرسش دیگری که کار فلسفی را به جغرافیای ایران ...
طالبان، داعش و بوکوحرام محصول دینداری بدون عقلانیت هستند/ معیار تشخیص دین صحیح
باید همراه با معرفت عقلانی باشد؛ یعنی عبادتی که همراه با معرفت عقلی باشد ارزش دارد. وی اضافه کرد: به گواهی تاریخ فلسفه در زمانی که فلسفه جامع علوم بود آن را به دو دسته فلسفه نظری و عملی تقسیم کردند و بخش عملی شامل اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن بود و ناگفته پیداست که محتویات هر دو بخش مدرکات عقل بود. استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پس از ورود فلسفه به تمدن اسلامی و تبدیل آن به ...
انوار: فارابی سیاست و جامعه را فیلسوفانه تحلیل کرده است
کاوش و پژوهش عقلی در قلمروی پرسش های فلسفی است که مسلمان ها داشتند. این استاد دانشگاه گفت: فارابی در کوشش های فلسفی خود به تأمل در نسبت میان فلسفه و دین و بحث از مدنیت پرداخت که البته تأمل در این مسائل در یونان هم رایج بوده و با طرح آنها در عالم اسلام، نمی توان او را مؤسس فلسفه اسلامی دانست. مؤسس بودن او در منظری قابل بررسی است که به جای تاریخ فلسفه بتوان به تاریخ فلاسفه التفات کرد. پرسش ...
غلامرضا اعوانی: گرایشات ضدعقلی جهان اسلام محصول غرب جدید است
به گزارش ایکنا، غلامرضا اعوانی ، استاد فلسفه، شامگاه دوم آذر در همایش زیست عقلانی که به مناسبت روز جهانی فلسفه و از سوی دانشگاه خاتم برگزار شد، در سخنانی با موضوع عقل معاد و عقل معاش، گفت: در فرهنگ ما این اصطلاح زیاد به کار رفته و معصومین(ع) فرموده اند که لا معاش له لا معاد له ، یا امام صادق(ع) فرموده اند؛ العقل ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان؛ امام علی(ع) هم فرمودند که برای دنیای خودت طوری ...
اعلامیه جهانی حقوق بشر بزرگترین دستاورد تجدد است
به گزارش ایکنا، سیدمحمد قاری سیدفاطمی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، شامگاه 2 آذر در همایش زیست عقلانی که به مناسبت روز جهانی فلسفه از سوی دانشگاه خاتم برگزار شد، گفت: وقتی از حقوق بشر صحبت می کنیم، دو سنجه ارزیابی داریم که شامل درستی ارزشی و کارایی است؛ حقوق مجموعه ای از ساختارها و هنجارهاست که هنجارها تمشیت افراد را برعهده دارد و ساختارها هم از هنجارها بیرون می آید. سیدفاطمی افزود: البته ...
الهام ذاتی شناخت فسق و فجور(پرسش و پاسخ)
از عقل و شهوت قرار داد (علل الشرایع، باب 6، ص 4) ولی یک مسئله خیلی مهمی که در اینجا مطرح است و با فلسفه تاریخ و فلسفه اخلاق هم تماس پیدا می کند این است که انسان یک مرکب خاصی است که با تمام مرکب های دیگر جهان هستی فرق دارد. در مرکب های دیگر بعد از ترکیب، هیچ ضدی دیگر خاصیت خودش را ندارد و اضداد مجموعاً دارای خاصیت مشترک می شوند و صورت جدید خاصیت جدید به آنها می دهد و اضداد در درون مرکب، استقلال ...
علامه طباطبایی را می توان بزرگ ترین فیلسوف ایران در چند قرن اخیر دانست
...، فیلسوف ایران کرد. او نوشته های اولیور لیمن، استاد فلسفه دانشگاه کنتاکی درباره ملاصدرا را نیز مورد بررسی قرار داد. لیمن، ملاصدرا را مهم ترین و تاثیرگذارترین فیلسوف جهان اسلام در چهارصد سال اخیر توصیف کرده بود. طباطبایی در نجف، دروسی مانند عارف الهیه، تفسیر قرآن، حکمت و فلسفه، اخلاق و فقه الحدیث را زیر نظر سیدعلی قاضی طباطبایی فرا گرفت. قاضی طباطبایی به عنوان عالم شیعه در نجف ...
انتشار سیزدهمین کتاب فلسفی اسلامی در روسیه
به معرفی فلسفه اسماعیلی و جایگاه آن در فلسفه اسلامی، متافیزیک فلسفه اسماعیلی، جهان بینی، انسان شناسی و جامعه شناسی از منظر ناصر خسرو می پردازد. بنا به اعلام بنیاد مطالعات اسلامی روسیه؛ کارنی اوا در پایان رساله گشایش و رهایش ناصر خسرو را که به نثر فارسی بوده و شامل 30 پرسش و پاسخ است، مورد بررسی قرار داده است. کتاب فوق سیزدهمین اثر از سری اندیشه فلسفی جهان اسلام است که تاکنون ...
تمدن سازی رهیافت قطعی همه ملت های قدرتمند است
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در شانزدهمین نشست از هفتمین دوره ی سلسله نشست های دوره ای کرسی های آزاداندیشی- که با موضوع "فرایند تحقق انقلاب اسلامی" به همت دانشگاه طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در قم- با حفظ پروتکل های بهداشتی به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود، بعد از تبیین ماهیت تمدن سازی اسلامی و اصول کلی آن، به عناصر و عوامل تمدن سازی ...
آشنایی با متفکّران جهان عرب(4): خلیل احمد خلیل| جواد شریفی
مهم ترین جامعه شناسان جهان عرب بدل کرده است. او همچنین فرهنگ فلسفی لالاند را ترجمه کرده است. خلیل در 2006 از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه لبنان بازنشسته شد تا به کار در زمینه های دیگری برخیزد. او پس از بازنشستگی ترجمه و تالیف را رها نکرد. رمان نوشت. واژه نامه های چند زبانه متعددی در علوم سیاسی، علوم اجتماعی، فلسفه و اسطوره و کامپیوتر و... نگاشت. او ارتباط با توده مردم از طریق مطبوعات را نیز رها ...
در میزگرد تخصصی همایش علامه مصباح؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی چه گذشت؟+فیلم
خسروپناه در ادامه سؤال نسبت فلسفه و علم را در نگاه علامه مصباح را از حجت الاسلام والمسلمین بستان پرسید که وی در پاسخ گفت: در ادامه بیانات استاد پارسانیا باید گفت که فلسفه اولی یعنی همان علمی که علامه مصباح دنبال می کرد می تواند امتداد پیدا کند و نسبت فلسفه های مضاف و علوم اجتماعی می تواند مطرح شود؛ تفکیک علم از ارزش به بحث های کانت و هیوم بر می گردد و وبر ارزش ها را از واقعیت متمایز کردند و تأکید ...
داوری اردکانی: هزار سال فلسفه داشته ایم
مؤسس بودن این نیست که او اولین فیلسوف در عالم اسلام بوده است، زیرا معمولا کندی را اولین فیلسوف جهان اسلام می دانند. وی گفت: فارابی چه کرده است که او را با این که اولین فیلسوف نیست، مؤسس فلسفه اسلامی می دانیم؟ پرسش، بر خلاف ظاهرش بسیار پیچیده و دشوار است. به خصوص که کسانی تعبیر فلسفه اسلامی را بی وجه می دانند. من هم گاهی به حکم احتیاط به جای فلسفه اسلامی از فلسفه دوره اسلامی تاریخ ایران ...
فلسفه در خدمت هیچ دیسیپلینی نیست/ رهایی؛ مهم ترین سخن فلسفه
به گزارش ردنا( ادیان نیوز )، فلسفه یا Philosophia، واژه ای با ریشه یونانی و به معنای دانش دوستی است. گفته می شود اولین بار، فیثاغورس، ریاضی دان یونانی این واژه را به کار برد و خود را دوستدار دانش نامید. فلسفه به طرح پرسش های بنیادین درباره انسان، جهان و مسئله وجود می پردازد و جست وجویی آزاد برای پاسخ به این پرسش ها را دنبال می کند. مابعدالطبیعه، معرفت شناسی، اخلاق، زیبایی شناسی و منطق ...
ریچارد داوکینز و پندار خدا| همایون همّتی
.... ریچارد ویلیامز و ادوین گرنت هم کتابی نوشته اند به اسم “پاسخ دادن به بی خدایی جدید، دیدگاه های دینی وعلمی” آنها می گویند کسانی می توانند با داوکینز بحث کنند که علاوه بر علوم طبیعی و تجربی به دانش الهیات هم آشنا باشند. آنتونی فلو که اخیراً فوت کرد، فیلسوف دین ملحد و از نامدارترین و معروف ترین فیلسوفان دین در دوران معاصر بود. او استاد دانشگاه های امریکا در رشتۀ فلسفۀ دین ...
مناظره آیات جوادی آملی و سیدان/ بهشت صرفا در لذت های جسمی نیست
خبرگزاری مهر ، گروه فرهنگ و اندیشه : مناظره بین متکلمان و محدثان با فیلسوفان در باب اصول اعتقادی و معرفت شناسی دینی امری معمول در تاریخ اندیشه در جهان اسلام بوده است. متکلمان و محدثان معمولاً راه فلسفه را که به زعم آنان از یونان اخذ شده از راه دین جدا می دانند و به باور آنان نمی توان برای اثبات دین سلاح فلسفه را در دست گرفت، بلکه باید به عقل ائمه که از طریق اخبار و روایات به ما رسیده رجوع کرد ...
بحران محیط زیست و مواجهه اخلاقی انسان با طبیعت
حیات و بقای انسان را تأمین کند. لذا بایدها و نبایدها در این موضوع مطرح شد. در 5 دهه اخیر ضرورت این مسئله بیشتر شده است و وقتی سران کشورهای صنعتی گرد هم آمدند مسئله محوری خود را بحران طبیعت و محیط زیست دانستند. بحران محیط زیست و فلسفه استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه این مسئله علاوه بر بُعد زیستی، به موضوعی فلسفی برای تعامل انسان با طبیعت تبدیل شد، افزود: این بایدها و نبایده ...
گزارش نشست هم اندیشی عصر پسا تکنولوژی؛ کارکردها و افق ها در لبنان
ورزی مستلزم گفتگو است، گفت: بحث و تبادل نظر میان محافل فکری کشورهای منطقه در خصوص مسائل مربوط به مدرنیته، از ضرورت های فضای فرهنگی عصر معاصر است. وی در بخشی از سخنان خود، از تصمیم رایزنی فرهنگی ایران در لبنان برای برگزاری سلسله نشست های تخصصی با موضوع فلسفه خبر داد و گفت این تصمیم نشانگر اهمیت بالای مباحث فکری و فلسفی، و همچنین ضرورت توسعه همکاری ها در دو حوزه فلسفه و آموزش آن در تمام ...
پژوهش های فارابی در حوزه پزشکی مغفول مانده است
، غلامرضا اعوانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران، اصغر دادبه عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مجید کیانی استاد دانشگاه تهران، منوچهر صدوقی سها مدرس و پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی و غلامحسین رحیمی معاونت پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به ایراد سخن پرداختند. در بخش دوم این برنامه نیز سیدعبدالله انوار عضو شورای علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نجفقلی حبیبی استاد و پژوهشگر فلسفه اسلامی ...
فارابی شناسی در قزاقستان اهمیت و ارزش بسیاری دارد
تنها گویای این معنا نیست که نوع تفکر فلسفه اختصاص به دوران یونان دارد بلکه نوع تفکر فلسفه اسلامی در برخی مسائل انطباق با حکمت یونان دارد نه به طور کامل. فارابی چون نمی خواست به شناسایی اندیشه های آنها اکتفا کند، به جمع میان فلسفه اسلامی و اندیشه های افلاطون و ارسطو روی آورد. فارابی توانست بر مبنای تلقی عقل نزد مسلمانان و با دخیل دانستن عناصری از اندیشه فلسفی یونان، به جهان شناسی فلسفی در تمدن اسلا ...
کسب معرفت الهی و دوری از خطای بشری | درباره مکتب تفکیک و تحلیل گفتمانی آن
قسمتی از اندیشه های میرزا مهدی را ملاحظه کرد. تقریراتی هم از درس های وی به وسیله تنی چند از شاگردان او تدوین شده است که قسمتی از آن ها در کتابخانه آستان قدس نگهداری می شود. به هر حال میرزامهدی به دلیل جایگاه علمی و نیز موقعیتش به عنوان استاد برجسته حوزه مشهد و نیز عنایتش به مسائل اخلاق و تفسیر قرآن، مورد توجه طلاب و فضلای مشهد قرار گرفت و تقریبا بیشتر عالمان نسل معاصر و نسل ...
اعتقاد دئیست ها به معنویتی ورای ادیان
انگی خداوند این است که خداوند کسی است که آسمان ها و زمین را آفرید و امور آن را به نظام احسنی که جمیع اجزاء و اطراف آن را به هم مرتبط می سازد تدبیر می نماید، پس او به تنهایی رب العالمین است.[4] پی نوشت: [1] . محمدتقی مصباح یزدی، آموزش فلسفه، 1378، ج 2، ص 19. [2] . فنائی اشکوری، شاخصه های عرفان ناب شیعی، انتشارات اسراء، ص 191 . [3] . سوره اعراف، آیه 54 . [4] . تفسیر المیزان، مترجم موسوی همدانی، انتشارات اسلامی 1374، ج 8، ص 184 . ...
میرزا علی شیرازی؛ فقیهی که شهید مطهری او را "نهج البلاغه" مسلم می دانست
...، اصول، رجال و درایه را نزد حاج آقا میرزا کمال الدین ابوالهدی کرباسی (متوفی 1356 ه. ق) که عالمی فقیه و زاهدی مجتهد بود، فرا گرفت.[14] شیخ محمد حکیم خراسانی گنابادی اصفهانی، از مفرسان و حکمای معاصر است که بعد از درگذشت آخوند کاشی و جهانگیرخان قشقایی، استاد مسلم فلسفه در اصفهان بود. شهید مطهری می نویسد: حاج میرزا علی آقا از نظر سنی با حکیم خراسانی تفاوت چندانی نداشته و با معظم له و حاج ...