نیکی کریمی : ازنظرمن بازی خوب یعنی باور تماشاچی
سایر منابع:
سایر خبرها
به بازیگران می گفتند درفیلم من بازی نکنند/کمدی 50میلیاردی می سازم
.... بعد هم که به واسطه اتفاقاتی مادر پسر دست به تصمیم غیرمنتظره ای می زند. از همان زمان که در بندر لنگه فیلم می ساختیم با آقا رضا وارد صحبت شدم تا این پروژه شکل بگیرد. کسانی که حاضر شدند در فیلم من بازی کنند، واقعاً آدم های با جراتی بودند و تک تک شان را دوست دارم. هنرمندانی که حرف دیگران برای شان مهم نبود و بازی خودشان را کردند. خیلی آدم ها به دفتر ما آمدند اما حاضر نشدند در فیلم بازی ...
تلخ و شیرین خاطره نگاری دفاع مقدس
اقبال است و باید رویش کار شود، از جنبه های دیگر دور می مانیم و این موضوع نه تنها به مخاطب بلکه به محقق و جامعه و از همه مشخص تر به خود راویانی که ما سراغ شان می رویم، آسیب می زند. در حقیقت خیلی از راوی ها بعد از گذشت 40 سال از پایان جنگ هنوز هم یک جوری حرف می زنند که انگارما در سال 1370 هستیم و کار کردن با این راوی ها مشکل است. مثلاً من خودم با منیژه مشکل داشتم چون از یک جهت فکر می کرد من همان ...
پاییز آمد گامی رو به جلو در ادبیات پایداری
همسران رزمنده ها که نمی شود گفت به اندازه خود رزمنده ها اما کمتر از آنها هم رنج نکشیدند؛ رنج فراق، سرپرستی فرزندان شان، رنج تنهایی، رنج مشکلات اقتصادی و اداره زندگی و... به همین جهت پرداختن به این افراد هم یک کار الزام آور است هم اینکه در بطن آنها روایت ها و اتفاقات عاطفی بیرون می آید که برای مخاطب امروز بسیار شنیدنی و جذاب و گاهی اوقات غیر قابل باور است. مثل کتاب ساجی و رنج هایی که خانم ضرابی زاده در ...
مستندی کمدی درباره اتوبوس
در اواخر عمرش رنج هایی کشید که حق او نبود، گفت: با این همه نگاه اسطوره ای به او نداشتیم چون مستند کارش همین است که ویژگی های خوب و بد شخصیت او را هم زمان نشان دهیم. قصه خانم علیزاده و گرم خانه ای برای پناه دادن به زنان آسیب دیده مستند دیگری که در برنامه فیلم خبر پنجمین روز جشنواره سینماحقیقت با اجرای کارشناس برنامه رضا صائمی پور در موردش صحبت شد هیچ کس منتظرت نیست به ...
قرار نیست مخاطب صبح جمعه با شما در شرایط فعلی قهقهه بزند
شما با وجود همه این تعدد رسانه هایی که وجود دارند پر مخاطب ترین برنامه رادیو است. این تهیه کننده درباره تعامل مخاطبان برنامه صبح جمعه با شما با این برنامه رادیویی گفت: هر کسی که دغدغه روز و دغدغه جامعه را داشته باشد می تواند مخاطب صبح جمعه با شما باشد. چون رسالت اصلی این برنامه انعکاس حرف مردم به مسوولان و یا یکسری نقدهای اجتماعی مردم به مردم است و به نوعی فرهنگ سازی است. پس هر کسی که ...
معنای وحدت عدم بیان اعتقادات نیست/ تبیین علمی ماجرای تاریخی مطرح شده
ساده سر و ته قصه را سر هم بیاورد. این هم توهین به اهل بیت است توهین به میلیون ها شیعه است توهین شنیعی است و آن هم در نماز جمعه و رسما این فرد در کانال خودش هم منتشر کرده است و تلاشی است برای ضربه به پروژه وحدت و خیانت است به اسلام و چنین افرادی باید محاکمه بشوند همه ما باید مطالبه بکنیم چنین افرادی باید عزل بشوند. چطور وقتی مثلا یک کسی از شیعیان چنین کاری را انجام بدهد سیل تذکرات و اهانت ...
استاد نقد سیاسیون
آن دوران هنوز زیر زبان شان است. دورانی که طنز رادیویی صبح جمعه با شما حسابی مردم را کیفور می کرد و گل آقا بهشان جان می داد. بله تکنیک ها پیشرفت کرده اند و متلک ها هم جلوتر رفته اند و شاید دیگر نشود به آن طنز رادیویی یا آن مجلات فکاهی خندید؛ اما روحی در آن دوران جاری بود که در این دوره جاری نیست. در این دوره ای که از در و دیوارش شکلک درآوردن های اینستاگرامی می بارد؛ با چادر به سر کردن ...
با قصه درمانی به کودکان آموزش می دهیم
چه راهکارهایی استفاده می کنید که پای قصه های برنامه رادیویی شما بنشینند؟ آمار و اطلاعات سازمان نشان می دهد مخاطب رادیو و تلویزیون در دوران کرونا به نسبت زمان پیش از آن تا حدودی افزایش داشته، چون رفت وآمدها، مهمانی ها و سفرها کمتر شده است. در ضمن برنامه ما شب ها پخش می شود و مردم اوقات فراغت بیشتری دارند تا به رادیو و تلویزیون رجوع بکنند. برنامه سیبک و قصه های مادربزرگ در ایرانصدا به ...
سینما درگیر مافیای پخش کنندگان است/ دوران بفروش هاست، نه فیلم های قصه گو!
جدی مانند پخش کنندگان می گردانند، یعنی برخی از پخش کنندگان به سینماداران می گویند فلان فیلم مهم است چراکه سوپراستار و قصه بفروش دارد، خط قرمزها را رد کرده است، شوخی جنسی دارد، با بسیجی ها شوخی می کند، مسایل اعتقادی را به سخره می گیرد و... پس آن را اکران کنید یعنی حتی اگر اثری از منظر هنری جایگاهی نداشته باشد چون مخاطبان سینما که نزدیک به 5 تا 6 میلیون نفر بیشتر نیستند، آن را دوست دارند، روی پرده ...
توصیه استیون اسپیلبرگ به فیلمسازان جوان
از طریق طرح قصه به نمایش بگذارید ؛ وقتی به این مهم رسیدید، بسیاری خواهند بود تا شما را در پیمودن مسیر یاری کنند. فراگیری این نکته که چگونه یک حکایت را تعریف کنید مهمترین توصیه ایست که برای شما دارم. توضیح درباره ی اصطلاحِ: دیوار چهارم "دیوار چهارم" که ریشه ای تئاتری دارد حایل ایست بین جهان قصه و دنیای واقعی؛ در اصل صحنه ی اجرا در تئاتر توسط سه دیوار ملموس و یک دیوار ...
شگردهای رسانه ای در علوم شناختی| تکنیک 72: گنجشک در دست
رسانه مخاطب را مانند گنجشک در دست خود می گیرد نه آنقدر فشارش می دهد که خفه شود ، نه آنقدر شل می گیرد که پرواز کند. داودی افزود: مخاطب به بودن در این دست آرام آرام عادت می کند ، در حالی که رسانه اساسا برای عادت کردن مخاطب این کار را انجام نمی دهد برای نشان دادن قدرت کنترلش روی مخاطب ، به مقابل خودش ، به سیستم مقابل ، به جریان مقابل ، به نفرات مقابل و یا به کشور مقابل ، این کار را انجام ...
خود را از شّر فیل های سفید خلاص کنیم
یا اهالی خانه از آن خوش شان نمی آید. در این مواقع شما اصرار دارید به دلیل هزینه زیاد محصول، حتماً آن را بخورند تا دل شما نسوزد. این همان فیل سفید است. یک خانه قدیمی به شما ارث می رسد یا آن را می خرید. خانه بازسازی شده و تا حالا خرج زیادی روی دست صاحبانش گذاشته است. همسرتان می گوید خانه را بکوبیم واز اول بسازیم، ولی شما می گویید حیف است. پی خانه محکم است و خرج زیادی برای خانه کرده اند. اگر آنجا را ...
تخریب ذهن ها با چاپ کتاب نماها!
زاییده ذهن نویسندگان همان کتاب هاست. پس مهم است که با چه منبعی سر و کار دارند و باید نظریه های تاریخی کسی را بخواند که تاریخ شناس بوده و حاصل سال ها تحقیق و پژوهشش را نگاشته باشد و نه افکاری که در سرش هستند و او فقط مکتوب شان می کند. اگر کتاب رمان می خوانید مهم نیست چه بلایی سر قهرمان قصه بیاید چراکه خیالی است و زاییده ذهن نویسنده که هر بلایی خواسته سر قهرمان آورده است. دلش خواسته عاشق شود، دلش ...
در جریان ضدمقاومت، تکامل به نقاط پایانی رسیده است
، چون شعله ای را شما باید ایجاد کنید. رسانه های جریان مقاومت چه کار کردند؟ این شکست خیلی بزرگی بود، چون آفند برای آن ها بود، اما آفندی که جریان مقاومت انجام داد چه بود؟ از تکنیک ترکیب معکوس استفاده کردند، این تکنیک صددرصد شناختی است و در تکنیک ترکیب معکوس شما باید به همه این ها ضریب بدهید و در افکار عمومی باید معکوس آن را بیاورید و نشان دهید. نگفتند که ما رفتیم و تصرف کردیم و یا نمی گوید ...
امواج شبهه| تفاوت های رفتاری رسانه های معاند در مواجهه با مذاکرات
در هر چه صادق نبوده اند در این زمینه صادق بوده اند که از ابتدا گفتند مسئله اصلا هسته ای نیست و فراتر از این موضوع است! دلیل این تقسیم بندی از سوی من این است که آقای باقری قبل از مذاکرات یادداشتی به روزنامه فایننشال تایمز داد. همان حرف هایی که در آن یادداشت زده شده در جاهای دیگری هم بیان شد. رسانه های معاند دردشان گرفته که چرا گروه مذاکره کننده، این همه منسجم و یک کلام است! چون نشان می ...
اظهار نظر جدید نیکی کریمی درباره زنان و عشق و کاهگل
صحبت از رنج شد و اینکه هنرمند باید رنج تحمل کند تا اثرش دیدنی شود. ظاهری که از بعضی هنرمندان نشان داده می شود شاید مبین این نکته نباشد بفرمایید شما هم در زندگی آدم سختی کشیده ای هستید؟ بله بسیار. به هر حال من هم در همین جامعه زندگی کرده ام. در دهه پنجاه. زن باشی و این همه مدت در سینما کار کنی آن هم مستقل قطعا؛ مبارزه با موانع سختی ها و رنج های بسیار دارد. راستی چرا خودتان در ...
باید هنرمندانه از کلیشه استفاده کرد
برای درام نامطلوب است؟ چون در درام، مخاطب باید از طریق حوادث و رفتار کاراکتر، وقایع را کشف کند و در فهم فیلم مشارکت کند. بنابراین واقعه ای اهمیت دارد که روابط قهرمان داستان با خودش و اطراف خودش را مشخص کند. وقتی اینها قابل حدس باشد و مخاطب آن را از قبل در آثار مختلف دیده باشد، به یک معنا اصلا درامی شکل نمی گیرد. یکی از نقاط ضعف درام های سینمای هند همین است. بله، این ...
با درآمد حلال اینستاگرام فیلم ساختم/ با تانک هم از سینما نمی روم!
نفروشد باز هم می گویند ببین چقدر فیلم چرتی بود که نفروخت! بالاخره تکلیف شما با سینما چیست؟ کار به جایی می رسد که این ها می گویند فیلم اصغر فرهادی هم بد است! وقتی به فیلمسازی که دو اسکار دارد می گویند فیلم بد ساخته ای، دیگر تکلیف من محمدامین کریم پور که معلوم است! زمانی مهران مدیری در سال 77 تیمی را برای خودش جمع کرد که تا امروز هم همه شان دارند کار می کنند و انسان ها موفقی هم هستند. من ...
روایتی شاعرانه از قنات های ایران
مستند کاریز، قصه آب به کارگردانی هادی آفریده درباره تاثیر قنات های ایران بر زندگی اجتماعی است. به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هادی آفریده در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ساخته شدن مستندهای مختلف درباره موضوع کاریز؛ به این موضوع پرداخته گفت: اولا وقتی فیلمی می سازم قطعا نگاه می کنم که چه کسانی قبل از من ساختند. ما همیشه ...
جزئیات اختتامیه جشنواره بین المللی قصه گویی تشریح شد
روح ما گره خورده است. دوست داریم قصه بگوییم و بشنویم. وی افزود: قصه این انتقال مطلب را تسهیل می کند ضمن اینکه باعث تقویت خلاقیت در مخاطب می شود، چون ذهن مخاطب، قصه را آنطور که می خواهد تجسم می کند. هر کس متناسب با علایق خودش شخصیت ها را تجسم می کند برای همین است که قصه شیرین است. از شنیدن قصه ها، نویسندگانی متولد می شود و شاهد هنرمندپروری و شاعر پروری در جامعه می شویم. اکبرزاده ...
سفری طنز به برهه ای از تاریخ تمام کشورهای جهان/ روایت تاریخ به قلم طنز شیرین تر است
بارها خوانده ایم و شنیده ایم اما بزرگ ترین ایراد تاریخ این است که از آن عبرت نمی گیریم! حالا هر قدر هم که تکرار شود! جفت پا وسط تاریخ یک روایت تکراری است، زیاد خوانده شده و مابه ازا و مشابه زیاد دارد و بیشتر قصه هایش هم برای همه مان آشناست، یک جورهایی همان تکرار تاریخ است اما امیدوارم این بار شما از آن درس بگیرید! این کتاب بدون افتادن در دام تکرار و زیاده گویی، داستان ها را روایت می کند ...
درباره منصور ؛ قهرمانی که نمی بینیم
. موجودی بدون درک از شرایط زندگی. چهارو آخر. مخاطب به کل در منصور غایب است. نادیده گرفته می شود و انگار اصلا قرار نیست حضور داشته باشد. ادعای فیلم اگر ساختن قهرمان است باید از فیلمساز پرسید قهرمان را برای چه کسی می خواهد بسازد؟ اثری از مخاطب و در نتیجه قهرمان در فیلم وجود ندارد، چون حسی ساخته نمی شود. فیلمساز اگر مسئله مند است، که باید باشد، باید حس بسازد. وقتی اساس داستان، ضرورت تولید ملی ...
شگردهای رسانه ای در علوم شناختی| تکنیک 70: فضای خفه راهکار مرگبار
شناختی فقط ، خارج شدن از وضع خفه ی موجود نیست بلکه ضربه زدن به تمامی عوامل موثر در وضع موجود در ذهن مخاطب مد نظر است. داودی گفت: ذهن مخاطب را به سمت خفه شدن و خفه کردن حرکت می دهند ، ذهن مخاطب نسبت به فضای موجود و کلا ناامیدی نسبت به فضای مطلوب ، خفه می شود ، حال می خواهند مخاطب را از این وضع خارج کنند ، راهکاری که به مخاطب می گویند این است که ، فقط خارج شدن مهم نیست، چون دچار خفگی شدید ...
۞ امام علی (ع) می فرماید:
چاره ای بیندیشند و چون نمی توانند چاره کنند قضیه را سیاسی و در واقع مصداق چوب را که برمی داری گربه دزده خودش فرار می کند، عمل می کنند. جواد انصافی در جواب این که همان طور که می دانیم سیاه بازی در ایران 3 مکان دائمیِ اجرا شامل تئاترهای نصر و دهقان و موزه آب انبار را در اختیار داشته ولی حالا هیچ خانه و سالن ثابتی برای اجرا ندارد، می گوید: بله، دقیقا. ما هیچ جای ثابتی برای سیاه بازی ...
قهرمان، تصویری است از منِ ایده آل
به راحتی تسلیم نمی شود. همه این ها وقتی جالب تر می شود که بدانیم یوجین یک دانش آموز معمولی است که مثل همه حشره های هم سن وسال خودش ضعف هایی هم دارد. او در کنار باهوش بودن و پرتلاش بودن، در خیلی از مسائل هم عملکرد ضعیفی دارد و شکست می خورد؛ مثل مسأله مهم پرواز برای یک مگس! شاید جالب ترین نکته برای بچه ها همین باشد که بدانند برای موفق بودن لازم نیست در همه ابعاد بهترین باشند و نقطه ضعفی نداشته ...
صحنه جرم، ورود ممنوع
ماجرای یک قفس غیرقانونی در یک شب سرد پاییزی برای تهیه گزارش از پشت صحنه فصل دوم نوار زرد به لوکیشنی در غرب تهران و یک مدرسه می رویم. در یکی از سالن های زیرزمین این مدرسه که وسعت زیادی هم دارد، رینگ بوکس و قفسی درست شده و قرار است صحنه ای از این سریال که به مبارزه در قفس که به صورت غیرقانونی در شهر تهران انجام می شود، بپردازد و این مبارزه را به تصویر بکشد. یک قفس که دو مبارز در آن کارهای نمایشی و رزمی انجام می دهند و قرار است سرگرد کاوه کیهان نقش اصلی سریال نوار زرد هم به عنوان یکی از مبارزان وارد قفس شود. کاوه کیهان، سرگرد آگاهی و نقش اصلی قصه سریال نوار زرد در یکی از پرونده هایی که دنبال می کند به صورت اتفاقی متوجه شده که در قسمت پشتی یکی از سالن های ورزش بوکس که به صورت عادی فعالیت می کند، یک راه مخفی وجود دارد که منتهی می شود به این سالن که قفسی برای مبارزه مخفی و شرط بندی های زیرزمینی است. ...
کرونا، کیش و قهرمان سال های جنگ در روزهای ناتمام
من هم دوست داشتم مستند روایی بسازم. به این ترتیب با گذشته او پیش رفتیم و طرح قصه کردیم. این کارگردان گفت: با کاراکتر صادقی مواجه بودیم و فکر کردیم نباید خیلی به رازهای دیگر زندگی او ورود کنیم. ما چند ساعت با او صحبت کردیم و او زندگی خودش را جلوی دوربین برای ما تعریف کرد. با همکاری تدوینگر توانستیم به طرح قصه جذاب برسیم و آن را در اشل مستند نیمه بلند به اتمام رساندیم. خود سوژه وقتی فیلم را ...
بابا آدم نمایشی که با استقبال مخاطبان همراه شده است
اصلی مستند را داشته باشم و قصه اتفاقات پیرامون آن را ببافم. تحقیق کرده بودم منافقین موقع حضور پدرها و مادرها، بچه های آنها را به قرنطینه می برند. واقعا هم آنجا جنگ بلندگوها بود. عکسی از یک پیرمرد بلندگو به دست دیدم که جلوی در اردوگاه اشرف نشسته و با حال خراب و محاسن بلند و نامرتب نشسته است. همان موقع مطمئن شدم اسم نمایش بابا آدم است و می دانستم این نمایش درباره جنگ ایدئولوژی و جنگ بلندگوها خواهد ...
معرفی کتاب آن سوی مرگ
ها بعد که نویسنده فراغ بالی می یابد؛ با کمک همان دوست خود به سراغ این موضوع می روند. کار را از بیمارستان های تهران شروع می کنند و سراغ کسانی که تجربه مرگ داشتند را می گیرند. افراد زیادی به آن ها معرفی می شوند که همه، بدون استثنا، خاطرات جالبی برای گفتن داشتند، اما خیلی از خاطرات شبیه به یکدیگر بوده است. در این بین اشخاصی که قصه مرگشان را تعریف کردند، به سه دسته تقسیم می شوند: گروهی پس ...