دین بر مدار صلح و محبت است/ جدال دشمنی می آورد
سایر منابع:
سایر خبرها
بوعلی عشق و مهرورزی را مصداق انسان شایسته می داند
گیر دارد و از تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران و جهان است گرچه شهرت وی بیشتر در طب و فلسفه است. رئیس پژوهشکده جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: بوعلی سینا در حوزه فلسفه تلاش کرد دین را با فلسفه سازگار کند که علاوه بر وجود اثبات خداوند به حل عقلی مسائلی از جمله علم خداوند به جزئیات، پیوند حادث و قدیم و رابطه ذات و صفات خداوند پرداخت و در حوزه نفس نیز به بحث تجرد و خلق اشاره کرده است ...
غفاری: فلسفه اخلاق در فرهنگ شیعی بسیار نحیف است/ اعوانی: فلسفه بیداری است
عمل صالحی که انسان اختیار کرده باشد به وجود می آید. در دین اکراه نیست. جدال هم در دین نیست. این مبتنی بر محبت و دوستی است. افلاطون می گوید همه فضائل وجوهی از یک فضیلت است. همه با هم در ارتباط هستند. اگر کسی علم داشته باشد شر را اختیار نمی کند و مرتکب شر نمی شود. خیلی ها باور دارند اما باورشان به علم نرسیده است. اعوانی با تاکید بر اینکه از بزرگترین موهبت های الهی، حکمت و مانایی است بیان ...
فلسفه صدرا نمی توانست فقه و اخلاق را نادیده بگیرد / در فلسفه هنر و سیاست مشکلات جدی داریم
صورت است که ما می توانیم از رابطه عقلانیت و فلسفه و حقایق هستی و روابط اخلاقی سخن گفته و دفاع کنیم. سخنران بعدی همایش، دکتر غلامرضا اعوانی ، استاد برجسته فلسفه و حکمت، ضمن ارائه تعاریفی از حکمت، از جمله علم به حقایق اشیاء/انسان، استکمال نفس انسانی، پرسش های نخستین، انتباه و بیداری، خودشناسی، به ارتباط این معانی با اخلاق اجتماعی پرداختند. به باور رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ...
گزارشی از همایش استانی روز جهانی فلسفه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی
عدالت تن به محدودیت های قانون می دهد و اخلاق اجتماعی خیلی به قانون مداری انسان کمک می کند. محمد مهدی کمالی، استادیار پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به عنوان آخرین سخنران در موضوع فلسفه و نقش آن در تحلیل و تکوین اخلاق اجتماعی عنوان کرد: موضوع فلسفه، واقعیت است و اساس فلسفه بر واقعیت و مبارزه با پوچ گرایی شکل گرفته و فیلسوف آمده تا واقعیت را تبیین کند. از واقعیت ...
همه مسئولیت ها در جمهوری اسلامی باید بر اساس برتری صلاحیت باشد
حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، دوم آذر ماه، در کرسی های آزاداندیشی که با عنوان گفتمان انقلاب اسلامی به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، عنوان کرد: در منظومه فکری گفتمان انقلاب اسلامی اخلاق یکی از مهم ترین دال هایی است که در پیرامون نقطه مرکزی اسلام ناب وجود دارد. برخلاف دال هایی مانند آزادی، امنیت ...
جلوه های رعایت حق الناس در زندگی به سبک امام رضا (ع)
پست و مقام و طبقه و نژاد تأکید می کنند و می فرمایند: کسی که فقیر مسلمانی را ملاقات و برخلاف سلام کردنش بر اغنیا به او سلام کند، در روز قیامت درحالی خدا را ملاقات می کند که بر او خشمگین باشد (عیون اخبارالرضا (ع): ج2، ص 52). امام رئوف به رعایت حق زیردستان نیز حساس بودند و در رفتار با آن ها نهایت مهر و محبت را داشتند، چنان که با همه خدمتگزاران و غلامان بر یک سفره می نشستند و به آن ها که ...
از ابتنای دین بر مدار صلح و محبت تا وامداری عقلانیت به آرای علامه طباطبایی(ره)
، انسان بیهوده به دنیا نیامده و وجود انسان بسیار دارای قیمت است، ببینیم برای چه به دنیا آمده ایم. این استاد فلسفه عنوان کرد: در همه این مباحث فضیلت جایگاه مهمی دارد، اخلاق مبتنی بر فضیلت است و خداوند همه صفات را به انسان داده است و فضیلت در انسان مبتنی بر اختیار است، فضیلت بدون اختیار امکان ندارد و نمی توان افعال را به قضا و قدر و جبر ارتباط داد، در دین اکراه وجود ندارد، در دین جدال نیست ...
خردورزی از ویژگی های فیلسوفان صدرایی است
بیرونی اخلاق نیز هست یعنی ثمره آن صفات است، به همین دلیل در مورد رفتارها نیز بحث می کنند، اخلاق اجتماعی دو معنا دارد اول خلقیات و ملکات درونی است که در ارتباط با اجتماع و دیگری رفتار ما از نظر خوبی و بدی . دکترحجت الاسلام شریفی بیان کرد: موضوع بحث این است که آثار رفتاری و عملی فرایند فلسفه ورزی و خرد ورزی و فرآورده های فلسفه اسلامی به خصوص صدرایی مد نظر است یعنی یک فیلسوف که به حکمت ...
نهضت عقلانیت شیعی در صد سال اخیر مرهون آرا و عقاید علامه طباطبایی است
.... وی بیان کرد: نهضت عقلانیت شیعی در جامعه اسلامی در صد سال اخیر عمدتا مرهون افکار شریف و آرای عقاید بلند فلسفی و معرفتی علامه طباطبایی بوده و آن چه در حوزه علمیه از بزرگان دارد همه محصول شاگردی این مرد بزرگ است. غفاری در ادامه عنوان کرد: در فرهنگ شیعی و اسلامی ما موضوع فلسسفه اجتماعی بسیار ضعیف است، هر چه در اخلاق و علم النفس و فلسفه اسلامی و سایر عرصه ها چون فسلفه اخلاق و ...
علامه طباطبایی حیاتش حیات عقلی، شهودی و معنوی بود
نیز باید حکمت کسب کند. دین متکفل این امر است تا انسان به جایگاه حیات عقلی خود برسد. عقل آدمی را به بندگی خدا دعوت و انسان را به بهشت می رساند. فهم به انسان قدرت بالا رفتن می دهد و در کنار این فهم باید عمل نیز باشد. اگر از این منظر به فلسفه نگاه شود که ابزار است کمک می کند تا جامعه خردورز شود. دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت ( ع) در پایان خاطرنشان کرد: انسان در جوار عاقل بودن هرگز احساس هراس به ...
از فلسفه فرار نکردم، از استکبار فلاسفه فرار کردم
به جزئیات دارد یا ندارد یا از کسانی که اثبات کردند یاد کنم. همه فلاسفه که منکر علم خداوند به جزئیات نیستند. غزالی از کجا به دست آورده که همه فیلسوفان آن زمان منکر علم خدا به جزئیات هستند؟ من انسان قرن پانزدهم هجری، می گویم اصلا علم خداوند به جزئیات علم نیست. فیلسوفی می گوید جهان قدیم است. من که فیلسوف نیستم ولی می گویم قدیم بودن جهان با علم مخالفت دارد. فلسفه که نمی تواند به علم پشت کند. ما علم ...
کلون: روایت مهدی در مورد دانشمندان اصلی سنت فلسفی اسلامی صادق است/ احیاء تراث فارابی
آنچه مهدی می گوید یعنی "گونه ای جدید از تألیفات" او را ببینیم. ممکن است عبارت مورد استفاده مهدی در اینجا در خطر باشد اما مایلم آنچه را مهدی در تحدید این گونه به "ادبیات سیاسی اسلامی" انجام داده است تصحیح کنم. تعامل فارابی با همه علوم به حد کافی عمیق و جامع بود به نوعی که او هیچ یک از علوم، ادبیات، حقوق، فلسفه و ادبیات عرب را بی تأثیر نگذاشت و حتی بر آن نویسندگانی که اندیشه خود را از او متمایز می ...
تطور معنایی عقلانیت در تاریخ فلسفه
بود در حوزه عقلانیت و فلسفه، نمی توان از صفر مطلق، شروع به ادراک جهان کرد و باید اموری را به عنوان پیش فرض پذیرفت. وی افزود: عقلانیت در غرب همچنان به پیشرفت خود ادامه می داد تا به عقلانیت کانت رسید. او برای اولین بار در تاریخ فلسفه، دو مبنای مهم را پایه گذاری کرد؛ اول اینکه عقل را محدود دانست و اظهار کرد قادر به ارائه نظر در همه موضوعات عالم نیست و با محدودیت هایی مواجه است. مثلا، عقل ...
وقتی ابن سینا در درک مباحث علمی عاجز می شد چه کار می کرد ؟
خداوند باید پیامبری را مرسول دارد که آنچه انسان نمی فهمد را درک نماید. حجت الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به اجماع همه دانشمندان علوم اسلامی به تقسیم دین به سه بخش اعتقادات، اخلاقیات و احکام، ابراز داشت: همه علمای اسلام اذعان دارند این سه بخش به همین ترتیب که بیان شد، دارای اولویت هستند. عقل همانگونه که در اعتقادات ما را به اعتقاد صحیح می رساند، همانگونه که در اخلاق، اخلاقیات را درک می ...
حقیقت عدالت در گفتمان انقلاب اسلامی
و یک سری مفاهیم و آموزه های پیرامونی به عنوان دال های شناور که تحقق بخش دال مرکزی هستند. آزادی و عدالت از آن مفاهیم و دال های شناور مهم است. وی با اشاره به اینکه قرار دادن آزادی در مقابل عدالت خطای تاریخی و ناشیانه جریان های سیاسی در جامعه ما است، گفت: جناح های سیاسی با مسئولیت نشناسی هم آزادی و هم عدالت را دچار کج فهمی کردند، یک جناح به آزادی آویزان شد و جناح دیگر به عدالت چسبید. آنقدر ...
فضیلت باید مبتنی بر اختیار باشد/ علل عقب ماندگی مسلمانان در فلسفه اجتماعی
...: طبق یک تعریف حکمت علم به حقایق اشیا است که شامل انسان هم هست. در حقیقت نمی شود انسان از اخلاق صرف نظر کند. طبق یک تعریف دیگر حکمت، استکمال نفس انسانی است. استکمال نفس با فضیلت ارتباط دارد یا ندارد؟ با اخلاق فردی و اجتماعی ارتباط دارد یا ندارد؟ یکی از مهمترین تعاریفی که از حکمت شده است تأله است. ما ملاصدرا را صدرالمتالهین می دانیم. این تعریف اولین بار از فلاطون بیان شده است. افلاطون حکمت را ...
چیستی الهیات کامپیوتر
، زبان شناسی شناختی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن سر و کار داریم. برخی افراد دو دسته از دانش های دیگر را هم به این دانش ها اضافه کرده اند که شامل علوم کامپیوتری و انسان شناسی شناختی هستند. تفاوت ذهن شناسی جدید و قدیم گاهی از این علوم با عنوان دانش های ناظر به ذهن و گاهی نیز دانشِ ذهن یاد می شود، زیرا هنوز اختلاف نظر وجود دارد که آیا این دانش ها به پارادایم واحدی رسیده اند یا تکثر ...
جدال در دین حرام و اساس دین بر محبت است
و پرسش های زیادی در این زمینه وجود دارد. حجت السلام غفاری بیان کرد: همچنین سوالاتی در این زمینه وجود دارد که آیا فلسفه با نگاه انحصارگرایانه می خواهد به اخلاق خدمت کند و یا با نگاه تفکرگرایانه و تکثرگرایانه و دهها پرسش دیگر که باید به آن پاسخ داد. وی در خصوص جایگاه علامه طباطبایی نیز عنوان کرد: در علم فلسفه در ایران، مدیون ایشان هستیم و فلسفه در ایران می مرد اگر علامه ...
فارابی؛ فیلسوف فکر و ذکر
...؛ بلکه از سنخ تذکرند. فارابی اصل و ریشه عالم در تفکرات خویش را از افلاطون اخذ می کند و همان طور که گفتیم، شیوه تفکر مشائی را از ارسطو می گیرد؛ بنابراین فلسفه از نگاه فارابی سه ویژگی دارد: نخست آنکه مبتنی بر تذکر است و آغاز دارد، به اصل و ریشه برای انسان و عالم معتقد است. دوم آنکه روشمند است؛ یعنی حکمت است و سوم آنکه انسان را به انجام و غایت و منتها که همان حق تبارک و تعالی است می رساند. هر تفکری ...
تعادل درونی از مهمترین اثرات زیست فیلسوفانه است
به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان فلسفه و اخلاق اجتماعی روز دوشنبه 30 آبان ماه با حضور غلامرضا اعوانی، حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز، محمدجواد لاریجانی، حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی و سیداحمد غفاری در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در این نشست شریفی، رئیس دانشگاه قم در ابتدا به بحث درباره فرآورده های مختلف تعقل پرداخت و اظهار کرد: فرآور ...
اعمال فلسفه در اخلاق اجتماعی شرافت و کرامت انسان را تامین می کند
سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان : شناسه خبر : 1234356 به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عسکر دیرباز در همایش بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان فلسفه و اخلاق اجتماعی که به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد اظهار داشت: هر رفتاری که محبوب و مطلوب انسان باشد می تواند رفتار اخلاقی محسوب شود. رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ...
فلسفه ما را از قرآن در تولید علوم انسانی اسلامی بی نیاز نمی کند/در تمدن سازی به فارابی محدود نشویم
اسلام سیر تکامل خاصی را پیموده است، نسبت به بعضی مسایل تقریر روشن تر از گذشتگان اراء شده، و نسبت به برخی دیگر تغییرات بنیادین اراء شده و اصلاح گردید، و بسیاری از مسایل عمده فلسفی جدیداً توسط فلاسفه مسلمان ابداع شده و محصول ره آورد اندیشه و فکر تعقل آنان است. در این خصوص با حجت الاسلام علیرضا پیروزمند ، قائم مقام و عضو گروه علم اصول احکام حکومتی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی گفتگویی انجام ...
معلم ثانی، ابونصر فارابی
اولیه قرار داده است؛ یعنی تفکرش بدون پیش فرض و کاملا آزاد است.2. او با درایت تمام هدف گذاری دقیق و عمیقی برای فلسفه در بدو تأسیس انجام داده است. او زندگی و تعالی انسان را غایت فلسفه می داند. پس باید گفت رویکرد او فلسفه برای زندگی است، نه فلسفه برای فلسفه !3. یکی از مهم ترین تلاش هایش در مسیر تفلسف فهم دقیق دین است. پس او با دین و وحی به عنوان یک منبع معرفت مواجهه عقلی دارد.4. به عنوان یک متفکر دغدغه ...
جانشین رئیس جامعةالمصطفی: شاهکار امام (ره) توسعه فلسفه و عرفان به حوزه نیازهای مادی بشر بود
، لفظ و پوسته هستند و خداوند معنا و حقیقت عالم هستی؛ خدایی که برای همه قلوب همچون مغناطیس عمل می نماید و جاذبه اش همه هستی را به سوی خود می کشاند. وی با اشاره به حرکت شتابان همه موجودات از جمله انسان به سوی خدا متعال، یادآور شد: این چکیده عرفان اسلامی است که مرکزیت حرکت همه عالم هستی از جمله انسان را جز خدا نمی داند و هستی جز به سوی خدا حرکت نمی نماید. چه هستی آگاه بر این حرکت متعالی ...
شاهکار امام راحل(ره) توسعه فلسفه و عرفان به حوزه نیازهای مادی بشر بود
هستی عبارت، لفظ و پوسته هستند و خداوند معنا و حقیقت عالم هستی؛ خدایی که برای همه قلوب همچون مغناطیس عمل می نماید و جاذبه اش همه هستی را به سوی خود می کشاند. وی با اشاره به حرکت شتابان همه موجودات از جمله انسان به سوی خدا متعال، یادآور شد: این چکیده عرفان اسلامی است که مرکزیت حرکت همه عالم هستی از جمله انسان را جز خدا نمی داند و هستی جز به سوی خدا حرکت نمی نماید. چه هستی آگاه بر این حرکت ...
مبنای علوم انسانی مدرن طبیعت گرایی روش شناختی است
امام حسین(ع) شفابخش است یک عامل فرامادی و معنوی است، اما نکته اینجاست برای شفابخش شدن این تربت قطعا معلول یک عامل مادی است. ترخان با اشاره به 11 مورد از مبانی قرآنی علوم انسانی، اظهار کرد: جهان مخلوق است و در حدوث و بقا به خداوند نیاز دارد، جهان به دست خداوند تدبیر می شود و در تدبیر عناصر و چینش منطقی وجود دارد، عالم براساس نظام اسباب و مسببات اداره می شود پس این اسباب می توانند مادی یا ...
فلسفه و آینده آن در ایران
ای بچه های دبستانی یا دبیرستانی بگویم و از برهان صدیقین و ابن سینا صحبت کنم، چون آن ها مفاهیم و پیش فرض آن را ندارند، این موضوع خسته کننده است و جا نمی افتد، اما وقتی می آییم همین مسئله را برای یک دانشجوی زیست شناسی و مثلاً در خصوص ترکیب بافت یک چشم بیانی می کنیم، قضیه فرق می کند. کرباسی زاده: این همان شیوه آموزشِ تفکر به جوان ها است، یعنی آن ها دیگر این شیوه را قبول ندارند که یک معلم ح ...
نگاه متکلمان و فیلسوفان مسلمان نسبت به انسان
توجه نبوده است. البته اشاره های بسیار کلی درباره زندگی پس از مرگ را می توان در آثار افلاطون و... دید که با آنچه در متون دینی ما با عنوان زندگی پس از مرگ وجود دارد، کاملا متفاوت است. وی افزود: هنگامی که فلسفه با ریشه یونانی وارد جهان اسلام شد، تحت تاثیر فضای دینی و اسلامی قرار گرفت و خواسته و ناخواسته بسیاری از موضوعاتی که دغدغه های دینی مسلمانان بود؛ از جمله معاد وارد گفت وگوی فلسفی شد و ...
نشست نقد و بررسی کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ
و در فعل او خود را نشان می دهد را به عنوان معنی می دانیم، بنابراین احساسات، باورها، بایدها و نبایدها جزو معنی است و کنش انسان یک کنش معنی دار است؛ با سامان رسیدن این موضوع، چیستی معنی و لوازم آن نیز روشن شد. استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقتی انسان جهان معنی پیدا کرد بسیاری از مسائل را سامان می دهد، از توضیح ساحت های وجود انسان مانند ساحت معرفت و برداشت، ساحت ...
رضا داوری اردکانی: فلسفه اگر باشد نشانه خِرد ؛ اگر نباشد نشانه انحطاط
شفقنا- رضا داوری اردکانی بر این باور است؛ ما به فلسفه نیاز داریم – به دردِ فلسفه نیاز داریم نه به علمِ فلسفه. علم فلسفه از عهده کارها برنمی آید. نصرالدین طوسی با همه عظمتش نمی تواند درد توسعه نیافتگی را درمان کند. فلسفه و دردِ فلسفه از آن جهت کارسازِ کار ماست که می تواند این ارتباط را درک کند، به ما مدد برساند که چگونه بین چیزها و اشیاء، گروه ها، کارها ربط و نظم به وجود بیاوریم. فلسفه ...