سایر منابع:
سایر خبرها
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
جهانی پذیرفته شده است و در قانون اساسی و قرآن هم آمده که اعتراض حق افراد است. اگر این حق گرفته شود و از اعتراض ممانعت به عمل آورده شود، ممکن است افراد کارهای نامناسب و تندروی انجام دهند که البته مورد قبول ما نیست، اما اگر معترض با کیفر سخت و سنگینی به عنوان محاربه متهم گردد، این هم مسأله سوم است. مسئله چهارم این است که اگر فرض بگیریم عنوان محاربه صدق کند، قرآن کریم برای آن چهار نوع مجازات ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی(ره) در خصوص محاربه/ مصداق اخافه و مفسد فی الارض باید اعدام شود
آیت الله عباس کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به حکم اعدام محسن شکاری از آشوبگران و اغتشاشگران حوادث اخیر تهران اظهار کرد: اغتشاشات خشونت آمیز اخیر که توام با خشونت و تخریب اموال عمومی و اموال شخصی مردم بود و رعب و وحشت ایجاد کرده است، قطعاً مصداق محاربه و فساد فی الارض است. وی افزود: حضرت امام راحل (ره) در تحریرالوسیله فصل ششم ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
.... این نوع از ترساندن مردم مورد پذیرش فقیهان است که شاه فرد محاربه است. بحث در این است که کسانی که به قصد سلب امنیت مردم و ترساندن آنها اقدام می کنند آنها نیز محاربند؟ مثلا عده ای به صورت سازمان دهی شده با سنگ یا چوب یا مشت و لگد به مردم و حافظان امنیت مردم حمله می کنند و آنها را دوره می کنند آیا محاربند؟ فارغ از اینکه در تمام دنیا حمله موصوف الذکر به نیروهای نظام ...
محمد تقی فاضل میبدی: حل مشکلات اقتصادی، راه کنترل اعتراضات است
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با انتخاب درخصوص تعریف محاربه در فقه، می گوید: همان چیزی که در قانون آمده، شبیه همان چیزی است که در فقه گفته شده است. یعنی کسی که در خیابان بخواهد مردم را با اسلحه بترساند، ارعاب و تهدید کند را محارب می گویند؛ کسی که با اسلحه امنیت جامعه را بر هم زند و مردم را بترساند. حال وقتی کسی اسلحه ندارد و به دنبال ترساندن مردم نیست، را ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در ...
سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه
... لینک مطالعه: https://b2n.ir/x22279 8. عنوان: نحوه برخورد با بُغات در فقه با تکیه بر قرآن کریم نویسنده: صالح حسن زاده منبع: فصلنامه سراج منیر لینک مطالعه: https://b2n.ir/y71243 9. عنوان: بررسی و نقد فقهی تاسیس حد شرعی افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی 1392 نویسنده: علی اکبر محمدزاده، محمد علی حیدری، احمدرضا توکلی ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف ...
اعتراض مولوی عبدالحمید نسبت به اعدام محارب، از روی عدم آگاهی فقهی است یا انگیزه دیگری وجود دارد؟
به گزارش رهیاب، آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ابتدای کلاس درس خارج در پاسخ به سخنان مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه زاهدان در خصوص اعدام اغتشاشگری که در روزهای گذشته با حکم دادگاه محکوم به اعدام و حکم او اجرا شد، گفت: اعتراض این شخص نسبت به اعدام اغتشاشگری که باعث ارعاب مردم و جرح یک بسیجی شده بود، از روی عدم آگاهی وی نسبت به فقه اسلام است یا از جای ...
معاون قضایی قوه قضاییه: با وجود قانون درباره محاربه، قاضی حق مراجعه به فقه ندارد
معاون قضایی قوه قضاییه با بیان اینکه برابر قانون مجازات اسلامی حد محاربه یکی از مجازات های چهار گانه به اختیار قاضی است، گفت: این قانون مصوبه مجلس است که توسط شش فقیه و شش حقوقدان تایید شده و با وجود قانون، قاضی حق مراجعه به فقه را ندارد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، رحیمی معاون قضایی قوه قضاییه طی سخنانی ضمن اشاره به شبهه افکنی برخی افراد در موضوعاتی نظیر کیفیت مجازات درنظر گرفته ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
امنیت مردم حمله می کنند و آن ها را دوره می کنند، آیا محاربند؟ فارغ از اینکه در تمام دنیا حمله موصوف الذکر به نیرو های نظامی و مردم عادی مجازات های سنگین حتی در برخی کشور ها مجازات اعدام دارد، می خواهیم بدانیم از منظر فقه اسلامی چه مجازاتی برای این گونه اقدامات در نظر گرفته شده است؟ در جواب باید گفت برخی فق های معاصر مانند فقیه عالیقدر آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری در کتاب مهذب الاحکام، ج28 ...
شتاب زدگی در پرونده محسن شکاری پرسش در جامعه ایجادکرده است
اسلحه شرط محاربه است. ظاهرا بحث خودی یا غیر خودی بودن متهم نیز مطرح است. اقدامی که یک معترض در خیابان انجام می دهد مشابه با اقداماتی است که در گذشته درباره برخی افراد انجام شده است. افراد تندرو در جریان اعتراضات قابل شناسایی هستند. امروز فیلم ها و تصاویر بسیاری از برخورد های خشونت بار این افراد با مردم و معترضان منتشر شده است. هیچ گروه عملکرد این افراد را گردن نمی گیرد. ولی این افراد هم قابل ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
را داشتند؛ انتقاد اول سرعت بالای صدور حکم بوده است. در حالی که صدور حکم در مسائل مشابه، با این صورت انجام نمی شود. به عنوان مثال در مرداد ماه امسال تصویری از دزدی منتشر شد که به عنوان زورگیر خیابان نیایش مشهور شد و مشخص شد سابقه زیادی در حمله با قمه به مردم و سرقت اموال آن ها دارد. با وجود اینکه او حداقل یک ماه قبل از محسن شکاری بازداشت شده است، حکم او هنوز اجرا نشده است. رسیدگی به ...
فاتحه خوانی مصطفی معین برای محارب معدوم!
محاربه شده آنجایی است که جنبه جنگیدن دارد نه آنکه حکومتی زمینه های اعتراض را ببندد و مانع شود و مردم سعی کنند این حق خود را اعمال کنند. حالا ممکن است اعتراض هم گاهی متاسفانه همراه با خشونت باشد. فقهای ما وقتی محاربه را تعریف کردند، کاملا تعریف مشخصی از آن ارائه دادند و گفتند محاربه آن است که این قیود باشد تا محاربه صدق کند.[3] *این حرف های عوامانه که به زعم ما می تواند مصداق تبلیغ علیه ...
مناظره برهانی و محبی درباره اعدام محسن شکاری
چیزی را تصویب می کند که ممکن است اصلا در آیه و قول مشهور و حدیث نیامده باشد؛ خب این را یا شورای نگهبان تأیید می کند یا مجمع تشخیص مصلحت و تبدیل به قانون شده و اجرا می شود. عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: می فرمایند جرم منجر به نتیجه است، ماده 279 قانون مجازات اسلامی آورده: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است . آن چیزی که مهم است ...
دعوای دوقطبی جامعه بر سر اجرای عدالت/ شاه کلید محاربه در قانون
مجازی باخبریم، اما به نظر می رسد برهانی از اعتراض دیگران به نظرات خودش ناراحت است و حالا که تریبونی پیدا شده داردآن ها را بازگو می کند. برهانی می گوید: ما یک محاربه در فقه داریم و یک محاربه در شعب دادگاه انقلاب. گویا قضات و دستگاه قضا در مقابل برهانی که خود وکیلی در این دستگاه است پشیزی اهمیت ندارد و به راحتی نظرات آن ها را در مقابل عموم مردم و دانشجویان خدشه دار می داند. دفاعی که برهانی ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
سرکشان (بغات)، احکام دیگری غیر از این حد بیان کرده اند. البته باید توجه داشت که مقاومت مدنی و نافرمانی مدنی یا همان اعتراض صنفی و گروهی که با هدف تغییر یک قانون یا یک سیاست یا یک مدیر و مانند آن انجام می شود و هدف آن براندازی نظام سیاسی یا ایجاد رعب و وحشت در بین مردم نیست؛را نمی توان محاربه یا بغی دانست چنان که نباید از محارب با عنوان نافرمانی مدنی دفاع کرد و عنوان معترض را برای او ...
حق شناس: حال جامعه خوب نیست
فراوانی از عقل پرسش کننده می شود. اما به نظر می رسد در اوج نوسانات و التهابات عمومی جامعه لازم است دماسنج های تحلیلی، وضعیت عمومی جامعه را رصد کنند و تصویری از شدت وخامت یا بهبود احوالات جامعه ارایه کنند. محمدجواد حق شناس فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش حال خوب را گمشده این روز های مردم و جامعه ایرانی معرفی می کند و اوج وظیفه حاکمان را ایجاد و تزریق این حال خوب می داند. به اعتقاد این فعال ...
ایران، چین را تهدید کرد
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، با وجود آنکه چند روزی از اعدام محسن شکاری و صدور حکم محاربه برای برخی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر می گذرد اما، هنوز با واکنش ها و انتقاداتی رو به رو است. همچنین دو بیانیه جدید که علیه ایران از سوی چین و عربستان و کشورهای عضو شورای خلیج فارس علیه ایران صادر شده با تحلیل های متفاوتی از سوی رسانه ها و سیاستمداران مواجه شده است. تهدید رئیس جمهور چین از تریبون ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
مدیریت کند، اصلا کار به اینجاها منتهی نمی شود. اگر در قصه خانم مهسا امینی که در بازداشتگاه فوت کرد به صورت منطقی برخورد می کردند این اتفاقات نمی افتاد. اگر در زاهدان برخورد درست می کردند و منطقی برخورد می شد این قضایا اتفاق نمی افتاد. اصلا کاری به رأفت اسلامی ندارد؛ وقتی چیزی که مرتبط با حقوق جامعه است و مساله حق اعتراض است فراهم نمی شود این اتفاقات رخ می دهد. چه بسا می توان گفت خود اعدام کردن به این شکل نوعی اخافه است، حتی اگر خشونت هایی از سوی مردم رخ می دهد، قهرا عاملش کسانی هستند که زمینه های این خشونت را فراهم کردند. ...
عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند ...
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند حکم اعدام هم بگیرد. حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره حکم محاربه، ظاهرا از نظر موضوع و تحقق موضوع فرض بر جایی است که عنوان محارب محقق شده است، چرا که در کلمات فقها محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند ...
حکم محاربه و کشیدن سلاح چیست؟
بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است. در بخشی از این مطلب وی به شبهه ای در خصوص محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است این چنین پاسخ می دهد: اولاً: فق ها در مورد لاخافه الناس در تعریف محارب بحث کرده اند که قصد ...
تردید بی پایه در صدق عنوان بغی و محاربه
...، فقهای دیگری مانند علامه حلی، نظر مقابل یعنی صدق عنوان بغی حتی با یک نفر (4) را تقویت کرده و شهید ثانی نیز قول علامه را حسن دانسته است.(5) با این وصف، نه شهرتی وجود دارد و نه اتفاق نظری، پس، این استناد به کلام شیخ خالی از وجه فقهی است. ثانیاً: ایشان ادعا کرده؛ فقها فقط به گروهی که به صورت سازماندهی شده، مرتکب خشونت می شوند اطلاق فئة باغیة کرده اند که حکومت موظف به برخورد ...
بیانیه استاد خسروپناه در محکومیت معترضان به حکم محاربه آشوبگران
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد درس خارج فقه سیاسی حوزه علمیه قم در پاسخ به شبهه افکنان تحقق عنوان محاربه بر اغتشاشگران قمه کش، معرکه گیران فحاش، قطاع طریق و ضاربان ماموران حافظ امنیت بیانیه ای صادر کرد. متن بیانیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ ...
توضیح خسروپناه درباره حکم محاربه اغتشاشگران
به گزارش تابناک به نقل از فارس، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در واکنش به حواشی پیش آمده در مورد حکم اعدام و محاربه برخی اغتشاشگران به آیه 33 سوره مائده اشاره کرد و ترجمه آن را اینگونه عنوان کرد: مجازات افراد شروری که با خدا و رسولش مُحاربه می کنند و با خرابکاری های برنامه ریزی شده امنیت جامعه را بر هم میزنند، این است که به تناسب جرمشان و بدون ترحّم، آن ها را بکُشند یا به صُلّابه ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
اشاره : "آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند" این یکی از جملات طلایی دانش اخلاق است. دشمنان و رسانه های معاند تلاش دارند خشونت را در بالاترین سطح در خیابان ها به مردم آموزش دهند؛ اما خودشان در برابر اجرای عادلانه و قانونی حکم محاربه بر آشوبگران، قمه کش، فریاد نفرت بار نه به اعدام بلند کرده اند. از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام محمدعلی لیالی ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
ستی در عدالت به سر ببرد. حدود، دیات، تعزیرات و احکام قضایی اسلام حداقل دو هدف را دارد؛ یکی تأمین امنیت روحی و روانی جامعه و دوم اجرای حدود در جامعه است. نکته دوم این است که در تفکر دینی هیچ کس حق افساد فی الأرض و اخافه ناس ندارد. یعنی مردم را بترساند و بر روی زمین فساد کند. اگر کسی قصد افساد فی الأرض و اخافه ناس یا ترساندن مردم را داشته باشد، قصد دارد که امنیت روحی و روانی جامعه را برهم ...
حق کمتر، کیفر بیشتر؟! / نوشتاری از استاد سروش محلاتی
عبارت است از اخلال در امنیت مردم و ترساندن آنها و تجاوز به مال و جان و ناموسشان. و این معنا شامل باغی یا کافری که به جنگ با دولت اسلامی و قیام در برابر آن برخاسته است مادام که مرتکب محاربه به معنای مذکور نشده باشد، نمی شود و در این صورت نیز از آن جهت که مرتکب این قسم از محاربه شده مصداق محارب است.(بایسته های فقه جزا/ص235) 3- در قرآن کریم چهار مجازات برای محارب ذکر شده از قتل تا تبعید. عده ای از ...