امام فرمودند بهتر است متناسب با جرم، فرد مجازات شود/ اگر فرد محارب فردی را ...
سایر منابع:
سایر خبرها
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
...، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد . ماده 281 قانون مجازات اسلامی، در خصوص محارب، تصریح میکند: راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راهها شوند، محاربند . براساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ارعاب مردم، دست به سلاح ببرد و موجب سلب امنیت محیطی که در آن، دست به سلاح برده شود، همچنین، هر راهزن و سارق و قاچاقچی ای که ...
آیت الله عبداللهی: موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
اسلامی آمده است مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است. در ماده 283 تصریح شده است که ...
طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
وجود قصد خاص، یعنی کشیدن اسلحه به قصد جان یا مال یا ناموس مردم یا ترساندن آن ها ضرورت دارد. علاوه بر آن، اقدام مرتکب بایستی موجب ناامنی در محیط شود. ماده 144 قانون مجازات اسلامی می گوید: در تحقق جرائم عمدی علاوه بر علم مرتکب به موضوع جرم، باید قصد او در ارتکاب رفتار مجرمانه احراز گردد. در جرائمی که وقوع آن ها بر اساس قانون منوط به تحقق نتیجه است، قصد نتیجه یا علم به وقوع آن نیز باید محرز گردد. ...
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
را بخشیده باشند اما باز بر امام جامعه است که فرد محارب را مجازات کند چرا که در امنیت عمومی اخلال ایجاد کرده و این دیگر حکم خصوصی نیست و متوقف بر شاکی خصوصی هم نیست. نماینده مجلس خبرگان رهبری حکم محارب را شرعاً و قانوناً اعدام برشمرد و اذعان کرد: حکم کسانی که در جامعه قمه کشی می کنند، در اتوبان شیشه ماشین ها را می شکنند، خیابان را به آتش می کشند، قطعاً حکم محارب می باشد و روایت به صراحت بر اعدام چنین افرادی صحه می گذارد. ...
ردادی: باید تبیین شود که اعدامی ها معترض عادی نیستند بلکه قاتل و محاربند
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در نظر عده ای حکم اعدام در رابطه با برخی جرائم نظیر محاربه، قصاص، افساد فی الارض و... موجب ترویج خشونت و عملی ضداجتماعی است. درباره فلسفه این قضیه و لزوم چنین برخوردهای قاهرانه ای از سوی نظام کشورها با محسن ردادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گپی زدیم که در ادامه حاصل کار را می خوانید. فرق ما با کاسبین آن طرف آبی در این است که ما نان ...
آیت الله گرامی: طبق فرموده امام، فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته است یقیناً حکم اعدام ندارد / آقایان مفسد ...
بترساند و مردم نیز می ترسند، مصداق محارب است و در این زمینه شک و شبهه ای وجود ندارد. ***حدّ فرد محارب چیست؟ آیا هر محاربی باید اعدام شود یا خیر؟ خیر. برای فرد محارب در قرآن سه حکم آمده است: اعدام، قطع دست وپا و تبعید. این سه مورد در اختیار حاکم قرار داده می شود. مرحوم امام می فرمایند: حاکم بین سه مورد مخیر است . اما ایشان از این نظر عدول کردند و فرموده اند بهتر آن است که متناسب ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
تهران بر اساس شواهد موجود علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه اعلام کرده بود. در این مرحله پرونده پس از فرجام خواهی متهم برای بررسی های دقیق تر، به دیوان عالی کشور ارسال گردید در نهایت، حکم صادره پس از ...
قاتلان و اغتشاشگران محارب نیستند چون نظام مقصر است!
جمهوری اسلامی معرفی کرده است! در همین حال، فردی به نام "آیت ا... رحمت" که گفته شده عضو دفتر استفتائات بیت امام(ره) بوده نیز به شرق اینطور گفته است که طبق نظر امام(ره) در صورتی که جرم محارب ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است نه اعدام.! [4] این حرف در حالی است که امام راحل بعنوان یک فقیه و فیلسوف که حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست؛ یکبار حتی برای یک مصاحبه ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
...! این تصور و برداشت وی بوده و اساساً چنین چیزی نبود و اگر هم مثلاً قصد اخافه ی بخشی از مردم که همان نیروهای حافظ امنیت و نیروهای انتظامی داشته باز هم این اخافه و ارعاب صدق می کند. در اینجا مباحث زیادی قابل طرح است، اینکه قصد ارعاب و قصد اخافه در جرم محاربه چیست. این را هم مقدمتاً عنوان کنم که قانون مجازات اسلامی قبلی، جرم محاربه و افساد فی الارض و بغی را یک جا آورده بود در حالیکه ...
واکنش مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به صدور احکام محاربه
فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم، بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی درگیری با مأموران مسلح باشد، نمی توان او را محارب دانست، و دست کم اطلاق محارب به وی جای شبهه دارد. وانگهی اگر کسی سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، یا به قصد دفاع شخصی از سلاح استفاده کند محارب محسوب نمی شود. مجمع ...
تفقه سروش؛ به نرخ روز با چاشنی سفسطه و تحریف
چنین اعلام کرده است: إِنَّمَا جَزَاء الَّذِینَ یُحَارِبُونَ الله وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُواْ أَوْ یُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ یُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ [1] پس طبق فرمایش قرآن کریم چهار مجازات برای محارب وجود دارد. اول: قتل(اعدام) دوم: به صلب کشیده ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
برخی دولت های غربی تلاش کردند اجرای قانون را نقض حقوق بشر در ایران جلوه دهند و ازسوی دیگر برخی چهره ها و کارشناسان با طرح شبهه هایی، مجازات اعدام در این پرونده را با این استدلال که متهم فردی را به قتل نرسانده یا فقط به قصد ترساندن مأموران اقدام کرده؛ نه مردم نفی کردند. اکنون اما روابط عمومی قوه قضاییه با صدور بیانیه ای به اظهارنظرهای انجام شده در این زمینه واکنش نشان داد و تأکید کرد که براساس ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش اعتدال ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
...: رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش فکرشهر به نقل از تسنیم، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
بحث تجاوز به ناموس (به معنای تمامیت شخصیت و جسمانیت فرد از حیث جرائم منافی عفت ناموس تلقی می شود) است. اگر کسی قصد تعرض به ناموس فردی را داشته باشد، سلاح بکشد و به قصد تعرض و ترساندن محیط را نداشته باشد و نوعا طوری باشد که مردم بترسند محارب است. عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه مردم ممکن است از دعوای مردم در حین رانندگی هم بترسند، گفت: وقتی که در خیابان دو ماشین به ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
...، با دست بردن به اسلحه به قصد ارعاب و ترساندن یا به قصد جان و مال و ناموس مردم، موجب سلب امنیت محیط گردد، به انتخاب قاضی، به صلب، اعدام، قطع دست راست و پای چپ یا نفی بلد، محکوم خواهد شد. وی تصریح کرد: کسانی که امنیت مردم را به خطر می اندازند و اقدام به آتش کشیدن خیابان ها یا به شهادت رساندن نیروهای امنیتی می کنند باید بدانند که قانون برخورد قاطع با آن ها را در نظر گرفته و حامیان آن ها هم با شعار اعدام نکنیدبه مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی ایران پرداخته در جرم آن ها شریک هستند. انتهای پیام/ ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
از کتاب حدود می گوید: هر کس اسلحه اش را به قصد ترساندن مردم برهنه سازد محارب است. خواه این عمل او در خشکی باشد یا در دریا، در شب باشد یا در روز، در شهر باشد یا در غیرشهر و آیا شرط است که از اهل ریبه باشد؟ جای تردید است لیکن قول صحیح تر این است که در صورتی که عمل به قصد اخافه صورت گرفته است دیگر جائی برای این شرط وجود ندارد. محقق حلی تجرید سلاح برای اخافة مردم را محاربه دانسته و در مورد اینکه آیا ...
در نشست علمی "بررسی قرآنی و فقهی محاربه" مطرح شد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست
مبارکه مائده برای محارب چهار مجازات قتل (اعدام)، به صلیب کشیدن، نفی بلد (تبعید) و بریدن دست و پا ذکر شده است. این استاد حوزه با بیان اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازات ها را که صلاح دید انتخاب کند. وی با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی، بیان کرد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
...> اما براساس قانون و فقه این نکته نیز بیان شده است که چنانچه در محاربه قتلی صورت بگیرد، در هر صورت حکم اعدام است و چنانچه صرفا کشیدن سلاح و ترساندن مردم رخ بدهد (بدون اینکه بقیه شروط محاربه محقق شود) مجازات فرد محارب نفی بلد یا همان تبعید خواهد بود. بنابراین قاضی پرونده محسن شکاری باتوجه به ابعاد واقعه و اثری که در جامعه به جا گذاشته، معمول ترین حکم یعنی اعدام را صادر کرده است. ...
استاد حوزه علمیه مطرح کرد: چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام
را باید قصاص شود و بعدش باید نفی بلد شود. 2- هرکسی که شهر سلاح کند و مردم را ضرب و شتم کرده و مال آنها را هم گرفته است و کسی را نکشته است، این شخص محارب است و جزای محارب دارد و امرش به دست امام است اگر امام خواست او را می کشد. از همین جا مشخص می شود که اگر کسی شهر سلاح کرد و مال دیگران را گرفت و جراحت وارد کرد اما کسی را هم نکشت باز هم ممکن است مجازات او قتل باشد البته به ...
مصلحت اقتضاء می کند از روش هایی که به خشونت دامن می زند،اجتناب کنند
آورده شود، ممکن است افراد کارهای نامناسب و تندروی انجام دهند که البته مورد قبول ما نیست، اما اگر معترض با کیفر سخت و سنگینی به عنوان محاربه متهم گردد، این هم مسأله سوم است. مسئله چهارم این است که اگر فرض بگیریم عنوان محاربه صدق کند، قرآن کریم برای آن چهار نوع مجازات در نظر گرفته است. وقتی که قتلی صورت بگیرد، اعدام متناسب با قتل است و در نظام قضایی تناسبی بین جرم و کیفر وجود دارد. به نظرم ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
چهار مجازات زیر است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- تبعید برخی حقوقدانان معتقدند شاید می شد برای متهم انواع دیگری از مجازات را با توجه به نوع جری و نسبت آن مثل تبعید در نظر گرفت. به عنوان مثال آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان، معتقد است: حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف ...
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
محاربه و حکم آن چیست؟ ▪️ آیا در تعریف محاربه اخافه و ترساندن مردم درج و شرط است یا اخافهٔ مردم توسط بعضی عاملان حکومت نیز محاربه هست؟ ▪️ آیا محاربی که کسی را به قتل نرسانده را می توان اعدام نمود؟ ▪️ آیا اعتراض به وضعیت موجود نمونه محاربه تلقی می شود؟ ▪️ نظر شریف حضرتعالی در مورد اعتراف تحت فشار و ارزش آن در نظام قضایی اسلام چیست؟ بسم الله الرحمن ...
مناظره ماجرای محاربه
مصداق اخاف الناس (ترساندن مردم) شود؟ مگر قانون مجازات اسلامی تأکید نکرده است که محاربه به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب؟ کدام یک از اصل محاربه در اینجا محقق شده است؟ قانون نگفته است تمامیت جسمانی. شکاری گفته است هدفش این بوده که مأمور را بزند و برود و این کار را کرد. مگر قانونگذار در سال 92 محاربه را جرم مقید نکرد به ایجاد ناامنی در جامعه. سؤال من از قاضی صادرکننده این حکم این است که اگر ناامنی ناشی ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
مستندات قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که ...
یادداشت رسیده | پیامبر(ص) و حکم به اعدام محارب
به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، این روزها اعدام یکی از اغتشاشگرانی که با قمه کشی و عربده کشی در خیابان به یک مأمور امنیتی حمله کرده و او را مجروح کرده بود به جرم محاربه، اخافه مردم و ناامن کردن فضای جامعه، سوژه حمله رسانه های معاند به نظام اسلامی شده است که متاسفانه عده ای نیز در داخل با تظاهر به استدلال های فقهی و حقوقی به هجمه کنندگان ...