سایر خبرها
آیت الله کعبی تبیین کرد: فقه محاربه/ اختیار و تصمیم قاضی در مجازات محاربه
به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید فقه و حقوق در درس فقه خود به اضلاع و ابعاد مسئله محاربه و نحوه برخورد و اختیارات قاضی در این زمینه از لحاظ قانون و شرع مقدس پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید. این روزها شبهاتی را در خصوص مجازات محاربة مطرح می کنند. ترجیح دادیم به منظور پاسخ به شبهات، این جلسه را به این بحث اختصاص دهیم. قبل از تبیین بحث محاربة، باید بگوییم چند دسته حق ...
سلبریتی ها بر آتش تنور اغتشاشات دمیدند/ تلاش غربی ها برای نجات قمه کشان از سر دلسوزی نیست
نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همان اغتشاشگران و محاربان را مطابق با قانون و شرع مقدس اسلام مجازات می کند همه غربی ها و مزدوران داخلی و برخی سلبریتی ها.... هشتگ نه به اعدام می زنند. مگر نه این است که به زعم شما نظام جمهوری اسلامی ایران، نیروهای خودش را اعدام می کند پس به شما چه ربطی دارد؟! وی افزود: یک بام و دو هوای غربی ها و مزدوران داخلی و برخی روزنامه های اصلاح طلب واقعا جای بسی تأسف ...
واکنش سخنگوی شورای نگهبان به صدور حکم محاربه و اعدام محسن شکاری
رویداد24 محمد آیتی: نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه 26 آذر 1401 برگزار شد. خبرنگار رویداد24 در این نشست از سخنگو پرسید که در موضوع اعدام آقای محسن شکاری، تفسیر های مختلفی از قانون شد. به طوری که مقامات مختلف در خود نظام تفسیرهای متفاوتی داشتند؛ مثلا رییس پیشین دیوان عالی کشور که زمانی حاکم شرع بودند، گفتند آقای شکاری محارب نبود. به هر حال قوه قضاییه کشور بر اجرای حکم تایید ...
ضدانقلاب اشتباهش را تکرار می کند؛ این بار محاربه جای قصاص!/ واکنش تاریخی امام خمینی(ره): حساب تان را از ...
ظهر روز 25 خرداد 1360 دعوت کرد. اما علیرغم تصور جبهه ملی، روز 25 خرداد خیابان های کشور شاهد تظاهرات گسترده مردم علیه مخالفان لایحه قصاص بود. در نوشتار زیر، به بازخوانی این بخش از تاریخ پرداخته ایم. موضع گیری امام خمینی(ره) و حکم ارتداد جبهه ملی متعاقب موضع گیری های ضد دینی اعضای جبهه ملی علیه لایحه قصاص، امام خمینی صبح 25 خرداد 1360، در جمع اقشار مختلف مردم در حسینیه ...
بازی جریانات رسانه ای اصلاحات با آبروی حوزه های علمیه
به گزارش پایگاه 598، در روزهای گذشته موضع گیری برخی چهره های مطرح حوزوی در خصوص احکام صادر شده پیرامون یکی از متهمان اغتشاشات اخیر کشور بحث برانگیز شد. از جانب این چهره های حوزوی، این گونه نقل شده که مجازات اعدام یکی از افراد دخیل در اغتشاشات اخیر، متناسب با جرم وی نبوده و برداشت قوه قضاییه از جزای محاربه در قانون نیز غلط است. در این خصوص گفتنی است: یک_ در نقل وقول های منتشر ...
کارشناس ارشد حقوق بین الملل: اعدام در هنگام محاربه تضمینی برای رعایت حقوق بشر است/ برخی با حقوق بشر به ...
مردم باشد، مردم مالیات دهند تا این فرد با رفاه زندگی کند و امید برگشتن به بیرون هم داشته باشد. سکوت حقوق بشر مقابل عربده کشی های خیابانی جای سوال دارد حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده ادامه داد: چرا هر وقت یک جانی قرار است مجازات شود بحث حقوق بشر مطرح می شود، اما وقتی که این فرد در خیابان عربده می کشد هیچ کسی نمی گوید چرا حقوق بشر نقض شده است. وی تصریح کرد: آمریکایی ...
مجادله برسر محاربه
آفتاب نیوز : روزنامه همدلی نوشت: هفته گذشته یک مناظره با موضوع محاربه در فقه و قانون با حضور محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) شامگاه یکشنبه 20 آذرماه در تالار آیت الله مهدوی کنی این دانشگاه برگزار شد. سخنانی که در این مناظره مطرح شد، واکنش های زیادی در محافل عمومی داشت. به خصوص سخنان برهانی که به عنوان منتقد اجرای حکم محسن شکاری صحبت کرد. برهانی استاد دانشگاه تهران با اشاره به جزئیات نظر فق های شیعه درب ...
مجادله برسر محاربه
یا تعارض قوانین مدونه از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزد . در ما نحن فیه قانون مجازات اسلامی حکم محاربه و مجازات آن را صریحاً بیان نموده است بنابراین قضات رسیدگی کننده موظف به عمل به قانون هستند. 2- شرایط، عناصر، مجازات و شقوق مختلف جرم محاربه در ماده 279 به بعد قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. این ماده می گوید محاربه به عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ...
به چه جرمی محاربه اطلاق می شود؟
کوتاهی در مقابله با ناامنی را بر نمی تابد. وی با بیان اینکه یکی از رفتارهای مجرمانه ای که از اغتشاشگران و مزدوران بیگانه سرزد، بزه محاربه بود، عنوان کرد: ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 این جرم را تعریف کرده و بیان داشته محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. اکبری زاده افزود: این عبارت مقنن که ...
فیلسوفی که بدیهیات را نمی دانست/ گریه برای مردم ایران در هیئت CNN
جامعه را مختل می کنند؛ -این اقدامات- حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند نیز شامل این حکم می شوند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایاتی از امام پنجم(ع) و تصریح قانون مجازات ادامه داد: اغتشاشاتی که منجر به اخلال در امنیت عمومی و تخریب اموال عمومی و خصوصی شود حتی اگر منجر به کشتن فردی هم نگردد؛ تصمیم ...
چرا مجازات اخلالگران نظم و امنیت عمومی عادلانه است؟
به گزارش راهبرد معاصر ؛ در بخش نخست گزارش عنوان شد، امنیت عمومی وقتی خلل می پذیرد که خوف عمومی و ناامنی جای امنیت را بگیرد و طبعاً وقتی محارب می تواند چنین خوفی در جامعه پدید آورد که مردم را با اسلحه تهدید به قتل کند. در برخی آیات قرآن محاربه و ستیز با بندگان خدا و اخلال به امنیت عمومی برابر با محاربه با خدا معرفی شده و به همین دلیل برای افراد اخلالگر در امنیت عمومی مجازات اعدام تشریع شده است. ...
عضو خبرگان رهبری: حتی اگر خانواده مقتول محارب را ببخشند، امام جامعه باید محارب را مجازات کند
نه بحث های فقهی؛ اگر چه قانون مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است. آیت الله کعبی با اشاره به حکم در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمال شان امنیت جامعه را مختل می کنند حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند را شامل می ...
آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟
یا مجروح کردن نیرو های نظامی به طریق اولی منهی است چرا که اگر مدافع امنیت مورد آسیب قرار گرفت امنیت مردم آسیب می بیند و کسی برای تامین امنیت مردم نخواهد بود. وی افزود: شبهه ی دیگر که مطرح کردند این است که قصد بستن خیابان و محاربه را نداشته است اما طبق اعترافات، خود او به چنین قصدی اذعان می کند. اما نکته حائز اهمیت این است که در قانون ما نیز تعریف محارب به صورت واضح و روشن ذکر شده و آمده ...
حکم محاربه از نظر فقها روشن است و رسانه ها باید آن را به اطلاع همگان برسانند
صحیح خواهد شد. آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ به مباحث مطرح شده در خصوص قضیه حکم محارب خاطرنشان کرد: در همین قضیه محاربه ضابطه بسیار روشن است که فقها و علمای بزرگ، نظرات خود را گفته اند اما باید رسانه ها اطلاع رسانی کنند. اینگونه نیست که مباحثی مانند محاربه و مرتد روشن نباشد؛ قبلا می گفتند بحث غنا و موسیقی در فقه روشن نیست اما در حال حاضر پژوهش های بسیاری در این زمینه صورت گرفته و نقطه ...
نیک بین: موافق مجازات هایی هستم که به امنیت کشور منجر می شود
اقتصاد24 - محمد آیتی : جواد نیک بین، نماینده کاشمر در خصوص اعدام محسن شکاری و تفسیر های متفاوتی که از محاربه برای اجرای حکم او صورت گرفت به نشان تجارت گفت: من با مجازات هایی که باعث امنیت در کشور شود، موافقم و فکر نمی کنم هیچ کدام از مردم هم با آن مخالف باشند، کسی که به اعدام به واسطه جرمی، محکوم می شود یا حکمی برای او صادر می گردد، مرجع تشخیص و تنویر افکار عمومی در این رابطه، قوه قضاییه است. به ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
رسیدگی قضائی وارد نمی کند، برای اینکه در شرع و در قانون امکان جبران اشتباه قاضی را داریم. قانون آیین دادرسی مدنی اشتباه قاضی را در بعضی جاها پذیرفته است. با این حال در پرونده محسن شکاری ظاهراً چنین شبهه ای جایی مطرح نشده الا اینکه ارکان تحقق جرم محاربه را مورد تاکید قرار داده اند که آن هم ممکن است اختلاف نظر باشد. ملاک فتوای حضرت امام(ره) و ماده 279 قانون مجازات اسلامی است و به نظر می ...
پژوهشگر حقوق عمومی: مجازات محاربه نشان از توجه ویژه اسلام به امنیت مردم است
محاربه در قانون مجازات اسلامی چیست؟ حجت الاسلام محمدی کرجی اظهار کرد: با اشاره به حکم اعدام اخیری که بخاطر محاربه در دستگاه قضایی صادر شده است، در پاسخ به این سؤال که حکم صادر شده خلاف قانون است یا خیر، باید گفت ماده 279 قانون مجازات اسلامی می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها . یعنی ظاهر ماده این است که اگر به قصد جان باشد تمام است و دیگر نیاز ...
بیانیه حقوقی قوه قضائیه: طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نمی باشد مقالات
موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود . 3- رکن مادی جرم محاربه، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است؛ مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم و یا ارعاب و ترساندن مردم باشد. ثانیاً موجب ناامنی در محیط گردد و به موجب ماده 279، فعلیت یافتن جرح یا قتل ...
ردادی: باید تبیین شود که اعدامی ها معترض عادی نیستند بلکه قاتل و محاربند
در خون قربانیان نمی زنیم ردادی در ابتدا گفت: اجازه بدید در ابتدا از نوع موضع گیری حاکمیت و مردم ایران و نوع مواجهه رسانه های مخالف در برابر اتفاقات اخیر و اجرای برخی مجازات ها سخن بگوییم. ما از مولای خود علی (علیه السلام) که به مالک اشتر فرمود ای مالک در اجرای حدود خدا خوش حال نباش، از اجرای احکام اعدام و سلب حیات برخی از مجرمین وقایع اخیر راضی و خوشنود نیستیم. حقیقت ماجرا این است که ...
بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
در مورد عمل محاربه مقرر شده که بین سلاح گرم یا سرد تفاوتی وجود ندارد: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد . سلاح سرد چیست؟ طبق آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز ؛ سلاح سرد شامل وسایل، آلات و ادواتی است که برخلاف اسلحه های گرم در اثراستفاده، صدا، شعله و حرارت ایجاد ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
مجازات آن را صریحاً بیان کرده است؛ بنابراین قضات رسیدگی کننده موظف به عمل به قانون هستند. کشیدن سلاح 2 رکن مادی جرم محاربه ، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است؛ مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم یا ارعاب و ترساندن مردم باشد و ثانیاً موجب ناامنی در محیط شود و به موجب ماده 279، فعلیت یافتن جرح یا قتل، شرط تحقق محاربه نیست؛ بنابراین براساس این ماده، اگر ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
اراده شخصی و انگیزه متمایل به هدف شده است. 3-متهم علاوه بر انگیزه به ماهیت عمل نیز آگاهی کامل داشته و به مسئولیت کیفری خود واقف بوده است. 4-در مورد جرائم عمدی همواره لازم نیست که بین قصد متهم و نتایج واقفه تطابق وجود داشته باشد، از این رو صرف این ادعا که فردی در محل ارتکاب جرم کشته نشده است؛ مصداق محاربه را طبق 110 قانون مجازات اسلامی از او سلب نمی کند. 5-محاربه و افساد فی الارض جزو ...
قاتلان و اغتشاشگران محارب نیستند چون نظام مقصر است!
جمهوری اسلامی معرفی کرده است! در همین حال، فردی به نام "آیت ا... رحمت" که گفته شده عضو دفتر استفتائات بیت امام(ره) بوده نیز به شرق اینطور گفته است که طبق نظر امام(ره) در صورتی که جرم محارب ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است نه اعدام.! [4] این حرف در حالی است که امام راحل بعنوان یک فقیه و فیلسوف که حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست؛ یکبار حتی برای یک مصاحبه ...
عدلیه - 1401/09/24
توقف حکم اعدام ماهان صدرات : دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکم اعدام ماهان صدرات مرنی یکی از متهمان اغتشاشات اخیر تا حصول نتیجه از دیوان عالی کشور متوقف شد. / ایرنا استقبال از گسترش همکاری های قضایی با روسیه: محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه در دیدار ایگور کراسنوف دادستان کل فدراسیون روسیه، ضمن خیرمقدم به این مقام قضایی روس و هیات همراه اظهار کرد: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از گسترش ه ...
نگاه تاریخی به محارب و حکم آن در اسلام
تشخیص آن بر عهده قاضی گذاشته شده است. وی در ادامه افزود: برخورد امیرالمومنین(ع) با خوارج می تواند بخشی از مصداق های برخورد با افراد محارب باشد؛ یعنی حضرت علی (ع) آنهایی را که افراد را به قتل رسانده و مسیر را ناامن ساختند و به گونه ای مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند، تعقیب می کردند و مانع ضربه زدن آنان به افراد جامعه و اموال آنان می شدند. حجت الاسلام ذاکری در پایان خاطر نشان کرد: در ...
مجازات اخلالگران در امنیت چیست؟
. امنیت عمومی وقتی خلل می پذیرد که خوف عمومی و ناامنی جای امنیت را بگیرد و طبیعتاً وقتی محارب می تواند چنین خوفی در جامعه پدید آورد که مردم را با اسلحه تهدید به قتل کند. اینکه در این آیه محاربه و ستیز با بندگان خدا با اخلال به امنیت عمومی، محاربه با خدا معرفی شده به دلیل اهتمام فوق العاده شارع به امر حقوق انسان ها و حمایت از امنیت آنان برای داشتن زندگی آرام و نظام مند است. به همین خاطر برای افراد اخلالگر در امنیت عمومی مردم مجازات اعدام تشریع شده است. ...
کسی از اعدام خوشحال نمی شود، اما امنیت اجتماعی اولویت دارد | حیات بخشی به جامعه با اجرای اعدام!
: چرا شما فقط آیات مهربانی قرآن را می خوانید. چرا از آیات قصاص صحبت نمی کنید؟ به تعبیر امام، مسأله قصاص و اعدام خود نوعی رحمت اسلامی است که در قبال جامعه صورت می پذیرد. ملک زاده در انتها گفت: به طور مثال قاتل شهید صیاد شیرازی نمونه جالبی است؛ چرا که او یک زن از سازمان منافقین ضدخلق بود که در سال 67 مورد عفو دادگاه قرار گرفت و از مجازات اعدام رهایی یافت، اما همان زن نه تنها اصلاح نشد، بلکه 11 سال بعد صیاد شیرازی فرمانده شهیر ارتش جمهوری اسلامی ایران و قائم مقام ستاد کل نیروهای مسلح را مقابل منزلش به ضرب گلوله به شهادت رساند. عفو و بخشش گاهی نتیجه عکس می دهد. ...
تفقه سروش؛ به نرخ روز با چاشنی سفسطه و تحریف
را بگویید، کامل بگویید نه آنچه که بدان میل دارید! اولاً اصل حکم اعدام در فقه اسلامی، پذیرفته شده است. فقه اسلامی در موارد مختلفی اعم از قصاص، ارتداد و ... حکم به اعدام می دهد که محاربه نیز بر اساس قاعده فقهی و نصوص صریح و همچنین با توجه به قانون اساسی جمهوری اسلامی کشور که مصوب فقیهان و حقوقدانان برجسته و عالم و مورد تأیید آرای متفق مردم است. قرآن کریم به صراحت حکم محارب را ...
حمله روزنامه موتلفه به خاتمی
؟ یک حادثه مهم و یک رویداد مهم حقوقی در حال اتفاق است! آن هم این که یک قرائت جدید از کاپیتولاسیون توسط ارتش رسانه ای غرب با نمایندگی از سوی اصلاح طلبان درداخل در حال شکل گیری است! این قرائت آن است؛ اگر کسانی مرتکب قتل، محاربه، بغی و تجاوز به حقوق شهروندان ایرانی بشوند آزادیخواه تلقی می شوند و احدی حق اعتراض به آن ها را ندارد. اگر به چنگال قانون و عدالت سپرده شوند مقابله با یک جنبش مردمی تلقی می ...
امام فرموده اند بهتر است متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود؛ فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم ...
زمینه شک و شبهه ای وجود ندارد. حدّ فرد محارب چیست؟ آیا هر محاربی باید اعدام شود یا خیر؟ خیر. برای فرد محارب در قرآن سه حکم آمده است: اعدام، قطع دست وپا و تبعید. این سه مورد در اختیار حاکم قرار داده می شود. مرحوم امام می فرمایند: حاکم بین سه مورد مخیر است . اما ایشان از این نظر عدول کردند و فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ...