سایر منابع:
سایر خبرها
فیلسوفی که بدیهیات را نمی دانست/ گریه برای مردم ایران در هیئت CNN
جامعه را مختل می کنند؛ -این اقدامات- حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند نیز شامل این حکم می شوند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایاتی از امام پنجم(ع) و تصریح قانون مجازات ادامه داد: اغتشاشاتی که منجر به اخلال در امنیت عمومی و تخریب اموال عمومی و خصوصی شود حتی اگر منجر به کشتن فردی هم نگردد؛ تصمیم ...
فقاهت انقلابی یک عضو خبرگان
آنچنان که آیت الله کعبی هم گفته، احکام مراجع مختلف ملاک قاضی نیست، بلکه قانون مصوب کشور که طبعاً آن هم برگرفته از فقه اسلامی است، ملاک حکم قاضی خواهد بود. آیت الله کعبی در همین زمینه با اشاره به حکم محاربه در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمالشان امنیت جامعه را مختل می کنند؛ این اقدامات- حتی اگر منجر ...
مجادله برسر محاربه
آفتاب نیوز : روزنامه همدلی نوشت: هفته گذشته یک مناظره با موضوع محاربه در فقه و قانون با حضور محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) شامگاه یکشنبه 20 آذرماه در تالار آیت الله مهدوی کنی این دانشگاه برگزار شد. سخنانی که در این مناظره مطرح شد، واکنش های زیادی در محافل عمومی داشت. به خصوص سخنان برهانی که به عنوان منتقد اجرای حکم محسن شکاری صحبت کرد. برهانی استاد دانشگاه تهران با اشاره به جزئیات نظر فق های شیعه درب ...
مجادله برسر محاربه
حال برخی از چهره ها به خصوص آنان که مسئولیت رسمی دارند از این احکام اعدامی دفاع می کنند. از جمله آیت الله عباس کعبی، عضو خبرگان رهبری در جلسه درس خارج خود به بررسی علمی و فقهی محاربه و افساد فی الارض پرداخت. به گزارش رسانیوز، وی با اشاره به تعاریف حق الله و حق الناس گفت: حق الناس دو بعد عمومی و خصوصی دارد و نسبت به جرائم حق الناس عمومی حتی اگر شاکی وجود نداشته باشد، استیفاء و رسیدگی به آن از وظایف ...
آیت الله عبداللهی: موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
... حال با توجه به این مباحث مطرح شده در رسانه ها نکاتی قابل ذکر است که به آنها اشاره ای خواهیم داشت: قانون مجازات اسلامی که محصول نزدیک به 4 دهه تجربه نظام است در سال 92 به تصویب نهایی قوه مقننه و شورای نگهبان رسیده است تا آن جا که ما مطلعیم یکی از مهمترین منابع این مقررات، آراء فقهی مؤسس نظام، امام خمینی (رحمه الله علیه) بوده است. برای تبیین و روشنگری اکنون بر آنچه در قانون مجازات ...
آیت الله کعبی تبیین کرد: فقه محاربه/ اختیار و تصمیم قاضی در مجازات محاربه
به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید فقه و حقوق در درس فقه خود به اضلاع و ابعاد مسئله محاربه و نحوه برخورد و اختیارات قاضی در این زمینه از لحاظ قانون و شرع مقدس پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید. این روزها شبهاتی را در خصوص مجازات محاربة مطرح می کنند. ترجیح دادیم به منظور پاسخ به شبهات، این جلسه را به این بحث اختصاص دهیم. قبل از تبیین بحث محاربة، باید بگوییم چند دسته حق ...
حجت االاسلام اسلامی: محاربه از مصادیق بارز افساد فی الارض است/ عواملی که جرم محاربه را تشدید می کند
و برخی روحانیان نیز واکنش هایی را در پی داشته است. نقطۀ جنجالی بحث جایی است که فردی سلاح سرد یا گرم را آشکار و ارعاب و تهدید می کند که گاه به ضرب و جرح فرد یا افرادی نیز می انجامد ولی البته به حد قتل نمی رسد. سؤال این است که محاربه در این حد آیا می تواند مشمول مجازات اعدام شود در حالی که قطعاً قصاص نفس در کار نیست؟ چون قتلی توسط محارب صورت نگرفته است. پاسخ این سؤال یک بار براساس قوانین ...
روایت حقوقی اعدام محسن شکاری از زبان برهانی
محسن برهانی در یادداشتی به بیان دلایلی برای محارب نبودن محسن شکاری پرداخت. وی نوشت: مرحوم محسن شکاری در 17 آذرماه با عنوان محاربه اعدام شد. اینجانب این حکم را غلط میدانم چرا که این مجازات با قواعد حقوقی و فقهی سازگاری نداشت. بنابراین مصداق سفک دماء به ناحق است. مانند هر پروندهای باید ابتدا مباحث موضوعی و سپس مباحث حکمی را مورد بررسی قرار داد. الف) مباحث موضوعی در روز حادثه ...
تکرار هم صدایی اصلاحات با ضدانقلاب این بار در ماجرای محسن شکاری / اساتید دانشگاه درباره حکم محاربه چه می ...
اغتشاشات پیشین نیز مسبوق به سابقه است. با محارب شناخته شدن محسن شکاری، وی به عنوان اولین اغتشاگر حوادث اخیر اعدام شد و در این راستا موضوع محاربه یکی از احکام روشن در زمینه مجازات اسلامی است که مصادیق و حدود آن به طور کامل در روایات و متون فقهی بیان شده اما ضدانقلاب و رسانه های تروریستی آن ها تلاش دارند با غوغاسالاری و بیانیه هایی که بویی از عقل و منطق ندارد، مانع از رسیدگی عادلانه دستگاه ...
نشست بررسی فقهی حقوقی حکم محاربه برگزار شد
جرأت نکند امنیت جامعه اسلامی را مخدوش کند. در ادامه این نشست حجت الاسلام حجت الله فتحی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در تعریف و حکم محارب اختلافاتی وجود دارد، ابراز کرد: از آنجایی که به پرونده و سوابق آقای شکاری دسترسی نداریم نمی توانیم حکمی از پیش خود صادر کنیم اما طبق قانون محارب کسی است که جان، مال، ناموس و یا با ارعاب، مردم را تهدید و بترساند. ...
چرا سلاح کشیدن بی قتل هم محاربه است؟
در خیابان خفه می شوند محاربه چیست؟ ریشه ی واژه ی مُحارَبه، حرب است و در اصل به معنای سلب و گرفتن است. مُحارَبه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقها، هرکس که آشکارا و به زور، مال دیگری را بگیرد یا مردم را به اسارت ببرد، محارب است. در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، در ماده ی 279، کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها، به نحوی که ...
بیانیه تشکل اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در محکومیت حامیان اغتشاشگران
قانونی لازم الاجرا است. برخی از این حضرات ناشیانه و بدون رعایت امانت نظر فقهیی را به امام خمینی رضوان الله علیه نسبت می دهند که به هیچ وجه صحت ندارد. جهت اطلاع مدعیان و پاسخ برخی ادعاهای غیر علمی آنان به عبارات امام خمینی(ره) در تحریرالوسیله اشاره می کنیم. ایشان در مسأله اول از فصل ششم کتاب حدود به تعریف محارب می پردازند و می فرمایند : المحارب هو کلّ من جرّد سلاحه أو جهّزه ...
به چه جرمی محاربه اطلاق می شود؟
کوتاهی در مقابله با ناامنی را بر نمی تابد. وی با بیان اینکه یکی از رفتارهای مجرمانه ای که از اغتشاشگران و مزدوران بیگانه سرزد، بزه محاربه بود، عنوان کرد: ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 این جرم را تعریف کرده و بیان داشته محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. اکبری زاده افزود: این عبارت مقنن که ...
چرا مجازات اخلالگران نظم و امنیت عمومی عادلانه است؟
به گزارش راهبرد معاصر ؛ در بخش نخست گزارش عنوان شد، امنیت عمومی وقتی خلل می پذیرد که خوف عمومی و ناامنی جای امنیت را بگیرد و طبعاً وقتی محارب می تواند چنین خوفی در جامعه پدید آورد که مردم را با اسلحه تهدید به قتل کند. در برخی آیات قرآن محاربه و ستیز با بندگان خدا و اخلال به امنیت عمومی برابر با محاربه با خدا معرفی شده و به همین دلیل برای افراد اخلالگر در امنیت عمومی مجازات اعدام تشریع شده است ...
قوه قضاییه تندروها را از اظهارنظر درباره پرونده ها منع کند
باید بازداشتی ها را خیلی سریع و طی 5 روز اعدام کنید و دیگری اعدام ها را امری مبارک می داند و عضو خبرگان رهبری می گوید خانواده مقتول هم محارب را ببخشند، امام جامعه باید او را مجازات کند ؛چه تاثیری می تواند در فضای عمومی جامعه داشته باشد؟ این رفتارها جز اینکه جایگاه نمایندگان مجلس، امامان جمعه و دیگر مسئولان را پیش مردم متزلزل کند و مردم بدانند که بی قانونی انجام می دهند، نتیجه دیگری ندارد ...
نیک بین: موافق مجازات هایی هستم که به امنیت کشور منجر می شود
شود و این موضوع، چون امنیتی بود، سریع به حکم و اجرا رسید. نیک بین می گوید: موضوع محاربه با موضوع کُشتن و قتل فرق دارد. محاربه تعریفی در قانون دارد که معنی اش این نیست که فرد حتماً کسی را کُشته باشد. برهم زدن امنیت عمومی یک دلیل آن است که افرادی که مجازات شدند، این کار را انجام دادند. عضو فراکسیون روحانیت مجلس در خصوص اینکه اعدام های اخیر با گفت وگویی که چندی پیش بحثش مطرح شد ...
مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه: وقتی ملت ناراضی باشد نمی شود حکومت کرد
اعدام حمید قره حسنلو متاثرم مولوی عبدالحمید گفته از اتهام محاربه و حکم اعدام برای دکتر حمید قره حسنلو متاثرم. جامعه پزشکی ایران همه نگران و پریشان حکم ایشان است. امیدوارم او و خانواده اش آزاد شوند. کسی که قتل نکرده و فقط راهی را بسته و چاقویی زده، از نظر قرآنی و شرعی قتل او صحیح نیست. هرچه ملت اراده کند، همان باید بشود. شما در مقابل هیچ قدرتی کنار نیایید، در مقابل دولت های خارجی بایستید ولی ...
کفالت سیاسی و عرف قضائی
سیاسی هم به همین صورت شامل تعهد حقوقی نماینده نسبت به زندانی نیست. این مفهوم قانونی است که ابتدا در سال 2003 به پیشنهاد دولت آلمان در کمیسیون حقوق بشر پارلمان این کشور تصویب شد. بر اساس این قانون نمایندگان پارلمان این کشور می توانند از نمایندگان پارلمان دیگر کشورهای جهان که تحت تعقیب ...
نامه سرگشاده آیت الله محقق داماد به قضات شریف / مراقب تعیین تکلیف ها باشید
...> هشدار فلاحت پیشه: افراد نزدیک به تفکر انجمن حجتیه، نمی خواهند ناآرامی ها پایان یابد/ آنان، خواهان اعدام سریع و مقابله آتش به اختیار در حوزه حجاب هستند خطیب جمعه اهواز: برخی هم لباس های ما هم معنی محاربه را نمی فهمند / پوشیدن این لباس بر آنان، حرام است قوه قضاییه: شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست آیت الله ایازی: امام خمینی برای مجازات قائل به ترتّب هستند / یعنی اعدام برای مرتکب قتل است، نه مبادرت به قتل 21217 ...
سلبریتی ها بر آتش تنور اغتشاشات دمیدند/ تلاش غربی ها برای نجات قمه کشان از سر دلسوزی نیست
نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همان اغتشاشگران و محاربان را مطابق با قانون و شرع مقدس اسلام مجازات می کند همه غربی ها و مزدوران داخلی و برخی سلبریتی ها.... هشتگ نه به اعدام می زنند. مگر نه این است که به زعم شما نظام جمهوری اسلامی ایران، نیروهای خودش را اعدام می کند پس به شما چه ربطی دارد؟! وی افزود: یک بام و دو هوای غربی ها و مزدوران داخلی و برخی روزنامه های اصلاح طلب واقعا جای بسی تأسف ...
خطیب جمعه اهواز: برخی هم لباس های ما هم معنی محاربه را نمی فهمند/ پوشیدن این لباس بر آنان، حرام است/هر ...
قانون ندارد / قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره اعدام های اخیر ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه بگذارند/خود اعدام کردن به این شکل، نوعی اخافه است عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد ...
برای جذب فالور با ادبیات قرآنی مشکل دارند
دو دسته جای داد: احکامی که فلسفه نفسی آن ها اصلاح محیط است و احکام که فلسفه آن اصلاح محیط نیست، اما زمینه اصلاح محیط اجتماعی می شوند؛ یعنی فلسفه دیگری دارند و محدود به اصلاح محیط نیستند و فارق از آن، فلسفه ای دارند؛ اما می توانند طریق و راهی باشند برای اصلاح محیط عام اجتماعی. برای بررسی بیش تر محاربه و آثار تربیتی آن در اجتماع و جامعه با حجت الاسلام هادی عجمی عضو گروه فقه تربیتی موسسه ...
کفالت سیاسی متهمان به چه معناست؟
ستاره لطفی- صدور حکم اعدام برای برخی از معترضین ناآرامی های اخیرکشور، علاوه بر انتقادات داخلی، باعث تکاپوی برخی از مقامات سیاسی سایر کشورها برای لغو یا تاثیرگذاری بر این حکم ها شده است. بعد از اعلامِ اعدام محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد و تعدادی از معترضین سیستان و بلوچستان، دغدغه اعدام احتمالی تعدادی دیگر از معترضین دستگیر شده که مهر محاربه بر پرونده شان خورده است، بالا گرفته است. نگرانی از اجرای ...
قصاص اغتشاش گران مطابق با قانون و خواست مردم بود
آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا در مورد جوسازی رسانه های غربی علیه قوه قضاییه که باهدف جابه جا کردن جای شهید و جلاد پس از اعدام اخیر اغتشاشگران صورت گرفته است، اظهار کرد: نکته اول اینکه افرادی که دستگیر و محکوم به اعدام شدند، طبق قوانین معتبر نظام جمهوری اسلامی و عادلانه و طبق موازین اسلامی ...
پژوهشگر حقوق عمومی: مجازات محاربه نشان از توجه ویژه اسلام به امنیت مردم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام رضا محمدی کرجی در یکی دیگر از سلسله نشست های علمی تحت عنوان تأملات ، که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه برگزار شد، به بررسی حقوقی محاربه پرداخت و با بیان اینکه همه کشورها دارای قوانین مشخص هستند و مردم با تبعیت از قانون در حقیقت به خود احترام می گذارند، عنوان کرد: گریز از قانون و بی توجهی ...
آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟
الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا ۖ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ، مجازات محارب سه چیز است اعدام، قطع دست و پا و یا نفی از بلد؛ بحث این است که اختیار تعیین مجازات بر عهده چه کسی است؟ روایات متعددی داریم که معصوم(ع) این اختیار را به امام جامعه داده است که در این جا ولی فقیه یا قاضی که مأذون از نائب امام و ولی فقیه است نیز اختیاردار است و می تواند مجازات شخص محارب را تعیین کند ...
بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
است تا شخص عنوان محارب پیدا کند. در افساد فی الارض جرم ممکن است با انجام دادن (فعل) یا انجام ندادن (ترک فعل) صورت بگیرد، ولی در محاربه حتما باید کاری صورت بگیرد که همان اسلحه کشیدن علیه امنیت جامعه است. مستفاد از ماده 286 قانون مجازات اسلامی این است که شخص مفسد فی الارض ممکن است با عملش نه تن ها امنیت داخلی، بلکه امنیت خارجی کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد، اما شخص محارب صرفا ...
بیانیه حقوقی قوه قضائیه: طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نمی باشد مقالات
موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود . 3- رکن مادی جرم محاربه، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است؛ مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم و یا ارعاب و ترساندن مردم باشد. ثانیاً موجب ناامنی در محیط گردد و به موجب ماده 279، فعلیت یافتن جرح یا قتل ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
به گزارش عصر امروز، صبح روز پنجشنبه 17 آذر محسن شکاری به جرم محاربه اعدام شد. طبق قانون آیین دادرسی کیفری، حکم اعدام محسن شکاری پس از تایید دیوان عالی کشور اجرا شد؛ اما اعدام او یک بحث علمی را در محافل حقوقی ایجاد کرد مبنی بر اینکه آیا می توان محاربه را به جرم صورت گرفته از سوی محسن شکاری انطباق داد یا نه. از جمله این واکنش ها به این پرونده، واکنش محسن برهانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ...