خطاهای بزرگ استراتژیک یک اثر سینمایی جذاب
سایر منابع:
سایر خبرها
یک پرتره هدر رفته
برای مخاطب جذاب تر کند و هم به شاعرانه شدن ترسیم این پرتره کمک کند. فیلم در پایان بندی هم مساله دارد. به نظر می آید فیلم دوبار تمام می شود. بارنخست در سکانس کشف قبر، بارش باران و دفترچه خیس شده و بار دوم در اردوگاه مجاهدین در آلبانی! لزوم پایان دوم چندان قابل فهم نیست! فیلمسازی که در طول فیلم کاملا از نزدیک شدن به پی اُ وی سازمان دوری کرده، اکنون با چه حسب و منطق روایی ناگهان از داخل اردوگاه آلبانی ...
سرهنگ ثریا؛ مادری شکست ناپذیر
کارگردان به اهمیت فیلم افزوده است. این فیلم به عنوان تازه ترین محصول سازمان هنری رسانه ای اوج، از زاویه ای متفاوت به حضور منافقین در پادگان اشرف پرداخته است. فیلم سینمایی سرهنگ ثریا روایت رنج خانواده هایی است که بعد از سقوط صدام، به مقر قرارگاه اشرف رفته اند تا فرزندشان را که سال هاست ندیده اند ملاقات کنند، اما جز درد چیزی نصیبشان نمی شود. ثریا، به یاد شخصیت واقعی ثریا عبداللهی ...
مادری کردن ژاله صامتی برای سرهنگ ثریا
بار بنشیند فیلم سرهنگ ثریا موضوعی مستندی دارد و حول محور مادری است که به دنبال پسرش امیرعلی در پادگان اشرف گروهک منافین سازمان مجاهدین خلق است که آنها او را به عضویت (گروگان) گرفته اند، سرهنگ ثریا با دیگر خانواده هایی که بستگان شان در این پادگان هستند می خواهند به کمک سفارت ایران و صلیب سرخ فرزندان و بستگان شان را ملاقات کنند اما نزدیک به سی سال است که آن ها خبری از فرزندانشان ندارند ...
تحسین منتقدان از سرهنگ ثریا
هشتادی که نمی داند مریم رجوی کیست و منافقین چه کسانی هستند، متوجه نمی شوند که چرا فرزندان خانواده ها حاضر به ترک اردوگاه اشرف نیستند. در حالی که مخاطب امروزی باید ماهیت شخصیت ها را در سیر داستان ببیند. او با بیان این که لیلی عاج در نمایش بابا آدم اثری موفق درباره گروهک منافقین ساخته است ادامه دارد: در آن تئاتر مخاطب به حس می رسید و وقتی قرار است یک نمایش به سینما تبدیل شود کار سخت می شود و ...
فریاد آزادی یک زن پشت دیوار اشرف
سفید اسپیلبرگ که یک اردوگاه کار اجباری نازی ها در جریان جنگ دوم جهانی را به تصویر کشیده بود و زمان سه ساعته آن به تکرار مکرر قتل یهودیان و روایت آزار دیدن شان می گذشت. سرهنگ ثریا هم ماجرای خانواده هایی است که می خواهند فرزندان شان را از اردوگاه یک گروه فاشیستی به نام مجاهدین خلق نجات دهند و به هر دری می زنند اما نمی توانند. آنها هم مرتب فهرست تنظیم می کنند و از هر تلاشی فرونمی گذارند ولی مانع اصلی ...
فیلم من قصه ای مادرانه تعریف می کند
زمینه رفتید؟ درست است که بازدید از اردوگاه اشرف کار ساده ای نبود، اما من به هر شکل که بود رفتم و آنجا را دیدم. این مساله اصلی بود که از نظر بصری فضا را برایم به وجود آورد. اما در کل بیش از یک سال روی فیلمنامه سرهنگ ثریا کار کردم. شخصیت های سرهنگ ثریا واقعی اند و در روند تحقیقات به آنها رسیده اید یا به اقتضای پیشبرد درام خلق شده اند؟ ما در این فیلم کاراکتر اصلی یا همان ثریا را ...
قشون کشی مهر مادری به پشت خطوط دشمن
حقیقی سال 89 وارد سینما شد. آقاپور که سال گذشته با موقعیت مهدی اولین ساخته سینمایی هادی حجازی فر در چهلمین جشنواره بین المللی حضور داشت امسال هم با یک فیلم اولی دیگر به جشنواره فجر آمد. او امسال در دو نقش متفاوت در فیلم سرهنگ ثریا به کارگردانی لیلی عاج حضور دارد؛ فیلمی که بر حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف متمرکز است. با او و کارش در این فیلم بیشتر آشنا می شویم: درباره ...
منافقین، سارقان ذهن
، مقری کنار پادگان اشرف تاسیس کردند که آن را به نام کمپ آزادی می شناسیم. عاج در فیلم سرهنگ ثریا روایتی از زندگی این خانواده ها را به تصویر کشیده و در خلال آن به خباثت گروهک منافقین پرداخته است؛ خانواده هایی که به واسطه اعمال فرزندان شان نه در ایران مقبولیت دارند و نه حتی عراق که سال هاست به منافقین پناه داده برای آنها میزبان خوبی است؛ سازمانی غیرانسانی که با فجیع ترین روش ها سعی دارد به آرمان دروغین ...
سرهنگ ثریا ؛ روایتی نو از پشت دیوارهای اشرف/ عطرآلود ؛ اثری که مشابه ندارد
. سرهنگ ثریا روایت زنانه ای است از یک سوژه ی ملتهب. لیلی عاج کارگردان اثر که پیش از این تجربه موفقی در عرصه تئاتر داشته و نمایش های متعددی را کارگردانی کرده است؛ حال در اولین تجربه سینمایی خود، اثر چالش برانگیزی را با نگاهی متفاوت به مسئله منافقین پیش روی مخاطب نهاده است. سرهنگ ثریا قصه چشم انتظاری است. قصه کسانی که عطش دیدار دوباره عزیران خود را دارند. حسرت دیدار کسانی که عضو ...
وقتی در برزخ ناآگاهی، عقلانیت ربوده شود!!!
روایت مستندگونه از این گروهک، زوایای از یغمای عقلانیت را کالبدشکافی کند. فیلم در یک فضای غریب در بیابان دیاله عراق همان منطقه ای که تا چند سال پیش مقر اصلی گروهک مجاهدین خلق دراردوگاه اشرف بود ، می گذرد. مرکزیت اصلی داستان، قصه خانواده هایی است که در این بیابان در انتظار گوشه چشمی از فرزندانشان هستند. خانواده هایی که از درون رنج دوری و فراغ از فرزند، همسر یا پدر و مادرشان آنها را از پای ...
سرهنگ ثریا ؛ داغ تازه شده با روشنگری سینما
ادامه گفت: فیلم سرهنگ ثریا واقعاً مرا تحت تأثیر قرار داد و از این که افرادی را روی پرده سینما دیدم که با من همدرد هستند حس خوبی به من دست داد، هرچند مرور سختی ها این چهار دهه همیشه کام مرا تلخ می کند. فکر می کنم نه تنها خانواده هایی که با این موضوع درگیر هستند، بلکه همه مردم ایران می توانند مخاطب این فیلم باشند و بیشتر با اهداف و عملکرد منافقین آشنا شوند. لازم به یادآوری است، در فیلم ...
گرمای سرهنگ ثریا و عطرآلود در روز سوم جشنواره فجر
سومین روز جشنواره فیلم فجر دو حاشیه بسیار متفاوت داشت؛ یکی اینکه پرونده فیلمسازی سینمایی کیومرث پوراحمد با پرونده باز است بسته می شود و حاشیه دوم مربوط به حضور ثریا عبداللهی و فریاد های او علیه ظلم های سازمان منافقین بود که رنج های او در فراق فرزندش دستمایه ساخت فیلم سرهنگ ثریا شده است. سومین روز چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر با شروع ناامید کننده، اما قابل پیش بینی فیلم ضعیف ...
تراژدی نفاق و فراق؛ ژانری که هر روز برای خانواده های اعضای منافقین تکرار می شود
گالوم خلق کرد که به صورت ناخواسته انسان را به یاد مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین می اندازد، اما این فقط شباهت چهره نیست بلکه داستان اسمیگل گویای سرگذشت و عملکرد این تروریست است. مسعود رجوی و مریم رجوی دو لیدر سازمان مجاهدین خلق در سفاکی و قساوت در تاریخ ایران نمونه ندارند و خود و اعضایشان در ردیف تروریست های تکفیری داعش هستند. افرادی که در فرقه رجوی حضور دارند هیچ حق و ...
کار درباره گروهک مجاهدین سخت بود؛ عمرشان بیش تر از جمهوری اسلامی است
پیشنهاد دادند تا همین سوژه را دستمایه یک اثر سینمایی قرار دهد. او نیز در اولین تجربه کارگردانی سینمایی خود فیلم سرهنگ ثریا را ساخت که داستان واقعی چند ایرانی را به تصویر می کشد. آن ها در اواخر دهه هشتاد به کشور عراق می روند و مقابل پادگان اشرف، کمپی به نام آزادی برپا می کنند. هدف آن ها از این کار، ملاقات با اعضای خانواده خود است که در بند گروهک مجاهدین گرفتار شده اند. بابا آدم در زمان ...
سرهنگ ثریا ؛ بهترین اثر سینمای ایران با مضمون منافقین
که برای ملاقات با فرزندان شان، خود را به اردوگاه اشرف رسانده اند و با ممانعت سازمان منافقین روبرو می شوند. ثریا (با بازی مثال زدنی ژاله صامتی ) یکی از مادران چشم به راه است که بقیه خانواده ها را رهبری می کند. فیلمساز با به کارگیری دقیق دوربین سینمایی، از ثریا یک مادر چشم انتظار و در عین حال یک فرمانده تمام و کمال می سازد. در سکانس اول، او بین کانکس های بقیه خانواده ها حرکت می کند و نام تک تکشان را ...
خلاصه داستان و بازیگران فیلم سرهنگ ثریا
ایران مشاوره داده و کارش را کم نقص و پرتوان کرده، اما خانم عاج، نشان داده که کارگردانی را بلد است و زمین بازی را به خوبی می شناسد. فیلم سرهنگ ثریا روایت خانواده هایی است که یکی از بستگان شان به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پیوسته اند و در سال 1389 و بعد از فروپاشی نظام بعثی در عراق، در کمپ اشرف نگهداری می شوند. این خانواده مقابل کمپ مستقر شده اند و به انحاء مختلف تلاش می کنند که عزیزان ...
سومین روز جشنواره فیلم فجر/ سرهنگ ثریا؛ فیلمی با سوژه ای بین المللی
به گزارش خبرگزاری ایران پرس، لیلی عاج، کارگران سرهنگ ثریا، یکی از فیلم اولی های امسال جشنواره است که با دستمایه قرار دادن موضوع "پادگان اشرف"، مقر سازمان مجاهدین خلق، سعی کرده است وارد یک پروژه بزرگ و مهم در عرصه فیلم سازی شود. در نشست خبری این فیلم که جمعه شب برگزار شد، لیلی عاج در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پرس در خصوص مستنداتی که در ساخت این فیلم برای معرفی سازمان مجاهدین خلق ...
ویدیو / یک فیلم، یک منتقد: سرهنگ ثریا ؛ یک ژاله صامتی جذاب و مستاصل
تصویربردار: یزدان قربانی / تدوینگر: نوید مرسلی
ژاله صامتی برای سرهنگ ثریا از جان مایه گذاشت
برای دخترم سمیه اظهار کرد: من هر آنچه که درباره پدر و مادرها بود را بارها دیدم پس من آن مستند را هم دیدم و درباره کاراکتر آن هم صحبت کردیم واقعاً شباهت اتفاقی بوده و ربطی به آن ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا موفقیت این فیلم در گرو همکاری با اوج است؟ گفت: موفقیت همه چیز در دست خداست ربطی به هیچ کس و هیچ چیز ندارد. بهزاد عبدی آهنگساز هم عنوان کرد: برای خلق یک اثر هنری سعی ...
قصه های زنانه و مادرانه برایم جذاب تر از قصه های سیاسی هستند/ فیلمی درباره قشر کارگر خواهم ساخت
بینی او در عرصه تئاتر که همواره به قشر کارگر پرداخته با اثر سینمایی اش سرهنگ ثریا وجود دارد، گفت: امیدوارم خدا به من کمک کند و بتوانم فیلمی درباره قشر کارگر بسازم چرا که چنین هدفی دارم. جهان کارگران و زندگی کارگری برای من همیشه جذاب بوده اما این به این معنا نیست که بگویم من پرچم دار تئاتر کارگری هستم بلکه دلیل علاقه ام به تجربه زیستی ام مربوط می شود و اصطلاحاً من بچه کارگر هستم و واقعاً نمی دانم به ...
لیلا عاج: این فیلم می تواند مانع سفیدسازی فرقه رجوی شود
فیلمنامه صحبت میکردیم بحثمان این بود که این ماجرا می تواند در همه جای دنیا رخ دهد و به نظرم این موضوع کاملا جهانی است. عاج در ادامه درباره زاویه دید دوربین که در جهت مادران و خانواده های منتظر بود، گفت: از اول قصد ما این بود که دوربین این سوی سیم خاردارهای اشرف باشد چرا که قصه، قصه مادران و این خانواده ها بود. وی درباره همکاری با سازمان هنری اوج گفت: همه چیز دست خدا است و ...
حضور برخی خانواده های اعضای سازمان منافقین در نشست خبری فیلم "سرهنگ ثریا"
، پشت کمپ اشرف بودیم و تمام تصاویری که داشتم در اختیار گروه قرار دادیم. این مادر از ژاله صامتی قدردانی ویژه کرد که با توجه به مادر بودن خودش، به خوبی حس مادران چشم انتظار را منتقل کرد. عبدالهی اضافه کرد: احساس می کنم دوباره متولد شدم چون 11 سال است که درد خانواده ها در خفا مانده است. من از طرف تمام خانواده ها تشکر می کنم، چون آن چیزی را خلق کردید که ما در آنجا بودیم. ...
(12) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ سرهنگ ثریا
سرهنگ ثریا فیلمی از دیگر کارگردان زن چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است. این فیلم که محصول سازمان فرهنگی هنری اوج است از پیش از جشنواره، به خاطر انتخاب سوژه ملتهب و بدیع خود مورد توجه اهالی رسانه بود. سرهنگ ثریا روایتی است مادرانه که زاویه دیگری از چهره مخوف سازمان مجاهدین خلق را روایت می کند. جنایت های این فرقه علاوه بر سرزمین و مردم ایران، متوجه خود اعضا و خانواده ها آنها نیز شده است. فارغ ...
نشست خبری فیلم سرهنگ ثریا / لیلی عاج: سوژه فیلم می تواند در هر جای جهان این اتفاق بیافتد
جهان این اتفاق بیافتد. عاج عنوان کرد: من امروز میزبان خانواده هایی هستم که وقتی فیلم را می دیدند، چشم هایشان خیس می شد. من روزها مهمان خانم عبداللهی بودم امروز من میزبان آنان هستم و از آنان تشکر میکنم که اینجا حضور دارند. کارگردان فیلم سرهنگ ثریا تصریح کرد: آنچه که در پایان فیلم می بینید، فقط برای نشان دادن فرقه فعلی مجاهدین خلق بوده است. عاج بیان کرد: سازمان ...
سرهنگ ثریای واقعی کیست؟/ ویدئو
فیلم سینمایی سرهنگ ثریا روایت خانواده هایی است که یکی از بستگان شان به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پیوسته اند و در سال 1389 و بعد از فروپاشی نظام بعثی در عراق، در کمپ اشرف نگهداری می شوند. این خانواده مقابل کمپ مستقر شده اند و به طرق مختلف تلاش می کنند که عزیزان شان را بازگردانند. بخوانید : حضور برخی خانواده های اعضای سازمان منافقین در نشست خبری فیلم "سرهنگ ثریا" ...
گفتگو با لیلی عاج، نویسنده و کارگردان سرهنگ ثریا چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر | احساس غریبگی می کنم
منافقین به صحنه برد و در سرهنگ ثریا هم به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف پرداخته است. سرهنگ ثریا تازه ترین محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که از زاویه ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می پردازد. در ادامه گفتگوی شهرآرانیوز را با لیلا عاج به بهانه حضورش در چهل و یکمین جشنواره فجر بخوانید. با توجه به فعالیت پررنگ خود در تئاتر چه شد که تصمیم به ...
روز سوم جشنواره فجر چهل و یکم در سینما رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
. *کارگردان فیلم سرهنگ ثریا با اشاره به حضور تعدادی از خانواده های اعضای سازمان منافقین در این نشست خبری این فیلم، گفت: اینجا مادری هست که 40 سال است، پسرش اسیر فرقه رجوی است و من در این مدت مهمان او و دیگر مادران بودم که خیلی وقتها برایم غذا درست می کردند اما امروز من میزبان آنها هستم و از شما درخواست می کنم که آنها را تشویق کنید. *در ابتدای این نشست که بدون حضور بازیگر اصلی ...
میخواستم روایتگر رنج مادران باشم تا آنچه در آن سوی حصار ها و اردوگاه اشرف می گذرد
به گزارش خبرنگار سینمایی گروه خبرگزاری آنا، نشست خبری فیلم سینمایی سرهنگ ثریا پس از نمایش این فیلم در پردیس سینمایی ملت (سینمای رسانه در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر) با حضور لیلی عاج کارگردان این فیلم، جلیل شعبانی تهیه کننده و بهزاد عبدی آهنگساز آن برگزار شد. این فیلم درباره مشکلات خانواده های اعضای گرفتار در اردوگاه اشرف و تلاش آنان برای ملاقات با فرزندانشان از چنگال گروهک منافقین ...