عدم آشنایی مردم با اندیشه فارابی خسرانی بزرگ است
سایر منابع:
سایر خبرها
تب کرد و مرد
. این اثر یکی از اولین آثار مکتوب ادبی ایتالیا است که باوجود گذشت چندین قرن همچنان موردتوجه است و در دانشگاه های سراسر جهان تدریس می شود. این شاعر برجسته در سال 1321 که تنها پنجاه و شش سال داشت، بر اثر تبی شدید درگذشت. لطفا بیشتر درباره نحوه فوت او پرسش نفرمایید و ادامه ستون را بخوانید. کتاب کمدی الهی را می توان یکی از مهم ترین آثار ادبی جهان در طول تاریخ انسان به شمار آورد. این کتاب سفرنامه ای خیالی ...
احصاء العلوم دعوتی است که به احصاء الامال تمدنی خود بیاندیشیم/ آثار فارابی چگونه به یهودی ها و مسیحیان ...
جهان اسلامی و آموزه های وحیانی و شیعی ارائه کرده است و به همین دلیل به او معلم ثانی به او گفته می شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در منابع جدید تا 2017 درباره وابستگی های جغرافیایی فارابی مباحثی مطرح می شود و در الفهرست هم فقط یک پاراگراف در این باره آمده عنوان کرد: دو نگاه غالب در خوانش فلسفه اسلامی وجود دارد؛ نخست نگاهی که می گوید فلاسفه اسلامی ...
آیا ChatGPT نهاد اجتهاد را هم تهدید می کند؟ / پاسخ های شرعی به روایت هوش مصنوعی!
...> امکانِ ChatGPT دانشگاه ها را کلافه کرده است. این برنامه ی هوش مصنوعی به دانشجویان امکان می دهد که پاسخ پرسش ها و گزارش های دانشجویی را با تایپ یک یا دو سه جمله ی پرسشی یا امری در ChatGPT به نحو مطلوبی تهیه کنند. در حال حاضر هیچ راهی برای تشخیص چنین تقلبی وجود ندارد. البته کاربرد اصلی ChatGPT تقلب نیست. اگر درست از آن استفاده شود مشاور خوبی است برای دادن اطلاعات اولیه ی یک پرسش پژوهشی. این مشاور ...
تمامیت ارضی کشور در اندیشه سیاسی جواد طباطبایی جایگاهی ویژه داشت
به گزارش قم پرس حکمت الله ملاصالحی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و از نظریه پردازان دو حوزه فلسفه باستان شناسی و باستان شناسی دین در ایران به مناسبت درگذشت شادروان سید جواد طباطبایی، پیام تسلیتی را به شرح زیر به مرحله نگارش درآورد. مشروح این پیام در ادامه می آید: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ اطلاع یافتیم؛ اندیشمند توانا و فیلسوف دانای میهن ما سید ...
مروری بر اندیشه های سیدجواد طباطبایی و نقد او به پدیده فرار از سنت
به آن بود. بنابراین ایرانیان، به تدریج و باتوجه به دو سنت متفاوت خود، در ارتباط با مجموعه اسلام شروع به تفسیر و فهم و توضیح کردند و درصدد ایجاد نظام منضبطی برآمدند. دو نظام منضبطی که از پیش وجود داشت یکی فلسفه یونانی بود. میراث فلسفی یونان قبل از این نیز از راه ترجمه بعضی متون به پهلوی و به زبان های دیگر این منطقه از جمله سریانی که زبان مسیحیان سوری بود به جهان اسلام و زبان عربی منتقل ...
موحد: فارابی بیشترین آثار را در منطق دارد/ توضیحات شهیدی درباره انتقاداتی که به ترجمه المهدی از الحروف ...
قضیه تردیدهای جدی دارد ولی ابن سینا وارد قضیه شده و می خواهد این مسئله را به عنوان مهمترین ابتکار خود در منطق بعد از ارسطو پیش ببرد لذا نظریه ای را ارائه می دهد اما در نهایت نظریه وی در این عرصه، راه هم جایی نمی برد و این نشان می دهد که حق با فارابی بود که به این قضیه به دیده شک نگاه کرد. استاد بازنشسته گروه منطق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه درباره مسئله ارتباط منطق با ...
پس از سید حسین نصر بی بدیل بود| چرا سعدی را فیلسوف زندگی می دانست؟| جوی آب آمد و غلام ببُرد!
همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: غلامحسین عمرانی، استاد دانشگاه و دکترای فلسفه، عرفان و تصوف اسلامی، درباره سید جواد طباطبایی که دو روز پیش در ایالات متحد امریکا چشم از جهان فروبست، می گوید: استادان زمان ما وقتی نام سید جواد طباطبایی به میان می آمد، خودشان را جمع می کردند. او پس از سید حسین نصر، بزرگ ترین فیلسوف ایرانی بود که بر خلاف بسیاری که ابن سینا را مشائی می دانند، اشراقی به جای می آورد ...
ورود به عرفان بدون تخصص منجر به سهل انگاری است
معرفت علمی از وحی و شهود استاد حوزه با بیان اینکه وحی کلام خداست و نقل در حاشیه وحی، مرجعیت دارد و وحی به صورت نقل به گوش همگان می رسد، اظهار کرد: در قرآن هم از وحی و هم نقل سخن گفته شده است. در جریان غرب معرفت شهودی و نقل را از معرفت علمی حذف کرد ه اند که در رأس آن دکارت است. پارسانیا ادامه داد: در ایران کسی که اخیراً از دنیا رفت(طباطبایی) معتقد بود که عقل برهانی در جهان اسلام ...
گزارش ایسنا از مراسم آغاز همایش عرفان اهل بیتی در قم
حقایق قدسی را ندارد و البته به حد توان از آن خبر می دهد. عرفای حقیقی، شریعت را به عنوان میزان عام مطرح می کنند و آن میزان را با شهود و شیوه ظهورگیری به حقیقت می رسانند. وی اضافه کرد: بنده به تجربه می گویم خیلی از مشکلات و تناقضات به دست این بزرگان حل شده است، زیرا به اصل شهود وصل هستند و خدمت قرآن رفته اند، ولی این روش، اختصاصی است، لذا آیت الله قاضی برخی عبارات ابن عربی را در فتوحات برای ...
درباره سید جواد طباطبایی؛ برخواسته از تبریز و مدافع ایران
به یادگیری فلسفه اسلامی در حوزه علمیه تبریز بپردازد. طباطبایی پس از پایان دوره متوسطه برای تحصیل در رشته حقوق به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رفت و همزمان نزد جواد مصلح، از فیلسوفان ایرانی و شارحان برجسته ملاصدرا، خوانش فلسفه اسلامی را ادامه داد. همچنین در سمینارهای هانری کربن، فیلسوف و مستشرق شیعه شناس فرانسوی حاضر شد. از نخستین آثار او ترجمه هایی از رساله ها و کتاب های هانری کربن است ...
درگذشت 2 استاد علوم انسانی در خارج از کشور
کالیفرنیا درگذشت. سیدجواد طباطبایی، استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمینه فلسفه، تاریخ و سیاست و عضو پیشین هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. وی از سال 1388 تا 1395 مشغول تدریس در مؤسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش بود. طباطبایی مدیرگروهی فلسفه مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی را در کارنامه خود داشت. ابن خَلدون و علوم اجتماعی، گفتار در شرایط امتناع، تاریخ ...
وداع با فیلسوف ایرانشهر
مطالعات عالی فلسفه سیاسی خود را دریافت کرد. او با نوشتن رسال های درباره تکوین اندیشه سیاسی هگل جوان موفق به اخذ دکترا در رشته فلسفه سیاسی شد و در سال 1363 به ایران بازگشت. او پس از آمدن به ایران در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت و به عضویت هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی درآمد، هر چند مدتی بعد ممنوع التدریس و از این دانشگاه اخراج شد. او در ادامه فعالیت هایش از سال 88 تا 95 در ...
ایران یکی از بهترین فرزندان متفکر خود را از دست داد؛ دکترجواد طباطبایی اندیشمند آذری تبار ایران دوست و ...
...: دکتر سید جواد طباطبایی متفکر میهن دوست و نظریه پرداز ایرانی در 77 سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیای آمریکا درگذشت. او به سرطان مبتلا بود. جواد طباطبایی، متولد 1324 شمسی در تبریز بود. او تحصیلات عالی خود را در دانشگاه تهران آغاز کرد. بعد از آن به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن دیپلم مطالعات عالی فلسفه سیاسی گرفت. طباطبایی پس از اخذ دکترا فلسفه سیاسی در سال 63 به ایران بازگشت و استاد دانشگاه تهران و معاون پژوهشی دانشکده حقوق همان دانشگاه شد اما بعدها از دانشگاه تهران اخراج شد. او از اواخر دهه هشتاد شمسی تا م ...
درگذشت فیلسوف ایرانشهر
سید جواد طباطبایی که بود؟ این اندیشمندِ زاده تبریز تا انتهای دوران دبیرستان را در زادگاه خود گذراند. در این دوران هم زمان با تحصیلات رسمی، به تحصیلات مکتبی در حوزه علمیه هم روی آورد. درعین حال، زبان فرانسه و عربی را هم آموخت. وی برای ادامه تحصیل به تهران رفت و کارشناسی حقوق را در دانشگاه تهران اخذ کرد. سپس توانست بورس تحصیلی دانشگاه پاریس را بگیرد و به فرانسه برود. در پاریس با قبول شدن در امت ...
علامه طباطبایی فارابی را عصاره ابن سینا و ملاصدرا می دانست
گوید آزادی ناروا، محصول خوابیدن عقل است و وقتی عقل بخوابد خیال فعالیت می کند و نشانه آن هم خواب های پراکنده انسان است. جناب فارابی در منطق هم زیاد کار کرده است. ابن سینا از افلاطون با جلال و شکوه نام نمی برد اما از فارابی اینچنین نام می برد. بنده مدتی شفای بوعلی را تدریس کردم. در قسمت مغالطه می گوید مقام علمی جناب ارسطو محفوظ است اما افلاطون مایه علمی زیادی در عرصه منطق ندارد و اگر مقداری مطالب ...
سه حکیم مسلمان به قلم سیدحسین نصر خواندنی شد
الهیات و مابعد الطبیعه ابن سینا اشاره می کند که مختص وجودشناسی است. حقیقت هر شی ء وابسته به وجود آن است و معرفت شی ء در آخر کار، همان معرفت به وجود آن و مقام و منزلت آن در مراتب کلی وجود است که همین منزلت تعیین کننده صفات و کیفیات آن است. در ادامه کتاب سه حکیم مسلمان ، نوبت به سهروردی می رسد. حکیمی که نظریاتش جانشین فلسفه مشائی قرار گرفت و مورد حمله شدید غزالی نیز قرار گرفت؛ شهاب الدین ...
نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ آغاز به کار کرد
اسلام توسعه دهد و انگیزه محققان هر دو کشور و دیگر کشورها را در این خصوص تقویت کند. از همه استادان و محققانی که در این سه روز با ارائه مقالات و دستاوردهای پژوهشی خود زمینه گفت وگو و بحث و تأمل را درباره اندیشه های این حکیم جهانی و جهان وطن فراهم آورده اند، تشکر کرد و یادآور شد: همچنین، از همه دست اندرکارانی که در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی- که به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ...
فارابی معلم اول در حوزه های اسلامی است
ال فعالیت می کند. حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس نخستین کنگره جهانی فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: با وجود ارزش فراوانی که افکار فارابی در جهان حکمت، و مهد آن یعنی سرزمین کهنِ و عظیم پارسیان دارد، این کنگره اولین رویداد علمیِ بین المللی در فارابی شناسی است که پس از 44 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برپا شده و لذا جای تبریک دارد. شاید برای ...
همایش بین المللی تاریخ منطق در جهان اسلام برگزار می شود.
/ دانشگاه صنعتی امیرکبیر آیا ابن سینا ضروری گرا است؟ بررسی مفهوم وجود از منظر ابن سینا و ویلیامسون 16:15 روح الله کاظمی/ جامعۀ المصطفی العالمیة منطق چونان گفت وگو میان زبان و وجود تأملی درباب نظامِ منطقیِ فارابی 16:45 پذیرایی 17:15 ابراهیم نوئی/ دانشگاه شهید بهشتی گونه شناسی رویارویی های اهل شهود ...
اداره جهان با عقل تجربی اساس فکری تمدن غرب است
مدیریت جهان سوق داده است. در حقیقت اساس فکری تمدن غرب، اداره امور جهان با ابزار علم تجربی یا عقل تجربی است؛ علم و معرفت خالی از فلسفه علمی نیست و همواره پشتوانه و منطق علمی دارد و این منطق و چارچوب علمی بر مبادی و مبانی پیشین، مبتنی و استوار است. سرپرست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: به عنوان مثال علمی بر این اساس شروع می شود که جهان مصنوع جمیل الهی و انسان دارای مبادی معرفتی گوناگون ...
دانشگاه اسلامی به برخی ظواهر محدود شده است
حجت الاسلام والمسلمین عباس ایزدپناه ، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، در گفت وگو با خبرنگار ایکنا، بابیان نکاتی درباره مؤلفه های دانشگاه اسلامی گفت: اگر از بنده سؤال شود که فلسفه اسلامی چیست و چه مولفه هایی دارد، هر پاسخی به این سؤال دهم به تعریف از دانشگاه اسلامی هم خواهم داد. فلسفه اسلامی، فلسفه ای است که علاوه بر تجربه معرفتی فیلسوفان، برای تجربه معرفتی قرآنی و اهل بیت(ع) و اجماع دین شناسان مسلمان ...
فارابی، نخستین نظریه پرداز حکمت اجتماعی/ نقد فارابی رواست
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس نخستین کنگره جهانی فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی در مراسم افتتاحیه کنگره، دهم اسفندماه 1401، تالار فارابی، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت:با وجود ارزش فراوانی که افکار فارابی در جهان حکمت، و مهد آن یعنی سرزمین کهنِ و عظیم پارسیان دارد، این کنگره اولین رویداد علمیِ بین المللی در ...
آینده جهان متعلق به فرهنگ و معنویت است
می تواند وارد اتحادیه جهان اسلام شود؛ گرچه راه هایی وجود دارد تا با اغماض کشورهای پادشاهی را بپذیریم. ارزش افزوده اسلام در حکمرانی در ادامه محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، با طرح این پرسش که ارزش افزوده اسلام درباره حکمرانی چیست؟ گفت: درباره حکمرانی دو طیف در جهان از دوره نخستین وجود داشته است و در دوره معاصر هم کسانی مانند هابز و جان لاک در این باره نظریه ...
سیدجواد طباطبایی چشم از جهان فرو بست
علوم سیاسی دانشگاه تهران است. وی از سال 1388 تا 1395 مشغول تدریس در مؤسسهٔ مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش بوده است. طباطبایی مدیر گروه فلسفهٔ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی نیز بوده است. زندگینامه سیدجواد طباطبایی سیدجواد طباطبایی در سال 1324 در تبریز به دنیا آمد. تحصیلات خود را در تبریز انجام داد و برای تحصیل حقوق به دانشگاه تهران رفت. او پس از اخذ لیسانس ...
درگذشت فیلسوف سیاسی ایرانشهری
، مدرنیته و تاریخ ایران دنبال کرد. تحصیلات آموزشی رسمی، فراگیری فلسفه درحوزه علمیه تبریز، یادگیری زبان عربی و شرح منظومهٔ سبزواری مرحله نخست حیات علمی او را تشکیل می دهد. راه دانشگاه رفتن به سوی قلل علمی او، با تحصیل در رشتهٔ حقوق دانشگاه تهران ، خواندن اسفار ملاصدرا، و الهیات شفای ابن سینا، نزد جواد مصلح و شرکت در سمینارهای هانری کُربَن هموار شد. مرحله سوم، اخذ بورس تحصیلی دانشگاه پاریس و با قبول ...
رهبران دینی جهان با همگرایی و اتحاد واقعیت های ادیان را معرفی کنند
اسی برگزار می شود نقش اسلام و مسیحیت برای همزیستی مسالمت آمیز در جهان سهرابی فر، رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب به چالش های دینداری در جهان مدرن پرداخت و اموری چون رشد عقلانیت ابزاری، فردگرایی، فیزیکالیسم و رشد بنیادگرایی را عواملی تهدید کننده برای ایمان دینی معرفی کرد. وی در ادامه، راهکار خود را مبنی بر ارائه فهم اصیلی از دین که متناسب با شرایط جهان ...
سعادت مهمترین هدف حکمرانی است
...، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با طرح این پرسش که دین و اداره امکان وقوعی دارد یا خیر و آیا مدیریت و اداره اسلامی از نظر فلسفی داریم یا خیر، گفت: بنده ده دلیل برای آن استخراج کرده ام که یکی از دلایل آن حکمت عملی و جایگاه آن و اعتباریات در مدیریت است، حال اگر امکان وقوعی پیوند بین اینها وجود دارد روش تحقق آن چیست و اگر محقق شود چه مسائلی با آن قابل حل و فصل است؟ وی با بیان ای ...
سیدجواد طباطبایی، پژوهشگر فلسفه، تاریخ و سیاست درگذشت
و در یک نگاه کلی تر، اندیشه ی فلسفی، راه انحطاط را پیموده و در نهایت، اندیشه ی سیاسی در اسلام و ایران، به شامگاه زوال و امتناع رسیده است. از این روست که وی تاریخ اندیشه ی سیاسی اسلام و ایران را در حاشیه ی اندیشه ی سیاسی غرب می نشاند و بر این اساس برای اندیشه سیاسی، سه دوره ترسیم می کند: نخست، سپیده دم زایش اندیشه ی سیاسی در یونان باستان؛ دوم، نیمروز اندیشه ی سیاسی و آغاز ورود فلسفه ی یونان به جهان ...
باید بدانیم کجای تاریخ ایستاده ایم / عدم فهم فلسفه تاریخی از انقلاب عامل ریزش افراد است
پیش از خود و جهان مدرن را متزلزل کرد و یکی از منزلگاه های بشر در مسیر حرکتش به سمت غایت است. پس تذکر و تفکر بر روی این پدیده متحول کننده تاریخ، لازم و واجب است. او ادامه داد: باید بررسی کرد جایگاه انقلاب اسلامی از بدو خلقت تا غایت بشر کجاست؟ موقعیت این رخداد را باید فهمید. آیا تنها یک موقعیت سیاسی بود؟ قیام در برابر رژیم شاه و پیروزی بعد از آن بود؟ تنها یک حرکت سیاسی بود یا در سیر بشر به ...
سیدجواد طباطبایی؛ مرشد جدید محافظه کاران ایرانی
.... بر خلاف اغلب کشور های منطقه، ایران یک دولت-ملت مصنوعی نیست بلکه یک فرهنگ متداوم است که از جهان باستان تاکنون ادامه داشته است. طباطبایی عامدانه از فرهنگ استفاده می کند نه تمدن ؛ چرا که به خوبی می داند چیزی به نام پیوستار تمدن ایرانی وجود نداشته است. تمدن ماهیت مادی و ابژکتیو دارد و فرهنگ ماهیت ذهنی. به همین اعتبار طباطبایی برای حفظ تداوم مفهومی به نام ایران، ناگزیر در فقدان میراث مادی و عینی ...