گیر تاریخی ما تلاش برای تَن کردن لباس تمدنی غرب است/ علوم انسانی از کف ...
سایر منابع:
سایر خبرها
استنباط روح شریعت و اجرای آن در قانونگذاری نادیده گرفته شده است
حقوقی مراجعه کرد، مقصود همان مراجعه در چارچوب علم حقوق است. رقابت میان نظامات حقوقی مثلا نظام حقوقی اسلام و نظام حقوقی غرب است و هر دوی این نظامات می توانند از علم حقوق بهره ببرند و رقابتی میان علم حقوق و نظام حقوقی اسلام وجود ندارد. اگر فقه را به عنوان نظام حقوقی بپذیریم می توان فقه را در قالب قانون ارائه دهیم البته باید همه معیارهای قانون در آن لحاظ شود. پیش نیاز دیگر اینکه ...
نظریات اندیشمندان اسلامی در دانشگاه مهجور و غریب است
، روانشناسی و مانند آن داشته اند که لازم است برای بررسی و نقد آن ها و دستیابی به تولیدات جدید، این پراکنده های موجود جمع آوری و تبدیل به نظریه علمی شود. ایشان سپس از تبدیل دانشکده اصول الدین قم به دانشگاه بین المللی علوم انسانی اسلامی علامه عسکری خبر داد و خواستار کمک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مرحله تاسیس این دانشگاه شد. آیت الله اراکی با تاکید بر این که استنباط قوانین و ...
بررسی عملکرد گروه گسترش و برنامه ریزی مراکز و موسسه های آموزشی و پژوهشی خاص
...، فرهنگ و ارتباطات، اقتصاد و مدیریت، فلسفه و کلام و ادیان، فقه و حقوق، مطالعات اجتماعی و علوم سیاسی است. از جمله اقدامات این گروه تصویب 25 طرح توجیهی در مقطع کارشناسی در دو سال، تصویب 39 طرح توجیهی در مقطع کارشناسی ارشد، تصویب 49 طرح توجیهی در مقطع دکتری، بازنگری 24 برنامه درسی در مقطع کارشناسی، بازنگری 16 برنامه درسی در مقطع کارشناسی ارشد و بازنگری 3 برنامه درسی در مقطع دکتری است. ...
رئیس جمهور: علامه طباطبایی به معنای واقعی کلمه عالم واصل بود
ندارد بلکه قیادت دارد و می گوید برسید به آنجا که من عمل کردم و رسیدم. رئیس جمهور، علامه طباطبایی را عالم واصل به صفات برجسته انسانی دانست و با بیان این که علامه در نگاه به هستی و انسان و همه آنچه که امروز مورد بحث است، نگاهی کاملا توحیدی داشت، اظهار کرد: سنگ زیربنای علامه در فلسفه، فقه، کلام و سیره علمی و عملی ایشان را می توان در جمله امام(ره) یعنی عالمی در محضر الهی خلاصه کرد. ...
توجه به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی برای پویندگان مسیر حق و حقیقت راه گشاست
در مواجهه دادن فلسفه الهی با فلسفه غرب اشاره کرد و گفت : انسان شناسی در تولید علوم انسانی-اسلامی در نگاه علامه طباطبایی در کتاب الانسان قبل الدنیا و الانسان بعد الدنیا و همچنین مباحث انسان شناسی در تفسیر المیزان متجلی است. وی مشارکت و کمک حوزه و دانشگاه در شناخت و حل مسائل کشور را از ضرورت ها برشمرد و تاکید کرد: دولت حوزه و دانشگاه را به عنوان اتاق فکر خود می داند و انتظار دارد این دو ...
امکان استخراج و تدوین نظریه سیاست خارجی بر اساس فقه شیعه
پاسخ به این سؤال که، آیا امکان استنباط و استخراج یا تدوین نظریه سیاست خارجی وجود دارد یا نه؟ آیا می توان براساس فقه نظریه توصیفی و تبیینی در سیاست خارجی ارائه داد یا خیر؟ باید گفت، با توجه به این که اصل را در استخراج احکام در فقه، بر تفریع گرفتیم، به نظر می رسد می توان این کار را انجام داد و در مقام عمل نیز می بینیم که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی شدنی است؛ چراکه جمهوری اسلامی براساس فقه شیعه اداره ...
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) : ما هنوز نتوانسته ایم شخصیت های معنوی خود را معرفی کنیم
باید در انسان مومن تجلی کند همین معناگرایی است. استاد رمضانی اظهار داشت: حوزه های علمیه باید سرآمد ترویج معنویت خصوصا در عصر حاضر باشند و به نظر می رسد در این زمینه کوتاهی هایی صورت گرفته است و البته این بحث امروزه در طیف نخبگانی مطرح شده است درحالیکه باید بین آحاد جامعه مطرح شود. وی گفت: درحالیکه غربی ها فلسفه را با ادبیات روز معرفی می کنند ولی ما نتوانستیم به معرفی شخصیت های ...
مقام استاد معماری ایرانی اسلامی در دانشگاه قم تجلیل شد
اسلامی با همین رویکرد به تمدن سازی پرداختند و فلسفه و عرفان و ریاضیات و هیأت و طبیعیات و اخلاق و تدبیر منزل و سیاست مدن و صنعت با رویکرد اسلامی را به جامعه انسانی تقدیم کردند که معماری نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. بر این اساس امروز تولید علم در زمینه معماری یکی از موضوعات پر اهمیتی است که با توجه به نظام معرفتی، مبانی و پیش فرض های آن مبتنی بر رویکرد حکمی می توان تحولی عظیم در این دانش فراهم ...
گفت وگوی انتقادی یاسر میردامادی با احمد واعظی درباره کتاب بازاندیشی عدالت اجتماعی
...: من در کنار تحصیل حوزوی و علوم اسلامی (فقه، اصول، فلسفه و...) تقریباً از اوایل دهه هفتاد، دو حوزه پژوهشی را اختیار کرده ام که نخستین آنها حوزه هرمنوتیک است؛ چرا که آقای دکتر سروش بحث های پیرامون قبض و بسط را در سال های 1367-1368 مطرح کردند و من در سال 1369 که هنوز جوانی 28ساله بودم و مجله کیان راه اندازی نشده بود، بلکه کیهان فرهنگی منتشر می شد، نقدی بر نظریه قبض و بسط نوشتم. پس از آن نقد، در ...
توجه به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی برای پویندگان مسیر حق و حقیقت راهگشاست
به گزارش زیرنویس ؛ سید ابراهیم رئیسی در آئین اختتامیه همایش بین المللی علامه سید محمدحسین طباطبایی که به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری (س) و گرامیداشت یاد شهدای فلسطین و همچنین تجلیل از مقام والای علمی و دینی علامه طباطبایی، به نامگذاری سی ام آبان به نام روز فلسفه [... ...
نخستین یادواره شهدای حقوقدان استان کرمان برگزار شد + تصاویر
هستیم که اسرائیل غاصب چندین هزار کودک و مادر فلسطینی را به خاک و خون کشیده است. سردار نظری با یادآوری اقدامات وحشیانه و نسل کشی رژیم غاصب صهیونیستی، بیان کرد: در جهاد تبیین، ذکر رشادت های رزمندگان و شهدا بهترین مهمترین وظیفه ماست که باید به آن عمل کنیم. وی در ادامه با اشاره به تاریخ شهرستان راور گفت: مردم راور از ابتدای انقلاب تا کنون در همه حوادث برای دفاع از انقلاب و کشور ...
فلسفه مقدمه ای برای رسیدن به کلام خدا
استاد محمدحسین حشمت پور از با سابقه ترین مدرسان حکمت و فلسفه در ایران معاصر است. در فقه و اصول از آیت الله وحیدخراسانی بهره برده است. او فلسفه و عرفان را از محضر آیت الله جوادی و علامه حسن زاده آملی آموخته است و بیش از 50 سال است طلبه و مدرس این علوم است. دروس متن خوانی حکمت الاشراق، شرح طبیعیات شفا و شرح شواهد الربوبیه ایشان از بهترین نمونه های دروس حکمی است. شیوه استاد حشمت پور عمدتا ...
وجود 4 هزار نوع معنویت جعلی در غرب
به گزارش ایکنا، آیت الله رضا رمضانی گیلانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، شامگاه اول آذرماه در همایش ملی فلسفه معنویت که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با بیان اینکه معنویت، امری فطری و از هر جهت مورد اقبال است، گفت: در دنیای امروز این مسئله باید مورد توجه باشد زیرا ما با معنویت های بدلی در اروپا و آمریکا مواجه هستیم؛ طبق آمارها حدود 4 هزار نوع معنویت بدلی و جعلی در غرب وجود دارد ...
مرده پرستی و زنده ستیزی
رغم ارزش والا و بالای او، افراط است و پرهیز از هر نوع مراسم در مورد استاد صمد موحد با آن آثار ارزشمند در زمینه عرفان و فلسفه ایران و اسلام تفریط! کاش هر دو به حد اعتدال می بود. نویسنده در مقدمه کتاب قصیده اتوبیوگرافیکال امین در 1395 (صفحه 40) در حیات اسلامی ندوشن از کتاب روزها ی او نقل کردم که: هنوز کسی در خاک ایران، پا به عرصه وجود ننهاده است که آنچه در دل دارد، بگوید! (ج 3، ص 11) اما ...
آزادی نباشد عدالتی هم نخواهد بود
منحصر در فلسفه سیاسی نیست، شاید اگر بخواهیم وزن عدالت اجتماعی را مقایسه کنیم، در فلسفه سیاسی این سهم بیشتر است هرچند که در بسیاری از رشته های علوم انسانی این بحث به شکل جدی مطرح است. با وجود تلاش های فراوانی که برای توصیف عدالت و نحوه تقرب به آن در مکتب اسلام صورت گرفته هنوز بحث عدالت در محیط اسلامی، بحثی بسیار کلی و نحیف است و همچنان نتوانسته است جای خود را پیدا کند. جایگاه عدالت در اسلام ...
سهم ما باید در علوم انسانی جهانی افزایش پیدا کند
مطهری ادامه داد و فلسفه الهی را معرفی کردند و دیگران باید تلاش کنند معرفی بیش از پیش صورت بگیرد. حتما این کار صورت می گیرد.رئیس جمهور ادامه داد: ایران اسلامی مهد فلسفه و علوم عقلی است. فارابی، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا، میرداماد و امام خمینی (ره) از برجستگان هستند. اگر می گوییم فارابی، ابن سینا، اگر می گوییم ملاصدرا و فلسفه صدرایی؛ امروز می بینیم نقش این نگاه های بلند در تمدن سازی و جامعه سازی قرآنی ...
نیازمند تلاش جمعی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم
تحول پیدا کند و حرکتی رو به جلو داشته باشد و در این عرصه نباید تقلید داشته باشیم و تحول و تمدن نوین اسلامی باید خلاقانه باشد. وی مبانی نظری را بازوان تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: مکاتب بشری و سایر ادیان الهی مورد تحریف قرار گرفته و ناقص هستند و ما باید مبانی نظری را از اسلام دریافت کنیم. پژوهشگر برجسته معماری اسلامی ادامه داد: باید ستاد و قرارگاهی در راستای جهاد تبیین و بسیج ...
میراث تمدنی فارابی
می کند. فارابی نمونه و الگویی است که دانش های نظری را در نظامات سیاسی و اجتماعی کاربردی نمود و در چرخه حکمرانی علم و فرهنگ تأثیری به سزا گذاشت. بر اندیشمندان معاصر است که همچون ایشان فلسفه را از عالم نظر به دستورالعمل های کاربردی در زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سوق دهند و از این طریق چالش هایی که نظام و جامعه اسلامی با آن روبه رو است را حل کرده و راه را برای طلوع تمدن نوین اسلامی باز کند. سیدمجید ظهیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی انتهای پیام ...
بزرگداشت فیلسوف ایرانی که سازندگی تمدن بشری مدیون اوست
. فارابی نقش بسیار مهمی در جدا کردن علوم الهیات از علوم عقلی فلسفه ایفا کرد . ابن خلکان مورخ معروف می گوید: فارابی بخشی از عمر خود را صرف یادگیری زبان کرد. او زمانی که به بغداد آمد، زبان عربی را خوب نمی دانست؛ اما وقتی که از بغداد به دمشق رفت، یکی از زبان شناسان خوب عربی بود. فارابی زبان های عربی، ترکی، فارسی، اردو و یونانی را به صورت علمی آشنا بود . مدینه فاضله و فارابی ...
نگاهی به چهار قرائت فقیهان در فقه اجتماع
ما فقه اجتماعی را این طور ترسیم کنیم که وظیفۀ فقه این است که احکام فرد و جامعه را ترسیم کند و لذا فقه به فقه فردی و فقه اجتماعی تقسیم می شود. منظور از فقه فردی، فعل افراد مکلف است، اما یک مکلفی هم به نام جامعه داریم که گاهی اوقات جامعه مکلف است و یک سری احکام بر جامعه مترتب می شود و در اینجا فقه، فقه اجتماعی می شود که برخی از فضلا و صاحب نظران در فقه معتقد به این مورد هستند و تعریف آن ها از فقه اجتماعی همین است، فقهی که موضوع آن اجتماع و جامعه است و دیگر فرد نیست. ...
تحقق مرجعیت علمی با مراجعه حداکثری دانشمندان به منابع علمی
اسلامی کافی نیست باید سایر وزارتخانه ها و دستگاه ها نیز باید در این زمینه مشارکت داشته باشند. دبیر شورای عالی انقلاب در این زمینه ادامه داد: باید مشکلات مالیاتی دانش بنیان ها، حضور نخبگان دو تابعیتی و موانع دوشغله بودن دانش بنیان ها در کشور حل شود چون تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود دستیابی به مرجعیت علمی ناممکن است. خسروپناه با بیان اینکه مرجعیت علمی به تعاملات بین المللی ...
اختلاف فقهی مراجع تقلید
است به اجتهاد رسیده و دستور شرع را شناسایی کند و یا با تقلید از فردی که به اجتهاد رسیده، نظر او را معیار رفتار دینی خود بداند. راه دیگری که پیش روی هر فرد وجود دارد، آن است که با داشتن مقدار قابل قبولی از اطلاعات فقهی، آرای موجود فقها را لحاظ کرده و با در نظر گرفتن احتیاط به گونه ای رفتار کند که عمل او بر اساس هر نظر فقهی صحیح باشد. در هر حال ضرورت دارد عده ای به مهارت لازم رسیده و بر ...
چرا 30 آبان روز حکمت و فلسفه و بزرگداشت فارابی شد؟
... گزارش های تاریخی از عزیمت او به بغداد در سن 40 سالگی و سکونت او در این شهر خبر می دهند. او در زمینه فلسفه و منطق، دلبسته آثار ارسطو شد و تلاش او تا جایی پیش رفت که در تاریخ فلسفه عنوان معلم ثانی را از آن خود کرد. فارابی در بغداد فارابی بر علم فقه و کلام مسلط شد و به منظور فراگیری دقیق منطق و فلسفه به حلقه درس فیلسوف مسیحی عصر، یوحنا بن حیلان وارد شد، علوم یونانی را نزد ...
فارابی در انواع علوم بی همتا بود
ظواهر امر است که می توان با تأویلات فلسفی آن را برطرف کرد. فارابی در انواع علوم بی همتا بود؛ چنان که در هر علمی از علوم زمان خویش استاد شد و کتابی نوشت. از کتاب های او که به ما رسیده یا از میان رفته و فقط نامی از آنها در کتب تاریخ و فلسفه باقی مانده، معلوم می شود که در علوم مدنی و ریاضیات و کیمیا و هیئت و علوم نظامی و موسیقی و طبیعیات و الهیات و فقه و منطق، دستی قوی داشته است. ...
سهم ایران در علوم انسانی جهانی باید افزایش یابد
ه داد: سؤال دوم این است که سهم ما در علوم انسانی جهانی چه قدر است؟ آیا سهمی داریم؟ اگر سهم مان آنچنان که باید نیست باید تلاش کنیم این سهم را استیفا کنیم. سهم ما در علوم انسانی جهانی باید افزایش پیدا کند. این راه را علامه طباطبایی باز کرد، شهید مطهری باز کرد و دیگران باید این راه را ادامه بدهند. آنها فلسفه الهی را معرفی کردند، دیگران باید در این مسیر تلاش کنند که این معرفی بیش از پیش صورت بگیرد و ح ...
شورای عالی انقلاب فرهنگی ساز و کاری برای تشکیل پایگاه فکری طراحی کند
دست نشانده می داند. وی افزود: موضوع صحبت من در این کنگره، نقش علامه در راه یافتن علوم انسانی به حوزه علمیه قم است. علامه در روزگاری زندگی می رود که مقوله ای به نام علوم انسانی تشخص و موضوعیت نداشت. حدود 70 سال پیش فقط فقه و اصول در حوزه های علمیه رواج داشت. فلسفه هم در حاشیه بود. حوزه علمیه در حال حاضر وسعت پیدا کرده و دایره مطالبی که در حوزه مورد تحقیق قرار می گیرد، فراتر از فقه و اصول ...