سایر منابع:
سایر خبرها
امنیت ایران به پشتوانه شهدا حاصل شده است
درستی نشناسیم، نمی توانیم به این نیروی معنوی، شناخت عمیق پیدا کنیم. حقیقت ایمان را باید در فرد مؤمن واقعی مشاهده کنیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جهاد در راه خداوند و در راه دین انواع گوناگونی دارد که یک نوع آن جهاد مال و جهاد جان است که اگر در مسیر خداوند، دین و برای صیانت از امنیت و جان مردم انجام شود موجب برتری انسان خواهد شد. وی بیان کرد: علامه عسکری ساوجی از ...
عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کاملا به حاشیه رفته و پرونده آن بسته شده است
الهی با فلسفه غرب اشاره کرد و گفت : انسان شناسی در تولید علوم انسانی - اسلامی در نگاه علامه طباطبایی در کتاب الانسان قبل الدنیا و الانسان بعد الدنیا و همچنین مباحث انسان شناسی در تفسیر المیزان متجلی است. تفکر بسیجی روند مبارزه با رژیم صهیونیستی را متحول کرد آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر پنجشنبه در گردهمایی سراسری مسئولین بسیج دانشجویی و طلاب بسیجی که به ...
ظهور خداباوری در دانشمندان تراز اول غرب
...، ولی مجبور شدند. آغاز نظریات ضد دینی در غرب نظریه پرداز فیزیک با بیان اینکه این روند با بروز برخی فلاسفه ضد خدا مانند هیوم و کانت تغییر یافت، تصریح کرد: در نیمه اول قرن 19 دو حادثه مهم رخ داد؛ یکی ظهور آگوست کنت بود که مکتب پوزیتیویسم و علم مثبت را راه انداخت و خود را پیامبر علم جدید دانست و با فعالیت او و افراد هم طیفش، فلسفه کنار رفت و دین هم تضعیف شد. در نیمه اول قرن 19 ...
آملی لاریجانی: جوانان را از دین فراری ندهیم
انبیای الهی تنها از خداوند خشیت داشتند. رییس تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عده ای اهل مجاهده می شوند که جهاد نفس اشرف بر جهاد بدنی است و جهاد نفس دشوارتر است، تصریح کرد: انبیای الهی اولیای حق هستند که قدم به قدم به سمت خدا عروج کردند. این مسئول با اظهار اینکه ما در مسیر زندگی به دنبال کمک هستیم و صراط مستقیم، عبودیت حق است؛ ادامه داد: اینکه هر چه حق بفرماید عمل کنیم و اگر ...
ذره ای تکبر در وجود علامه حسن زاده آملی نبود
البلاغه چاپ شد. مختاری افزود: علامه حسن زاده آملی بر کتاب شناسی و نسخ خطی تسلط زیادی داشت؛ خیلی از افراد را سراغ داریم که در عمرشان یک نسخه خطی ندیده و تصحیح نکرده اند ولی ایشان آثار فلسفی مانند الهیات و نفس شفا را با نسخه مقابله کرده و تصحیح کردند و این نسخ همگی در کتابخانه خود ایشان موجود بوده است. مختاری اظهار کرد: گاهی فضلا در عنوان برخی کتب هم چار اشتباه می شوند ولی ایشان ...
آملی لاریجانی: علما و مبلغان، مصداق احیای امر اولیای الهی هستند
. آیت الله آملی لاریجانی گفت: انبیای الهی اولیای حق هستند که قدم به قدم به سمت خدا عروج کردند. وی افزود: ما در مسیر زندگی به دنبال کمک هستیم و صراط مستقیم، عبودیت حق است و اینکه هر چه حق بفرماید عمل کنیم و اگر به عمل رسید، انسان عبد است و خشیت از خداوند پشتوانه روحی و معنوی عظیم می خواهد که کار اولیا و آنانی که اهل مجاهده و جهاد نفس هستند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ...
امروز در غزه شاهد بی سابقه ترین فجایع انسانی توسط مدعیان حقوق بشر هستیم
اظهار کرد: اشکال این موضوع در ساحت قواعد و قوانین نیست. خلاء قانونی ندارد، در حمایت از حقوق کودک، حقوق انسان های در معرض خطر مانند زنان، خلاء قانونی نداریم، بلکه مهم ترین مسئله که مورد توجه قرار نمی گیرد ناظر به بنیان های فلسفی تفکر غرب است که انسان گرایی، لذت گرایی و منفعت گرایی را جایگزین خدامحوری کرده است. حجت الاسلام والمسلمین مصدق بیان کرد: از نظر فلسفی "انسان خداجو" و "انسان کامجو ...
معلم ثانی
بعد به سختی می توان فیلسوفی را در اسلام و مسیحیت یافت که تحت تأثیر دیدگاه های او قرار نگرفته باشد. او به یک وجود عالی که دنیا را از طریق عقل متوازن آفریده است اعتقاد داشت. او همچنین اظهار می کرد که این قوه ی عقلانی، تنها بخش وجود انسان است که جاویدان می باشد و برای همین، او برترین هدف انسان را تکامل قوه ی عقلانی می دانست. او بیش از هر فیلسوف مسلمان دیگری به نظریه های سیاسی توجه نشان داده است. ...
مراسم چهلم کسی که مثل هیچ کس نبود
...> رضوی در میان سخنانش اشاره کرد که استاد ادیب سلطانی به دانشجویان و آنهایی که جویای علم بودند احترام می گذاشت و هر آنچه می پرسیدند با احترام پاسخ می داد. اهل مراسم تقدیر و بزرگداشت نبود حمیدرضا رحمانی زادۀ دهکردی ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، که مدیریت این نشست را به عهده داشت، خاطراتش را از استاد بیان و اشاره کرد که دکتر ادیب سلطانی اهل تبلیغات و مراسم های تقدیر و تشکر نبود ...
اسلامی ندوشن در خاک کشورش به آرامش رسید
خاکسپاری پیکر استاد محمدعلی اسلامی نُدوشن در نیشابور اظهار کرد: مردمان عالم دوست نیشابور در زیر قدم های دانشمندان پر و بال خضوع و تواضع خویش را گسترانده اند؛ که استقبال امروز نیشابوریان، نشانه محکم و دلیل روشن این ادعای حقیر است. حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم یعقوبی گفت: به همه شما مردم عزیز دانش مدار و دوستدار اندیشمندان که در تشییع پیکر این دانشمند فرهیخته، فرزند ایران، کسی که قریب ...
آیت الله نوری همدانی: شعار سربداران برگرفته از فرهنگ اهل بیت (ع) است
کسب کرده اند. این مرجع تقلید افزوده است: موضوع سربداران علاوه بر اینکه یک موضوع مهم در تاریخ شیعه است، شعار این جنبش عظیم نیز یک موضوع مهم تر است. شعاری که برگرفته از فرهنگ اهل بیت (ع) است و آن ظلم ستیزی و زیر بار ذلّت نرفتن و عزّت طلبی است. آیت الله نوری همدانی آورده است: عزت طلبی یک اصل قرآنی است که دوری از آن زمینه ساز ذلت است و خواری فرد و جامعه را در پی خواهد داشت، زمانی ...
دعوت از جن و انس به نفوذ در اقطار آسمان ها
گوناگون کلام آسمانی برای مخاطب ترسیم کند. این کتاب، تفسیر در معنی اصطلاحی کلمه مانند تفاسیری چون کشاف و مجمع البیان و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی دارد به قرآن از دیدگاه ادبی، زیباشناسی و اخلاقی، اجتماعی و عرفانی. گروه اندیشه ایکنا به منظور بهره مندی مخاطبان خود از این گنجینه قرآنی و ادبی اقدام به انتشار قطعه هایی از کتاب ...
لزوم آشنایی حوزه های علمیه به زبان روز و علوم دیگر برای اثرگذاری فلسفه اسلامی در جهان
به گزارش خبرگزاری رضوی ،دکتر مهدی گلشنی فیزیک دان،نظریه پرداز ایرانی و پژوهشگر فلسفه علم در نشست علمی احیای دین و فلسفه در جهان غرب با اشاره به تغیر دیدگاه پژوهشگران و فلاسفه غرب نسبت به دین و علم، اظهار داشت: مکوریت فیلسوف ایرلندی مقیم امریکا که از فلاسفه طراز اول بود طی چهل سال اخیر کتاب های نیوتن را مرور کرد و گفت کتاب مکانیک او مملو از مفروضات متافیزیکی فوق علمی است که حتی مواردی را که فرض ...
برهنگی در عرصه عمومی مناسبات جنسی را از تعادل خارج می کند
.... مشکل اصلی این ها این است که انسان را با بدن و غریزه می سنجند و وقتی درباره فلسفه اخلاقی بدن با آنان صحبت کنید مورد تمسخر قرار خواهید گرفت. آن ها معتقدند با این بدن هر کاری می شود کرد. به اعتقاد آنان با یک دست می توان دزدی کرد و با دست دیگر کار خیر انجام داد. وی گفت: در این خصوص بحث ما فقط پوشش اسلامی نیست، چراکه پوشش در همه ادیان از یهود تا مسیح وجود دارد، اما این نوع نگاه به ...
آیت الله جوادی آملی: علم نمی تواند امامت انسان را بر عهده گیرد
؛ ما اصول کلی را بیان می کنیم اما شما باید استنباط فروع و ارجاع به اصول و راهنمایی و فرازندگی اصول نسبت به فروع را داشته باشید، انسان نباید مانند استخر باشد، چنین شخصی نمی تواند بگوید مجتهد هستم، بلکه مجتهد کسی است که مانند چشمه جوشان همواره بجوشد. آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: در مرحله سوم شناسایی مدیران، معاونان، کارشناسان و رهبری است، حضرت می فرماید که انسان اول باید شناسنامه بگیرد که ...
علامه طباطبایی؛ ره یافته رهگشا
خود را از صرف علم به معنویت نیز معطوف دارد. معنویتی که رفته رفته در وجود این شخصیت رسوخ یافت. در جایی میفرماید: "سالک باید به مدد الهی، تصدیق به نیستی خود و اذعان به عجز و ذلت و عبودیت و مملوکیت خود نماید" من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد باز کردن گره از راز جهان جز با شهود امکان پذیر نیست." استاد جوادی آملی می فرماید: "در علم ...
معنی تشکیک در گفتگو با ابراهیم دینانی
یک فیلسوف غربی را خوب بخوانیم، فلسفه اسلامی را خوب می فهمیم و اگر یک فیلسوف اسلامی را خوب بخوانیم، فلسفه غرب را خوب می فهمیم. فلاسفه با هم خویشاوند هستند، چون عقول با هم ارتباط دارند و ذات عقل یکی است و صورت های آن فرق می کند. حق تعالی علت العلل است. علل دنیوی اعطای وجود نمی کنند، ولی علل الهی اعطای وجود می کنند. منظور فلاسفه الهی از فاعل فقط مبداء تحریک نیست. مبداء تحریک با متحرک مباین است، اما موت الوجود که نمی تواند با وجود مباین باشد. ...
چگونه از خدا تشکر کنیم؟
کس نشود دام بازگیر . از این جهت گفته اند کمال معرفت اهل معارفْ عرفان عجز خویش است حجت الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی در توضیح عبارات فوق گفت: تسبیح حکایت از عجز بنده نسبت به خدا دارد. انسانی که موفق به گفتن ذکر تسبیح خداوند در نماز و غیر نماز می شود و ذکر سبحان الله را به زبان جاری می سازد در واقع خدا را از تمامی محدویت ها و نقص ها منزه می داند. فردی که در راه سیر و سلوک الی الله ...
جهان مهین؛ بزرگی ناشناخته/ یادداشتی به قلم برادر همسر امام خمینی
...> تحمل زندگی سراسر رنج و پر فراز و نشیب او حاکی از روح بلند او و نشانی از مبارزه و مجاهدت در راه تعالی انسان ها و دلدادگی به رفتار انسانی و اخلاق کریمانه داشت. من در همه سال هایی که با او مراوده و آشنایی داشتم، از دوران دانشگاه و سپس منزل پدری و بعدها در کلبۀ خودم و دو سه نوبت در سفر، جز صداقت، سلامت نفس، مردانگی و وارستگی از او ندیدم. اوصاف این عزیز را در کلام مولایمان علی ...
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) : ما هنوز نتوانسته ایم شخصیت های معنوی خود را معرفی کنیم
یعنی نظام توحیدی را در وجود خود راه دادن و به توحید صمدی رسیدن. جوهره معنویت دینی و اسلامی از منظر علامه، یاد خدابودن است. دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: مؤلفه دیگر در معنویت اسلامی، معنویت عبودیت گرایانه است یعنی انسان مالک بر نفس خود شود و در جایگاه عبد مطلق قرار بگیرد. وی گفت: علامه در معنویت تأکید بر ادب مع الله دارد. برای اینکه انسان به این ادب برسد باید از ادب مع النفس ...
علامه طباطبایی احیاگر حکمت اسلامی، فیلسوفی فقیه و مفسر عالیقدر قرآن بود
، حکیم، ریاضی دان، مفسر عالیقدر قرآن کریم و عالمی واصل دانست که با فتح قله های علم و اخلاق، انسان ها را به صداقت و پاکی و معرفت الله، معرفت النفس و معرفت الحجه دعوت می کند. رئیس جمهور توجه به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی را برای پویندگان مسیر حق و حقیقت راهگشا دانست و گفت: سنگ زیربنای اندیشه علامه طباطبایی در مسائل فلسفی، فقهی، عرفانی، کلامی و سیره عملی و شخصی او کاملا برگرفته از نگاه ...
توجه به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی برای پویندگان مسیر حق و حقیقت راهگشاست
به گزارش زیرنویس ؛ سید ابراهیم رئیسی در آئین اختتامیه همایش بین المللی علامه سید محمدحسین طباطبایی که به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری (س) و گرامیداشت یاد شهدای فلسطین و همچنین تجلیل از مقام والای علمی و دینی علامه طباطبایی، به نامگذاری سی ام آبان به نام روز فلسفه [... ...
مقام استاد معماری ایرانی اسلامی در دانشگاه قم تجلیل شد
، رویکرد اسلامی در عرض و تقابل با رویکرد پست مدرن و ساختارشکنانه مطرح می شود. باید با قوت و قدرت خود را معرفی کرده و فلسفه اصیل را می توانیم در معماری اسلامی ببینیم. رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه معماری مدیریت فضا با هدف مدیریت رفتار است، گفت: معماری هنر رفتار سازی است که جامعه پردازی و سپس تمدن سازی می کند و این هنر متأثر از جهان نگری انسان شناسی و بنیان های ارزشی معمار است. ...
گفت وگوی انتقادی یاسر میردامادی با احمد واعظی درباره کتاب بازاندیشی عدالت اجتماعی
عدالتی نمی دانند، چون اصلاً خود را نابرابر می دانند. می خواهم بگویم همان کسی که هیچ حقی برای عده ای قائل نیست، گرفتن حق دیگران را در صورت وجود آن حق بی عدالتی می بیند. یاسر میردامادی: مثال دیگری که برای این امر در کتاب زده اید سقط جنین است. بحث بر سر این است که آیا جنین مصداقی از انسان است که سقط جنین قتل نفس به حساب آید یا نه. احمد واعظی: بله، یعنی اختلاف در مصادیق است، و ...
علامه شعرانی حکومت امام عصر را دموکراتیک می داند / ترجمه متن اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط علامه
فرهنگ نامه ای است گرانقدر که در باب معارف و دانش های متعدد و مرتبط با قرآن مطالب بسیار عمیق و دقیق و نکته سنجی های هوشمندانه ای در آن می توان یافت. به دلیل محدودیت وقت به ذکر پاره ای از آرای استاد در علم السیاسه بسنده می کنم. من با آرای استاد در این رشته مهم معرفت، نخست در درس مکاسب در ضمن دروس مربوط به ولایت آشنا شدم و بعدها در دروس قرآنی و تفسیری ایشان خاصه در گفت وگو درباره مصداق ...
علامه حسن زاده آملی عاشق کتاب و مطالعه بود
را یافته است و اشیاء را گم کرده است؛ چنین افرادی به عمق کارگاه هستی راه یافته اند. رمضانی با بیان اینکه چیزی جز علم و عمل نمی تواند انسان را به این مرتبه برساند، تصریح کرد: از منظر علامه حسن زاده آملی تنها راه برای دستیابی به خدا علم و عمل است؛ در ابتدایی که به قم آمدم ایشان درسی را روزهای پنجشنبه و جمعه داشتند و البته بعداً تعطیل شد؛ ما یک هفته انتظار می کشیدیم که روایات بحار را از ...
نجس بودن غیرمسلمان
فتوا وجود دارد. فقهائی که قائل به نجاست اهل کتاب هستند مانند امام خمینی و آیت الله بهجت و اکثر فقهای گذشته بنابر ادله ای که در این زمینه دارند حکم به نجاست داده اند. از جمله آیات 28 و 30 سوره توبه و همچنین روایاتی که وارد شده ، از جمله امام باقر یا امام صادق(ع) در جواب سؤال شخصی که در مورد مصافحه با مجوسی پرسیده بود، فرمودند: دستش را بشوید ولی وضو را لازم نیست تجدید کند.(1) امّا بعضی از فقها به ...
خلوص در نیت؛ عامل اثرگذاری موعظه حسنه
وی اظهار کرد: دومین دلیل، نبود خلوص در دعاست، زیرا در ادب دعا، بسیار مهم است که انسان خالصانه و از سویدای دل خدا را بخواند و حاجتش را نزد او ببرد. سومین دلیل، نداشتن حضور قلب لازم در پیشگاه خداوند است. نمونه آشنای این حالت، نماز است که فرد در پیشگاه پروردگار می ایستد اما فکر و یادش دنبال مسائل خُرد و کلان دنیایی است. چهارمین دلیل هم، عدم إِنْقِطَاع إِلَی الله است که از موانع اجابت دعاست زیرا انسانی که ذهن و فکرش متوجه اسباب و شیوه های مختلف است و از سر عادت یا برای عبادت، دستی هم به دعا بلند می کند و حاجت می خواهد، دعایش به اجابت نمی رسد. انتهای پیام ...