کاهش 64 درصدی میزان آب ذخیره شده در سد کرج
سایر منابع:
سایر خبرها
آب سد سفید رود برای کشاورزی یا آشامیدن - کدام یک اولویت دارد
آب در استان گیلان با این روند مصرف و حضور میلیونی مهاجران از استان های تهران و البرز و استان های مرکزی " یزد، کرمان، اصفهان" و جنوب ایران بر سر زبان ها است. برخی رسانه ها دارای مجوز و بدون مجوز به درست یا نادرست ، نوشته اند که ذخیره آب سد سفید رود اکنون به علت خشکسالی و مصرف زیاد به حدود 10 درصد ظرفیت اصلی رسیده است. اگر چه این عدد مورد تایید مدیر مسئول پایگاه خبری، رسمی گیلان
خبر نگران کننده از میزان آب قابل مصرف تهران
است. وی ادامه داد: تنها حدود نیمی از این حجم برای تامین آب شرب مردم استان های تهران و البرز مناسب است. سخنگوی صنعت آب به برخی آمارها از حجم آب سدهای تهران که به تازگی منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: محاسبات انجام شده نیاز به تصحیح دارد. بزرگ زاده خاطرنشان کرد: تاکید می شود حجم ذخیره منابع آبی استان های تهران و البرز در وضعیت شکننده است و مدیریت مصرف و صرفه جویی
آبفا حق آبه سرخه حصار را قطع کرد!
وگو نشستیم. بحران بی آبی در تهران به کجا رسیده و چرا به این نقطه رسیده ایم؟ آیا برنامه ریزی درستی در طول سال ها برای مدیریت آب وجود داشته است؟ متأسفانه مسئله بی آبی در کشور ریشه در نبود مدیریت درست دارد. ما طی سال های گذشته یک استراتژی دقیق و منظم برای مدیریت منابع آبی نداشتیم و تمرکز عمده متولیان بر استخراج و بهره برداری، تأمین، تصفیه و انتقال آب بوده، نه مدیریت مصرف یا
با احداث خط لوله طالقان - بیلقان، دغدغه آب شرب غرب البرز تا 20 سال آینده رفع می شود
سهم آب استان گفت: مردم شریف البرز نگران انتقال آب به تهران و کاهش سهم استان هستند، اما باید اطمینان داد که میزان برداشت از منابع آبی طبق سهمیه های مصوب صورت می گیرد. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اولین تخصیص در سال 1399 اخذ شد و از آن زمان تاکنون در دوره های مختلف مدیریتی وزارت نیرو پیگیری مداومی برای اجرای این طرح انجام شده است. حدادی با تأکید بر اهمیت این پروژه در سطح
کمبود منابع فیزیکی آب و بحران آبی
مواجه می شود و در صورتی که مقدار مصرف آب از منابع تجدید پذیر به بیش از 75 درصد برسد به مرز کمبود شدید منابع فیزیکی آب خواهد رسید و ایران با مصرف حدود 86 درصدی منابع آب تجدیدشونده در مرحله کمبود شدید منابع فیزیکی آب و بحران شدید آبی است. طبق تحقیقات و بررسی های میدانی و اماری، تعداد حلقه چاه های اب تا سال 1400 به بیش از یک میلیون حلقه رسیده است. جالب توجه اینجاست که این تعداد، شمار چاه های
بحران بی صدا؛ از لقب پرمصرف ترین استان تا کوچ منابع آب
جلب مشارکت مردم، آن طور که باید موفق نبوده ایم. برداشت های بی رویه؛ فرونشست زمین در راه است با کاهش آب های سطحی، فشار بر منابع زیرزمینی افزایش یافته است. طبق آمار رسمی، سالانه 62 میلیون مترمکعب بیش از ظرفیت استراتژیک استان از منابع زیرزمینی برداشت می شود. این رویه در 25 سال گذشته، منجر به از دست رفتن 1.6 میلیارد مترمکعب از ذخایر زیرزمینی شده است؛ معادل 9 برابر حجم سد کرج. نتیجه
نفس های آخر سد کرج/ فاجعه کاهش ذخیره آب/ زنگ خطر بحران آبی به صدا درآمد !
/> مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اعلام اینکه یعنی ذخایر سد کرج نسبت به سال گذشته، 62 درصد منفی شده است، مطرح می کند: در سد طالقان از مجموع ظرفیت 420 میلیون مترمکعبی آن، امسال تنها 212 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است، درحالی که در سال گذشته این رقم 314 میلیون مترمکعب بود؛ این یعنی ذخایر سد 32 درصد منفی شده است. نجفیان خاطرنشان می کند: هم زمان با کاهش منابع، مصرف نیز افزایش
امداد از مدیریت کارآمد آب و برخاستن از کابوس بی آبی
گالیا توانگر-بخش نخست طبق داده ها، استان های جنوبی مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با 50 تا 80 درصد کاهش بارندگی مواجه بوده اند. استان هایی مانند تهران، اصفهان، فارس، یزد، خراسان ها، البرز، کرمان، قم و مرکزی نیز بین 30 تا 50 درصد افت بارش را تجربه کرده اند. تنها استان هایی مانند گیلان و زنجان شرایط نسبتاً نرمالی دارند. ایران در پنجمین سال خشکسالی پیاپی و در یکی از
چهارمین سال تنش آبی در مشهد | مدیرکل آبفای مشهد: رسانه ها در مدیریت مصرف نقش کلیدی داشتند + فیلم
باید به صورت برنامه ریزی شده منابع آب زیرزمینی را داشته باشیم که در مواقع بحران از آن استفاده کنیم. وی افزود: در 10 سال گذشته حداقل 50 درصد آب شهر مشهد از منابع سد ها تأمین شده و میانگین برداشت از منابع زیرزمینی نیز حدود 140 تا 150 میلیون مترمکعب بوده است. این در حالی است که ظرفیت تخصیص منابع زیرزمینی برای مشهد حدود 220 میلیون مترمکعب است. مدیرکل آب و فاضلاب مشهد بیان کرد
کاهش 26درصدی بارندگی در استان کرمان؛ تنها 20درصد ظرفیت سدها پر است
آب منطقه ای کرمان با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف منابع زیرزمینی گفت: در حال حاضر 24 هزار حلقه چاه مجاز کشاورزی و حدود 8 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد و برای جلوگیری از افت سطح آب های زیرزمینی و دستیابی به آب قابل برنامه ریزی، باید مصرف آب دست کم 1.5 میلیارد مترمکعب کاهش یابد. کاهش 25 درصدی مجوز برداشت آب علیدادی سلیمانی اظهار کرد: طبق قانون، مجوز برداشت 90 درصد چاه ها
سد تقریبا تر ساوه
الغدیر بوده که در سال گذشته، حدود 17.3 میلیون متر مکعب بوده است که در حال حاضر ورودی به سد 25 تا 30 لیتر در ثانیه است که با توجه به خروجی ها حدود 1.9 میلیون متر مکعب با کسری مخزن روبه رو هستیم. مدیر امور منابع آب ساوه نیز گفت: کاهش بارندگی ها و برداشت های مستمر و غیر مجاز پدیده ی فرونشست را قسمت های شرقی دشت ساوه پدیدار نموده است. امید حبیبی افزود: این روند علاوه بر از بین
دعوت استاندار البرز از مردم برای پیوستن به پویش ملی 20 درصد کمتر مصرف کنیم
استاندار البرز با اشاره به شرایط اقلیمی کشور و کاهش نزولات جوی، مردم را به پیوستن به پویش ملی صرفه جویی در مصرف آب دعوت کرد و آن را گامی ضروری در مسیر مدیریت منابع حیاتی استان دانست. مجتبی عبداللهی استاندار البرز با اشاره به کاهش 40 درصدی نزولات آسمانی نسبت به سال های نرمال، گفت که کشور با خشکسالی مزمن مواجه است و تغییرات اقلیمی شرایط مصرف آب را دشوارتر کرده است.وی افزود که سرانه مصرف آب در
تحقق کامل حق آبه البرز از خط انتقال آب طالقان – تهران
باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویا نادری - مجتبی عبداللهی استاندار البرز گفت: حق آبه استان البرز از خط انتقال جدید آب طالقان – تهران (خط لوله دو متری) که در سال گذشته با مصوبه وزارت نیرو به البرز اختصاص یافت، اکنون در حال برداشت است و مردم استان از این ظرفیت به صورت عملی منتفع می شوند. وی با بیان اینکه استان های البرز، تهران و قزوین از منابع سد طالقان بهره مند می شوند، گفت:در سال های گذشته
پویش 20 درصد کمتر الگویی برای نجات آب
جمعی برای حفظ منابع و حمایت از نسل های آینده است. وی افزود: از مردم آگاه، دلسوز و آینده نگر استان البرز دعوت می شود تا با پیوستن به پویش 20 درصد کمتر مصرف کنیم ، سهم خود را در عبور از بحران انرژی و ساختن آینده ای پایدار ایفا کنند. استاندار البرز تاکید کرد: هر رفتار کوچک در مصرف برق و آب، گامی بزرگ به سوی پایداری است. تغییرات اقلیمی شرایط مصرف آب را دشوارتر کرده
ماجرای زلزله های پیشوای ورامین و تخلیه سفره های آب
کرده و منجر به خشکسالی های مکرر و شدید شده است. خشکسالی منجر به کاهش شدید سطح آب در سدهایی شده که آب تهران را تأمین می کنند، از جمله سدهای ماملو، لتیان، لار و کرج. از ماه ها قبل مقامات گزارش دادند که میزان بارندگی در استان تهران کمترین میزان در 57 سال گذشته بوده است. این امر منجر به بحران شدید آب شده است. یکی از پیامدهای عمده و مستند خشکسالی، استخراج بیش از حد و شدید آب های زیرزمینی است
فرونشست تهران؛ بحران زیرپوستی که آینده شهر را تهدید می کند
های اجرائی و بین رشته ای برای مهار این بحران پیشنهاد می دهد ازجمله مدیریت منابع آب، کاهش مصرف، جلوگیری از برداشت بی رویه، تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی، ایجاد نقشه های خطر، استفاده از فناوری های سنجش از دور، تشکیل بانک های اطلاعاتی، ساخت وساز مقاوم، اعمال آیین نامه های مهندسی در مناطق با خطر بالا، بازسازی زیرساخت ها، آموزش همگانی در مورد پیامد های فرونشست و لزوم مشارکت عمومی در کنترل مصرف آب
آبرسانی به درختان پشت سد آبفا
فضای سبز اشراف کاملی بر مسائل محیط زیست تهران دارد با حضور در صحن گزارش مستند و مفصلی از وضعیت ذخایر آبی و فضای سبز تهران ارائه و به سؤالات و ابهامات مطرح پاسخ داد. افت منابع آبی به 15متر آمار 28 ساله نشان می دهد که متوسط افت سالانه منابع آب زیرزمینی حدود نیم متر بوده و اکنون به 15 متر رسیده است. مصارف کشاورزی و فضای سبز در تهران 8. 8درصد است. ما برداشت آب از چاه ها را جایز
بیش از 200 حلقه چاه شهرداری از مدار خارج شده است
به وجود فرونشست در جنوب غرب تهران، یادآور شد: مصارف کشاورزی و فضای سبز در تهران 8.8 درصد است. ما برداشت آب از چاه ها را جایز نمی دانیم و برداشت بی رویه از چاه ها و منابع آب زیرزمینی را خیانت می دانیم. فرونشست در جنوب غرب و دشت ورامین به دلیل همین اضافه برداشت است. مختاری با بیان اینکه از 570 چاه شهرداری بیش از 200 حلقه از مدار خارج شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد 108 چاه خشک و 101
روایت صریح مدیرعامل آب منطقه ای البرز از بحران آبی استان؛ البرز در تنگنای آب؛ فرونشست، افت منابع و مصرف ...
اکنون تنها 111 میلیون مترمکعب در آن باقی مانده است؛ یعنی 65 درصد کاهش. فرونشست زمین؛ هشداری فراتر از آمار مدیرعامل آب منطقه ای البرز با اشاره به برداشت بیش از 62 میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی فراتر از ظرفیت سالانه استان اظهار داشت: در 25 سال گذشته حدود یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی استان از دست رفته است؛ رقمی معادل 9 برابر ظرفیت سد کرج. وی
فرونشست زمین؛ نتیجه برداشت بی رویه از آبخوان ها
اساس داده های ارائه شده، در حال حاضر سالانه 62 میلیون مترمکعب بیش از ظرفیت استراتژیک استان از منابع زیرزمینی برداشت می شود. این در حالی است که طی 25 سال گذشته حدود یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب، یعنی نزدیک به 9 برابر حجم سد کرج، از منابع زیرزمینی از دست رفته است. در بخشی دیگر از این گفت وگوی رادیویی، به موضوع الگوی کشت و مصرف آب در بخش کشاورزی نیز اشاره شد. نجفیان با انتقاد از
تشنگی در آستانه نجات یا فقر طبیعت؟
سکینه مهرائی بحران آب پایتخت با پروژه کلان انتقال آب از سد طالقان به تهران و البرز وارد مرحله سرنوشت سازی شده است. طرحی که علاوه بر امیدواری به بهبود وضعیت آب شرب پایتخت و کرج، نگرانی هایی نیز درباره آینده محیط زیست و کشاورزی منطقه مبدأ برانگیخته است. به گزارش عصراقتصاد، پنج سال خشکسالی و دومین سال کم باران طی پنج دهه اخیر، وضعیت منابع آبی تهران و البرز را در شرایطی بحرانی قرار داده
کاهش برداشت راهکار مقابله با فرونشست زمین کاهش/ لزوم کاهش 22 درصدی مصرف آب در تهران
دو جلسه اصلی می شود. در این جلسات، رئیس جمهور و معاون اول محترم دستور دادند که بسته راهبردی عملیاتی را برای مدیریت منابع آب کشور ارائه کنیم. او افزود: ما برای هر 31 استان منابع آبی را بررسی کردیم و اطلاعات دقیقی درباره آب های سطحی، زیرزمینی و نامتعارف به دست آوردیم. برای تهران مشخص شد که باید 45 درصد از سطح کشاورزی کاهش یابد و شرب تهران نیز باید 30 درصد برداشت از منابع زیرزمینی را کاهش
خشکیدگی سد های تهران جدی تر شده است
است. معاون حفاظت و بهره برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی با بیان اینکه هم اکنون به طور کلی حجم آب موجود پنج سد تهران 20 درصد بوده و 80 درصد مخازن این سد ها خالی است، ادامه داد: بر اساس گزارش های اخیر حجم آب موجود سد های پنج گانه تهران هم اکنون 266 میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است. فاضلی فارسانی با انتقاد از برداشت بی رویه آب در بالا دست
فرونشست، افت ذخایر سدها و فشار مضاعف بر سفره های زیرزمینی در البرز
به گزارش ایلنا، داود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز، در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط بحرانی منابع آبی استان، اظهار کرد: استان البرز برای پنجمین سال پیاپی با خشکسالی مستمر مواجه است و بارش ها نسبت به میانگین بلندمدت، حدود 40 درصد کاهش داشته اند. وی گفت: کاهش بارندگی به طور مستقیم باعث افت ذخایر سدهای استان شده است. حجم ذخیره آب سد کرج از 155 میلیون مترمکعب در سال گذشته
خشکیدگی سدهای تهران جدی تر شد؛ خروج سد ماملو از مدار به دلیل برداشت بی رویه آب از سد لتیان
بهره برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی با بیان اینکه هم اکنون به طور کلی حجم آب موجود پنج سد تهران 20 درصد بوده و 80 درصد مخازن این سدها خالی است، ادامه داد: بر اساس گزارش های اخیر حجم آب موجود سدهای پنجگانه تهران هم اکنون 266 میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است. فاضلی فارسانی با انتقاد از برداشت بی رویه آب در بالا دست سدهای پنجگانه تهران خاطرنشان کرد
شهرستان های پرمصرف آب در زنجان معرفی شدند
موجب برداشت بی رویه می شود. او درباره تامین آب استان گفت: در حال حاضر اولویت ما تأمین پایدار منابع آب است و تلاش می کنیم با اجرای برنامه های پیشگیرانه، از بروز بحران در آینده جلوگیری کنیم. نادرخانی ابراز امیدواری کرد در حال حاضر بی هزینه ترین و اثربخش ترین روش مدیریت بهینه مصرف آب توسط هم استانی های عزیز هستند. انتهای پیام
کاهش 34 درصدی بارش های همدان نسبت به سال گذشته
حالی که در مدت مشابه سال گذشته حجم سد اکباتان تقریبا 28 میلیون متر مکعب بوده است. او با تأکید بر اینکه در حال حاضر از سد اکباتان برای آب شرب شهر همدان برداشت می شود، تصریح کرد: آب شرب همدان از تعدادی از رودخانه ها و چاه ها و بخشی هم از تالوار تأمین می شود که در صورت رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان مشکلی برای تأمین آب ایجاد نخواهد شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان درباره حق آبه کشاورزان پایین دست سد اکباتان نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای سازگاری با کم آبی حق آبه کشاورزان پایین دست سد اکباتان تأمین شده است. ...