سایر منابع:
سایر خبرها
بحران آب نتیجه نیم قرن سیاستگذاری غلط
حاکمیت و جامعه نیز باید به کمک بیایند؟ در کشوری که دست کم 85 درصد از منابع آبی، در دو بخش کشاورزی و صنایع مصرف می شود و هر دو بخش هم راندمان پایینی دارند، کاهش مصرف در بخش مسکونی تا چه اندازه می تواند جبران کننده باشد؟ متاسفانه آب در نظام کشور ایران، ارزش و قیمت گذاری ندارد. خارج از کشاورزی دیم که حساب و کتاب خاصی ندارد و بیشتر شبیه نوعی لاتاری و قرعه کشی است. در کشت آبی، کافی است کشاورز به شیوه
بحران آب نتیجه نیم قرن سیاستگذاری غلط
جهان صنعت – تعطیل کردن کشور، یک فرار ناموفق و مسکنی است با عوارض جانبی بسیار. به راستی چه باید کرد؟ آیا گشودن این گره کور، فقط در حیطه توان و اختیارات دولت پزشکیان است یا کلی حاکمیت و جامعه نیز باید به کمک بیایند؟ در کشوری که دست کم 85 درصد از منابع آبی، در دو بخش کشاورزی و صنایع مصرف می شود و هر دو بخش هم راندمان پایینی دارند، کاهش مصرف در بخش مسکونی تا چه اندازه می تواند جبران کننده باشد
آبفا حق آبه سرخه حصار را قطع کرد!
، متوسط افت منابع زیرزمینی سالانه نیم متر بوده است اما اکنون به 15 متر رسیده ایم. برداشت بی رویه از چاه ها را خیانت می دانیم. در جنوب غرب تهران و دشت ورامین، فرونشست زمین به دلیل همین برداشت های اضافه اتفاق افتاده است. از 570 چاه شهرداری، بیش از 200 حلقه از مدار خارج شده اند که 108 چاه کاملاً خشک و 101 چاه نیز با کاهش دبی مواجه اند و به زودی خشک خواهند شد. البته برخی چاه های عمیق در تهران حفر
مصرف آب تهران باید 22 درصد کاهش یابد
داشته باشد، شرب تهران باید 30 درصد برداشت از آب زیرزمینی را کم کند. سخنگوی صنعت آب گفت: کشاورزی تهران باید 38 درصد برداشت از آب زیرزمینی را کم کند. وی تاکید کرد؛ کل مصرف آب تهران باید تا پایان دولت و برنامه هفتم 22 درصد کاهش یابد. بزرگزاده با بیان اینکه 9 جل
مصرف آب تهران باید 22 درصد کاهش یابد
آفتاب نیوز : عیسی بزرگ زاده امروز در نشست خبری فدراسیون صنعت آب ایران، با تاکید بر اینکه یک بسته مدیریت منابع آبی برای 31 استان تدوین شده است، اظهار کرد: به طور مشخص میزان آب سطحی، زیرزمینی، نامتعارف، پساب و برداشت از دریا در تمام استان ها مشخص شده، همچنین تعیین کردیم که بخش های مختلف چه میزان برداشت می توانند داشته باشند. وی افزود: این برنامه برای تهران نیز تدوین شده و طبق
آب دزدی و هدر دادن آب تهران را به اینجا رسانده است
ظرفیت های تأمین آب به روز مشخص و تعیین شده است. وی درباره فرونشست تصریح کرد: 70 درصد دشت های کشور ممنوعه و ممنوعه بحرانی است و راهکار کاهش فرونشست، کاهش برداشت از منابع زیرزمینی است، راهکار کاهش برداشت، کاهش سطح کشت است و راهکار کاهش سطح کشت، معیشت جایگزین است. سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: مصرف فعلی آب تهران 42 هزار لیتر در ثانیه است، اگربتوانیم با مدیریت مصرف و جابه جایی آن مثلاً اختصاص آب
فرونشست تهران؛ بحران زیرپوستی که آینده شهر را تهدید می کند
اعلام کرد مصرف سالانه آب شرب تهران به یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب می رسد که 60 درصد آن از آب های زیرزمینی تأمین می شود. وی گفت: در حال حاضر تنها 22 میلیون مترمکعب از 56 میلیون مترمکعب ظرفیت بازچرخانی عملیاتی شده و این در حالی است که برای آبیاری فضای سبز تا افق 1410 به 350 میلیون مترمکعب نیاز داریم. وی با اشاره به منابع پساب قابل بازیافت گفت: 450 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده و 200
تهران در چنگال آب و بقا
جهان صنعت – دولت بسته راهبردی عملیاتی آب برای کشور تدوین کرده است ؛ این خبری است که عیسی بزرگ زاده، سخنگوی آب اعلام کرد. آنطور که بزرگ زاده می گوید قرار است براساس این بسته راهبردی در تهران مصرف آب 22 درصد کم شود و کشاورزی تهران هم ملزم به کاهش برداشت 38 درصدی از آب های زیرزمینی شده اند. نشست فدراسیون آب با محور مساله آب و بقا در حالی برگزار شد که تهران برای کاهش مصرف آب و برق امروز (چهارشنبه
هشدار جدی؛ تهران دارد آرام فرو می ریزد
نقش کلیدی برداشت بی رویه آب های زیرزمینی در این پدیده، خواستار تخصیص 5 هزار میلیارد تومان برای تزریق مصنوعی آب به سفره های زیرزمینی شد. او همچنین به ناترازی برق، مصرف بی رویه انرژی و وابستگی به آب های زیرزمینی برای مصارف شهری اشاره کرد و گفت بدون تغییر در سیاست های منابع آب، انرژی و توسعه شهری، این بحران قابل مهار نخواهد بود. پژوهشگران هشدار می دهند فرونشست، برخلاف زلزله، تدریجی، بی صدا
امداد از مدیریت کارآمد آب و برخاستن از کابوس بی آبی
منابع آب تجدیدپذیر نیز از 130 میلیارد مترمکعب به 103 میلیارد مترمکعب رسیده، هرچند برخی کارشناسان معتقدند این عدد از 100 میلیارد هم کمتر شده است. کل آب موجود در سدهای پنج گانه تهران چقدر است؟ هم اکنون به طور کلی حجم آب موجود پنج سد تهران 20 درصد بوده و 80 درصد مخازن این سدها خالی است. عبدالله فاضلی فارسانی، معاون حفاظت و بهره برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی
روز صفر آب تهران فرا رسیده
به گزارش اقتصادآنلاین و به نقل از تسنیم، رییس فدراسیون آب گفت: روز صفر آب تهران خیلی وقت است فرا رسیده و شروع شده است و این وقتی است که رکورد فرونشست جهان را به خاطر برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی داریم، وقتی به سایر منابع آبی استان های دیگر هم ورود کرده ایم و باز هم کسری تامین آب داریم. وی افزود: متاسفانه به بحران عادت می کنیم و این نگرانی هست که به بحران آب تهران هم عادت کنیم و
60 درصد آب پایتخت از چاه ها تامین می شود
عباسی در تشریح وضعیت آبی پایتخت گفت: سالانه یک میلیارد و 300 هزار مترمکعب آب شرب مصرف در شهر تهران مصرف می شود، که از این میزان 40 درصد آن از منابع آب سطحی و 60 درصد آن از منابع زیرزمین تامین می شود. همچنین برآوردها از آن حکایت دارد که هر سال 170 میلیون مترمکعب آب در شبکه انتقال شهر تهران هدر می شود. عباسی به صرف یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان تهران اشاره کرد و گفت: عمده
نشست روابط عمومی های محیط زیست اصفهان؛ مطالبه گری، شفافیت و هم افزایی برای حل بحران ها مدیران روابط ...
روابط عمومی، اظهار کرد: روابط عمومی قلب تپنده سازمان است اما بدون حرفه ای گری، تلاش ها به نتیجه نمی رسد. از این رو باید به سمت ایجاد شعب تخصصی در روابط عمومی حرکت کنیم تا شکاف اعتماد بین جامعه و حاکمیت ترمیم شود. وی فرونشست زمین را بزرگ ترین چالش استان اصفهان دانست و افزود: برداشت بی رویه آب، مدیریت نادرست فاضلاب و نبود تغییر رفتار در مصرف آب، این بحران را تشدید کرده است.
بحران بی صدا؛ از لقب پرمصرف ترین استان تا کوچ منابع آب
جلب مشارکت مردم، آن طور که باید موفق نبوده ایم. برداشت های بی رویه؛ فرونشست زمین در راه است با کاهش آب های سطحی، فشار بر منابع زیرزمینی افزایش یافته است. طبق آمار رسمی، سالانه 62 میلیون مترمکعب بیش از ظرفیت استراتژیک استان از منابع زیرزمینی برداشت می شود. این رویه در 25 سال گذشته، منجر به از دست رفتن 1.6 میلیارد مترمکعب از ذخایر زیرزمینی شده است؛ معادل 9 برابر حجم سد کرج. نتیجه
خبر جدید و بسیارمهم برای تهرانی ها
رضا حاجی کریم، رییس فدراسیون آب، اعلام کرد: وضعیت بحرانی آب در تهران از مدت ها پیش آغاز شده است. این وضعیت ناشی از برداشت بی رویه منابع زیرزمینی است که باعث ثبت رکورد جهانی فرونشست زمین شده و همچنین وابستگی به منابع آبی استان های دیگر نیز کفاف آب مورد نیاز را نمی دهد. به گزارش اقتصاد ایرانی؛ وی ادامه داد: متاسفانه خطر این وجود دارد که به مانند سایر بحران ها، به بحران بی آبی در تهران
هدررفت 170 میلیون مترمکعب آب به دلیل فرسودگی شبکه
یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در تهران یک میلیارد و 300 میلیون مترمربع آب مصرف می کنیم که 60 درصد آن از آبهای زیرزمینی است، اظهار کرد: در تهران به دلیل فرسودگی شبکه انتقال، 170 میلیون مترمکعب از آب شرب تهران هدر می رود. به گزارش ایسنا، مهدی عباسی با بیان اینکه روند تنش آبی تا 2050 پیش بینی شده که سه چهارم جمعیت دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: یعنی دنیا به سمت خشکسالی می رود
اسکان 3 میلیون نفر در پهنه فرونشست تهران
50 درصد آب مورد نیاز پایتخت از طریق چاه های آب در تهران و حومه آن تأمین می شود. اگر میزان مصرف آب این جمعیت چند میلیونی را در نظر بگیریم، مشخص می شود که فشار مضاعفی به منابع زیرزمینی وارد می شود که نتیجه آن، تشدید فرونشست زمین خواهد بود.
آب تهران در لوله ها گم می شود
به طبقات دوم به بالا نمی رسد.در حال حاضر در تهران یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب مصرف می شود که 60 درصد آن از منابع زیرزمینی تأمین می شود و بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب تهران، 30 درصد آب هم هدر می رود. برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی باعث شده تا تهران سالانه 31 سانتی متر نشست کند؛ در حالی که سه میلیون نفر از ساکنان در مناطق درگیر فرونشست زندگی می کنند.پژوهشگر توسعه و اقتصاد
مصرف آب شهر تهران 11 درصد آب شرب کشور/ مردم ما مصرف کنندگان بدی نیستند
شور را در خود جای داده و در روز مصرف آب شرب شهر تهران 11 درصد آب شرب کشور است. ما در کشور هم در مقیاس خودمان و هم در تهران زیر بار مصرف هستیم و در مقایسه با بسیاری از جوامع بین المللی هم پایین تر مصرف می کنیم. مردم ما مصرف کنندگان بدی نیستند. مدیرعامل فدراسیون صنعت آب همچنین به برداشت های غیرمجاز از چاه ها و عواقب آن اشاره کرد و گفت: این مسئله منجر به رکورد فرونشست در دنیا شده است.
فرونشست زمین؛ نتیجه برداشت بی رویه از آبخوان ها
کردن سفره های آبخوان هستیم. پیامد این برداشت بی رویه، نه فقط افت منابع آب، بلکه فرونشست زمین است؛ پدیده ای که نجفیان آن را هشداری جدی برای آینده توصیف کرد: استاندارد جهانی فرونشست حدود 4 میلی متر در سال است، اما در برخی مناطق غربی استان، این رقم به 28 سانتی متر رسیده است. یعنی چندین برابر حد مجاز! او در عین حال تأکید کرد که حتی اگر تمام منابع آب سطحی مصرف شود، بدون مدیریت دقیق
فرونشست، افت ذخایر سدها و فشار مضاعف بر سفره های زیرزمینی در البرز
به گزارش ایلنا، داود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز، در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط بحرانی منابع آبی استان، اظهار کرد: استان البرز برای پنجمین سال پیاپی با خشکسالی مستمر مواجه است و بارش ها نسبت به میانگین بلندمدت، حدود 40 درصد کاهش داشته اند. وی گفت: کاهش بارندگی به طور مستقیم باعث افت ذخایر سدهای استان شده است. حجم ذخیره آب سد کرج از 155 میلیون مترمکعب در سال گذشته
90 درصد منابع آبی کشور مصرف شده است| تامین تنها 2 درصد از نیاز آبی از طریق انتقال آب
خواهد و به قیمت صدمه زدن به منابع کشور، آب مصرف می کنیم، گفت: هر ساله وزارت نیرو با زدن چاه های جدید، نیاز فزاینده تقاضا را تأمین می کند و کار به جایی رسیده که فرونشست های متعدد را در دشت های کشور شاهد هستیم، تالاب ها و رودخانه ها خشک شده و همچنان رویه خود را اصلاح نمی کنیم. تامین تنها 2 درصد از نیاز آبی از طریق انتقال آب تابش انتقال آب از دریا و شیرین سازی آن را راهکار رقع
تکلیف کاهش 22 درصدی مصرف آب تهران تا پایان برنامه هفتم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، عیسی بزرگ زاده، سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: 9 جلسه کمیته تخصصی شورای عالی آب تشکیل شده و در جلسه اخیر بسته راهبردی عملیاتی آب کشور تدوین شد. وی افزود: در گام اول اجرای این بسته، برای 31 استان کشور تمام ظرفیت های تامین آب به روز مشخص شده و تعیین شده است که برای هر بخش شرب و کشاورزی و صنعت چقدر تخصیص یابد. به گفته وی در تهران باید 22 د
راهکار احیای زاینده رود چیست؟
دوش طبیعت و جامعه محلی گذاشته شده است. اکنون، احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی، مدیریت جامع حوضه آبریز و اصلاح الگوی مصرف آب در بخش های کشاورزی، صنعت و شهری، به عنوان راهکارهای کلیدی مطرح شده اند؛ اما اجرای مؤثر این برنامه ها مستلزم تغییر بنیادین در گفتمان توسعه، شفافیت در مصرف صنایع و تعامل یکپارچه بین بخشی است. میزگرد سرنوشت طرح های انتقال آب به اصفهان با حضور حسین مختاری، کارشناس
کاهش 64 درصدی میزان آب ذخیره شده در سد کرج
گذشته به 111 میلیون مترمکعب کاهش یافته که نشان دهنده کاهشی معادل 65 درصد است. منابع زیرزمینی در وضعیت بحرانی وی با هشدار نسبت به افت شدید منابع زیرزمینی استان اظهار کرد: کاهش بارندگی و فشار بی رویه بر سفره های زیرزمینی، موجب افت سطح آبخوان ها و فرونشست دشت ها شده است. در حال حاضر، سالانه 62 میلیون مترمکعب بیشتر از ظرفیت استراتژیک استان، از منابع زیرزمینی برداشت می شود.
فرونشست؛ قاتل خاموش زمین
بدون در نظر گرفتن ظرفیت های آبی و محیط زیستی منطقه اجرا شدند که فشار زیادی بر منابع آب و محیط زیست وارد کرده است. این وضعیت حاصل عملکرد همه دولت های پس از انقلاب است. توسعه نامتوازن نه تنها باعث افزایش حاشیه نشینی و مصرف ناپایدار آب گشته، بلکه فاضلاب های شهری بدون مدیریت مناسب وارد طبیعت شده اند. حفر بی رویه چاه های عمیق، برداشت غیرمتعارف از سفره های آب زیرزمینی و مرگ آبخوان ها، فرونشست زمین را در
هدررفت آب تهران حدود 10.2 درصد است
به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، عیسی بزرگ زاده امروز _سه شنبه چهاردهم مرداد_ در نشست خبری با موضوع بحران آب و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن اظهار کرد: هدررفت آب و مصرف منابع آبی، مفهومی تحت عنوان آب بدون درآمد یا آب به حساب نیامده مطرح است که شامل سه بخش می شود. وی افزود: بخش نخست مربوط به برداشت غیرمجاز پیش از نصب کنتور یا ایجاد انشعاب قانونی است که اگرچه درآمدی برای سیستم ایجاد نکرده
تدوین بسته راهبردی مدیریت آب در 31 استان کشور
عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب کشور امروز 14 مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه جلسات مرتبط با مدیریت منابع آب چند ماه پیش آغاز شده بود اما اکنون اوج گرفته است گفت: ما تاکنون 9 جلسه در دولت برگزار کردیم و کمیته تخصصی شورای عالی آب را با حضور معاونین و وزرا تشکیل داده ایم. وی ادامه داد: در این جلسات با دستور مستقیم رئیس جمهور و معاون اول بسته راهبردی عملیاتی در راستای
آمار هولناک از خطر فرونشست زمین در محدوده 4650 بافت تاریخی خراسان رضوی
، نقش مؤثری در این موضوع داشته است. شواهد و مطالعات کافی درباره تأثیر فرونشست بر اثرات تاریخی مشهد و دیگر بنا های باستانی استان ارائه نشده است، اما به طور کلی سازه های کشیده و طولانی همچون پل ها یا دیوار های قدیمی، بیشترین احتمال آسیب پذیری را دارند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای مقابله با فرونشست، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور طرح های مطالعاتی با رویکرد بلندمدت
معرفی 2 محصول فناورانه برای کاهش مصرف آب؛ با صادرات غیرمستقیم مواجهیم
واحد مسکونی را فراهم می کنند و در صورت عبور از حد مجاز تعیین شده، جریان آب را به صورت خودکار قطع می کند. جان فدا با تأکید بر اینکه بیش از 80 درصد مصرف آب کشور در حوزه صنعت کشاورزی است، افزود: مشکل اصلی بحران آب نه تنها مربوط به مصرف خانگی بلکه عمدتاً در بخش کشاورزی و صنعت است. حفر چاه های غیرمجاز و عدم مدیریت اصولی کشت باعث برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و افت شدید سطح آنها شده است