سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی تطبیقی اخلاق از دیدگاه کانت و سعدی
سعدی در زمینه ارائه اخلاق فضیلت دینی گذاشته است و برای شناخت روش فکری شیخ در اخلاق، ناچار به شناخت اندیشه های او حتی به صورتی گذرائیم. اخلاق در اندیشه غزالی، ممزوجی از اخلاق ِ فلسفی دینی و صوفیانه است که این عناصر نه مستقل از یکدیگر بلکه تنیده در هم و مکمل یکدیگر در سپهر معرفت اخلاقی او نقش می آفرینند او معتقد است که اخلاق، علمی شرعی و دینی است که به مَدد عقل از تعالیم شرع به دست می آید ...
کرونا فطرت ما را بیدارتر کرده است/ کرونا؛ ثبات ها و تغییرها
درون معارف دینی، هم می توانیم به راه درمان کرونا دست یابیم و هم می توانیم علوم تجربی، و امثال علم پزشکی، را دینی سازیم و به علوم تجربی دینی، و امثال علم طب اسلامی، راه یابیم. 2) جنبه عملی: در جنبه عملی، ظهور ویروس کرونا و همه گیری آن، تأثیرات و تغییرات بسیار زیادی داشته است. همه گیری ویروس کرونا و فقدان پادزهر آن، هویت و ذات تک تک ما انسان ها را تهدید کرده است و ترس از دست ...
گرفتاری بشر به دلیل دوری از خداست/ ضرورت بهره گیری از ارزش ها در مقابله با کرونا
، زیرا با توجه به حدیث شریف مَن عَرَف نَفسَه فَقَد عَرَفَ رَبَّه تکیه گاه عرفان براساس معرفت خداوند و نفس انسان است. خامه یار با اشاره به کرونا گفت: در حال حاضر از درون این اپیدمی که جنس بشر را هدف قرار داده و آنها را حول آن جمع کرده است، آیا وقت آن نرسیده که ناخودآگاه به نفس خویشتن باز گردیم؟ آیا در عمق دعوتی از سوی حق تعالی برای شناخت ذات خویشتن قرار نداریم؟ شاید این روزها از تقدیرات ...
رابطه مراتب بهشت با مراتب معرفت
. وی ادامه داد: معرفتی که ما از آن سخن می گوییم، معرفتی نیست که ضرورتاً در حوزه و دانشگاه به دست بیاید. البته حوزه و دانشگاه می تواند مقدمه آن باشد؛ خدا بارها در قرآن بیان فرموده که برای شناخت او کافی است چشم باز کرده و شب و روز و خورشید و ماه و درخت و کوه و ... را ببینیم و با چشم دل به قدرت و علم خدا پی ببریم، زیرا اینها تسبیح می گویند، ولی ما نمی فهمیم و به تعبیر شاعر با شما نامحرمان ...
مقالات پژوهشنامه فلسفه دین، دوره 17، شماره 2 منتشر شد
، شماره 2 این ژورنال به صورت زیر می باشد: 1. فرایند تکون طبیعت گرایی روش شناختی در تاریخ تفکر غرب 2. بررسی انتقادی معنا و امکان وقوع تحول پارادایمی از طریق قبول نوخاسته گرایی 3. دست اندازی عمل گرایانه: تبیینی معرفت شناختی به سود باورهای دینی 4. نقد و تحلیل الهیات امید یورگن مولتمان 5. گستره عصمت انبیاء و عدم تعارض آن با علم آنها از دیدگاه شیخ مفید(ره) 6. بازخوانی ...
وظیفه انسان در برابر شرور و بلایا
عقل در تشخیص خوب و بد و خیر و شرّ اگر برای انسان ها راه دیگری غیر از عقل ممکن باشد که بتوانند به کمک آن هرچه بیشتر و هر چه بهتر راه خیر و شرّ را بشناسند، حکمت الهی اقتضا می کند که آن راه هم در اختیار بشر قرار بگیرد. این جاست که نقش دین در تکامل انسان، روشن می شود؛ یعنی خدای متعال غیر از شناخت هایی که از راه عقل به انسان ها می دهد، خودش عهده دار بیان حقایق و معارفی فراتر از شناخت های ...
پیشنهاد "روز جهانی دعا" در نشست بیروت/ کرونا، افشاگر ضعف مکاتب دینی
سخن از شرایط سخت اجتماعی به میان می آید. فایده پاسخ به این پرسش، اهمیت شناخت دقیق سرنوشت آینده ای است که به حرکت اجتماعی عمومی در قبال دین منجر می شود و زیرساخت های موضع اجتماعی در قبال دین مشخص خواهد شد؛ در چنین شرایطی کدام عملیات عقلی دینی فعال می شود؟ * عقل به پناه بردن به خدا رهنمون می کند این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عقل عبودی در شرایط وبا و بلا بیشتر فعال است ...
تبیین الگوی حکمی-اجتهادی استاد خسروپناه درباره علوم اجتماعی/ ارائه الگویی برای اسلامی سازی معرفت
اسماعیل فاروقی تاکنون که نظریه آیت الله جوادی آملی مطرح شده، وجود داشته است. به اعتقاد استاد خسروپناه ارائه تعریف برای علم دینی، فایده چندانی ندارد و فقط اطلاعاتی اجمالی به انسان می دهد. آنچه مهم است ارائه الگویی برای اسلامی سازی یا دینی سازی معرفت است که در همین ارتباط، او الگوی حکمی-اجتهادی را پیشنهاد کرده است. وی معتقد است می توان همه موارد فوق درباره علم دینی را در تعریف خود اخذ کنیم و ...
ماهیت علم، نظریه و فرآیند تحول در علوم انسانی از دیدگاه استاد خسروپناه
به صورت مفصل، در باب چیستی علم بحث کرده است. خلاصه اش این است که علم در معنای کلی بر مطلق آگاهی دلالت دارد و شامل علم حصولی و حضوری است. او معتقد است امروزه علوم تجربی محض وجود ندارد و در هر دانش تجربی از روش های غیر تجربی نیز استفاده می شود. او در مباحث خود، علم را به عنوان دیسیپلین مدنظر قرار می دهد که مجموعه ای از گزاره هایی از سنخ علم حصولی، روش مند، مدلل و موجه هستند، موضع مشخص ...
ملالت انسان با اقبال به نامحدود برطرف می شود
غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد و چهره ماندگار فلسفه، در برنامه معرفت که 29 فروردین ماه، پخش شد، به شرح ابیاتی از غزلیات شمس پرداخت که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید: عقل، انسان را به راه راست هدایت می کند. مولانا می گوید: غیر عقلت راه بین جستیم نیست، جز به ذکرت همنشین جستیم نیست ، یعنی غیر از آن عقلی که تو به ما دادی، هرچه جستیم چیزی را نیافتیم. در مورد ذکر نیز باید بگویم، ذکر ...
علم اسلامی، آری یا خیر؟
تأیید مناسب تر است. عینیت و ذهنیت: بحث عینیت و ذهنیت از مسائل عمده در شناخت و تشکیل علم است. همواره چنین اندیشیده شده است که انسان است که از طریق ذهن علم به جهان خارج پیدا می کند، پس در بعضی موارد چنین نتیجه گیری می شود که این من هستم که جهان خارج وجود دارد. نظیر چنین استدلالی را متصوفه یا اهل عرفان هم دارند که وجود یا شناخت خدا را منوط به وجود آدمی می کنند و این با مفهوم سازی در ...
انسان پارسا در حال بودن و شدن است / چگونه گناهکاران مستحق کرامت می شوند
به گزارش ایکنا، جلسه شرح نهج البلاغه بخشعلی قنبری، مفسر نهج البلاغه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، امروز، 31 فروردین، به صورت مجازی برگزار شد و در این جلسه فقراتی از خطبه 83 نهج البلاغه که امام(ع) می فرماید: فَاتَّقُوا اللَّهَ تَقِیَّةَ مَنْ سَمِعَ فَخَشَعَ وَ اقْتَرَفَ فَاعْتَرَفَ تبیین شد. قنبری بیان کرد: حضرت امیر(ع) م ...
آیا مهندسی ژنتیک می تواند اخلاق انسان را تغییر دهد
به گزارش ایکنا، آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه تهران و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 31 فروردین ماه، در سلسله مباحث مهندسی ژنتیک به تقسیم پیشنهادی خود در مورد تقسیم زیست فناوری بر اساس عرصه ها و ابعاد تأثیرات بر معرفت و معیشت بشر معاصر پرداخت و گفت: زیست فناوری، اکنون حداقل با پانزده عرصه مهم حیات انسان درگیر است و در اکثر این عرصه ها توأما منشأ ظهور خطرات و مخا ...
گرفتاری بشر به دلیل دوری از خداست/ ضرورت بهره گیری از ارزش ها در مقابله با کرونا
نرسیده که ناخودآگاه به نفس خویشتن باز گردیم؟ آیا در عمق دعوتی از سوی حق تعالی برای شناخت ذات خویشتن قرار نداریم؟ شاید این روزها از تقدیرات حتمی و بهانه ای آسمانی بوده تا انسان برهه ای از زمان را در خود تأمل کند و در آنچه که انجام داده بیندیشد. جهان در انتظار علم است تا راه حلی پیدا کند و انسان های مؤمن نگاهشان به زمین است و با اخلاص کامل دست هایشان به سوی آسمان برای مناجات بالا رفته تا رحمت الهی را ...
عوام زدگی عمیقی که سروش را دربرگرفته است/ پایان یک روشنفکر
و تجربت اندیشی و علم و عرفان، رسمی از کلیات منطقی ترسیم نماید. سروش خود را نشو و نما یافته در فضای اسلام و باورهای این دین می داند و شناخت معنویت خویش را از این دریچه معرفی می نماید و همواره سخن از خدای محمد – که درود خدا بر و خاندانش باد – می گوید، اما بناگاه در مواجهه با بلیّه کرونا و ابهامات عوام در برابر آن در دامان دئیزم می غلتد و خدا را در مسندی دور از ایجاد و رفع این امور می ...
ویروس کرونا و درنگ در زندگی
...، نور تاباندن، روشنی بخشیدن و آشکارساختن فضاهای تاریک و ظلمانی حیات بشری است. بدون خردورزی، ذغال وجود و هستی، همواره تیره و تار می ماند. چرا انسان موقع شتابناکی، تندی و عجله، دچار غبن و خسارت می شود؟ زیرا، چشم عقل و خرد آدمی در چنین وضعی کور و نابینا می شود. بدین سان، انسان مغبون می شود. درنگ و تأنی، در واقع، ملاحظه احتیاط و احتمال است. احتیاط، شرط عقل است، چون با آهستگی و احتیاط، فضای اختیار ...
برخی انسان ها تمایلات شهوانی را با عقل اشتباه می گیرند / پاسخ به شبهه شرور ملحدان غربی
میان این دو راه، یعنی رساندن انسان به کمال اخلاقی و در نهایت بهشت از یکسو و از طرف دیگر سلب اختیار، باید یکی را انتخاب کند. لذا وقتی اختیار انتخاب شد، وجود شرور هم با قدرت و علم و خیرخواهی خدا در تضاد نیست. در حقیقت شرور لازمه تحقق سه صفت ذکر شده الهی است. عضو انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با بیان اینکه بسیاری از فلاسفه ملحد، پاسخ پلانتینگا را قبول ندارند، تصریح کرد: منتقدان وی اعم از ...
کرونا تلنگری برای فروریختن نظم خود ساخته مدرنیته غرب
انسان بدون خدا است. جهان مدرن سال ها تلاش کرده است در یک سیر باطنی انسان را به این مسئله راهنمایی کند که بدون اتکا به خداوند هم می توان خوب زندگی کرد. و اینک کرونا شاید پایانی باشد بر این رویای عصر مدرینته در بریدن کامل انسان از آسمان و فرصتی دوباره برای ارتباط میان انسان و آموزه های آسمانی باشد. اینکه کرونا حاصل دست آزمایش های شیطانی ارتش آمریکا است یا یک رویداد ...
قائلین به تعارض فقه و اخلاق، نه اخلاق را می شناسند و نه فقه را!
اختصاصی شبکه اجتهاد: دانش فقه شامل بخش عظیمی از احکام شریعت مقدس اسلام می باشد که خداوند متعال به عهده مکلفین قرار داده است. احکام فقهی در یک تقسیم بندی به 5 قسم وجوب، حرمت، مستحب، مکروه و مباح تقسیم می شود. علم اخلاق نیز شامل باید ها و نبایدهای رفتاری مکلف است. اما این دو دانش متفاوت هستند و نباید بین آنها خلط شود؛ اما می توان به طور قطع گفت که فقه مشتمل بر آموزه های اخلاقی است. علم اخلاق به تربیت نفس و آداب معاشرت به مردم تکیه دارد و بعد از آن به نحوه صحیح رفتار و ارتباط با خداوند می پردازد. مثلا امر به نر ...
انسان گرفتار کرونا منتظر منجی است
ها باید بفهمند که راه نجات و سعادت، اطاعت از دستورات الهی است و باید مسیرشان را عوض کنند که این احتیاج به معرفت راسخ تری دارد مدیر مرکز تخصصی مهدویت درباره ارتباط شرایط فعلی با علایم ظهور گفت: طبیعت انسان این است که در بحران ها و در بن بست ها به صورت فطری متوجه خدا و اولیای خدا می شود و دست به دعا بر می دارد. حالا مسیحی متوجه حضرت مسیح می شود، یهودی متوجه ماشیح می شود و شیعیان هم متوسل ...
سعادت دنیوی و اخروی انسان محصول تفکر اوست/ ضروریات گفتگوی موفق
بسته اند . اما آیا حقیقت به این سادگی در دسترس انسان هاست ؟ غالباً مردم به این پرسش پاسخ مثبت می دهند. زیرا حقیقت را چنان واضح و روشن می دانند که به سادگی در دسترس ذهن انسان است. گاهی هم می پندارند که حقیقت از روز ازل و پیش از پیدایش انسان، در دل و درون ما جا داشته و به اصطلاح دستاورد فطرت ماست. به طوری که هرکس حقیقت مورد قبول ما را نپذیرد، بذدات است! مثلاً یک مسیحی همیشه فکر می کند که ...
تقلیل ظهور منجی به برچیدن ویروس ناشی از درک عقب مانده از مهدویت است
این بلایا نمود، اما به تعبیر قرآن کریم هرچه از بلا و مصیبت به انسان می رسد، از دست خود اوست. راه علاج هم در انسان است. ممکن است بپرسید زلزله، آتشفشان و امثال آن که سالیانه جان هزاران نفر را می گیرد آیا از رفتار انسان است؟ باید گفت که اصل آنها اقتضای طبیعی زمین است، اما خدا به انسان قدرتی در تسخیر داده که اگر دانش و معرفت خود را توسعه دهد و درک درستی از سنن الهی در طبیعت و انسان و جهان ...
سعدی را بایست از نو شناخت
...> استاد سخن، شیخ اجل سعدی شیرازی نه تنها پایه های ادب پارسی را به عرش رسانده است بلکه بنایی رفیع و مستحکم از کلام بپا داشته تا انسان بتواند بر بام رفیع آن ایستاده و هستی و آفاق را آنگونه که باید دید، ببیند. کلام سعدی توام با پندها و اندرزهایش، نردبانی است تا آسمان. جایی که گر بشر بدان رسد، جهان را کوچک تر و بی مایه تر از آن خواهد دید که بخواهد دلی را بیازارد و عمر خویش، صرف تابستان و زمستانش کند ...
احساس نیاز بشر به منجی
گذاشتن اصول و چنگ زدن به فروع. در چنین دوره و زمانه ناهنجار و آشفته، زندگی، سراسر درد و رنج است که به دست امام منجی، همه این علل و عوامل و راه و روش های مرگ آور و ویرانگر نابود می گردد و جامعه از اصول و آرمان های حیات بخش بهره مند می گردد. 7 - رشد عقلی و تکامل علم: در روزگار رستاخیز امام مهدی ( علیه السلام )نقطه های ابهام و تردید و سرگردانی محو می شود و انسان، دوران تکرار اشتباه ها و ...
ارتباط تنگاتنگ علم و عمل
و تصاویر باشد، همه چیز در برابر است؛ زیرا خداوند ذهن ندارد تا تصویر و یا مفهوم آن در برابر باشد؛ بلکه عین و ذات آن چیز در برابرش است. در همه انسان ها نوعی علم حضوری وجود دارد؛ مانند علم انسان به وجودش یا علم انسان به دردی که می کشد. از نظر قرآن برخی از اعمال صالح (خوب) نه طالح(بد)، موجب می شود تا انسان ها به علم حضوری دست یابند؛ یعنی پرده ها برداشته می شود و کشف الغطاء انجام می گیرد(ق، آیه ...
در نشست بررسی ابعاد انسانی- اجتماعی کرونا مطرح شد: بررسی پیامدهای بلایای طبیعی همچون کرونا از وظایف علوم ...
.... آنها نمی گذارند انسان که در این حال مواجهه با عدم به غریقی می ماند بدان ها تشبث جوید. در همین کتاب هایدگر از بنیاد و بی بنیاد سخن می گوید. شاید او این مهم را از نتیجه آموخته است که عصر مدرن دورانی است که بشر هیچ بنیادی برای وجود خود نتواند هست. حتی اگر این بنیاد آنی باشد که بنیاد همه بنیادها بود یعنی خداوند. مهدی معین زاده اضافه کرد: بدین نحو و با شکل گرفتن این مغاک، این انسان ترس ...
بهداشت و درمان، دعا و توسل؛ بازیگران مهم امروز جامعه
های امانت پذیر و عقل های سالم نمی پذیرد. روش علم تجربی در مدیریت بلایا و مِن جمله این بلایا و بیماری ها، ابتدا علت یابی و سپس بر اساس آزمون های متعدد، ارائه راه علاج است. علم بشر نمی تواند به علت بروز تمام پدیده های طبیعی دست یابد و دائماً در حال تلاش و آزمون و خطا است. پیشرفت و تغییر علم بشر هم به همین دلیل است، دسترسی علم بشر به پدیده های غیر طبیعی و ماورای طبیعت هم تقریبا غیر ممکن است ...
چرا خدا جلوی کرونا را نمی گیرد؟ +فیلم
این نیست که من دائماً بخواهم از معجزه یا از علم گسترده خودم استفاده کنم، بلکه می خواهد به مردم یاد دهد که به پزشک مراجعه کنند. حتی در بحث درمان، چنان که علم خدا هم بیشتر است. پزشک و داروساز، آن سنت ها و داروهایی که خداوند در جهان قرار داده است را کشف و پیدا می کنند. حال اگر امام زمان (عج) هم به یک بیماری مبتلا شوند، قطعاً علم شان بیشتر از همه انسان های دیگر است و از آن علمی که خداوند به ...