آیا ایران زیر میز برجام خواهد زد؟
سایر خبرها
طرح 4ماده ای برای مقابله با اقدامات آمریکا
درصورت خروج آمریکا از برجام، از برجام خارج خواهد شد. خب ترامپ تهدید خود را عملی کرد و از برجام خارج شد و ایران به تهدید خود عمل نکرد و تا یکسال بعد از خروج آمریکا، برجام را کامل اجرا کرد و بعد هم بخشی از تعهدات خود را کاهش داد اما خارج نشد. اکنون حدود یکسال است که ایران رسما اعلام کرده که اگر پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت برود، از برجام و معاهده ان .پی .تی خارج خواهد شد. حالا باید دید که آیا
در حاشیه سیاست
یکی از گزینه های ایران در برابر بدعهدی های طرف غربی برجام خروج از ان پی تی است، اظهار داشت: ایران هیچ گاه مشتاق نبوده که از ان پی تی خارج شود؛ مگر اینکه ناچار شود. چالش اعتبارنامه قالیباف در رقابت برای ریاست داریوش قنبری، نماینده ادوار مجلس و مشاور پارلمانی شهردار تهران درباره انتقاد چهره های اصولگرا از مسائل شهرداری در زمان محمدباقر قالیباف و احتمال به مشکل خوردن پروسه تأیید
طرح 4 ماده ای برای مقابله با اقدامات آمریکا
خارج شد و ایران به تهدید خود عمل نکرد و تا یکسال بعد از خروج آمریکا، برجام را کامل اجرا کرد و بعد هم بخشی از تعهدات خود را کاهش داد اما خارج نشد. اکنون حدود یکسال است که ایران رسما اعلام کرده که اگر پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت برود، از برجام و معاهده ان .پی .تی خارج خواهد شد. حالا باید دید که آیا ایران به این تهدید خود عمل خواهد کرد یا نه. به نظر من تهدید توخالی، یک اشتباه است. یا ایران
امکان سنجی توان آمریکا در خصوص استفاده از مکانیسم ماشه
معاهده بدانیم، چه ندانیم)، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیز است. به عبارت دیگر، نقض مندرجات برجام به خودی خود نقض قطعنامه شورای امنیت است و آمریکا با خروج خود از برجام و اعمال تحریم های جدید، علاوه بر اینکه تخلف آشکاری از تعهدات خود در برجام انجام داده است، بلکه قطعنامه شورای امنیت را که برجام مبنا و اساس صدور آن بوده است را به صورت عینی و ملموس، نقض کرده است. براین اساس می توان
آمریکا می خواهد برجام را از قطعنامه 2231 جدا کند/ همراهی اروپا با طرح آمریکا به معنای تقابل جدید با ...
این که برجام یک سند حقوقی بین المللی است، تاکید کرد: برجام لازم الاجرا است و شورای امنیت در خصوص آن تصمیم گرفته است که آمریکا هم به آن رای داده است. با این وجود آمریکا می خواهد با زرنگی تفکیک کند و بگوید ما برجام را کنار گذاشتیم اما قطعنامه 2231 را قبول داریم. اگر آمریکا این قطعنامه را قبول داشته باشد باید کل قطعنامه را اجرا کند نه این که بخشی از آن را اجرا کند و بخشی از آن را اجرا نکند.
احتمال وتوی تحریم تسلیحاتی ایران بسیار زیاد است/ آمریکا به دنبال باز کردن درهای مذاکره با ایران است
مرحله سوم آمریکا طرح تحریم تسلیحاتی را مطرح کرده که اگر اروپا همراهی کند دیگر برجامی باقی نمی ماند، طبیعی است که ایران از برجام خارج می شود، یکی دیگر از اقداماتی که می تواند انجام دهد خروج از ان پی تی است، ممکن است مجلس این را تصویب کند. باید ببینیم که شدت عمل طرف مقابل چقدر است، هر چه شدت عمل بیشتر باشد ایران هم واکنش محکم تری خواهد داشت. فرجی راد در ادامه عنوان کرد که هدف آمریکا صرفا
امیدواریم آلمان رسماً از دولت و ملت ایران عذرخواهی کند/ تدابیر وزارت خارجه برای بازگشت دانشمند ایرانی
خواهد داشت که درباره کرونا و راهکارهای مبارزه با شیوع آن بحث می شود. علاوه بر این، در سطح وزیر و معاونان وزیر روابط دیپلماتیک ادامه دارد تا موضوع آشتی ملی و صلح افغانستان به ثمر بنشیند. آمریکا به تعهدات بین الملل پایبندی ندارد به گفته موسوی، آمریکایی ها 18 اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شدند و قطعنامه شورای امنیت و این توافق بین المللی را زیر پا گذاشتند. آمریکا سابقه
دموکرات ها هم از برجام عبور کرده اند
اول هم معلوم بود که اقدام رئیس جمهور امریکا در مه 2018 برای خروج از برجام هیچ راه بازگشتی را برای امریکا باقی نگذاشته و در حالی که امریکا به نحو یکجانبه از این توافق بین المللی خارج شده دیگر نمی تواند ادعایی در مورد آن داشته باشد. حالا بعد از یک هفته، چند نکته اساسی روشن شده که به نظر می رسد حتی خود پمپئو هم آن ها را پذیرفته است. نکته اول اینکه امریکا راهی برای بازگشت به برجام ندارد تا
پاسخ ایران قاطع خواهد بود
کمیسیون سیاست خارجی یکی از ارکان تاثیرگذار در سیاست خارجی ایران است و حمایت های آنها از سیاست خارجی نظام همواره پشتوانه ما بوده است.آمریکاییها سعی کردند با خروج خود به دستاوردهای برجام ضربه بزنند و بعد از خروج مانع بقیه دستاوردها شوند از جمله بحث تحریم تسلیحاتی ایران است. اگر بخواهند این قضیه انجام نشود و منافع ایران تامین نشود طبیعتا ایران واکنش قاطعی خواهد داشت و آن وقت ایران تدابیری که اندیشیده را
آینده برجام چه می شود؟
ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که توافق را تایید کرده، این فضا را برای آمریکایی ها باز گذاشته که بگویند با آنکه از آن خارج شده اند، طرف توافق هستند. این تفسیر به آمریکا اجازه می دهد که بگوید اگر تحریم ها تمدید نشوند، واشنگتن هنوز می تواند از تمهیدی در توافق هسته ای که بازگشت خودکار تحریم ها را منجر می شود، استفاده کند. در این میان دولت روسیه با طرح آمریکا مخالفت کرده و طرف
پاسخ تهران به تمدید تحریم های تسلیحاتی سخت و قاطعانه خواهد بود/ آمریکا موفق نخواهد شد
پذیرفته چراکه سه کشور ضامن این روند معتقد هستند که این روند است که می تواند سوریه را از این وضعیت نجات دهد. در تله کنفرانس صورت گرفته بین وزرای خارجه سه کشور هم به این موضوع تاکید شده است. به زودی نیز نشست سران در همین رابطه برگزار خواهد شد. به سالگرد خروج آمریکا از برجام هم نزدیک می شویم که این توافق چندجانبه و قطعنامه سازمان ملل را زیر پا گذاشتند. آمریکا سابقه ای تاریک در عمل به تعهدات
معمای آمریکا و قطعنامه 2231
همین اقدام را انجام دهند یا اینکه یکی از سه دولت اروپایی یا هر سه را مجاب به انجام چنین کاری کند. این اقدامات آمریکا نقض چارچوب حقوق حاکم بر منشور ملل متحد است؛ زیرا یک زمانی آمریکا برجام را امضا کرد و زمان دیگر از آن خارج شد. اکنون نیز می گوید باوجود خروج یکجانبه از برجام می خواهد از بخشی از قطعنامه که می تواند ایران را با استناد به آن تحت فشار قرار دهد استفاده کند. این در حالی است که
معمای آمریکا و قطعنامه 2231
2231 استناد و دولت های دیگر را نیز مجاب کند که همین اقدام را انجام دهند یا اینکه یکی از سه دولت اروپایی یا هر سه را مجاب به انجام چنین کاری کند. این اقدامات آمریکا نقض چارچوب حقوق حاکم بر منشور ملل متحد است؛ زیرا یک زمانی آمریکا برجام را امضا کرد و زمان دیگر از آن خارج شد. اکنون نیز می گوید باوجود خروج یکجانبه از برجام می خواهد از بخشی از قطعنامه که می تواند ایران را با استناد به آن تحت
طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به میرسلیم:تحلیلهای ناشیانه می کند،نماینده ای که داعیه ریاست مجلس دارد
جامع و صحیح مسائل و یکطرفه به قاضی رفتن صاحبان چنین تحلیل هائی دانست. متأسفانه ارائه کننده این تحلیل از این نکته روشن غافل است که ترامپ با ادعای برخورداری از حق رأی و اظهارنظر درباره برجام می خواهد بگوید آمریکا در عین حال که با خارج شدن از برجام به الزامات آن متعهد نیست، این حق را برای خود محفوظ می داند که مانند دولت هائی که از برجام خارج نشده اند درباره آن نظر بدهد و در تصمیمات آینده مرتبط با آن
هر سه کشور عضو آستانه این سازوکار را تنها گزینه مساله سوریه می دانند/پرونده ایران به شورای امنیت برود ...
و تاکنون توانستیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم. وی افزود: درباره اتباع ایرانی و سایر کشورها سعی کردیم با حداکثر همکاری آن اتباع را به کشورهایشان برگردانیم و سفارتخانه های ما فعال و خوب عمل کردند. برای ایرانیان متقاضی به ویژه دانشجویان ایرانی در خارج از کشور برای بازگشت به کشور، تمهیدات لازم از سوی وزارت امور خارجه و سفارتخانه های ما در همکاری نزدیک با دولت های آن کشورها و با
بازگشت امریکا به برجام؛ چالش ها و فرصت ها
برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت و گو در خصوص تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با دکتر یاسر برخورداری استاد دانشگاه به صورت تلفنی گفتگو کرد. یاسر برخورداری در آغاز با اشاره به تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: اتفاقی که در حال رخ دادن است، منحصر به فرد است و در تاریخ روابط بین الملل می توانیم آن را در سال های بعد در قالب برنامه های درسی
موسوی: پاسخ ایران به تمدید تحریم تسلیحاتی قاطع خواهد بود
خارجه هم تماس های تلفنی متعددی داشته و امیدواریم این تلاش ها به ثمر برسد. ** آمریکا دیگر عضو برجام نیست سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سالگرد خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: آمریکا دیگر عضوی از توافق هسته ای نیست. آمریکا سابقه تاریخی در عدم پایبندی به تعهدات بین المللی خود دارد که برجام یکی از این رویکردهای یکجانبه گرایانه اش است که نشان داد رژیمی است که اعتقادی به
روحانی امروز به صورت ویدئو کنفرانس در نشست عدم تعهد شرکت می کند / پاسخ ایران به تمدید تحریم تسلیحاتی ...
هم تماس های تلفنی متعددی داشته و امیدواریم این تلاش ها به ثمر برسد. آمریکا دیگر عضو برجام نیست سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سالگرد خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: آمریکا دیگر عضوی از توافق هسته ای نیست. آمریکا سابقه تاریخی در عدم پایبندی به تعهدات بین المللی خود دارد که برجام یکی از این رویکردهای یکجانبه گرایانه اش است که نشان داد رژیمی است که اعتقادی به حاکمیت قانون
اکتبر تحریم ها لغو نشد، از برجام خارج می شویم
آفتاب یزد: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از بررسی بازگشت آمریکا به برجام در جلسه این هفته این کمیسیون خبر داد. حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه ایران گزینه های زیادی در برابر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام برای فعال کردن مکانیزم ماشه دارد، اضافه کرد:اگر آمریکا و اروپا تعهدات برجامی خود را انجام دهند قطعا ایران نیز به تعهدات خود به مانند گذشته
سفسطه جدید وزیر خارجه آمریکا در مورد قطعنامه 2231
و پیش نویس طرحی را به برخی از اعضای شورای امنیت که متحدان آمریکا هستند ارائه داده که مبنای آن تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران به مدت نامعلوم است. آمریکا در این طرح مدعی شده که ایران در دو سال گذشته در حال نقض برجام از طریف کاهش تعهدات هسته ای خود و انجام آزمایش های موشکی و توسعه برنامه موشکی اش بوده و به همین دلیل نباید به تسلیحات متعارف نیز دسترسی داشته باشد. واکنش های مشابه
گزینه های شورای امنیت در برابر قطعنامه آمریکا؛ از وتوی روسیه تا برقراری امکان مذاکره
(وتو شدن آن توسط یکی از اعضای دائم شورای امنیت؛ عمدتا چین یا روسیه) طرحی حقوقی را به جریان خواهد انداخت که بر اساس آن ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از اعضای برجام قادر خواهد شد تمامی تحریم های پیش از برجام را با استفاده از مکانیسم ماشه بازگرداند. در واقع به نظر می رسد ایالات متحده به دنبال این است که با تهدید از بین بردن کامل برجام از طریق بازگشت خود به این توافق و فعال سازی مکانیسم ماشه، طرف
آمریکای ترسو
. پامپئو بارها بر عضویت آمریکا در برجام تاکید کرده در حالی که رسماً از برجام خارج شده اما از طرف دیگر می گوید در تلاش است تا با رایزنی با دیگر اعضای شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اجازه ندهد ایران طبق قطعنامه 2231 تسلیحات خریداری کند. از لحاظ حقوقی و منطقی، آمریکا که خروج یکجانبه از برجام را اعلام کرده بود، دیگر حق ندارد تا دوباره ادعای عضویت خود در آن را مطرح کند. اما
بعید است شورای امنیت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی دهد/ برجام به لحاظ حقوقی الزام آور است
، خروج یک جانبه ایالات متحده از برجام، منجربه یک سلسله واکنش شد و ما را به این اوضاع فعلی رساند. درک استراتژی این حرکت ناگهانی دشوار است. اما من نمی توانم انتظار داشته باشم که قصد این حرکت، بازگشت به برجام باشد. به نظر می رسد که هدف آن استفاده از متون حقوقی برجام بوده تا سایر قدرتهای طرف توافق را متقاعد کرده و در نهایت علیه ایران استفاده کنند. *آیا آمریکا حتی به عنوان یک شرکت کننده در برجام
دست و پازدن های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران
/> میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در پاسخ به گلدبرگ نوشت: قطعنامه 2231 به این موضوع اشاره نکرده چون این مسئله ای است که ناگفته پیدا است.کشوری که رسماً به مشارکتش در توافق هسته ای پایان داده نمی تواند جزو طرف های مشارکت کننده در آن باقی بماند. بند 10 قطعنامه تحت تأثیر تصمیم خود شما برای خروج [از برجام] قرار گرفت. * آرو: بدون اجرای تعهداتتان نمی
تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هیچ مبنای قانونی ندارد
خود را عضوی از آن بداند نه در راستای اینکه سیاست گذشته خود را اصلاح کند بلکه در این راستا که می خواهد برای حل دغدغه های خود تحریم ها علیه ایران تمدید شود و از مکانیزم ماشه استفاده کند، امری غیر قانونی است چرا که وقتی که آمریکا بیانیه داده و از کلمه END استفاده کرده این موضوع به این معناست که رسما از برجام خارج شده است. فواد ایزدی با بیان اینکه طرف های دیگر برجام هنوز از این توافقنامه به
برجام مرگ مغزی شده احیاشدنی نیست
تاکنون به تعهدات برجامی خود عمل نکرده اند و بنابه تعبیر دولت، بازی برد – برد را به بازی برد-باخت تبدیل کرده اند؛ یعنی جمهوری اسلامی ایران به صورت یک طرفه به تعهداتش عمل کرده، اما آن ها از انجام تعهدات سر باز زده اند. ضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی یادآور شد: وقتی امروز آمریکایی ها موضوع بازگشتشان به برجام را مطرح می کنند، دوباره حساب سود و زیان مطرح می شود؛ چون آن ها معتقدند که بعد از
چرا ادعای آمریکا درباره مشارکت در برجام مقبول نیست؟
توافق هسته ای را نقض کرد و سایرین را از پایبندی به آن منع کرد، این بار هم نه برای پایبندی، بلکه برای نقض بیشتر توافق می خواهد وانمود کند که عضو آن است. بنابراین این چه عضویتی است که نه برای انجام تعهد برای برای نقض عهد صورت می گیرد. بنابراین، حقوقا و منطقا بحث عضویت مردود است. آمریکا به طور سریالی تعهدات خود را در زمینه برجام نقض کرده است. خود خروج از برجام و اقدامات پساخروج آمریکا
ادعای مضحک پمپئو علیه ایران که توسط خودش تکذیب شد/عکس
برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران، مدعی شد که دولت آمریکا به هیچ وجه به دنبال بازگشت به برجام نیست. آنچه مشخص است، آمریکایی ها برای اینکه طرف های درگیر در برجام بخصوص اروپایی ها به تعهدات خود اقدام نکنند و این سند توافق اجرایی نشود مانند فردی که در حال غرق شدن است به هر چیزی چنگ می زند که این موضوع هم نمونه آشکاری از بدعهدی ها و خباثت های کاخ سفید برای رسیدن به اهداف شوم خود بود.
خروج از NPT روی میز ایران باشد
. " یعنی در واقع آمریکایی ها می خواهند Renegotiation (بازمذاکره) را با ترفند هایی کلید بزنند. البته آن ها فقط به خرید و فروش سلاح بسنده نخواهند کرد و کاملاً مشخص بود که پمپئو راجع به توان موشکی ایران خیلی ناراحت و نگران است. معاون اسبق وزارت امور خارجه با تأکید بر ضرورت هوشیاری در برابر سناریوی خطرناک آمریکایی ها گفت: ماجرای بازگشت آمریکایی ها به برجام صرفاً یک دروغ و حیله است؛ آن ها
دیپلمات روس: چرا آمریکایی ها از تعهداتشان در قطعنامه 2231 نمی گویند؟
دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از برجام، در واکنش به این اقدام و همچنین بی عملی اروپایی ها در جبران خروج واشنگتن از توافق، طی پنج گام متوالی در درون چارچوب برجام اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کرد. به نوشته آسوشیتدپرس، هر تلاشی برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران با وتوی روسیه و چین روبه رو می شود که صریحا خواسته خود برای رفع قطعی این تحریم ها را به واشنگتن گفته اند. با