سایر منابع:
سایر خبرها
علم مقرون به عمل در کلام امام علی(ع)/ لزوم بصیرت زایی علوم
می توان آن را علم مادی نامگذاری کرد و دیگری نیز علومی هستند که بر آخرت افراد موثر هستند و فراگیری این علم را لازم و ضروری می دانند. معاون علمی و فناوری سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه گفت: این علوم را می توان به علوم مادی مانند اختراعات، علم های فناورانه، علم پزشکی و ... و به طور مطلق همه علوم را ایشان طبقه بندی می فرمایند و علم اخروی را علومی می داند که مرتبط با آخرت افراد است و ...
سیره حکومت داری امام علی(ع)
دینی تو هستند، یا انسانی مانند تو. با همه مهربان باش و همچون گرگ خون آشام نسبت به مردم مباش به همین دیدگاه اشاره دارد. پس ایشان حکومت را امری فراگیر می دانستند که باید همه آحاد مردمی را که در ذیل حاکمیت اش زندگی می کنند از مواهب خود برخوردار سازد. این اعتقاد و نگاه در تاریخ حکومت علی(ع) جنبه عینی دارد و در روایات متعددی همچون قضاوت یک قاضی میان امام مؤمنان و یک اهل کتاب بر سر زره و نرنجیدن ایشان ...
وجود زمینه های گسترده انتخاب برای رشد انسان مطلوب است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا ، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه مباحث خود درباره فلسفه شرور و بلایا گفت: هر کسی باید آنچه از شر و خیر امکان دارد را بشناسد تا بتواند انتخاب کند و چنین چیزی برای انسان های عادی میسر نیست. وی افزود: انسان ها از نظر درک عقلی مانند یکدیگر نیستند، از سوی دیگر تکمیل معرفت به وسیله وحی اگر نسبت به هر انسانی ...
کمال حقیقی انسان از قلب سلیم اوست
سیاسی و نظامی و فعالیت هایی از این قبیل و علاقه به جایگاه و مقام، محبوبیت، شهرت و قدرت به جنبه جنسی و حیوانی انسان مربوط می شود. شجاعی چهارمین بخش روح انسان را بخش عقلی و علمی انسان معرفی کرد و گفت: انسان در این بخش تمایل به کمالاتی بالاتر از کمالات جمادی، گیاهی و حیوانی پیدا می کند که شریف تر از سه بخش مزبور است. انسان در این بعد به دنبال علم، تخصص، دانش و معرفت است. وی تصریح ...
چرا باید کانت بخوانیم؟/ آخرین فیلسوف نظام ساز
فیلسوف یا فیلسوفان خاصی سوق می دهند تا در محضر آنها مسائل خود را پیگیری کند. بر این اساس، طبیعی است که بین فیلسوف مورد علاقۀ کسی که به متافیزیک علاقمند است با کسی که به زیبایی شناسی توجه دارد و کسی که دغدغۀ اخلاق دارد، متفاوت است. اگرچه که در عالَم فلسفه تعیین اینکه کدام فیلسوف از دیگری بزرگ تر یا اثرگذارتر است سخت است اما در نهایت ما پس از فهم مسائل و دغدغه های فکری مان سعی می کنیم به ...
کرونا، الهیات سکولار، الهیات اسلامی
اجتماعی قرآنی در کشور مورد توجه قرار گیرد. * کرونا و الهیات اسلامی رهبر بزرگوار انقلاب در جلسه انس با قرآن، در رابطه با مقایسه میان فلسفه زندگی قرآنی با فلسفه زندگی حاکم بر جهان امروز، نکات مهمی را بیان کردند که توجه و تأمل بیشتر در بیانات معظم له و شرایط پیچیده جهان امروز، گشایش های جدیدی را پیش روی افراد قرار می دهد. ایشان با استناد به آیه200 سوره بقره؛ فَمِنَ ...
تاکید خاتمی بر رسالت و نقش الازهر در همبستگی مسلمانان
روح جان باختگان از پیشگاه حضرت حق می خواهم که شر این بلیه را از همه عالم، بخصوص جهان اسلام رفع و دفع فرماید و به همه ما توفیق مبارزه با بیداد و تبعیض و استضعاف انسان ها و دفاع از عدالت و آزادی و اخلاق را که روح اسلام عزیز است عنایت فرماید. رسالت سازمان ها و نهادهای وزین و ریشه داری چون الازهر شریف در نشان دادن چهره رحمانی آیین الهی و انسان مدار اسلام و تلاش برای ایجاد همبستگی در میان ...
قرآن می خواهد زندگی ما را الهی کند
دستورات قرآن در زندگی را مورد بررسی قرار دهیم. وی مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. قرآن تمام شئون زندگی انسان را شامل می شود حجت الاسلام ترخان در پاسخ به این پرسش که وقتی از عمل به دستورات قرآن سخن می گوییم چه شئونی از زندگی انسان را در برمی گیرد، می گوید: ما نگاه حداکثری به قرآن داریم و معتقدیم که قرآن تمام شئون زندگی انسان را شامل می شود ...
حکمت در اندیشه فردوسی، محور اندیشه ورزی است/ فردوسی و فلسفه
بسیار مهم و شگرفی که در ورودیه باب جنگ رستم با اکوان دیو وجود دارد مقایسه خرد و دانش بشری با خرد الهی است. در برابر خرد خداوند، رأی و دانش و علم بشر سراسر بیچارگی است. همه دانش ما به بیچارگیست به بیچارگان بر بباید گریست تو خستو شو آن را که هست و یکیست روان و خرد را جزین راه نیست سپس حکیم طوس از فلسفه دان سخن به زبان می آورد و مهم اینکه در کل ...
پنج عنصر اخلاقی در آموزه های امام علی(ع)؛ به این دنیا آمدیم که متخلق شویم/ داشته ها زمانی جای افتخار ...
، نزاع و جنگ کم شوند و این امر یعنی اسلام رحمانی؛ اگر اسلام رحمانی نباشد، جز جنگ و تجاوز هیچ چیزی نیست. قناعت، آرامش را به زندگی انسان تزریق می کند مصطفی دلشاد تهرانی، نویسنده و پژوهشگر برجسته نهج البلاغه در گفت وگو با شفقنا، اخلاق مداری در رفتار شناسی امام علی(ع) و نگاه، جایگاه و ارزشی که اخلاق در نزد علی(ع) داشت را مورد بحث و بررسی قرار داد و اظهار کرد: رفتار و سلوک ما به ...
گناهان عامل اصلی عذاب انسان در دنیا و آخرت است
ها را برای توجه بیشتر به علومِ در انزوا مانده ای مانند فلسفه و تفسیر قرآن برداشت تا در برابر گسترش روزافزون تفکرات و آموزه های مادی گرایانه و مارکسیستی بایستد و ا ز آن جمله پاسخ مناسبی در برابر آثاری ازجمله ماتریالیسم دیالکتیک نوشته تقی ارانی فراهم سازد. علاوه بر نگاه های منفی به تدریس فلسفه در آن روزهای حوزه، تفسیر قرآن نیز چنان در حاشیه مانده بود که پرداختن به آن به معنای ضعف علمی تلقی می شد ...
رقابت در اقتصاد اسلامی مانع پیشرفت دیگران نمی شود
تبلیغات برای حضور مردم در بازار بورس، به نظر شما تبلیغ به معنای خاص آن در حوزه اقتصاد چه حد و مرزی دارد؟ تعیین حد و مرز تبلیغ مربوط به فعالیت اقتصادی فرع بر پاسخ به این سؤال است که ما تا کجا می توانیم نیازسازی کنیم؟ تمام مشکلات بشر در نگاه تمدن غربی در گرو کم یابی است و از آنجا نیازسازی معنا پیدا می کند. اساس لیبرالیسم نیازسازی است و در مکانیسم بازار دائم نیاز ساخته می شود و به تعبیر شهید ...
کاتارسیس در روانشناسی چه مفهومی دارد؟/ تفاوت نگاه و رویکرد پژوهشگران به آیین ها
: به بیان ساده تر منشأ روانشناسی روح آدمی است. این علم به پدیده های آشنای موجود مانند احساس، ادراک، توجه، حافظه، تخیل، تکلم، اندیشه، احساسات، عواطف، ویژگی های مربوط به منش و شخصیت، عادت به کار و تفریح و روابط شخصی و اجتماعی می پردازد. وی توضیح داد: کاتارسیس در روانشناسی مفهوم گسترده ای دارد. در این شاخه از علوم که بیشتر با عوامل عینی و تجربی سرکار دارد، به طورکلی کاتارسیس نمایش و صحنه ...
کرونا خیر است یا شر؟/ بازشناسی نسبت نهاد دانشگاه با مسأله خیر وشر
است که ما نسبتمان را با خیر و شر در دانشگاه روشن کنیم. *برای چنین امری باید دانشگاه یا رشته های علومی خاصی درگیر شوند؟ خیر، به نظر من همه دانشکده ها و رشته ها می توانند درگیر این موضوع شوند. کافی است همه دانشکده ها و رشته ها متوجه وجه غیرمکانیکی کار خودشان شوند یا به تعبیری نسبت دانش و انسان را بار دیگر در کانون توجهات خود قرار دهند. در یک جمله غرقگی در فرایند مقاله نویسی، نشانه بارزی از عدم حساسیت به شر در کنش دانشگاهی است و از همین رو امیدوارم شرحساسی به شکلی حساب شده در کانون توجه دانشگاهیان قرار گیرد وگرنه چیزهایی مانند کرونا هر بار همه ما را شوکه می کنند. ...
مناسبات فقه و اخلاق
وقتی درباره قلمرو شریعت و اخلاق یا قلمرو علم فقه و علم اخلاق سخن می گوییم، دو معنای از قلمرو را باید از یکدیگر تفکیک کنیم. معنای اول را قلمرو بالقوّه می نامیم و معنای دوم را قلمرو بالفعل . قلمرو بالقوه مجموعه ی موضوعاتی است که شریعت و اخلاق یا علم فقه و علم اخلاق ممکن و محتمل است درباره آن اظهارنظر کرده باشند، اما قلمرو بالفعل مجموعه ی موضوعاتی است که این دو عملاً درباره آن اظهارنظر کرده اند، یعنی حیطه ای که آن پتانسیل و استعداد در مورد آن موضوعات به فعلیت رسیده است. ...
اخلاق ترازوی فقه است
دارند آنان را به نحوی از انحاء هدایت کند. اما هدایت الهی می تواند از طریق عقل، تجربه، مشورت، تحقیق و راههای دیگر به دست بشر برسد *اگر کمال انسان در گرو رشد عقلائی اوست، لطف و حکمت خدا اقتضا می کند در مواردی سکوت کند تا فضا و زمینه مناسب برای رشد عقلانی بشر فراهم شود *پرسش از رابطه شریعت و علوم انسانی پرسش فقهی نیست که بتوان با روش های استنباط فقهی در مورد آن اظهارنظر کرد ...
دولت و بازار به قلم سیدیاسر جبرائیلی به چاپ سوم رسید
انسان می باید در آن سکنی گزیند، مصالح این بنا عبارتست از دین (کتاب و سنت)، فلسفه (عقل) و تاریخ (تجربه). هر کدام از اینها بدون دیگری، ناقص خواهد بود. در تمثیلی دیگر می توان گفت، ترکیب دین و فلسفه و تاریخ ، یک دستگاه معرفتی پویا را تشکیل می دهند که مسائل بشر جز از طریق عرضه به این دستگاه به درستی حل و فصل نخواهد شد. اینکه می بینیم عقل و تجربه بشر غربی، دستاوردهای شگفت آوری خلق کرده اما در کنار آن ...
ایان باربور؛ تلاش برای ارتباط علم و دین
تأملات ایان باربور در این خصوص به گونه ای شد که وقتی وی جایزه تمپلتون را برنده شد، جان کاب –فیلسوف و الهی دان معاصر امریکایی. باربور را چنین توصیف کرد که:”هیچ کس از فلاسفه معاصر به اندازه او نتوانسته است میان معرفت دینی، معرفت علمی و ارزش های اخلاقی پیوستگی و وحدت ایجاد کند”. ایان باربور منظومه ای را در خاطر داشت که به واسطه آن گزاره های دینی را همانند نظریات علمی معرفت زا می دانست ...
در گفتگو با استاد حوزه علمیه خواهران بررسی شد: درس ها و عبرت های کرونا و زندگی پساکرونایی
...، اظهار داشت: این سؤال بسیار کلی است؛ می دانیم که فیلسوفان و فلسفه ها و مکاتب بشری بسیار گوناگون است و هر کدان موضع خاصی در این رابطه داشته اند و هریک منشا خاصی برای آن قائل شده اند و جایگاه خاصی در نظام هستی برای آن در نظر گرفته اند. *معنویت گرایی انسان در بلایا و حوادث مدیر پژوهشکده حضرت زهرا(سلام الله علیها) میبد، در بیان تبیین معنویت گرایی انسان در بلایا و حوادث، ادامه ...
استقبال سنگین از لایو تتلو و شاخ های اینستاگرامی؛ چرا؟! (بخش پنجم) / سلبریتی و رسانه 2: جادوگرکُشی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محمد رضا بیاتی: رُنسانس را زایش یا آفرینشِ دوباره ی انسان و جهان توصیف کرده اند. این جمله غلوآمیز نیست چراکه اگر در آن قرون تنها یک اتفاق افتاده بود و اعلام می شد زمین دیگر در مرکز کیهان نیست بلکه خورشید است برای این توصیف کفایت می کرد. رنسانس در اروپا، در یک بازه ی زمانی چندصدساله، فلسفه و علم و هنر و دین و فرهنگ را زیر و زِبَر کرد. از کپرنیک ...
تامل با فیگورها
را تایید می کنید؟ فرزاد امینی: بله. این کلمه "رفلکشن" که به کار بردید، خیلی درست است. شما خیلی بهتر از من می دانید که هگل روی این کلمه تأکید بسیار ویژه ای دارد. در واقع تامل برای هگل وقتی تأمل شده که رفلکشن شده است. تا قبل از رفلکشن، تأمل هست اما یک حیثیت درونی و درخود مانده دارد. وقتی که رفلکشن می شود تأمل شده و "فِرنونفت" (خرد-عقل) تعیُن و واقعیت میابد. من با این کلمه شما کاملا موافقم. بله دقیقاً تئاتر من یک رفلکشن مفاهیم است، چه مفاهیم از بستر فلسفه آمده باشند و چه مربوط باشند به عواطف وجود انسان مانند نفرت، عشق، ترحم یا سبعیت. یک رفلکشن تئاتری است با فیگورها. ...
نقدی بر دیدگاه مجتهد شبستری در باب عدم نزول دین
؟ با توجه به تعریف شبستری از دین، ساخت دین در ارتباط با خدا و خالص کردن دین برای خدا تنها به این معنا می تواند باشد که شخص اراده ی خداوند را به نحوی بداند و مطابق خواست و اراده ی خداوند اجزا و عناصر دین را در نظر و عمل تنظیم کند. پرسش دشوار اما این است که انسان چگونه می تواند اراده خدا را در هر مسئله ای کشف کند؟ این همان پرسشی است که برای پاسخ به آن علم کلام، فقه و اصول و دانش های مرتبط دیگر پدید ...
کرونا ثابت کرد فاصله ای بین دین و علم در ایران نداریم
مقابله با کرونا نسبت به بسیاری از کشورها قابل بحث بوده و بسیاری از کشورها این عملکرد را مورد تمجید قرار می دهند. رئیس جمهور تصریح کرد: اقداماتی که در جریان مقابله با کرونا در ایران شاهد آن بودیم، توانست بر بسیاری از قضاوت هایی که نسبت به نظام، دولت و مردم انجام می شد خط بطلان بکشد. روحانی افزود: یکی از قضاوت هایی که درباره ایران بود اینکه به واسطه انقلاب، علم و دانش آنطور که باید ...
ستاری: شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری با سرعت بیشتری پیش می رود
تواند به نتیجه برسد در اشتباه است و مکانی مانند پارک علم و فناوری باید با مشاوره و منتورینگ به توسعه محصول آنها کمک کند. البته در معاونت علمی نیز در حوزه هایی مانند تخصیص وام، معافیت های مالی و گمرکی اتفاقات خوبی رخ داده است. بر اساس این گزارش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به استان فارس از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک صنعتی شیراز بازدید کرد تا فعالیت های این زیست ...
10 فیلم محبوب کریستوفر نولان {قسمت دوم}
ای را بسازد. او می گوید: فیلم هایی مثل برخورد نزدیک از نوع سوم و شیوه ای که این فیلم در آن ایده ی برخورد و ملاقات انسان ها با بیگانگان را به تصویر می کشد از نمای نقطه نظر یک خانواده فوق العاده است. من این ایده را دوست داشتم و می خواستم تماشاگر امروزی هم چنین حسی را با یک فرم داستانی مشابه تجربه کند. فیلم اسپیلبرگ در بخش کارگردانی و بازیگری نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت ویلموش ...
نشست علمی کرونا و مسئله حضور خدا برگزار شد
دینی هم به صورت جدی مطرح است و از آن دفاع می شود. حجت الاسلام شاکرین در ادامه درباره نگاه انسانی به مسئله حضور خدا گفت: برای اینکه ببینیم مفهوم حضور خدا از نگاه انسانی چیست باید ببینیم به طور معمول انسانها از حضور خداوند در امور و پدیده ها چه انتظاری دارند. یکی از انتظارات مهم و اصلی انسانها این است که خداوند با توجه به علم، قدرت و خیرخواهی مطلق خود مانع وقوع شروری مانند کرونا شود و ...
نسبت سنجی فقه و اخلاق در دوفصلنامه معرفت اخلاقی
...؛ مانند نظارت ها و کنترل ها؛ یا درونی است؛ مانند باورها و اعتقادات. باور به معاد، از جمله مهم ترین باورهایی است که ضامن اجرای اصول و افعال اخلاقی است. هدف این تحقیق نشان دادن کیفیت ضمانت معادباوری با روش عقلی نقلی است. تحقق عدالت در معاد، سوق دهنده ای قوی به سمت خوبی ها و اِعراض از بدی هاست. همچنین رسوایی اخروی و ایصال عذاب های اُخروی به فاعلِ امور قبیح، با توجه به حب انسان ها به ذات خود، عاملی ...
جلد سوم تاریخ فلسفه غرب منتشر شد؛ سرگذشت فلسفه از آغاز قرن سیزدهم تا آغاز قرن نوزدهم به روایت آنتونی کنی
...، مفاهیم قوه و فعل را رد کرد و در روانشناسی فلسفی آگاهی را جانشین عقلانیت به عنوان مشخصه روان کرد. هابز و لاک در واکنش به عقل گرایی دکارتی، مکتب تجربه گرایی انگلیسی را بنا کردند ولی پیش فرض های مشترک آن ها با دکارت مهم تر از مسائلی است که آن ها را از هم جدا می کند. در بحث فلسفی از فاهمه انسان، نبوغ کانت نقش متفاوت عقل و حس را با هم پیوند داد که تجربه گرایان و عقل گرایان آن ها را از هم جدا کرده و ...
شرح کاملی از اومانیسم در دوران بی خدایی
و ارده جزو فصول مهم نظریه پردازان مغرب زمین مانند شوپنهاور و دکارت در فلسفه و در بحث و تبیین دقیق تر اومانیسم است. اما این تمام حرف سریال نیست؛ دلورس با برپایی آشوب و لجام گسیختگی وحشتناکی که راه انداخته است و بسیار فضا را به روزهای پایان دنیا یا همان آپوکالیپس نزدیک کرده است آنقدر هم ظالم و بی رحم نیست. او بر خلاف آنچه که به نظر می رسد ضد انسان و بشریت باشد در نهایت قرار است تا با کمک ...
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء مطرح کرد نقش قرآن در نظام اقتصادی و فرهنگی
مباحث ندارند توضیح داده شود که مبنای رسالت و جایگاه رسالت به گونه دیگری است در همین رابطه حضرت آیت الله جوادی کتابی به عنوان الوحی و النبوه تدوین کرده و تبیین کردند که قرآن کتابی نیست که با سایر کتاب ها مقایسه کنیم؛ جریان رسالت و نبوت را معرفت بشری، تجربه عرفانی و دینی خطاب بکنیم؛ نوع انسان ها را با سایر انسان ها بدانیم بلکه همه جلوه هایی که به نوعی معرفت، انسان ها و به نوع توجه خدا به بشر مربوط است ...