سایر منابع:
سایر خبرها
رئیس جمهور بعدی سورنا ستاری است/ اصلاح طلبان اصلی ستاری را قبول ندارند/ورود اصلاح طلبان بدون کاندیدای ...
میان دواصولگرا خواهدبود – که دیگرمهم نیست، گزینه اصلاح طلبان یک باشد – یا میان یک اصولگرا و یک اصلاح طلبی –اصلاح طلب قدرت محور- که به توصیه هسته اصلی قدرت وارد رقابت شود. در اینصورت هم به علت عدم مشارکت اصلاح طلبان جامعه محور، این فرد در واقع یک انتحارسیاسی کرده است . وی افزود: تنها در صورتی که اتفاقات امیدبخشی مثل تغییر روابط دیپلماتیک و رفع تحریم و ... بیفتد اصلاح طلبان جامعه محور باید
گفت وگو با حمیدرضا جلایی پور درباره تغییر راهبرد اصلاح طلبان
دائمی از سوی حاکمیت است. راه نجات کشور نه انسداد سیاسی تندروها است و نه سرنگونی طلبی. در میان نیروهای سیاسی داخل کشور همچنان جدی ترین نیروی سیاسی و مردمی همین اصلاح طلبان هستند. اصول گرایان قدرت سیاسی دارند اما پایگاه اجتماعی شان ضعیف تر از اصلاح طلبان است. طبقه متوسط فرهنگی هم با اصول گرایان تندروی حاکم قهر است. *آیا این دیدگاه وجود دارد که خلاء رابطه احزاب اصلاح طلب با طبقات ضعیف
لزوم اصلاحات برای بقای جمهوری اسلامی
و این با اندیشه اصلاح طلبانه متفاوت است. اصلاح طلبان در سال های دهه نود به این سو در دوراهی عدم شرکت و سپردن کار به جناح مقابل یا حضور حداقلی بوده اند. این دوگانه تا کی قرار است ادامه داشته باشد؟ حتی اگر یک اصلاح طلب هم بر سر کار بیاید، به معنای اصلاح صددرصدی جامعه نخواهد بود. عده ای از نظریه پردازان اصلاح طلب، معتقدند که باید از قدرت فاصله گرفت و موضعی منتقدانه را فعال کرد. این جریان
توسعه سیاسی اصلاحات به انحراف رفت
بگوییم به تعطیلات بروند، خیر. فعالیت خودشان را در مسیر درست با قوت بیشتر دنبال کنند. تعطیلات رفتن به معنای حذف شدن است، یعنی مردم از اذهانشان پاک خواهد شد. اینطور نیست که اگر از تعطیلات بازگشتید، جامعه دوباره شما را بشناسد. این شناخت باید حتما مستمر باشد. اگر این جریان خودش به دست خودش از صحنه خارج شود، یعنی محو سیاسی اصلاح طلبان می توانند دلتنگ عرصه قدرت باشند یا خیر؟ قطعا هر جریان سیاسی
بهبودباوری؛ الگویی برای بازسازی اصلاح طلبی
یادداشت محمدمهدی مجاهدی، مدرس نظریه ی سیاسی مقایسه ای که در وبسایت مشق نو منتشر شده را می خوانید: در خلال مباحثه هایی که اخیراً میان حاملان و عاملان فهم های مختلف از اصلاح طلبی در ایران جاری است، دوگانه ای مغالطی و راهزن شکل گرفته است؛ گویی اصلاح طلبان باید از میان دو هدف، ناگزیر یکی را انتخاب کنند: یا باید جانب بهبودباوری (meliorism) را بگیرند، یا باید دگرگونی طلب باشند. استدلال خواهم
دوگانه قالیباف - نیکزاد متولد شد/رأی آذری زبان ها سرنوشت ساز شد
از پایداری ها و حلقه احمدی نژاد تا آذری زبان ها و حتی برخی اصلاح طلبان و مستقلین مجاب به حمایت از او در مقابل قالیباف شده اند. حامیانی که برایشان رأی نیاوردن قالیباف اهمیت دارد و بس. دوگانه قالیباف - نیکزاد متولد شد اما چه چیزی نیکزاد را در جایگاه دوگانه سازی با قالیباف قرار داده است؟ در میان کاندیداهای برخواسته از حلقه مدیران احمدی نژاد گرچه حاجی بابایی بخاطر ادوار حضورش در
مشارکت و اصلاح نظام انتخاباتی مطالبه پر تکرار دانشجویان در دیدار با رهبری / کی برنده است؟!
گذاران جستجو می کردند؛ این نظر اگرچه درست بود اما همه ی ابعاد ماجرا را پوشش نمی داد. ارزیابیِ برخی از اصلاح طلبان مبنی بر تاثیرِ رد صلاحیت های شورای نگهبان در کاهش انگیزه ی مشارکت نیز ناقص به نظر می آمد و جوابگوی همه ی سوالات نبود. اما در این بین برخی از صاحب نظران به لایه های عمیق تری از تحلیل رفتند و علاوه بر دخیل دانستن عوامل روز اجتماعی و اقتصادی، نظام انتخاباتی ایران را نیز
شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نهادی منفعت گرا و قبیله ای است
که در اختیار فعالان سیاسی این جریان قرار دارد. اما باید این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که سال های 92 و 94 برای اصلاح طلبان دیگر تکرار نخواهد شد و اصلاح طلبان اگر برای ریاست جمهوری کاندیدا معرفی کنند، یکی از شخصیت های شناسنامه دار این جریان خواهد بود. صوفی در ادامه نوشت: معرفی کاندیدا در انتخابات به هر قیمتی، دیگر برای جریان اصلاحات نباید تکرار شود و اگر امکان حضور نامزد اصلی وجود ندارد
وزیدن نسیم رونق و شکوفایی
شد؛ جشنواره ای که ستاره اش آژانس شیشه ای بود؛ فیلمی که پای جناح های سیاسی را هم وسط کشید. برندگان دوم خرداد مدافع فیلم بودند و بازندگان آن را آژانس گیشه ای می نامیدند (سال ها بعد این قطب بندی کاملا تغییر کرد.) اما گذر از محدودیت های قبل از دوم خرداد به فضای نسبتا باز دوران اصلاحات چگونه اتفاق افتاد؟ و چه مصادیقی داشت؟ برای پاسخ به این پرسش ها باید سراغ فیلم ها و فیلمسازان برویم. از
ژوبین صفاری گمشده مجلس دهم
روز گذشته آخرین جلسه مجلس دهم شورای اسلامی برگزار شد تا این دوره پر حرف و حدیث به کار خود خاتمه دهد. مجلسی که ترکیبی از نمایندگان اصلاح طلب، اصولگرا و البته میانه رو بود و همواره از سوی دو جریان اصلی کشور و مردم نقدهایی به آن صورت گرفت. نکته جالب توجه این بود که بعد از اعلام نتایج انتخابات مجلس دوره دهم، رسانه های اصولگرا خود را پیروز انتخابات می دانستند و بعد از ناکامی ها در عرصه های کلان
گمانه زنی درباره دیدار قالیباف با سورنا ستاری/نان وکیل الدولگی برخی نمایندگان/ نظر فرشاد مومنی درباره ...
من اثر چندانی ندارد. اما واقعیت آن است که نه خود ایشان و نه هیچ یک از چهره های دیگر اصلاح طلب به پرسش دشوار بعدی که عبارت است از چه باید کرد؟ نپرداختند. اینکه بگوییم بین جلب اعتماد و رضایت مراکز قدرت یا تعامل با جامعه و حفظ اعتماد بدنه اجتماعی باید دومی را انتخاب کنیم، گمان می رود درست مثل همان سخن گفتن شعاری از وحدت ملی، هبستگی ملی و آشتی ملی است. اصلاح طلبان برای عبور از این بحران و به دست آوردن
درخواست شفافیت عضو شورای شهر تهران را به دادگاه کشاند
: متن شکایت را آقای حق شناس هم ندیدند، اما قرائن نشان می دهد که مسئله آمار فوتی ها و اتفاقات بحران کرونا بوده است. 3بحث در اینجا مطرح است؛ اول اینکه واقعیت میدانی روشن است که چه اتفاقی افتاده است. در شهرداری تهران و به طور مشخص در سازمان بهشت زهرا مشخص است که تعداد فوتی های کرونایی چقدر است. چه آنهایی که در بیمارستان فوت کردند و چه آنها که در منازل خود به خاطر بیماری کرونا از دنیا رفتند، در نهایت به
سبحانی فر: نقاط قوت دولت در جامعه تبیین نشده است
. طرفداران خود دولت و اصلاح طلبان هم به این مسایل نپرداختند که امیدواری بیشتری ایجاد کنند بلکه همه و همه دست به دست هم دادند و نقاط ضعف دولت را بیان کردند و اینها باعث شد که در جامعه یاس و ناامیدی ایجاد شود و سرمایه اجتماعی کشور آسیب خورد. باید همه دست به دست هم بدهند کارهایی را که انجام شده مطرح شود. وی خاطرنشان کرد: بحث کرونا هم محور دیگر جلسه بود و همه به اتفاق از دولت و شخص رییس جمهوری
نمودهای مطالبه گری غیرانقلابی چیست؟
شدیدند؛ هم از لحاظ اندیشه ورزی به قول خودشان، از لحاظ تئوری واقعا ضعیفند و حرف گفتنی ندارند، هم از لحاظ سیاسی. تمامی رؤسا و بزرگانشان رفتند تسلیم آمریکا شدند، تسلیم رژیم صهیونیستی شدند، تسلیم گروه های سلطنت طلب شدند. بنابراین، هم فقر معرفتی دارند، هم فقر سیاسی دارند، لکن به هر حال همیشه کسانی هستند که از شعارهای خوب و شعارهای درست بخواهند سوء استفاده کنند؛ شما اگر چنانچه این شعارها را رها کنید
جامعه حداقل اقبال و اعتماد را به ما اصلاح طلبان ندارد
سرویس سیاسی- صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: سخنی به گزاف نرفته اگر بگوییم که انتخابات اسفندماه به وضوح نشان داد که حتی یک حداقل اقبال و اعتماد جامعه نیز دیگر برای اصلاح طلبان نمانده است. بنابراین اصلاح طلبان با پرسش اساسی چه باید کرد؟ مواجه شده اند. راقم این سطور بیش از دو سال می شود که همواره به اصلاح طلبان هشدار و زنهار داده که مدت ها است اعتماد
گروه های سیاسی جامعه ایرانی باید از خودشان عبور کنند
نیستند. دغدغه اصلاح طلبان همچنان حوزه سیاسی و باقی ماندن یا بازگشت به عرصه قدرت سیاسی است. اصلاح طلبان اهل کنش مدنی نیستند و پایگاهی برای خودشان درست نکرده اند که در این وقایع به سود بخش محروم جامعه وارد عرصه فعالیت مدنی شوند. پزشکان شان که می توانستند به درمان مجانی بیماران روی بیاورند. مهندسان و دانشجویان آنها که می توانستند کارهایی انجام دهند. کسی مخالف فعالیت این افراد نبود ولی خودشان اقدامی
اصلاحات بر مدار منویات کارگزاران/ زمزمه های تَکرار نامزد اجاره ای ریاست جمهوری
/> هرچند اصلاح طلبان در شرایط فعلی فاقد تشکیلاتی منسجم برای تصمیم گیری در مورد گزینه مورد حمایت خود در انتخابات ریاست جمهوری هستند، ولی معدل اظهارنظر شخصیت های اصلاح طلب حاکی از این است که ایده حزب کارگزاران سازندگی در استقراض کاندیدا از جناح رقیب، تاکنون بر نظر بخش مهمی از اصلاح طلبان اثر گذاشته و فعلا درِ اصلاحات بر پاشنه کارگزارانی ها می چرخد. انتهای پیام/
وقتی اصلاح طلبان پس از 23 سال یاد شعار عدالت اجتماعی می افتند
78 به شکل بولدوزری به مرحوم هاشمی که نامزد انتخابات مجلس بود، حمله ور شدند؛ و پس از آن کلاً زیر بلیت کارگزاران و اعتدال و توسعه رفتند و پرچم شعار های کذایی را کلاً پایین کشیدند. همزمان با اشاره به روزنامه اعتماد به بیانیه حزب اتحاد ملت (با تاکید بر مطالبات و مشکلات کارگری و صنفی)، روزنامه ایران هم با جلایی پور عضو حزب مذکور مصاحبه کرده و از طرف وی نوشت: اصلاح طلبان در تغییر راهبرد همزمان
نعل وارونه روزنامه سازندگی درباره پوپولیسم
زمانی که مسئولان در مسائل مختلف در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی به یک اشتراک نظر نرسند، مشکلات ادامه داشته باشد؛ لذا باید از طریقی همگرایی میان قوا، جناح های سیاسی و مردم از گردنه مشکلات عبور کنیم. در حال حاضر افراد میانه رو چه از جناح اصلاح طلب و چه از جناح اصول گرا هدف شان این است که جامعه را به وحدت برسانند چرا که مباحث تحریم ها و خطرات خارجی مسائل بسیار بزرگی است که مقابله با آن ها
ابتکار نوشت: سیاست ورزی در کریدور مردم
آغازین، پاسخگویی به خرده پرسش ها، نگرانی از تنافر موضوعی، تلاش برای دستیابی به فهم و زبان مشترک و... همه وهمه یک پیام عمده و اساسی دارند و آن لزوم بازگشت جریان اصلاحات به مردم است. اصلاح طلبان باید این بار نه از مسیر کریدورهای قدرت ، بلکه از راه ساده اما سخت بازگشت به مردم ، سیاست ورزی را تجربه کنند. این روزها تمایل گروه هایی به ویژه بلوک راست اصلاحات به نهاد قدرت بر کسی پوشیده نیست. اما شرایط و
ما بدون مردم جایگاهی نداریم/ ماندگاری اصلاح طلبان بدون مردم زیر سوال است
ویژه جریان اصلاحات است در غیر اینصورت سخنی از تقسیم بندی اصلاح طلبی جامعه محور و حکومت محور از سوی او مطرح نشده است. نکته ای که وجود دارد و همه بر آن اصرار می ورزند، این است که برای رسیدن به قدرت، توسل به هر چیزی محکوم به شکست است. او در پایان اظهار کرد: اصلاح طلبی که برای رسیدن به قدرت به هر چیزی متوسل شود نمی توان نام آن را اصلاح طلب گذاشت حالا هر کسی می تواند، باشد. سازوکار اصلاح
عملکرد دولت روحانی، اصلاح طلبان را بی اعتبار کرد
این حضور را مشروط و مقید به امکان نقش آفرینی موثر می دانند؟ اصلاح طلبان در موازنه میان جلب اعتماد و رضایت کانون های قدرت از یک سو و تعامل با جامعه و حفظ اعتماد بدنه اجتماعی خود از سویی دیگر چگونه می خواهند عمل کنند؟ به گمانم پاسخ به این پرسش هم تکلیف سازماندهی و ائتلاف ها و افتراق ها را در درون جریان اصلاح طلب روشن می کند و هم راه را برای تدوین راهبردها و تاکتیک ها هموار خواهد کرد.
کاسبی کرونایی جدید اصلاحات؛چهره سازی انتخاباتی اصلاح طلبان با استفاده از ویروس کووید 19
همین راستا، تقی آزاد ارمکی جامعه شناس نزدیک به اصلاح طلبان در تئوری سازی جدید اعلام کرد که با توجه به شیوع ویروس کووید 19 بایستی یک پزشک به عنوان رئیس جمهور آینده انتخاب شود. این جامعه شناس نزدیک به اصلاح طلبان در بخشی از گفتگو با روزنامه اصلاح طلب اعتماد بیان می کند: من حتی معتقدم رییس جمهور بعدی ایران یا حداقل یکی از کاندیداهای مهم انتخابات ریاست جمهوری 1400 حتما پزشک خواهد بود. این
ارتباط کاهش سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان و نظام
حاشیه نشینی مجدد برود؟ به گمان من اصلاحات مدتی است که به حاشیه رفته است. این روند از دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی آغاز شد و با توجه به حوادث و تحولات مهمی که طی یکی دو سال اخیر رخ داده است، قدرت تأثیر گذاری جریان اصلاحات در عرصه سیاسی و عمومی به شدت لطمه خورده است. *اصلاح طلبان با چه ساز و کاری می توانند در عرصه خودنمایی کنند؟ هر جریان سیاسی باید بتواند خود را با
حمایت اصلاح طلبان از روحانی برای نگهداشتن خودشان بود/ از صحبت های خاتمی استقبالی نشد
اصلاحات با ویدئویی که اخیرا منتشر کرد قصد داشت این جریان را مجددا احیا کند؟ گفت: به نظر نمی رسد اصلاح طلبان محبوبیت خود را از دست داده باشند شاید برخی از افراد اصلاح طلب محبوبیت خود را از دست داده باشند ولی به طور کلی محبوبیت سیاسیون در جامعه پایین است و فرقی ندارد که اصولگرا یا اصلاح طلب باشند چون مردم احساس کرده اند سیاسیون هیچ اقدامی برای رفع مشکلات مردم صورت نمی دهند و با جلسه و ویدئو و... کاری
دکتر وکیلی: محبوبیت تمامی رهبران اصلاح طلب به نازل ترین سطح رسیده/ اصلاحات هم دچار تشویش گفتمان شده هم ...
اساسی کردید؟ اما این تغییرات اساسی چیست؟ همه از پوست اندازی اصلاحات می گویند اما واقعایعنی چه؟ چه اتفاقی در عمل قرار است رخ دهد؟ اصلاح طلبی از داشته های تاریخی خودش فاصله گرفته است. داشته های تاریخی اصلاح طلبان که باعث تمایز و ماندگاری اش در قدرت بود، در چند موضوع تقسیم می شد. نخست اینکه دولت دفاع مقدس دولت اصلاح طلب بود. دولتی که جنگ را اداره می کرد این جریان بود. اصلاح طلبان در پروسه زمان
اخبار ویژه
کارگزاران و اعتدال و توسعه رفتند و پرچم شعارهای کذایی را کلاً پایین کشیدند. همزمان با اشاره به روزنامه اعتماد به بیانیه حزب اتحاد ملت (با تاکید بر مطالبات و مشکلات کارگری و صنفی)، روزنامه ایران هم با جلایی پور عضو حزب مذکور مصاحبه کرده و از طرف وی نوشت: اصلاح طلبان در تغییر راهبرد همزمان بر دموکراسی و عدالت اجتماعی تاکید دارند. وی می افزاید: اکنون لااقل با پیشروی اصلاح طلبان متوجه خطا
جهانگیری نامزد اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 است؟
او در سال 92 نیز به عنوان رقیب حسن روحانی وارد انتخابات ریاست جمهوری شده بود اما دوم شده بود. قالیباف که سال 96 همچنان شهردار تهران بود، به همراه ابراهیم رئیسی به عنوان نامزد اصولگرایان وارد انتخابات شد و درنهایت در روزهای پایانی به نفع رئیسی انصراف داد. او در این انتخابات نه تنها صندلی ریاست جمهوری را به دست نیاورد بلکه شورای شهر تهران نیز به دست اصلاح طلبان افتاد و بعد از 12 سال از
امانت فروشی در خانه ملت ممنوع
است. این هدف در 5 سال گذشته به نحو مطلوبی پیش رفته. نهایی کردن شکاف میان جناح حاکم، بسیار مهم است. اصلاح طلبان باید نقش قوه ای را بازی کنند که این شکاف را به مرز جدایی کامل برساند . همین فرد، 5 مهر 91 درباره نامزد سال 76 طیف اصولگرا گفته بود او اگر از جایگاه فعلی اش در جناح راست خارج شود و به اصلاح طلبان بپیوندد، چیزی به آنها اضافه نمی کند. اهمیت او در این است که در آن سو قرار دارد. آقای [ن
خروج اصلاح طلبان موجب افزایش فرسایش اجتماعی می شود
تهدید متوجه اصلاح طلبان عدم حضور در قدرت است، اما تهدید بزرگ تر متوجه ساختار سیاسی است که با وجود عقبه بزرگی که داشته، با بحران فرسایش مواجه می شود. بدون شک نباید مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در آینده نیز تکرار شود. البته خروج اصلاح طلبان از قدرت یا کنار گذاشتن آنها سبب فرسایش اجتماعی خواهد بود. از سوی دیگر اصلاح طلبان در یک سال آینده می توانند به بازنگری و بازپروری برخی رویکردها و آرمان های خود بپردازند. به هر حال مردم از اصلاح طلبان انتظار دارند مطالبات بحق آنها را به صورت جدی پیگیری کنند و برای مشکلات آنها راه حل پیدا کنند. ...