سایر خبرها
دنیا از ترامپ خسته شده است/آمریکا نمی تواند مکانیسم ماشه را فعال کند
ممکن استفاده می کند تا تنها عایدی ایران از برجام (تعلیق تحریم های شورای امنیت) را برگرداند. ایسکانیوز به منظور بررسی این موضوع با علی امیدی استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت وگو کرده است. امیدی معتقد است؛ آمریکا نمی تواند در راهبرد خود که فعال سازی مکانیسم ماشه است, موفق شود چرا که این کشور به خاطر سیاست های ترامپ، دیگر از حمایت های همه جانبه کشورهای اروپایی برخوردار نیست. متن این گفت وگو به
مکانیسم ماشه برای آمریکا دستاوردی نخواهد داشت
/> عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره بر اینکه ترامپ در فعال سازی مکانیسم ماشه هم با بن بست مواجه خواهد شد، گفت: آمریکا می خواهد با استفاده از مکانیسم ماشه، تحریم های شورای امنیت را علیه ایران بازگرداند اما اروپایی ها معتقدند که حفظ برجام بسیار مهم است و می تواند تضمین کننده فعالیت غیرنظامی هسته ای جمهوری اسلامی باشد. ترقی با تأکید بر اینکه طرف اروپایی نمی خواهد ایران از
ترامپ بدترین راه ممکن را انتخاب کرده است/ ترامپ به لحاظ حقوقی حقی برای فعال کردن مکانیسم ماشه ندارد
است. این استراتژی فقط محدود به حزب جمهوری خواه و شخص ترامپ نیست و شواهد نشان می دهد دموکرات ها هم می خواهند به نحو دیگر و با استناد به تاکتیک های دیگر این استراتژی کلان را پیگیری کنند. هدف امریکا این است که فشار علیه ایران را به گونه ای حفظ کند که به قول امریکا این اعمال فشار منجر به تغییر الگوها و قواعد بازی ایران در نظام بین الملل به نفع منافع امریکا شود. زمانی که امریکا در سال 2018 از برجام خارج
یک جانبه گرایی آمریکا، یکپارچگی شورای امنیت را زیر سوال می برد
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به موضوع فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی آمریکایی ها گفت: اشکالات متعددی به اصل این قضیه وارد است و بیشتر اعضای شورای امنیت مخالف فعال شدن این مکانیسم هستند و آمریکا را محق برای استفاده از این مکانیسم علیه ایران نمی دانند. او افزود: تلاش فعلی همه کشور های عضو
ایده خروج از 2 معاهده خارجی، دست پخت مجلس 3ماهه اصولگرا/همسو با خواست ترامپ
آنها مشاهده کنند که اگر جنگی را شروع کردند پایانش در دست آنها نخواهد بود . علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل 90، سه روز پیش خبر از طرح دوفوریتی خروج خودکار از برجام در صورت فعال سازی مکانیسم ماشه داده بود. رضا نصری، استاد حقوق بین الملل، در رشته توییتی با اشاره به اختلاف در تفاسیر حقوقی ای که درباره امکان فعال شدن یا فعال نشدن مکانیسم ماشه وجود دارد، خطاب به رئیس مجلس نوشته است
انزوای آمریکا با ترور برجام از سوی ترامپ
از این چنین حرارتی نداشت. در اوضاع کنونی همچنان اروپا قادر به ایستادگی در برابر ایالات متحده نیست، ولی اتفاقات اخیر سبب بروز نشانه هایی شده است که پیش از این وجود نداشت. با ادامه سیاست فعلی ترامپ، کار برای واشنگتن سخت تر خواهد شد و شاهدیم که واشنگتن برای ترور برجام فعال سازی مکانیسم ماشه را مطرح می کند، آن هم پس از آنکه تمدید تحریم تسلیحاتی تهران در شورای امنیت با شکست مواجه می شود
آمریکا دیگر عضو برجام نیست
/> درخواست ترامپ علیه ایران خلاف موازین حقوق بین الملل وی تصریح کرد: آمریکا از برجام خارج شده و طرح این موضوع از طرف آنها موضوعیتی ندارد. از سوی دیگر درخواست ترامپ خلاف موازین حقوقی بین الملل است و هیچ شورایی نمی تواند این ادعا و موضوع را بررسی و دنبال کند. نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت اکثریت هم پیمانان آمریکا با فعال کردن مکانیسم ماشه علیه
تلاش برای فعال سازی مکانیزم ماشه به نابودی برجام منجر می شود
فعال سازی مکانیسم ماشه می تواند باعث شود که ایران از برجام خارج و این توافق به طور کامل نابود شود و در این شرایط حتی اگر جو بایدن هم انتخاب شود، احیای توافق سخت خواهد بود. ایران اکنون واکنشی نشان نداده است؛ مقامات ایران می دانند که انزوای آمریکا برای آن ها مفید است و در واقع هم تحریم ها اعمال نخواهد شد و هم در این شرایط امکان بازگشت آمریکا به برجام بعد از انتخابات وجود دارد. این در حالی
شفقنا آینده/ علی اصغر زرگر: آمریکا درصدد است وارد مذاکره ای با ایران شود/ ترامپ در انتخابات آمریکا برگ ...
/> علی اصغر زرگر، تحلیل گر مسایل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده د ر پاسخ به این سوال که مساله فعال شدن مکانیزم ماشه توسط آمریکا موضوعی است که اخیرا این کشور به دنبال آن است. آیا آمریکا می تواند با ابزار هایی که در دست دارد ادعاهای خود را عملی کند؟ هدف آمریکا از این تلاش چیست؟ گفت: از زمانی که ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رسید اعلام کرد قصد خروج از برجام را دارد و این هدف را عملی کرد
تحریمی باقی نمانده که بخواهد علیه ایران اعمال شود/ آمریکا قادر به فعال کردن مکانیسم ماشه نیست
امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون بوده است. * آمریکا از فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران خبر داده است. از جنبه حقوقی چگونه می شود این اقدام را خنثی کرد؟ مسئله ای که مورد بحث قرار گرفته این است که آیا ایالات متحده آمریکا حق دارد مکانیسم ماشه را فعال کند علی رغم اینکه رئیس جمهور ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرد. دولت ترامپ ادعا می کند که این اقدام را
کارشناس مسائل بین الملل: رژیم آمریکا مشروعیتی برای فعال کردن مکانیسم ماشه ندارد
گفت: آمریکا تا زمانی که عضو برجام بود این حق را داشت که از مکانیسم ماشه یا هر موضوع دیگری که مرتبط با برجام است علیه ملت ایران استفاده کند استفاده کند، اما بعد از خروج از برجام عملا فاقد این اختیار است. وی ادامه داد: علاوه بر آن رژیم آمریکا بعد از خروج از برجام تحریم های شدید را علیه کشورمان اعمال کرد که خلاف برجام بود به عبارتی هم از برجام خارج شد و هم تحریم ها را تشدید کرد. بیشتر
شرایط به نفع ایران است/ ترامپ شکست می خورد
حسن هانی زاده ، کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با "فعالسازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا" گفت: بر اساس بندهای موجود در توافق نامه برجام هر کشوری که از برجام به هر دلیلی خارج شود، نمی تواند در رابطه با این توافق نامه تصمیم گیری کند. خروج آمریکا از برجام بدین معناست که آمریکا حق اعمال نظر در مورد ایران و فعالیت هسته ای ایران را نخواهد داشت. در دو نشست اخیر شورای
مکانیسم ماشه علیه ایران با شکست مواجه شده است
زاده با یادآوری این مسئله که مکانیسم ماشه، نفی و نقض برجام است، گفت: آمریکا از همه ابزارهای نقض و نفی برجام استفاده کرده است؛ اگر می توانست مکانیسم ماشه را فعال کند، تمام هویت برجام زیر سؤال می رفت و ارزش بین المللی این توافق نامه زیر پا گذاشته می شد. وی با اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا خاطر نشان کرد: آمریکا حق ندارد درباره برجام با جامعه بین الملل صحبت کند؛ زیرا خروج آمریکا از برجام به این مفهوم است که آمریکا، برجام را از اساس قبول ندارد. انتهای پیام/
اجرای مکانیسم ماشه میان آمریکا و اروپا شکاف ایجاد کرده است
امنیت وجود ندارد لازم به ذکر است که در صورت بازگشت تحریم های سازمان ملل با اعمال مکانیسم ماشه از سوی امریکا وضعیت تحریم ایران با وضعیتی که قبل از انعقاد موافقت نامه برجام وجود داشت تا حد زیاد متفاوت خواهد بود. این عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد مشهد افزود: تا قبل از برجام اجماع جهانی در خصوص اعمال تحریم های سازمان ملل علیه ایران وجود داشت اما در حال حاضر شکاف عمیقی بین کشورهای
پیشنهاد بادامچیان برای پاسخ به فعال شدن مکانیسم ماشه
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران حزب موتلفه اسلامی با اشاره به شرارت آمریکا در فعال کردن مکانیزم ماشه، اظهار داشت: ملت عاشورایی را از مکانیزم ماشه نترسانید. آمریکا در پیشنهاد طرح تداوم تحریم تسلیحاتی در شورای امنیت سازمان ملل شکست سختی خورد و حالا که از لحاظ دیپلماتیک زحمی است، می خواهد دوباره شانس خود را در مقابله با ملت ایران در این شورا بیازماید. تمام دنیا می
پیشنهاد بادامچیان درباره پاسخ ایران به فعال شدن مکانیسم ماشه
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران حزب موتلفه اسلامی با اشاره به شرارت آمریکا در فعال کردن مکانیزم ماشه، اظهار داشت: ملت عاشورایی را از مکانیزم ماشه نترسانید. آمریکا در پیشنهاد طرح تداوم تحریم تسلیحاتی در شورای امنیت سازمان ملل شکست سختی خورد و حالا که از لحاظ دیپلماتیک زحمی است، می خواهد دوباره شانس خود را در مقابله با ملت ایران در این شورا بیازماید. تمام دنیا می
پاسخ ظریف به ادعای ترامپ در مورد فعال شدن مکانیسم ماشه
ادامه به نقل از ایسنا بخوانید؛ *روز هشت می 2018 آقای بولتون در اوج سرخوشی از این که برجام را نابود کرده و ظرف سه ماه ایران را هم نابود می کند در یک مصاحبه مطبوعاتی در کاخ سفید اعلام کرد که ما (آمریکا) دیگر عضو برجام نیستیم که از اسنپ بک استفاده کنیم . * هنوز صورت جلسه این مصاحبه روی سایت کاخ سفید است مگر اینکه الان که من این موضوع را می گویم آنها بروند و آن جمله را بردارند.
ادامه بازی ترامپ با گزینه توافق با ایران
کشورهای باقی مانده در برجام بر سر اینکه ترامپ می تواند مکانیسم ماشه را فعال کند یا خیر، در جریان است و هر چند تا کنون 13 عضو از مجموع 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل مخالفت خود را با خواست آمریکا اعلام کرده اند اما هنوز شورای امنیت رسماً واکنشی را به این خواسته کاخ سفید نشان نداده است.
ادامه بازی ترامپ با گزینه توافق با ایران
به پایان می رسد مجدداً تمدید نماید اما با شکست در این جبهه به سراغ مکانیسم ماشه رفته است. در حال حاضر کشمکشی میان آمریکا و کشورهای باقی مانده در برجام بر سر اینکه ترامپ می تواند مکانیسم ماشه را فعال کند یا خیر، در جریان است و هر چند تا کنون 13 عضو از مجموع 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل مخالفت خود را با خواست آمریکا اعلام کرده اند اما هنوز شورای امنیت رسماً واکنشی را به این خواسته کاخ سفید نشان نداده است. منبع؛ مهر
چرا اروپایی ها با بازگرداندن تحریم ها علیه ایران مخالف هستند؟
ستاره صبح - فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در گفت وگو با ستاره صبح درخصوص اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم های شورای امنیت از طریق مکانیسم ماشه اظهار کرد: می توان گفت مخالفت 13 عضو شورای امنیت با فعال سازی مکانیسم ماشه، صراحتاً مخالفت با نظر آمریکاست. آن ها مایل نیستند با اجرای مکانیسم ماشه که بعد از یک ماه می تواند عملیاتی شود، جنگ یا تنشی ایجاد شود. جنگی که ایجاد مزاحمت شدید و تلفات و خسارات فراوان خواهد داشت. با توجه به آن که آمریکا بارها اعلام کرده، قصدش برخورد نظامی مستقیم با ایران نبوده و نیست؛ هدف آن ها آسیب رساندن و به فقر کشاندن ایران است، تا جایی که قدرت کشور را تضعیف کنند. می توان گفت افکاری که ترامپ در ذهن دارد و سخنان ضدونقیضی که مدعی می شود یک ماهه و دوماهه با ایران توافق می کنم و بعد از انتخابات این موارد را پیگیری می کنم، اعتبار ندارد. ممکن است خواسته او از آغاز این بوده که ضربه ای به ایران بزند و مسئله تهدید در برابر تحریم را به نتیجه برساند؛ یعنی تحریم تا جایی که تهدید ایران علیه خودش برطرف شود. این هدف ترامپ بوده است. به نظر می رسد اکنون ...
ترامپ آماده پرداخت هزینه برای رسیدن به توافق با ایران است
به گزارش جام نیوز ، رضا ذبیحی درباره تلاش دولت ترامپ برای فعال کردن مکانسیم ماشه گفت: به لحاظ حقوق بین الملل فعال شدن مکانسیم ماشه یا اسنپ بک اختیاری است که برجام تنها در اختیار اعضای آن قرار داده است، در حالی که آمریکا به صراحت اعلام کرده است که از برجام خارج شده است. وی افزود: با این وجود آمریکا سعی دارد بدون وجود هیچ استدلال محکم حقوقی و تنها مبتنی بر منطق زور حرف خود را در این
انصاری: فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران اوج زورگویی آمریکاست
زورگویی آمریکا انصاری پیشنهاد فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران را اوج زورگویی آمریکا عنوان کرد و گفت: این منطق آمریکایی است که از توافقنامه ای خارج شود و بعد بگوید حق من به اندازه اعضای حاضر محفوظ است. وی ادامه داد: ترامپ فکر می کند چون از امضاکنندگان اول برجام بوده، ولو اینکه از آن خارج شده باشد هم حق استفاده از مکانیزم ماشه را دارد. این موضوعی است که حتی در خود آمریکا هم به
هدف ترامپ از فعال کردن مکانیسم ماشه چیست؟
حالا یا منجر به قطعنامه مجدد بشود یا خیر؛ بنابراین اگر آمریکا عضو برجام بود، به راحتی می توانست مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند؟ بله دقیقا، آمریکا با خروج خود از برجام، عملا این حق یا به عبارت دیگر این ابزار فشار خود علیه ایران را از دست داد. اگر آمریکا در برجام باقی می ماند، خیلی راحت و بدون بهانه خاصی می توانست مکانیسم ماشه علیه ایران را به کار اندازد و زمینه بازگشت تحریم های
آیا امکان فعال سازی مکانیزم ماشه از سوی آمریکا وجود دارد؟
خبرگزاری میزان - در بند 11 و 12 توافق هسته ای (برجام) به پروسه اعمال مکانیسم ماشه اشاره شده است که به زبان ساده به معنای بازگشت فوری به دوران قبل از برجام و اعمال تحریم های مجدد است. دکتر نصراله ابراهیمی، استاد حقوق دانشگاه تهران و حقوقدان حوزه بین الملل در گفت وگو با میزان و در خصوص ادعای دولت آمریکا مبنی بر فعال سازی مکانیزم ماشه بیان کرد: امکان فعال سازی مکانیزم ماشه از سوی آمریکا
اروپا؛ مخالف ترامپ یا موافق ایران؟
انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در مقابل سه کشور روسیه، چین و ایران از اکثریت برخوردارند، عصبانیت اروپا از ترامپ به خاطر این است که رسماً از برجام خارج شده و هیچ حق قانونی در این توافق ندارد. اگر آمریکا از برجام خارج نشده بود، چه بسا اروپا با آمریکا همراهی می کرد. البته اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای پذیرفتن درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه نیز از اساس غلط بود، چرا که آمریکا
آمریکا برای توجیه اقدام خود در خصوص مکانیسم ماشه با مشکلات زیادی مواجه است
تعیین کننده ایفا کردند و به خاطر عدم همکاری آنها بود که آمریکا با ناکامی مواجه شد و طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حتی بدون نیاز به وتوی اعضای دائم شورای امنیت، به راحتی مورد مخالفت قرار گرفت. به دنبال ناکامی آمریکا در تصویب پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد مکانیسم ماشه را که بر اساس آن با شکایت یک عضو امضاکننده برجام
چالش های آمریکا در فعال سازی مکانیسم ماشه
به گزارش اقتصادنیوز؛ روز پنجشنبه 21 آگوست مایک پمپئو درخواست استفاده از بند مکانیسم ماشه را بصورت نوتیفیکیشن (تذکر هشدارآمیز) تسلیم شورای امنیت کرد و در صورتیکه روند مورد نظر دولت ترامپ بدون چالش طی شود، کمتر از یک ماه دیگر (انتهای شهریور) تمامی قطعنامه های تحریمی سازمان ملل علیه ایران که به موجب برجام لغو شده بود، بطور خودکار اسنپ بک خواهند شد (مجدداً و فوراً اعمال خواهند شد). اتفاق
دلایل مخالفت 13 عضو شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران
ستاره صبح - دکتر علی بیگدلی، تحلیلگر روابط بین الملل در گفت وگو با ستاره صبح درخصوص مخالفت 13 عضو شورای امنیت با فعالسازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا گفت: این چندمین بار است که با ناکامی آمریکا در شورای امنیت مواجه می شویم و این حادثه لطمه بزرگی به حیثیت ترامپ زد و شانس او را در پیروزی انتخابات پیش رو کاهش داد. از طرفی ناکامی آمریکا نشان از آن دارد که روابط اروپایی ها با آمریکا در آستانه انتخابات، وارد یک مرحله جدی شده و به نظر می رسد اتحادیه اروپا چندان علاقه ای به پیروزی ترامپ ندارد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر آمریکا از سوی اتحادیه اروپا جواب منفی دریافت کند، دست به اقدامات تلافی جویانه بزند؛ ازجمله این که تعرفه های تجاری با اروپا را افزایش دهد تا بر آنان فشار وارد کند. ایران و اتحادیه اروپا بیگدلی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که ایران نباید اتحادیه اروپا را از دست بدهد؛ بنابراین ایران باید از این موقعیت به خوبی بهره ببرد و یک استراتژی خردمندانه را در پیش بگیرد تا به اتحادیه اروپا نزدیک تر شود. با توجه به این که اتحادیه اروپا آخرین قطعنامه را به آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر نافرمانی ایران از پذیرش بازرسان آژانس و نصب دوربین ها در نقاط موردشک آژانس، ارائه کرد، ایران باید شرایط را برای اروپایی ها فراهم کند و روی اختلافاتی که اتحادیه اروپا با آمریکا دارد، حساب نکند. فراموش نکنیم که پیروزی اخیر، نتیجه فعالیت مؤثر دیپلماسی ایران نبوده، بلکه بیشتر محل اختلاف اروپا و آمریکا موجب مخالفت 13 عضو شورای امنیت با فعال سازی مکانیسم ماشه شده است؛ بنابراین ایران باید روابط خود را با اروپا گسترده تر کند تا بعد از گذشت مهلت یک ماهه درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه تو ...