عفت اجتماعی حق عامه مردم است
سایر خبرها
حجاب غیر از کارکرد اصلی اش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است
...، نسبت به سلامت_معنوی مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجه ای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجه ی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقه های شخصی؟! در جامعه ای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: کلیه قوانین و مقررات مدنی ، جزایی ، مالی ...
نقدی بر اشکال مهدی نصیری درباره حجاب
اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند. 5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است. 6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد ...
یادداشت | اجبار؛ ترفندی برای مخالفان حجاب
بارز حقوق جزا (کیفری)، ضمانت اجرای شدید آن است. مثلا حقوق مربوط به روابط مالک و مستاجر یا قوانین رانندگی نمونه ای از حقوق و قوانین مدنی است؛ و قوانین مربوط به مجازات های دزد و قاتل، نمونه ای از حقوق کیفری. اگرچه قانون، همواره توأم با الزام است و رعایت هر دو دسته قانون برای حفظ جامعه لازم است، اما عرف جامعه (و نه لزوما عرف خاص حقوق دانان) تنها کسانی که قوانین دسته دوم را زیر پا می گذارند ...
واکنش رسمی وزارت ارشاد به ادعای مدیر مسئول سابق کیهان
.... یک نکته ای که خیلی از سوءتفاهم ها به این برمی گردد آن است که در فضای قانونگذاری و الزام های حکومتی ما دو جنس قانون داریم. یک دسته از قوانین را می گویند قوانین مدنی و دسته ای دیگر را می گویند قوانین کیفری و جزایی. باید بدانیم که وقتی می خواهیم قانونی را در جامعه مطرح کنیم از جنس قانون مدنی ست یا جزایی یا کیفری و روی کدام باید تاکید کنیم؟ متاسفانه در کشور ما اغلب مسائل را می برند در ...
آمار اشتباه و نتیجه گیری غلط
آقای نصیری در مثال هایی که زد به اصل قانون الزام حجاب اشاره کند، نه مقام اجرا. تمام مثال هایی که زده شد، مربوط به مقام اجرا بود؛ ما گفتیم که قانون الزام حجاب در وهله اول مدنی است نه کیفری، حال وقتی که ما گام اول را مجازات قرار می دهیم و برخورد هایی تنفر آمیز انجام می دهیم، یعنی قانون را بد اجرا می کنیم، نه اینکه اصل قانون بد است. برخی از پلیس های راهنمایی رانندگی رشوه می گیرند، حال آیا ما می توانیم ...
تفاوت حجاب اجباری با حجاب قانونی/ چرا آمار 70 درصد کذب بود
خواستند انتخاب کنند. حتا دینی که انتخاب کردند را در حوزه امور فردی عمل نکنند. مثلا نماز نخوانند. البته گرفتار عقوبت اخروی می شوند که محل بحث ما نیست. اما الزام برای احکام اجتماعی است. وقتی که بین آزادی فرد با آزادی جامعه تعارض ایجاد شود. بنابرین در الزام قانونی، شما ممکن است به قانون اعتقاد نداشته باشید اما به قاعده بازی حقوق اکثریت تن دهید. این نیز قاعده ای همه زمانی و همه مکانی است. در ...
یک زاویه خوب و زوایای دیگر حکم حجاب
شعار سال: در این مناظره آقای مهدی نصیری در مقام مخالف الزام و آقای حسین سوزنچی به عنوان مدافع الزام حجاب، مباحثی را طرح کردند. نگارنده همان شب طی توئیتی دیدگاه خود را درباره اظهارات آقای نصیری اینچنین بیان کردم: امشب، مناظره آقای مهدی نصیری با آقای سوزنچی در برنامه زاویه پیرامون الزام حجاب را دیدم. متاسفانه نصیری کاملا عرفی گرایانه حرف می زد و صریحا بر تعطیلی احکام اسلام نظر می داد که این حرف بدعت است. تقریبا از باور دینی دست شسته است. ...
نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب
مقوله التزام و باور است، از مقوله امر قلبی است. من در این برنامه نمی خواهم بگویم که جمهوری اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند بلکه می خواهم بگویم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدلال هایی دارد و تا به امروز اشتباه کردیم که این مساله را ذیل خطوط قرمز بردیم. بر اساس یک پیمایشی که وزارت ارشاد در سال 1394 داشته است، بیشتر از 70 درصد جامعه ایرانی ...
نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب
اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند بلکه می خواهم بگویم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدلال هایی دارد و تا به امروز اشتباه کردیم که این مساله را ذیل خطوط قرمز بردیم. بر اساس یک پیمایشی که وزارت ارشاد در سال 1394 داشته است، بیشتر از 70 درصد جامعه ایرانی با الزام حجاب موافق نیست. اما در برابر این هفتاد درصد چه اتفاقی می افتد... باید ببینیم ایجاد دو قطبی ...
مناقشاتی چند با جناب نصیری پیرامون بحث حجاب/ ابوالفضل اقبالی
روند هستیم؟” با این حقیقت که تجربه 40 ساله جمهوری اسلامی در الزام و یا حتی ترویج حجاب ناکارآمد بوده با ایشان همراهم. اما سوال اینجاست که ایشان برچه اساس و استدلالی از ناکارآمدی اجرای یک قانون به ناکارآمدیِ خود قانون رسیده اند؟ اینکه جمهوری اسلامی در اجرای یک قانون بدسلیقگی به خرج داده برای شما مجوز معتبر برای حذف آن قانون ایجاد می کند؟ چرا به این فکر نیافتادید که توانمندی و ظرفیت کشور را ...
تولد عرفی گرایی از دل سنت گرایی
برنامه زاویه در شبکه چهار سیما در دوره جدید خود با موضوع قانون الزام حجاب به صورت زنده با حضور مهدی نصیری و حسین سوزنچی و اجرای حبیب ازغدی، بازتاب های فراوانی در شبکه های اجتماعی پیدا کرده است. فارغ از مخالفان و موافقان مواضع دو سوی این مناظره، بخشی از بازتاب ها هم به ابراز تشکر و البته تعجب از تغییر مشی تلویزیون در مورد موضوعات مبتلابه حساس و روز جامعه برمی گردد ...
یادداشت رسیده | حجاب اجباری یا حجاب اجتماعی؟
دارد که شخصی که روزه خواری عملی کند باید تعزیر شود و اگر سه یا چهار بار تکرار کرد حکم او کشته شدن است. آیا این حکم سنگین برای کسی که حریم واجبی از واجبات خدا را هتک می کند به معنای اهمیت حفظ حریم حدود و واجبات الهی در عرصه عمومی جامعه نیست؟ 4-افرادی که امروز به بهانه دفاع از آزادی و حق بانوان صدای مخالفت با قانون حجاب را بلند کرده اند باید مراقب باشند که مشمول آیه 19 سوره مبارکه نور ...
چرا حجاب در اسلام اجباری شده است؟
ای طولانی در ادیان الهی و در تاریخ بشری دارد. اصولا حفظ ارزش ها و فضیلت هایی مانند عفت و حیا، تقویت بنیان خانواده و جلوگیری از تهییج و به فساد افتادن مردان و چیزهای دیگری از این قبیل که ضرورت بخش وجود حجاب و فلسفه آن محسوب می شوند، مسائلی موقتی و مربوط به برهه های خاصی از زمان نیستند بلکه همیشه در طول تاریخ مطرح بوده اند. البته باید توجه داشت بسیاری از احکام قبل از اسلام نبوده اند، ولی در ...
سازمان های مردم نهاد مردم را از حقوق خود آگاه کنند
با حقوق شهروندی در جامعه وجود دارد، بیان کرد: داشتن مسکن و شغل مباحثی هستند که در قانون اساسی به عنوان حقوق شهروندی به آن ها اشاره شده و آمده است که همه آحاد مردم به مکانی برای سکونت و شغلی برای امرار معاش نیاز دارند. این جامعه شناس ادامه داد: حق همسایگی، رعایت اصول و هنجارها در جامعه و عفاف و حجاب که مطابق با اصول فرهنگی و اجتماعی است نیز از مصادیق حقوق شهروندی هستند. وی با ...
مناظره کم سابقه تلویزیونی درباره پوشش زنان / رعایت حجاب الزام است؟
.... ما نتیجه کارمان را در هر عرصه در مقام حکمرانی باید ببینیم. وی افزود: از سال 73 به این طرف نظرسنجی های بسیاری نشان می دهد که سالی بین یک تا دو درصد افت حجاب داریم. میانگین عدم رعایت حجاب شرعی در کشور ما 70 درصد است و سیر نزولی رعایت حجاب را هم شاهدیم. بر اساس یک پیمایشی که وزارت فرهنگ و ارشاد در سال 1394 داشته است بیشتر از 70 درصد جامعه ایرانی با الزام حجاب موافق نیست. سوزنچی اما با ...
مناظره درباره حجاب اختیاری و حجاب اجباری و یادآوردی چند نکته
، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) به عنوان موافق این الزام در برنامه زاویه حضور داشتند. نصیری معتقد بود که الزام حجاب قانونی است که تا امروز نتیجه عکس داده است و ادامه آن درست نیست. در مقابل سوزنچی حجاب را یک نماد می دانست و معتقد بود قانون بد اجرا شده وگرنه اصل قانون اجبار حجاب مشکلی ندارد. نصیری با اشاره به نظرسنجی های اشاره شده در سطح جامعه گفت: براساس آمار، 70 درصد مردم جامعه حجاب ...
اصولگرایان علیه مهدی نصیری بخاطر مخالفت با حجاب اجباری
...> خبرگزاری فارس در مطلبی به قلم محسن مهدیان به نقد گفته های نصیری پرداخته و نوشته که کل استدلال آقای نصیری دو جمله است؛ اول اینکه با زور نمی شود جامعه را باحجاب کرد؛ چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین را نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالف اند. فارس مدعی شده ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم! الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رأی مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده ...
نمودار 2: توزیع فراوانی نظر پاسخگویان در خصوص حجاب در استان های کشور
خیلی از سوءتفاهم ها به این برمی گردد آن است که در فضای قانونگذاری و الزام های حکومتی ما دو جنس قانون داریم. یک دسته از قوانین را می گویند قوانین مدنی و دسته ای دیگر را می گویند قوانین کیفری و جزایی. باید بدانیم که وقتی می خواهیم قانونی را در جامعه مطرح کنیم از جنس قانون مدنی ست یا جزایی یا کیفری و روی کدام باید تاکید کنیم؟ متاسفانه در کشور ما اغلب مسائل را می برند در فضای قوانین کیفری. قوانین کیفری ...
آیا نفقه زن در دوران عقد به عهده شوهر است؟
...، زن نیز باید از شوهر خود تمکین کند و در این صورت، حق دریافت نفقه را خواهد داشت. حال ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که منظور از تمکین چیست؟ تمکین در معنای عام یعنی اینکه خانم وظایف خود را نسبت به همسر انجام دهد و از او در حدود قانون و عرف اطاعت نماید و ریاست شوهر را در خانواده پذیرا باشد. منظور از تمکین در معنای خاص روابط زناشویی است و در واقع مفهوم تمکین خاص اطاعت ...
پاسخ مهدی نصیری به نقد مهدیان درباره حجاب اجباری
است و البته یکی از ادله ناکارآمدبودن آن عدم موافقت اکثریت مردم با آن بر اساس برخی آمارهای رسمی است. 2٫ قانون الزام به حجاب در جمهوری اسلامی با قانون کشف حجاب رضا خان از این جهت که یکی در پی محو یک امر اعتقادی و اخلاقی با الزام بود و شکست خورد و دیگری در پی حفظ آن با الزام است و توفیقی نداشته، مماثلت دارد و قانونی بودن یا نبودن چندان تاثیری در ناکارآمدی چنین الزامی ندارد. 3٫ ...
سخنان بی پرده مهدی نصیری درباره حجاب اجباری
ستاره صبح - مهدی نصیری در برنامه تلویزیونی زاویه گفت: ما چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده ی شل حجابی و یا بعضاً گرایش به بی حجابی مواجه هستیم. مسئله ی حجاب از مقوله الزام نیست که بشود با الزام قانونی آن را محو کرد و از بین برد، کاری که رضاخان می خواست انجام دهد. و نه با این الزام می شود حجاب را حفظ و تثبیت کرد و گسترش داد. حجاب از مقوله ی التزام و باور است، از مقوله ی امر قلبی است. من در این برنامه نمی خواهم بگویم که جمهوری اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند. در این برنامه می خواهم بگویم که می خواهم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدل ...
حجاب، آنچه که به زنان عفت، به مردان غیرت و به جامعه عزت می بخشد
دینی و اخلاقی، استحکام نهاد خانواده، الگوبرداری صحیح فرزندان از مادران، اصلاح رفتاری آحاد جامعه به عنوان فواید حجاب نام برد. مجازات قانونی بی حجابی در جامعه چیست؟ بر اساس ماده 4 قانون بدحجابی کسانی که در انظار عمومی وضع پوشیدن لباس و آرایش آنان خلاف شرع، موجب فساد و هتک عفت عمومی باشد خارج از نوبت در دادگاه محاکمه و حسب مورد مجازات می گردند و زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و ...
چند ملاحظه درباره الزام قانونی حجاب
(پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد) با رد این ادعا اعلام کرده "بر اساس نتایج پیمایش این موسسه، 53.1 درصد مردم موافق الزام حجاب بوده اند و تنها 22.2 درصد با آن مخالفت کرده اند". اما حتی اگر نگاه اکثریت گرایانه محض داشته باشیم و از الزام شرعی اغماض کنیم، باز هم هر حاکمیتی، مسئولیت های الزام آور اجتماعی دارد که با تصور اکثریت گرایی تعطیل نمی شود. از این منظر، اغلب قانون ...
نکاتی درباره مناظره آقایان نصیری و سوزنچی
وحی و معارف دینی است. 3. نکته بعد درباره ماهیت حجاب است که امری اجتماعی است؛ حجاب امری اجتماعی و در نسبت با غیر است که تعریف می شود. این غیر از درون خانواده تعریف می شود تا کف خیابان. هر چند حکومت نسبت به درون خانه وظیفه ای جز ارشاد و تربیت ندارد (تعلیم معارف و احکام شرعی و اخلاقی). 4. نکته دیگر درباره تبعات وحشتناک بی قانونی و عدم الزام است؛ فرض می کنیم که اکثریت جامعه ...
افشای تغییر جنسیت کسی جرم است؟
استناد قرار گرفت که یکی از آنها، حق جلوگیری از نقض حقوق خصوصی افراد است. او ادامه می دهد: نظریه دوم، طرفداران مکتب حقوق موضوعه یا اثباتی هستند که می گویند مبنای عدم نقض حریم خصوصی در زندگی اجتماعی را رضایت افراد می دانند. بر مبنای این نظریه، اشخاص برای مزایای ناشی از همکاری، به طور داوطلبانه اراده خود را محدود می کنند. مثال بارز را می توان قراردادهایی که حریم خاصی را به عنوان حریم خصوصی ...
امروز زنان یمنی واقعا زینبی(ع) رفتار می کنند
نیازی به حقوق بشری که مدنظر آن هاست نداریم، ما به حرف اسلام عمل می کنیم و امروز زنان با حقوق اسلامی آزاد هستند و این آزادی تنها منحصر به زنان مسلمان نیست، زنان غربی هم در کشورهای ما آزاد هستند اما زن های ما در کشورهای آن ها آزاد نیستند و همواره قوانین سخت گیرانه و محدودکننده ای مانند الزام به عدم رعایت حجاب در دانشگاه، برای آنان وضع می شود. زنان خانواده شهدا مورد حمایت موسسات خیریه هستند ...