در کتاب مارکس و آزادی مطرح شد؛ دغدغه تفاوت ها در نگاه مارکس
سایر منابع:
سایر خبرها
کارآمدی سیاست خارجی و قدرت نرم ایران نیازمند اندیشه داود فیرحی است
بدین معنی است که بسترهای اجتماعی منطقه با گفتمان اشاعه یافته احساس سازگاری هویتی و عقیدتی کرده و آنرا پس نزنند. 3. خواجه نصیر با نگارش اثر تجرید الاعتقاد و ترکیب فلسفه با کلام، خوانشی عقلی از کلام و اعتقادات شیعی ارائه کرد که دنیای اسلام که از نظر معنوی تهی شده بود، در تمنای آن بود. یعنی هم قابلیت دسترسی داشت و هم اعتبار. همچنین به جای اینکه با تفسیری پارتیزانی و کوته بینانه از مقاومت ...
مهم ترین دشواری ما غفلت از مسأله دوران کودکی است
دانست و اظهار کرد: کودکان حقوق اساسی تری ازجمله حق مشارکت و به ویژه حق مشارکت اجتماعی دارند. ما می خواهیم به طور مثال کودکانمان را اخلاقی بار بیاوریم درحالی که اخلاق را بسته بندی شده به آن ها تحویل می دهیم و آن ها باید بپذیرند. به عبارت دیگر ما به کودکانمان اجازه مشارکت در کاوشگری اخلاقی را نمی دهیم. همه مطالعات جامعه شناختی و روان شناختی کودکان را فاقد شخصیت دانسته و به شخص بودن آن ها ...
مزیّت تاریخی رهبرانقلاب از نگاه آیت الله جوادی آملی
. البته ما همان وقت مقلّد آقای بروجردی بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه اش این شد. این نباید تکرار شود. فلسفه ی اسلامی - همان طور که شما فرمودید و درست هم گفتید - فقه اکبر است؛ پایه ی دین است؛ مبنای همه ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد. ...
بی طرفی به چه درد می خورد!
که کتاب به آنها می پردازد، یکی مشروعیت خشونت و انحصار دست یازیدن به خشونت است. حکومت ها به نام نجات مملکت، به نام آسایش خلق و گاه برای نجات مردم از دست خویش، متوسل به رفتاری می شوند که خشونت نام دارد. اما این مفهوم نیز در متن فرهنگ ها و واژگان طبقات مختلف تفسیربردار است. در ادامه همین پیشگفتار آمده است: توسل حکومت ها به خشونت معمولا از صمیم قلب است و هدفی جز حفظ وضع موجود ندارد. اما این ...
نماز نماد تعبد به پروردگار است/ دنیا قابلیت تبلور ثمرات نماز را ندارد
معصوم با نگاه کردن به آن پنجره ها یک چیزی را می بینند، فلسفه نماز یک مفهوم بسیار کلی و بزرگتر از گنجایش ذهنی انسان می باشد لذا در نماز پروردگار فلسفه های بسیار متنوعی وجود دارد و بهتر است بگوییم که فلسفه نماز چیزی ماورای فهم غیر معصوم است. نکته مهم دیگری که در نماز سرآمد است و در مابقی مفاهیم دینی در پشت بند نماز می آید، این است که نماز نماد تعبد به پروردگار و عبودیت و ربوبیت بنده با خداوند است ...
بررسی تأثیر گناه بر معرفت علمی در نشریه فلسفه علم
به گزارش ایکنا، در این شماره از نشریه فلسفه علم، مقالاتی با عناوین شأن هستی شناختی تابع موج ، روش علمی نیوتن در قول و فعل ، رده بندی پژوهش های تکاملی درباره ادبیات و معرفی رویکردی تکاملی- شناختی به آن ، نقش قواعد مثلثاتی در عناصر معماری ایران از دیدگاه غیاث الدین جمشید کاشانی ، نقد و تحلیل پدیدارشناختی مفهوم همدلی در پزشکی ، رویکرد تمثیلی در معرفت شناسی تکاملی: نقد و بررسی دیدگاه مایکل روس ...
افسانه جمهوری در قرن 21 و جایگاه مصلحت عمومی
جامعه انجام بدهند. در مقابل این دیدگاه، دیدگاه شهروندی لیبرال قرار می گیرد که فرد و حقوق وی را محور اصلی جامعه و همین طور دولت می داند و اعتقاد دارد که در رابطه افراد با یکدیگر، و همینطور رابطه افراد با حاکمیت، آنچه اهمیت دارد حفظ حقوق افراد است. پس هم حاکمیت و هم جامعه باید در درجه اول از حقوق افراد پاسداری کنند. در این مدل منافع، علایق و ارزش های فردی مبنای تاسیس جامعه و دولت قرار می ...
وبینار اسلام، صلح و روابط بین الملل برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، دکتر ساداتی نژاد با بیان اینکه صلح جزئی از حقوق بشر است و در جامعه ای که جنگ باشد، به خاطر اینکه فضای جنگ و خشونت مسائلی را بر آن جامعه تحمیل می کند، افراد نمی توانند از حقوق بشر بهره مند شوند، دوازده عنصر را در رابطه با مفهوم صلح از نظر فقه روابط بین الملل و نگاه هستی شناسانه، معرفت شناسانه و انسان شناسانه امام خمینی (ره) به مقوله صلح و حقوق بشر که برگرفته از ...
فلسفه حقوق از دیدگاه قرآن در بخش مبنا و منبع حقوق چیست؟
است که راه دستیابی به این مبنا (= منبع یا منابع حقوق) چیست؟ مثلاً اگر مبنا فطرت باشد، چگونه می توان آن را کشف کرد تا تبدیل به قاعده ای حقوقی شود؟ آیا راه کشف آن تنها عقل است و اگر عقل است محدوده درک عقل و ورود به کشف تا کجاست؟ آیا عقلِ قطعی تنها ملاک این تشخیص است یا درکِ ظنی نیز در این فرایند معتبر است؟ آیا عقل توان درک همه گونه مقررات را در تمام ابعاد زندگیِ بشر دارد یا تنها به کلیات از قواعد با ...
رابطه دین و معنویت محدود به الهیات نیست
تواند با معنویت نسبت برقرار کند، گفت: اگر بخواهیم بین معنویت و یک مفهوم دیگر، رابطه ای بسنجیم، با معنا نسبت خواهد داشت. دین داری نیز نسبتی است که انسان با دین برقرار می کند. وی به نسبت اربع اشاره و بیان کرد: این نسبت بر یک نوع تبادل مفهومی مبتنی است و حتی کسانی که بر این موضوع تأکید نداشته باشند، اما به هر حال مد نظر دارند. استادیار دانشگاه تهران عنوان کرد: وقتی از دین داری و ...
شهدا به ما نیاز ندارند/ ما در باتلاق مادیات دست و پا می زنیم
دادند که نشان دهنده تقابل دو تفکر در انقلاب ما بود. همان طور که چنین افکاری در کربلا و تاریخ اسلام هم وجود داشت. اوحدی افزود: در آن دوران، همان حرف هایی که به پیامبران و امام حسین (ع) گفته بودند به امام خمینی (ره) نیز گفتند، چرا که دشمنان همیشه نگاه استکباری داشتند، اما امام (ره) اعتقاد داشتند که این نور، تمام بن بست ها را از بین می برد و دیدیم که جنگ هشت سال دفاع مقدس، موضوعی بود که ...
نگاه مرحوم فیرحی به بحث ولایت فقیه چگونه بود؟
برای حل مسائل روز داشته باشیم. دو تلقی درباره بازگشت به دین حجت الاسلام شریعتمداری در پاسخ به این پرسش که نگاه مرحوم فیرحی به بحث ولایت فقیه چگونه بود، زیرا برخی منتقد اندیشه وی در این زمینه هستند، گفت: افرادی که در خصوص بحث ولایت فقیه تخصصی تر کار کرده اند باید پاسخ دهند. بنده در حد برداشت خودم از دیدگاه وی معتقدم نواندیش دینی قطعاً برای دین اصالت قائل است؛ بنابراین مبانی مسلم ...
حسن نراقی؛ جامعه شناس کوچه و بازار
همانی نبود که در دانشگاه از آن سخن می رود، او روایت خودش را از جامعه شناسی ارایه می کرد، روایتی خودمانی. درباره جامعه شناسی خودمانی بسیار نقد و نظر مطرح شد و همین نشانه اهمیت آن بود. ایرانی ها نراقی را فراموش نخواهند کرد حتی آن ها که با نوشته هایش موافق نیستند. نراقی کار خود را نقد فرهنگی و نقد اجتماعی می دانست. او می خواست ما را به تأمل وا دارد. او ادامه روشنگران دوره مشروطه کسانی مانند میرزاحبیب ...
فلسفه تشکیل بسیج چه بود؟
...> این نگاه بر آمده از نگاه هستی شناسانه و انسان شناسانه و آن باور تمام عیار امام(ره) به ملت بود که با همه وجود به سالار بودن آنان در اداره جامعه به آن اعتقاد داشت. تجلی کامل و عینی این دکترین را می توان در تشکیل بسیج مستضعفین مشاهده کرد. حوادث پر التهاب ماه های ابتدایی شکل گیری انقلاب اسلامی، ضرورت بسیج همگانی ملت برای دفاع از امنیت کشور در برابر ناآرامی های ایجاد شده به دست دشمنان انقلاب را ...
قرآن، مشوق فلسفه
... این مجال در جغرافیای اسلامی و به ویژه ایران فراهم نبوده است و فیلسوفان اسلامی هم دغدغه چنین مسائلی را نداشته اند و دغدغه اصلی آنها الهیات به معنای اعم و اخص بوده است، اما در دوران معاصر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی این زمینه برای فلسفه اسلامی فراهم شده که به تعبیر مقام معظم رهبری بتواند در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم استمرار یابد و این استمرار در دوران ما در قالب مسئله ای که ...
تاریخی نگری در دین(مروری بر کتاب پانن برگ؛ الهیات تاریخی )
عباراتی نظیرِ تنها تاریخ است که انسان را در تمامیّتِ هستیِ انضمامی اش به معرضِ تماشا می گذارد و وجهِ ممیّزهٔ آدمی از باقیِ مخلوقات تاریخیمندیِ اوست نشانگر جایگاهِ بلندِ تاریخ در اندیشهٔ ولفهارت پانن برگ است. او اعتقاد دارد مفاهیمِ دینیِ مسیحیّت و وقایع تاریخیِ آن باید مورد قضاوت های تاریخیِ سنجیده قرار گیرد. پانن برگ معتقد است بیشتر نظام های متافیزیکی، که بنیانِ آموزه هایِ سنتیِ مسیحیّت اند، به توصیف و تبیینِ امورِ پایدار و تغییرناپذیر پرداخته اند و از این رو تاریخ را سطحی و مجزا از واقعیت تلقی می کنند. اما برای این الاهیدان ...
معرفی کتاب؛ الوهیت در مسیحیت
القدس و نیز خداوند متعال را به نقد کشیده و این قبیل از دیدگاه ها را مخالف تعالیم حضرت مسیح(ع) و نیز اناجیل اربعه و حتی عقل سلیم عنوان نموده است. وی در همین راستا برخی از براهین ارایه شده در نفی الوهیت عیسی و نیز الوهیت سه گانه را مطرح نموده و تحلیلی تاریخی از چندگانه انگاری الوهیت در آیین هندو و مصر باستان و پیشینه اعتقاد به تثلیث در افکار و اعتقادات آنان ارایه نموده است. حقیقت ...
مزیّت تاریخی رهبر انقلاب از نگاه علامه جوادی آملی/ چرا درباره علت گرانی به مردم دروغ می گویند!؟
، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای بروجردی بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه اش این شد. این نباید تکرار شود. فلسفه ی اسلامی - همان طور که شما فرمودید و درست هم گفتید - فقه اکبر است؛ پایه ی دین است؛ مبنای همه ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و ...
نظریه مقاومت طب سنتی؛ سخنی با مخالفان
طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایت بار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد. مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در فلسفه علم به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ...
شریعتی همزمان در مقابل فلسفه های مدرن، مذهبیون متحجر و دستگاه حاکم ایستاد/ شریعتی خود را وقف زنده کردن ...
اینکه بگوید که اگر اسلام را هم بازخوانی کنیم، قرائت دیگری از آن به دست می آوریم که می تواند با انسان رابطه برقرار کند و نکته اصلی هم در حرف هایش همین بود. از آثار مکتوب و سخنرانی هایش در خصوص اسلام و بی بدیلی حضرت علی(ع) که حقیقتی انکارناپذیر است، گرفته تا حضرت فاطمه(س) و مقوله انتظار و دیدگاه بی نظیر او در خصوص مسئله انتظار و تمام بحث هایی که راجع به اسلام مطرح می کرد، این مهم پیداست. او در همه ...
تطبیق و مقایسه دو رویکرد در جامعه شناسی عراق
عشیره و طبقه تقسیم می شوند، توانستند در ساختار سیاسی تغییر ایجاد کنند؟ چه چیزی شکل نظام سیاسی خاصی که پس از کودتا ایجاد شد را تفسیر می کند؟ وی برای پاسخ به این پرسش ها و تحلیل جامعه عراق، به دو مفهوم کلی طبقه و جایگاه تکیه کرده و با معیار قرار دادن اندیشه های مارکس و وِبِر، مالکیت و جایگاه اجتماعی را اساس تفاوت ها و تمایزها در جامعه سنتی عراق به شمار می آورد. به اعتقاد وی، نوع مالکیت بویژه ...
نگاهی به کتاب فلسفه زیست شناسی : کتابی در وصف دوستِ منتقد زیست شناسی
...، عمدتاً با ریشه هایی در سنت فلسفه تحلیلی، پدید آوردند که شروع به کار روی مسائل مفهومی ناشی از پژوهش های معاصر به ویژه در رشته زیست شناسی تکاملی کردند. این کتاب نیز در این زمینه به فلسفه زیست شناسی در این معنای خاص محدود می شود. فلسفه زیست شناسی در معنای عام آن را باید تمام مسائل فلسفی دانست که در ارتباط با زیست شناسی، حتی پدیده های اجتماعی و فرهنگی، مطرح می شوند، اما در معنای خاص ...
درک شریعتی از انقلاب، صرفا یک انقلاب سیاسی و اجتماعی نبود
شریعتی نیست، البته شریعتی بیش از دیگران نگاه ایجابی داشت، شریعتی در قیاس با همه نوگراها و سنت گراها، بصیرت های ایجابی بیشتری داشت، اما انتقادی که من به شریعتی دارم این است که در واقع بیشتر به حوزه آگاهی توجه داشته و کمتر به واقعی بودن جریانات اجتماعی و تاریخی مثل فقدان جامعه مدنی، عدم رشد طبقه متوسط، اقتصاد نفتی توجه می کرد و این به معنای این است که او به این مقولات کمتر اندیشیده بود. ...
گعده فقه سیاسی به دنبال چیست؟
دوستان نگاه نقادانه ای به این شیوه بحث داشتند. از نظر ایشان کارآمدی را بایستی بر اساس نگاه و تلقی عموم مردم مطرح کرد و پیش برد. نه این که یک معنا و تلقی ای برای خود در نظر بگیریم و در نهایت براساس آن معنای شخصی بگوییم نظام کارآمد است. مردم می گویند ما برای اساس یک خواسته هایی انقلاب کرده ایم ولی به آنها نرسیده ایم. یکی از مصادیق ناکارآمدی نظام در نظر عرف آن است که نظام نیروهای خود را یک به یک کنار ...
بررسی میراث استاد | فیرحی چگونه مسئله ها را می کاوید
بی واسطه خود را با معرفت یکی می داند، خود پدیدآورنده ی معرفت است. قدرت از دیدگاه فوکو در جوامع مدرن چنان حضور همه جانبه دارد که در عین حال در برابر خویش مقاومت ایجاد می کند. به هر حال، قدرت نزد فوکو چیزی نیست که در مالکیت دولت یا طبقه حاکم یا شخص حاکم باشد، برعکس قدرت یک استراتژی است و نه یک نهاد یا یک ساختار. مراقبت و تنبیه میشل فوکو قدرت شبکه ای است که همه در آن گرفتارند و انسان ها و نهادها و ...
سه نابغه آلمانی که در سطح جهانی مشهور شدند
آنها وجود دارد. حسینی در ادامه بحث خود را بر زندگی و آثار هگل متمرکز کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت: هگل در 1770 متولد شد. در سال 1789 انقلاب کبیر فرانسه رخ داد. پیش از آن، در سال 1781 کتاب نقد عقل محض کانت منتشر شده بود. در همین دوران هِردِر آثاری راجع به تاریخ و زبان منتشر کرد. هگل در کودکی از مادرش زبان لاتین نیز آموخته بود. او زبان انگلیسی می دانست، خواننده ی پرشور نوشته های شکسپیر ...
وقتی که کانت خشمگین شد/ رساله کشف و جدلی با ابرهارت
و ضمیمه سوم نیز مقایسه های مختصر ابرهارت است بین فلسفه های لایبنیتس و کانت . فصل نخست کتاب در اصل بحثی است درباره انتقاد ابرهارت از کانت که مدعی است لایبنیتس تقسیم احکام به تحلیلی و تألیفی را پیش از کانت مطرح کرده است که پس از آن پاسخ کانت به این مدعا مطرح شده و در فصل دوم نیز متن رساله کشف درج شده است. کانت این رساله را در پاسخ به یورش تمام عیار یوهان آگوست ابرهارت نوشته ...
چرخه معیوب شناسایی سود موهومی
دارایی های بانکی را در ابعادی غیرواقعی، بزرگ نشان دهد و به تبع آن، محاسبه گری سود سپرده بانکی (موتور خلق پول بانکی) و حتی سود سهامداران را در حدی بزرگ تر از واقعیت موجود، برآورد کند. همچنین در سمت راست ترازنامه بانک ها، دارایی ها آنگونه که خبرگان بانکی اعتقاد دارند به چهار طبقه دارایی های ثابت (ضروری برای اداره امور بانکی)؛ دارایی های مولد جریان نقد؛ دارایی های منجمد فاقد جریان نقد؛ و ...