لاریجانی: قانونگذاری فقط تصویب نیست به نفوذ در جامعه هم باید توجه داشت
سایر منابع:
سایر خبرها
نظر علی لاریجانی در مورد حکومت قانون گرا
چهارم تسلط به شریعت. همچنین به گزارش ایسنا ، لاریجانی با طرح این پرسش که مشروعیت حکومت از نظر ابن سینا چیست، تصریح کرد: نخستین خصوصیت برای مشروعیت حکومت از نظر ایشان قانون است. اگر حکومتی قانون نداشته باشد از جرگه محاسبات ابن سینا برای حکومت مطلوب خارج است. ممکن است در جامعه ای دیکتاتوری باشد، اما قانون هم وجود داشته باشد که قانونش عادلانه نباشد؛ در این حالت ابن سینا معتقد است که قانون گذاری اصلی با ...
گفتاری از حضرت آیت الله جوادی آملی: اگر عقل چیزی را به مصلحت یک نظام و ملت تشخیص داد، این می شود حجة ...
حجة الله است، مگر می شود چیزی را عقل _ نه خیال و وهم و قیاس _ بگوید آن وقت انسان بتواند به آن بی اعتنایی کند؟! در داروسازی همین طور است، در کشاورزی همین طور است، در دامداری همین طور است که اینها امور تجربی است؛ در سیاست همین طور است، در علوم جامعه شناسی همین طور است که اینها علوم انسانی است. اگر عقل چیزی را به مصلحت یک نظام و ملت تشخیص داد این می شود حجة الله ! سوره مبارکه ابراهیم جلسه 31 تاریخ: 1384 انتهای پیام شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام ...
جایگاه و نقش زن از غرب تا دوران سیاه پهلوی/ نگاه با کرامت اسلام و امامین انقلاب به مسئله زن
است نه در قالب آرزو و خیال، بلکه واقعیتی است که اگر صفحات تاریخ اسلام را از همان ابتدا تا به امروز ورق بزنیم با نمونه ها و واقعیت های بی شماری از شخصیت بزرگ داشته شده زن در اسلام برخورد می کنیم. در قران کریم هرجا خداوند از انسان صحبت می کند با واژه هایی چون ناس ، بنی آدم و انسان او را مورد خطاب قرار می دهد که این اصطلاحات در قرآن 309 بار تکرار شده اند. اینها واژه های عامی هستند که هیچ کدام از آنها به جنسیت خاصی اشاره ای ندارند و معیار برتری را برای هر دو جنس در تقوا و پرهیزکاری می داند. إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ . انتهای پیام/ ...
آزادی بیان از ویژگی های مکتب اسلام است
چنین شرایطی را در جامعه عملی کند. او می گوید: مذهب برای جامعه ضرورت دارد؛ مذهب به معنای واقعی و راستین. نمی خواهم از آنچه به نام مذهب گفته می شود و شکل اشتباه دارد دفاع کنم، بلکه مذهب به شکل واقعی و راستینش که عامل پاکی، تقوا، درستی، نظم و نظام در جامعه است. [2] از دیدگاه شهید آیت الله مفتح، ضرورت دیگر برای این جامعه مسئله عدالت اجتماعی است. شهید جامعه را همچون بدن انسان می داند ...
هستی مطلق یا نورالانوارتحلیلی بر تفسیر ملاصدرا بر آیة نور
..., برخلاف ابن سینا, وجود را واقعیت ذومراتبی در نظر می گیرد که برغم تشکیک مراتب و درجاتش, همچنان واحد و یکدست باقی می ماند, در حالیکه ابن سینا, اگر چه اصالت وجود را در هر موجود می پذیرد, معتقد است که وجود هر موجود با وجود دیگر موجودات متفاوت و از آن متمایز است . به گزارش نباء خبر،ملاصدرا با زبان عربی زیبا و بلیغی, آیة نور را شرح و تفسیر کرده, سبک درخشان, منسجم و هماهنگ خود را در ...
مردم سالاری دینی در اسلام چه برتری بر شعار دموکراسی غربی دارد؟
استبداد است؛ در اندیشه لیبرال دمکراسی، استبداد به معنی حکومت فرد یا گروهی واحد بر مردم عنوان می شود اما در اندیشه اسلامی، استبداد الزاما ربطی به تعداد حکومت کنندگان یا حکومت شوندگان ندارد. بلکه اسلام استبداد را به معنی نادیده گرفتن حق مردم در حکومت، بی توجهی به دستورات الهی و ارجحیت داشتن مصالح فرد یا افرادی خاص به جای مصلحت اسلام و جامعه اسلامی می داند. با توجه به این تعاریف می توان نتیجه گرفت تعریف اسلام و حکومت اسلامی از مفهوم نقش مردم در جامعه تکامل یافته تر و حقیقی تر از شعار دموکراسی است که امروزه در جهان فریاد زده می شود. فاطمه سیفی ...
نظر دادستان انقلاب در دوران امام خمینی درباره قتل های ناموسی/به این راحتی نمی شود گفت چون ظن خیانت بود ...
ایجاد کرد. این نماینده اسبق مجلس ادامه داد: فرض کنید که فقط در ایران چنین مساله ای وجود دارد و باعث می شود که دنیا نگاه بدی به نظام جمهوری اسلامی پیدا کند یا به اسلام بدبین شوند. قانونی که اگر امروزه اجرا شود، مردم به اسلام و نظام جمهوری اسلامی بدبین شوند، در این صورت باید قانون عوض شود. اساسا مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به همین دلیل و با همین نگاه امام تاسیس شد. اگر برای جامعه ضرر داشته ...
قائم مقام رئیس جامعة المصطفی: راه رسیدن به اهل بیت(ع) از عمل به قرآن می گذرد
د گرفت. وی با تاکید بر اینکه قاریان قرآن، طلاب و هر مسلمان و انسانی اگر می خواهد با قرآن ارتباط برقرار کند، نخست باید خالق این قرآن را بشناسد، اظهار داشت: در زندگی خود باید توجه داشته باشیم که جدای از دایره نیازها، چه اندازه به خداوند می اندیشیم و وجود خود را وابسته به ذات اقدس الهی می دانیم. قائم مقام رئیس جامعه المصطفی با بیان این ضمن اشاره به ویژگی های ذات اقدس الهی، بر شناخ ...
اسقاط نظام شاهنشاهی با دستان خالی کار راحتی نبود/ افرادی که فکر حل مسئله با مذاکره هستند، ساده اند
کشور را اداره کنند و خساراتی به کشور وارد کردند. وی تصریح کرد: اما بخش مهمی از این آسیب ها و مشکلات که مردم در انقلاب مشاهده می کنند به خاطر نظام استکباری است که به وجود آمده است به خاطر همین ما مبادلات تجاری و فروش نفت را نداریم و به مشکل برخورده ایم. جمهوریت و مردمی بودن موارد مهم در پیروزی انقلاب بود عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستاوردهای انقلاب هم اشاره کرد و ...
سیره فرهنگی امام خمینی
...> 3- از نگاه امام خمینی (ره) فرهنگ خودی هر جامعه مناسب ترین فرهنگ برای رشد و بالندگی آن جامعه است و تلاش در جهت هر چه پر بارتر کردن این فرهنگ موجب استقلال فرهنگی خواهد شد. در ادبیات امام فرهنگ غرب، ویرانگر فرهنگ شرقی است ولی با این وجود امام بر اخذ وجوه مثبت فرهنگ غربی تکیه دارد. خودباوری فرهنگی در اندیشه ی امام یک اصل اساسی است. امام معتقد است غرب در پی استیلای فرهنگی خویش بر شرق است و ...
محبت خدا (46)؛ نقش اعتقاد به معاد در اخلاق اجتماعی
ی رواج داشت، و حتی برخی روحانیون رسماً عضو حزب توده بودند و برای ترویج مارکسیسم از آیات و روایات، به خصوص نهج البلاغه استفاده می کردند. آنها اندیشه مارکسیسم را به عنوان توجیه علمی و فلسفی دستورات اجتماعی اسلام پنداشته، اسلام را طرفدار اصالت جامعه معرفی می کردند، و در نتیجه، احکام فردی اسلام مثل نماز را که منفعتی برای دیگران ندارد، در حد آداب و رسوم محلی و بی اهمیت می دانستند! آنچه از نظر ایش ...
فقه و اخلاق در ترازو| گفت وگوی سیدمحمد موسوی عقیقی با سروش دباغ
برای شروع، بفرمایید که از نظر شما، فقه و اخلاق چه حوزه هایی از زندگی انسان را پوشش می دهند؟ آیا اصلاً ربط، نسبت و سنخیتی بین این دو قائل هستید؟ دیسیپلینِ اخلاق، دیسیپلینِ هنجاری- محور (Normative-based) و ناظر به بایدها و نبایدها است. اینکه چه کارهایی باید و چه کارهایی را نباید انجام داد؛ و این مشخصاً در اخلاقِ هنجاری (Normative Ethics) طرح و بحث می شود و ما با مکاتب مختلفی در این عرصه مواجهیم. در واقع می توان گفت زمانی که از اخلاق سخن می گوییم، از اخلاقِ عقلانی سخن می گوییم، و به تعبیری به فراورده های عقلانی در حوزۀ هنجارها و بایدها و نبایدها، اخلاق گفته می شود. البته من در اینجا بنا دارم از اخلاقِ هنجاری سخن بگویم، زیرا ما در حوزه فلسفۀ اخلاق، فرااخلاق (Meta-ethics) که متضمن بحث های وجودشناختی، معرفت شناختی و دلالت شناختی است که الان ما در این گفتگو به آن کار ...
جایگاه فتوت در مدینه ایرانی اسلامی
دارد و بر این اساس، انسان به ماهو حیوان ناطق، در حقیقت سکنی دار زیرا حقیقت با عقل و زبان عیان است. فارابی باور داشت انسان با مدینه، انسان است چراکه وقتی انسان با عنوان حیوان ناطق فهم می شود، متافیزیک با همین حیوان ناطق قوام می یابد و قوام مدینه ایرانی اسلامی نیز با فتوت است. ملت در اندیشه فارابی مهدی صدفی، دبیر علمی نشست نیز در سخنانی کوتاه درباره ملت در اندیشه فارابی اظهار ...
حزب همبستگی ایران اسلامی: موفقیت انقلاب و مسئولان را باید در میزان رضایت مردم جستجو کرد/ حذف نخبگان و ...
.... لذا وظیفه حاکمیت و همه ارکان نظام است که با در نظر گرفتن منافع ملی که معتقدیم در راستای خواست و اراده مردم تعریف می شود، پاسداشت شعارها و آرمان های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را سرلوحه خود قرار دهند و نسبت به انحرافات به خصوص از سوی به ظاهر خودی های ظاهرالصلاح هوشیار باشند. 3- حزب همبستگی ایران اسلامی با اشاره به گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی و با تکریم ...
علت اعدام سهروردی چه بود/ تفسیر متفاوت شیخ اشراق از یک آیه
دهد و همه انسان ها می توانند به عقل فعال متصل شوند و علوم را بگیرند. محقق داماد تصریح کرد: فرق حکمة الاشراق با سایر مکاتب فلسفی این است که طبق نظر سهروردی انسان می تواند دلش را رشد دهد تا به عقل فعال متصل شود. وقتی به عقل فعال متصل شد می تواند علومی را دریافت کند، خلاصه حکمة الاشراق این است. حرف سهروردی این است که عقل فعال بخیل نیست که علم را به یک پیامبر اختصاص دهد و دیگران محروم شوند ...
حکمت ذوقی سهروردی مبتنی بر نور و اشراق است
و چطور توسط حکمت و تاله از آن نجات پیدا می کند. باید از طریق حکمت از این غربت غربیه نجات پیدا کنیم و به وطن اصلی بازگردیم. یکی دیگر از شاهکارهای او جمع حکمت قرآنی و برهانی است. متکلم بر اساس قرآن استدلال می کند ولی سهروردی اول همه چیز را از دیدگاه حکمی بیان می کند و در ادامه به عنوان شاهد از آیات قرآنی استفاده می کند و هر چیزی را اثبات می کند برایش دو شاهد از قرآن می آورد. از نظر او حکمت مشترک لفظی نیست که حکمت قرآنی یک معنا داشته باشد حکمت برهانی یک معنای دیگر داشته باشد بلکه حکمت قرآنی و برهانی درجات حکمت است. انتهای پیام ...
الگوی سوم، نگاه به زن مسلمان در جامعه از دریچه مبانی اسلامی – ایرانی
نشان بدهد. با داشتن الگو علاوه براینکه انسان اطمینان پیدا می کند که راهی که می رود اشتباه نیست بلکه هم بدون خطا و هم با سرعت بیشتری این مسیر کمال را طی می کند. وجود الگوها و سرمشق های بزرگ در زندگی انسان، وسیله موثری برای تربیت آنهاست. -آیا در قرآن هم اشاره ای به این بحث الگو برای انسان شده است؟ بله، خداوند به این نیاز طبیعی انسان نیز توجه داشته است. در داستان حضرت یوسف (ع) ایشان را الگوی عفت و ...
محقق داماد: زندگی سهروردی ها به ما خطر تیغ جهل را هشدار می دهد/ اعوانی: سهروردی احیاکننده حکمت است
کننده ارسطو بود و معتقد بود خدا عقل را در ارسطو افریده است. بنابراین غرب وارث ابن رشد بود و اندیشه ابن رشد باعث شد دین و فلسفه از حکمت جدا شود اما کسی که فلسفه را از جزم اندیشی نجات داد سهروردی بود ما نباید خواجه نصیر را احیا کننده بدانیم چون سهروردی با تاسیس حکمت اشراق احیا کننده حکمت است. اعوانی یادآور شد: امروز تمام کتاب های تاریخ فلسفه می گویند فلسفه یونانی است اما سهروردی در حکمت ...
نگاهی انتقادی به اسلام عربی| عظیم محمودآبادی
در ابن رشد آندلسی می جوید و بس! اما عبدالله خلایفی در کتاب اسلام عربی ، پیش از هرچیز سعی می کند مقصودش را از مفهومی بیان کند که آن را عنوان اثر خود قرار داده است. او البته امتناعی ندارد که به مفاهیم اسلام ایرانی ، اسلام ترکی ، اسلام هندی و ... نیز اشاراتی داشته باشد و توضیح می دهد که از نظر او این مفاهیم معنای خاصی ندارد، جز اینکه عناصری از ویژگی های آن جامعه را به دست آورده و عناصری از ...
پیکاسو در اینستاگرام: چه کسی گفته زن ناموس است؟
سیداحمد معین شیرازی معروف به پیکاسو از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی – که فرزند حجت الاسلام سید حسن معین شیرازی، استاد حوزه است – به بهانه ی ماجرای قتل ناموسی مونا حیدری در اهواز نوشت: آخر این چه قاموس و مکتبی است؟ مسؤلین در ایران از کدام امنیت می گویند؟ سر بریده دختری در دستانش، لبخند زنان در شهر قدم می زند! چرا؟ چون زن را ناموس خود می داند. نه او حتی زن را ناموس خود نمی داند چون کسی ...
جامعه در حال انفجار است!
ضعیف تر می شود و قدرت خرید مردم کاهش می یابد و توان معیشتی مردم به شدت پایین آمده و جامعه، در حال انفجار است. نمی توانیم این را انکار کنیم؛ مملکت را نمی توان با شعار اداره کرد. معتقد هستم باید در برجام بنشینند و گفتگو کنند و مسئله را همین طور که هست بپذیرند طرف های مقابل و ما به صورت همزمان به توافق پایبند باشیم. اینکه ادعا کنیم آنها دنبال منافع خودشان هستند، در هر معامله ای هر کس دنبال منفعت خودش ...
مذهب واحد غیر ممکن است نیازمند استراتژی واحد هستیم
داشته و مردم بتوانند پیرو افکار متعدد باشند و از همه اینها همزیستی مسالمت آمیز منتج می شود. اسلام سعی می کند از طریق تسامح، اصول برادری و انسانیت را رواج دهد. آنچه که ضمانت اجرایی پیشرفت یک جامعه و پایه های استوارسازی آن جامعه را بنا می کند تسامح است. یک فرد نمی تواند همه حقیقت را به تنهایی درک کند؛ حقیقتی که مستوجب مشارکت بین افراد جامعه است حتی اگر با هم اختلاف و تنوع نظر داشته باشند و ...
راهپیمایی های یوم الله 22 بهمن همه پرسی عینی و غیرقابل انکار در تایید نظام اسلامی بوده است
نخواهد آمد و مبارزه با آمریکا را در مسیر رسیدن به آرمان ها و تحقق پیشرفت و تعالی یک ضرورت می داند. 5. عدالت در منظومه ارزش های اسلامی و آرمان های انقلابی ما رفیع ترین جایگاه را دارد. نظام اسلامی با همه توان برای تحقق این فریضه گام برداشته، ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است اکنون که دولت سیزدهم با همه توان در میدان مجاهدت انقلابی حضور دارد، حمایت و همراهی مردمی می تواند بستر های تحقق عدالت ...
آکسفورد به الهیات راه داد شریف نداد!
موضوع ارتباط میان علم و دین و تجربه ای که غرب در این دهه ها با آن روبه رو بوده نگریسته ایم در حالی که چشمی به تحولات، تجربیات و پوست اندازی غرب در این زمینه داشته ایم و چشمی به آنچه این سال ها در ایران گذشته است. دکتر گلشتی یکی از جدی ترین پژوهشگران حوزه مطالعات تطبیقی میان علم و دین و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران از برگزیدگان همایش چهره های ماندگار فیزیک و برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ...
مصطفی کواکبیان: برای برون رفت از بسیاری از مشکلات کشور چاره ای جز بازنگری در اصول قانون اساسی نداریم
به گزارش جماران؛ به نقل از مردم سالاری آنلاین، بازنگری در قانون اساسی یکی از بحث های مهمی بوده که همیشه در میان فعالان سیاسی (چه اصلاح طلب و چه اصولگرا) وجود داشته است. البته این اشتراک نظر در بازنگری لزوما به نتایج یکسانی منجر نخواهد شد، چرا که هر کدام از این جریان های سیاسی چیزهایی را مدنظر دارند که الزاما با امیال طرف مقابل مطابقت نخواهد داشت. مصطفی کواکبیان جزییات طرح جمهوریت سوم ...
کیهان نوشت: تداوم انقلاب در گروی حضور مردم
، پاسخگویی به یکی از اصلی ترین مطالبات آن جامعه ملتهب و عصبانی بود و علاوه بر این عقل بر این تصمیم صحه می گذاشت و بالاخره شرع و کتاب آسمانی که چون اصولا برای هدایت و سعادت مردم در دنیا و نجات و رستگاری آنها در آخرت آمده و لاجرم به موضوع مدیریت و معیارهای یک مدیر و اینکه چه کسی لیاقت و شایستگی دارد که اداره امور مردم و جامعه را برعهده بگیرد حساس است و بر آن تاکید موکد داشت. اما در برابر این تصمیم ...
آیا احزاب دوره پهلوی فعالیت حزبی و انتخاباتی داشتند؟
با بررسی های معموله در حال حاضر بین اعضای پرسابقه حزب مردم فردی که شایستگی لازم برای عهده داری سمت دبیرکلی را داشته باشد وجود نداشته و چنانچه بین گروه های جوان حزب نیز شخصی بدین سمت تعیین گردد مقبول نظر دسته مذکور نخواهد بود؛ - اصلح است که هرگونه تغییر و تصفیه در حزب مردم از طریق مراجع آن حزب انجام [شود] تا بدین ترتیب این توهم ایجاد نگردد که تغییرات برخلاف روش حزبی و بدون دخالت مستقیم ...