عدالت در نگاه امام علی(ع)؛ گرسنگی محرومان، نتیجه ظلم برخورداران است
سایر منابع:
سایر خبرها
سیره و کلام امیرالمؤمنین(ع)؛ راهگشای عدالت خواهان جهان
زندگی آن حضرت درس زندگی است، افزود: آنجا که از مستمندان و ایتام دستگیری می کرد تا تقوا و ایمان امام بزرگوار، مبارزه با ظلم و عدل او که در طول تاریخ راهگشای عدالت خواهان است. وی یادآور شد: سرانجام این بزرگ مرد تاریخ اسلام به دست پلید ابن ملجم در بیست و یکم ماه مبارک رمضان به شهادت رسید و به فرموده خود رستگار شد. بدین گونه نوری در آسمان عدالت خاموش شد و یتیمان پدری مهربان را از دست دادند اما نام و راهش تا ابد زنده و راهگشاست. امیر دلان با بخشش قاتل خود درس بخشندگی و آزادگی را به مسلمین و همه مردم جهان داد. انتهای پیام ...
رهبر انقلاب: یکایک انسانها، در لحظه لحظه زندگی امیرالمومنین، درسهای فراموش نشدنی پیدا می کنند
کلا از آنچه که در اختیار اوست، در راه اعلای کلمة حق استفاده کند و حق را زنده نماید. با قدرت اراده و بازو و جهاد علی، حق زنده شد. اگر مفهوم حق و عدل با ارزش است به خاطر فداکاری علی(ع) و امثال اوست اگر شما ملاحظه می کنید که امروز مفاهیم حق و عدل و انسانیت و مفاهیمی که برای انسان های هوشمند در دنیا باارزش است و این مفاهیم، مانده و روز به روز قوی تر و راسخ تر شده است، به خاطر همان ...
در اجرای عدالت دچار نقص جدی هستیم | حذف افراد و بدبینی ها را کنار بگذاریم
حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی تأکید دارد که براساس سیره و اندیشه های امام علی(ع) عدل اجرا، حاکمیت و پیاده کردن حق است. اگر در جامعه ای حق جاری شود، حقوق محترم شمرده می شود، اگر مناسبات اجتماعی براساس حق باشد، روابط و قواعد اجتماعی براساس حق پایه گذاری شود، چنین جامعه ای عادل است. پورمحمدی می گوید: آنچه ما امروز به دنبال آن هستیم این است که اعتماد، حسن ظن و رضایت عمومی، انسجام ملی و اقتدار ملی را به دست آوریم، و راه ...
نامه "مولا متقیان" به مالک اشتر؛ نصب العینی برای حکومت داری علی وار!
و فراگیرترین آنها در عدل و جامعترین آنها برای رضایت مردم جامعه باشد. حضرت در این دستور قانون اصلی سه حقیقت با اهمیت را بیان می کند. الف: در اظهار حق و اجرای آن، ب: در اظهار عدالت و اجرای آن، ج: در اجرای امور اجتماعی. بنابراین مقصود از رضای مردم آن رضایت است که تأمین حق حیات و حق کرامت و حق آزادی معقول آنان به طور کامل در آخرین حد ممکن ناشی می گردد. 2 مقدم ترین مردم در نزد حاکم اسلامی ...
حضرت علی(ع) را جهل مردم به شهادت رساند نه عدالتش/ مهرورزی امیرالمومنین حکم باران را دارد و بر همه می بارد
که پیغمبران فرستاده شدند تا قسط و عدل را در جامعه نهادینه کنند و امام علی(ع) که ادامه جریان نبوت و خلافت بعد رسول خدا(ص) هستند نسبت به این مسئله نگاه کلیدی داشته اند. عدالت محوری علی(ع) عامل دشمنی اشراف زادگان شد این پژوهشگر حوزه در ادامه افزود: وقتی بعد از 25 سال به خانه حضرت علی(ع) برای پذیرش خلافت هجوم می برند ایشان چند مسئله را مطرح می کنند؛ اولین مسئله این است که می ...
31 سوره با نهج البلاغه
به گزارش جام جم ، نهج البلاغه هم سراسر مضامین سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و ... دارد که به صورت کاربردی می تواند در برهه های دیگر نیز قابل بهره برداری باشد. اگر در مناسبت های مذهبی گذشته از بینندگان ویژه برنامه هایی با عنوان فصل بنی امیه، فصل امام حسن(ع) و ... در سوره بودید یا علاقه دارید نظرات کارشناسان را درباره ترجمه ها و شرح نهج البلاغه بدانید یا آثار مرتبط با آن را بشناسید در این فصل می توانید تا پایان ماه رمضان با برنامه همراه باشید. ...
حقوق مردم در حکومت علوی؛ از ممنوعیت انحصارگرایی تا نظارت مردمی + صوت
در روزهایی سوگوار شهادت تجسم تام و تمام عدل؛ امیرالمومنین علی(ع) هستیم که هر چه می گذرد و حتی پس از 1400 سال ارزش، عمق و صراحت سخنان آن حضرت بیشتر روشن می شود و همچنان سند و سخنی کاربردی تر، دقیق تر، الهی تر و انسانی تر از بیانات او در باب عدالت و حق مردم یافت نشده است. آن چه مهم است این نکته است که علی(ع) هنگامی این سخنان را بر زبان راند که در مسند قدرت و خلافت بود، نه قبل از آن و نه ...
زندگی و شهادت در مسیر حق، عدالت و آزادی
افراد، مورد انتظار است و رعایت عدالت در حد وسع جامعه بر مسئولان و مردم تکلیف است تا جامعه را به سمت وسوی عدالت بیشتر سوق دهند و با شکوفایی ظرفیت ها و استعدادهای انسانی در سایه اجرای حدی از عدالت، آن را در هر دوره یک گام به سوی بهبود وضعیت بیشتر هدایت کنند. انتهای پیام
عدالت فرهنگی از منظر امام علی(ع)
جاهلیت مقابله کرده است، همان جا فرهنگ مطلوبی است که حضرت به دنبال گسترش و نهادینه سازی آمده است. می توانیم عدالت فرهنگی در سیره امیرالمومنین علیه السلام را بر پایه مقدمات زیر تبیین کنیم؛ عدالت یعنی اعطاء کل ذی حق حقه ؛ حقی که مردم بر گردن حضرت دارند اقامه سیره رسول خداست (رک: نهج البلاغه،خطبه 169)؛ سیره و فرهنگ نبوی در مقابل فرهنگ جاهلی است، در نتیجه عدالت فرهنگی در سیره علی علیه ...
اگر علی علیه السلام حاکم می شد...
این مطالبات، اجرای صحیح قانونی است که مردم آن را پذیرفته اند. لازمه اجرای صحیح قانون برخورد با متخلفان است. مردم از حاکم انتظار دارند که اگر کسانی عمداً از قانون سرپیچی کردند و در حق دیگران ظلم کردند با آن ها برخورد کند و دادشان را از ظالم بگیرد. از دیگر مطالبات عمومی مردم از حاکم این است که در ظاهر و باطن دلسوز و خیرخواه عموم مردم باشد. مطالبه دیگری که می توان برشمرد این است که حاکم ...
فرصت خوبی است که ما مسئولین استغفار کنیم
شان آنچه که می گوید، حق است و آنچه اجرا می کند، عدالت است. طبعاً عزل و نصب، برخوردها، توبیخ ها، تشویق ها، تذکرات و نصیحت های حضرت بر پایه حق و عدالت است. یعنی هر سخنی از ایشان، حق است و تبیینی که می کند حقانی است و راست و درست و حقیقت مسایل را می داند و می گوید و هر عمل ایشان عدل است و عدالت را دقیقاً اجرا می کند. وی ادامه داد: جنگ های حضرت علی(ع) نماد عدالت ایشان است، حضرت با ظلم در ...
سیاست دوگانه کشورهای غربی در برابر مسلمانان
به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، ماموستا مامد کلشی نژاد، امام جمعه اهل سنت ارومیه، دوم اردیبهشت در خطبه های این هفته نماز جمعه ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت علی(ع)، اظهار کرد: ایشان اسوه والای عدل و عدالت در جامعه هستند و در طول زندگی گهربار خویش همواره به برقراری عدالت در بین مردم کوشا بودند. وی افزود: زمانی که حضرت علی(ع) به ضرب شمشیر ابن ملجم مرادی زخمی شدند ایشان عدالت را در ...
جامعه ای که بخشی از مردمش گرسنه اند، یک جامعه پیامبرپسند نیست
تحصیل و خداشناسی ندارد اما در حالی که این دو اهمیت بسیار دارد، رسالت مهم یک روحانی این است که بتواند در این جامعه، بدون لکنت زبان برای مردم، سخن بگوید. ما امام علی(علیه السلام) جز این نمی شناسیم. آری، امام علی(علیه السلام) شیر روز و زاهد شب بوده و این ها قابل انکار نیست، اما آن که حضرت را برجسته و بزرگ می کند و می درخشاند، این است که دغدغه دردهای اجتماعی داشت و تا پای جان نیز این دغدغه او را رها ...
رئیسی: هیچ کس حق ندارد ناامید باشد
جمهور با تاکید بر شناخت معرفت ائمه اطهار (ع) و به خصوص حضرت فاطمه زهرا (س) در شب قدر گفت: امام خمینی (ره) همیشه مردم را دعوت به خدا می کرد و اگر در جبهه ها رزمندگان دچار مشکل می شدند، می فرمود نگاه به خودتان کنید، نکند غرور برای شما ایجاد شده باشد. امام خمینی (ره) در سلوک خود به خدا و مردم توجه داشت و هیچ مستکبری مورد اعتنای امام نبود. توجه امام خمینی (ره) فقط به نجات محرومان نبود، بلکه توجه به ...
شباهت سردمداران نظام و امام علی از نگاه علم الهدی
آن حضرت را شکافت نیست، بلکه برای این است که بعد از رحلت پیامبر(ص) امت اسلامی حق آن حضرت را نادیده گرفتند. حربه دشمن علیه امیرالمؤمنین(ع) ایجاد جنگ روانی بود وی ابراز کرد: غصب خلافت یکی از جنبه های ظلم و ستم امت اسلامی در حق امیرالمؤمنین(ع) بود و ظلم بالاتر این بود که با تبلیغات سوء دشمن شئون ارزشی شخصیت آن حضرت به عنوان نقطه ضعف ایشان معرفی شد. عضو مجلس خبرگان ...
مصادیق حق الناس را بشناسیم
: اگر آنچه روی زمین است را به من بدهید تا یک پوست جویی را از دهان مورچه ای به ظلم خارج کنم، این کار را نخواهم کرد، امام صادق(ع) نیز فرمود: هیچ عبادتی بالاتر از این نیست که انسان حق مؤمن را به او ادا کند، در روی پل صراط کمین گاهی هست که در آنجا خدا ایستاده، در باب حقوق مردم خداوند در کمین گاه ایستاده است به طوری که اگر محاسبات و رعایت حقوق مردم سهواً از قلم فرشتگان بیفتد، بر روی پل صراط جایگاه رفیعی به ...
چند نکته مهم پیرامون سیره اخلاقی و تربیتی امیرالمومنین (ع)
مورد فرمودند: تراکم افرادی که برای عهد بستن با من به خانه آمده بودند به حدی متراکم بود که همانند یال کفتار به نظر می رسید و بیم داشتم که مبادا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در این میان آسیب ببینند. وی به توصیف امیرالمومنین (ع) در زمان ولایت ایشان پرداخت و افزود: حضرت علی (ع) امیری عادل و رحمتی برای مردم بودند همین عدالت او بود که سبب شد دشمنان بسیاری برای ایشان ایجاد شود و این امری است که ...
رابطه خوب بین مردم و مسئولان ترویج دینداری است
داشته باشد؛ بر این اساس خاستگاه اصلی عدالت و ارزش ها، اصلاح امور و حفظ نظام، معیشت آبرومندانه و حداقلی انسانی به پایبندی عملی به تلازم و تعادل حقوق و تکالیف است. بر این اساس، حکومتی عادلانه هست و معیشت مردم می تواند در آن بر مدار عدالت سامان یابد که مردم و حکومت به قانون پایبند بوده و در جامعه هر کسی به اندازه قدرت خود پاسخگو باشد. وی افزود: خطبه صفین را قبل از سید رضی مرحوم کلینی به صورت ...
لوازم بسط عدالت در جامعه از نگاه امیرالمؤمنین علی(ع)
می گردد. (همان، ج2، ص172) حیات فردی، اجتماعی و سیاسی به عدل است. زیرا اگر عدالت وجود نداشته باشد زندگی شکل نمی گیرد، رشد امکان پذیر نمی شود و توسعه اتفاق نمی افتد. این حکومت نیاز به کارفرمایی دین شناس هم دارد که بتواند محافظ و مراقب عدالت باشد. امام(ع) اولا حکومت کردن را شایسته کسانی می داند که توان مند هستند و فرمان پذیر خداوند. دوما زمامداران سالم. ایشان می فرمایند: کار مردم جز به ...
امام علی (ع) مردم را به حق گوئی و حق طلبی فرا می خواند
حکومت و مسئولیت، فرد خود را خادم و در خدمت مردم و جامعه و پاسخگو می داند . امام علی (ع) در مدتی که عهده دار مسئولیت اجرائی حکومت بودند به نوع دوم عمل فرمودند تا سبک وسیره و درسی برای آنانکه در اندیشه خدمت به جامعه هستند، گردد . در نگاه امام علی (ع) مسئولیت ، طعمه نیست بلکه امانت است. سفره پهن شده و غنیمت نمی باشد بلکه باری سنگین و کمرشکن است . امام علی (ع) زمانی که با درخواست مردم مبنی ...
اخلاق سیاسی دولتمردان اسلامی چگونه باید باشد؟
به گزارش سدید ؛ امام علی (ع) را با اوصاف گوناگونی در تاریخ شیعه معرفی کرده اند؛ او را زاهد شب و رزم آور روز دانسته اند. امامی که با فرمان خدا، ولایت و وصایت آخرین فرستاده خدا را دریافت کرد و بعد از 25 سال خانه نشینی به اصرار مردم به خلافت رسید. شخصیت او، اما نه در دوران حکومت که از زمان حیات رسول ا... تا دوران خلافت خلفای سه گانه، همواره محور توجه کنشگران سیاسی و مردم بوده است. علی بن ابیطالب (ع) در دوران حکومت خود مجموعه ای از دستورات حکومتی به زمامداران خود دارد که مطالعه دقیق آن علت توجه مسلمان و غیر مسلمان را به او بیش از پیش برای ما آشکار م ...
جامعه گرسنه و پرخوف اخلاق اجتماعی ندارد
کراراً از پیامبر(ص) شنیدم که هیچ امتی به قداست و پاکی نمی رسد مگر اینکه حق ضعیفی بدون لکنت زبان گرفته نشود. علی(ع) فقط برای این نیست که ما در شب شهادت او گریه و عزاداری کنیم. اشتغال به مناسک و کم توجهی به مناسک بنیادین وی در ادامه تأکید کرد: امروز ما آن قدر گرفتار مناسک جزئی هستیم که کارهای اصلی از ادبیات جامعه دور شده است؛ به نظر بنده باید این جملات امام علی(ع) بر در فیضیه و ...
انقلاب اسلامی هاله ظلم جهانی را در هم می شکند
...، بسیج مستضعفان و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نقش مؤثری داشته و تاریخ را تغییر می دهند. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: آینده در جهت آماده سازی جهان برای گسترش حق و عدالت روشن بوده و ظلم به بن بست رسیده به طوری که می بینیم جامعه غرب به پوچی و هیچی رسیده اند اما از این طرف امید جوشیده و دنیای جدید بر رویشان باز است. عبادی با بیان اینکه هر چند رسانه ها و ...
عماد افروغ: نهج البلاغه یک منشور تمام عیار حکمرانی است
به کدام قسمت از نهج البلاغه اشاره داشتید؟ بحث های مطرح شده تا چه حد بر اساس جامعه امروز انتخاب شده است؟ در برنامه سوره، درباره حکمرانی در نهج البلاغه صحبت کرده و بحثم را حول سه محور پیش بردم. یکی بحث عدالت اجتماعی، یک بحث حقوق متقابل بین والی و مردم یا حکمران و مردم و یکی هم مقوله ...
مسئولین از عدالت محوری امام علی (ع) در خدمت به مردم الگو بگیرند/ نقش بی بدیل علم اخلاق اسلامی در توسعه ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام میلاد فدایی کارشناس مذهبی با بیان اینکه عدالت ورزی، اصلی ترین شاخصه حکومت امام علی(ع) بود، در گفتگو با خبرنگار " تیتریک " گفت: حضرت امیر المومنین(ع) همواره در اجرای قوانین دین، عدل و مساوات را مد نظر قرار می دادند، بنابراین مسئولین جامعه باید برای خدمت به مردم این ویژگی را الگو قرار دهند. وی ادامه داد: در حوزه اسلام جز پیامبر هیچ کس به ...
حجت الاسلام و المسملین پناهیان: اوج مصائب و گرفتاری های امیرالمؤمنین(ع) مسئولیت ناپذیر بودن جامعه است
مطلب را ناقص نقل می کنند، می گویند که هر کسی خبر این ظلم را بشنود رواست که بمیرد. ولی اگر به خطبه، دقیق نگاه کنی می بینی که حضرت این طور نگفتند بلکه فرمودند: شنیدم خلخالی را از پای زنی کندند و کسی با شمشیر قیام نکرده تا دفاع کند! اگر کسی این خبر را بشنود حق دارد بمیرد! بالاخره ظلم هست و ظلم پیش می آید. آیا تا ظلم آمد ما برویم بمیریم؟! نه؛ مرگ آور این است که جامعه ای از خودش دفاع نکند. من فکر ...
مدیران از ایده های دانش بنیان برای حل مشکلات شهرستان قدس استفاده کنند
اداری امورات عده ای را بر افراد دیگر مقدم ساخت و حق مردم را ضایع کرد و باید حق وقت، کرامت و کار مردم را رعایت کرد. از ظرفیت نخبگان استفاده شود وی افزود: اگر ظلم در جامعه اسلامی وجود داشته باشد و عدل و انصاف کمرنگ شود، این مسئله خانمان سوز است و باید انصاف را در امورات موردتوجه قرار داد. وی تأکید کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت ها و ایده های ...
امام علی(ع) آموزگار ترک دلبستگی به دنیا/کدام دنیا؟ کدام دنیاطلبی؟
آن روز امیرالمؤمنین در مقابل خود ملاحظه می کرد عبارت بود از دنیاطلبی. شما امروز به دنیا نگاه کنید، همین را مشاهده می کنید. وقتی عناصر دنیاطلب، فرصت طلب، متجاوز، زمام کارها را در سطح عالم در دست گرفتند، همانی می شود که ملاحظه می کنید. اولاً به حقوق انسان ها ظلم می شود؛ ثانیاً حق و سهم آحاد بشر از این سفره عظیم طبیعت الهی و موهبت الهی ندیده گرفته می شود؛ ثالثاً همین دنیاطلبان برای اینکه به مقاصد ...
تقدم شعار حفظ نظام بر عدالت ؛ نقطه آغاز انحراف در جمهوری اسلامی
های بعدی را با خود آورد که آرمان عدالت، جای خود را به شعار حفظ نظام داد. هر چند که مرحوم امام خمینی(ره) حفظ نظام را اوجب واجبات دانستند ولی عده ای دچار کج فهمی شدند و این اوجب واجبات را پدیده ای انتزاعی تصور کردند و یادشان رفت یا تغافل کردند که حفظ هیچ نظامی با غفلت از عدالت میسر نمی شود. در واقع، به جای آن که زیرساخت های حفظ نظام که اساس آن عدالت است، مورد توجه و عمل قرار گیرد ...