سایر منابع:
سایر خبرها
شهید مطهری؛ از نظریه پردازی اسلامی تا آرمان خواهی برای حوزه
ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در فقه و اصول و از محضر حضرت امام خمینی به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا، عرفان، اخلاق و اصول و از محضر مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایی در فلسفه و منطق بهره گرفت. ایشان در همه مراحل نهضت اسلامی در کنار امام بود به طوری که می توان سازماندهی قیام 15 خرداد در تهران و هماهنگی آن با رهبری امام را مرهون تلاش ها و زمینه سازی او و یارانش دانست ...
انسان می تواند غفران الهی را نسبت به خودش در همین دنیا درک کند
علوم فقه، کلام، فلسفه، حکمت، عرفان نظری، عرفان عملی و حتی علوم توحیدی علامه دهر شود ولی آن خودسازی را نداشته باشد، این ضال مضل بوده و علم او حجاب اکبر است. 5- طهارت اصحاب سرّ؛ تنزیه از احتجاب از مشاهدات است. ؛ یعنی ممکن است برای اهل سر در اثر شهودات باطنی، مکاشفات و کراماتی که گاهی ظاهر می شود یک حجابی پیش بیاید. لذا آن سر مستتر نیز نیاز به تطهیر دارد. انسان سالک و عارف باید همیشه در حال حضر و ...
توهم بزرگ
. توضیح آن را احتمالا نمی توان به حضور افراد و چهره هایی مشخص و صد البته صاحب نام در میان دانشگاهیان و حوزویان تقلیل داد، اگرچه تاثیرگذاری آنها در این زمینه را نباید منکر شد. امام خمینی(ره) و برخی از مهم ترین پیروان و شاگردانش مثل شهید مطهری و شهید بهشتی و شهید مفتح اهل فلسفه و حکمت بودند، روشنفکران نامدار و تاثیرگذاری چون آل احمد و شریعتی، اگرچه به صورت دانشگاهی فلسفه نخوانده بودند، اما در آثار و ...
مفصل ترین کتاب ملاصدرا الاسفار الاربعه است
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیست و ششمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا، اول خردادماه با موضوع حکمت، حکومت، ولایت به صورت مجازی برگزار شد. آیت الله سیدمصطفی محقق داماد در این نشست طی سخنانی گفت: در تفسیر و قرائت شیعی از دین مقدس اسلام، در کنار جهان بینی و دستورات شریعت، برای تکامل معنوی بشر راهی منظور شده است که عبارت از ولایت است. ولایت در تعریف اجمالی یعنی تکامل انسان از طریق ...
فلسفه تمدن اسلامی در ترازوی شناخت
کسانی است که دغده های فلسفی و کلان نگرانه داشته و از توان تحلیل عقلی برخوردارند. البته روشن است که چنین مطالعه ای بر عهده فلفه خوانان یا فلسفه دانان رسمی قرار نمی گیرد، بلکه عقل اندیشان تمدن پژوه یا تمدن اندیشان عقل نگر و به تعبیر امروزی تر فیلسوفان تمدن انجام آن را به دوش می کشند. از میان پرسش های معطوف به تمدن اسلامی، سه مقوله اهمیت بنیادی تری دارد؛ اول آن که مراد از آن چیست و بر چه ...
پیامبری یا به خودوانهادگی بشر| همایون همتی
انسانی با روحی لطیف ساختید؟ انبیا نه تنها این ها را می گویند بلکه نشان می دهند. کتاب “سنن النبی” علامه طباطبایی -البته یک کار طلبگی و دانشجویی بوده است که استادشان آقای قاضی برای تمرین دادند و کار جوانی ایشان است و بعضی از کاستی ها هم دارد- ولی نمونۀ خوبی است آن را ببییند. یا کتاب الصَّحیحُ مِنَ السِّیره، تألیف جعفرمرتضی آملی. این ها مسیر پیامبری را به خوبی معرفی می کند. در کتاب “مسیر ...
زندگینامه نگاری داستانی، مجال استناد را ضیق کرده است
و در نهایت، انتقادات نویسنده به خواننده منتقل می شود. مجموعه کتاب های نیمه پنهان که مؤسسه کیهان منتشر کرده، از همین قبیل است. مجموعه معماران تباهی این مؤسسه هم باز در مجموعه ادبیات تنقیدی قرار می گیرند، البته در همین زمره، خود من هم دو جلد کار کردم، یکی در باره امیر اسدالله علم و دیگری در حالات یکی از شخصیت های دوره پهلوی که، چون هنوز منتشر نشده است، در باره آن صحبت نمی کنم. تک نگاری بی طرف ...
نظراتش بدون استثناء مورد تأیید امام بود/ خاطراتی از استاد مطهری به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت ایشان
نقش مهمی در سازماندهی تظاهرات و فعالیتهای سیاسی و پخش اعلامیه های امام برعهده داشت، استاد مطهری همراه یارانی همچون آیت الله شهید بهشتی و آیت الله انواری، شورای فقها یا روحانیت این هیئت ها را تشکیل داد. استاد ضمن برپایی کلاس های عقیدتی، در تدوین ایدئولوژی این هیئت ها محور اصلی بود که کتاب انسان و سرنوشت از نتایج تدریس ایشان در آن جمع محسوب می گردد. مرحوم آیت الله انواری درباره وظیفه شورای ...
بررسی اندیشه های شهید مطهری در مورد آزاد اندیشی
جزء قصد قربت الی الله، هیچ قصدی نداشته و از هیچ حوزه، حذب و سیاستی دفاع نکند. ملکی اظهار کرد: شهید مطهری در ابعاد مختلف با آزاد اندیشی نقد می کرد از تشکیلات روحانیت به منظور استقلال تشکیلات روحانیت نقد کرده و فلسفه مارکسیسم را نقد می کند، در واقع آن سیر تاریخی که وجود داشت این بود که می خواستند اسلام را در برابر تمدن ایرانی قرار دهند وی در این باره وارد بحث می شود و در حوزه شعر و شاعری ...
روایت آیت الله قاضی از عنایت خاصی که بعد از 40 سال در کربلا دید
، می بینید که این نور در حال تکمیل و جلوه گری بیشتری است. وقتی این سیر به ایشان رسیده است، خود را در مکتب معرفة النفس نشان داده و ظهور و بروز کرده است؛ مکتبی که برگرفته از عرفان اهل بیت(ع) است و مشکلی با آرای ملاصدرا، ابن عربی و دیگر فلاسفه ندارد که بخشی از این حرف ها را تبیین کنند. اگر کسی حرف خوبی زد، آن را می پذیرند اما تکفل آن امر، خاص مقام ولایت اهل بیت(ع) است. حتی خود مرحوم آقای قاضی درباره ...
هند و راستگرایی هندویی – خبرآنلاین
تبلیغ نداشتند چون واقعاً ایجاد آشفتگی اجتماعی و دینی – فرهنگی کرده بودند. بنابراین در کشوری مانند روسیه برای مقابله با تبلیغات و موج جدید، تکیه بر ادیانی کردند که ریشه در خاک روسیه داشتند. در مورد هندوستان و هندوها نیز به همین ترتیب است. البته هندوها به صراحت روس ها سخن نمی گویند اما عملاً با ادیان غیر هندویی که سابقه ی تاریخی در هند دارند، مثل مسیحیت مالاباری که همان مسیحیت آشوری و ...
ملاصدرا، نگین حکمت ایران است
. حکیمی که نامش به شایستگی بر سراپرده حکمت اسلامی می درخشد و حقیقتاً باید او را نگین حکمت ایران نامید. ملاصدرا فیلسوفی است که قلم و زبانش دروازه ای است به سوی کرسی های بحث و درس و نقد و آزاداندیشی. نقش ممتاز صدرالمتالهین در تاریخ فلسفه اسلامی آن است که عقل و شهود و وحی را در هم می آمیزد، از دریای بی کران معارف الهی و قرآن کریم بهره می برد و نظریات فلسفی خود را با آیات این کتاب آسمانی محک می ...
شماره 89 فصلنامه علمی - پژوهشی ذهن منتشر شد
تبیین ادراک حسی غلامعلی مقدم چکیده: تبیین نحوه ادراک از مهم ترین مباحث معرفت شناسی در مکاتب فلسفی است. مُثل افلاطون، تجرید ارسطو، مواجهه ابن سینا، انشا و مشاهده ملاصدرا، عنوان کلی سبزواری و... نمونه هایی از تلاش برای تبیین نحوه ادراک در نفس انسانی بوده اند. در دوره اخیر علامه طباطبایی دیدگاهی متفاوت در ادراک حسی ارائه کرد. به نظر علامه حصول ادراک حسی، مسبوق به شهود حقایق مثالی به ...
دلایل مخالفت متشرعان و صوفیان با ملاصدرا/ موسس بزرگ اصالت وجود همچنان ناشناخته باقی مانده است
، تصور می کرده که کتاب اثولوجیا از آنِ ارسطو است و بر پایه آن کتاب فکر می کرد که می توان تفسیری از ارسطو داشت که ارسطو را افلاطونی تلقی نمود و فاصله ای که میان فلسفه این دو وجود داشت را از میان برد. بنابراین جمعی میان آرا دو فیلسوف بزرگ یونانی یعنی افلاطون و ارسطو (استاد و شاگرد) ایجاد کرد و این نگرش را تا حدی زیادی در جهان اسلام نیز گسترش داد. ملاصدرا نیز که با یک میراث قابل توجه و ...
حیات و روش فلسفی صدرا / علامه محمدحسین طباطبائی
...> مواد فکری صدرالمتألهین صدرا در اواخر دوره اول زندگی علمی خود این معنا را دریافت که نباید طریق وصول به حقایق علمی و مخصوصا در فلسفه الهی را به تفکر خشک و خالی که سبک سیر علمی مشائیین است، اختصاص داد، بلکه شعور و ادراک انسانی که مایه و پایه افکار کلی فلسفی است، چنان که محصولی به نام تفکر و اندیشه از راه قیاسات منطقی بار می دهد، نمونه های دیگری نیز به نام کشف و شهود و وجد از خود بیرون ...
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)
؛ اعراض نُه گانه برخی ضعیف هستند برخی ضعیف تر، این را در محدوده ضعیف تر جا دادند به نام اضافه یا کیفیت ذات اضافه و مانند آن و این را در بند ماهیت بند کردند، از یک سو؛ از سوی دیگر وقتی هم از علم می خواهند سخن بگویند آن را در لباس وجود ذهنی نشان می دهند، علمی حرف می زنند ولی وجود ذهنی فکر می کنند، علم کجا و وجود ذهنی کجا؟! بین علم و وجود ذهنی بین آسمان و زمین فرق است! وجود ذهنی، وجود ذهنی است و علم ...
تور سه روزه دارالعلم در شیراز به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا
توریسم آنلاین : به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا تور گردشگری 3 روزه دارالعلم در شیراز برگزار می شود.
یادداشت دستیار ویژه وزیر فرهنگ به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا
.... انسان کامل طبیب دردهای انسان های هبوط یافته و رانده شده است، انسان کامل مظهر صفات الهی و نور است. او مقصود و خلاصه جملگی آفرینش است. ملاصدرا نیز همچون عرفا و فلاسفه اشراقی با کمک گرفتن از اندیشه وحدت وجود در عالم هستی سعی در تبیین عشق در تمامی موجودات عالم دارد. دیدگاه جمال شناسانه ملاصدرا، پیروی از مکتب عشق و جمال در عرفان اسلامی است که در آن حقیقتی جز جمال سرمدی قابل شناسایی نیست و ...
بزرگداشت حکیم ملاصدرا در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
به گزارش خبرگزاری ایران پرس ، صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به صدرالمتألهین و ملاصدرا ، حکیم، عارف، محدث و مفسر بزرگ شیعه و جهان اسلام در نهم جمادی الاولی سال 979 یا 980 هجری قمری در شیراز به دنیا آمد. او صرف و نحو را از ملا عبدالرزاق ابرقویی ، حدیث، درایه، رجال، فقه و اصول را از شیخ بهائی و فلسفه، کلام و عرفان و دیگر علوم عقلی و ذوقی را از محضر جناب میرداماد آموخت. ...
ملاصدرا، گوهری درخشان در آسمان فلسفه و عرفان
ملاصدرا و پاسخ به آنها با استدلال های جدید و قوی است،به همین سبب در دوره عالی فلسفه حوزه های علمی دینی تدریس می شود. المشاعر نیز کتاب کوچکی است درباره وجود و موضوعات پیرامونی آن، که کتابی عمیق و پرمایه است. این کتاب به وسیله پرفسور هانری کربن به زبان فرانسه ترجمه شده و مقدمه ای بر آن نگاشته است. شرح الهدایة، المبدأ و المعاد، المظاهر الإلهیة، حدوث العالم، اکسیر العارفین، ایقاظ ...
مشهور مردمان شهر
. این دو استاد، هر دو بر فصوص الحکم شرح نوشته اند و تا به امروز نیز، هنوز این دو شرح از مهم ترین شروح فصوص الحکم قلمداد می شوند؛ به خصوص شرح جناب قیصری که هنوز توسط استادان عرفان تدریس می شود؛ به عنوان نمونه، استادان گران قدری همچون علامه حسن زاده، جوادی آملی، یزدان پناه و... این شرح را تدریس کرده اند و صوت این مجالس مورداستفاده طالبان این راه است. درواقع می توان چنین بیان کرد که شرح جناب بابارکنا ...
اگر عدالت محقق شود، همه فضائل تحقق خواهد یافت
سیاسی صدرایی چه تلقی و تعریفی از عدالت قابل تصور است؟ آن مقدار کاری که در رابطه با فلسفه سیاسی اسلامی انجام داده ام بیشتر متمرکز بر دیدگاه های فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، خواجه نصیر، ملاصدرا و علامه طباطبایی بوده است. الان به ذهن ندارم که آیا تعریف خاصی را جناب صدرا درمورد عدالت ارائه کرده است یا نه؛ اما در رابطه با عدالت، علامه طباطبایی به عنوان یک فیلسوف صدرایی چند مطلب راهگشا و کلیدی برای ...
نوروزی: اصلاح طلبان از سال 76 به بعد، ایدئولوژی سیاسی متمایز از انقلاب را پیش گرفتند
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، حجت الاسلام محمدجواد نوروزی عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی درباره گفتمان براندازگونه اصلا ح طلبان گفت: در مورد جریان اصلاح طلبی می توان از دو بعد سخن گفت؛ یک، از نظر فکری و اندیشه ای و دوم از نظر کُنش سیاسی و رفتار عملی آن ها. جریان اصلاحات از لحاظ فکری یک تطور و سیر خاصی را پشت سر گذاشته است. در ساحت نظر، جریان روشنفکری را که به عنوان بن مایه معرفتی ...
لزوم حرکت کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان و اسلامی/ چرا موضوع سبک زندگی اسلامی در خراسان شمالی مطرح شد؟
حرکت کند اما متأسفانه با فقر اطلاعاتی مواجه بودیم و البته تمدن سازی یک شبه حاصل نخواهد شد چون کاری بلندمدت است. ارشدی تصریح کرد: دغدغه ای شکل گرفته اما تا به نتیجه برسد شاید یک قرن زمان احتیاج داشته باشد و در اقتصاد روایت ها، نیز گفته می شود که روایت ها، رفتار اقتصادی را می سازند و دهه های بعدی خود را نشان می دهد و اوج بگیرد. وی در خصوص اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد رانتی است ...