سایر منابع:
سایر خبرها
فردا، برگزاری نخستین سالگرد درگذشت علامه محمدرضا حکیمی در مشهد
آغاز خواهد شد. علامه محمدرضا حکیمی دانشمند جامع، عالم و متفکر برجسته، اندیشه ورز نوآور و اسلام شناس عدالتخواه مرحوم حکیمی در 14 فروردین 1314 در مشهد متولد شد. در سال 1320 تحصیلاتش را آغاز و در سال 1326 وارد حوزه علمیه خراسان شد و تا 20 سال از عمر خود را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم، تقویم گذراند. الحیاة، خورشید مغرب، شیخ آقا بزرگ ...
نمایش نخستین فیلم درباره علامه محمدرضا حکیمی در مشهد
آوری شده و در قالب کتابی نو به مخاطبان ارائه شود. بر همین اساس بنده و آقای سید خلیل حسینی عطار مامور به انجام این کار شدیم و حاصل این اقدام کتاب خراسانیات علامه محمدرضا حکیمی است که از سوی انتشارات جهاددانشگاهی خراسان منتشر و در شب بزرگداشت مرزبان عدالت رونمایی خواهد شد. سلیمان نوری درباره ماهیت مجموعه چهارسوی مشهد گفت: اعضای چهارسوی مشهد تعدادی از فعالان هویتی شهر هستند که از حدود سه سال ...
علامه حکیمی فصل مشترک مطهری و شریعتی بود
فاطمه(س) نیست، خواستم که بگویم فاطمه مادر حسین(ع) است، دیدم فاطمه نیست، فاطمه این همه هست؛ این همه فاطمه نیست، فاطمه؛ فاطمه(س) است این دقیقاً یک بیان ذوقی و شعری دارد. علامه استاد محمدرضا حکیمی نیز شاعر قوی و برجسته ای بودند. البته ایشان تصمیم نداشتند به عنوان شاعر در جامعه ایفای نقش کنند. ولی خدا قریحه شعری قوی به ایشان داده بود؛ در نتیجه نثرشان هم بسیار روان و سلیس بود. از استاد مرتضی ...
علامه حکیمی، اسلام شناسی جامع، حکیم عدالت و مصلح پرشور اجتماعی بود
خود داشت، عدالتخواه بود و از عدالت فریاد می زد. درابتدای این مراسم، حجت الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی، دبیر علمی ستاد بزرگداشت اولین سالگرد رحلت استاد علامه محمدرضا حکیمی گفت: علامه حکیمی الهیات را خردمندانه آموخت و عدالت را گفت و زیست. او راه های گوناگون را طی کرد و افق های جدیدی را فراروی ما نهاد. آن مرحوم دین را بر بستر معارف ناب آن می خواست، خطاهای دین فهمی را می شناخت و درباره خطرات دین فهمی به دور از خط اوصیا هشدار می داد. برای علامه، امامت همه چیز بود؛ او امام را حقیقتی جاوید در همه اعصار می دانست. انتهای پیام/282/ ...
همایش "حکیم هزاره ها" در همدان برگزار شد
نظیر است. بلخاری با اشاره به اینکه ابن سینا را می توان به صراحت مصداق علامه شناخت، عنوان کرد: نداشته های ما از بوعلی بیشتر و عمیق تر از داشته هایمان است. وی ادامه داد: اگر بپذیریم ابن سینا مولف سه اثر استثنایی الواحق، الانصاف و الحکمه المشرقیه بود که در تاراج روزگار از دست ما ربوده شده است تنها با بخشی از شخصیت وی روبرو هستیم نه همه آن. رئیس انجمن آثار و مفاخر ...
رمزگشایی از هزارتویِ معمای شیخ الرئیس
اثرگذاری های خاص خود را داشته است. به نظر شما اندیشه و فلسفه ابن سینا در دوران معاصر تا چه حد به خوبی بررسی و نقد می شود؟ مساله ابن سیناپژوهی یکی از مباحث و محورهای مهم در مطالعات فلسفی غرب است و حتی در دانشگاه های غربی رشته ای با عنوان مطالعات اسلامی وجود دارد که البته شاخه های مختلفی دارد و یکی از شاخه های آن مرتبط با فیلسوفان اسلامی است. در این رشته، تخصصی تعریف شده با عنوان ابن ...
نقص ابزارهای معرفت شناسی شیخیه
اهمیت است که این مکتب فکری به تعبیری محصول دوران گذشته خودش است یعنی اندیشه و تفکراتی که در گذشته وجود داشته را ما می توانیم از جریان شیخیه استخراج کنیم و بفهمیم که جریانهای گذشته چه نوع تفکراتی داشته اند. نکته دوم تأثیر پذیری اندیشه هایی است که امروز نیز در جامعه ما وجود دارند از فرقه شیخیه است. از این جهات شناخت جریان شیخیه مهم است به نظر بنده اگر می خواهیم جریان شیخیه را بشناسیم باید آن را از دو ...
شیوه مبارزه و جهاد تبیین امام سجاد بر پایه ی دعا استوار بود
فراموش شده جد و پدر و خاندان رسالت را زنده کرد و مردمی که سالها با عصر نبوت فاصله داشتند نمونه تربیت اسلامی را به چشم خود دیدند. سیره تربیتی امام سجاد علیه السلام هدف از تربیت، عبادت حق و در نتیجه شناخت خداوند متعال است. تربیت خلق فلسفه ی بعثت رسولان و مهمترین وظیفه اولیای الهی است. اهداف تربیتی دوران رهبری امام سجاد در سه محور خلاصه می شود: 1 هدایت به حق و تمیز حق از ...
پاسخ قرآن به چند ادعا درباره معاویه
.... فردی مثل معاویه نه تنها از پیشگامان در ایمان نیست [22] بلکه از دایره گروه دوم که سالکان و پیروان ایشان هستند نیز خارج است. چرا که او در زمان حکومت حضرت امیر به عنوان اول پیشگام در ایمان نه تنها از او تبعیت نکرد بلکه به مخالفت و جدال با او پرداخت. توضیح بیشتر اینکه معاویه و پدرانش نه تنها از روی اشتیاق ایمان نیاوردند بلکه از سر ناچاری اسلام برگزیدند. در اینجا تلنگری تاریخی را از کتاب ...
کتاب الحیاة علامه حکیمی تفسیر روایی مجتهدانه ای از قرآن به شمار می رود
از کسانی که با الحیاة مواجه شدند، آن و روش و مقصدش را درک نکردند. کتاب الحیاة با شناخت شروع می شود و بعد از شناخت به ایمان می رسد. باب بعدی آن نیز عمل است. این پژوهشگر علوم انسانی با بیان اینکه الحیاة به راه و راهنمای زندگی انسان نیز پرداخته است، گفت: تمام جلد دوم این کتاب درباره راه، نقشه و الگوهای عینیت بخش است. قرآن یکی از این الگوهاست که در 50 باب از الحیاة درباره آن سخن گفته شده ...
مراسم نکوداشت مرحوم علامه محمدرضا حکیمی برگزارشد/ حجتی کرمانی: درد و غم حکیمی این بود که چرا انقلاب با ...
اینکه علامه حکیمی درد عدالت داشت گفت: عدالت حرف نیست، درد است و استاد حکیمی درد عدالت داشت، و در زمان ما اگر بگویم در زمره اشخاص کم نظیر و حتی بی نظیر بود زیاده گویی نکرده ام. حجتی کرمانی: درد و غم حکیمی این بود که چرا انقلاب با سوء سیاست ها به فقر مردم دامن زده است سپس حجت الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: در میان اکثریت به اتفاق کسانی که با مرحوم ...
نکوداشت نخستین سالگرد علامه حکیمی در مشهد برگزار شد
(نظرها) و امام در عینیت جامعه از جمله آثار علامه حکیمی است. این فقیه پاسدار مکتب تشیع در پی همه گیری ویروس کرونا مدتی بیمار شد تا اینکه چند روزی بنا بر تشخیص پزشکان پس از تزریق دُز دوم واکسن کرونا در بیمارستان بستری و روز دهم 10 تیر ماه امسال از بیمارستان مرخص شد. علامه محمدرضا حکیمی با شدت گرفتن بیماری بار دیگر به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبتهای ویژه تحت درمان قرار گرفت اما رنج بیماری همراه با کهولت سن موجب رحلت این حکیم فرزانه 86 ساله در نیمه شب 31 مرداد 1400 شد. ...
مراسم نکوداشت سالگرد علامه محمدرضا حکیمی در مشهد برگزار شد
به گزارش شهرآرانیوز، در این مراسم که با حضور شخصیت های حوزوی مانند حضرات آیات سیدجعفر سیدان، مصطفی اشرفی شاهرودی، سیدمصباح عاملی، و حجج اسلام والمسلمین محمدجعفر سبحانی، احمد مروی، محمدباقر فرزانه، محمدعلی مهدوی راد، محمد حکیمی و نیز شخصیت های دانشگاهی مثل دکتر سیدعباس صالحی، محمدمهدی رکنی، علیرضا واسعی و... برگزار شد، حاضران در مراسم در سخنانی ضمن بزرگداشت نام و یاد استاد علامه محمدرضا حکیمی، به ...
علامه حکیمی مصلحی اجتماعی و پرشور بود
خود خلوص نیت داشت؛ علاوه براین شناخت کاملی نسبت به محیط زیست خود داشت، عدالتخواه بود و از عدالت فریاد می زد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، مراسم نکوداشت نخستین سالگرد رحلت علامه محمدرضا حکیمی عالم، متفکر و اسلام شناس برجسته با هدفِ بزرگداشت اندیشه وی دوشنبه(31 مرداد ماه) با حضور سید عباس صالحی، نماینده ولی فقیه و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، سید محمد حسینی ...
مروری بر مناسبت های امروز 31 مرداد
باورمندان مکتب تفکیک است. حکیمی از منتقدان فلسفه صدرایی است و آثاری در نقد الهیات صدرایی نوشته است. به باور او عقل دینی، خودبنیاد است و برای شناخت معارف دین باید مستقل از فلسفه اندیشید. بر همین اساس مهم ترین اثر او مجموعه حدیثی الحیاة است که تلاش کرده است یک نظام فکری بر اساس احادیث شیعی تصویر کند. حکیمی، در عرصه سیاسی و اجتماعی، عدالت محور و فقرستیز است. او حکومت دینی را با معیار عدالت ...
گزارش شفقنا از سالگرد مرحوم علامه حکیمی؛ آیت الله سیدان: حکیمی در ارتباط با رسیدگی به محرومان حریص ...
قرآن هم حقیقتا عمل کردند. استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه سومین اصل زندگی علامه محمدرضا حکیمی را مساله تفکیک دانست و گفت: ایشان بنیانگذار مکتبی با عنوان تفکیک بود که بیان می کند باید بین دین و افکار بشری که با دین سازگاری و مناسبتی ندارد تفکیک ایجاد شود وگرنه به هر دو ظلم خواهد شد. علامه حکیمی بر مسئله تفکیک بسیار تاکید داشتند. از نظر ایشان باید بین معارف وحیانی و افکار بشری غیر ...
جستاری در مفهوم عدالت در اندیشه مرحوم استاد علامه محمدرضا حکیمی
همراهی محمد حکیمی و مرحوم علی حکیمی، برادران استاد علامه محمدرضا حکیمی)، خورشید مغرب ، دانش مسلمین ، بیدارگران اقالیم قبله ، ادبیات و تعهد در اسلام ، قیام جاودانه و ... می تواند چراغ راهی باشد برای همه افرادی که در جست وجوی گمشده ای با عنوان عدالت هستند. در آستانه نخستین سالروز درگذشت این حکیم فرزانه، با امیرمهدی حکیمی برادرزاده مرحوم علامه حکیمی و مدیرعامل مؤسسه الحیات به گفتگو نشستیم تا به ...
علامه مرحوم حکیمی با دوگانه ها زندگی می کرد
حجت الاسلام محمدتقی سبحانی امروز، 31 مرداد ماه، در مراسم نکوداشت نخستین سالگرد رحلت علامه محمدرضا حکیمی که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین اندیشه علامه حکیمی پرداخت و اظهار کرد: استاد حکیمی فریاد روزها را شنید؛ الهیات را خردمندانه آموخت؛ از عدالت گفت و با آن زیست. وی با تاکید بر اینکه علامه حکیمی شخصیتی ژرف اندیش بود، افزود: بررسی شخصیت ها را می توان از 2 ...
مناظره با تفکیکیان در سیم و زر جدید بررسی می شود
شاگردش شیخ محمود حلبی است که در این کتاب پس از ارائه اصلِ نسخه خطی به نقد آن نیز پرداخته شده است. شیخ میلانی نویسنده این کتاب هم اکنون به تدریس سطح و خارج عقاید و معارف و کلام و فلسفه و عرفان و مبانی سیر و سلوک، و تدریس تفسیر قرآن کریم و توحید مرحوم صدوق، و تدریس مباحث فرق و ادیان، و نقد تصوف و شیخیه، در حوزه علمیه قم اشتغال دارد. از دیگر تالیفات منتشر شده او می توان به این عناوین اشاره کرد ...
مولفه های روشنفکری علامه حکیمی را نلغزاند
مناطق فقیرنشین سرکشی می کرد و شناخت کاملی نسبت به محیط زندگی خویش داشت و فریاد عدالت می زد و عدالت خواه بود. این استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد گفت: علاوه بر کتبی که استاد تالیف کرده، یک کتاب با موضوع غدیر خم نیز نگاشته اند که بنا به اقتضای آن دوران، نویسنده را جمعی از نویسندگان عنوان کرده اند؛ در حالی که تمام مطالب این کتاب با عنوان داستان غدیر توسط استاد حکیمی ارائه و مرتبه 14 چاپ ...
مترجمی که در علم سیاست معلم بود
دکتری در این دانشگاه به اتمام رساند. فعالیت های علمی گل محمدی بعد از اتمام تحصیل به عنوان عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته شد. وی در این دانشگاه عضو کمیته علمی بررسی وحدت و هویت ملی بود و فعالیت هایی همچون همکاری در تنظیم آیین نامه وظایف اعضای هیئت علمی پژوهشی، ویراستاری علمی مجموعه سخنرانی های هفته پژوهش، عضویت در شورای برنامه ریزی و ...
جدیدترین شماره فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس راهی بازار نشر شد
، صلح، رقابت و همکاری های منطقه ای را منعکس می سازد. نقش یابی جامعه ایرانی در دوران دفاع مقدس، بدون توجه به شاخص ها و نشانه های مربوط به فرهنگ ایرانی، اندیشه سیاسی ایرانشهری و بنیان های ایدئولوژی شیعه امکان پذیر نمی باشد. فرهنگ اجتماعی جامعة ایرانی براساس رویکرد مقابله با تهدیدات و بیگانه هراسی بخش اجتناب ناپذیر آن محسوب می شود. چگونگی مقابله با تهدیدات بازیگران پیرامونی همواره به عنوان بخشی از ...
چهار بنیاد اساسی اندیشه استاد علامه حکیمی
را فرو می شکند و در فراز همه آنها خود را به عنوان یک داور و حاکم می نمایاند. سبحانی اظهار کرد: مرحوم حکیمی بارها اشاره می کند که مرجع نهایی در اندیشه ورزی و شناخت، عقل و عقلانیت است. او میان عقل و فلسفه فاصله می اندازد و تقلیل عقل به فلسفه را برای عقلانیت آزاد به رسمیت نمی شناسد. او معتقد به فلسفه است و بدون فلسفه اندیشه ورزی را ممکن نمی داند اما فلسفه ای که جوهره پویای عقلانیت را به ...
سیدعباس صالحی: علامه حکیمی سنت گرایی نواندیش و سنت اندیشی نوگرا بود
نشان داد که او در سپهر معرفت در کجا ایستاده است. این فیلسوف معاصر، پاکی و دانایی و راستی را از سجایای اخلاقی علامه حکیمی خواند و افزود: ایشان فلسفه آموخته بود و با شناخت عمیق از آن به نقد آثار می پرداخت و تا آخر عمر به کار تحقیق در معارف اسلامی مشغول بود. داوری اردکانی به همدلی و همزبانی بسیارش با مرحوم حکیمی اشاره کرد و افزود: تغییری که در لباسش داد بعه معنای آن نبود که از ...
نکوداشت اولین سالگرد ارتحال استاد حکیمی در جوار بارگاه رضوی
معتقد به جدایی دین از فلسفه و عرفان است. وی متولد 14 فروردین 1314 شمسی (1354 قمری) در مشهد است. پدرش عبدالوهاب، که از اردکان به مشهد مهاجرت کرده بود، از معتمدین و محترمین بازار مشهد بود. حکیمی در سال 1320 تحصیلاتش را آغاز کرد. در سال 1326 وارد حوزه علمیه خراسان(مدرسه نواب) شد و تا 20 سال از عمر خود را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم، تقویم گذراند. محمد تقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سید ابوالحسن حافظیان و حاجی خان مخیری از مهمترین اساتید وی بودند. ...
حکیمی در طلب درک دین می کوشید
رقم خورد. وی ادامه داد: اروپا در مقابل مشغول بازسازی بعد از جنگ بود و آمریکا در حال سلطه بر جهان بود. کودتای 28 مرداد آغازی برای پایان یافتن استقلال همه نهضت های ملی در سراسر جهان بود. پس از این تاریخ نهضت های دینی شکل گرفت. این سؤال پیش آمد که سیاست دینی با جهان آشفته موجود چه باید کند و نظر های بسیاری در این باب با سلایق متفاوت پدیدار شد. اعتقاد به سیاست دینی ...
علامه مجلسی و خدمتی بزرگ به نام بحارالانوار
ایران روی داده بود، و محدودیتهائی که شیعیان پیش از ظهور صفویه داشتند، نوعا از میان رفته و آنها که باقی مانده بود چندان در دسترس نبود. به همین جهات، شیعه از نظر حدیث و اخبار و فرایض و سنن سخت در مضیقه بود، و به میزان زیادی محتاج به یک دایره المعارف، شامل همه گونه اخبار در هر باب و موضوع بودند. این علل و عوامل بود که موجب تصمیم علامه مجلسی برای تالیف بحار الانوار گردید. علامه مجلسی می دانست که عمر ...
کدام عدالت؟ کدام واقعیت؟
محمدرضا قائمی نیک، عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی: سخن گفتن از عدالت در نظر مرحوم علامه محمدرضا حکیمی به دو جهت کار دشواری است. اول اینکه مرحوم علامه حکیمی عدالت را زیسته اند و سخن گفتن درباره کسی که عمری با عدالت زندگی کرده است -و نه فقط درباره آن حرف زده است- سخت است. وقتی که خود انسان در مقام آن عمل قرار نمی گیرد و می خواهد درباره موضوعی حرف بزند که انسان بزرگی چون علامه حکیمی هم ...
محمدرضا حکیمی؛ اولین کسی که بین عاشورا و عدالت نسبت برقرار کرد + فیلم
ترازو است؛ وَلَا تَنْقُصُوا الْمِکْیَالَ وَ الْمِیزَانَ . ما برپایی عدالت و مبارزه با ظلم های سیاسی و اقتصادی را در دوازده ساعت روز عاشورا می بینیم. این دو نگاه در جای جای آثار علامه حکیمی مشخص است. ایشان تصریح می کند که عاشورا دو وجه مهم دارد: یک وجه عبادی که جامعه باید به آن توجه کند و وجه دیگر مسئله عدالت است که جامعه را سالم و نیز از فساد و تبعیض به دور نگه می دارد. ایشان ذیل این دو مفهوم، به ...
اسطوره زدایی از علم
...> حامد بیکران بهشت: به تازگی در سه سخنرانی درباره پیشرفت علم شرکت کردم که هر سه سخنران برخاسته از رشته های علمی بودند، نه از فلسفه علم. این سخنران ها از زوایای مختلفی به موضوع پیشرفت علم نگاه می کردند. فصل مشترک همه این سخنرانی ها، صرف نظر از تلاقی زمانی شان، علاقه مندی به مقوله پیشرفت علمی بود. به نظر می رسد این نشانی از علاقه مندی و توجه جامعه علمی به مقوله پیشرفت علمی است. اما تلقی این سخنرانان از ...