سایر منابع:
سایر خبرها
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
این مورد میان فقها اختلاف نظروجود دارد. گروهی ازفقها با استناد به آیه محاربه، مفسد فی الارض را غیر ازمحارب دانسته وگروهی دیگر این دو عنوان را یکی شمرده اند: امام خمینی مفسد فی الارض را با محارب یکی دانسته است. ازنظر او محارب کسی است که سلاحش را برای ترساندن مردم و افساد در زمین، عریان و تجهیز می کند (تحریرالوسیله، ج2، ص492). از نظر آیت الله محمد مؤمن قمی مفسد فی الارض در آیه موضوعیت ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سیفی مازندرانی از اساتید حوزه علمیه، چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام از نظر شرع و قانون تشریح کرد که متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید: تشکر می کنیم از وقتی که در خدمت پاسخگویی به شبهات قرار دادید، بعد از اغتشاشات اخیر و اعدام برخی از اغتشاشگران، رسانه ها شبهاتی را در این باره مطرح کردند که از آنها توقعی ...
شروط محاربه و باغی
با افراد مشخصی برخورد چند، موضوع تحت عناوین کیفری دیگری جز محاربه قابل بررسی است. تفسیر شخصی من این است که محاربه از جمله جرایم بسیار سنگینی است که در شرع مقدس اسلام پیش بینی شده است و مراد از آن دفاع از ارزش های دینی است. از این جهت در قران بحث محاربه در برابر خدا و پیامبر (ص) مطرح شده است. قصد محاربه از جمله مباحثی است که مقنن با رعایت بسیاری از جوانب آن را مشروط و مقید به برخی ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، آیت الله محمدعلی گرامی، فقهای برجسته حوزه علمیه قمدر گفتگویی به بیان نکات مهمی درباره حکم محاربه، حکم فساد فی الارض و گشت ارشاد و ...پرداخته است که در ادامه بخشی از آن را می خوانید. با توجه به آنکه حضرتعالی کتاب نگاه به سیستم سیاسی اسلام را تألیف کرده اید و بر کتاب تحریر الوسیله حضرت امام حاشیه نوشته اید، مایلیم تعریف محارب از نظر امام را از زبان ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
...: درباره جاسوسی در نظام دفاعی اسلام است. البته من در کتاب فقه جهاد جلد دوم بصورت تفصیل این بحث را از نگاه فقیهان مذهب اسلامی (هم امامیه و هم اهل سنت) بررسی کردم. در این جا برای روشن شدن بحث، چند مطلب را مورد بحث قرار می دهم: مطلب اول اینکه موضوع محاربه در بیشتر کتاب های فقهی امامیه و عامه با توجه به آیه ِنَّما جَزاءُ الَّذِینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی ...
انتقاد عضو خبرگان رهبری از موضع و سخنان ضداعدام مولوی عبدالحمید
آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ابتدای کلاس درس خارج در پاسخ به سخنان مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه زاهدان در خصوص اعدام اغتشاشگری که در روزهای گذشته با حکم دادگاه محکوم به اعدام و حکم او اجرا شد، گفت: اعتراض این شخص نسبت به اعدام اغتشاشگری که باعث ارعاب مردم و جرح یک بسیجی شده بود، از روی عدم آگاهی وی نسبت به فقه اسلام است یا از جای دیگری نشات می گیرد؟ وی در ادامه افزود: ق ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
... در این رابطه، حسن عبدلیان پور؛ رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. وی افزود: هر چند بعضی از حقوقدانان معتقدند سلاح بیرون کشیدن در مقابل مامورین شاید به دلیل ایجاد مانع برای فرار کردن باشد و مصداق اخافه نیست و داخل در ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
...: رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش فکرشهر به نقل از تسنیم، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. ...
یادداشت رسیده | پیامبر(ص) و حکم به اعدام محارب
به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، این روزها اعدام یکی از اغتشاشگرانی که با قمه کشی و عربده کشی در خیابان به یک مأمور امنیتی حمله کرده و او را مجروح کرده بود به جرم محاربه، اخافه مردم و ناامن کردن فضای جامعه، سوژه حمله رسانه های معاند به نظام اسلامی شده است که متاسفانه عده ای نیز در داخل با تظاهر به استدلال های فقهی و حقوقی به هجمه کنندگان به نظام اسلامی پیوسته اند. در این میان مجمع ...
حد محاربه از احکام شرعی است/ آیه قرآن تکلیف محارب را مشخص کرده است
الَّذینَ یُحارِبُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ" که در نفسیر آیه، محارب به شخصی گفته می شود که با در آوردن سلاح چه در شهر و چه در بیابان باعث ایجاد رعب و وحشت مردم شود. بازماندگان تأکید کرد: تقویت فرهنگ بومی تهاجمات و تهدیدات دشمنان را خنثی می کند و جامعه باید بداند که پیروی از ولی امر مسلمین تنها راه ناامید کردن دشمنان است. پایان پیام/ ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
به معنای اعم آن می بود، می بایست باغی و کافر محارب را نیز به عنوان موضوع این حکم شرعی بیان می کردند و به ذکر محاربه به معنای اخص آن، اکتفا نمی کردند. شیخ طوسی در باب قطاع الطریق از کتاب مبسوط می فرماید: (خداوند در آیه کریمه فرمود: (انما جزاء الذین یحاربون اللّه ورسوله ...) و مردم در مراد این آیه اختلاف کرده اند، گروهی می گویند مراد آن، اهل ذمه است که پیمان ذمه را شکسته و به دارالحرب ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
نیز این نکته بیان شده است؛ “ هرگاه کسی با انگیزه ی شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه ی عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب به شمار نمی رود. به کارگیری واژه ی مردم در این ماده دلالت بر آن دارد که برای صدقِ عنوان محاربه باید نوعی عمومیت در جرم وجود داشته باشد”. محاربه ای که به خاطر اسلام و کفر، یا ...
آیت الله ایازی: امام خمینی برای مجازات قائل به ترتّب هستند / یعنی اعدام برای مرتکب قتل است، نه مبادرت به ...
گویند می خواهیم اعتراض کنیم و شعار می دهند. مواردی پیش آمده که مردم راهپیمایی سکوت کردند اما به آنها حمله شده، و برخورد کردند. بیشتر بخوانید: بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره احکام اخیر محاربه عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش است + تصویر استفتاء 21217 ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که انتخاب هر یک از ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
ظُلِمَ خداوند اجازه داده در برابر کسی که ظلم کرده اعتراض کنیم. مسأله ای که اینجا مطرح است، این است که محاربه ای که در قانون آمده، محاربه با مردم است نه اینکه کسی با مأمورین درگیر شود و اسم آن را محاربه بگذارند! نکته دوم در باب محاربه این است که محاربه باید در مقام اخافه ، یعنی در مقام ترساندن باشد. اخافه قصد می خواهد و قصد در یک دادگاه شایسته، وکیل مستقل و نظام دادرسی که افکار ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
عنوان یکی از اغتشاشگران اعدام شد.نخستین دادگاه شکاری 10 آبان برگزار و او به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و البته جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شد. تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (ع) یکشنبه شب میزبان دکتر محسن برهانی ...
کنکاشی فقهی ، حقوقی پیرامون آیه محاربه
جواد ( ع ) هم حاضر بود فقها و ابو داود در جواب گفتند که حکم آنها در فرمایش خداوند در آیه شریفه آمده است و آیه 33 سوره مائده ، انما جزاء الذین یحاربون الله و رسوله تا آخرش تلاوت کردند و گفتند که خلیفه مخیر است هر چه که دلش بخواهد مجازاتشان کند سپس معتصم رو به امام محمد جواد ( ع ) کرد و گفت نظر شما چیست ؟ حضرت فرمودند نخیر اینطور نیست که حضار محترم گفتند آنها در فتوائی که دادند مردم را گمراه کردند ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
بودند تا امکان اخذ رضایت از شاکیان خصوصی و اولیای دم وجود داشته باشد. حالا جبهه اصلاحات در این بیانیه با اشاره به این محتوای جلسه قید کرده که گویا تأثیر خیرخواهی ما به اندازه ای نبود که بتواند اثرگذاری مراکز ذی نفوذ در این زمینه را خنثی کند، به طوری که اولین حکم اعدام در مورد کسی اجرا شد که جرمش نه تنها حکم قصاص نداشت بلکه نظر کثیری از صاحب نظران حقوقی و شرعی، نمی توانسته است مشمول جرم محاربه باشد ...
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا ، آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج خود به بررسی علمی و فقهی محاربه و افساد فی الارض پرداخت. وی با اشاره به تعاریف حق الله و حق الناس گفت: حق الناس دو بعد عمومی و خصوصی دارد و نسبت به جرائم حق الناس عمومی حتی اگر شاکی وجود نداشته باشد، استیفاء و رسیدگی به آن از وظایف نظام اسلامی است. نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام ...
بیانیه قوه قضاییه درباره شرایط محاربه
شقوق مختلف جرم محاربه در ماده 279 به بعد قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. این ماده می گوید محاربه به عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی(ره) در خصوص محاربه/ مصداق اخافه و مفسد فی الارض باید اعدام شود
هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: بنابراین هرکسی سلاح گرم و سرد خود را بکشد و رعب و وحشت ایجاد کند و تخریب اموال خصوصی و عمومی کند، حتی اگر آدم نکشته باشد، این محارب و مفسد فی الارض شناخته می شود. چه در خشکی باشد یا در دریا در شهر یا روستا؛ شرط نیست که این محارب حتما جزو اشرار و سارقان مسلح باشد، زن و مرد هم در آن یکسان هستند. آیت الله کعبی ادامه داد: در واقع باید صدق اخافه ...