سایر منابع:
سایر خبرها
چرا سلاح کشیدن بی قتل هم محاربه است؟
در خیابان خفه می شوند محاربه چیست؟ ریشه ی واژه ی مُحارَبه، حرب است و در اصل به معنای سلب و گرفتن است. مُحارَبه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقها، هرکس که آشکارا و به زور، مال دیگری را بگیرد یا مردم را به اسارت ببرد، محارب است. در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، در ماده ی 279، کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها، به نحوی که ...
بیانیه حقوقی قوه قضائیه: طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نمی باشد مقالات
موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود . 3- رکن مادی جرم محاربه، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است؛ مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم و یا ارعاب و ترساندن مردم باشد. ثانیاً موجب ناامنی در محیط گردد و به موجب ماده 279، فعلیت یافتن جرح یا قتل ...
تکرار هم صدایی اصلاحات با ضدانقلاب این بار در ماجرای محسن شکاری / اساتید دانشگاه درباره حکم محاربه چه می ...
اغتشاشات پیشین نیز مسبوق به سابقه است. با محارب شناخته شدن محسن شکاری، وی به عنوان اولین اغتشاگر حوادث اخیر اعدام شد و در این راستا موضوع محاربه یکی از احکام روشن در زمینه مجازات اسلامی است که مصادیق و حدود آن به طور کامل در روایات و متون فقهی بیان شده اما ضدانقلاب و رسانه های تروریستی آن ها تلاش دارند با غوغاسالاری و بیانیه هایی که بویی از عقل و منطق ندارد، مانع از رسیدگی عادلانه دستگاه ...
نشست بررسی فقهی حقوقی حکم محاربه برگزار شد
) قاضی می تواند اشد مجازات یعنی اعدام را برای وی در نظر بگیرد. حجت الاسلام محمدهادی رحمانی با اشاره به فشارهای رسانه ای دشمن اظهار کرد: دشمن قصد خیر و صلاح ندارد و نگران حکم فقهی علماء نیست و این حکم محارب آنقدر به صلاح جامعه مسلمین است که دشمن آن را بر نمی تابد. در ادامه دیگران اساتید نیز نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کردند و برخی بیانیه ها و صحبت ها و همصدا شدن با دشمنان نظام را حیرت برانگیز دانستند. گفتنی است مشروح خبر این نشست علمی به زودی از طریق سایت خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد. ...
روایت حقوقی اعدام محسن شکاری از زبان برهانی
محسن برهانی در یادداشتی به بیان دلایلی برای محارب نبودن محسن شکاری پرداخت. وی نوشت: مرحوم محسن شکاری در 17 آذرماه با عنوان محاربه اعدام شد. اینجانب این حکم را غلط میدانم چرا که این مجازات با قواعد حقوقی و فقهی سازگاری نداشت. بنابراین مصداق سفک دماء به ناحق است. مانند هر پروندهای باید ابتدا مباحث موضوعی و سپس مباحث حکمی را مورد بررسی قرار داد. الف) مباحث موضوعی در روز حادثه ...
فقاهت انقلابی یک عضو خبرگان
آیت الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در جلسات اخیر درس خارج فقه خود به بررسی و تبیین حکم محاربه در شرع پرداخت. او ضمن بررسی فقهی حکم، ملاک برای قاضی را قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 دانست. آیت الله کعبی در این جلسه درس خود گرچه مبانی فقهی حکم محاربه را بیان کرده، و بر اهتمام ویژه اسلام به امنیت و آرامش جامعه تأکید کرده، اما اضافه کرده که محاربه و افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی ...
حجت الاسلام اسلامی: مجازات اعدام منحصر به موارد قصاص نفس نیست/ چه عواملی جرم محاربه را تشدید می کند؟
و برخی روحانیان نیز واکنش هایی را در پی داشته است. نقطۀ جنجالی بحث جایی است که فردی سلاح سرد یا گرم را آشکار و ارعاب و تهدید می کند که گاه به ضرب و جرح فرد یا افرادی نیز می انجامد ولی البته به حد قتل نمی رسد. سؤال این است که محاربه در این حد آیا می تواند مشمول مجازات اعدام شود در حالی که قطعاً قصاص نفس در کار نیست؟ چون قتلی توسط محارب صورت نگرفته است. پاسخ این سؤال یک بار براساس قوانین ...
سلبریتی ها بر آتش تنور اغتشاشات دمیدند/ تلاش غربی ها برای نجات قمه کشان از سر دلسوزی نیست
نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همان اغتشاشگران و محاربان را مطابق با قانون و شرع مقدس اسلام مجازات می کند همه غربی ها و مزدوران داخلی و برخی سلبریتی ها.... هشتگ نه به اعدام می زنند. مگر نه این است که به زعم شما نظام جمهوری اسلامی ایران، نیروهای خودش را اعدام می کند پس به شما چه ربطی دارد؟! وی افزود: یک بام و دو هوای غربی ها و مزدوران داخلی و برخی روزنامه های اصلاح طلب واقعا جای بسی تأسف ...
تطهیر اغتشاشگران به سبک مدعیان اصلاحات مردم نترسیدند؛ پس محاربه رخ نداده است!
محقق می شود. ماده 279 قانون مجازات اسلامی اعلام می کند محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنهاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. مردم در این قانون معنای افرادی است که در حال ...
بیانیه تشکل اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در محکومیت حامیان اغتشاشگران
کلام بیان شده که فرموده اند اقوی اختیار داشتن حاکم در انتخاب نحوه مجازات از میان چهار مجازات مطرح در این حکم است و سپس فرموده اند که بعید نیست که انتخاب این مجازاتها با رعایت تناسب میان جرم و مجازات اولویت داشته باشد یعنی شاید بهتر این است که رعایت تناسب شود. و بعد هم به عنوان مثال فرموده اند مثلا می تواند در موردی که محارب مرتکب قتل شده است اعدام و در موردی که اخذ مال کرده قطع دست و پا ...
کفالت سیاسی و عرف قضائی
موضوعی که واکنش های متفاوتی درپی داشته است نخستین بار روز چهارشنبه 14 دسامبر آدرین قمی، نماینده ایرانی تبار پارلمان فرانسه کفالت سیاسی یکی از بازداشت شدگان اغتشاشات جاری در اشنویه را پذیرفت و در توئیتی مشخصات کامل موکل خویش را نوشت و گفت: او به تازگی توسط جمهوری اسلامی ایران ...
مجادله برسر محاربه
آفتاب نیوز : روزنامه همدلی نوشت: هفته گذشته یک مناظره با موضوع محاربه در فقه و قانون با حضور محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) شامگاه یکشنبه 20 آذرماه در تالار آیت الله مهدوی کنی این دانشگاه برگزار شد. سخنانی که در این مناظره مطرح شد، واکنش های زیادی در محافل عمومی داشت. به خصوص سخنان برهانی که به عنوان منتقد اجرای حکم محسن شکاری صحبت کرد. برهانی استاد دانشگاه تهران با اشاره به جزئیات نظر فق های شیعه درب ...
مجادله برسر محاربه
نظام اسلامی است. نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام نسبت به امنیت و آرامش جامعه اهتمام ویژه ای دارد، ابراز کرد: اسلام برای دفاع عمومی جامعه در مقابل دشمنان بیرونی جهاد را تشریع کرده و در مقابل اخلال گران به امنیت و آرامش جامعه مجازات هایی از جمله مجازات محاربه را در نظر گرفته است. وی افزود: محاربه و افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی سال 1392 مشخص، شفاف و روشن ...
آیت الله کعبی تبیین کرد: فقه محاربه/ اختیار و تصمیم قاضی در مجازات محاربه
به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید فقه و حقوق در درس فقه خود به اضلاع و ابعاد مسئله محاربه و نحوه برخورد و اختیارات قاضی در این زمینه از لحاظ قانون و شرع مقدس پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید. این روزها شبهاتی را در خصوص مجازات محاربة مطرح می کنند. ترجیح دادیم به منظور پاسخ به شبهات، این جلسه را به این بحث اختصاص دهیم. قبل از تبیین بحث محاربة، باید بگوییم چند دسته حق ...
فیلسوفی که بدیهیات را نمی دانست/ گریه برای مردم ایران در هیئت CNN
و حکم نهایی با قاضی، حاکم شرع و نظام اسلامی است که می توانند حکم اعدام را بر او جاری کنند . وی خاطرنشان کرد: براساس روایت امام پنجم(ع) حتی اگر خانواده مقتول محارب را بخشیده باشند اما باز بر امام جامعه است که فرد محارب را مجازات کند چرا که در امنیت عمومی اخلال ایجاد کرده و این دیگر حکم خصوصی نیست و متوقف بر شاکی خصوصی هم نیست . نماینده مجلس خبرگان رهبری حکم محارب را شرعاً و ...
چرا مجازات اخلالگران نظم و امنیت عمومی عادلانه است؟
به گزارش راهبرد معاصر ؛ در بخش نخست گزارش عنوان شد، امنیت عمومی وقتی خلل می پذیرد که خوف عمومی و ناامنی جای امنیت را بگیرد و طبعاً وقتی محارب می تواند چنین خوفی در جامعه پدید آورد که مردم را با اسلحه تهدید به قتل کند. در برخی آیات قرآن محاربه و ستیز با بندگان خدا و اخلال به امنیت عمومی برابر با محاربه با خدا معرفی شده و به همین دلیل برای افراد اخلالگر در امنیت عمومی مجازات اعدام تشریع شده است ...
به چه جرمی محاربه اطلاق می شود؟
قانونی بودن جرم و مجازات وجود دارد، بدین معنی که مقنن باید جرم را تعریف کرده و مجازات آن را تعیین نماید که در تعقیب کیفری افراد قانون شاخص است و اقدامات قانونی مورد حمایت همه شهروندان و جامعه است. اکبری زاده افزود: در قانون اساسی اصل 36 چنین بیان داشته حکم به مجازات و اجرا آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. و در ماده 2 قانون مجازات اسلامی آورده است هر رفتاری اعم از فعل ...
قوه قضاییه تندروها را از اظهارنظر درباره پرونده ها منع کند
باید بازداشتی ها را خیلی سریع و طی 5 روز اعدام کنید و دیگری اعدام ها را امری مبارک می داند و عضو خبرگان رهبری می گوید خانواده مقتول هم محارب را ببخشند، امام جامعه باید او را مجازات کند ؛چه تاثیری می تواند در فضای عمومی جامعه داشته باشد؟ این رفتارها جز اینکه جایگاه نمایندگان مجلس، امامان جمعه و دیگر مسئولان را پیش مردم متزلزل کند و مردم بدانند که بی قانونی انجام می دهند، نتیجه دیگری ندارد ...
واکنش سخنگوی شورای نگهبان به صدور حکم محاربه و اعدام محسن شکاری
رویداد24 محمد آیتی: نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه 26 آذر 1401 برگزار شد. خبرنگار رویداد24 در این نشست از سخنگو پرسید که در موضوع اعدام آقای محسن شکاری، تفسیر های مختلفی از قانون شد. به طوری که مقامات مختلف در خود نظام تفسیرهای متفاوتی داشتند؛ مثلا رییس پیشین دیوان عالی کشور که زمانی حاکم شرع بودند، گفتند آقای شکاری محارب نبود. به هر حال قوه قضاییه کشور بر اجرای حکم تایید ...
کارشناس ارشد حقوق بین الملل: اعدام در هنگام محاربه تضمینی برای رعایت حقوق بشر است/ برخی با حقوق بشر به ...
مردم باشد، مردم مالیات دهند تا این فرد با رفاه زندگی کند و امید برگشتن به بیرون هم داشته باشد. سکوت حقوق بشر مقابل عربده کشی های خیابانی جای سوال دارد حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده ادامه داد: چرا هر وقت یک جانی قرار است مجازات شود بحث حقوق بشر مطرح می شود، اما وقتی که این فرد در خیابان عربده می کشد هیچ کسی نمی گوید چرا حقوق بشر نقض شده است. وی تصریح کرد: آمریکایی ...
کعبی، عضو خبرگان رهبری: حتی اگر خانواده مقتول، محارب را ببخشند، امام جامعه باید محارب را مجازات کند
مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است. آیت الله کعبی با اشاره به حکم در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمال شان امنیت جامعه را مختل می کنند حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند را شامل می شود. عضو جامعه ...
پژوهشگر حقوق عمومی: مجازات محاربه نشان از توجه ویژه اسلام به امنیت مردم است
تفاوتی نیست وی با طرح این سوال که آنچه در قانون پیرامون محاربه آمده سلاح سرد یا چاقو را شامل می شود یا خیر، عنوان کرد: در ماده 617 قانون مجازات مطرح شده است که هر فردی به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر قدرت نمایی کند مجازات دارد. از دیدگاه قانون گذار سلاح سرد نیز سلاح است و البته در فقه نیز این تصریح شده که چاقو هم سلاح سرد است. هر چند در مورد امثال ابزاری همانند سنگ مباحثی مطرح است ...
آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟
یا مجروح کردن نیرو های نظامی به طریق اولی منهی است چرا که اگر مدافع امنیت مورد آسیب قرار گرفت امنیت مردم آسیب می بیند و کسی برای تامین امنیت مردم نخواهد بود. وی افزود: شبهه ی دیگر که مطرح کردند این است که قصد بستن خیابان و محاربه را نداشته است اما طبق اعترافات، خود او به چنین قصدی اذعان می کند. اما نکته حائز اهمیت این است که در قانون ما نیز تعریف محارب به صورت واضح و روشن ذکر شده و آمده ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
خللی در رسیدگی قضائی وارد نمی کند، برای اینکه در شرع و در قانون امکان جبران اشتباه قاضی را داریم. قانون آیین دادرسی مدنی اشتباه قاضی را در بعضی جاها پذیرفته است. با این حال در پرونده محسن شکاری ظاهراً چنین شبهه ای جایی مطرح نشده الا اینکه ارکان تحقق جرم محاربه را مورد تاکید قرار داده اند که آن هم ممکن است اختلاف نظر باشد. ملاک فتوای حضرت امام(ره) و ماده 279 قانون مجازات اسلامی است و به ...
بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
است تا شخص عنوان محارب پیدا کند. در افساد فی الارض جرم ممکن است با انجام دادن (فعل) یا انجام ندادن (ترک فعل) صورت بگیرد، ولی در محاربه حتما باید کاری صورت بگیرد که همان اسلحه کشیدن علیه امنیت جامعه است. مستفاد از ماده 286 قانون مجازات اسلامی این است که شخص مفسد فی الارض ممکن است با عملش نه تن ها امنیت داخلی، بلکه امنیت خارجی کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد، اما شخص محارب صرفا ...
فاضل میبدی : باید زندانیان سیاسی را آزاد کنند/ کجای دنیا از اعدام خوشحال می شوند و تبریک می گویند؟ / ...
/ پاسخ تند فاضل میبدی به هشدار امام جمعه اصفهان درباره برحورد آتش به اختیار مردم در حوزه حجاب کعبی، عضو خبرگان رهبری: حتی اگر خانواده مقتول، محارب را ببخشند، امام جامعه باید محارب را مجازات کند اژه ای: انتخاب هر یک از حدود چهارگانه محاربه به اختیار قاضی است / افساد فی الارض هم از صراحت قانون برخوردار است عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی ...
در دادگاه حقوقی نباید بنا را بر ارعاب جامعه بگذاریم
دادگستری در ادامه خاطرنشان کرد: از نظر حقوقی هم به نظر من حقوقدان و بسیاری از حقوقدانان دیگر این جرم عنوانش می توانست محاربه نباشد، در دادگاه حقوقی ما نباید بنا را بر انتقام گیری یا ارعاب و ترساندن جامعه بگذاریم. ما باید به این اتفاقات با نگاه حقوقی و قانونی نگاه کنیم و نگذاریم که مسائل دیگری در عرصه حقوق و قضا وارد شود چراکه این باعث می شود که اصل عادلانه بودن مجازات از میان برود و مهم تر از همه این ...
ردادی: باید تبیین شود که اعدامی ها معترض عادی نیستند بلکه قاتل و محاربند
در ابتدا گفت: اجازه بدید در ابتدا از نوع موضع گیری حاکمیت و مردم ایران و نوع مواجهه رسانه های مخالف در برابر اتفاقات اخیر و اجرای برخی مجازات ها سخن بگوییم. ما از مولای خود علی (علیه السلام) که به مالک اشتر فرمود ای مالک در اجرای حدود خدا خوش حال نباش، از اجرای احکام اعدام و سلب حیات برخی از مجرمین وقایع اخیر راضی و خوشنود نیستیم. حقیقت ماجرا این است که این ها فرزندان ما هستند، بالاخره این افراد از ...