تنها 16 درصد از ظرفیت مخازن خراسان شمالی پُر است
سایر منابع:
سایر خبرها
آغاز آبرسانی سیار به عشایر همدان
مانند اداره آب و فاضلاب و شهرداری ها تأمین و توسط تانکرهای آبرسان بین عشایر توزیع می شود، افزود: این آب هم برای مصارف شرب و هم برای دام های عشایر استفاده می شود. وی در ادامه توضیح داد که با توجه به اینکه عشایر در حال حاضر در مزارعی به سر می برند که به آب دسترسی ندارند، آبرسانی سیار به تمامی شهرستان ها در حال انجام است. کاویانی دلشاد همچنین به تلاش برای خرید تانکرهای جدید با اعتبارات موجود اشاره کرد. وی با تأکید بر اینکه مشکل تأمین آب همچنان یک چالش بزرگ است، خاطرنشان کرد: در برخی موارد مجبور به استفاده از منابع آبی غیرمجاز یا کشاورزی می شوند. انتهای خبر/ ...
نسبت مصارف بانکی خراسان شمالی به منابع 137 درصد است
محمودرضا معموری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ناترازی بانکی، مشکل مهم در پرداخت تسهیلات به متقاضیان است و تلاش داریم این چالش رفع شود. وی با بیان اینکه ناترازی بانکی در استان هایی همچون خراسان رضوی 67 درصد است، افزود: در بسیاری از استان ها موضوع ناترازی بانکی وجود ندارد از این رو باید توجه ویژه به خراسان شمالی شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی
افت شدید منابع آبی استان بوشهر/ زنگ خطر بی آبی به صدا درآمد
. وی افزود: علاوه بر این، توزیع بارش ها نیز در طول سال به طور نامناسب و نامتوازن بوده است. این وضعیت، نه تنها نتوانسته نیاز آبی بخش های مختلف استان را تأمین کند، بلکه به تشدید فشار بر منابع محدود موجود منجر شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر با تأکید بر عمق بحران کم آبی استان خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد که آورد رودخانه های اصلی استان نسبت به دوره مشابه بلند مدت
97درصد چاه های کشاورزی این شهرستان مجهز به کنتور هوشمند هستند
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمد زارعی در جلسه بررسی بحران آب و اهمیت مدیریت منابع آبی، با اشاره به وضعیت برداشت از سفره های زیرزمینی شهرستان گناباد گفت: در حال حاضر 477 حلقه چاه با برداشت سالانه بیش از 75 میلیون متر مکعب، از منابع آبی زیرزمینی شهرستان بهره برداری می کنند که از این تعداد، 288 حلقه چاه مربوط به بخش کشاورزی با 65/24 میلیون مترمکعب برداشت، 60 حلقه چاه شرب با
پراکندگی خشکسالی؛ از خوزستان تا تهران و خراسان
حال حاضر رسیده است؛ رقمی که از مرز تنش آبی (1500 مترمکعب) پایین تر است و در مناطقی مانند فلات مرکزی ایران به 500 تا 600 مترمکعب می رسد. در همین حال، ورودی سدهای کشور نسبت به سال گذشته 42 درصد کمتر شده و حجم آب موجود در مخازن نیز با کاهش 26 درصدی همراه بوده است. متوسط پرشدگی سدها 44 درصد اعلام شده اما تهران با تنها 21 درصد ظرفیت پر، وضعیت بسیار بحرانی تری دارد. از این میزان نیز نیمی به
نفس های آخر سد کرج/ فاجعه کاهش ذخیره آب/ زنگ خطر بحران آبی به صدا درآمد !
ورودی به مخازن این دو سد تأثیر گذاشته است. وی با ابراز اینکه این کاهش بارش موجب کاهش روان آب ها و ورودی آب به سدهای استان شده است و در نتیجه، حجم ذخیره سدها نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اذعان می کند: در سد کرج از ظرفیت 180 میلیون مترمکعبی آن، تنها حدود 60 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است و این در حالی ا ست که سال گذشته در همین زمان، حجم ذخیره شده حدود 157 میلیون مترمکعب بود.
فضای سبز منطقه 4 با آب غیرشرب آبیاری می شود
های اتوبان ها نصب شده اند، آب مورد نیاز برای آبیاری بیش از 45 هزار اصله درخت و 144 هزار متر مربع فضای سبز را تامین می کند. آب های مورد استفاده در این مخازن، آب های تصفیه شده فاضلاب شهری و صنعتی است که به طور کامل برای آبیاری فضای سبز مناسب هستند. عطایی در ادامه به نصب مخازن در پارک های مختلف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، در پارک امام علی (ع) یک مخزن 15هزار لیتری نصب شده است. همچنین، زیر پل
خشکسالی درختان کویری را هم به زانو درآورد
نشان دهنده این است که بارندگی ها در استان کم بوده و رواناب در استان جاری نشده و در نتیجه سد ها به طور مناسب آبگیری نشده اند. مدیرعامل شرکت آب منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه سد نهرین که بخشی از آب شرب شهر طبس را تأمین می کند، در حال حاضر کمتر از یک میلیون مترمکعب آب دارد، می گوید: با توجه به اینکه در فصل گرم سال قرار داریم، مدیریت مصرف آب در این شهر از سوی شهروندان مورد انتظار است. وی
پارسال 85 درصد سد کرج پر بود امسال فقط 30 درصد!
محمد جهانشاهی در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت منابع آب استان اظهار کرد: میزان بارش فعلی استان البرز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت، حدود 41.4 درصد کاهش داشته است. وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات هیدروگرافی، حجم فعلی سد کرج 179 و سد طالقان 420 میلیون مترمکعب است. از ابتدای سال آبی جاری (1 مهر 1403) تاکنون، میزان ورودی به سد کرج حدود 200 میلیون
کاهش 26درصدی بارندگی در استان کرمان؛ تنها 20درصد ظرفیت سدها پر است
تنها 80 میلی متر بارندگی داشته که کمتر از نیمی از آن در بالادست سدها اتفاق افتاده است. این موضوع موجب شده تا میزان پرشدن مخازن سدهای استان تنها به 20 درصد برسد، معادل حدود 127 میلیون متر مکعب از مجموع ظرفیت 627 میلیون متر مکعبی پنج سد فعال استان کرمان. وی با بیان اینکه سد صفارود رابر امسال برای اولین بار آبگیری شد و به چهار سد قبلی اضافه شده است، افزود: اکنون استان کرمان دارای پنج سد در
تنها 44 درصد مخازن سدهای کردستان پُر است
تنها 44 درصد مخازن سدهای کردستان پُر است کاهش 30 درصدی بارندگی ها در استان نسبت به سال گذشته، باعث کاهش شدید حجم آب سدهای کردستان شده است. آرش آریانژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اعلام کرد: تنها 44 درصد از ظرفیت سدهای استان پُر است. ورودی آب به سدها نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته. در بانه بارندگی ها 58 درصد کاهش یافته و منابع آبی این
ال نینو در راه ایران؛ پاییزی بارانی و زمستانی کم برف پیش روست
شمالی کشور احتمال کاهش بارش و افزایش دما وجود دارد که می تواند بر کشاورزی و منابع آب آن مناطق تأثیرگذار باشد. همچنین پیش بینی ها حاکی از زمستانی گرم تر از معمول در اغلب استان هاست. کاهش بارش برف در ارتفاعات زاگرس و البرز و تبدیل آن به باران، ممکن است منابع برفی مورد نیاز برای تغذیه سدها و آب شرب تابستان آینده را تهدید کند. کارشناسان هشدار می دهند در صورت بی توجهی به برنامه ریزی
خشکیدگی سدهای تهران جدی تر شد
آب شرب تهران و کرج هستند، گفت: بر این اساس هر ساله 50 تا 70 درصد آب شرب مورد نیاز این مناطق از طریق سدهای پنجگانه تامین می شود نکته مهم اینکه در سال هایی که با پدیده خشکسالی روبه رو هستیم آورد سدها کمتر می شود. وی با اشاره به خشکسالی های پیاپی در سال های اخیر، افزود: این پدیده به ویژه در حوضه دریاچه نمک و استان تهران مشاهده و در نهایت با آورد کمتر سدها همراه شده است. معاون
تهران در آستانه بحران کم آبی شدید
، تامین کننده آب شرب تهران و کرج هستند، گفت: بر این اساس هر ساله 50 تا 70 درصد آب شرب مورد نیاز این مناطق از طریق سدهای پنج گانه تامین می شود. نکته مهم اینکه در سال هایی که با پدیده خشکسالی روبه رو هستیم آورد سدها کمتر می شود. وی با اشاره به خشکسالی های پیاپی در سال های اخیر، افزود: این پدیده به ویژه در حوضه دریاچه نمک و استان تهران مشاهده و در نهایت با آورد کمتر سدها همراه شده است.
صدای خشکسالی در گلوی کویر؛ پژواکی خاموش در گوش پایتخت
از ظرفیت سدهای مخزنی خراسان جنوبی، خود زنگ خطری برای این دیار مرزی است که بر اهمیت صرفه جویی هر چه بیشتر آب می افزاید. خالی بودن 82 درصد از ظرفیت سدها مدیرعامل شرکت آب منطقه خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر از خالی بودن 82 درصد از ظرفیت سدهای مخزنی استان خبر داد و افزود: حجم کل سدهای مخزنی استان 75 میلیون مترمکعب بوده که در حال حاضر 13 میلیون و 300 هزار مترمکعب آب در سدهای
بحران بی صدا؛ از لقب پرمصرف ترین استان تا کوچ منابع آب
این استان پرده برداشت. به گفته وی، پنج سال خشکسالی مستمر استان را درگیر کرده و منابع آبی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند.بر اساس آمارهای رسمی، میزان بارندگی در سال جاری حدود 40 درصد کمتر از میانگین بلندمدت بوده است؛ عددی که اثر خود را به شکل مستقیم در حجم سدها و منابع زیرزمینی نشان داده است. سدهای مهمی چون کرج (امیرکبیر) و طالقان که نقش کلیدی در تأمین آب منطقه دارند، با کاهش شدید حجم ذخیره مواجه
سد های خالی و تشنه لرستان؛ آینده سد ها در ابهام
پرشده و نزدیک به 70٪ از مخازن خالی مانده است. ذخیره آب مخازن سد ها حدود 63 میلیون مترمکعب؛ کاهش 70 درصدی داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت:هم اکنون فقط 26 تا 30 درصد از مخازن سد های استان پر هستند؛ این در حالی است که نسبت به سال گذشته، کاهش ذخیره ای حدود 29% مشاهده شد. وی گفت: حجم کل مخازن سد های استان حدود 208.71 میلیون مترمکعب است. از این حجم
روایت صریح مدیرعامل آب منطقه ای البرز از بحران آبی استان؛ البرز در تنگنای آب؛ فرونشست، افت منابع و مصرف ...
استمرار خشکسالی در پنج سال اخیر و کاهش حدود 40 درصدی بارش نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد. او گفت: کاهش بارش ها به طور مستقیم بر مخازن سدهای استان اثر گذاشته، به طوری که حجم ذخیره آب سد کرج از 155 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 54 میلیون مترمکعب در سال جاری کاهش یافته که معادل 64 درصد افت است. وی شرایط سد طالقان را نیز بحرانی توصیف کرد: در سال گذشته این سد 317 میلیون مترمکعب ذخیره داشت، اما
البرز در تنگنای آب؛ روایت رسمی از بحرانی که دیگر قابل کتمان نیست
به گزارش کرج رسا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای البرز، داود نجفیان؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز، با استناد به داده های دقیق و سال ها تجربه مدیریتی، وضعیت فعلی را چنین توصیف کرد: نزدیک به پنج سال است که استان درگیر خشکسالی مستمر شده و منابع آبی اش تحت تأثیر شدید این خشکسالی قرار گرفته اند. امسال نسبت به میانگین بلندمدت، حدود 40 درصد کاهش بارش داشته ایم. این کاهش، خود
90 درصد منابع آبی کشور را مصرف می کنیم
عبور کند به بحران و تنش می رسیم. افزایش عمق چاهها رییس هیات مدیره انجمن آب و فاضلاب ایران تصریح کرد؛ ما اکنون به 90 درصد مصرف رسیدیم یعنی هرقدر آب بوده استحصال کردیم ، صدها سد احداث کردیم،تالاب ها و دریاچه ها را خشک کردیم و باتوجه به اینکه پدیده گرمایش زیاد، تبخیر و مصرف زیاد بود، آب سدها کم کم به صفر می رسد، بنابراین انتخاب بعدی حفر چاه بوده که با کمک برق آب را از اعمال
تهران در چنگال آب و بقا
، 82 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. رییس فدراسیون آب در خصوص نیاز به واردات آب گفت:کشوری که 100 میلیارد مترمکعب در سال منابع آب تجدیدشونده دارد که با 9 درصد آن می تواند نیاز شرب خود را تامین کند، نیاز به واردات آب ندارد. وی افزود: ما بحران آب نداریم، بحران مصرف آب داریم و باید رویه مصارف خود را اصلاح کنیم. حاجی کریم با بیان اینکه خط انتقال آب طالقان به تهران
کاهش 41 درصدی آب سد مهاباد| ضرورت مدیریت مصرف در کشاورزی
کمترین خسارت گذراند. مدیر امور آب مهاباد با اشاره به آخرین وضعیت این سد، گفت: تراز آب سد مهاباد از هزار و 348 متر در سال گذشته به هزار و 342 متر در سال جاری کاهش یافته است. خالد رحمانی افزود: افت حدود هفت متری سطح آب، نشان دهنده کاهش شدید ذخایر آبی این سد مهم منطقه است که فشار مضاعفی بر منابع محدود آب در شرایط کنونی وارد می کند. وی با بیان ا ینکه خروجی از سد مهاباد
آژیر قرمز در تهران/ ساکنین باید پایتخت را ترک کنند؟/ فورا بخوانید
مترمکعب مواجه شده است. همچنین این عدد در مقایسه با سال گذشته، عدد 29 میلیارد و 84 میلیون متر مکعب را نشان می دهد. بدین ترتیب، اختلاف حجم آب موجود مخازن نسبت به سال گذشته با کاهش 26 درصدی مواجه شده است. میزان پرشدگی سدها در سال جاری به 43 درصد رسیده که در مقایسه با هفته گذشته (تا 4 مرداد) یک درصد با کاهش آب سدها مواجه شده است. سدهای خالی از آب وضعیت برخی از سدهای شرب
آب در مسیر پایان
چهارگانه تأمین کننده آب تهران به 12 درصد کاهش یافته است، گفت: این در حالی است که به طور معمول ذخیره آب این سدها در زمان مشابه سال های نرمال از نظر بارندگی به 60 تا 70 درصد می رسید. باید واقعیت بحران کم آبی را برای مردم بازگو کنیم. وی شرایط کم آبی امسال را در یک قرن اخیر تقریباً بی سابقه خواند و اظهار داشت: در شرایطی که تمامی ظرفیت های موجود تأمین آب در استان و شهر تهران به کار گرفته شده، تعدیل فشار
اوضاع کشور حسابی وخیم شد | بحران پشت درب منازل
جدیدترین گزارش آماری شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد که اگر تمامی سدهای کشور را یک سد بزرگ درنظر بگیریم، این سد با افت 26درصدی ذخایر آبی نسبت به زمان مشابه سال قبل مواجه است. وضعیت سدهای بزرگ و مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر نشان داده شده است. همانطور که در جدول بالا مشخص است، ابررسی وضعیت ذخایر آبی سدهای بزرگ مخزنی کشور نشان می دهد که 19 سد بزرگ و مهم در تأمین آب شرب و کشاورزی، کمتر از 20 درصد ذخیره آبی دارند، به عبارتی بیش از 80 درصد ظرفیت مخازن این سدها خالی است. منبع: تسنیم پریا ابراهیمی ...
جای خالی آب در سرزمین آفتاب
مترمکعب بر ثانیه رسیده است. 2.7 میلیون مترمکعب آب قابل استفاده در سد کمال صالح باقی مانده است مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، بر ضرورت توقف برداشت های بی رویه از منابع زیرزمینی تأکید کرده و معتقد است در حال حاضر، بیشترین افت آب های زیرزمینی کشور در استان مرکزی ثبت شده است که اگر این روند کنترل نشود، در آینده نزدیک تأمین آب حتی برای مصارف ضروری
انجام 100 هزار آزمایش کیفیت آب و کلرسنجی در خراسان شمالی
به گزارش تسنیم از بجنورد، امیر فاطمی سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، اظهار داشت: در راستای تضمین سلامت آب شرب شهروندان و ساکنان روستاهای استان، بیش از 100 هزار مورد آزمایش کیفیت آب و سنجش کلر در سه ماهه ابتدای سال 1404 در سطح استان صورت گرفته است. فاطمی توضیح داد: در این مدت، تعداد 6 هزار و 458 نمونه شامل 5 هزار و 719 نمونه میکروبی، 229 نمونه بیولوژی، 492 نمونه شیمیایی و 18 نمونه
از کاهش ذخایر سدها تا خشک شدن دریاچه ها در ترکیه
پی کاهش بارندگی و افزایش مصرف آب، سطح آب سد آلاچاتی کوتلو آکتاش در منطقه چشمه استان ازمیر به میزان قابل توجهی پایین آمده است. این سد که از منابع اصلی تأمین آب منطقه محسوب می شود، در روزهای آغازین اوت 2024 تنها 3.13 درصد ظرفیت خود را حفظ کرده، در حالی که این رقم در همین زمان سال گذشته 22.39 درصد بوده است. با فروکش کردن آب، بزرگراه قدیمی ازمیر–چشمه که پیش از ساخت سد مورد استفاده قرار می
نقشه فناورانه نجات ایران از بحران آب؛ از بذر مقاوم تا آب شیرین کن های بومی
شهروندان بیش از استاندارد (بالای 130 لیتر) روزانه است. میزان مصرف آب بخش کشاورزی نیز حدود 80 تا 90 میلیارد متر مکعب در سال گزارش شده که معادل بیش از 90 درصد از کل مصرف کشور است. بطور کلی بخش شهری حدود 9 میلیارد و صنعتی حدود 3.7 میلیارد متر مکعب در سال آب مصرف می کنند. از سوی دیگر منابع زیرزمینی با سرعتی بالا کاهش یافته اند، با حدود 30 میلیارد متر مکعب کسری سالانه و 320 هزار چاه غیرمجاز