وزیر نیرو: خاموشی های خانگی به زودی برطرف خواهد شد / تا آخر سال ظرفیت کل ...
سایر منابع:
سایر خبرها
سازمان بهینه سازی انرژی؛ گام تازه برای مهار ناترازی برق
سال 1402 به حدود 17 هزار و 500 مگاوات در سال 1403 رسید. این اختلاف نه تنها بخش کشاورزی را تحت فشار قرار داد، بلکه خاموشی های برنامه ریزی شده و ناگهانی در بخش خانگی، رفاه عمومی را نیز مختل کرد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تشکیل سازمان بهینه سازی انرژی فرصتی برای بازطراحی سیاست هاست. این سازمان باید نگاه بلندمدت به توسعه انرژی های تجدیدپذیر، ارتقای بهره وری صنعتی و اصلاح الگوی مصرف خانگی داشته باشد. تنها با این رویکرد می توان از چرخه ناترازی خارج شد و امنیت انرژی کشور را در سال های آینده تضمین کرد. ...
انتقاد نماینده مجلس از وزارت نیرو /کشاورزان قربانی قطعی های مکرر برق شدند
عباس بیگدلی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین،با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در یک سال گذشته اظهار کرد: با وجود گذشت یک سال از اجرای برنامه هفتم توسعه، متأسفانه هنوز شاهد برنامه عملیاتی مشخصی از سوی وزارت نیرو در حوزه ساختار و اساسنامه منابع آب کشور نیستیم. وعده هایی که در خصوص اجرای 14 مگاپروژه برق داده شد، قرار بود منجر به اضافه شدن 10 هزار مگاوات
سازمان بهینه سازی انرژی تا پایان شهریور 1404 تشکیل می شود
. احمدی با بیان اینکه ناترازی برق یکی از جدی ترین چالش های کشور است، گفت: در سال 1402 تقاضای برق در اوج مصرف به 74 هزار مگاوات رسید که نسبت به سال های قبل 58 درصد رشد داشت. وی ادامه داد: در سال 1403 این تقاضا با 6.7 درصد افزایش به حدود 80 هزار مگاوات رسید و پیش بینی می شود در تابستان 1404 این رقم بیشتر شود. رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور در سال
چهارمحال و بختیاری مستعد تبدیل به قطب انرژی پاک
وزارت نیرو، مصرف برق در مناطق سردسیر و کوهستانی استان در فصل زمستان به اوج می رسد، در حالی که تابستان ها با تابش شدید خورشید، فرصت مناسبی برای بهره برداری از انرژی خورشیدی فراهم می شود. این تناوب اقلیمی، برنامه ریزی دقیق و ترکیبی از منابع انرژی را ضروری کرده است. در کنار انرژی خورشیدی، ظرفیت های بادی در مناطق مرتفع مانند شهرستان کوهرنگ و بخش هایی از اردل و لردگان، امکان احداث توربین های
تهران در آستانه یک تغییر بزرگ / می توان از تابستان های پر خاموشی فاصله گرفت
گذاری در نیروگاه های خورشیدی به ثبت رسیده که حدود 5 هزار مگاوات آن به مرحله عقد قرارداد رسیده است. در این میان، بیش از هزار مگاوات نیز وارد فاز اجرایی شده اند و بخشی از آنها قرار است تا پایان سال وارد مدار شوند. این تحرک نشان می دهد که بخش خصوصی برای ورود به عرصه تولید برق پاک جدی است و دولت نیز توانسته با ایجاد مشوق ها، بستر لازم را برای این مشارکت فراهم کند. واگذاری اراضی ملی
یزد؛ پرچم دار توسعه انرژی های پاک
در این استان، زمینه را برای توسعه سرمایه گذاری در بخش نیروگاه های خورشیدی فراهم کرده است. حسینی با اشاره به سیاست های کلان وزارت نیرو یادآور شد: بنا بر اعلام مسئولان ساتبا ، ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر کشور هم اکنون بیش از 2100 مگاوات است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده این رقم باید تا سال آینده به حدود 7000 مگاوات برسد. در همین راستا عملیات اجرایی ساخت نیروگاه های خورشیدی در بیش از
تابستان گرم و برق محدود؛ چرا محدودیت های برقی همچنان ادامه دارد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، مدیریت مصرف برق در فصل گرم سال جاری، به ویژه در ایام اوج بار شبکه، به یکی از مهم ترین دغدغه های بخش انرژی کشور تبدیل شده است. وزارت نیرو ماه ها قبل از شروع اوج مصرف برق و فصل گرم سال با اجرای 36 بسته مدیریت مصرف برق به استقبال روزهای اوج گیری مصرف برق رفت و نهایت تلاش خود را بکار گرفت تا علاوه بر حفظ پایداری شبکه، ناترازی برق کشور را به
اقتصاد بیمار انرژی، محصول ناکارآمدی مدیریتی
باید مطابق ماده 46 قانون برنامه هفتم توسط سازمان بهینه سازی مدیریت شود اما تصویب قانون مانع زدایی صنعت برق کار ارزشمندی بود که انجام شد؛ کما اینکه امسال 150 همت درآمد داشتید، 120 همت از صنایع و 30 همت بخش خانگی که زیان انباشته شما را کاهش داده است. محمد رشیدی، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چرا وزارت نیرو با اجرای ماده 10 قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق راندمان
برنامه ریزی برای توسعه 7000 مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در مرکزی
، برنامه ای برای توسعه 5000 مگاوات نیروگاه خورشیدی تدوین شده است که در گام بعدی، ظرفیت آن به 7000 مگاوات قابل افزایش خواهد بود. زندیه وکیلی تصریح کرد: در حال حاضر، مجموع مصرف برق استان حدود یک هزار و 800 مگاوات است و هدف گذاری 5000 تا 7000 مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر، نشان دهنده نگاه فراتر از نیازهای استان و ایفای نقش ملی در حوزه انرژی است. وی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف
کارنامه ناترازی در بهارستان
، بیانگر ناترازی شدید در شبکه برق کشور است. این ارقام نشان می دهد که شکاف تولید و مصرف در سال جاری نسبت به سال گذشته نه تنها جبران نشده، بلکه افزایش هم پیدا کرده است. ناترازی برق همچنان در سطحی قابل توجه پابرجا خواهد بود و نیازمند برنامه ریزی جامع و فوری است. براساس این گزارش، ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور در پایان سال گذشته حدود 94هزار و 579 مگاوات بوده است؛ بااین حال، ظرفیت عملی شبکه تولید تنها
نطق جنجالی علی آبادی درباره وضعیت دولت تحویل گرفته از دولت رئیسی
از 20 درصد بوده و برای اولین بار مصرف برق صنعت از خانگی پیشی گرفت. گزارش های غلط علی آبادی به امروز ختم نمی شود و پیشتر پزشکیان نیز گفته بود که درباره مازوت سوزی به او اطلاعات غلط دادند. 20 هزار مگاوات ناترازی در تابستان 1403 علی آبادی درباره سرایت ناترازی اقتصادی به حوزه انرژی گفت: ناترازی اقتصادی موجب شده است طی سالیان گذشته بدهی پیمانکاران و سرمایه گذاران حوزه آب و برق به
خاموشی های بخش خانگی رفع می شود
وزیر نیرو گفت: خبر خوب این است که خاموشی های خانگی به زودی برطرف خواهد شد و هماهنگی لازم در این زمینه با وزارت نفت جهت تکمیل مخازن صورت گرفته است و تا آخر سال ظرفیت کل نیروگاه های تجدیدپذیر کشور در اقدامی بی سابقه از 7 هزار مگاوات عبور می کند. عباس علی آبادی وزیر نیرو در نشست علنی امروز (سه شنبه، 11 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: سوال از وزرا، استیضاح و سایر ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی از حقوق مسلم نمایندگان است و این موضوع کاملاً قانونی و محترمانه است و اینجانب نیز با تواضع از این ابزارها برای شفاف سازی و بیان حقایق استفاده می کنم. وی افزود: از سوی دیگر، اطمینان دارم این فرایند نظارتی، مستمر و دائمی است و پایانی بر آن نخواهد بود؛ چرا که هر گامی که در حل مسائل برداریم، متناسب با شرایط، بلافاصله با چالش ها و مشکلات بزرگتری روبه رو می شویم. وزیر نیرو خطاب به نمایندگان ادامه داد: بنده از همکاران درخواست کرده بودم که بسته ای را در اختیار شما قرار دهند. این بسته شامل یک برگه دو صفحه ای تحت عنوان پویش ایران آباد است که فهرستی از طرح ها و پروژه های صنعتی، آبی و برقی را معرفی می کند؛ از پروژه هایی که تاکنون افتتاح شده اند تا پروژه هایی که در آینده نزدیک در بخش های مختلف کشور افتتاح یا کلنگ زنی خواهند شد. علی آبادی افزود: گزارش خلاصه وضعیت وزارت نیرو پیش روی شماست که تقاضا دارم آن را با دقت مطالعه فرمایید. این نسخه اول و در واقع ویرایش نخستین گزارش است و پس از دریافت نقطه نظرات ارزشمند نمایندگان محترم، ان شاءالله نسخه نهایی، کامل و مفصل آن تقدیم خواهد شد؛ این گزارش، علاوه بر ارائه وضعیت فعلی، به مقایسه ای میان دوره های گذشته در حوزه صنعت آب و برق نیز پرداخته است. از شما درخواست دارم که مطالب این گزارش که با دقت بسیار تهیه شده و بسیاری از سوالات مطرح شده در گزارش کمیسیون و همچنین سوالات نمایندگان در جلسات مختلف را پاسخ داده است، مطالعه کنید و پس از آن نظرات و فیدبک های خود را ارائه دهید تا بتوانم کارم را به بهترین نحو انجام دهم. وی یادآور شد: پس از شنیدن گزارش کمیسیون تخصصی و ضمن تشکر از زحمات اعضا، معتقدم بخش عمده ای از مسائل مطرح شده صحیح و راه حل های ارائه شده نیز راه حل های درستی هستند که در وزارت نیرو نیز در حال اجرا است؛ با آشنایی با نقطه نظرات نمایندگان ، تصمیم دارم مشابه روند وزارتخانه های دیگر، کتابچه ای جامع از نظام مسائل هر استان تهیه کرده و تقدیم نمایم تا مشکلات کلی، نقدها و پیشنهادات به طور دقیق در آن مستند شود. البته به دلیل محدودیت زمان، به شرح جزئیات این موارد نمی پردازم، ولی آمادگی کامل دارم در کمیسیون های تخصصی توضیحات لازم را ارائه کنم. این عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به برخی نکات مهمی را که در این جلسه قابل ارائه است، گفت: به نظر بسیاری از کارشناسان، بزرگ ترین و شاید مادر همه مشکلات صنعت آب و برق، مشکل اقتصادی و ناترازی مالی است. این ناترازی موجب شده در سال های گذشته پرداخت بدهی ها به پیمانکاران و سرمایه گذاران حوزه آب و برق به موقع انجام نشود و مشکلات متعددی را ایجاد کند؛ قیمت های تکلیفی موجب شده اند تا تشکیل سرمایه در این حوزه متوقف شود و مصرف برق و آب به صورت غیرهدفمند و غیر بهره ور افزایش یابد؛ در نتیجه، ناترازی اقتصادی در بخش آب و برق به وجود آمده است. همان طور که همه شما می دانید، در ابتدای دولت و به ویژه در تابستان 1403 این ناترازی به رقم بی سابقه ای حدود 20 هزار مگاوات رسید. این مسئله باعث شد تا علاوه بر کاهش جذابیت سرمایه گذاری، مصرف نیز به شدت افزایش یابد؛ به طوری که رشد مصرف در سال گذشته از 8 درصد فراتر رفت. وزیر نیرو ادامه داد: این ناترازی که برای نخستین بار در سال 1397 خود را نشان داد، در سال 1403 به اوج خود رسید. به گونه ای که، مطابق مستندات و گزارش های موجود، شرایط بحرانی در این حوزه کاملاً مشهود بود. پیش تر نیز اشاره کرده بودم که این گزارش ها به دقت این وضعیت را توضیح داده اند و تحلیل های لازم را ارائه کرده اند؛ برخی از اعداد و ارقامی که در گزارش ها مطرح شده، دقیق نیستند. با توجه به اینکه در گزارش کمیسیون محترم نیز به این موضوع اشاره شده است، خواهشمندم اعضای و مسئولان مرکز پژوهش های مجلس، در فضایی مشترک با وزارت نیرو بنشینیم و به اتفاق، جزئیات این موارد را مرور و بررسی کنیم. مستندات و اطلاعات لازم برای شفاف سازی این موضوعات کاملاً آماده است. علی آبادی یادآور شد: موضوع دوم اینکه، به گواهی تمامی مراجع علمی و تخصصی، ما وارد عصری شده ایم که در آن، مصرف برق به طور وسیع و مستمر رشد خواهد داشت. انقلاب صنعتی چهارم و پنجم، همراه با توسعه هوش مصنوعی، نیاز به برق را به شدت افزایش خواهد داد. اگر بخواهیم این نیاز روزافزون را با روش های سنتی پاسخ دهیم، با چالش های عظیم جهانی و بعضاً محلی مواجه خواهیم شد؛ از این رو، باید تأمین این نیاز را با روش های نوین، بهره ورتر و قابل قبول تر دنبال کنیم. در حال حاضر، اغلب کشورهای پیشرو، افزایش راندمان، تکمیل چرخه ترکیبی در نیروگاه های سیکل ساده و توسعه انرژی های تجدیدپذیر را به عنوان مسیر آینده انتخاب کرده اند. عضو کابینه دولت چهاردهم در سال گذشته، به دلایلی که اغلب شما از آن آگاه هستید، در ابتدای دوره با کمبود شدید سوخت مواجه شدیم. بخشی از سوخت مورد نیاز نیروگاه ها از منابع مازاد و خارج از برنامه تأمین شد. این شرایط باعث شد عملیات تعمیرات اساسی نیروگاه ها به سختی انجام شود و بخشی از تجهیزات آسیب ببیند. نتیجه آن، کاهش راندمان، کاهش توان تولید و افزایش فشار بر شبکه بود. وی یادآور شد: به دلیل تبعات زیست محیطی این شرایط، بارها و بارها مدیران وزارت نیرو برای پاسخگویی به نهادهای نظارتی و قضایی احضار شدند؛ در حالی که نه تنها تقصیری نداشتند، بلکه با فداکاری کامل و با وجود کمبود شدید منابع، ناگزیر به اتخاذ این تصمیمات شدند؛ موضوع سوم، مربوط به خشکسالی های پی درپی در پنج سال گذشته است. همان گونه که مستحضرید، نیروگاه های برق آبی نقش بسیار مهمی در تولید برق کشور ایفا می کنند. اما متناسب با کاهش بارش ها، از ابتدای سال جاری تاکنون، تولید انرژی این نیروگاه ها با کاهش چشمگیر 40 درصدی مواجه شده است. علی آبادی ادامه داد: خشکسالی های مداوم در سال های اخیر باعث شده است که بخش قابل توجهی از ظرفیت برق آبی کشور از دست برود. متأسفانه، در روزهای اخیر نیز با وجود بهبود نسبی شرایط دمایی در پایان تابستان، به دلیل تداوم خشکسالی، ظرفیت تولید برخی از واحدهای برق آبی کاهش یافته و در مواردی نیز به طور کامل از مدار خارج شده اند. در برخی مناطق، محدودیت در تامین انرژی، منجر به تداوم خاموشی ها شده است؛ در چنین شرایطی، سامانه های تأمین برق در مناطقی که با کمبود آب مواجه اند، ممکن است به صورت کامل از مدار خارج شوند که این مسئله اثر مستقیمی بر پایداری شبکه دارد. وزیر نیرو گفت: موضوع چهارم، گرمای بی سابقه هوا در سال جاری است. بر اساس گزارش های سازمان هواشناسی، میانگین دمای کشور در سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت، حدود یک و نیم درجه افزایش داشته است. این افزایش دما اثر مستقیمی بر رشد مصرف برق، به ویژه در مناطق گرم سیر کشور گذاشته است؛ لازم به ذکر است که در طول برنامه ششم توسعه، هیچ قرارداد خرید تضمینی برای احداث نیروگاه های جدید منعقد نشده است. این در حالی ست که بیش از 15 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده است و عملاً عمر مفید خود را از دست داده اند. متأسفانه این نیروگاه ها حتی قادر به تولید برق به میزان قدرت عملی خود نیز نیستند. وی افزود: در خصوص شبکه برق نیز، با وجود اینکه شبکه انتقال و توزیع برق کشور یکی از بزرگ ترین و گسترده ترین شبکه ها در منطقه محسوب می شود، اما متأسفانه بخشی از این شبکه ها فرسوده هستند و نیازمند نوسازی و تقویت جدی است؛ شبکه برق کشور عمر بیش از عمر مفید خود دارد و نیازمند نوسازی و به روزرسانی است. در بخش آب نیز مشکلات و چالش های مهمی وجود دارد که هرگز در یک روز ایجاد نشده اند و ریشه ای و بلندمدت هستند. علی آبادی یادآور شد: مهم ترین چالش های بخش آب عبارتند از وجود طرح های نیمه تمام متعدد در هر استان. به طوری که در حال حاضر در هر استان به طور متوسط حدود 10 طرح نیمه تمام وجود دارد و مجموعاً 67 طرح نیمه تمام در بخش آب کشور با بودجه های مربوط به سال 1403 فعال هستند. در حالی که کل بودجه های پیش بینی شده برای سال 1404 در شرایط مطلوب تنها پاسخگوی بخش کوچکی از نیازها خواهد بود. به عبارت دیگر، برای تکمیل این پروژه ها با منابع پیش بینی شده، حدود 20 سال زمان نیاز خواهیم داشت؛ یکی دیگر از چالش های مهم، ناترازی در بخش آب است که ناشی از تغییر تقاضا و مصرف ها در برابر منابع آب تجدیدشونده است. همان گونه که نمودارهای مرتبط نشان می دهند، با افزایش جمعیت کشور در 7 دهه گذشته و کاهش منابع آب، سرانه منابع آب از حدود 6800 مترمکعب در سال 1335 به حدود 1300 مترمکعب در سال جاری کاهش یافته است. پیش بینی می شود که این سرانه تا سال 1420 به حدود 970 مترمکعب برسد. وزیر نیرو تصریح کرد: ضعف در استفاده از منابع آب نامتعارف مانند پساب های تصفیه شده، آب دریا و آب شور، عدم استقرار حکمرانی جامع و یکپارچه در حوزه آب، کم توجهی به توسعه فناوری های آزمایش محور و استقرار ضعیف مدیریت به هم پیوسته منابع آب از دیگر چالش های مهم این بخش هستند که خوشبختانه وزارت نیرو در حال پیگیری اصلاحات جدی در این زمینه ها می باشد؛ وزارت نیرو برای غلبه بر چالش های بخش آب برنامه های متعددی را تدوین و در حال اجرا دارد که در ادامه به تفصیل به آن ها پرداخته خواهد شد و در افق میان مدت تا سال 1420، که همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور و پایان دولت است، وزارت نیرو برنامه راهبردی ترکیبی بخش آب را با نگاهی کلان و همه جانبه تدوین کرده است. این برنامه با هدف تقسیم بهینه منابع و مدیریت جامع وضعیت آب در سراسر کشور ارائه شده است. این عضو کابینه دولت چهاردهم گفت: اقدامات اساسی این برنامه شامل اصلاحات نهادی، بهبود فضای کسب وکار، تفکیک وظایف تصدی گری از حاکمیتی، رفع تعارض منافع، اصلاح ساختار اقتصادی آب و استقرار حکمرانی محلی آب از طریق گسترش مدیریت مشارکتی می باشد که از مهم ترین اولویت ها به شمار می رود. وزیر نیرو خطاب به نمایندگان افزود: یکی از نکات برجسته برنامه هفتم، جدول 7 ماده 37 آن است که در آن رفع ناترازی آب به میزان 15 میلیارد مترمکعب هدف گذاری شده است. مفتخرم به استحضار برسانم که در دولت چهاردهم، با برگزاری 8 جلسه کمیته تخصصی شورای عالی آب، 2 جلسه اصلی و چندین جلسه پشتیبانی، برنامه جامع، راهبردی و عملیاتی رفع ناترازی آب تدوین و در 5 صفحه به تفصیل ارائه شده است؛ این برنامه شامل محورهای کلیدی مانند تأمین آب، مدیریت مصرف و تقاضا، حفاظت و مدیریت مخاطرات، حکمرانی آب، اصلاحات نهادی و بهبود فضای کسب وکار می باشد. وی یادآور شد: باور کنید که قریب به 30 سال از عمر خود را در بخش کارشناسی و مدیریتی وزارت نیرو در حوزه های آب و برق گذرانده ام، مشکلات را به خوبی می شناسم و برای هر یک از آن ها راه حل های عملی دارم. مصمم هستم تمامی ظرفیت ها را به کار گیرم تا اجازه ندهیم دشمنان از ناکامی های ما خوشحال شوند. هزاران سال تمدن ایران، نباید در برابر چالش های ساده شکست بخورد. وی ادامه داد: شما نمایندگان در برنامه های تخصصی کشاورزی و آب نیز مشارکت داشته اید و برنامه هفتم توسعه، تکالیف و اهداف برنامه 20 ساله صنعت برق را منطبق بر سیاست های مقام معظم رهبری تعیین کرده است؛ برنامه چهار ساله صنعت برق نیز بر اساس این سند کلان طراحی و ارائه شده است و شامل 14 پروژه بزرگ و 36 بسته مدیریتی در زمینه مصرف، تأمین و بهره وری انرژی می باشد که هم اکنون در حال اجراست و برنامه جامع، راهبردی و عملیاتی صنعت برق در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار و امنیت انرژی کشور قرار دارد و تلاش ها برای اجرای کامل آن ادامه دارد. علی آبادی ضمن تشکر از نمایندگان برای بیان نکات دقیق و کلیدی پیرامون وضعیت حوزه های آب و برق کشور، گفت: من نظام مسائل وزارت نیرو را به زودی به تفکیک استان ها منتشر خواهم کرد و راهکارهای رفع مشکلات آن ها را نیز ارائه خواهم داد ضمن اینکه برنامه های متعددی در بخش های مختلف در حال انجام است که باعث شد هر هفته 100 مگاوات نیروگاه خورشیدی افتتاح کنیم، همچنین بالغ بر 4 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های حرارتی را در کشور افزایش دادیم که تا پایان سال از 7 هزار مگاوات عبور خواهد کرد. وزیر نیرو یادآور شد: ما طبق قانون طی 2 سال اصلاح ساختارها و حکمرانی را انجام خواهیم داد و به دنبال آن هستیم که سیاست اصلی خود را در حوزه برق و آب اصلاح فضای کسب و کار قرار دهیم. وی افزود: متاسفانه مشکل اصلی اقتصاد، اقتصاد آب و برق است که باعث شده تشکیل سرمایه به درستی انجام نشود و نیروگاه ساخته نشود و فاصله بین مصرف و تولید روز به روز بیشتر شود. ضمن اینکه ما در اطلاع رسانی ضعف داشته ایم. علی آبادی تاکید کرد: خبر خوب این است که خاموشی های خانگی به زودی برطرف خواهد شد و هماهنگی لازم در این زمینه با وزارت نفت جهت تکمیل مخازن صورت گرفته است و تا آخر سال ظرفیت کل نیروگاه های تجدیدپذیر کشور در اقدامی بی سابقه از 7 هزار مگاوات عبور می کند. وزیر نیرو گفت: در ابتدای دولت کل ظرفیت نیروگاه ها 1250 مگاوات بود و اولویت ما احداث نیروگاه های 3 مگاوتی است که با قیمت ارزان و سریع تر ساخته می شوند و نیاز به پست و خط و شبکه ندارند اما اشکال آن ها این است که تنها در همان منطقه کارآیی دارند، ما هنوز در برخی مناطق حبس تولید داریم که قابلیت انتقال به سایر نواحی ندارند و با توسعه شبکه و استفاده از ظرفیت های پست و استفاده حداکثری از ظرفیت های خالی کار انجام می دهیم و امیدواریم با احداث نیروگاه های بزرگ روی خطوط پر فشار امکان انتقال برق از آن ها میسر شود. وی افزود: اگر در خاموشی ها و توزیع آب عدالت رعایت نشده حتما تخلفی صورت گرفته که آن ها را به ما اعلام کنید تا رسیدگی کنیم. علی آبادی یادآور شد: بنده تمایل به حضور در دولت نداشتم چون وضعیت خوب نبود و صنایع خاموش بودند بنابراین بیش از یک کتابچه درخواست نوشتم تا مشکلات برطرف شود همچنین در مورد استفاده از تجهیزات کم مصرف برنامه گسترده ای در حال اجرا است. وزیر نیرو بیان کرد: ما برای انتقال آب به تهران برنامه مصوب قانونی داریم که در شرایط بحرانی از طالقان به تهران و کرج آب منتقل کنیم اما به اندازه 3 برابر مصرف آب را کاهش داده ایم. وی افزود: باور کنید مشکل خشکسالی بسیار بزرگ است ضمن اینکه ما 3 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی فقط قدرت اسمی را در بازتوانی افزایش دادیم و برای نخستین بار رشد مصرف کشور کاهش یافته است و 35 اقدام موثر نیز در زمینه کاهش مصرف انجام دادیم همچنین خروج از بازار آب و برق به عنوان بازیگر اصلی در تنظیم گری و تسهیل گری را آغاز کرده ایم و برای نخستین بار وزارت نیرو متعهد شد در حوزه برق به هیچ عنوان با بخش خصوصی رقابت نکند. علی آبادی اظهار کرد: ما همت خود را به کار گرفته ایم تا کشور را سازنده توربین کردیم همچنین مصوبه هیات وزیران را برای جایگزینی سرمایه گذاران خارجی در نیروگاه ها دریافت کردیم که تعداد زیادی از آن ها آماده تولید برق هستند ضمن اینکه تاکنون با پیگیری های مستمر رئیس جمهور تنها توانسته ایم 400 میلیون دلار دریافت کنیم. منبع: خانه ملت ...
گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی ها در تابستان 1404 + جزئیات
/> بخش دوم: وضعیت موجود و برآورد ناترازی برق در تابستان 1404 براساس گزارش رسمی وزارت نیرو، میزان ناترازی توان برق در تابستان 1403 معادل 17٬557 مگاوات اعلام شد. در سال های 1401 و 1402، سیاست های مدیریت بار و مصرف عمدتاً با اعمال محدودیت و خاموشی در بخش صنعت دنبال گردید؛ اما از سال 1403 به دلیل تشدید ناترازی، خاموشی ها به بخش خانگی نیز تسری یافت. برخلاف سنوات گذشته که
خاموشی ها زیر ذره بین مجلس
صرفه جویی انرژی تعیین کرده، تاکید کرد. او یادآور شد: در دوره مجلس یازدهم تصمیم سختی برای افزایش قیمت برق گرفتیم تا منابع لازم برای اصلاح ساختار ایجاد شود. امروز حدود 40 همت درآمد حوزه انرژی افزایش یافته، اما باید دید این منابع چگونه هزینه شده و چه خروجی داشته است. رئیس مجلس تاکید کرد: انتظار ما از کمیسیون انرژی و وزارت نیرو این است که براساس سند برنامه هفتم، موضوع صرفه جویی و ضمانت تولید از طریق بخش
جلوگیری از گسترش ناترازی برق مستلزم اقدامات جدی تر در مصرف است
بوده و میزان آن در حال افزایش است کما اینکه در سال 1402 میزان تقاضای برق در اوج مصرف 74 هزار مگاوات بوده که 58 درصد رشد داشته است و در مورد رشد تولید و مصرف چه تناسبی وجود داشته که امروز با این مشکلات مواجه هستیم. رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در سال 1403 میزان تقاضا 6.7 درصد رشد نشان می دهد که به حدود 80 هزار مگاوات رسیده است و با توجه به افزایش تعداد مشترکان و روند سالانه موجود به نظر می رسد این عدد
البرز سومین استان کشور در صنعت چاپ
/> انصاری خاطرنشان کرد: امسال با وجود کمبود آب و کاهش 10 هزار مگاواتی تولید نیروگاه ها نسبت به سال گذشته، 150 مگاوات برق خورشیدی توسط بخش صنعت در حال بهره برداری است و پیش بینی می شود در سال آینده با رشد هشت درصدی مصرف، با کمبود 450 مگاوات برق روبرو شویم. برای رفع این مشکل، برنامه ریزی برای تولید 2 هزارو500 مگاوات برق در دستور کار قرار دارد. وی در خصوص تامین ارز مورد نیاز صنعت، توضیح
گزارش مرکز پژوهش های مجلس چالش صنعت برق
به گزارش صدای بورس ، این گزارش نشان می دهد با وجود اضافه شدن 2,188 مگاوات ظرفیت جدید به شبکه، فاصله میان تولید و مصرف برق در تابستان 1403 نسبت به سال قبل بیشتر شده و چشم انداز رسیدن به اهداف تعیین شده با چالش هایی روبه رو است. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تازه ترین گزارش خود را با عنوان پایش شاخص های کلان بخش برق سال 1403 منتشر کرد. این گزارش که به بررسی وضعیت تولید، مصرف و اقتصاد صنعت برق در
ناترازی برق بیش از 5000 مگاوات کمتر از پارسال بود
بینی ها نشان می دهد که اگر الگوی مصرف فعلی ادامه یابد، حتی با اضافه شدن واحدهای جدید نیروگاهی، در سال های آتی همچنان شکاف ناترازی پابرجا خواهد بود. در سناریوی پایه، تولید برق تا سال 1407 حدود 110 هزار مگاوات برآورد می شود. کارشناسان تأکید دارند که حل این بحران نیازمند دو اقدام همزمان است؛ نخست، توسعه سریع نیروگاه های جدید و سرمایه گذاری در ظرفیت تولید، و دوم، اجرای برنامه های جامع مدیریت
برنامه ریزی در وزارت نیرو صحیح نیست
به گزارش ایلنا، محمد رشیدی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 11 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی و ارائه نظرات کمیسیون های عمران و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد مشکلات تأمین برق، آب شرب، آب کشاورزی و حقابه های زیست محیطی، ضمن تشکر از زحمات کارکنان وزارت نیرو در شرایط ناترازی برق خطاب به وزیر نیرو، گفت: ما متوجهیم وزارت نیرو مسئول تولید، تامین و توزیع نیرو است و مصرف آن باید مطابق ماده 46
انقلاب سبز در صنعت؛ تولید 1500 مگاوات برق خورشیدی جهت تاب آوری اقتصادی
تصریح کرد: طرح های خورشیدی با ظرفیت تجمیعی یک هزار و 500 مگاوات در بخش های مختلف صنعتی کشور تعریف شده که بسیاری از آن ها وارد مدار تولید شده اند. وی ادامه داد: این اقدام بخشی از سیاست های جدید وزارتخانه برای مدیریت مصرف انرژی و تقویت تاب آوری تولید در برابر کمبود برق است. بسته های حمایتی تولید پس از جنگ 12 روزه با پیگیری وزارت صمت تصویب شد معاون صنایع ماشین آلات و
وزارت نیرو برای غلبه بر چالش های بخش آب و برق برنامه و راه حل دارد / تمامی برنامه ها منطبق با برنامه ...
صفیر گیلان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، عباس علی ابادی امروز سه شنبه 11 شهریورماه در صحن علنی مجلس گفت: بسیاری از کارشناسان بزرگترین مشکل در همه عرصه ها را مشکل اقتصادی و ناترازی اقتصادی می دانند که موجب شده طی سال های گذشته بدهی پیمانکاران و سرمایه گذاران افزایش یابد و قیمت های تکلیفی مانع از تشکیل سرمایه شوند. این امر باعث رشد غیرهدفمند مصرف آب و برق شده و ناترازی گسترده ای ایجاد کرده
چگونگی تحقق برنامه هفتم توسعه در تولید برق تجدیدپذیر
برق آنها سالانه به دو میلیارد و 300 میلیون دلار خواهد رسید. 3) انعقاد قراردادهایی به ظرفیت حدود 112 مگاوات از محل منابع ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی که عمده ظرفیت نیروگاه های فعال فعلی نیز از همین مسیر تأمین شده است. 4) توسعه نیروگاه های خودتأمین صنایع با استفاده از ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان؛ که تاکنون 3360 مگاوات پیشنهاد از سوی صنایع ارائه شده است؛ 5) برنامه
برق در تله رشد؛ وعده ها عقب ماند
طبق گزارش پایش شاخص های کلان بخش برق مرکز پژوهش های مجلس، سال 1403 که آغاز اجرای برنامه هفتم توسعه بود، تصویری واقعی از وضعیت صنعت برق کشور ترسیم کرد. بر اساس این گزارش، ظرفیت نیروگاه های نصب شده از 92 هزار و 393 مگاوات به 94 هزار و 579 مگاوات افزایش یافت؛ اما این رشد محدود تنها بخش کوچکی از نیاز واقعی را پوشش داده و در عمل تحقق هدف تعیین شده در برنامه هفتم، در سال نخست، به کمتر از یک سوم میزان مورد انتظار رسیده است. این روند محدود نشان می دهد که برنامه ریزی ها برای افزایش ظرفیت نیروگاهی با تأخیر روبه رو ...
وعده وزیر نیرو برای برطرف شدن خاموشی ها
کامل از مدار خارج شوند که این مسئله اثر مستقیمی بر پایداری شبکه دارد. وزیر نیرو گفت: موضوع چهارم، گرمای بی سابقه هوا در سال جاری است. بر اساس گزارش های سازمان هواشناسی، میانگین دمای کشور در سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت، حدود یک و نیم درجه افزایش داشته است. این افزایش دما اثر مستقیمی بر رشد مصرف برق، به ویژه در مناطق گرم سیر کشور گذاشته است؛ لازم به ذکر است که در طول برنامه ششم توسعه
ناترازی مالی؛ مادر مشکلات صنعت آب و برق ایران
داده است. میانگین دمای کشور در سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت حدود یک و نیم درجه افزایش داشته که اثر مستقیمی بر رشد مصرف برق گذاشته است. فرسودگی نیروگاه ها و شبکه توزیع وزیر نیرو به فرسودگی بخش مهمی از ظرفیت نیروگاهی کشور اشاره کرد. بیش از 15 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی فرسوده شده و در طول برنامه ششم توسعه، هیچ قرارداد خرید تضمینی برای احداث نیروگاه های جدید منعقد نشده است. همچنین شبکه
وزیر نیرو: شبکه برق کشور فرسوده است/ انتقاد نمایندگان از خاموشی ها در تابستان 1404/ ویدئو
هزار مگاوات بوده که امسال به 77 هزار مگاوات رسد پس چرا با کاهش 3000 مگاوات پیک مصرف، شدت قطعی برق بیشتر شده است؟ این نشان دهنده درست نبودن برنامه ریزی در وزارت نییرو است. این نماینده مجلس یادآور شد: مطابق با ماده 17 قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و ماده 48 قانون برنامه هفتم، باید برای تجدیدپذیرها مجوز می دادید که به آن عمل نشده است. از سوی دیگر ابزار مدیریتی وزیر، منابع انسانی است
وزیر نیرو: خاموشی های خانگی به زودی برطرف خواهد شد
، میانگین دمای کشور در سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت، حدود یک و نیم درجه افزایش داشته است. این افزایش دما اثر مستقیمی بر رشد مصرف برق، به ویژه در مناطق گرم سیر کشور گذاشته است؛ لازم به ذکر است که در طول برنامه ششم توسعه، هیچ قرارداد خرید تضمینی برای احداث نیروگاه های جدید منعقد نشده است. این در حالی ست که بیش از 15 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده است و عملاً عمر مفید خود را از دست داده اند
ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر تا پایان سال از 7 هزار مگاوات عبور می کند/ رشد مصرف برق برای نخستین بار کاهش ...
به گزارش خبرگزاری توانیر، عباس علی آبادی امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش های صنعت برق گفت: ریشه اصلی مشکلات این صنعت اقتصادی است و قیمت های تکلیفی مانع از سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت های تولیدی شده است. این موضوع در سال های گذشته ناترازی مصرف و تولید را تشدید کرده و خاموشی های ناخواسته را به دنبال داشته است. وی با اشاره به اقدامات اخیر وزارت نیرو افزود: با اجرای برنامه
توضیحات وزیر نیرو درباره دلیل ناترازی/ در طول برنامه ششم، هیچ قراردادی برای احداث نیروگاه های جدید منعقد ...
داشته که این افزایش دما اثر مستقیمی بر رشد مصرف برق به ویژه در مناطق گرم سیر کشور گذاشته است. وزیر نیرو در ادامه، گفت: در طول برنامه ششم توسعه، هیچ قرارداد خرید تضمینی برای احداث نیروگاه های جدید منعقد نشد، در حالی که بیش از 15 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده و عملاً عمر مفید خود را از دست داده است. همچنین بخشی از شبکه انتقال و توزیع برق کشور فرسوده بوده و نیازمند نوسازی است