تحقق اهداف تولید برق؛ فقط 5 درصد
سایر خبرها
تحقق تنها 5 درصد اهداف برنامه هفتم در بخش برق
به گزرش خبرگزاری صدا و سیما، این گزارش اعلام کرد: ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور در سال 1403 به 94 هزار و 579 مگاوات رسید که معادل 34 درصد از هدف برنامه هفتم است، اما شکاف میان تولید و مصرف همچنان افزایش یافته و بار تأمین نشده در اوج مصرف به 17 هزار و 557 مگاوات رسیده است؛ رقمی بسیار فراتر از هدف مثبت 1,632 مگاوات تعیین شده در برنامه. بخش صنعت با 36 درصد سهم، بزرگ ترین مصرف کننده برق در
ناترازی برق کاهش یافته؛ اما خاموشی ها چه می گویند؟
آبادی، وزیر نیرو، روز سه شنبه 11 شهریور در صحن علنی مجلس اعلام کرد که با اجرای برنامه های مدیریت مصرف، ناترازی برق از 20 هزار مگاوات در سال گذشته به 14 هزار و 900 مگاوات در سال جاری کاهش یافته است. وی همچنین با استناد به نموداری، پیش بینی کرد که تا سال 1407، تولید و مصرف برق کشور به نقطه تعادل خواهد رسید. با این حال، گزارش های منتشرشده از سوی مرکز پژوهش های مجلس، دیدگاه
کارنامه ناترازی در بهارستان
، بیانگر ناترازی شدید در شبکه برق کشور است. این ارقام نشان می دهد که شکاف تولید و مصرف در سال جاری نسبت به سال گذشته نه تنها جبران نشده، بلکه افزایش هم پیدا کرده است. ناترازی برق همچنان در سطحی قابل توجه پابرجا خواهد بود و نیازمند برنامه ریزی جامع و فوری است. براساس این گزارش، ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور در پایان سال گذشته حدود 94هزار و 579 مگاوات بوده است؛ بااین حال، ظرفیت عملی شبکه تولید تنها
سازمان بهینه سازی انرژی تا پایان شهریور 1404 تشکیل می شود
1403 به 17500 مگاوات افزایش یافت. وی تأکید کرد: این ناترازی به بخش کشاورزی آسیب زده و باعث خاموشی های برنامه ریزی شده و نشده در بخش خانگی شده که رفاه مردم را کاهش داده است. وی در پایان گفت: گرچه دولت تلاش های شبانه روزی برای مدیریت تقاضا و افزایش ظرفیت تولید انجام داده، اما رفع ناترازی برق نیازمند اقدامات جدی تر و برنامه ریزی بلندمدت است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در 17 درصد از ساعات سال گذشته، ناترازی برق بیش از 10 هزار مگاوات بوده است.
ادعای عجیب کاهش ناترازی برق به رغم افزایش خاموشی ها! / نمی توان پیش بینی کرد که سال 1407 ناترازی برق ...
به گزارش تجارت نیوز ، با وجود افزایش قطعی های برق صنایع و شبکه خانگی، ادعای کاهش ناترازی برق از 20 هزار مگاوات به 15 هزار مگاوات مطرح شده است! عباس علی آبادی، وزیر نیرو، در جلسه روز سه شنبه 11 شهریور در صحن علنی مجلس به تشریح وضعیت ناترازی برق کشور پرداخت و اعلام کرد که وزارت نیرو با اجرای برنامه های مدیریت مصرف توانسته است ناترازی برق را از 20 هزار مگاوات در سال گذشته به 14 هزار و 900 مگاوات در سال جاری کاهش دهد. وزیر نیرو ه
یزد، پیشتاز تولید انرژی های تجدیدپذیر کشور با ظرفیت 224 مگاوات
3000 مگاوات به ظرفیت تولید انرژی خورشیدی خود بیفزاید. وی با تأکید بر اینکه توسعه انرژی های پاک راهکاری مؤثر برای کاهش آلایندگی و صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی است، گفت: تولید برق تجدیدپذیر در دو ماه نخست امسال بیش از 60 درصد رشد داشته و می تواند نقش بسزایی در تعدیل ناترازی صنعت برق ایفا کند. حسینی در پایان تصریح کرد: یزد به دلیل جایگاه پیشرو در توسعه انرژی های نو و استقبال سرمایه گذاران، آمادگی دارد به عنوان پایلوت ملی انرژی خورشیدی معرفی شود و نقش پررنگ تری در تحقق اهداف کلان کشور در حوزه تجدیدپذیرها ایفا کند. انتهای پیام/ ...
7 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی تا پایان امسال محقق می شود
برنامه هفتم توسعه 11 هزار مگاوات بود اما این هدف به 15 هزار مگاوات افزایش یافت. هرچند برخی تحقق این رقم را دشوار می دانستند، اما تاکنون 7 هزار مگاوات آن در حال تحقق است. انصاری افزود: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، تولید 30 هزار مگاوات برق در دستور کار قرار دارد و روند پروژه ها فراتر از پیش بینی ها پیش می رود. وی با تاکید بر حفظ وحدت ملی و پیگیری اهداف ترسیم شده در گام دوم
ادعای کاهش ناترازی برق تا 1407؛ واقعیت خاموشی های طولانی چه می گوید؟
اعلام کرده است که ناترازی برق کشور از 20 هزار مگاوات در سال گذشته به حدود 14 هزار و 900 مگاوات در سال جاری رسیده است. او همچنین مدعی شد با اجرای برنامه های مدیریت مصرف، تا سال 1407 تولید و تقاضای برق کشور به تعادل می رسد و خاموشی ها به پایان خواهد رسید. گزارش های مرکز پژوهش های مجلس اما روایت متفاوتی دارند. بر اساس داده های این مرکز، میزان کسری برق در سناریوی واقع بینانه حدود 22 هزار
فاصله نجومی رشد اقتصادی ایران تا تحقق وعده ها!
یکی از اهداف کلیدی در قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه که از سال 1403 آغاز شده و تا پایان 1407 باید اجرا شود، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار 8 درصدی در هر سال است. به گزارش بنکر ( Banker )، روند فعلی اقتصاد کشور نه تنها فاصله زیادی با این هدف دارد، بلکه تازه ترین گزارش ها حتی از ثبت نرخ های منفی در ابتدای تابستان حکایت دارند. در نخستین سال اجرای برنامه هفتم، رشد اقتصادی ایران
کسب رتبه برتر کشوری با احداث 4 مگاوات پنل خورشیدی
پیشتازی استان مرکزی در انرژی های نو؛ به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از استان مرکزی ؛ محمود محمودی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی، با اعلام این خبر اظهار داشت: توسعه نیروگاه های خورشیدی در بخش کشاورزی یکی از اولویت های مهم این شرکت است که با هدف کاهش مصرف برق شبکه، تامین انرژی پایدار و حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان بخش کشاورزی دنبال می شود. وی با اشاره به نصب و
برنامه ریزی برای توسعه 7000 مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در مرکزی
، برنامه ای برای توسعه 5000 مگاوات نیروگاه خورشیدی تدوین شده است که در گام بعدی، ظرفیت آن به 7000 مگاوات قابل افزایش خواهد بود. زندیه وکیلی تصریح کرد: در حال حاضر، مجموع مصرف برق استان حدود یک هزار و 800 مگاوات است و هدف گذاری 5000 تا 7000 مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر، نشان دهنده نگاه فراتر از نیازهای استان و ایفای نقش ملی در حوزه انرژی است. وی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف
نطق جنجالی علی آبادی درباره وضعیت دولت تحویل گرفته از دولت رئیسی
اثر مستقیمی بر پایداری شبکه دارد. وعده رفع خاموشی های خانگی علی آبادی در نطق خود با اشاره به تکالیف و اهداف 20ساله برنامه هفتم توسعه برای صنعت برق، تاکید کرد: برنامه چهارساله صنعت برق نیز بر اساس این سند کلان طراحی و ارائه شده است و شامل 14 پروژه بزرگ و 36 بسته مدیریتی در زمینه مصرف، تأمین و بهره وری انرژی می باشد که هم اکنون در حال اجراست و برنامه جامع، راهبردی و عملیاتی صنعت
گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی ها در تابستان 1404 + جزئیات
گونه ای که برخی واحدهای نیروگاهی نیمه فعال یا تعطیل شده اند. مجموعه شواهد فوق نشان می دهد که عملکرد وزارت نیرو در مقابله با ناترازی برق، به دلیل عدم اجرای کامل قوانین مصوب، مدیریت غیرکارآمد منابع و فقدان حکمرانی شفاف، نتوانسته پاسخگوی نیازهای واقعی کشور باشد. تداوم این روند، تحقق اهداف کلان برنامه هفتم پیشرفت در بخش انرژی را به شدت تهدید می کند. بخش ششم: جمع بندی و توصیه های
علی آبادی: خاموشی های بخش خانگی به زودی برطرف می شود
استقرار حکمرانی محلی آب می شود. وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه رفع ناترازی 15 میلیارد مترمکعبی آب هدف گذاری شده است و دولت چهاردهم با تدوین برنامه جامع در 5 محور کلیدی شامل تأمین آب، مدیریت مصرف، حفاظت از منابع، اصلاحات نهادی و حکمرانی، این مسیر را دنبال می کند. علی آبادی در پایان تأکید کرد: برنامه چهار ساله صنعت برق در چارچوب سند کلان برنامه هفتم توسعه طراحی شده و شامل 14 پروژه بزرگ و 36 بسته مدیریتی در حوزه مصرف، تأمین و بهره وری انرژی است. این برنامه در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار و امنیت انرژی کشور قرار دارد. انتهای پیام/ ...
رئیس کمیسیون انرژی مجلس: شرایط ناترازی برق رشد سالیانه داشته است
به شمار می رود بلکه نقش اساسی در رفاه جامعه و بهبود کیفیت زندگی مردم ایفا می کند. احمدی یادآور شد: در سال جاری ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور حدود 95 هزار مگاوات بود که 84 درصد از توان کشور مربوط به نیروگاه های حرارتی بوده و سهم نیروگاه های تجدیدپذیر از ظرفیت کشور کمتر از 1.7 درصد است، در حوزه مصرف نیز در سال 1403 بیش از 340 میلیارد کیلووات ساعت برق در بخش های مختلف مورد استفاده قرار گرفته
احمدی: سازمان بهینه سازی انرژی تا پایان شهریور تشکیل می شود
بهبود کیفیت زندگی مردم دارد. احمدی توضیح داد: در سال جاری، ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور حدود 95 هزار مگاوات بوده که 84 درصد آن مربوط به نیروگاه های حرارتی است و سهم نیروگاه های تجدیدپذیر کمتر از 1.7 درصد ظرفیت کل می باشد. در بخش مسکن نیز در سال 1402 بیش از 640 میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف شده که از این مقدار، صنایع کشور با 122 میلیارد کیلووات ساعت سهم 36 درصد، بخش خانگی با 105 میلیارد
وعده وزیر نیرو برای برطرف شدن خاموشی ها
آن ها پرداخته خواهد شد و در افق میان مدت تا سال 1420، که همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور و پایان دولت است، وزارت نیرو برنامه راهبردی ترکیبی بخش آب را با نگاهی کلان و همه جانبه تدوین کرده است. این برنامه با هدف تقسیم بهینه منابع و مدیریت جامع وضعیت آب در سراسر کشور ارائه شده است. علی آبادی گفت: اقدامات اساسی این برنامه شامل اصلاحات نهادی، بهبود فضای کسب وکار، تفکیک وظایف تصدی گری
وزیر نیرو: خاموشی های خانگی به زودی برطرف خواهد شد / تا آخر سال ظرفیت کل نیروگاه های تجدیدپذیر کشور در ...
دارد که در ادامه به تفصیل به آن ها پرداخته خواهد شد و در افق میان مدت تا سال 1420، که همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور و پایان دولت است، وزارت نیرو برنامه راهبردی ترکیبی بخش آب را با نگاهی کلان و همه جانبه تدوین کرده است. این برنامه با هدف تقسیم بهینه منابع و مدیریت جامع وضعیت آب در سراسر کشور ارائه شده است. علی آبادی گفت: اقدامات اساسی این برنامه شامل اصلاحات نهادی، بهبود فضای کسب
خاموشی ها زیر ذره بین مجلس
دقیق دارد. گزارش کمیسیون انرژی: فاصله عمیق میان تولید و مصرف از سوی دیگر سید اسماعیل حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی در جریان قرائت گزارش این کمیسیون اعلام کرد: حداکثر تقاضای همزمان برق در تابستان جاری حدود 77 هزار و 500 مگاوات بوده، درحالی که توان تولید همزمان تنها 62 هزار و 500 مگاوات برآورد شده است؛ به بیان دیگر، شبکه برق کشور در تابستان امسال با ناترازی 15 هزار مگاواتی روبه رو بود
وزارت نیرو برای غلبه بر چالش های بخش آب و برق برنامه و راه حل دارد / تمامی برنامه ها منطبق با برنامه ...
صفیر گیلان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، عباس علی ابادی امروز سه شنبه 11 شهریورماه در صحن علنی مجلس گفت: بسیاری از کارشناسان بزرگترین مشکل در همه عرصه ها را مشکل اقتصادی و ناترازی اقتصادی می دانند که موجب شده طی سال های گذشته بدهی پیمانکاران و سرمایه گذاران افزایش یابد و قیمت های تکلیفی مانع از تشکیل سرمایه شوند. این امر باعث رشد غیرهدفمند مصرف آب و برق شده و ناترازی گسترده ای ایجاد کرده
فرسودگی نیروگاه ها و تلفات شبکه؛ ناترازی 22 هزار مگاواتی برق کشور
علنی روز سه شنبه 11 شهریور در خصوص گزارش بررسی خاموشی های گسترده در تابستان 1404 گزارشی به نقل از مرکز پژوهش های مجلس قرائت کرد که در آن نکات جالب توجهی نهفته است. بر اساس اعلام وزارت نیرو، حداکثر تقاضای همزمان برق در تابستان سال جاری حدود 77 هزار و 500 مگاوات و حداکثر توان تولید همزمان در روز معادل 62 هزار و 500 مگاوات بوده است. بر این مبنا، ناترازی برق در تابستان جاری معادل 15 هزار
وزیر نیرو: مادر مشکلات در صنعت آب و برق، مشکل اقتصادی است | خاموشی های بخش خانگی به زودی برطرف می شود
جدی در این زمینه ها می باشد؛ وزارت نیرو برای غلبه بر چالش های بخش آب برنامه های متعددی را تدوین و در حال اجرا دارد که در ادامه به تفصیل به آنها پرداخته خواهد شد و در افق میان مدت تا سال 1420، که همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور و پایان دولت است، وزارت نیرو برنامه راهبردی ترکیبی بخش آب را با نگاهی کلان و همه جانبه تدوین کرده است. این برنامه با هدف تقسیم بهینه منابع و مدیریت جامع وضعیت آب در
مصرف برق صنایع فولادی دو برابر استاندارد | تعرفه برق کدام صنایع از سال آینده گران می شود؟
بازار ؛ گروه آب و انرژی: انتقادهای بسیاری به نحوه تامین برق صنایع وارد شده و هر روز آمار جدید از میزان خسارت خاموشی ها به صنعت های مختلف منتشر می شود. گزارش های منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که تولید بخش صنعت در 4 ماهه ابتدایی امسال، معادل 3.10 درصد کاهش یافته است. به صورتی که در زیر مجموعه بخش صنعت، رشته فعالیت های شیمیایی بجز دارو، معادل 5.9 درصد، رشته فعالیت های
جدال برق در بهارستان
ارتقا یافته است. کاهش 5000 مگاواتی یا بازی با اعداد؟ در مقابل این انتقادات، عباس علی آبادی با دست پر به مجلس آمد. او اینفوگرافی هایی نشان داد که براساس آن، ناترازی برق کشور از حدود 20 هزار مگاوات در سال1403 به 14 هزار و 919 مگاوات در سال جاری کاهش یافته است یعنی حدود پنج هزار مگاوات بهبود. وزیر تاکید کرد که با اجرای برنامه های مدیریت مصرف، بهینه سازی الگوی مصرف و تلاش برای
خاموشی های بخش خانگی رفع می شود
وزیر نیرو گفت: خبر خوب این است که خاموشی های خانگی به زودی برطرف خواهد شد و هماهنگی لازم در این زمینه با وزارت نفت جهت تکمیل مخازن صورت گرفته است و تا آخر سال ظرفیت کل نیروگاه های تجدیدپذیر کشور در اقدامی بی سابقه از 7 هزار مگاوات عبور می کند. عباس علی آبادی وزیر نیرو در نشست علنی امروز (سه شنبه، 11 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: سوال از وزرا، استیضاح و سایر ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی از حقوق مسلم نمایندگان است و این موضوع کاملاً قانونی و محترمانه است و اینجانب نیز با تواضع از این ابزارها برای شفاف سازی و بیان حقایق استفاده می کنم. وی افزود: از سوی دیگر، اطمینان دارم این فرایند نظارتی، مستمر و دائمی است و پایانی بر آن نخواهد بود؛ چرا که هر گامی که در حل مسائل برداریم، متناسب با شرایط، بلافاصله با چالش ها و مشکلات بزرگتری روبه رو می شویم. وزیر نیرو خطاب به نمایندگان ادامه داد: بنده از همکاران درخواست کرده بودم که بسته ای را در اختیار شما قرار دهند. این بسته شامل یک برگه دو صفحه ای تحت عنوان پویش ایران آباد است که فهرستی از طرح ها و پروژه های صنعتی، آبی و برقی را معرفی می کند؛ از پروژه هایی که تاکنون افتتاح شده اند تا پروژه هایی که در آینده نزدیک در بخش های مختلف کشور افتتاح یا کلنگ زنی خواهند شد. علی آبادی افزود: گزارش خلاصه وضعیت وزارت نیرو پیش روی شماست که تقاضا دارم آن را با دقت مطالعه فرمایید. این نسخه اول و در واقع ویرایش نخستین گزارش است و پس از دریافت نقطه نظرات ارزشمند نمایندگان محترم، ان شاءالله نسخه نهایی، کامل و مفصل آن تقدیم خواهد شد؛ این گزارش، علاوه بر ارائه وضعیت فعلی، به مقایسه ای میان دوره های گذشته در حوزه صنعت آب و برق نیز پرداخته است. از شما درخواست دارم که مطالب این گزارش که با دقت بسیار تهیه شده و بسیاری از سوالات مطرح شده در گزارش کمیسیون و همچنین سوالات نمایندگان در جلسات مختلف را پاسخ داده است، مطالعه کنید و پس از آن نظرات و فیدبک های خود را ارائه دهید تا بتوانم کارم را به بهترین نحو انجام دهم. وی یادآور شد: پس از شنیدن گزارش کمیسیون تخصصی و ضمن تشکر از زحمات اعضا، معتقدم بخش عمده ای از مسائل مطرح شده صحیح و راه حل های ارائه شده نیز راه حل های درستی هستند که در وزارت نیرو نیز در حال اجرا است؛ با آشنایی با نقطه نظرات نمایندگان ، تصمیم دارم مشابه روند وزارتخانه های دیگر، کتابچه ای جامع از نظام مسائل هر استان تهیه کرده و تقدیم نمایم تا مشکلات کلی، نقدها و پیشنهادات به طور دقیق در آن مستند شود. البته به دلیل محدودیت زمان، به شرح جزئیات این موارد نمی پردازم، ولی آمادگی کامل دارم در کمیسیون های تخصصی توضیحات لازم را ارائه کنم. این عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به برخی نکات مهمی را که در این جلسه قابل ارائه است، گفت: به نظر بسیاری از کارشناسان، بزرگ ترین و شاید مادر همه مشکلات صنعت آب و برق، مشکل اقتصادی و ناترازی مالی است. این ناترازی موجب شده در سال های گذشته پرداخت بدهی ها به پیمانکاران و سرمایه گذاران حوزه آب و برق به موقع انجام نشود و مشکلات متعددی را ایجاد کند؛ قیمت های تکلیفی موجب شده اند تا تشکیل سرمایه در این حوزه متوقف شود و مصرف برق و آب به صورت غیرهدفمند و غیر بهره ور افزایش یابد؛ در نتیجه، ناترازی اقتصادی در بخش آب و برق به وجود آمده است. همان طور که همه شما می دانید، در ابتدای دولت و به ویژه در تابستان 1403 این ناترازی به رقم بی سابقه ای حدود 20 هزار مگاوات رسید. این مسئله باعث شد تا علاوه بر کاهش جذابیت سرمایه گذاری، مصرف نیز به شدت افزایش یابد؛ به طوری که رشد مصرف در سال گذشته از 8 درصد فراتر رفت. وزیر نیرو ادامه داد: این ناترازی که برای نخستین بار در سال 1397 خود را نشان داد، در سال 1403 به اوج خود رسید. به گونه ای که، مطابق مستندات و گزارش های موجود، شرایط بحرانی در این حوزه کاملاً مشهود بود. پیش تر نیز اشاره کرده بودم که این گزارش ها به دقت این وضعیت را توضیح داده اند و تحلیل های لازم را ارائه کرده اند؛ برخی از اعداد و ارقامی که در گزارش ها مطرح شده، دقیق نیستند. با توجه به اینکه در گزارش کمیسیون محترم نیز به این موضوع اشاره شده است، خواهشمندم اعضای و مسئولان مرکز پژوهش های مجلس، در فضایی مشترک با وزارت نیرو بنشینیم و به اتفاق، جزئیات این موارد را مرور و بررسی کنیم. مستندات و اطلاعات لازم برای شفاف سازی این موضوعات کاملاً آماده است. علی آبادی یادآور شد: موضوع دوم اینکه، به گواهی تمامی مراجع علمی و تخصصی، ما وارد عصری شده ایم که در آن، مصرف برق به طور وسیع و مستمر رشد خواهد داشت. انقلاب صنعتی چهارم و پنجم، همراه با توسعه هوش مصنوعی، نیاز به برق را به شدت افزایش خواهد داد. اگر بخواهیم این نیاز روزافزون را با روش های سنتی پاسخ دهیم، با چالش های عظیم جهانی و بعضاً محلی مواجه خواهیم شد؛ از این رو، باید تأمین این نیاز را با روش های نوین، بهره ورتر و قابل قبول تر دنبال کنیم. در حال حاضر، اغلب کشورهای پیشرو، افزایش راندمان، تکمیل چرخه ترکیبی در نیروگاه های سیکل ساده و توسعه انرژی های تجدیدپذیر را به عنوان مسیر آینده انتخاب کرده اند. عضو کابینه دولت چهاردهم در سال گذشته، به دلایلی که اغلب شما از آن آگاه هستید، در ابتدای دوره با کمبود شدید سوخت مواجه شدیم. بخشی از سوخت مورد نیاز نیروگاه ها از منابع مازاد و خارج از برنامه تأمین شد. این شرایط باعث شد عملیات تعمیرات اساسی نیروگاه ها به سختی انجام شود و بخشی از تجهیزات آسیب ببیند. نتیجه آن، کاهش راندمان، کاهش توان تولید و افزایش فشار بر شبکه بود. وی یادآور شد: به دلیل تبعات زیست محیطی این شرایط، بارها و بارها مدیران وزارت نیرو برای پاسخگویی به نهادهای نظارتی و قضایی احضار شدند؛ در حالی که نه تنها تقصیری نداشتند، بلکه با فداکاری کامل و با وجود کمبود شدید منابع، ناگزیر به اتخاذ این تصمیمات شدند؛ موضوع سوم، مربوط به خشکسالی های پی درپی در پنج سال گذشته است. همان گونه که مستحضرید، نیروگاه های برق آبی نقش بسیار مهمی در تولید برق کشور ایفا می کنند. اما متناسب با کاهش بارش ها، از ابتدای سال جاری تاکنون، تولید انرژی این نیروگاه ها با کاهش چشمگیر 40 درصدی مواجه شده است. علی آبادی ادامه داد: خشکسالی های مداوم در سال های اخیر باعث شده است که بخش قابل توجهی از ظرفیت برق آبی کشور از دست برود. متأسفانه، در روزهای اخیر نیز با وجود بهبود نسبی شرایط دمایی در پایان تابستان، به دلیل تداوم خشکسالی، ظرفیت تولید برخی از واحدهای برق آبی کاهش یافته و در مواردی نیز به طور کامل از مدار خارج شده اند. در برخی مناطق، محدودیت در تامین انرژی، منجر به تداوم خاموشی ها شده است؛ در چنین شرایطی، سامانه های تأمین برق در مناطقی که با کمبود آب مواجه اند، ممکن است به صورت کامل از مدار خارج شوند که این مسئله اثر مستقیمی بر پایداری شبکه دارد. وزیر نیرو گفت: موضوع چهارم، گرمای بی سابقه هوا در سال جاری است. بر اساس گزارش های سازمان هواشناسی، میانگین دمای کشور در سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت، حدود یک و نیم درجه افزایش داشته است. این افزایش دما اثر مستقیمی بر رشد مصرف برق، به ویژه در مناطق گرم سیر کشور گذاشته است؛ لازم به ذکر است که در طول برنامه ششم توسعه، هیچ قرارداد خرید تضمینی برای احداث نیروگاه های جدید منعقد نشده است. این در حالی ست که بیش از 15 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده است و عملاً عمر مفید خود را از دست داده اند. متأسفانه این نیروگاه ها حتی قادر به تولید برق به میزان قدرت عملی خود نیز نیستند. وی افزود: در خصوص شبکه برق نیز، با وجود اینکه شبکه انتقال و توزیع برق کشور یکی از بزرگ ترین و گسترده ترین شبکه ها در منطقه محسوب می شود، اما متأسفانه بخشی از این شبکه ها فرسوده هستند و نیازمند نوسازی و تقویت جدی است؛ شبکه برق کشور عمر بیش از عمر مفید خود دارد و نیازمند نوسازی و به روزرسانی است. در بخش آب نیز مشکلات و چالش های مهمی وجود دارد که هرگز در یک روز ایجاد نشده اند و ریشه ای و بلندمدت هستند. علی آبادی یادآور شد: مهم ترین چالش های بخش آب عبارتند از وجود طرح های نیمه تمام متعدد در هر استان. به طوری که در حال حاضر در هر استان به طور متوسط حدود 10 طرح نیمه تمام وجود دارد و مجموعاً 67 طرح نیمه تمام در بخش آب کشور با بودجه های مربوط به سال 1403 فعال هستند. در حالی که کل بودجه های پیش بینی شده برای سال 1404 در شرایط مطلوب تنها پاسخگوی بخش کوچکی از نیازها خواهد بود. به عبارت دیگر، برای تکمیل این پروژه ها با منابع پیش بینی شده، حدود 20 سال زمان نیاز خواهیم داشت؛ یکی دیگر از چالش های مهم، ناترازی در بخش آب است که ناشی از تغییر تقاضا و مصرف ها در برابر منابع آب تجدیدشونده است. همان گونه که نمودارهای مرتبط نشان می دهند، با افزایش جمعیت کشور در 7 دهه گذشته و کاهش منابع آب، سرانه منابع آب از حدود 6800 مترمکعب در سال 1335 به حدود 1300 مترمکعب در سال جاری کاهش یافته است. پیش بینی می شود که این سرانه تا سال 1420 به حدود 970 مترمکعب برسد. وزیر نیرو تصریح کرد: ضعف در استفاده از منابع آب نامتعارف مانند پساب های تصفیه شده، آب دریا و آب شور، عدم استقرار حکمرانی جامع و یکپارچه در حوزه آب، کم توجهی به توسعه فناوری های آزمایش محور و استقرار ضعیف مدیریت به هم پیوسته منابع آب از دیگر چالش های مهم این بخش هستند که خوشبختانه وزارت نیرو در حال پیگیری اصلاحات جدی در این زمینه ها می باشد؛ وزارت نیرو برای غلبه بر چالش های بخش آب برنامه های متعددی را تدوین و در حال اجرا دارد که در ادامه به تفصیل به آن ها پرداخته خواهد شد و در افق میان مدت تا سال 1420، که همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور و پایان دولت است، وزارت نیرو برنامه راهبردی ترکیبی بخش آب را با نگاهی کلان و همه جانبه تدوین کرده است. این برنامه با هدف تقسیم بهینه منابع و مدیریت جامع وضعیت آب در سراسر کشور ارائه شده است. این عضو کابینه دولت چهاردهم گفت: اقدامات اساسی این برنامه شامل اصلاحات نهادی، بهبود فضای کسب وکار، تفکیک وظایف تصدی گری از حاکمیتی، رفع تعارض منافع، اصلاح ساختار اقتصادی آب و استقرار حکمرانی محلی آب از طریق گسترش مدیریت مشارکتی می باشد که از مهم ترین اولویت ها به شمار می رود. وزیر نیرو خطاب به نمایندگان افزود: یکی از نکات برجسته برنامه هفتم، جدول 7 ماده 37 آن است که در آن رفع ناترازی آب به میزان 15 میلیارد مترمکعب هدف گذاری شده است. مفتخرم به استحضار برسانم که در دولت چهاردهم، با برگزاری 8 جلسه کمیته تخصصی شورای عالی آب، 2 جلسه اصلی و چندین جلسه پشتیبانی، برنامه جامع، راهبردی و عملیاتی رفع ناترازی آب تدوین و در 5 صفحه به تفصیل ارائه شده است؛ این برنامه شامل محورهای کلیدی مانند تأمین آب، مدیریت مصرف و تقاضا، حفاظت و مدیریت مخاطرات، حکمرانی آب، اصلاحات نهادی و بهبود فضای کسب وکار می باشد. وی یادآور شد: باور کنید که قریب به 30 سال از عمر خود را در بخش کارشناسی و مدیریتی وزارت نیرو در حوزه های آب و برق گذرانده ام، مشکلات را به خوبی می شناسم و برای هر یک از آن ها راه حل های عملی دارم. مصمم هستم تمامی ظرفیت ها را به کار گیرم تا اجازه ندهیم دشمنان از ناکامی های ما خوشحال شوند. هزاران سال تمدن ایران، نباید در برابر چالش های ساده شکست بخورد. وی ادامه داد: شما نمایندگان در برنامه های تخصصی کشاورزی و آب نیز مشارکت داشته اید و برنامه هفتم توسعه، تکالیف و اهداف برنامه 20 ساله صنعت برق را منطبق بر سیاست های مقام معظم رهبری تعیین کرده است؛ برنامه چهار ساله صنعت برق نیز بر اساس این سند کلان طراحی و ارائه شده است و شامل 14 پروژه بزرگ و 36 بسته مدیریتی در زمینه مصرف، تأمین و بهره وری انرژی می باشد که هم اکنون در حال اجراست و برنامه جامع، راهبردی و عملیاتی صنعت برق در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار و امنیت انرژی کشور قرار دارد و تلاش ها برای اجرای کامل آن ادامه دارد. علی آبادی ضمن تشکر از نمایندگان برای بیان نکات دقیق و کلیدی پیرامون وضعیت حوزه های آب و برق کشور، گفت: من نظام مسائل وزارت نیرو را به زودی به تفکیک استان ها منتشر خواهم کرد و راهکارهای رفع مشکلات آن ها را نیز ارائه خواهم داد ضمن اینکه برنامه های متعددی در بخش های مختلف در حال انجام است که باعث شد هر هفته 100 مگاوات نیروگاه خورشیدی افتتاح کنیم، همچنین بالغ بر 4 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های حرارتی را در کشور افزایش دادیم که تا پایان سال از 7 هزار مگاوات عبور خواهد کرد. وزیر نیرو یادآور شد: ما طبق قانون طی 2 سال اصلاح ساختارها و حکمرانی را انجام خواهیم داد و به دنبال آن هستیم که سیاست اصلی خود را در حوزه برق و آب اصلاح فضای کسب و کار قرار دهیم. وی افزود: متاسفانه مشکل اصلی اقتصاد، اقتصاد آب و برق است که باعث شده تشکیل سرمایه به درستی انجام نشود و نیروگاه ساخته نشود و فاصله بین مصرف و تولید روز به روز بیشتر شود. ضمن اینکه ما در اطلاع رسانی ضعف داشته ایم. علی آبادی تاکید کرد: خبر خوب این است که خاموشی های خانگی به زودی برطرف خواهد شد و هماهنگی لازم در این زمینه با وزارت نفت جهت تکمیل مخازن صورت گرفته است و تا آخر سال ظرفیت کل نیروگاه های تجدیدپذیر کشور در اقدامی بی سابقه از 7 هزار مگاوات عبور می کند. وزیر نیرو گفت: در ابتدای دولت کل ظرفیت نیروگاه ها 1250 مگاوات بود و اولویت ما احداث نیروگاه های 3 مگاوتی است که با قیمت ارزان و سریع تر ساخته می شوند و نیاز به پست و خط و شبکه ندارند اما اشکال آن ها این است که تنها در همان منطقه کارآیی دارند، ما هنوز در برخی مناطق حبس تولید داریم که قابلیت انتقال به سایر نواحی ندارند و با توسعه شبکه و استفاده از ظرفیت های پست و استفاده حداکثری از ظرفیت های خالی کار انجام می دهیم و امیدواریم با احداث نیروگاه های بزرگ روی خطوط پر فشار امکان انتقال برق از آن ها میسر شود. وی افزود: اگر در خاموشی ها و توزیع آب عدالت رعایت نشده حتما تخلفی صورت گرفته که آن ها را به ما اعلام کنید تا رسیدگی کنیم. علی آبادی یادآور شد: بنده تمایل به حضور در دولت نداشتم چون وضعیت خوب نبود و صنایع خاموش بودند بنابراین بیش از یک کتابچه درخواست نوشتم تا مشکلات برطرف شود همچنین در مورد استفاده از تجهیزات کم مصرف برنامه گسترده ای در حال اجرا است. وزیر نیرو بیان کرد: ما برای انتقال آب به تهران برنامه مصوب قانونی داریم که در شرایط بحرانی از طالقان به تهران و کرج آب منتقل کنیم اما به اندازه 3 برابر مصرف آب را کاهش داده ایم. وی افزود: باور کنید مشکل خشکسالی بسیار بزرگ است ضمن اینکه ما 3 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی فقط قدرت اسمی را در بازتوانی افزایش دادیم و برای نخستین بار رشد مصرف کشور کاهش یافته است و 35 اقدام موثر نیز در زمینه کاهش مصرف انجام دادیم همچنین خروج از بازار آب و برق به عنوان بازیگر اصلی در تنظیم گری و تسهیل گری را آغاز کرده ایم و برای نخستین بار وزارت نیرو متعهد شد در حوزه برق به هیچ عنوان با بخش خصوصی رقابت نکند. علی آبادی اظهار کرد: ما همت خود را به کار گرفته ایم تا کشور را سازنده توربین کردیم همچنین مصوبه هیات وزیران را برای جایگزینی سرمایه گذاران خارجی در نیروگاه ها دریافت کردیم که تعداد زیادی از آن ها آماده تولید برق هستند ضمن اینکه تاکنون با پیگیری های مستمر رئیس جمهور تنها توانسته ایم 400 میلیون دلار دریافت کنیم. منبع: خانه ملت ...
وزیر نیرو: شبکه برق کشور فرسوده است/ انتقاد نمایندگان از خاموشی ها در تابستان 1404/ ویدئو
نیرو در حال پیگیری اصلاحات جدی در این زمینه ها می باشد؛ وزارت نیرو برای غلبه بر چالش های بخش آب برنامه های متعددی را تدوین و در حال اجرا دارد که در ادامه به تفصیل به آن ها پرداخته خواهد شد و در افق میان مدت تا سال 1420، که همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور و پایان دولت است، وزارت نیرو برنامه راهبردی ترکیبی بخش آب را با نگاهی کلان و همه جانبه تدوین کرده است. این برنامه با هدف تقسیم بهینه منابع و
پایان خاموشی ها!
نیروگاه ها، ارتقاء سیستم های پیش بینی، استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی، و گسترش سیاست های بهینه سازی مصرف. نمایندگان هشدار دادند در صورت تداوم وضع موجود، ابزارهای نظارتی مانند تحقیق و تفحص و حتی استیضاح وزیر نیرو روی میز قرار دارد. علی آبادی در واکنش خاطرنشان کرد که دو برنامه جامع در بخش آب و برق همزمان در حال اجراست. در حوزه برق، هدف افزایش سالانه حداقل 5 هزار مگاوات ظرفیت تولید و مقاوم
قالیباف: مردم قطعی برق را می پذیرند ولی بی نظمی و ناعدالتی را نمی پذیرند
/> قالیباف در ادامه با انتقاد از نحوه اجرای طرح نصب پنل های خورشیدی گفت: برنامه هفتم پیشرفت می گوید که 12 هزار مگاوات برق تجدید ناپذیر باید تولید شود ولی در روشی که الان این کار در حال انجام است، اشکالاتی وجود دارد؛ فکر می کنم اینها موضوعاتی هستند که پیش از طرح موضوعاتی نظیر پول و امکانات باید مورد توجه قرار بگیرند. وی با بیان اینکه قوانین مانع زدایی از توسعه صنعت برق و رفع موانع
وزیر نیرو: اقتصاد ناسالم، ریشه اصلی ناترازی آب و برق در کشور است
برنامه جامع راهبردی رفع ناترازی آب با پنج سرفصل تأمین و عرضه آب، مدیریت مصرف، حفاظت از منابع، مدیریت مخاطرات و ارتقای حکمرانی طراحی و عملیاتی شده است. علی آبادی در پایان خاطرنشان کرد: گزارش های وزارت نیرو در کمیسیون های تخصصی انرژی، عمران و کشاورزی بررسی و از سوی مرکز پژوهش های مجلس منطبق بر برنامه هفتم توسعه تأیید شده است. همچنین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه صنعت برق اجرایی شده و مجموعه ای از برنامه های یک ساله و چهارساله برای رفع ناترازی آب و برق به تصویب رسیده است.