سایر منابع:
سایر خبرها
آیا سزارین باعث حفظ تناسب اندام مادران می شود؟!
حتی بدون دلیل پزشکی (سزارین انتخابی) در برخی کشورهای جهان از جمله ایران به میزان قابل توجهی روبه افزایش است. متاسفانه امروزه در بسیاری از جوامع حالت تجملی به خود گرفته و به یک انتخاب و فرهنگ مبدل گشته است! این در حالی است که همانطور که در قسمتهای بعدی به آن اشاره خواهیم کرد، سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی عوارض بهداشتی مهم و حتی خطرناکی هم برای مادر و هم برای جنین به همراه دارد و نباید ...
نظام توزیع ارز ناعادلانه است
شعار سال: وزیر تعاون با اشاره به اینکه مردم از توزیع کالا های اساسی ناراضی هستند، اظهار داشت: باید به مردم حق بدهیم، زیرا نظام توزیع ارز ناعادلانه است و ما نیز از برنامه های پیش بینی شده، انحراف داریم. محمد شریعتمداری درحاشیه نشست صبحانه کاری با فعالان حوزه تعاون که در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه مردم از توزیع کالا های اساسی ناراضی هستند، اظهار داشت: باید به مردم ...
سردار فدوی: اسراییلی ها در حالی از دست نیروهای ما فرار کردند که غذاهایشان داغ بود و اجاق هایشان روشن
مراسم سی و هفتمین سالگرد ربوده شدن احمد متوسلیان و همراهانش با حضور سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار سعید قاسمی و جمعی از آحاد مردم در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم، سردار فدوی دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: وقتی خدا عظمتی عنایت می کند همه بندگان خدا می توانند از آن عظمت بهره ببرند. اهم اظهارات وی را بخوانید؛ * سی و هفت سال است به یاد این بزرگ ...
مدیران از ظرفیت نماز جمعه برای همراهی مردم استفاده کنند
امیدواری مردم شده و برخی از دغدغه ها در این مکان به گوش مسئولان می رسد. عضو خبرگان رهبری ادامه داد: تمامی دستگاه های کشور نیاز به حوزه علمیه دارد و هر ارگانی روحانی صالح در بدنه آن حضور نداشته باشد لنگ می خورد. آیت الله طه محمدی علت نارضایتی های اخیر را بی توجهی به دین دانست و اضافه کرد: اگر در دینداری لنگ نزنم به طور حتم هیچ مشکلی حتی در حوزه محیط زیست هم نخواهیم داشت. ...
برگزاری یادواره 400 شهید منطقه حصیرآباد در اهواز
به گزارش ایثار ، در این مراسم که به همت بنیاد استان در شامگاه جمعه 14 تیرماه 98 و در مسجد حضرت امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، یاد و خاطره 400 لاله بخون خفته منطقه محروم حصیر آباد اهواز و سردار شهید مدافع حرم حاج عبدالکریم اصل غوابش گرامی داشته شد. شهید عبدالکریم اصل غوابش از شهدای مدافع حرم خوزستان 25 دی ماه سال 1348 در محله حصیرآباد اهواز دیده به جهان گشود و در دوران هشت سال دفاع مقدس در ...
برخی محصولات با نرخ ارز 50 هزار تومانی عرضه می شود/ نارضایتی مردم از نظام غیرعادلانه توزیع
ناراضی مردم در زمینه های اقتصادی بیان داشت: اگر این موضوع را آسیب شناسی کنیم خواهید دید که دلیل این موضوع آن است که از اصول اولیه انقلاب عدول کرده ایم. شریعتمداری بیان داشت: اسلام اعتقاد به آزادی های مشروع و سرمایه های مشروع دارد و آسیب شناسی انقلاب نشان می دهد که از اصول اولیه انقلاب فاصله گرفته ایم و این مسائل موجب نارضایتی مردم شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ...
مرگ هنر فاخر به دست ضدِ فرهنگ های دولتی/ وقتی استیج ها جایی برای چرک نویس کوتوله های موسیقی می شوند
مردم در هنر موسیقی را می توان متوجه آنها دانست. آنجا که رسانه ملی گاه با سخت گیری ها به اصطلاح؛ " از در دروازه رد نمی شود " و گاه با نادیده گرفتن هایی سوال برانگیز " از سوراخ سوزن رد می شود " ؛ از اعطای فرصت دیده شدن و خودنمایی به دسته ای خاص از خوانندگان تا قهرمان سازی و اسطوره پروری از هنرمند نماهایی بی وزن. در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر طیف گسترده ای از خواننده های پاپ و برگزاری قارچ گونه ی ...
نقش مردم در کاهش التهاب بازار مسکن
سال برسد. نبود برنامه مشخص در بازار مسکن و شاید سردرگمی و گرفتاری دولت در مواجه با تحریم ها و خروج آمریکا از برجام باعث شد تا اکثر بازارها به خصوص بازار مسکن رها شود. اما اظهارنظر جدید محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که گفته مردم خانه نخرند تا شرایط عادی بر بازار مسکن حاکم شود باعث شد تا این گزاره که سزای گران فروشی نخریدن است ، به اذهان متبادر شود. اما متأسفانه در اقتصاد کشور ...
حمله گرشاسبی به نبی و طاهری
به گزارش مشرق ، مهدی محمد نبی عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس امروز در برنامه تلویزیونی "سلام صبح بخیر" شبکه سه تلویزیون درباره مسایل مختلف صحبت کرد اما حرف های او در رابطه با مشکلات قراردادهای بازیکنان پرسپولیس باعث شد تا حمیدرضا گرشاسبی خیلی سریع و صریح پاسخ بدهد. گرشاسبی در پاسخش اعلام کرد زمانی که مدیریت پرسپولیس را گرفته این باشگاه 180 پرونده در فیفا داشته و با خطرمحرومیت های سنگین مواجه بود ...
با خواص اعجاب آور ماهی آشنا شوید
نیز گاهی سالم هستند! به همین دلیل ماهی هایی مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا که چربی بالایی دارند مفیدتر قلم داد می شوند. ویتامین D یکی از این چربی ها است که بسیاری از مردم کمبود آن را دارند. ماهی های چرب همچنین دارای اسیدهای چرب و امگا3 هستند که برای فعالیت و عملکرد بدن و مغز بسیار مهم اند و می توانند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهند. برای بدست آوردن مقدار ...
بازگشایی پرونده همه جاسوس ها در گاندو
شده یا بر عکس. اینها را جواد افشار، کارگردان سریال جنجالی گاندو در گفت وگو با شبکه خبر گفته است. از ابتدا هم مشخص بود که این سریال، به همین راحتی پخشش را در تلویزیون تمام نمی کند، اما واکنش های تایید و تکذیب شده به سطح نماینده مجلس، وزیر دولت احمدی نژاد و مشاور حسن روحانی رسید. البته این تنها واکنش های داخلی بود. آنچه درباره جیسون رضاییان و با نام مایکل هاشمیان پخش شده، سبب شد بخشی از مردم به صفحه ...
تاج: داوران باید برای قضاوت آرامش داشته باشند
... وی افزود: داوری فوتبال ایران در حال حاضر در آسیا و جهان برجسته است. ممکن است اشتباهاتی نیز در رقابت های لیگ انجام شود که در این صورت باید صبر پیشه کرد تا در سایه آرامش مشکلات بر طرف شود، زیرا داوری بخش اصلی فوتبال ایران محسوب می شود و همه از این موضوع آگاه هستند. رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: امیدوارم برنامه های جامعی کمیته و دپارتمان داوران برای آموزش، ارتقای داوران و دوره های ...
علمی که راه های خوشبختی را نشان می دهد
گفت وگو با دکتر عباس منوچهری برخلاف تصور رایج موضوع علم سیاست نه قدرت و کسب آن، بلکه نشان دادن را ه های دستیابی به زندگی نیک و خوشبختی است . در واقع، بسیاری از نظریه پردازان علوم سیاسی به یافتن راهی برای سعادت بشر می اندیشند. این موضوع، مهم ترین نکته ای بود که در گفت وگو با دکتر عباس منوچهری باغبادرانی مطرح شد. او در این گفت وگو نقش علم سیاست در توسعه را تبیین و تشریح کرد. منوچهری، کارشناسی ارشد علوم سیاسی خود را از دانشگاه تولدو امریکا و دکترای علوم سیاسی اش را از دانشگاه میسوری امریکا اخذ کرده است و اکنون به عنوان استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس مشغول به فعالیت است. جناب دکتر منوچهری، به نظر شما نظریه پردازان علوم سیاسی چه پروژه هایی را در جامعه دنبال می کنند و باید چه انتظاراتی از عالمان علوم سیاسی داشت؟ پرسش شما را می شود ذیل یک موضوع عام تری جای داد، یعنی موضوع رابطه دانشگاه و جامعه یا به تعبیری دیگر، رابطه دانایی و زندگی و همچنین رابطه دانایی با تصمیم گیری در امور عمومی . رشته علوم سیاسی و استادان آن می توانند به عنوان یک مصداق در این باره، مورد سؤال قرار گیرند. در این رابطه ما با یک مسأله جدی، که پیشینه تاریخی هم دارد، مواجه هستیم و آن وضعیت علوم انسانی و علوم اجتماعی در فرهنگ و سیاست و جامعه است. اساساً از چیستی علوم انسانی و علوم اجتماعی که امروزه از چند سو در کشور مورد نقد واقع می شود فهم مشخص و آنگونه که باید باشد وجود ندارد. به این معنا که در نظام دانایی ما (منظور از نظام دانایی مجموعه حوزه های دانش، علم و دنیای آکادمیک است) علوم انسانی جایگاه مناسبی ندارد. بنابراین ما نیازمندیم که در باب این قلمرو دانش، دانشی که موضوع آن خود انسان و مناسبات انسانی و حیات جمعی است و علوم سیاسی هم بخشی از آن است صحبت کنیم. اما به دلایل فرهنگی و اقتصادی فضای درستی برای پرداختن به این موضوعات فراهم نیست. بخصوص با گسترش مناسبات اقتصادی که در آن ارزش های مادی یا شاخص های منزلت اجتماعی توسط الزامات و ضرورت های اقتصادی جامعه مدرن سرمایه داری تعیین می شود. امروزه پول ساز بودن در بازار و پرستیژ و اسم و رسم های کاذب و کاربردهای ساده انگارانه تعیین کننده جایگاه و اهمیت حوزه های علم و معرفت شده است، به جای اینکه محتوای قلمروهای دانایی و نسبت آن با نیازها و الزامات یک زیست خوب و عادلانه در جامعه تعیین کننده جایگاه آنها باشد. منظورتان از اینکه به لحاظ فرهنگی به این رشته توجه نمی شود، چیست؟ فرهنگ مجموعه ای از باورها، ارزش ها و هنجارهای مسلط و پذیرفته شده در جامعه است که اعضای جامعه با لحاظ کردن آنها؛ انتخاب هایشان و شیوه زندگی و معنای زندگی شان را شکل می دهند. امروزه، بر اساس تأملات فلسفی تأثیرگذار در مکاتب پدیدارشناسانه - هرمنوتیکی نشان داده شده که برخلاف این تصور که انسان ها موجودات متفردی هستند (اصالت فرد و سوژگی) اساساً آدمی موجودی است که در بطن یک عالمی قرار دارد که آن عالم، نسبت به وجود هر فرد یا هر عضوی از آن عالم، تقدم هستی شناسانه دارد. در واقع انسان در یک وضعیت و حالت پرتاب شدگی به سر می برد؟ بله، دقیقاً مقوله پرتاب شدگی (Geworfenheit)که از مقولات محوری در مکتب پدیدارشناسی است، در اینجا بسیار گویا است. البته شاید به جای پرتاب شدگی، بهتر باشد بگوییم در طرح افتادگی . یعنی اینکه هر آدمی موجودی است که همیشه در بدو تولد در عالمی حضور پیدا می کند که مختصات آن را خود تعیین نکرده است؛ و زمانی که به مرحله انتخاب و تصمیم گیری می رسد، موجودی است که هویت و فهم و عقل و تفسیر و ترجیحات او طی یک فرآیند پیچیده ای که مشتمل بر مؤلفه های تربیتی، محیطی، اقتصادی تجربه های خاص و عام شخصی و عمومی هست به بلوغ جسمی و فکری رسیده و باید در عالم زندگی خویش طرح افکنی کند یعنی امکان هایش را بشناسد، انتخاب کند و دست به عمل بزند. بنابراین هیچ آدمی امکان عمل کردن خارج از جهانی که در آن رشد کرده و هویت پیدا کرده و خودش را شناخته نمی تواند فکر کند و انتخاب و عمل نماید. البته این بدین معنا نیست که ما جبرگرا شویم، این اوصاف بیانگر موقعیت مندی انسان و مناسبات انسانی و همه پدیده های انسانی و اجتماعی است. اینکه فرمودید انسان به این دنیا می آید که در میان تمام آن جبرها، انتخاب هایی هم داشته باشد و طرحش را بیفکند؛ در واقع همینجا نقش علوم انسانی مطرح می شود؟ بله دقیقاً. اوصاف ذکر شده، که در جامعه شناسی معرفت از آنها به عنوان خاستگاه های اجتماعی نام می برند، شامل حال نظام دانایی ما و علوم انسانی- اجتماعی و مشخصاً علوم سیاسی در ایران نیز می شود. یکی از آسیب های جدی در نظام تصمیم گیری و در فرهنگ عمومی این است که، با وجود اینکه هر فردی مُحق است که با هر شغل و علاقه ای که دارد در مورد سرنوشت اجتماعی و سیاسی جامعه خود موضع گیری داشته باشد، اما افرادی در جایگاه های تصمیم گیری که سرنوشت و مصلحت عمومی جامعه است قرار می گیرند که نمی توانند درباره مسائل و موضوعاتی که مربوط به انسان و مسائل انسان، تعلیم و تربیت، پیچیدگی های مناسبات فرهنگی و غیره است، درست عمل کنند. این در مورد موضوع توسعه در ایران بیش از هر موضوع دیگری خود را نشان می دهد. توسعه مربوط به انسان و مناسبات میان انسان ها، نهادها و روندها است و با نگاه تکنیکی و فناورانه و تجاری نمی توان توسعه یافت. به موضوع توسعه اشاره کردید. توسعه در کشور ما بیشتر بر اساس شاخص های اقتصادی و به تعبیر شما با نگاهی تکنیکی دنبال می شود. اما آنچنان به تأثیر و کارایی علم سیاست در مقوله توسعه توجه نمی شود. با این رویکرد چه باید کرد؟ اتفاقی که به لحاظ فکری، فرهنگی و تاریخی در کشور ما رخ داده و این هم یک نمونه از همان وضعیت پرتاب شدگی است این است که امروزه علم سیاست دقیقاً در تناقض با آنچه که موضوعش بوده فهمیده می شود. البته این بدان خاطر است که تعبیر ماکیاولیستی– هابزی از سیاست که مدلول آن را مبارزه بر سر قدرت می دانند بر اذهان حاکم شده است. این در حالی است که در دوران کلاسیک که دانش سیاست توسط ارسطو بنیان نهاده شد موضوع آن زندگی نیک یا خوشبختی بود. البته امروزه تعریف خوشبختی و شاخص هایش در هر مکتب و جامعه ای متفاوت است. مثلاً اینکه در جامعه ما بیشتر افراد به تحصیل در رشته های غیرعلوم انسانی تمایل دارند مربوط به شرایط جامعه ما است که اکثر افراد زندگی خوب را در رشته هایی غیر از علوم انسانی می بینند. این یک معضل فرهنگی است که افراد با توجه به تأثیر پیش فرض های فرهنگی بر انتخابشان، به انتخاب رشته های علوم انسانی گرایش پیدا نمی کنند. مناسبات اقتصادی موجود یعنی مصرف گرایی، فایده گرایی، لذت گرایی و رابطه اینها با مناسبات سرمایه داری و با نظام اقتصادی سرمایه داری است که به این نوع تصمیمات منجر شده است و دقیقاً در همینجا است که توسعه برای ما یک مسأله شده است. ضرورت ها، توانش ها و فضیلت ها در جامعه ما با هم انطباق لازم ندارند. چرا توسعه برای ما به یک معضل تبدیل شده است. آماری که اقتصاددانان می دهند حاکی از این است که کل برنامه های توسعه در ایران، سی درصد تحقق پیدا کرده است. در این بین، چه اتفاقی افتاده؟ توسعه باید موضوع کدام دانش باشد؟ باید ببینیم که تصمیم گیران و برنامه ریزان توسعه چه کسانی بودند و فارغ التحصیل چه رشته هایی هستند؟ مسئولیت استادان و انتظارات از آنان و توقعات از رشته علوم سیاسی در اینجا خود را نشان می دهد. بنیان بسیاری از دانش های انسانی و اجتماعی امروزین در حکمت نظری و حکمت عملی، یا همان علم سیاست کلاسیک، که یک دانش چند رشته ای بوده، می باشد. این دانش در طول تاریخ دچار انشقاق در قالب رشته های مختلف شده است. در حال حاضر نیز مهم ترین مباحث این است که خوشبختی چیست و چگونه حاصل می شود . در اینباره، هر مکتب فکری رأی خاصی دارد. تعریف خوشبختی برمی گردد به تعریفی که از زندگی داریم. تأثیرگذارترین متفکران در حال حاضر فیلسوفان اخلاق هستند یا متفکرانی که مطالعات خود را به این سمت سوق داده اند. آمارتیا سن برنده جایزه نوبل اقتصاد و متفکر برجسته در حوزه توسعه انسان، که از توسعه انسان(Human Development) سخن گفته نه توسعه انسانی معتقد است که موضوع توسعه، خود انسان است و بنابراین توسعه، همانا توسعه انسان است. من بجد مدعی هستم که توسعه، موضوع علم و فلسفه سیاست، که درستِ آن علم مدنی یا فلسفه مدنی، همان طور که فارابی گفته، می باشد. از واژه مدنی استفاده کرده ام که نکته مهمی را در همین رابطه مطرح کنم و آن هم اغتشاش مفهومی و ابهامات نظری در مورد چیزی که آن را علم سیاست می نامند؛ است. البته این خود مصداقی از فهم نادرست از علوم انسانی و اجتماعی به طور کلی است. در واقع این دانش هم در پی خوشبختی انسان بوده نه آنگونه که رایج است در پی کسب قدرت؟ بله زندگی خوب موضوع حکمت عملی بوده است. یا این طور بگوییم که زندگی خوب موضوع حکمت عملی است نه دانش دیگری. ارسطو می گوید با فلسفه نظری نمی توان برای افراد جامعه خوشبختی به ارمغان آورد. او به افلاطون نقد می کند. ارسطو بین حکمت عملی و حکمت نظری تفاوت می گذارد. تمام بحث های علوم اجتماعی از درون حکمت عملی در می آید. تفاوت حکمت عملی و حکمت نظری در چیست؟ صحبت درباره این تفاوت به ما کمک می کند تا بحث اغتشاشات مفهومی را که درباره واژه سیاست نیز وجود دارد بهتر مطرح کنیم. در فرهنگ ما، تا سخن از مفهوم سیاست به میان می آید تعابیری از این دست به ذهن متبادر می شود: اینکه سیاست، پدر و مادر ندارد، سیاست یعنی بازی قدرت و... بسیاری نیز معتقد هستند که دانش و علم سیاست، نظریه حکومت است و فلسفه سیاسی نیز فلسفه نظری حکومت است. آنان می گویند مگر نه اینکه افلاطون معتقد بود که حکیم باید حاکم باشد. من در پاسخ می گویم که نام کتاب جمهوری افلاطون، در اصل پُلی ته اییا (politeia) بوده است. از طرفی پولیتیا هم قانون اساسی است و هم امر عمومی که با پولیس(polis) و شهر مرتبط است. فارابی در قرن چهارم هجری می گوید این دانش، علم و فلسفه مدنی است. چرا فارابی کلمه مدنی را ذکر می کند چون او معتقد است که مفهوم پولیتیکه(politike) یونانی به معنی امر مدنی است که همان هویت عمومی یا کشور – شهر است. مدنی یعنی هر جایی که انسان ها با هم زندگی می کنند و مسائل مشترک، منافع مشترک و قلمرو مشترک دارند. این مدنی بودن به مدینه و پولیس و شهر ربط دارد که همان دولت در اندازه یک شهر است. در اینجا لازم است که مفهوم پولیتیکه اپیستمه(episteme) را نیز توضیح دهم. اپیستمه همان دانش و ساینس است. افلاطون مفهوم تئورتیکه اپیستمه داشت که به دانش نظری اطلاق می شد. دانش نظری به این معنا که کاملاً موضوع تعقل است و به دنبال دستیابی به ذات و حقیقت ثابت و دائم امور است. یعنی هر چیزی در عالم که می خواهی چیستی اش را بدانی؛ باید معنای ذهنی آن را در قالب مفاهیم و مُثُل و آیدوس(eidos) بفهمی. مفاهیم زیبایی، دانش، نیکی، شر و غیره باید از طریق عقل که دارای مراتبی است فهمیده شود تا بتوان ذات امور و چیستی اشیا را فهمید. اما، ارسطو برای خوشبختی و مصلحت عمومی، به حکمت عملی (فرونسیس) به جای حکمت نظری اصالت می دهد. بنابراین، در مقابل مفهوم تئورتیکه اپیستمه (حکمت نظری) در افلاطون، ارسطو مفهوم پراکتیکه اپستمیه (حکمت عملی) را قرار داد که موضوع آن به معنای امور متغیر و امور مرتبط با زندگی است. یعنی می توان این دانش را دانش درست زیستن در شرایط عینی برای دستیابی به زندگی خوب دانست. لذا، شهروندی می شود محور حکمت عملی، نه حقی جهان شمول و نه سازمان اقتدار و حکومت. ربط این بحث با بحث توسعه در این است که این متفکران و دیگر متفکران مدنی، نه به خاطر بی غمی و اشتغال به تأملات انتزاعی، بلکه به دلیل اینکه با مسأله و معضلات قابل توجه ای در جامعه یا جماعت خود مواجه بودند تأمل و بحث و درس داشتند. شما به حکمت عملی و تأکید ارسطو بر آن اشاره کردید. امروزه اهمیت این بحث در چیست؟ اکنون در حوزه اندیشه مدنی، دوران احیای ارسطو است. هایدگر، هانا آرنت، هابرماس، مکینتایر و جماعت گرایان، خانم نوسبام و گادامر، همه اینها نوارسطویی هستند که بر رابطه دانش اخلاق و دانش مدنی تأکید دارند. این تأکید، اگر به منظور این باشد که از دانش اخلاق به معنای علم خوب زیستن توجه کنیم، ارتباط با بحث توسعه را نشان می دهد. اخلاق یعنی چگونه خوب زیستن. من امر مدنی را جایگزین مفهوم سیاست می کنم، چون موضوع در دانش مدنی همان پولیتیکه اپیستمه بود و بعد حکمت عملی ارسطو مطرح شد که موضوعش زندگی شهروندان بود نه اینکه چه کسی حکومت کند. اینکه چه کسی حکومت کند بعد از این مرحله مطرح می گردد. هیچ کدام از متفکران سیاسی با وجود تفاوت هایی که باهم دارند، موضوع و دغدغه کارشان حکومت و شکل آن نبوده و در نهایت به نوعی نظام تصمیم گیری می رسند. شهروندی یعنی موجودی مدنی . وند در واژه شهروند، مفهوم اتصال و تعلق و پیوند را می رساند. شهروند یعنی متعلق به جایی بودن. از نظر ارسطو، موجودی به عنوان انسان که غیرشهروند باشد وجود ندارد؛ چون خارج از شهر هیچ موجودی نمی تواند همچون انسان زندگی کند. انسان همین که در یک خانواده به دنیا می آید و به وسیله زبان با افراد خانواده ارتباط برقرار می کند، به عالمی که پیش از وی بوده وارد می شود. سپس هویت او شکل می گیرد. این طور نیست که انسان در ابتدا یک هویتی داشته باشد و بعد از آن در عالم وارد شود. هایدگر نیز از واژه بودنِ با حرف می زند. یعنی ما نمی توانیم بگوییم من هستم بلکه ما همواره با چیزی هستیم و با دیگران هستیم در عالم زندگی و با چیزهایی که پیرامون مان هستند و ارتباط هایی که داریم؛ در جهان وجود داریم. با توجه به توضیحاتی که درباره اصل و ریشه مفهوم سیاست ارائه کردید، به نظر شما چرا در جامعه و فرهنگ ما مفهوم سیاست بیشتر باری منفی دارد و در بسیاری از موارد، از آن به بازی قدرت تعبیر می شود؟ این را ما نساختیم. با ماکیاولی و هابز است که مفهوم و دانش سیاست به این معنا به کار برده می شود که البته این هم اشتباه فهمیده شده است. ماکیاولی در کتاب شهریار، موضوع و دغدغه قدرت را مطرح می کند. در اصل مسأله او، فروپاشی فلورانس است که رقابت بر سر قدرت آن را به تباهی کشانده است. فلذا او به این نتیجه رسیده که تنها یک فرد قدرتمند است که می تواند فلورانس را از این آشفتگی نجات دهد. برای ماکیاولی حاکم قدرتمند فی نفسه اهمیتی ندارد و او فقط به فکر حفظ فلورانس است. حکومت و ساختار اقتدار ابزار است برای زندگی خوب. ارسطو مفهوم فرونسیس (حکمت عملی) را بیان می کند که خودش دو بال دارد: اخلاق (فضیلت اخلاقی و خوب بودن) و سیاست . عقل انسان به او این امکان را می دهد که درست را تشخیص دهد. اما تربیت شدگی شهروندی – اخلاقی است که او را به انجام آنچه عقل او تشخیص داده است، عمل کند نه چیزی که ممکن است نفع او در آن باشد. می بینیم که این درست مقابل اصول فایده باوری مدرن و معاصر که اصل را و درست را در هر آنچه نفع آدمی را تأمین می کند می دانند و حتی میان خوشبختی و لذت مادی اینهمانی برقرار می کنند. اما در اندیشه مدنی نوارسطویی، برای تشخیص درست و انتخاب صحیح، باید شهروند تربیت شده باشد و برایش ملکه شود که آنچه را که درست تشخیص داده، درست هم انتخاب کرده و به آن عمل کند. از نظر ارسطو، انسان هر کاری که می کند برای این است که خوب زندگی کند. زندگی خوب این است که استعدادهای انسانی از قوه به فعل تبدیل شود با مفهوم ائودایمونیا که در اصل به معنای شکوفایی و فلاح است. پرسش دیگر من پیرامون مسئولیت اجتماعی استادان دانشگاهی و عالمان علم سیاست است. وظیفه استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی چیست؟ آیا رسالت اجتماعی او این است که جامعه را به خودآگاهی و رهایی بخشی برساند؟ با توجه به آسیب هایی که واژگونی واژگان و اغتشاشات مفهومی در حوزه علم سیاست به حوزه مدنی و زندگی انسان ها می زند، برای استادان علوم سیاسی ضرورت دارد که شفاف سازی مفهومی کنند. چون جامعه بر اساس همین تصورات و مبانی تصمیم می گیرد و انتخاب می کند. تحقق این شفاف سازی، قوام بخش مبانی فکری برای زندگی خوب و شهروندی خواهد بود. غیر از شفاف سازی و غلبه بر اغتشاشات مفهومی، آیا نقد قدرت هم از وظایف عالمان علم سیاست محسوب می شود؟ به عنوان یک مسأله، قدرت، زور و ظلم اولویت دارد. اگر منظور از قدرت، استبداد و استعمار و فساد در عرصه اقتدار است و بحران در این مقولات رخ دهد، طبیعتاً باید دانش مدنی (سیاست) هم به اینها بپردازد. اما گاهی ممکن است مسأله و بحران اینگونه نبوده و مثلاً مسأله کاملاً اقتصادی باشد. به طور مثال، روسو گفت مسأله من مالکیت است که این مالکیت، مانع زندگی خوب شده است. لذا، اصلاً بحث او حکومت و قدرت نبود. باید دید که چه چیزی به عنوان مسأله و بحران تشخیص داده می شود. هر جا قدرت به هر شکلی فرصت زندگی خوب کردن برای انسان را مخدوش کرد آن وقت باید قدرت را نقد کرد. اما اگر مسأله و بحران، قدرت نباشد چه دلیلی دارد که علم سیاست به مسأله قدرت بپردازد. باید به چیزی پرداخت که بحران درست کرده و باید آن را حل کرد. هیچ متفکر سیاسی در خلأ فکر نمی کند بلکه بحران را تشخیص می دهد و منشأشناسی می کند و بعد راه حل ارائه می دهد. مسئولیت اجتماعی دیگر برای استادان علوم سیاسی و رشته علوم سیاسی، پرداختن به مقوله شهروندی است. شهروندی تنها یک مقوله حقوقی نیست بلکه مقوله ای مرتبط با فلسفه مدنی نیز هست. شهروند یعنی موجود مدنی و در این حالت، دانش مدنی باید در مورد شهروندی صحبت کند. برای اینکه زندگی خوب و قوام مدینه و قوام کشور به شهروندی است. شهروندی ابعاد گسترده ای دارد که باید به آن پرداخت. شهروندی ستون قائم حیات هر کشوری است و مردم به میزانی که خود را شهروند بدانند یعنی متعلق به جایی بدانند؛ آن وقت تعلق خاطر پیدا خواهند کرد. مقداری هم به نقدهای معطوف به رشته علوم سیاسی و عالمان و حاملان این علم بپردازیم... در بحث نقد، من موافقم که دست اندرکاران، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان علوم سیاسی نقصان، کمبود و مشکل و کم کاری دارند. اما به خاطر عیوب ما استادان علوم انسانی نیست که به علوم انسانی توجه نمی شود. ما ظرفیت های بالایی در علوم انسانی– اجتماعی در کشور داریم. استادان صاحب دغدغه و دانشجویان توانمند و با دغدغه در این حوزه دانش در کشور کم نیستند، اما در حال حاضر از ظرفیت علوم انسانی در کشور استفاده نمی شود. دیدگاهی وجود دارد که علوم انسانی و علوم سیاسی را جزو علوم ممنوعه می داند و بحث بازنگری در متونش را مطرح می کند. دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که علوم انسانی و مخصوصاً علوم سیاسی را علمی ناکارآمد می داند. شما این توهم ناکارآمدی را به نگاه فرهنگی منفی که در کشور ما درباره این علوم رایج است ارجاع دادید... مشکل این است که ما در یک دور بسته گرفتاریم. یک تابوی فرهنگی – اقتصادی در مورد علوم انسانی دائماً خود را بازتولید می کند. از سطح خانواده تا عرصه عمومی و تا کانون های تصمیم گیری. و آن اینکه علوم انسانی دردی را دوا نمی کند نه از زندگی شخصی و نه از جامعه. بسیاری معتقدند که علوم انسانی به درد نمی خورد چون که برای این رشته، آینده ای از نظر شغلی و شأن اجتماعی متصور نیستند. به علاوه اینکه دیدگاهی نیز وجود دارد که مانع از بهره برداری و استفاده از ظرفیت های خوبی که علوم انسانی می تواند در کشور داشته باشد، می شود. بعد بر اساس همین دیدگاه ها، علوم انسانی را نقد می کند. یعنی از یک طرف فضای کار و بهره گیری از علوم انسانی داده نمی شود و از طرف دیگر، کارآمدی علوم انسانی را نقد می کند. بدیهی است که یکباره نمی توان از این دور بسته رهایی یافت. یعنی می فرمایید که استادان علوم سیاسی باید این توان و استعداد علم سیاست را به جامعه ارائه بدهند اما از طرف متولیان امر و از سوی جامعه نیز باید به این رشته توجه شود و بحث فرهنگی در نگاه منفی به این رشته نیز درست شود. در واقع، شما در پاسخ به نقد ناکارآمد بودن علوم سیاسی می فرمایید که اصلاً توجهی به این علم نمی شود در حالی که از آن کارآمدی طلب می شود؟ این مسئولیت دو طرفه است. اما می بینیم که در نظام آموزشی ما، به دلیل همان دور بسته ای که اشاره شد، در کشور ما علوم انسانی حاشیه نشین نظام دانایی است. در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری توسعه نیز به همین دلایل غایب بزرگ است. اگر هم علوم انسانی – اجتماعی وارد بحث و زمینه توسعه هستند به صورت جزیره ای است. دانشکده های مختلف در دانشگاه ها، توسعه را تکه تکه کرده اند و به آن می پردازند. یکی توسعه اقتصادی، یکی توسعه فرهنگی، یکی توسعه سیاسی. برای همین هم است که ما سال هاست گرفتار معضل تقدم توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی یا بالعکس هستیم و هزینه بسیار بالایی برای این دوگانه کاذب، پرداخته ایم. علوم انسانی اکنون وضعش این است، بعد آن وقت چه توقعی از آن داریم. ملاحظه کنید چند نفر از استادان علوم انسانی در تصمیمات کلان آموزش عالی حضور داشته اند؟ نگرانی هایی وجود دارد که یک حوزه تصمیم گیری یا کاری به علوم انسانی ها سپرده شود. سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت خارجه، وزارت تعاون و حتی وزارت اقتصاد و هر کدام از وزارتخانه ها باید بخشی از نیروهایشان را به کارشناسان علوم مدنی - سیاسی اختصاص دهند. اما در عمل این طور نیست و بعد چه توقعی از کارآمد بودن این رشته دارند؟ ممانعت از ورود فارغ التحصیلان علوم سیاسی به عرصه اجرایی باعث محروم ماندن جامعه از ثمرات این دانش می شود و این تبعات خوبی ندارد. قطعاً با توجه به پیچیدگی امور در سطوح مختلف حیات انسانی – اجتماعی در هر سطحی از جغرافیای سرزمینی و فرهنگی، در هر فرمانداری، شهرداری، دهداری باید از دانش مدنی استفاده شود. در برخی کشورهای پیشرفته، در قوه مقننه هر نماینده تعداد معینی مشاور که علوم انسانی – اجتماعی را هم شامل می شود، دارد که به صورت سیستماتیک به نمایندگان مشورت علمی می دهند. در برخی از همین کشورها هر دانشجویی که وارد دانشگاه می شود باید حتماً تعدادی واحد علوم انسانی بگذراند که ظاهراً هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی او ندارد، اما قطعاً با زندگی شهروندی او مرتبط است. گفت وگو از: محمدصادق پورابراهیم اهوازی ...
شاخص های زیست محیطی کشور در رده های پایینی قرار دارد/ هشدار نسبت به وضعیت مصرف
: در حال حاضر تمام بنزین های کشور استاندارد یورو4 را دارند، این موضوع یعنی دیگر مشکل از سوخت نیست بلکه مشکل از موتور است که خوب تولید نمی شود. وی در ادامه به مسئله آب اشاره اشاره کرد و با بیان اینکه مسئله آب شاخص زیست محیطی است تصریح کرد: حداکثر ظرفیت بهره برداری از آب های تجدیدپذیر در جهان 40 درصد است و هر کشوری که می خواهد حقوق نسل های بعدی خود را حفظ کند، نباید بیش از 40 درصد منابع آب ...
جدیدترین اثر محمود پوروهاب رونمایی می شود
...، یکی از زیباترین کتاب های شعر در گروه سنی نوجوانان بود که تاکنون خوانده ام. ناظری اضافه کرد: شاعر در این کتاب، مضمون را فدای قالب نکرده و در 17 شعر این مجموعه به مخاطب خود تصویری تازه، فرصتی برای درنگ و اندیشیدن به دنیای پیرامونی ارائه داده است. ناظری با بیان این مطلب که نوجوان باید حرف و دغدغه های متناسب با نوجوانی خود را در شعر پیدا کند، افزود: نوجوانی دوره خاصی از ...
ادعای تقلب کار دست خاتمی داد/ 2 سال حبس تعزیری برای نشر اکاذیب
میلیون رأی به صندوق اضافه شده است و تعرفه هم نمی خواست داشته باشد ، در مرحله دادگاه برای رفع اتهام از خود به جمع و تفریق زدن تعرفه ها بر اساس اطلاعات غلط یا ناقص روی آورده است، یعنی پس از آنکه متوجه شد سخنانش پایه و اساس لازم را ندارد و وجود تعرفه های انتخابات در مخازن به سادگی بطلان حرف او را نشان می دهد، ادبیات خود را تغییر داده و به سمت طرح ادعاهایی درباره چاپ تعرفه های اضافه و چگونگی توزیع ...
زنی که با تلاش زندگی اش را زیر و رو کرد
زهره حکیمی با تولید و عرضه محصولات محلی و خانگی، برای 200 زن و مرد روستایی در یک روستای دورافتاده در استان گیلان کارآفرینی کرده است. به گزارش میدون ، شاید حرف زدن درباره شروع یک کار اقتصادی، خیلی ساده باشد و بتوانیم همین جا که نشسته ایم درباره کارهای جورواجور که قرار است انجام دهیم صحبت کنیم. اما همه اینها تا به عرصه عمل نرسد تنها حرف است. اگر قرار باشد حرف به عمل برسد و این دو کلمه سه ...
انقلاب در فلسفه اتلتیکو، تغییر معادلات با پسر طلایی
هود تشبیه کرد. سیمئونه با تمسخر اختلاف بودجه تیمش با دو غول اسپانیا را تنها 400 میلیون یورو دانست. وقتی سوت پایان بازی آخر در نوکمپ به صدا درآمد، 11 بازیکنشان در زمین کمتر از 40 میلیون یورو می ارزیدند در حالی که سسک فابرگاس به تنهایی ارزش زیادی داشت. در جشن شادی، سیمئونه به هواداران گفت: این فقط یک لیگ نیست. آنچه این قهرمانی را تغییر می دهد خیلی مهم تر از این حرف ها است: اگر باور داشته باشید ...
ایران بیش از این نمی تواند خویشتن داری کند/ اروپایی ها اراده ای برای حفظ برجام ندارند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، 18 اردیبشهت ماه بود که جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، به کشور های اروپایی عضو برجام، طی مهلتی 60 روزه اعلام کرد که برخی از اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند. روز های پایانی ضرب الاجل دو ماهه ایران به اعضای باقیمانده در توافق هسته ای و ...
سخنگوی پلیس: پشت پرده فیلمهای درگیری پلیس و شهروندان سیاسی است
، روزنامه، سینما و رسانه های قدیم کارکردهای مجزای خاص خود را داشتند اما امروز هر فرد با در اختیار قرارداشتن یک موبایل هوشمند به سادگی به ظرفیتهای ارتباطی و رسانه جهان دسترسی دارد. معاون اجتماعی ناجا با اشاره به تغییر شکل ارتباطات از واقعی به مجازی، گفت: این تغییر از بالا به پایین، نقطه به نقطه و غیرمتمرکز است، در دوران گذشته میلیونها نفر فیلم یا خبر در تلویزیون تماشا می کردند اما امروز ...
رسالت جامعةالمصطفی انتقال پیام معنویت و عقلانیت به جهانیان است
به گزارش خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در سفر به عراق با حجت الاسلام سیدعمار حکیم رییس جریان الحکمه دیدار کرد. رئیس جامعة المصطفی با بیان این که المصطفی در سه حوزه علوم انسانی، اسلامی و فرهنگ و زبان فعالیت دارد، پیام الهی جامعه المصطفی را به سود جهانیان دانست و تصریح کرد: رسالت ما، انتقال پیام معنویت و عقلانیت به مردم جهان است. وی رشته های علوم انسانی را ...
کیانی: سپاهان باید در هر 3 جبهه مدعی قهرمانی باشد
، امیدوارم هر تیمی زحمت می کشد به حقش برسد. هافبک تیم فوتبال سپاهان در پایان تصریح کرد: پارسال حداقل شایسته یک جام بودیم، اتفاقات می افتد اما دوست ندارم زیاد وارد حاشیه شوم؛ امیدوارم در زمین بتوانیم شایستگی خودمان را نشان دهیم و برنده باشیم، در بیرون از زمین وارد حاشیه نشویم بهتر است. انتهای پیام/63090/ص30/ ...
تحصیلات عالی برای زنان کسب درآمد بالا و موفقیت به همراه دارد
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تلگراف، گزارش ها حاکی از آن است که به طور متوسط زنان دارای تحصیلات تکمیلی پنج سال بعد از فارغ التحصیلی درآمد بیشتری نسبت به زنان فاقد تحصیلات دانشگاهی دارند. البته این الگو در مردان دیده نمی شود. یک مورد از هر پنج مرد یا 18.6 درصد از فارغ التحصیلان مرد پنج سال بعد از پایان دوره دانشگاهی درآمد کمتری نسبت به مردان فاقد ...
شیطنت حساب شده و واکنش های بی پایان به خوشحالی الکس مورگان
های تندتر مانند کریستیانو رونالدو و دیگو سیمئونه در لیگ قهرمانان نیز تا این حد مورد نقد قرار نگرفته است. این بحث و ترند شدن آن در سراسر جهان ، بخشی دیگر از موفقیت تورنمنتی است که می خواهد سهم فوتبال زنان را بیشتر کند.شاید درست شبیه آنچه فوتبال مردان در نیمه اول قرن بیستم به انجام رساند. اما حالا چرا نوشیدن چای آنهم در خلال رقابت های جام جهانی بانوان تبدیل به چنین موضوع مهمی شده ...
یک دهه از معارفه رونالدو در برنابئو گذشت +عکس
بانک ورزش - رونالدو زمانی رکورد نقل و انتقالات فوتبال جهان را در اختیار داشت اما پس از آن چند ستاره دیگر رکورد وی را شکستند. به گزارش بانک ورزش، بلیچر ریپورت به بهانه گذشت یک دهه از انتقال کریستیانو رونالدو به رئال مادرید یادی از این ستاره پرافتخار دنیای فوتبال کرده که به تازگی یک فصل را در تورین سپری پشت سر گذاشته. این سایت نوشت: 10 سال پیش در چنین روزی، مراسم معارفه رونالدو در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به عنوان بازیکن جدید رئال مادرید برگزار شد. ...
دعوت شدگان
ارزشمند برای جهان اسلام به شمار می رود. ماموستا فایق رستمی افزود: بزرگترین سعادت برای هر مسلمانی مشرف شدن به این سفر باارزش است که عظمت جهان اسلام را نمایان می کند. وی از مکه و مدینه به عنوان 2 مرکز وحی و رسالت نام برد و افزود: جایگاهی که این اماکن نورانی دارند به واسطه این است که مرکز عرفان و خداشناسی به شمار می روند. نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری پست و ...
تحلیل های 15 تیرماه مطبوعات شیراز در یک نگاه
.... و اما بعد: اینک آن روزگاران سپری شده و چه بسیار قلم ها و قدم ها که برای کسب نان و جاه روی کاغذهای الوان و در زیر نور چراغ برق می چرخند بی آنکه آنها را رسالتی باشد در حرمت کلمات به پاس دانشی که کسب و خلاقیتی که به زحمت تحصیل کرده اند. در جهان امروز قلم فرسایان زیبانویس و هنرمندان بنامی به شهرت رسیده اند که نه از اخلاق بویی برده و نه درد بیچارگان را حس کرده و نه برای قلم رسالتی ...
یک شاهکار دیگر از گاندو: سعدی یاور جاسوس ها برای تقابل با ایران است!
هم بخونیش. چرا سکانس گاندو، سعدی ستیزانه است؟ شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که قصد نویسنده از این جمله، نشان دادن عظمت گلستان سعدی و تاثیرگذاری او بر شخصیت آمریکایی سریال باشد، اما این گفتمان، شبیه افعال معکوس دیبی ، عروسک سریال کلاه قرمزی عمل می کند و گلستان سعدی را ابزاری بزرگ تر از قدرت و ثروت آمریکا در دست آمریکایی ها در تقابل با ایران می داند، این یعنی نهایت سعدی ستیزی روی ...
راه اندازی سامانه جامع شفافیت صندوق ضمانت تعاون
اجتماعی در جهان تحت عنوان اقتصاد تعاونی شکل گرفت. وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به لطف الهی بعد از انقلاب اسلامی با پیگیری های آیت الله شهید بهشتی فکر و اندیشه تعاون در کشور چنان بالنده شد که نظام جمهوری اسلامی ایران در همان زمان اقدام به تاسیس وزارت تعاون کرد. ضمن اینکه در همان زمان نقش تعاون در بخش های مختلف از جمله دوران دفاع مقدس را نمی توان نادیده گرفت. وی افزود ...
نمایشگاهی از آینه کاری ایرانی در کاخ گلستان
به گزارش تیترشهر : نمایشگاه هنر آینه کاری در معماری ایران ساعت 15 روز سه شنبه (18 تیرماه) در تالار شمس العماره در کاخ گلستان با حضور جمعی از هنرمندان افتتاح می شود. سیاوش طرزی که پیش تر تالار شمس العماره و چند بنای تاریخی دیگر را مرمت کرده است، در این نمایشگاه آخرین آثار خود را به نمایش می گذارد. به گفته این هنرمند هدف از برگزاری نمایشگاه هنر آینه کاری در معماری ایران آشنایی بیشتر مردم ...