انسان یک موجود بهترین خواه بی نهایت طلب است
سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی باید و نبایدهای به روزرسانی دین در بدون توقف
: آن واقعیت چه بود؟ یک سری از خوبی ها بود که وابسته به شرایطی بود که ما نمی توانستیم به آن برسیم، حالا من می گویم خدا را قبول نمی کنم دین را هم قبول نمی کنم، خوب اگر این ها را قبول نکردی پس چگونه می خواهی به بهترین برسی. اینکه بشر بگوید عقل پاسخگوی نیازهای من بوده و من به آن راضی هستم تنها یک ادعاست، اگر امروز به همه متفکران بگوئید شما به رشد رسیدید می گویند نه، ما هنوز در تلاش و گفت وگو هستیم تا ...
امور تشریعی و بدیهیات سلیقه ای نیست
به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت الاسلام علی رضائیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه تلویزیونی بدون توقف که پنجم مردادماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت با اشاره به اینکه انسانی که بهترین خواه بی نهایت طلب است اگر مقصد را درست مشخص نکند آن وقت به بیراهه می رود، گفت: منی که بهترین خواه هستم چطور می توانم گزینه درست را بعد از 1400 سال پیدا کنم، در فضایی که در آن همجنسگرایی آزاد است، یا روابط ...
سخنی با رسول جعفریان/ علم عاری از متافیزیک نیست
ما می دهد و علمی که در این چارچوب به وجود آید، علم دینی محسوب می شود. در مقابل، علمی که در بستر غیرتوحیدی ایجاد شده باشد، ناقص است و منجر به سعادت بشر نمی شود. شما بین این همه مکاتب مختلف در پزشکی که در مقام تجربه، همگی پاسخ گو هستند، کدام مکتب را برمی گزینید؟ بین این همه مکاتب اقتصادی کدامیک را؟ جناب دکتر جعفریان جنابعالی فرموده اید که اساس طب جدید، شیمی است. این از مواردی است که نشان می دهد ایشان ...
عرفان های کاذب را با این کتاب بشناسید
کون جامع برای خداوند سبحان است، به منزله مردمک چشم برای انسان است و نظام آفرینش، به وجود او کامل شده است. از نظر اسلام، انسان کامل، کسی است که به سر منزل حق و حقیقت، که همان کمال مطلق، علم مطلق، هستی مطلق، قدرت مطلق، زیبایی مطلق و جمال مطلق است، برسد. اسلام درباره انسان کامل، نظریه ای بسیار عالی دارد که از همه نظریات بیان شده، دقیق تر است. اما به نظر اشو، انسان کامل کسی است که عشق ورزی، یعنی رابطه ...
نگاهی به دستورهای اخلاقی در خلاصه معراج السعادة
نمی کند. اصولاً یک برنامه اساسی مخصوصاً برای داعیان راه حق، این است که بیش از سخن، مردم را با عمل خود تبلیغ کنند. همانگونه که در حدیث معروف از امام صادق(ع) می خوانیم: کونوا دعاة الناس باعمالکم و لاتکونوا دعاة بالسنتکم ؛ مردم را با عمل خود به نیکی ها دعوت کنید، نه با زبان خود. انتشارات در راه حق کتاب خلاصه معراج السعاده یا المقامات العلیه در علم اخلاق را که نوشته حاج شیخ عباس ...
نامه احمدی نژاد به محمد بن سلمان
چند هفته پیش بود که خبری در بعضی از رسانه ها منتشر شد که محمود احمدی نژاد، رییس دولت نهم و دهم به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نامه نوشته است. اکنون متن نامه محمود احمدی نژاد به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان منتشر شد که با عبارت عالیجناب آغاز شده است. به گزارش دولت بهار، متن این نامه که با تاخیر منتشر شده، به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم عالیجناب آقای محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سع ...
بی اعتمادی و حاکم نبودن خردمندی و عقلانیت در کشور نشان از مجهول ماندن سیره امام باقر(ع) است/ حضرت خیمه ...
آسایش امروز بسیار بهتر از دیروز می بود، اگر عقلانیت حاکم بود شاهد این همه پرونده های قضایی، اختلاس های اقتصادی و مفاسد سیاسی و اجتماعی نبودیم. اگر عقلانیت حاکم بود نهاد خانواده در حال از هم پاشیدن نبود و هیچ فرزندی بی مادر نمی ماند و از مهر والدین دور نمی شد. امام باقر(ع) در بحث های عقلانیت که بیان می کنند، سبک زندگی نیز ارایه می دهند لذا عقلانیت و جاری ساختن عقلانیت و علم آموزی از جمله ویژگی های ...
وزیر کشور: باید حس رقابت منطقی را در دانش آموزان ایجاد کنیم/ تا زمانی که انسان توسعه یافته نباشد، به هیچ ...
آب است که در نتیجه ایجاد چاه، آب فوران می کند و خودجوش بالا می آید، با آموزش هم علم از سینه و دل انسان می جوشد و جاری می شود. دکتر رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آشنایی دیرینه با آقای حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش را فردی منظم، منطقی، بسیار جدی و پیگیر و در عین حال انسانی صادق معرفی کرد. وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه علاقه خاصی به وزارت آموزش و پرورش دارد ...
مرگ از منظر زندگی در مصاحبه با مقصود فراستخواه
را و آمادگی درونی ام را برای مردن بیان می کنم. یک پرسش: درک این تجربه ها و زیستن با آن ها و کسب آمادگی ذهنی و روحی برای مردن خود، چگونه حاصل می شود؟ درواقع انسان چطور می تواند با مرگ کنار بیاید و آن را معنا کند؟ ما احساس می کنیم از ابهام بی صورتی به دنیای صورت ها آمده ایم. زندگی ما صورتی است از یک بی صورتی. حال وقتی مرگ نزدیکان یا دیگران را می بینیم، احساس می کنیم آنان دوباره به آن عالم ...
تحلیل نو اندیشی دینی در گذر زمان در فصلنامه رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی
، فطرت، اختیار، معرفت پذیری انسان تبیین گردید و با توجه به این مبانی روش های تربیتی تعیین شده شامل: روش حب عبودی، روش موعظه و نصیحت، روش الگوسازی با بیان داستان و مثال، روش پرسش و پاسخ، امر به معروف و نهی از منکر، روش مواجه شدن با نتایج اعمال، روش تکلیف به اندازه توان، روش ایجاد انگیزه، روش تفکر و مطالعه، روش تشویق و تنبیه می باشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که با توجه به بیشتر و گسترده تر شدن موانع، راه تربیت اخلاقی مشکل تر شده است که با الگوگیری از مفاهیم اخلاقی قرآن و اجرای راهکار های درست تربیتی آن می توان به اهداف متعالی تربیت اخلاقی دست یافت. انتهای پیام ...
فصلنامه اندیشه دینی در ایستگاه هفتاد و پنجم
سراغ گرفت، عرض اند. حال سخن اصلی این است که ملاصدرا بر چه اساسی به چنین موضعی دست پیدا می کند و آیا می توان به حق تعالی عنوان جوهربودن را اطلاق کرد؟ پاسخ این است که به دلالت قراین مختلف، ملاصدرا سه مرتبه سیر فلسفی را تجربه کرده و در سه مبنای متمایز سخن گفته است: 1. اصالت ماهوی؛ 2. اصالت وجودی وحدت تشکیکی؛ و 3. اصالت وجودی وحدت شخصی. در هر سیر فلسفی صدرا، یک نحوه از تحول در بحث جوهر و عرض صورت می ...
تجربه ای از تولید علم دینی در قرون میانه اسلامی
به گزارش خبرگزاری مهر ، متن زیر با عنوان پیشینه درآمیختگی میان روش های معرفتی دینی و دانش تجربی در تفسیر عرش (تجربه ای از تولید علم دینی در قرون میانه اسلامی) نوشته رسول جعفریان است که در ادامه از نظر شما می گذرد: زمینه های بحث درباره رابطه علم و دین در دنیای اسلام بسیار گسترده است و در این میان، داد و ستد آنها، خواسته یا ناخواسته، سبب شده است تا معارف گسترده ای فراهم آید. این معارف بر ...
انقلاب کبیر فرانسه؛ انقلابی که ترکش هایش 100 سال بعد به ایران رسید
رویداد24 علیرضا نجفی: به زودی ملت های بیدار شده کسانی را که تاکنون بر آن ها حکومت کرده اند به محاکمه خواهند کشید. شاهان به بیابان ها خواهند گریخت، به معاشرت با درندگان وحشی که همتایانشان هستند، و طبیعت حقوقش را بازخواهد ستاند. (سن ژوزه درباره قانون اساسی فرانسه/ نطق های ایراد شده در کنوانسیون 1793) ماکسیمیلیان روبسپیر شاگرد خلف امانوئل کانت بود. استاد، خدا را زیر گیوتین برد و شاگرد، لویی شانزدهم را. (یوهان هردر/ به نقل از کتاب جشن ماتم) بهترین ایام بود و بدترین ایام. دوران عقل و دوران ...
تلائم شر و خداباوری
به دست داده اند و از این رو، ایده تعارضِ شرّ و خداباوری مسیحی تنها مسأله مطرح شده در این خصوص شناخته نمی شود. اینکه خداوند عالم مطلق است به معنای علم مطلق ما نسبت به او نیست. کمااینکه، آدمی دارای دانش اندکی است –البته در تناسب به علم نامحدود الهی- و از این رو، گاهی ممکن است درک علم مطلق الهی بر ذهن محدود او گرانی کند. انسان می تواند صرفاً معنای علم نامحدود الهی را دریابد، امّا هیچگاهی نمی تواند به ...
نامه نگاری های احمدی نژاد برای پایان درگیری نظامی عربستان و یمن
اگر چه قدرت های فرامنطقه ای این جنگ را در جهت منافع خود ارزیابی می کنند، لکن چون نیک بنگرند خواهند دانست که این فاجعه انسانی را به هیچ روی نمی توان متضمن منافع هیچ طرفی به شمار آورد. وی تلاش در جهت توقف جنگ و برقراری صلح، دوستی و گسترش همکاری ها را یک مسئولیت انسانی توصیف کرده و خطاب به دبیرکل سازمان ملل افزوده است: اینجانب به عنوان عضوی از جامعه انسانی که روزانه از شنیدن اخبار و فجایع ...
معنا، ماهیت و آثار فقه اخلاق بر فقه الشریعه
اخلاق می شمردند)، در این صورت موضوعش فعل اختیاری، حال اختیاری یا صفت اختیاری است و محمول آن خوب و بد، درست و نادرست، زشت و زیبا، بایسته و نابایسته است. این نشست که به صورت وبینار و حضوری برگزار شد با پرسش های حاضران و پاسخ های استاد ادامه یافت که در زیر به طور خلاصه به آن اشاره شده است: علم را به سه قسم فقه و عقاید و اخلاق تقسیم کردیم. در منابع حدیثی برخی از مباحث است که نه ...
محبت عقلانی خالی از خلل است
قرار گیرد که مزه حق است. جهان چون چشم و خط و خال و ابرو است، که هر چیزی به جای خویش نیکو است ، اگر انسان از این اعتدال که هر چیزی در جای خود نیکو است، خارج شود، منحرف است و از جاده عقل خارج شده است. اگر انسان جایگاه خود را بداند، ستمی رخ نمی دهد انسان ها اگر همه چیز را سر جای خود بدانند، جایگاه خود را نیز پیدا می کنند و اگر من بدانم همه چیز در این عالم سر جای خودش است، آن وقت ...
چین بهتر است یا آمریکا؟
پاسخ این پرسش می گفتند: ثروت بهتر از علم است و استدلالشان این بود که پدر ما با استفاده از ثروت به هرچه می خواهد می رسد! رفته رفته نیز فراموش شد که علم به خودی خود ارزشمند است. این در حالی است که پاسخ هایی دیگر نیز وجود داشت که در بین گزینه ها نبود. برای مثال ایمان، تقوا، انسانیت، و خدمت به خلق، به مراتب از علم و ثروت بهتر بودند. اگر بخواهیم ناظر به مبانی اسلامی به این پرسش پاسخ بدهیم، بین ...
نام خداوند را به باطل بر زبان میاور *؛ یادداشتی در پاسخ به سلسله سخنرانی هایِ خدا و شرّ
ره به الاهیِات اعتراض. به زعم وی در این رویکرد ، برای پاسخ گفتن به مسئله شرّ، یکی از این صفات سنتی خدا زیر سؤال می رود. ب، در باب اهمیت یافتن مسئله شرّ در دهه هایِ اخیر در سنت یهودی و مسیحی، و غیبت آن در جهان اسلام. ایشان بجای این که این غیبت را به بی توجهی متفکران اسلامی نسبت دهد، و این توجّه به مسئله شرّ و به خصوص شرّ وجودی در دو سنتِ ابراهیمی دیگر را اتفاقی خجسته بداند، به عکس، خود ...
بدون عالم درونی، علم بیرونی بی فایده است(خوان حکمت)
، مگر اینکه تعلیم را، تربیت را، تألیف را، سخنرانی را بر علما واجب کرد، اگر طلب علم بر طالبان حوزه و دانشگاه واجب است، تعلیم علم بر اساتید حوزه و دانشگاه هم واجب است، استدلال امام صادق(ع) این است که لِأَنَ الْعِلْمَ کَانَ قَبْلَ الْجَهْلِ ؛(4) اول علم است بعد جهل، یعنی انسان وقتی از علم فاصله بگیرد می شود جاهل،یعنی خدا قبل از اینکه بر دیگران فراگیری علم را واجب کند بر علما تعلیم علم را، تألیف کتاب را ...
بررسی انحصار علم تأویل اعلی در امیرالمؤمنان(ع) در فصلنامه آینه معرفت
صفات انسان گونه با تجرد ذات خداوند، تأویل این صفات، عدم اعتقاد به تجسیم خداوند و بهره گیری از منهج واحدی چون تأویل، مجاز و لغت در رفع اشکال و توجیه صفات خبری است که به نتیجة واحد می انجامد و وجه اختلاف، در کمیت ابزار و کیفیت تبیین است که عبدالجبار در مسألة صفات خبری با نگاه "پاسخ به شبهه" و "رفع تعارض" با تکیه بر عقل؛ به عنوان محور و از نظر رتبی، اولین منبع معرفتی، به تبیین آن می پردازد در حالی که ...
قرآن تاکید دارد فکر انسان دزدیده نشود
منظر استاد شهید بررسی و مرور خواهیم کرد. 1- پیروی از ظنّ و گمان منطق قرآن به طور عجیب از پیروی ظن و گمان نهی می کند. ظن و گمان در جایی است که انسان یقین ندارد. قرآن با ظن و گمان مبارزه می کند، در آیه 36 سوره اسراء می خوانیم: لا تَقفُ مالَیسَ لَک بِهِ عِلمُ: آنچه را که نسبت به آن علم نداری پیروی نکن. همچنین در آیه 78 سوره بقره آمده است: اِن هُم اِلّا یظُنُّونَ: این ها پایبند ...
7 تغییر بزرگ بدن انسان در 150 سال گذشته
بدن که از میان رفته اند یا از میان خواهند رفت برعکس مورد قبل، بعضی بخش های بدن انسان ظرف چند سال آینده به طور کامل از میان خواهند رفت. همین حالا هم بعضی افراد بدون دندان عقل متولد می شوند. علت این مسأله کوچک تر شدن اندازه ی فک ما است که در نتیجه ی تغییر رژیم غذایی ما رخ داده است. یک نمونه ی دیگر، ماهیچه دراز کف دستی است که از آرنج تا مچ دست ها امتداد می یابد. حالا بسیاری از افراد بدون ...
تلائم شر و خداباوری
دست داده اند و از این رو، ایده تعارضِ شرّ و خداباوری مسیحی تنها مسأله مطرح شده در این خصوص شناخته نمی شود. اینکه خداوند عالم مطلق است به معنای علم مطلق ما نسبت به او نیست. کمااینکه، آدمی دارای دانش اندکی است –البته در تناسب به علم نامحدود الهی- و از این رو، گاهی ممکن است درک علم مطلق الهی بر ذهن محدود او گرانی کند. انسان می تواند صرفاً معنای علم نامحدود الهی را دریابد، امّا هیچگاهی نمی تواند به ...
غرور و خود بزرگ بینی باعث سقوط انسان می شود
خود می کند و به خود می بالد و در نتیجه فراموش می کند که او از خودش هیچ ندارد و همه چیزش از خدا است. وی ادامه داد: عجب و خودبزرگ بینی طاعات و عبادات را در نظر انسان بزرگ می کند و باعث می شود که انسان به خاطر عباداتش بر خدا منّت نهد و همین امر سبب تباهی اعمالش می شود، بنابراین اهل علوم و عمل بیشتر در خطر ابتلاء به خودشیفتگی و عجب قرار می گیرند. مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد ...
نوشتاری از رسول جعفریان؛ تقسیمات علوم در میان مسلمانان و مسأله مفهوم علم در آن
پیمودن این راه می توانیم خویشتن را از خطا و لغزش مصمون داریم (همان، ص 53). فارابی در ادامه اهمیت منطق را در اصلاح افکار دیگران، در مناظرات و گفتگوها هم مورد تأکید قرار می دهد. مهم این است که در تمام این مسائل، آنچه را از دیگران می پذیریم آن است که از روی علم و بصیرت است، نه از روی مغالطه و اشتباه. اشکالی که در نپذیرفتن دانش منطق یا رد آن یا در شرایط نادانی نسبت به آن پیش می آید اینهاست: یا آن که ...
آنومی عدم تغییر رفتار و کرونا
پاولف فیزیولوژیست روسی درباره پاسخ شرطی انجام داد شاخه مهمی از رفتار پژوهی به شمار می آید. با این حال نفوذ گسترده رفتار گرایی را باید حاصل تلاش واتسون دانست. ) واتسون معتقد بود که تقریبا همه رفتارها حاصل شرطی شدن است و محیط از راه تقویت رفتارهای خاص، رفتار را شکل میدهد. مثلا اگر برای آرام کردن کودک گریان به او شیرینی بدهیم، این شیرینی عادت گریه و فغان کودک را تقویت خواهد کرد. در این دیدگاه پاسخ شرطی ...